Westerschouwen aan de slag- met
verkeersproblemen in de kernen
The New Giant
Gemeente wil duidelijkheid over
vraag naar woningen in Ellemeet
GASSTOOKINSTALLATiE
DEURLOO B.V.
ISTA Oosterland - Telefoon 01114-1495
Bereidheid
Veel
bromfietsen
niet in orde
Nieuw
meubilair
g-emeentehuis
Hoorzitting
Ellemeet
Vergadering
commissie
midden- en
kleinbedrijf
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 20 januari 1989 Nr. 24477
3
Onder meer verplaatsen Veldmarkt en Hogenaar, aanleg
parkeerterreinen, verbreden Helleweg en parkeermeters en/of blauwe zone
BURGH-HAAMSTEDE - Met de eerste algemeen verkennende bespreking van de
verkeersnotitie heeft de gemeente Westerschouwen een begin gemaakt aan een nieuw
beleid. Voor het eerst bekijken de bestuurderen de totale verkeerssituatie en proberen
daarvoor een reeks van oplossingen door te voeren. Oplossingen, die in sommige ge
vallen behoorlijk ingrijpend en kostbaar zijn. Reden voor burgemeester en wethou
ders om de notitie in diverse adviescommissies ter sprake te brengen.
De verkeersproblemen in de Haamsteedse Noordstraat zijn groter dan verwacht.
Hoewel over de details het laatste
woord nog niet gesproken is, lijkt de
bereidheid diep in de buidel te tasten
om de verkeersproblemen aan te
pakken in Westerschouwen binnen
alle fracties aanwezig. Tijdens een
eerste verkennende discussie over de
nieuwe verkeersnota is duidelijk ge
bleken, dat financiën in het alge
meen niet als hét probleem gezien
worden. Opgemerkt moet natuurlijk
wel, dat de commissie financiën nog
niet bijeen geweest is. Maar zoals het
er nu naar uitziet zullen de financiën
geen struikelblok vormen. En geluk
kig maar. De verkeersproblemen
hebben in Westerschouwen dusdani
ge vormen aangenomen, dat gemeen
telijk ingrijpen noodzakelijk is.
Voor een discussie over de financiën
is het inmiddels te laat, wat overi
gens niet inhoudt dat er onverant
woord beleid aevoerd moet gaan
worden. De oplossing van de ver
keersknelpunten is van zo'n groot
belang, dat extra middelen verhaald
mogen worden op de toerist en in
mindere mate op de eigen bevolking.
Dat is belangrijk om te onthouden
bij eventuele voorstellen voor be
lastingverhoging. Het moet toch uit
de lengte of de breedte komen.
AvdW
ZIERIKZEE - Bij een controle op
de technische staat van bromfietsen
is de politie gebleken dat veel jonge
ren in de regio rondrijden op een
bromfiets die niet in orde en daar
door gevaarlijk is. Twintig van de
vijftig bromfietsbestuurders die
werden gecontroleerd kregen een
proces-verbaal.
De controle werd donderdag tussen
7.00 en 10.00 uur 's morgens uitge
voerd langs de Zandweg bij Zierik-
zee. Van de vijftig bromfietsen die
werden aangehouden voor controle
bleken er twintig niet in orde te zijn.
Vijf brommers hadden teveel motor
vermogen doordat ze waren opge
voerd. Vijf brommers produceerden
aanmerkelijk te veel lawaai. Twee re
den rond met defecte verlichting, vier
met verlengde voorvorken. Drie
bromfietsen reden rond met een te
breed stuur en een bleek niet vol
doende remvermogen te hebben. Vol
gens de politie waren het hoofdzake
lijk scholieren die op de brommers
reden die niet in orde waren. ,,Ze zijn
een gevaar op de weg. Sommige
brommers reden harder dan 1Ö0 kilo
meter per uur. Daar zijn de remmen
en de wegligging van brommërs niet
op berekend". De politie is van plan
regelmatig te controlëren en roept
ook de ouders van scholieren op om
niet toe te staan dat hun kinderen
met brommers de weg opgaan die
technisch niet in orde zijn.
NIEUWERKERK - De gemeente
Duiveland heeft aan de gemeentere
kening over 1987 232.625,29 gulden
overgehouden. De raad wordt don
derdag 26 januari om 20.00 uur ge
vraagd de gemeenterekening voorlo
pig vast te stellen.
Het bedrag wordt toegevoegd aan
de saldi-reserve en een deel heeft in
middels een bestemming gekregen.
Tijdens de vergadering wordt name
lijk ook een voorstel gelanceerd voor
de aanschaf van meubilair en derge
lijke ten behoeve van het gemeente
huis. Voor de aanpassing van de ka
mer van zowel de burgemeester als de
secretaris is ruim 36.000 gulden no
dig. Nieuwe verlichting in de raads
zaal gaat ruim 8500 gulden kosten,
terwijl ook nogeens een bedrag ge
raamd is voor de secretarie 26.000
gulden. In totaal komt een en ander
dus op ruim 71.000 gulden.
Vervolg van pagina 1
in te stellen. ,,Want ik ben me van de
week met die mist een hoedje ge
schrokken van de geparkeerde auto's
die ik pas op het laatste moment zag",
aldus één van de aanwezigen.
Volgens iemand anders uit het pu
bliek is het ook nog eens zo dat de
weg beschadigd wordt omdat bussen
niet langs elkaar heen kunnen en uit
moeten wijken over de stoep.
Dorpsraad-voorzitter De Graaf
bracht tenslotte onder de aandacht
dat wie in Ellemeet op de bus staat te
wachten nog steeds in de regen staat.
Hij pleitte voor het plaatsen van een
abri aan de Kuijerdamseweg.
De commissie openbare werken
mocht het spits afbijten. In aanwezig
heid van directeur gemeentewerken
W. van Meerten en een ongekend
groot aantal publieke belangstellen
den leidde voorzitter, A. J. Padmos de
eerste 'verkeersvergadering'. Noord-
welle en Serooskerke zijn in het rap
port enigzins buiten schot-gebleven.
De aandacht richt zich op de kernen
Burgh;: Haamstede en Renesse, waar
van dé situatie in Burgh en Haamste
de de meest gecompliceerde lijkt.
Dat werd al snel duidelijk uit reac
ties vanaf de publieke tribune. De
bussen rijden veel te hard in de kern
en richten op deze manier schade aan
de huizen aan. Tijdens de commissie
vergadering waren er zowel inwoners
van Haamstede als van Burgh aanwe
zig om hun grieven hierover kenbaar
te maken bij de gemeente. Ze willen
graag weten bij wie ze een schade
claim kunnen indienen; de ZWN of de
gemeente.
Technisch
Het is technisch gezien overigens
mogelijk om de bodemstructuur van
voornoemde kernen aan te passen,
waardoor de hinder door het zware
wegverkeer aanzienlijk beperkt kan
worden. Maar financieel gezien is dit
- zo stelde Van Meerten vooraf vast -
onhaalbaar. Wel zou er een verzoek
naar de ZWN gedaan kunnen worden
om de bussen tot 30 km/h te laten rij
den in de kernen.
De problemen in Burgh richten
zich verder met name op de Hoge-
BURGH-HAAMSTEDE.- Het in
stellen van een werkgroep in het ka
der van het rapport (attr)actief per
spectief. Dat is een van de zaken die
donderdag 26 januari aan de orde ko
men op de vergadering van de com
missie midden- en kleinbedrijf van
de gemeente Westerschouwen. De
vergadering wordt gehouden in het
gemeentehuis te Burgh-Haamstedc
en begint om 9.30 uur.
Verder komt op de vergadering aan
de orde het verkeersplan Wester
schouwen. De stukken die betrek
king hebben op deze vergadering lig
gen op donderdag 26 januari ter
inzage vanaf 8.30 uur op de afdeling
algemene zaken van de gemeente
Westerschouwen.
weg, die nog steeds te zwaar belast
is. Overigens hebben tellingen uitge
wezen dat de vrees voor een hausse
(voorlopig) onterecht is gebleken.
Het verkeer is niet toegenomen,
maar eerder verspreid. De Hogeweg
kan - zo blijkt uit de notitie - deels
ontlast worden door de verbetering
van de Weeldeweg. Ook de super
markt Veldmarkt zou een andere
plaats moeten krijgen om de par-,
keerproblemen ter plaatse kwijt te
raken.
De gemeente is inmiddels in onder
handeling met Veldmarkt. Gespro
ken wordt over een verhuizing naar
het ZWN-pand in die plaats, waarbij
de supermarkt-bezoekers hun auto
aan de Leliëndaleweg kwijt kunnen.
Hier bovenop zouden er parkeerver-
kortende maatregelen genomen kun
nen worden in Burgh, zoals de blau
we zone of de parkeermeter. Iets wat
CDA-commissielid J. W. Geleijnse al
leen bespreekbaar vindt als de bezoe
kers van de Veldmarkt aan de nieuwe
lokatie ook dienen te betalen. Een
vrees voor oneerlijke concurrentie.
Eenvoudig
De verkeersproblemen in Haamste
de zijn ook allesbehalve eenvoudig.
Met name de Noordstraat is te zwaar
belast en levert vaak opstoppingen
op. Alle verkeer vanuit Zierikzee, de
Krayesteinweg, Renesse en de vuur
toren kan geleid worden naar de
Zuidoost-kant van de Rooms-Katho-
lieke kerk, waar een parkeerterrein
met een capaciteit van 230 plaatsen
aangelegd zou kunnen worden. De
Den Boer reageerde daarmee op
een voorzetje dat D. de Graaf, voor
zitter van de Dorpsraad Ellemeet, gaf
in zijn openingswoord. "De Graaf stel
de dat men in feite in een vicieuze cir
kel zit: er zijn geen woningen be
schikbaar en dus is er geen vraag.
Omdat er geen vraag is worden er
ook geen nieuwe woningen gebouwd.
Bereidheid
De Graaf bracht verder in herinne
ring dat in de aanbiedingsbrief bij de
gemeentebegroting voor 1989 wel
aandacht is voor mogelijke woning
bouw in Ellemeet. ,,Er wordt gespro
ken over een bedrag van 10.000 gul
den en dat zou dan een eerste aanzet
moeten zijn voor sociale woningbouw
in Ellemeet".
Burgemeester Den Boer reageerde
op de opmerking van De Graaf dat
woningbouwvereniging Beter Wonen
uitbaning wordt gezien aan de zuid-
oost-kant van de kerk. De gemeente
op dit moment niet wil bouwen in El
lemeet met de stelling dat men wel
wil, maar eerst meer duidelijkheid
wil hebben over de vraag naar wo
ningen in Ellemeet.
,.Het is zeker niet zo dat er tegen
mensen die op zoek zijn naar een huis
vooraf al gezegd zou worden dat er in
Ellemeet niets is", aldus Den Boer.
,,Op die toer zit men zeker niet". De
burgemeester wist verder te melden
dat de gemeente nog deze maand gaat
overleggen met de woningbouwver
eniging over de mogelijkheden voor
nieuwbouw in Ellemeet. Hij stelde
dat er wellicht mogelijkheden zijn
voor de bouw van een aantal wonin
gen aan de Heerenisslraat.
Werving
Den Boer tekende daarbij aan dat
er eerst meer duidelijkheid moet ko
men over de vraag naar woonruimte
k
behoeft alleen voor de uitbaning
grond te verwerven. G. J. W. van der
Salm (PvdA) vroeg zich meteen af of
er wel behoefte bestaat aan een zoda
nige uitbreiding. Volgens hem is
Haamstede alleen 'vol' tijdens de
Ring Promotion Dagen. Van der Salm
- en met hem ook aarzelende collega
commissieleden - stond niet te jui
chen. Ook G. van der Haven-Eikelen
boom zei wat 'huiverig' te zijn voor
de uitbreiding.
Stopverbod
Verder kan in Haamstede een tijde
lijk" stopverbod ingevoerd worden
voor de Noord- en Weststraat, waar
mee ook het laden en lossen van
vrachtwagens beperkt blijft. Gespro
ken werd over een laad- en losverbod
tussen 10.00-18.00 uur. In het plan
treedt ook een zwaardere belasting
van de Bernhardstraat naar voren.
Geleijnse had van de vier commissie
leden nog de minste problemen met
de voorgestelde maatregelen in
Haamstede. Dit bijvoorbeeld in te
genstelling tot J. van den Berge (RU),
die zich ,,zeer terughoudend" opstel
de ten aanzien van het parkeerterrein
bij voornoemde kerk en de zwaardere
belasting van de Bernhardstraat.
En terwijl iedereen de mond vol
heeft van de verkeers- en parkeers-
problemen in Renesse lijken daar
juist de oplossingen voor de hand te
liggen. Zo is al eerder besloten door
de raad om een randweg rond Renes
se aan te leggen. Een weg die het
doorgaande verkeer naar de Hoogen-
boomlaan (waar de campings zitten)
uit de kern moet gaan weren.
In de verkeersnotitie wordt ook
aandacht gevraagd voor de te zware
belasting van de Laone. Hierin kan
op twee manieren verandering ko
men. Of de provincie legt de SI aan
(onderdeel van de Dammenroute) of
de gemeente onderneemt zelf stap
pen. Inmiddels is duidelijk gewor
den, dat de SI nog wel enige jaren op
in Ellemeet. ,,En wij zijn stellig voor
nemens daar meer duidelijkheid over
te krijgen", aldus de burgemeester.
Hij verbond daar de opmerking aan
dat het wellicht ook aanbeveling ver
dient om wat meer aan werving te
gaan doen in de toekomst.
Maar volgens Den Boer dient er
vooral meer zicht te komen op de po
pulariteit van Ellemeet als mogelij
ke woonplaats. ,,Het verdient daar
om aanbeveling dat mensen die in
Ellemeet willen komen wonen zowel
bij de gemeente als bij Beter Wonen
aankloppen".
Op de vraag van De Graaf of men
als er grond die nu in gebruik is als
volkstuin wil benutten voor woning
bouw gekeken wordt of er vervangen
de grond voor de Volkstuinders is
antwoordde de burgemeester dat dit
een punt is dat nader bezien dient te
worden.
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255
zich zal laten wachten. Er wordt al ge
sproken over 1997. Eén ding was dui
delijk in het gemeentehuis: zolang
wil niemand wachten.
Positief
Alle leden lieten zich positief uit
over de verbreding van de Helleweg
(kosten 400.000 gulden - red.), waar
door de Laone een verkeersaanbod
kan krijgen, dat ze weet te verwer
ken. Er moet nu al iets gebeuren,
maar zeker als de prognoses bewaar
heid worden, dat de verkeersintensi
teit alleen maar zal toenemen.
En dan de parkeerproblematiek in
Renesse. Die beperkt zich niet tot de
Pinksteren, maar lijkt in het hoogsei
zoen zeven dagen van de week te spe
len. Er moet - zo is duidelijk gebleken
- goede parkeeraccommodatie komen
buiten de kern. In het rapport wordt
gesproken over een terrein voor 1100
wagens aan de Roelandsweg (nabij
Steur) en kort-parkeermaatregelen
zoals de zone of de meter in de kern
zelf.
Vrees
Met name Van der Salm liet zich
wat dat laatste betreft bedenkelijk
uit. Hij vreest dat betaald parkeren
op bijvoorbeeld de Hogezoom tot ge
volg zal hebben dat de toerist de
woonwijken zal inrijden om daar een
gratis plaatsje te vinden. Zo zou er
een verschuiving van de parkeerpro
blematiek optreden. Van den Berge
gaf de voorkeur aan een blauwe zone,
terwijl Geleijnse een gedifferen
tieerd tarief in gedachten heeft; hoe
dichter bij het centrum, hoe duurder
de parkeerplaats.
Tot zover in grote lijnen de ver
keersnotitie, die zoals gezegd slechts
globaal besproken is. Alhoewel, in
zoverre globaal, want de gemeente
heeft er voor gekozen de notitie als
eerste in de commissie openbare wer
ken te bespreken, waarmee meteen
op de details is ingegaan. Een plano
logisch en beleidsmatige discussie
moet nog volgen. Een discussie over
belangrijke en vaak kostbare zaken,
te denken valt aan het verplaatsen
van Veldmarkt, bakker Hogenaar en
de ZWN (laatste naar het bedrijfster
rein), verbetering van de Helleweg,
parkeerterreinen aan de Roelands
weg en bij de Rooms-katholieke
kerk, parkeer-verkortende maatrege
len, aanpassing van de Krayestein
weg en in de verre toekomst mogelijk
nog verkeerslichten in de verder be
laste Bernhardstraat. De gemeente
Westerschouwen is een discussie bé-
gonnen, waarmee niet de weg van de
minste weerstand gekozen is.
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Directie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redactie:
A. van der Wouden
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (van
18.00 tot 19.00 uur): 01119-1941
Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071
en 12449. (niet voor bezorging)
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
1 43,50; per jaar 166.00; losse
nummers f 0,80.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een maand,
voor het einde van de lopende
abonnementsperiode schriftelijk bij
de Zierikzeesche Nieuwsbode ge
meld te worden.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
59 cent per mm; ..succesjes" (t/m 4
regels) f 6,60.
Contracttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclusief
6°/o BTW
A A
Advertentie
SUZUKI
ANDERS ALS ALLE ANDEREN
Wellicht mogelijkheden voor woningbouw aan Heerenisstraat
ELLEMEET - Pas als concreet aangegeven kan worden
hoeveel mensen wel zin hebben om in Ellemeet te komen
wonen is er kans dat er in het dorp nieuwe woningen ge
bouwd gaan worden. Dat is in een notedop wat burge
meester W. dén Boer van Middenschouwen aanvoerde
toen hem op de hoorzitting in het dorpshuis van Elle
meet gevraagd werd naar de plannen voor woningbouw
in Ellemeet. Hij stelde dat het zeker niet zo is dat er bin
nen de gemeente Middenschouwen meer aandacht voor
de andere kernen zou zijn op dit punt.
De toevoerswegen naar Renesse moeten gewijzigd worden om de Hogezoom te ojitlasten.