Chrysler 2.2 Turbo
Staatsloterij
Verstilde beeld van Schouwen
vaak aandoenlijk en vertederend
Cursus voor beginnende
beleggers in Zeeland
Hergebruik katalysator
Een opwindend uiterlijk
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
BEL NU
05270-16991
Iedereen heeft wel een of meer foto-albums
In Goes en Middelburg
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 17 januari 1989 Nr. 24475
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
143,03
120.48
Bedrag
Aflossing
Rente
7.500,-
191,72
160,89
per mnd.
per mnd.
10.500,-
266,10
222,88
11.000,-
220,-
0,87%
15.000,-
380,15
318,41
221,-
191,-
16.000.-
320.-
0.83
20.000,-
506,87
424,55
295,-
255,-
30.000.-
600.-
0,83
40.000.-
1006,38
841-.56
591.-
511,-
41.000.-
820.-
0.81
60.000.-
886.-
767,-
50.000,-
1000.-
0,81
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
•Rente fiskaal aftrekbaar
•Meestal kwijtschelding bij overlijden
Ik wil het volgende bedrag lenen:
f 1000,- (12.000,- 122,000,- CM 34.000,-
ma-vrij van 09.00-19.00 uur,
za. van 11.00-14.00 uur
114.000,-
115.000,-
118.000.-
120.000,-
lk wil terug betalen
Naam
Adres
O I 3.000,-
D I 5.000,-
I 7.000,-
fiO.OOO,-
0 f 24.000,
0 125.000,-
128.000,-
130.000,-
per maand
f 35.000,-
f40.000,-
f 50.000,-
f 60.000,-
Postc /woonplaats
Tel
Vult u de» Irtforrrwtlebon In. knip hem uit en ttuur hem op In een
geeioten enveloppe zonder poetzegel een: Becam. Antwoordnummer
1602. 8300 WJ Emmeloord. Wij «turen u dan een gratis offerte.
Techniek
Motor: 4 cilinder Turbo motor, dwars
voorin geplaatst. Cilinderinhoud: 2213
cm3. Boring en slag: 87,5x92 mm.
Compressie verhouding: 8,1:1. Max
vermogen: 109 kW bij 5200 omw/min.
Max. koppel: 230 Nm bij 2400 omw/
min. Aandrijving: voorwielen. Wiel
ophanging voor: onafhankelijk
McPherson schroefveerpoten met gas-
gevulde schokdempers en stabilisator-
stang. Achter: starre achteras met
schroefvcren. gasgcvuldc schokdem
pers en Panhard stang.
Bandenmaat: 205/50 VR 15 Lengte:
436,2 cm. Breedte: 171 cm. Hoogte:
133,9 cm.
ZIERIKZEE - In deze trekking, van de 789e Staatsloterij, 2e trekking
16 januari 1989, ruim 268.000 prijzen samen zo'n 10.000.000,-.
20 prijzen van 50.000,- op alle lotnummers 021325
20 prijzen van 20.000,- op alle lotnummers 047841
20 prijzen van 2.000,- op alle lotnummers 059500
200 prijzen van 1.000,- op alle eindcijfers 8167
2.000 prijzen van 250,- op alle eindcijfers 017
2.000 prijzen van 250,- op alle eindcijfers 521
2.000 prijzen van 100,- op alle eindcijfers 361
2.000 prijzen van 100,-op alle eindcijfers 392
20.000 prijzen van 50,-op allé eindcijfers .11
20.000 prijzen van 50,- op alle eindcijfers 65
20.000 prijzen van 50,- op alle eindcijfers 59
200.000 prijzen van 20,- op alle eindcijfers 2
van het fabrikantengezin Doele-*
man, maar vooral om lachende en
lief spelende kinderen. Ruzies en
tranen bleven doorgaans buiten
het beeld
ZIERIKZEE - Gezinnen zonder een of ineer foto-albums zal men met een lan
taarntje moeten zoeken. Brief- en dagboekschrijvers zijn zeldzaam geworden.
Voor de broodnodige communicatie kwam de telefoon; in plaats van het bijhou
den van een dagboek of het schrijven van losse aantekeningen betreffende al
lerlei gebeurtenissen schrijft men tegenwoordig een gezinsbiografie met be
hulp van de camera. Er bevinden zich meer dan vijfeneenhalf miljoen fototoe
stellen in handen van amateurs. Dat verklaart veel.
Goede richting
Men zou het als een stap in de
goede richting kunnen noemen
toen op 4 augustus 1927 een onge
dwongen groepsfoto werd ge
maakt van vrolijke leden van de
Hervormde meisjesvereniging uit
Zierikzee. Verre van stijf zaten en
lagen de jonge en piepjonge vrou
wen tegen het duin, min of meer
ingesloten tussen de doornige
duinbegroeiïng. („Kent u ze
nog de Zierikzeeënaars" II
door C. P. Pols).
Zorgvliet
Een aantal jaren geleden kwam
een oud vergeten familie-album te
voorschijn op de zolder van het
buiten Zorgvliet te Schuddebeurs.
Het bleek afkomstig te zijn van de
familie De Clercq van Weel-van
der Lek de Clercq. De inhoud be
staande uit een aantal belangwek
kende foto's, in vroeger jaren in
binnen- en buitenland gemaakt, is
bijzonder boeiend. Vertederend en
erg sfeervol zijn de opnamen die
op Schuddebeurs in de omgeving
van het Huis Zorgvliet zijn ge
maakt.
Wij staan slechts een enkele
keer stil bij de begintijd van de fo
tografie. Het moet voor onze voor
ouders omstreeks het midden van
de negentiende eeuw een openba
ring zijn geweest toen zij voor de
eerste keer kennis mochten nemen
van het „verstilde beeld". Dat wil
zeggen dat zij een portret van zich
zelf of van anderen of bepaalde si
tuaties op de gevoelige plaat kon
den aanschouwen. Aandoenlijk en
vertederend zijn die dyerjarige
kiekjes. Het Schouwen van weleer
komt door die verstilde, beelden
voor ons toch tot leven De on
uitwisbare werkelijkheid is voor
een belangrijk en interessant deel
af te lezen van vergeelde prent
briefkaarten. („Schouwen-Duive-
land in Oude Ansichten"!).
Echt lyrisch worden we pas
wanneer we de oude foto's zien die
niet voor de commercie bestemd
waren maar voor eigen gebruik in
familiekring.
Vertekend beeld
Veel foto's die een6 voor louter
genoegen -zijn gemaakt hebben
langzamerhand ,d<?,-.betekenis ge
kregen van bejapg^ijk documen
tatiemateriaal.' Het gunt óns een
blik in het^ilen en zeilen van vo
rige generaties.
De journalist, archivaris of bi
bliothecaris die beroepsmatig ge
bruik wil maken van unieke oude
foto-afbeeldingen zal steeds in ge
dachten moeten houden dat het
authentieke beeld dat hij voor
ogen krijgt toch in zekere zin een
vertekend beeld is. De „lachende
levens aan het strand" waar War-
na Oosterbaan dezer dagen over
schreef in de NRC zijn een goed
voorbeeld van het vaak al te ge
flatteerde beeld dat de foto-van-
toen maar ook de foto-van-van-
daag biedt. Het gaat daarbij niet
zozeer om de geposeerde groepsfo
to's zoals die van de Zierikzeese
weeskinderen, de leden van de
„Zierikzeesche Paardenloterijof
Bekende namen
Bekende namen die men in foto
verzamelingen steeds weer tegen
komt waren Immerzeel, De Feyter,
Ten Cate, Vijverberg, Coerdes en
vele anderen: Berrevoets, Kra
keel, Noomen, Van den Berg
„Sinds anderhalve eeuw wor
den gebeurtenissen, mensen en
dingen pas tot de werkelijkheid
gerekend als zij ooit zijn gefoto
grafeerd". Daarom is het een goe
de zaak dat de fotoverzamelingen
vaih het streekarchivariaat 'Schou-
wen-Duiveland en Sint-Philips-
land met de dag omvangrijker
worden
Wiebe Keikes
Soms krijgt men de indruk dat
het leven als het ware door de fo
tograaf (wie dat ook mag zijn) is
betrapt. Vooral de afbeelding van
kinderen in de tuin van Zorgvliet
maakte een opvallend spontane
indruk. Deze foto liegt niet: er
was tijdens het spel van de kinde
ren van de bewoners en de kinde
ren van dienstpersoneel geen
sprake van rang of stand. Het
ging er op die momenten volko
men zorgeloos toe
Spelen in de royale tuin van Zorgvliet (Schuddebeurs) begin van deze eeuw.
Amateurs met hun kiektoestel-
len hebben in het verleden goed
werk geleverd. Toch bleef er vol
doende werk over voor de be
roepsmatig opererende fotogra
fen. De oogst die een aantal van
hen heeft achtergelaten is indruk
wekkend. Deze slagvaardige en
doorgaans bekwame eilander fo
tografen hadden uiteraard ieder
hun eigen stijl en eigen voorkeur.
BMW rijders kunnen nu gebruik maken
van de katalysator inname-regeling en dit
ter bevordering van het hergebruik vn de
zeldzame en kostbare edelmetalen in die
katalysator.
Bij schade aan of vervanging van de uit
laat betaalt BMW bij inlevering van de
oude katalysator een bedrag terug van
295,- incl. BTW. BMW komt hiermee
tegemoet aan de wens om die schaarse
edelmetalen te recyclen en bovendien be
tekent deze regeling een verlaging van dc
aanschafwaarde van een katalysator-uit
laatsysteem.
Het volledige programma van BMW is
uitgerust met lambda-sondc bewaakte
driewegkatalysatoren, die dc uitstoot aan
schadelijke bestanddelen in dc uitlaat met
meer dan 75% verlagen.
GOES - In februari start de cursus Omgaan met effecten van de Vereniging
Effectenbescherming (VEB) en de Nederlandse Centrale Vereniging van Be
leggingsstudieclubs (NCVB) weer in Goes en Middelburg. Deze cursus is voor
al bestemd voor beginnende beleggers. De cursus wordt niet langer in Zierik
zee georganiseerd.
De beginselen van het omgaan met
effecten en vele andere aspecten van
het beleggen worden bij deze cursus
uitgelegd. De totale cursus bestaat
uit twee cursusblokken van el,k vijf
bijeenkomsten van ongeveer tweeën
eenhalf uur. De totale cursus wordt in
één jaar afgerond, maar belangstel
lenden schrijven per cursusblok in.
Tijdens het eerste blok komen za
ken aan de orde als de economie en de
belegger, beleggingsinstrumenten en
risico's, obligaties, aandelen en ver
wante effecten, effectenbeurzen, be
leggingsinstellingen en fondsen, be
waring en administratie van effecten
en kosten van effectentransacties. In
het tweede blok wordt gesproken
over fiscale aspecten, koersvorming,
verslaggeving van ondernemingen,
opties, termijncontracten, futures,
technische analyse en portefeuille-
opbouw.
De NCVB en de VEB zijn verenigin
gen, die zich ten doel stellen op ver
schillende gebieden de belangen van
beleggers te behartigen. De NCVB
bundelt ongeveer 316 beleggingsstu
dieclubs. In Zeeland- bestaan inmid
dels achttien van deze clubs. De VEB
is vooral bekend door de actieve be
langenbehartiging voor beleggers en
door haar optreden tijdens aandeel
houdersvergaderingen van bij alle
ter beurze genoteerde ondernemin
gen.
Het doel Van de cursus, die in Goes
verzorgd wordt door de Zierikzeese
docent J. Krijger RA, is om beginnen
de beleggers de weg te wijzen naar
veilige methoden van beleggen en
naar de goede wegen om zich te infor
meren over de verschillende beleg-
Docent Goes J. Krijger RA
gingsmogelijkheden. Krijger is als
register accountant gedurende vele
jaren in diverse landen actief ge
weest. Hij is onder meer vertegen
woordiger van de VEB tijdens aan
deelhoudersvergaderingen en regelt
educatieve artikelen in het blad Ef
fect van de VEB.
De cursus in Goes (hotel Terminus)
start 28 februari, terwijl de cursus in
Vlissingen de 22e van dezelfde maand
begint. Daar worden de lessen ver
zorgd door J. K. Hulsbergen uit Vlis
singen. Het aantal deelnemers is be
perkt. Wie belangstelling heeft kan
contact opnemen met het cursussecre
tariaat VEB, Jan van Nassaustraat 9,
2596 BL in Den Haag (070-262051).
De Amerikanen van vroeger bestaan niet meer. Deze grote, zware en deinende
slagschepen op wielen met enorme grote motoren kunnen ook de Amerikanen niet
meer opbrengen, ondanks dat de brandstofprijzen daar een fractie zijn van de
onze. De nieuwe generatie Amerikaanse automobielen is in ieder geval kleiner, niet
alleen qua afmetingen maar ook qua motor. VVy reden het startmodel van de
Chrysler range, de ES, uitgerust met de 2.2 liter turbomotor en alleen leverbaar
met een vijfversnellingsbak. En dat is een haast on-Amerikaanse auto want die
rijden eigenlijk alleen met automatische transmissie.
Blikvanger
Het uiterlijk van deze ES is een blikvan
ger. Waar je ook rijdt, staat of parkeert, er
zijn altijd mensen die er naar kijken of
vragen stellen, dus je mag er van uit gaan
dat het model geslaagd is voor mensen die
van een driedeurs sportcoupé houden. Het
frontaanzicht is een beetje agressief met
diep liggende, kleine (van afmeting, niet
van lichtopbrengst) koplampen en een
grille die in dc kleur van dc carrosserie is
meegespoten. Ook de bumpers zijn in de
kleur meegespoten, met een naar onder
doorlopende spoiler met koelgleuven en
twee verstralers. De motorklep, die zeer
laag bij de grill begint en vloeiend op
loopt. heeft een extra verhoging aan de
linkerkant om dc motor te kunnen bedek
ken en dit geeft ook een extra cachet aan
het sportieve en agressieve uiterlijk van
deze broeder. De zijkant loopt vloeiend en
rond met in de portieren de verzonken
deurkrukken. Helaas zijn er geen stoot-
strips aan de zijkant aangebracht, zodat"
kleine parkeerbutsjes het fraaie uiterlijk
binnen de kortste keren bederven. Op de
grote achterklep is een spoiler gemon
teerd, die gelukkig van een bescheiden
afmeting is en er daardoor geen protserig
geheel van maakt. Dc achterklep, die met
een dc derde deur vormt, bedekt een be
hoorlijke kofferruimte, die te vergroten is
door dc achterbank neer te klappen maar
als nadeel heeft dat dc drempel wel erg
hoog is. Opvallend zijn de twee uitlaat-
pijpjes onder de bumper, die vallen echt
op door onopvallendheid want zij zijn
zwart (gelukkig geen chroom) cn lopen
schuin naar rechts.
De lichtmetalen velgen tenslotte behoren
tot dc standaard uitrusting cn maken hel
uiterlijk af.
Smaakvol
Het interieur is smaakvol cn goed afge
werkt met een grijze bekleding en rode
slepen, die met alleen in de bekleding van
dc stoelen en banken maar ook in die van
dc zijkanten verwerkt zijn. Het dashboard
is overzichtelijk maar ontegenzeggelijk
Amerikaans. Buiten dc normale klokken
is er ook een toercnteller. die echt nodig is
en een turbodrukmctcr. waarvan het nut
mij geheel ontgaat. Mocht jc nu zelf dc
druk kunnen regelen, ja. dan is zoiets nut
tig: nu alleen maar hinderlijk cn afleidend,
die heen cn weer gaande wijzer. Nog iets
Amerikaans, is het standaardje voor dc
versnellingspook, waar twee blikjes cola
Ga uiteraard niet boven op het gas staan in
een korte bocht want dan spinnen de
voorwielen door, de bocht wordt vergeten
en men schuift naar de buitenkant.
Het remmen is ook een typisch Ameri
kaans verhaal. Door de zeer strenge snel
heidslimieten in Amerika heeft men het
kennelijk niet nodig gevonden om deze
broeder van een Europese reminrichting te
voorzien Ook hier geldt: bij snelheden tot
120 km/h gaat het best maar vanuit ht^ge
snelheden sterk moeten afremmen gaat
wat minder Maar nogmaals, houden wij
ons aan de hier toegestane snelheden, dan
is er niets aan de hand.
Het brandstofverbruik is zeer redelijk te
noemen. Tijdens dc testperiode verbruik
ten wij 1 liter normale loodvrije benzine
op de 10 km. Uiteraard is de Chrysler ES
voorzien van een drieweg katalysator.
Conclusie
Het is moeilijk deze auto te plaatsen. Zijn
uiterlijk, zijn afwerking en zijn acceleratie
in gezet kunnen worden.
Ook dc zit achter hel stuur is niet zoals wij
dat gewend zijn. Het stuur is ver naar
voren geplaatst cn op Amerikaanse films
ziet u wat ik dan bedoel. Jc zit rechtop,
met het stuur erg dicht bij dc horst cn
ondanks dat het stuurwiel met leder be
kleed is en ook verstelbaar, kon ik niet dc
juiste en prettige afstelling vinden om lek
kcr tc kunnen zitten. Maar misschien
vraagt het een wat langere gewennings
tijd.
Rijden
Het rijden met deze Chrysler roept een
mengeling van gevoelens op Zoals gc
zegd gaat het om ccn 2 2 liter turbo motor
die 148 pk levert bij een toerental van
5200 cn dat is ccn redelijk laag toerental
Vandaar dat ik al eerder zei dat dc toeren
teller noodzakelijk is want hij het accele
reren zitje zo in het rode tocrcngcbicd met
alle gevolgen van dien Dc acceleratie van
0 naar 100 km/h vindt plaatst binnen dc 9
sec.dc topsnelheid bedraagt 185 km/h cn
dat zijn behoorlijke getallen Bij hoge
snelheden is hij echter wat zweverig cn
daar veranderen dc zeer brede cn platte
banden in de maat 205/50 VR 15 niets
aan. Eigenlijk ècn typisch Amerikaans
weggedrag, tot dc 120 km/h prettig cn
zeer snel maar daarboven wat vaag cn
onrustig.. Tot snelheden van 120 km/h
gaat het bochtenwerk best cn heeft dc/c
Chrysler ccn redelijk neutrale wegligging
t'.linsler 2.2 Turlio is ven teugen met een heel liijznntlere vormgeving.
maken het ccn auto waar dc eigenaar zeer
goed mee voor de dag kan cn zal willen
komen Dc/e Chrysler ES Turbo heeft een
juweel van een motor, die eigenlijk te veel
prestaties levert voor zijn wegligging cn
remgedrag Ondanks de/e kritische noot
is hel ccn aantrekkelijke auto, vooral ge
zien zijn prijs, want voor 38 995.- zit
alles er op en aan Dc ES is ook leverbaar
met een 2.5 liter injectie-motor zonder
turbo Die lijkt mij meer tc passen hij het
onderstel en daarbij houdt u nog ccn prijs-
Prestaties
Topsnelheid 185 km/h. Acceleratie van 0
naar 100 km/h in 8.9 sec. Brandstofver
bruik I liter loodvrij op 10 km tijdens dc
test.
Geld
Chrysler ES 2.2 Turbo 38.995.-. Mo
torrijtuigenbelasting van -738.- tot
757.-.
voordeel van 3.000,- in uw zak. Doch
over een paar jaar praten wij niet eens
meer over wegligging boven de 120 km/h
want dan zal de speedlimit hier ook echt
gehandhaafd moeten worden cn misschien
dan zelfs ook in Duitsland.