deurloo mode Bogen en zuilen van Zierikzee nu 50% korting POSTZEGELRUBRIEK DEURLOO B.V. Openleggen van de wereld op postzegel vastgelegd 4 Van Gils jacks België produceert Rotterdam krijgt op 1 maart eerste stadstelevisie record aantal auto's Ondanks actie nog veel dronken rijders op Belgische wegen Ml VENTILATIETECHNIEK Als mmiMvakman zeg ik U: lazyboy Want Lazyboy biedt U 15 jaar garantie, zwart, op wit. DEURLOO INTERMEUBEL L ZIERIKZEE - Zierikzee hoort thuis in de rij van de kleinere steden. Toch bezit de stad een allure ^n monumentaliteit die talloze bezoekers verrast. Door de aanblik van talrijke indrukwekkende behuizingen, door de aanwezigheid van grote (kerk)gebouwen met opvallend veel zuilen en ook door een aantal fraaie bogen en/of poortjes maakt Zierikzee bij een eerste kennismaking veel indruk. Met name toeristen schatten daardoor het aantal' inwoners van de stad door gaans veel te hoog Hoew«l het vanzelfsprekend is j dat men in wat grotere kerkgebou- wen een aantal zuilen of pilaren aantreft - in dit opzicht is Zierik zee niet uniek - zijn er in deze stad ook talrijke robuuste zuilen aan de buitenkant zichtbaar. Een klei ne rondblik zal dat verduidelij ken. Tempelhof De fors uitgevallen tempel" die Grote- of Nieuwe Kerk heet maakt waarschijnlijk de meeste indruk. Men moet ver gaan om zuilen van een grootte en omvang te zien zo als men die in de veertiger jaren van de vorige eeuw heeft toege past bij de bouw van de Hervorm de kerk die het verlies van de Mid deleeuwse Sint Lievensmonster enigermate zou kunnen doen ver geten. Misschien is het ook wel die her innering geweest aan de afgebran de gigant die het kerkvolk van Zierikzee heeft verleid om op nieuw een bedehuis van zulke gro te afmetingen bij de Dikke toren op te trekken. Hoe dit zij, men kan letterlijk en figuurlijk niet om dit brok monumentaliteit heen. De „tempelhof" van de Gro te Kerk is en blijft fraai en zou een toepasselijk decor kunnen vor men voor een historisch open luchtspel Kleiner maar niet minder fraai is de aloude Gasthuiskerk aan het Havenplein. Hier leveren de tien vrijstaande pilaren aan de buiten kant een niet alledaags schouw spel op. Tben de Middeleeuwse gasthuiskapel uitbreiding behoef de heeft men in 1651 met grote in ventiviteit een sierlijke galerij aan de kerk gebouwd. Achter de zuilengalerij is een klein overdekt plein met zwart-witte plavuizen ontstaan (de Beurs of Beuze); voor een deel van de Zierikzeese bevol king een geliefd trefpunt. Vismarkt Van totaal andere allure maar Ingepaktezuilen van de Grote, Kerk te Zierikzeetijdens restauratie werkzaamheden. ook heel sfeervol is het compléx van de Vismarkt (1804). Dè hier aanwezige 2uiltjes zijn- talrijk maar tegelijk luchtig. Het geheél is karakteristiek en vormt een grote bezienswaardigheid. Boven dien zijn de zuilengalerijtjes func- tioneel: tijdens hqpgtijdagen bij mosselmaaltijden ,eh, kraamp- jesmarkt heeft men daar de be- schikking over een ten dele over- dekte.ruimte Niet ver van de Vismarkt kan men aan het pand van het vroege re meubelmagazijn van Lokker (thans groentewinkel) op de hoek van Sint Domusstraat en Nieuwe Bogerdstraat ook nog een slank eenzaam zuiltje ontdekken. Dit pilaartje werd in het laatst van de vorige eeuw geplaatst met een uit gesproken dragende functie. Dat zuilen voor een luisterrijk effect kunnen zorgen toont ons de 16de eeuwse Vierschaar van het Zierikzeese stadhuis. De uit zandsteenblokken opgebouwde pilaren verlenen deze ruimte veel allure. Hun dragende functie zal bij de bouw voorop hebben ge staan; daarenboven verhogen zij de architectonische schoonheid van deze fraaie en unieke zaal. .Tijdens de restauratie enkele tientallen jaren geleden is ernstig overwogen om redenen van prak tische aard deze Vierschaar als vanouds op te delen in enkele af- zonderljke ruimten, o.m. ten be hoeve van de dienst van sociale za ken. Men heeft toen voor de aller fraaiste maar ook duurste oplos sing gekozen na advies van de Mo- numentenraad. Tot in lengte van jaren zal het nageslacht dankbaar zijn voor deze toen genomen be slissing. Bogen Behalve zuilen of pilaren die aan de buitenkant van gebouwen :zijn toegepast zorgen ook allerlei bogen of doorgangen voor veel sfeer en monumentaliteit in het stadsbeeld. Zij zijn mede bepa lend voor de aanduiding die Zie rikzee destijds kreeg: Stad als een kasteel! Naast de karakteristieke door gangen van nog aanwezige stads poorten heeft Zierikzee ook enke le poortachtige doorgangen door de aanwezigheid van „overkraag- de" huizen; Vrijpoortje en Mossel poortje zijn daarvan interessante voorbeelden. Laat Zierikzee zuinig zijn op bo gen en zuilen die er nu nog zijn. Het ligt niet in de lijn der ver- iwachting dat er in de toekomst nog nieuwe bij zullen komen. Er zijn ook steden waar een vrij staande zuil (al dan niet in obe- liskvorm) het stadsbeeld ver fraait zoals in Apeldoorn. Zierik zee kan niet op dergelijke zuilen bogen of het moesten enkele klei ne exemplaren zijn op al wat oudere grafmonumenten op de historische begraafplaats bij de Zille. Wie nog meer gemetselde bogen wil zien kan terecht bij de oude Westbrug en de eveneens his torische Zuidwellebrug. Wiebe Keikes Advertentie Mol 5-7, Zierikzee V'Advertentie 'Ti 9inoIc:Isjq "xocb ROTTERDAM - Rotterdam krijgt vanaf 1 maart als eerste stad in Ne derland een professioneel werkende stadstelevisie. De uitzendingen van Stads Televisie Rotterdam zijn op al le werkdagen te zien aan het eind van de middag. Dat heeft de Rotterdam se lokale omroep bekend gemaakt. Dat Rotterdam in de loop van het voorjaar stadstelevisie zou krijgen was al vrijwel zeker toen de gemeen teraad in november besloot om de stadstelevisie voor de periode van drie jaar een bedrag van drie miljoen gulden ter beschikking te stellen voor een actie om geld van het Rotter damse bedrijfsleven te werven even eens succesvol is. Sedert de wervings actie op 6 september gestart is, is een bedrag van ongeveer 2,5 miljoen gul den toegezegd. Mede op basis daar van heeft de Stads Thlevisie Rotter dam nu de start van de uitzendingen op 1 maart kunnen vaststellen. De programma's beginnen steeds even voor half zes 's middags. Op maandag, woensdag en vrijdag zal het programma een uur duren en op dinsdag en donderdag twintig minu ten. De programma's worden aan het eind van de avond herhaald. In over leg met de NOS is besloten om het journaal van half zes in het program ma van de lokale televisie op te ne men. De redactie van de stadstelevisie wil de uitzendingen vooral gaan vul len met Rotterdamse onderwerpen op het gebied van nieuws, sport, cultuur en economie Ook komt er wekelijks een programma-onderdeel dat ver zorgd wordt door Rotterdamse schoolkinderen. Voorlopig zijn er geen uitzendingen in het weekend. De lokale omroep streeft er naar om dat in de toekomst wel mogelijk te maken. BRUSSEL - België heeft dit jaar ruim 1,2 miljoen nieuwe voertuigen geproduceerd of geassembleerd. Dat is meegedeeld door jle Belgische Fe deratie van de Automobiel- eh: Rij-: C wielnijverheid, Febiac. Met die 1,2,: miljoen is een record bereikt. De pro- duktie en de assemblage zijn dit jaar met 2,7 procent gestegen vergeleken met die van vorig jaar.. Vooral de produktie en de.assem blage van bedrijfsvoertuigen is dit. - jaar flink toegenomen1.. Er zijn 18.00| fr bedrijfswagens meer van'dé band ge-"'"- rold dan vorig jaar. Dat betekent ,eep. stijging met 25 procent 'vergelekefi J met 1987. De in België gevestigde be drijven (Ford, Truco, Van Hooi en Vol vo Europa Truck) produceerden sa men 90.892 nieuwe bedrijfsvoertui gen. De fabricage van personenauto's steeg met^l,3 procent vergeleken met vorig jaar. De fabrieken van Ford, General Motors Continental, Re nault, Volkswagen en Volvo in ^elgië produceerden samen 1.137.743 wa gens. Eind juli van dit jaar werkten er in de Belgische motorvoertuigen'-' en rijwielsector en in aanverwante bedrijven ruim 54.000 m'ensën-. BRUSSEL - Ondanks ceüv uiige* breide anti-alcoholcampagne die nu al enkele weken in België wordt ge voerd, treft de rijkswacht nog heel wat onder invloed rijdende automo bilisten aan. Dat blijkt uit gegevens die politie en rijkswacht hebben.ver-: strekt. In de periode van ,20 tot en met 26 december heeft de Rijkswacht tijdens frequente controles zo'n 9.000 chauffeurs eem ademtest afgeno-, men. Van die 9.000 automobilisten bleek 4,3 procent teveel te hebben.ge dronken. Maar vooral controles na vefkcers- ongevallen brachten aan het licht dat betrekkelijk veel ongelukkeiVte wij ten zijn aan drankgebruik. 9,5 pro cent van de bij ongevallen betrokken automobilisten bleek onder invloed' van drank te zijn. In het weekeinde liep dat percentage op tot 17,1. In de nachten van de weekeinden was het zelfs 22,5 procent. Het Belgische in stituut voor de verkeersveiligheid voert sinds de dagen vlak voor Kërst een uitgebreide campagne \Ü>f .SÏV-&! Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255 Bij Lazyboy klopt namelijk alles: de spreekwoordelijke kyyaiitêit, onovertroffen zitkomfort en door vakmensen in. stof of leer gestoffeerd. Daarom zeg ik IJ: Lazyboy. Dc meest bezeten relaxfauteuil aller tijden. Haringvlietplein 4, Zierikzee, Telefoon 01110-12946 BRUINISSE - De bakermat van het openleggen van de wereld ligt in Portugal. Het wezenlijke be gin van de ontdekkingsreizen lag niet bij de Hollan ders zoals Abel Tasman of Janszoon, de Engelsman James Cook of de Italiaan in Spaanse dienst Colum bus, maar bij de Portugees Prins Hendrik de Zee vaarder. De andere landen profiteerden wel van de revolutionaire ideeën van de Portugezen door het overnemen van door hen ontwikkelde scheepstypen die beter bestand waren tegen langere tochten en door het in bezit nemen van Portugese (kolonieën) kolonies tijdens de Spaanse overheersing van Portu gal (1580-1640). De Portugezen doorbraken de donke re leegte van de Middeleeuwen als een lichtend voor beeld voor de andere naties. 19 Jxfispoftu ■/'$-} ï-iad ei ra V SSfc tititinuju r».aap Ver.Bil. Het is dit jaar precies vijfhon derd jaar geleden dat Bartholo- meo Diaz als eerste westerling rond Kaap de Goede Hoop vaarde en daarmee in wezen de scheep vaartroute naar Indië open legde. In een proces van tientallen jaren pionieren langs de Afrikaanse kust was dit een voorlopig hoogte punt. De ontwikkeling daarna was onstuitbaar. Tien jaar later, in 1498 maakte Vasco de Gama de eerste zeereis naar India. In 1500 wordt Brazilië bereikt en in 1509 Sumatra en Malakka. De lang gezochte specerij- eilanden van de Molukken wordt in 1511 gekolonialiseerd terwijl in 1519 De Magalhaes voor de eerste (geslaagde) reis rond de wereld vertrok. Stuk voor stuk Portugese wapenfeiten die geschiedkundig in West-Europa zwaar onderbe licht zijn maar die wel hun climax vonden in de Gouden Eeuw voor Europa. Geschiedkundig spreekt het ons meer aan dat Columbus in 1492 „Amerika" ontdekte (hij landde op Cuba terwijl hij dacht Azië bereikt te hebben) en dat on ze eigen ontdekkingsreizigers (Abel Thsman) bijvoorbeeld Nieuw Zeeland eh Australië in kaart brachten en kolonies sticht ten in Indië en Zuid-Amerika om de rijkdommen daar naar ons land te kunnen verschepen. i,Moderne" Maar het waren toch de Portuge zen die met een welhaast „moder ne" planmatige aanpak aan ex pansie deden. De grote animator in deze was prins Hendrik de Zee vaarder. Het was de Portugezen al lang een doorn in het oog dat de toegang tot de Middellandse Zee in handen was van de heidense Moren. In Ceuta, een reusachtig Moors handelscentrum in Noord- Afrika, recht tegenover Gibraltar, konden ze als het ware de Straat van Gibraltar op slot doen. In 1415 stelde Hendrik de Zeevaarder zich aan het hoofd van een legereen heid en verwierf grote roem door de overwinning op de gehate Moslims. De Portugezen hadden uiteraard ook belangstelling voor de reusachtige rijkdommen die per karavaan daar aankwamen zo als goud, ivoor, peper en slaven. Maar omdat de aanvoer daarvan Kaap de Goede Hoop stillag na de verovering bedacht Hendrik het idee om die goederen al vanaf de bron per schip in han den te krijgen. Hij richtte in Sagres een zee vaartschool en sterrenwachtcen trum op en betrok de knapste koppen uit het land ten dienste van de vloot. Hendrik had drie doelen voor ogen in z'n expansie drift; het uitroeien van de Islam, uitbreiding van handel en bezit en het vergroten vari de geografische kennis. Met die opdrachten stuur de hij verschillende expedities met kleine barca's de Afrikaanse kusten langs. De onhandige bar ca's, vierkant getuigd, konden ei genlijk alleen maar goed vóór de wind varen. Maar door de heer sende noord-oostpassaatwinden werd elke terugtocht een. drama en moest vaak een heel eind de Atlantische Oceaan opgestoken worden om thuis te komen. Zo'n dwaalweg, vol risico's met de toenmalige gebrekkige navigatie middelen, leverde toch enkele verrassingen op: De Azoren (1427) en de Kaap Verdische Eilanden (1456) werden bij toeval ontdekt en gekolonialiseerd. Naast de sterrekundigen, carto- logen en maritieme geleerden stel- de Hendrik ook scheepsbouwers in de gelegenheid te experimente ren met nieuwe scheepstypen om dat dë logge barca's niet geschikt waren voor de langere reizen. Er moest een schip ontwikkeld wor den waarmee in de wind gevaren kon worden en uit verschillende toen gangbare typen werd de be- PEKING - De Chinese politie heeft ip Nanjing opnieuw con demonstra tie van 1.000 tot 3.000 Chinese studen ten uiteengedreven. De studenten eisten strenge strafmaatregelen te gen Afrikaanse studenten die zater dag bij rassenrellen waren betrok ken. faamde caravelle ontwikkeld. De karveel kon langscheeps getuigd worden en kon daarmee optornen tegen de noord-oostpassaat. Bo vendien was ze sneller dan de ver ouderde barca's. De karvelen wa ren tussen de 20 en 25 meter lang en voorzien van twee of drie mas ten met latijnzeilen. Standaardschip Het karveel werd het stand- daardschip van de ontdekkings reizigers. Zo was ook dc Sancta Maria van Columbus een karveel. Hendrik de Zeevaarder, die wei die bijnaam kreeg vanwege het uitsturen van zovele expedities maar nog nooit zelf mee was ge weest heeft nooit de vruchten kunnen plukken van het pioniers werk dat hij verrichtte. Vasco do Gama zeilde als eerste rond Afri ka naar Indië en effende daarmee voor Portugal de weg naar de on metelijke rijkdommen van de Oriënt. Maar dat was in 1498, ter- wijl de grote Hendrik de Zeevaar der in 1460 te Sagres overleed.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4