Chrysler 2.2 Turbo Staatsloterij Verstilde beeld van Schouwen vaak aandoenlijk en vertederend Cursus voor beginnende beleggers in Zeeland Hergebruik katalysator Een opwindend uiterlijk EEN ANDERE AUTO KOPEN? BEL NU 05270-16991 Iedereen heeft wel een of meer foto-albums In Goes en Middelburg ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 17 januari 1989 Nr. 24475 BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500,- 143,03 120.48 Bedrag Aflossing Rente 7.500,- 191,72 160,89 per mnd. per mnd. 10.500,- 266,10 222,88 11.000,- 220,- 0,87% 15.000,- 380,15 318,41 221,- 191,- 16.000.- 320.- 0.83 20.000,- 506,87 424,55 295,- 255,- 30.000.- 600.- 0,83 40.000.- 1006,38 841-.56 591.- 511,- 41.000.- 820.- 0.81 60.000.- 886.- 767,- 50.000,- 1000.- 0,81 'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet •Rente fiskaal aftrekbaar •Meestal kwijtschelding bij overlijden Ik wil het volgende bedrag lenen: f 1000,- (12.000,- 122,000,- CM 34.000,- ma-vrij van 09.00-19.00 uur, za. van 11.00-14.00 uur 114.000,- 115.000,- 118.000.- 120.000,- lk wil terug betalen Naam Adres O I 3.000,- D I 5.000,- I 7.000,- fiO.OOO,- 0 f 24.000, 0 125.000,- 128.000,- 130.000,- per maand f 35.000,- f40.000,- f 50.000,- f 60.000,- Postc /woonplaats Tel Vult u de» Irtforrrwtlebon In. knip hem uit en ttuur hem op In een geeioten enveloppe zonder poetzegel een: Becam. Antwoordnummer 1602. 8300 WJ Emmeloord. Wij «turen u dan een gratis offerte. Techniek Motor: 4 cilinder Turbo motor, dwars voorin geplaatst. Cilinderinhoud: 2213 cm3. Boring en slag: 87,5x92 mm. Compressie verhouding: 8,1:1. Max vermogen: 109 kW bij 5200 omw/min. Max. koppel: 230 Nm bij 2400 omw/ min. Aandrijving: voorwielen. Wiel ophanging voor: onafhankelijk McPherson schroefveerpoten met gas- gevulde schokdempers en stabilisator- stang. Achter: starre achteras met schroefvcren. gasgcvuldc schokdem pers en Panhard stang. Bandenmaat: 205/50 VR 15 Lengte: 436,2 cm. Breedte: 171 cm. Hoogte: 133,9 cm. ZIERIKZEE - In deze trekking, van de 789e Staatsloterij, 2e trekking 16 januari 1989, ruim 268.000 prijzen samen zo'n 10.000.000,-. 20 prijzen van 50.000,- op alle lotnummers 021325 20 prijzen van 20.000,- op alle lotnummers 047841 20 prijzen van 2.000,- op alle lotnummers 059500 200 prijzen van 1.000,- op alle eindcijfers 8167 2.000 prijzen van 250,- op alle eindcijfers 017 2.000 prijzen van 250,- op alle eindcijfers 521 2.000 prijzen van 100,- op alle eindcijfers 361 2.000 prijzen van 100,-op alle eindcijfers 392 20.000 prijzen van 50,-op allé eindcijfers .11 20.000 prijzen van 50,- op alle eindcijfers 65 20.000 prijzen van 50,- op alle eindcijfers 59 200.000 prijzen van 20,- op alle eindcijfers 2 van het fabrikantengezin Doele-* man, maar vooral om lachende en lief spelende kinderen. Ruzies en tranen bleven doorgaans buiten het beeld ZIERIKZEE - Gezinnen zonder een of ineer foto-albums zal men met een lan taarntje moeten zoeken. Brief- en dagboekschrijvers zijn zeldzaam geworden. Voor de broodnodige communicatie kwam de telefoon; in plaats van het bijhou den van een dagboek of het schrijven van losse aantekeningen betreffende al lerlei gebeurtenissen schrijft men tegenwoordig een gezinsbiografie met be hulp van de camera. Er bevinden zich meer dan vijfeneenhalf miljoen fototoe stellen in handen van amateurs. Dat verklaart veel. Goede richting Men zou het als een stap in de goede richting kunnen noemen toen op 4 augustus 1927 een onge dwongen groepsfoto werd ge maakt van vrolijke leden van de Hervormde meisjesvereniging uit Zierikzee. Verre van stijf zaten en lagen de jonge en piepjonge vrou wen tegen het duin, min of meer ingesloten tussen de doornige duinbegroeiïng. („Kent u ze nog de Zierikzeeënaars" II door C. P. Pols). Zorgvliet Een aantal jaren geleden kwam een oud vergeten familie-album te voorschijn op de zolder van het buiten Zorgvliet te Schuddebeurs. Het bleek afkomstig te zijn van de familie De Clercq van Weel-van der Lek de Clercq. De inhoud be staande uit een aantal belangwek kende foto's, in vroeger jaren in binnen- en buitenland gemaakt, is bijzonder boeiend. Vertederend en erg sfeervol zijn de opnamen die op Schuddebeurs in de omgeving van het Huis Zorgvliet zijn ge maakt. Wij staan slechts een enkele keer stil bij de begintijd van de fo tografie. Het moet voor onze voor ouders omstreeks het midden van de negentiende eeuw een openba ring zijn geweest toen zij voor de eerste keer kennis mochten nemen van het „verstilde beeld". Dat wil zeggen dat zij een portret van zich zelf of van anderen of bepaalde si tuaties op de gevoelige plaat kon den aanschouwen. Aandoenlijk en vertederend zijn die dyerjarige kiekjes. Het Schouwen van weleer komt door die verstilde, beelden voor ons toch tot leven De on uitwisbare werkelijkheid is voor een belangrijk en interessant deel af te lezen van vergeelde prent briefkaarten. („Schouwen-Duive- land in Oude Ansichten"!). Echt lyrisch worden we pas wanneer we de oude foto's zien die niet voor de commercie bestemd waren maar voor eigen gebruik in familiekring. Vertekend beeld Veel foto's die een6 voor louter genoegen -zijn gemaakt hebben langzamerhand ,d<?,-.betekenis ge kregen van bejapg^ijk documen tatiemateriaal.' Het gunt óns een blik in het^ilen en zeilen van vo rige generaties. De journalist, archivaris of bi bliothecaris die beroepsmatig ge bruik wil maken van unieke oude foto-afbeeldingen zal steeds in ge dachten moeten houden dat het authentieke beeld dat hij voor ogen krijgt toch in zekere zin een vertekend beeld is. De „lachende levens aan het strand" waar War- na Oosterbaan dezer dagen over schreef in de NRC zijn een goed voorbeeld van het vaak al te ge flatteerde beeld dat de foto-van- toen maar ook de foto-van-van- daag biedt. Het gaat daarbij niet zozeer om de geposeerde groepsfo to's zoals die van de Zierikzeese weeskinderen, de leden van de „Zierikzeesche Paardenloterijof Bekende namen Bekende namen die men in foto verzamelingen steeds weer tegen komt waren Immerzeel, De Feyter, Ten Cate, Vijverberg, Coerdes en vele anderen: Berrevoets, Kra keel, Noomen, Van den Berg „Sinds anderhalve eeuw wor den gebeurtenissen, mensen en dingen pas tot de werkelijkheid gerekend als zij ooit zijn gefoto grafeerd". Daarom is het een goe de zaak dat de fotoverzamelingen vaih het streekarchivariaat 'Schou- wen-Duiveland en Sint-Philips- land met de dag omvangrijker worden Wiebe Keikes Soms krijgt men de indruk dat het leven als het ware door de fo tograaf (wie dat ook mag zijn) is betrapt. Vooral de afbeelding van kinderen in de tuin van Zorgvliet maakte een opvallend spontane indruk. Deze foto liegt niet: er was tijdens het spel van de kinde ren van de bewoners en de kinde ren van dienstpersoneel geen sprake van rang of stand. Het ging er op die momenten volko men zorgeloos toe Spelen in de royale tuin van Zorgvliet (Schuddebeurs) begin van deze eeuw. Amateurs met hun kiektoestel- len hebben in het verleden goed werk geleverd. Toch bleef er vol doende werk over voor de be roepsmatig opererende fotogra fen. De oogst die een aantal van hen heeft achtergelaten is indruk wekkend. Deze slagvaardige en doorgaans bekwame eilander fo tografen hadden uiteraard ieder hun eigen stijl en eigen voorkeur. BMW rijders kunnen nu gebruik maken van de katalysator inname-regeling en dit ter bevordering van het hergebruik vn de zeldzame en kostbare edelmetalen in die katalysator. Bij schade aan of vervanging van de uit laat betaalt BMW bij inlevering van de oude katalysator een bedrag terug van 295,- incl. BTW. BMW komt hiermee tegemoet aan de wens om die schaarse edelmetalen te recyclen en bovendien be tekent deze regeling een verlaging van dc aanschafwaarde van een katalysator-uit laatsysteem. Het volledige programma van BMW is uitgerust met lambda-sondc bewaakte driewegkatalysatoren, die dc uitstoot aan schadelijke bestanddelen in dc uitlaat met meer dan 75% verlagen. GOES - In februari start de cursus Omgaan met effecten van de Vereniging Effectenbescherming (VEB) en de Nederlandse Centrale Vereniging van Be leggingsstudieclubs (NCVB) weer in Goes en Middelburg. Deze cursus is voor al bestemd voor beginnende beleggers. De cursus wordt niet langer in Zierik zee georganiseerd. De beginselen van het omgaan met effecten en vele andere aspecten van het beleggen worden bij deze cursus uitgelegd. De totale cursus bestaat uit twee cursusblokken van el,k vijf bijeenkomsten van ongeveer tweeën eenhalf uur. De totale cursus wordt in één jaar afgerond, maar belangstel lenden schrijven per cursusblok in. Tijdens het eerste blok komen za ken aan de orde als de economie en de belegger, beleggingsinstrumenten en risico's, obligaties, aandelen en ver wante effecten, effectenbeurzen, be leggingsinstellingen en fondsen, be waring en administratie van effecten en kosten van effectentransacties. In het tweede blok wordt gesproken over fiscale aspecten, koersvorming, verslaggeving van ondernemingen, opties, termijncontracten, futures, technische analyse en portefeuille- opbouw. De NCVB en de VEB zijn verenigin gen, die zich ten doel stellen op ver schillende gebieden de belangen van beleggers te behartigen. De NCVB bundelt ongeveer 316 beleggingsstu dieclubs. In Zeeland- bestaan inmid dels achttien van deze clubs. De VEB is vooral bekend door de actieve be langenbehartiging voor beleggers en door haar optreden tijdens aandeel houdersvergaderingen van bij alle ter beurze genoteerde ondernemin gen. Het doel Van de cursus, die in Goes verzorgd wordt door de Zierikzeese docent J. Krijger RA, is om beginnen de beleggers de weg te wijzen naar veilige methoden van beleggen en naar de goede wegen om zich te infor meren over de verschillende beleg- Docent Goes J. Krijger RA gingsmogelijkheden. Krijger is als register accountant gedurende vele jaren in diverse landen actief ge weest. Hij is onder meer vertegen woordiger van de VEB tijdens aan deelhoudersvergaderingen en regelt educatieve artikelen in het blad Ef fect van de VEB. De cursus in Goes (hotel Terminus) start 28 februari, terwijl de cursus in Vlissingen de 22e van dezelfde maand begint. Daar worden de lessen ver zorgd door J. K. Hulsbergen uit Vlis singen. Het aantal deelnemers is be perkt. Wie belangstelling heeft kan contact opnemen met het cursussecre tariaat VEB, Jan van Nassaustraat 9, 2596 BL in Den Haag (070-262051). De Amerikanen van vroeger bestaan niet meer. Deze grote, zware en deinende slagschepen op wielen met enorme grote motoren kunnen ook de Amerikanen niet meer opbrengen, ondanks dat de brandstofprijzen daar een fractie zijn van de onze. De nieuwe generatie Amerikaanse automobielen is in ieder geval kleiner, niet alleen qua afmetingen maar ook qua motor. VVy reden het startmodel van de Chrysler range, de ES, uitgerust met de 2.2 liter turbomotor en alleen leverbaar met een vijfversnellingsbak. En dat is een haast on-Amerikaanse auto want die rijden eigenlijk alleen met automatische transmissie. Blikvanger Het uiterlijk van deze ES is een blikvan ger. Waar je ook rijdt, staat of parkeert, er zijn altijd mensen die er naar kijken of vragen stellen, dus je mag er van uit gaan dat het model geslaagd is voor mensen die van een driedeurs sportcoupé houden. Het frontaanzicht is een beetje agressief met diep liggende, kleine (van afmeting, niet van lichtopbrengst) koplampen en een grille die in dc kleur van dc carrosserie is meegespoten. Ook de bumpers zijn in de kleur meegespoten, met een naar onder doorlopende spoiler met koelgleuven en twee verstralers. De motorklep, die zeer laag bij de grill begint en vloeiend op loopt. heeft een extra verhoging aan de linkerkant om dc motor te kunnen bedek ken en dit geeft ook een extra cachet aan het sportieve en agressieve uiterlijk van deze broeder. De zijkant loopt vloeiend en rond met in de portieren de verzonken deurkrukken. Helaas zijn er geen stoot- strips aan de zijkant aangebracht, zodat" kleine parkeerbutsjes het fraaie uiterlijk binnen de kortste keren bederven. Op de grote achterklep is een spoiler gemon teerd, die gelukkig van een bescheiden afmeting is en er daardoor geen protserig geheel van maakt. Dc achterklep, die met een dc derde deur vormt, bedekt een be hoorlijke kofferruimte, die te vergroten is door dc achterbank neer te klappen maar als nadeel heeft dat dc drempel wel erg hoog is. Opvallend zijn de twee uitlaat- pijpjes onder de bumper, die vallen echt op door onopvallendheid want zij zijn zwart (gelukkig geen chroom) cn lopen schuin naar rechts. De lichtmetalen velgen tenslotte behoren tot dc standaard uitrusting cn maken hel uiterlijk af. Smaakvol Het interieur is smaakvol cn goed afge werkt met een grijze bekleding en rode slepen, die met alleen in de bekleding van dc stoelen en banken maar ook in die van dc zijkanten verwerkt zijn. Het dashboard is overzichtelijk maar ontegenzeggelijk Amerikaans. Buiten dc normale klokken is er ook een toercnteller. die echt nodig is en een turbodrukmctcr. waarvan het nut mij geheel ontgaat. Mocht jc nu zelf dc druk kunnen regelen, ja. dan is zoiets nut tig: nu alleen maar hinderlijk cn afleidend, die heen cn weer gaande wijzer. Nog iets Amerikaans, is het standaardje voor dc versnellingspook, waar twee blikjes cola Ga uiteraard niet boven op het gas staan in een korte bocht want dan spinnen de voorwielen door, de bocht wordt vergeten en men schuift naar de buitenkant. Het remmen is ook een typisch Ameri kaans verhaal. Door de zeer strenge snel heidslimieten in Amerika heeft men het kennelijk niet nodig gevonden om deze broeder van een Europese reminrichting te voorzien Ook hier geldt: bij snelheden tot 120 km/h gaat het best maar vanuit ht^ge snelheden sterk moeten afremmen gaat wat minder Maar nogmaals, houden wij ons aan de hier toegestane snelheden, dan is er niets aan de hand. Het brandstofverbruik is zeer redelijk te noemen. Tijdens dc testperiode verbruik ten wij 1 liter normale loodvrije benzine op de 10 km. Uiteraard is de Chrysler ES voorzien van een drieweg katalysator. Conclusie Het is moeilijk deze auto te plaatsen. Zijn uiterlijk, zijn afwerking en zijn acceleratie in gezet kunnen worden. Ook dc zit achter hel stuur is niet zoals wij dat gewend zijn. Het stuur is ver naar voren geplaatst cn op Amerikaanse films ziet u wat ik dan bedoel. Jc zit rechtop, met het stuur erg dicht bij dc horst cn ondanks dat het stuurwiel met leder be kleed is en ook verstelbaar, kon ik niet dc juiste en prettige afstelling vinden om lek kcr tc kunnen zitten. Maar misschien vraagt het een wat langere gewennings tijd. Rijden Het rijden met deze Chrysler roept een mengeling van gevoelens op Zoals gc zegd gaat het om ccn 2 2 liter turbo motor die 148 pk levert bij een toerental van 5200 cn dat is ccn redelijk laag toerental Vandaar dat ik al eerder zei dat dc toeren teller noodzakelijk is want hij het accele reren zitje zo in het rode tocrcngcbicd met alle gevolgen van dien Dc acceleratie van 0 naar 100 km/h vindt plaatst binnen dc 9 sec.dc topsnelheid bedraagt 185 km/h cn dat zijn behoorlijke getallen Bij hoge snelheden is hij echter wat zweverig cn daar veranderen dc zeer brede cn platte banden in de maat 205/50 VR 15 niets aan. Eigenlijk ècn typisch Amerikaans weggedrag, tot dc 120 km/h prettig cn zeer snel maar daarboven wat vaag cn onrustig.. Tot snelheden van 120 km/h gaat het bochtenwerk best cn heeft dc/c Chrysler ccn redelijk neutrale wegligging t'.linsler 2.2 Turlio is ven teugen met een heel liijznntlere vormgeving. maken het ccn auto waar dc eigenaar zeer goed mee voor de dag kan cn zal willen komen Dc/e Chrysler ES Turbo heeft een juweel van een motor, die eigenlijk te veel prestaties levert voor zijn wegligging cn remgedrag Ondanks de/e kritische noot is hel ccn aantrekkelijke auto, vooral ge zien zijn prijs, want voor 38 995.- zit alles er op en aan Dc ES is ook leverbaar met een 2.5 liter injectie-motor zonder turbo Die lijkt mij meer tc passen hij het onderstel en daarbij houdt u nog ccn prijs- Prestaties Topsnelheid 185 km/h. Acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8.9 sec. Brandstofver bruik I liter loodvrij op 10 km tijdens dc test. Geld Chrysler ES 2.2 Turbo 38.995.-. Mo torrijtuigenbelasting van -738.- tot 757.-. voordeel van 3.000,- in uw zak. Doch over een paar jaar praten wij niet eens meer over wegligging boven de 120 km/h want dan zal de speedlimit hier ook echt gehandhaafd moeten worden cn misschien dan zelfs ook in Duitsland.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1989 | | pagina 5