deurloo
mode
Melkboer Van der Schee senior:
'n vitale baas van tachtig jaar
Rabobank Q
De Rabobank Rendement Rekening
geeft 5,2% rente
met een grote opnamevrijheid
15,-
LEVIS
BROEKEN
DEURLOO B.V.
Waterweg
Waterschap
tegen betaling
voor
kering
in Waterweg
Een lichte stijging: elektriciteitsprijs in het vierde kwartaal van 1988
PTT-verzekering
uniek in
Nederland
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 30 december 1988 Nr. 24465
3
,Hard werken, daar ga je niet dood ran'
Het Waterschap Schouwen-Duive-
land veroordeelt terecht de gedach-
tengang van minister Smit-Kroes,
dat alle aangrenzende waterschap
pen in de buidel moeten tasten voor
de aanleg van de Stormvloedkering
in de Nieuwe Waterweg. "Van de gek
ke' werd het zelfs genoemd door de
waarnemend dijkgraaf L. J. Klompe.
De filosofie achter het voornemen
van de bewindsvrouwe is ver te zoe
ken. Heeft het waterschap Gronin
gen mee moeten betalen aan de ke
ring in de Delta? Het wordt tijd, dat
Zeeland na vele jaren van ongemak
door de aanleg van de kering en de
compartimenteringswerken, nu eens
een tijdje buiten schot gehouden
wordt. Deze werken zijn weliswaar
met rijksgelden gefinancierd, maar
daarmee is niet gezegd, dat Zeeland
verder geen kosten heeft moeten ma
ken. Ook indirect zijn er vele - ja
zelfs zeer vele - miljoenen guldens
gespendeerd. Nu wordt het tijd, dat
andere projecten in den lande ook
eens door die anderen gefinancierd
gaan worden. Het Waterschap Schou-
wen-Duiveland heeft haar geld en
tijd wel nodig voor andere zaken, die
de regio direct aangaan. Hoewel de
Tweede Kamer vooralsnog sceptisch
reageert op de ministeriële voorne
mens, is een definitief besluit nog
niet genomenAls Smit-Kroes kaar
zin krijgt, gaan de waterschapslas
ten voor de woningbezitters en agra
riërs met enkele guldens naar boven.
Althans de waterschappen zijn be
voegd de nieuwe lasten door te bere
kenen. Zeeland is nu toch onderhand
wel toe aan een verlaging van de las
ten in plaats van een verhoging. Laat
nu eerst de Zeelandbrug maar eens
tolvrij worden.
AvdW
Advertentie
ribcord katoen
nu I per stuk
maten 28 inch. t/m 36 inch.
'Mol 5-7; Zierikzee
Vervolg van pagina 1
twintig jaar (einddatum 1998) op
nieuw bevestigd. De dijkversterking
langs de Rijn en zijn zijtakken en de
Maas is nu in volle gang.
Het onttrekken van een bedrag van
270 miljoen aan het meerjarenbudget
voor de rivierdijkversterking zou
neerkomen op en verschuiving van de
einddatum 1998 met meerdere jaren.
De Unie acht dit onverdedigbaar. De
- bij herhaling - beloofde veiligheid
van het rivierengebied en het behoud
van de geloofwaardigheid van de
overheid tegenover de samenleving
en de direct betrokkenen vereisen dat
wordt vastgehouden aan de eindda
tum 1998 uit het regeerakkoord. De
Unie wijst er in dit verband op dat in
het rivierengebied van een ander si
tuatie sprake is dan in de Rotterdam
se regio. Hier zijn de dijken nagenoeg
allemaal reeds op de oorspronkelijk
berekende sterkte gebracht. Het gaat
thans om het verschaffen van extra
werken, noodzakelijk als gevolg van
de herberekende hoogwaterstanden.
In het rivierengebied worden de dij
ken, die nog versterkt moeten wor
den voor het eerst aangepakt.
Uitstel
nog geen afstel
Indien de bouw van een storm
vloedkering thans wegens het ontbre
ken van voldoende financiële midde
len niet mogelijk is behoeft dat
volgens de Unie nog niet te beteke
nen dat een stormvloedkering daar
mee definitief van de baan zou hoe
ven te zijn. In de visie van de Unie
zou het huidige dijkversterkingspro
gramma buiten de regio Rotterdam
volgens plan moeten worden voortge
zet en zou wat Rotterdam betreft,
waar al een eerste ronde dijkverster
king heeft plaatsgevonden, nader
kunnen worden bestudeerd hoe de
uiteindelijk gewenste veiligheid het
best kan worden gewaarborgd. Een
stormvloedkering in de Nieuwe Wa
terweg kan daarbij zeker tot dc moge-
lijheden blijven behoren. Uitstel
thans behoeft derhalve nog geen af
stel te betekenen.
GRONINGEN - De stad Groningen
gaat in 1990 het 950-jarig bestaan vie
ren. De stichting die de festiviteiten
organiseert, gaat uit van een budget
van vijf miljoen gulden. Donderdag
werden door het bestuur van de
Stichting Groningen 950 de hoofdlij
nen van het jubileumprogramma be
kend gemaakt.
Advertentie
ZIERIKZEE - Rusten doet ie niet. Heeft ie nog niet no
dig en stil zitten, daar krijgt hij de zenuwen van. Vroeg
opstaan en flink de handen uit de mouwen steken. Daar
zweert hij bij, de tachtigjarige melkman J. A. van der
Schee uit de Krepelstraat in Zierikzee. Een man die in de
loop van de zestig jaar dat hij nu hier in Zierikzee woont
een bekende verschijning voor de Zierikzeeënaren is ge
worden.
Thchtig jaar of niet. Van der Schee
is nog altijd vroeg uit de veren. Om
een uur of zes 's morgens begint hij al
met het gereedmaken van de bestel
lingen voor de scholen en bedtijden
die hij later op de'morgen van de zo
onontbeerlijke witte motor" moet
voorzien. Dat zijn er heel wat, zo
blijkt uit de opsomming van Van der
Schee. De bekers en pakjes school-
melk moeten naar Rijksscholenge
meenschap Professor Zeeman, de
daarnaast gelegen Scholengemeen
schap Schouwen-Duiveland, de chris
telijke scholengemeenschap voor
MAVO en LHNO in Malta en de Bea-
trixschool aan de Grachtweg worden
gebracht, terwijl ook de prille school
bevolking van de basisscholen het
niet zonder hun „pakje melk van Van
der Schee" kunnen stellen. Behalve
het onderwijs rijdt Van der Schee ook
meerdere keren per week voor bij de
Corneliastichting, het Rode Kruis
Ziekenhuis, de Koninklijke Zeelan-
dia, de Zuidhoek en Cebeco. Kortom
een hele rit in zijn blauwe Ford
Escort, waarmee hij kalmpjes aan
door Zierikzee tuft.
Een hardrijder is ie nooit geweest.
„Waarom zou ik, ik heb er een hekel
aan. In al die jaren dat ik rijd heb ik
nog nooit een ongeluk gehad" meldt
de tachtigjarige Van der Schee niet
ten onrechte met enige trots. Die he
kel aan het hard rijden heeft hem ove
rigens ooit bijna een bekeuring opge
leverd. „Kwam er jaren terug in de
Sint Janstraat een auto hard aangere
den richting Zevenhuisstraat. Toen
heb ik mijn wagen midden op de
straat gezet zodat die haastige auto
mobilist die nog op tijd voor de boot
moest zijn er niet langs kon". Die ma
noeuvre viel begrijpelijkerwijze niet
in goede aarde bij een agent die hem
erop wees dat hij daarvoor een bekeu
ring kon krijgen. Iets dat hem weinig
deerde, gezien het gevaar voor brok
ken dat hij door zijn handelwijze had
bezworen.
Van der Sch^e was er wat dat auto
rijden betreft vroeg bij. De in De Lier
opgegroeide tuinderszoon die op z'n
achttiende met eêh melkhandel be
gon schafte zijn eerste automobiel,
een tweedehands Citroentje begin ja
ren dertig aan, gevolgd door een, hoe
kan het ook anders, T-Ford. In een
auto rijden was in die jaren nog lang
geen gemeengoed en ook de perikelen
rond het bemachtigen van het felbe
geerde roze papiertje waren toen on
bekend. Dat autorijden leverde hem
nog een aardige bijverdienste op, zo
herinnert de Zierikzeese melkman
zich. „In die jaren vroeg Freek van
der Kwast me of ik hem wilde leren
autorijden. Op een gegeven moment
reden we van Schuddebeurs naar Zie
rikzee om op het stadhuis het rijbe
wijs voor Van der Kwast op te halen.
Vraagt de burgemeester of Van der
Kwast dat hele eind zelf gereden had.
We natuurlijk ja zeggen, terwijl ik
dat stuk achter het stuur had geze
ten" grinnikt Van der Schee, die eind
jaren vijftig een periode (vier jaar)
lang voor Algemeen Belang in de
raad zat. Een interessante bezigheid,
zo geeft hij te kennen maar wel een
waarvan hij na vier jaar genoeg had.
Ofschoon de melkman een goede
grap niet uit de weg ging was het le
ven niet permanent een theater van
de lach. Er moest flink aangepakt,
worden, zeker in de jaren dertig toen
de wereld overschaduwd werd door
een ernstig economische crisis. Aan
de vooravond van deze crisis, in 1931,
had Van der Schee zijn handel in De
Lier verruild voor een melkhandel in
Zierikzee. „Ik raakte hier tijdens een
vakantie verzeild en vond het hier
niet gek om met een melkhandel te
beginnen".
Vanuit een pakhuis aan het begin
van de Breedstraat trok hij er elke
dag op uit om bij de boeren melk te
halen en deze vervolgens te slijten.
Van der Schee: „Er waren in die tijd
zo'n veertien melkboeren die de melk
voor veertien cent per liter verkoch
ten. Ik verkocht die melk voor acht
cent per liter. Je verdiende dan wel
niet veel, maar dat was in die tijd ook
niet ongewoon.
Met een tweewielig wagentje waar
op twee a drie bussen van elk veertig,
vijftig liter trok Van der Schee er el
ke dag op uit om iedereen met een li
termaat van verse, ongekookte melk
te voorzien. En dat zes dagen lang
aan huis bezorgd. Een luxe die tot uit
sterven leek gedoemd maar die met
de komst van de Ivecowagen, waar
mee zijn zoon Rinus de verschillende
wijken van Zierikzee bezoekt, weer
nieuw leven is ingeblazen.
De tijd dat Van der Schee met zijn
karretje de boer opging om naar har
telust melk te venten kreeg in de oor
logsjaren een geduchte knauw. Van
der Schee: „In die jaren ging alles op
bonnen en daar had je er maar weinig
van. Wanneer iemand onvoldoende
bonnen bij zich had dan wilde ik nog
weieens zonder bon melk leveren.
Omdat ik daardoor bonnen tekort
had moest ik voor de rechtbank in
Middelburg verschijnen. Ik kreeg een
waarschuwing dat wanneer dat nog
eens het geval zou zijn de winkel voor
een half jaar dicht zou gaan. Van der
Schee liet zich aan die waarschuwing
weinig gelegen liggen. Daar is zijn
aard niet naar. „Ik heb 'n hekel aan
Echtpaar Van der Schee, 'n leven lang in de melk- en zuivelhandel. (Foto:
Joop van Houdt).
onrechtvaardigheid. Als ik iets voor
iemand kon doen dan liet ik dat niet
na" aldus Van der Schee.
Na die vier moeilijke jaren is er
volgens Van der Schee aardig wat ver
anderd in Zierikzee. De ramp die in
1953 een groot gedeelte van Schou
wen-Duiveland onder water zette en
in de laaggelegen straten bij de Zie
rikzeese haven de nodige slachtoffers
maakte, heeft ervoor gezorgd dat een
deel van het oude Zierikzee een wat
andere aanblik heeft gekregen.
„Een deel van de Venkelstraat en
de Molenstraat is door de ramp ver
dwenen en geleidelijk aan in de loop
der jaren weer opgebouwd. Daar
naast staan er in plan West huizen
waar vroeger bouwland was" Het
zijn slechts een paar van de vele ver
anderingen die Van der Schee en zijn
echtgenote in de loop van zestig jaar
hebben zien komen. Ook in de melk
handel is zo het een en ander gewij
zigd.
Melk wordt niet langer vers en on
gekookt verkocht maar wordt hetzij
gesteriliseerd hetzij gepasteuriseerd
alvorens het in een fles of een karton
nen pak gaat. Dan is het aan de con
sument om te kiezen voor volle, half
volle of magere melk. Zaken die een
aantal jaren terug nog onbekend wa
ren, evenals de Yoki- en andere zui
veldranken, de halvarines en de ver
schillende vla's die kant en klaar te
koop zijn. Ook de opmars van het
grootwinkelbedrijf in de jaren zestig,
waardoor tal van kleine ondernemers
het veld moesten ruimen heeft zo zijn
sporen, nagelaten, al betwijfelt de
tachtigjarige melkhandelaar of die
supermarkt nu wel zo voordelig is.
„Als je daar koopt kom je toch duur
uit, niet alleen omdat je meer koopt
dan je eigenlijk nodig nebt maar ook
omdat de wagentjes worden volgela
den zonder dat de klant precies weet
wat hij nu koopt. Dat maakt het ko
pen in een grote zaak er niet goedko
per op".
Een verandering die de midden
stand waarschijnlijk nog te wachten
staat is de verruiming van de win
kelsluitingstijden waardoor winke
liers de mogelijkheid krijgen om hun
toko tot een uur of negen open te hou
den. Voor het echtpaar Van der Schee
is dat niets bijzonders. „Ons winkel
tje is altijd open. We zijn dat gewoon
en zeker in de zomermaanden wordt
daar door de mensen van de jachtjes
gebruik van gemaakt" aldus het echt
paar Van der Schee. Door die contac
ten heeft mevrouw Van der Schee die
de winkel drijft een clientele door ge
heel Nederland opgebouwd. Die
voorziet mevrouw Van der Schee op
verzoek van kreeften. Een zevental
fikse joekels wordt voor de jaarwis
seling nog in een keurig passend
„plastic jasje" gestoken en vervol
gens met de sneldienst van de PTT
richting Blaricum gestuurd. Die
kreeften van Van der Schee hebben in
het verleden regelmatig het bord van
de leden van het Koninklijk Huis ge
vuld. „Kijk, hier hebben we een aan
tal bedankbrieven voor die kreeften
die vaak vergezeld van een fraai ge
dichtje van mevrouw aan Juliana en
Bernhard en Beatrix en Claus wer
den geschonken". Bij die laatsten is
mevrouw Van der Schee aan boord
van De Groene Draak geweest. Een
belevenis waar ze nu nog vol van is,
temeer daar „het zulke gewone en be
langstellende mensen waren". En dat
is iets waar het echtpaar waarde aan
hecht: gewoon zijn en doen,.zonder al
lerlei poeha.
ARNHEM - De elektriciteitsprijs
voor kleinverbruikers stijgt volgend
jaar met 0,1 cent per kilowattuur ten
opzichte van het vierde kwartaal van
dit jaar. De geringe prijsstijging is
een gevolg van de hogere brandstof
kosten. Dat heeft de VEEN (Vereni
ging van Exploitanten van Elektrici
teitsbedrijven in Nederland) bekend
gemaakt.
De brandstofkosten worden door
de SEP (Samenwerkende Elektrici-
teits Produktiebedrijven) vastge
steld. Voor het eerste kwartaal van
1989 heeft de SEP die kosten vastge
steld op 4,4 cent per kwh voor dagu
ren en 4,2 cent per kwh voor nachtu
ren. De verhoging is een gevolg van
een kleine wijziging in het gebruik
van brandstoffen door de centrales.
Het is nog niet duidelijk hoeveel de
consument uiteindelijk van de
kostenstijging merkt. De distributie
bedrijven kunnen individueel bepa
len op welke manier ze de prijsstij
ging doorberekenen in de eigen
tarieven. De VEEN wijst er op dat de
distributiebedrijven volgend jaar
ook 3 procent moeten betalen voor de
hoeveelheid ingekochte stroom.
Advertentie
Voor het reserveren van grote spaarbedragen
verlangt u een behoorlijke rente. Maar u wilt
uw geld ook gemakkelijk kunnen opnemen.Dat
kan met de Rabobank Rendement Rekening.
De eerste inleg bedraagt minimaal f 10.000,-.
En zolang uw saldo hier boven blijft ontvangt u
Per kwartaal kunt u f 25.000,- vrij opnemen.
Ook contant. Meer opnemen kan na de opzeg
termijn van 3 maanden. Of tegen een geringe
retourrente.
Informeer bij uw Rabobank naar deze aantrek
kelijke spaarvorm.
5.2%* rente.
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEURS - TEL.-0100-16255
ZIERIKZEE - De verzekeringen die
nodig zijn voor de zelfstandige PTT
zijn voor de Nederlandse verzeke
ringswereld een uniek gegeven. Zel
den zullen er zoveel „verzekerbare
objecten en belangen" in een bedrijf
aanwezig zijn. Dat zeiden directeur
A. S. Strijbos van Mees en Zoonen
Assurantiën die als makelaar optrad
voor de PTT, en vice-voorzitter van
de Raad van Bestuur PTT Nederland
BV drs. C. Griffioen, na de onderte
kening van de eigendommen- en aan
sprakelijkheidspolis op de vloer van
de Rotterdamse assurantiebeurs,
Strijbos zei er blij mee te zijn dat.
dit verzekeringsobject, waarbij hon
derden verzekeringsmaatschappijen
zijn betrokken, in zijn geheel in Ne
derland op de Rotterdamse beurs on
dergebracht kon worden. Volgens
hem is het duidelijk dat de „risico-
dragers" voor een gevarieerde verze
keringsbehoefte aanwezig zijn op de
Nederlandse markt en hebben zij be
wezen die uitdaging op de „Lloyd's of
Rotterdam" aan te kunnen.
De PTT moest zich verzekeren om
dat het bedrijf per 1 januari zelfstan
dig wordt. Voor staatsbedrijven geldt
dat de staat al het risico draagt en
niets verzekert, zo zei Griffioen. Als
een staatsbedrijf door calamiteiten
in de rode cijfers terecht komt past
het rijk bij. Na 1 januari kan dat dus
niet meer, aldus Griffioen, en het
werd daarom nodig dat de PTT zich
verzekerde. Het balanstotaal van de
PTT is ruim 23 miljard gulden. Twin
tig miljard daarvan bestaat uit vaste
activa, zoals voertuigen en gebou
wen, maar ook bijvoorbeeld de satel
lieten en de kabelnetten onder de
grond. Wat de premie per jaar gaat
bedragen wilde Griffioen niet zeg
gen. „Die loopt in de miljoenen" was
het enige wat hij daarover kwijt wil
de.
KERKWERVE
Oliebollen
Op oudejaarsdag gaat de onder-
houdscommissie van de Nederlandse
Hervormde Kerk in Kerkwerve weer
oliebollen bakken. Wie hiervoor nog
belangstelling heeft kan ze tot van
avond, vrijdag, bestellen via 01110-
14120 of 15340.
MIDDELBURG
Mini-symposium
Ter gelegenheid van het afscheid
van de directeur van de Gemeen
schappelijke Geneeskundige Dienst
R. Bakker wordt op 27 januari in de
Stadschouwburg te Middelburg een
mini-symposium gehouden over het
onderwerp GGD, een andere basisvi
sie. Het symposium begint om 13.00
uur en wordt besloten met een recep
tie waarbij afscheid kan worden ge
nomen van Bakker.
geld en goede raad
Rente per 16-11-1988
Uitgever:
B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Directie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redactie:
A. van der Wouden
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-16551.
Telefax 01110-14315.
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (van
18.00 tot 19,00 uur): 01119-1941
Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071
en 12449. (niet voor bezorging)
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
f 42,25; per jaar f 161,20; losse
nummers f 0,80.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een maand,
voor het einde van de lopende
abonnementsperiode schriftelijk bij
de Zierikzeesche Nieuwsbode ge
meld te worden.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
58 cent per mm; „succesjes" (t/m 4
regels) 1 6.60.
Contracttarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclusief
6% B.T.W.