Westerschouwen aan de slag- met verkeersproblemen in de kernen The New Giant Gemeente wil duidelijkheid over vraag naar woningen in Ellemeet GASSTOOKINSTALLATiE DEURLOO B.V. ISTA Oosterland - Telefoon 01114-1495 Bereidheid Veel bromfietsen niet in orde Nieuw meubilair g-emeentehuis Hoorzitting Ellemeet Vergadering commissie midden- en kleinbedrijf ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 20 januari 1989 Nr. 24477 3 Onder meer verplaatsen Veldmarkt en Hogenaar, aanleg parkeerterreinen, verbreden Helleweg en parkeermeters en/of blauwe zone BURGH-HAAMSTEDE - Met de eerste algemeen verkennende bespreking van de verkeersnotitie heeft de gemeente Westerschouwen een begin gemaakt aan een nieuw beleid. Voor het eerst bekijken de bestuurderen de totale verkeerssituatie en proberen daarvoor een reeks van oplossingen door te voeren. Oplossingen, die in sommige ge vallen behoorlijk ingrijpend en kostbaar zijn. Reden voor burgemeester en wethou ders om de notitie in diverse adviescommissies ter sprake te brengen. De verkeersproblemen in de Haamsteedse Noordstraat zijn groter dan verwacht. Hoewel over de details het laatste woord nog niet gesproken is, lijkt de bereidheid diep in de buidel te tasten om de verkeersproblemen aan te pakken in Westerschouwen binnen alle fracties aanwezig. Tijdens een eerste verkennende discussie over de nieuwe verkeersnota is duidelijk ge bleken, dat financiën in het alge meen niet als hét probleem gezien worden. Opgemerkt moet natuurlijk wel, dat de commissie financiën nog niet bijeen geweest is. Maar zoals het er nu naar uitziet zullen de financiën geen struikelblok vormen. En geluk kig maar. De verkeersproblemen hebben in Westerschouwen dusdani ge vormen aangenomen, dat gemeen telijk ingrijpen noodzakelijk is. Voor een discussie over de financiën is het inmiddels te laat, wat overi gens niet inhoudt dat er onverant woord beleid aevoerd moet gaan worden. De oplossing van de ver keersknelpunten is van zo'n groot belang, dat extra middelen verhaald mogen worden op de toerist en in mindere mate op de eigen bevolking. Dat is belangrijk om te onthouden bij eventuele voorstellen voor be lastingverhoging. Het moet toch uit de lengte of de breedte komen. AvdW ZIERIKZEE - Bij een controle op de technische staat van bromfietsen is de politie gebleken dat veel jonge ren in de regio rondrijden op een bromfiets die niet in orde en daar door gevaarlijk is. Twintig van de vijftig bromfietsbestuurders die werden gecontroleerd kregen een proces-verbaal. De controle werd donderdag tussen 7.00 en 10.00 uur 's morgens uitge voerd langs de Zandweg bij Zierik- zee. Van de vijftig bromfietsen die werden aangehouden voor controle bleken er twintig niet in orde te zijn. Vijf brommers hadden teveel motor vermogen doordat ze waren opge voerd. Vijf brommers produceerden aanmerkelijk te veel lawaai. Twee re den rond met defecte verlichting, vier met verlengde voorvorken. Drie bromfietsen reden rond met een te breed stuur en een bleek niet vol doende remvermogen te hebben. Vol gens de politie waren het hoofdzake lijk scholieren die op de brommers reden die niet in orde waren. ,,Ze zijn een gevaar op de weg. Sommige brommers reden harder dan 1Ö0 kilo meter per uur. Daar zijn de remmen en de wegligging van brommërs niet op berekend". De politie is van plan regelmatig te controlëren en roept ook de ouders van scholieren op om niet toe te staan dat hun kinderen met brommers de weg opgaan die technisch niet in orde zijn. NIEUWERKERK - De gemeente Duiveland heeft aan de gemeentere kening over 1987 232.625,29 gulden overgehouden. De raad wordt don derdag 26 januari om 20.00 uur ge vraagd de gemeenterekening voorlo pig vast te stellen. Het bedrag wordt toegevoegd aan de saldi-reserve en een deel heeft in middels een bestemming gekregen. Tijdens de vergadering wordt name lijk ook een voorstel gelanceerd voor de aanschaf van meubilair en derge lijke ten behoeve van het gemeente huis. Voor de aanpassing van de ka mer van zowel de burgemeester als de secretaris is ruim 36.000 gulden no dig. Nieuwe verlichting in de raads zaal gaat ruim 8500 gulden kosten, terwijl ook nogeens een bedrag ge raamd is voor de secretarie 26.000 gulden. In totaal komt een en ander dus op ruim 71.000 gulden. Vervolg van pagina 1 in te stellen. ,,Want ik ben me van de week met die mist een hoedje ge schrokken van de geparkeerde auto's die ik pas op het laatste moment zag", aldus één van de aanwezigen. Volgens iemand anders uit het pu bliek is het ook nog eens zo dat de weg beschadigd wordt omdat bussen niet langs elkaar heen kunnen en uit moeten wijken over de stoep. Dorpsraad-voorzitter De Graaf bracht tenslotte onder de aandacht dat wie in Ellemeet op de bus staat te wachten nog steeds in de regen staat. Hij pleitte voor het plaatsen van een abri aan de Kuijerdamseweg. De commissie openbare werken mocht het spits afbijten. In aanwezig heid van directeur gemeentewerken W. van Meerten en een ongekend groot aantal publieke belangstellen den leidde voorzitter, A. J. Padmos de eerste 'verkeersvergadering'. Noord- welle en Serooskerke zijn in het rap port enigzins buiten schot-gebleven. De aandacht richt zich op de kernen Burgh;: Haamstede en Renesse, waar van dé situatie in Burgh en Haamste de de meest gecompliceerde lijkt. Dat werd al snel duidelijk uit reac ties vanaf de publieke tribune. De bussen rijden veel te hard in de kern en richten op deze manier schade aan de huizen aan. Tijdens de commissie vergadering waren er zowel inwoners van Haamstede als van Burgh aanwe zig om hun grieven hierover kenbaar te maken bij de gemeente. Ze willen graag weten bij wie ze een schade claim kunnen indienen; de ZWN of de gemeente. Technisch Het is technisch gezien overigens mogelijk om de bodemstructuur van voornoemde kernen aan te passen, waardoor de hinder door het zware wegverkeer aanzienlijk beperkt kan worden. Maar financieel gezien is dit - zo stelde Van Meerten vooraf vast - onhaalbaar. Wel zou er een verzoek naar de ZWN gedaan kunnen worden om de bussen tot 30 km/h te laten rij den in de kernen. De problemen in Burgh richten zich verder met name op de Hoge- BURGH-HAAMSTEDE.- Het in stellen van een werkgroep in het ka der van het rapport (attr)actief per spectief. Dat is een van de zaken die donderdag 26 januari aan de orde ko men op de vergadering van de com missie midden- en kleinbedrijf van de gemeente Westerschouwen. De vergadering wordt gehouden in het gemeentehuis te Burgh-Haamstedc en begint om 9.30 uur. Verder komt op de vergadering aan de orde het verkeersplan Wester schouwen. De stukken die betrek king hebben op deze vergadering lig gen op donderdag 26 januari ter inzage vanaf 8.30 uur op de afdeling algemene zaken van de gemeente Westerschouwen. weg, die nog steeds te zwaar belast is. Overigens hebben tellingen uitge wezen dat de vrees voor een hausse (voorlopig) onterecht is gebleken. Het verkeer is niet toegenomen, maar eerder verspreid. De Hogeweg kan - zo blijkt uit de notitie - deels ontlast worden door de verbetering van de Weeldeweg. Ook de super markt Veldmarkt zou een andere plaats moeten krijgen om de par-, keerproblemen ter plaatse kwijt te raken. De gemeente is inmiddels in onder handeling met Veldmarkt. Gespro ken wordt over een verhuizing naar het ZWN-pand in die plaats, waarbij de supermarkt-bezoekers hun auto aan de Leliëndaleweg kwijt kunnen. Hier bovenop zouden er parkeerver- kortende maatregelen genomen kun nen worden in Burgh, zoals de blau we zone of de parkeermeter. Iets wat CDA-commissielid J. W. Geleijnse al leen bespreekbaar vindt als de bezoe kers van de Veldmarkt aan de nieuwe lokatie ook dienen te betalen. Een vrees voor oneerlijke concurrentie. Eenvoudig De verkeersproblemen in Haamste de zijn ook allesbehalve eenvoudig. Met name de Noordstraat is te zwaar belast en levert vaak opstoppingen op. Alle verkeer vanuit Zierikzee, de Krayesteinweg, Renesse en de vuur toren kan geleid worden naar de Zuidoost-kant van de Rooms-Katho- lieke kerk, waar een parkeerterrein met een capaciteit van 230 plaatsen aangelegd zou kunnen worden. De Den Boer reageerde daarmee op een voorzetje dat D. de Graaf, voor zitter van de Dorpsraad Ellemeet, gaf in zijn openingswoord. "De Graaf stel de dat men in feite in een vicieuze cir kel zit: er zijn geen woningen be schikbaar en dus is er geen vraag. Omdat er geen vraag is worden er ook geen nieuwe woningen gebouwd. Bereidheid De Graaf bracht verder in herinne ring dat in de aanbiedingsbrief bij de gemeentebegroting voor 1989 wel aandacht is voor mogelijke woning bouw in Ellemeet. ,,Er wordt gespro ken over een bedrag van 10.000 gul den en dat zou dan een eerste aanzet moeten zijn voor sociale woningbouw in Ellemeet". Burgemeester Den Boer reageerde op de opmerking van De Graaf dat woningbouwvereniging Beter Wonen uitbaning wordt gezien aan de zuid- oost-kant van de kerk. De gemeente op dit moment niet wil bouwen in El lemeet met de stelling dat men wel wil, maar eerst meer duidelijkheid wil hebben over de vraag naar wo ningen in Ellemeet. ,.Het is zeker niet zo dat er tegen mensen die op zoek zijn naar een huis vooraf al gezegd zou worden dat er in Ellemeet niets is", aldus Den Boer. ,,Op die toer zit men zeker niet". De burgemeester wist verder te melden dat de gemeente nog deze maand gaat overleggen met de woningbouwver eniging over de mogelijkheden voor nieuwbouw in Ellemeet. Hij stelde dat er wellicht mogelijkheden zijn voor de bouw van een aantal wonin gen aan de Heerenisslraat. Werving Den Boer tekende daarbij aan dat er eerst meer duidelijkheid moet ko men over de vraag naar woonruimte k behoeft alleen voor de uitbaning grond te verwerven. G. J. W. van der Salm (PvdA) vroeg zich meteen af of er wel behoefte bestaat aan een zoda nige uitbreiding. Volgens hem is Haamstede alleen 'vol' tijdens de Ring Promotion Dagen. Van der Salm - en met hem ook aarzelende collega commissieleden - stond niet te jui chen. Ook G. van der Haven-Eikelen boom zei wat 'huiverig' te zijn voor de uitbreiding. Stopverbod Verder kan in Haamstede een tijde lijk" stopverbod ingevoerd worden voor de Noord- en Weststraat, waar mee ook het laden en lossen van vrachtwagens beperkt blijft. Gespro ken werd over een laad- en losverbod tussen 10.00-18.00 uur. In het plan treedt ook een zwaardere belasting van de Bernhardstraat naar voren. Geleijnse had van de vier commissie leden nog de minste problemen met de voorgestelde maatregelen in Haamstede. Dit bijvoorbeeld in te genstelling tot J. van den Berge (RU), die zich ,,zeer terughoudend" opstel de ten aanzien van het parkeerterrein bij voornoemde kerk en de zwaardere belasting van de Bernhardstraat. En terwijl iedereen de mond vol heeft van de verkeers- en parkeers- problemen in Renesse lijken daar juist de oplossingen voor de hand te liggen. Zo is al eerder besloten door de raad om een randweg rond Renes se aan te leggen. Een weg die het doorgaande verkeer naar de Hoogen- boomlaan (waar de campings zitten) uit de kern moet gaan weren. In de verkeersnotitie wordt ook aandacht gevraagd voor de te zware belasting van de Laone. Hierin kan op twee manieren verandering ko men. Of de provincie legt de SI aan (onderdeel van de Dammenroute) of de gemeente onderneemt zelf stap pen. Inmiddels is duidelijk gewor den, dat de SI nog wel enige jaren op in Ellemeet. ,,En wij zijn stellig voor nemens daar meer duidelijkheid over te krijgen", aldus de burgemeester. Hij verbond daar de opmerking aan dat het wellicht ook aanbeveling ver dient om wat meer aan werving te gaan doen in de toekomst. Maar volgens Den Boer dient er vooral meer zicht te komen op de po pulariteit van Ellemeet als mogelij ke woonplaats. ,,Het verdient daar om aanbeveling dat mensen die in Ellemeet willen komen wonen zowel bij de gemeente als bij Beter Wonen aankloppen". Op de vraag van De Graaf of men als er grond die nu in gebruik is als volkstuin wil benutten voor woning bouw gekeken wordt of er vervangen de grond voor de Volkstuinders is antwoordde de burgemeester dat dit een punt is dat nader bezien dient te worden. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255 zich zal laten wachten. Er wordt al ge sproken over 1997. Eén ding was dui delijk in het gemeentehuis: zolang wil niemand wachten. Positief Alle leden lieten zich positief uit over de verbreding van de Helleweg (kosten 400.000 gulden - red.), waar door de Laone een verkeersaanbod kan krijgen, dat ze weet te verwer ken. Er moet nu al iets gebeuren, maar zeker als de prognoses bewaar heid worden, dat de verkeersintensi teit alleen maar zal toenemen. En dan de parkeerproblematiek in Renesse. Die beperkt zich niet tot de Pinksteren, maar lijkt in het hoogsei zoen zeven dagen van de week te spe len. Er moet - zo is duidelijk gebleken - goede parkeeraccommodatie komen buiten de kern. In het rapport wordt gesproken over een terrein voor 1100 wagens aan de Roelandsweg (nabij Steur) en kort-parkeermaatregelen zoals de zone of de meter in de kern zelf. Vrees Met name Van der Salm liet zich wat dat laatste betreft bedenkelijk uit. Hij vreest dat betaald parkeren op bijvoorbeeld de Hogezoom tot ge volg zal hebben dat de toerist de woonwijken zal inrijden om daar een gratis plaatsje te vinden. Zo zou er een verschuiving van de parkeerpro blematiek optreden. Van den Berge gaf de voorkeur aan een blauwe zone, terwijl Geleijnse een gedifferen tieerd tarief in gedachten heeft; hoe dichter bij het centrum, hoe duurder de parkeerplaats. Tot zover in grote lijnen de ver keersnotitie, die zoals gezegd slechts globaal besproken is. Alhoewel, in zoverre globaal, want de gemeente heeft er voor gekozen de notitie als eerste in de commissie openbare wer ken te bespreken, waarmee meteen op de details is ingegaan. Een plano logisch en beleidsmatige discussie moet nog volgen. Een discussie over belangrijke en vaak kostbare zaken, te denken valt aan het verplaatsen van Veldmarkt, bakker Hogenaar en de ZWN (laatste naar het bedrijfster rein), verbetering van de Helleweg, parkeerterreinen aan de Roelands weg en bij de Rooms-katholieke kerk, parkeer-verkortende maatrege len, aanpassing van de Krayestein weg en in de verre toekomst mogelijk nog verkeerslichten in de verder be laste Bernhardstraat. De gemeente Westerschouwen is een discussie bé- gonnen, waarmee niet de weg van de minste weerstand gekozen is. Uitgever: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Directie: D. L. van 't Leven. Chef-redactie: A. van der Wouden Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-16551. Telefax 01110-14315. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (van 18.00 tot 19.00 uur): 01119-1941 Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071 en 12449. (niet voor bezorging) Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706 Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) 1 43,50; per jaar 166.00; losse nummers f 0,80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementsperiode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 59 cent per mm; ..succesjes" (t/m 4 regels) f 6,60. Contracttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6°/o BTW A A Advertentie SUZUKI ANDERS ALS ALLE ANDEREN Wellicht mogelijkheden voor woningbouw aan Heerenisstraat ELLEMEET - Pas als concreet aangegeven kan worden hoeveel mensen wel zin hebben om in Ellemeet te komen wonen is er kans dat er in het dorp nieuwe woningen ge bouwd gaan worden. Dat is in een notedop wat burge meester W. dén Boer van Middenschouwen aanvoerde toen hem op de hoorzitting in het dorpshuis van Elle meet gevraagd werd naar de plannen voor woningbouw in Ellemeet. Hij stelde dat het zeker niet zo is dat er bin nen de gemeente Middenschouwen meer aandacht voor de andere kernen zou zijn op dit punt. De toevoerswegen naar Renesse moeten gewijzigd worden om de Hogezoom te ojitlasten.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 2