deurloo mode Melkboer Van der Schee senior: 'n vitale baas van tachtig jaar Rabobank Q De Rabobank Rendement Rekening geeft 5,2% rente met een grote opnamevrijheid 15,- LEVIS BROEKEN DEURLOO B.V. Waterweg Waterschap tegen betaling voor kering in Waterweg Een lichte stijging: elektriciteitsprijs in het vierde kwartaal van 1988 PTT-verzekering uniek in Nederland ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 30 december 1988 Nr. 24465 3 ,Hard werken, daar ga je niet dood ran' Het Waterschap Schouwen-Duive- land veroordeelt terecht de gedach- tengang van minister Smit-Kroes, dat alle aangrenzende waterschap pen in de buidel moeten tasten voor de aanleg van de Stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg. "Van de gek ke' werd het zelfs genoemd door de waarnemend dijkgraaf L. J. Klompe. De filosofie achter het voornemen van de bewindsvrouwe is ver te zoe ken. Heeft het waterschap Gronin gen mee moeten betalen aan de ke ring in de Delta? Het wordt tijd, dat Zeeland na vele jaren van ongemak door de aanleg van de kering en de compartimenteringswerken, nu eens een tijdje buiten schot gehouden wordt. Deze werken zijn weliswaar met rijksgelden gefinancierd, maar daarmee is niet gezegd, dat Zeeland verder geen kosten heeft moeten ma ken. Ook indirect zijn er vele - ja zelfs zeer vele - miljoenen guldens gespendeerd. Nu wordt het tijd, dat andere projecten in den lande ook eens door die anderen gefinancierd gaan worden. Het Waterschap Schou- wen-Duiveland heeft haar geld en tijd wel nodig voor andere zaken, die de regio direct aangaan. Hoewel de Tweede Kamer vooralsnog sceptisch reageert op de ministeriële voorne mens, is een definitief besluit nog niet genomenAls Smit-Kroes kaar zin krijgt, gaan de waterschapslas ten voor de woningbezitters en agra riërs met enkele guldens naar boven. Althans de waterschappen zijn be voegd de nieuwe lasten door te bere kenen. Zeeland is nu toch onderhand wel toe aan een verlaging van de las ten in plaats van een verhoging. Laat nu eerst de Zeelandbrug maar eens tolvrij worden. AvdW Advertentie ribcord katoen nu I per stuk maten 28 inch. t/m 36 inch. 'Mol 5-7; Zierikzee Vervolg van pagina 1 twintig jaar (einddatum 1998) op nieuw bevestigd. De dijkversterking langs de Rijn en zijn zijtakken en de Maas is nu in volle gang. Het onttrekken van een bedrag van 270 miljoen aan het meerjarenbudget voor de rivierdijkversterking zou neerkomen op en verschuiving van de einddatum 1998 met meerdere jaren. De Unie acht dit onverdedigbaar. De - bij herhaling - beloofde veiligheid van het rivierengebied en het behoud van de geloofwaardigheid van de overheid tegenover de samenleving en de direct betrokkenen vereisen dat wordt vastgehouden aan de eindda tum 1998 uit het regeerakkoord. De Unie wijst er in dit verband op dat in het rivierengebied van een ander si tuatie sprake is dan in de Rotterdam se regio. Hier zijn de dijken nagenoeg allemaal reeds op de oorspronkelijk berekende sterkte gebracht. Het gaat thans om het verschaffen van extra werken, noodzakelijk als gevolg van de herberekende hoogwaterstanden. In het rivierengebied worden de dij ken, die nog versterkt moeten wor den voor het eerst aangepakt. Uitstel nog geen afstel Indien de bouw van een storm vloedkering thans wegens het ontbre ken van voldoende financiële midde len niet mogelijk is behoeft dat volgens de Unie nog niet te beteke nen dat een stormvloedkering daar mee definitief van de baan zou hoe ven te zijn. In de visie van de Unie zou het huidige dijkversterkingspro gramma buiten de regio Rotterdam volgens plan moeten worden voortge zet en zou wat Rotterdam betreft, waar al een eerste ronde dijkverster king heeft plaatsgevonden, nader kunnen worden bestudeerd hoe de uiteindelijk gewenste veiligheid het best kan worden gewaarborgd. Een stormvloedkering in de Nieuwe Wa terweg kan daarbij zeker tot dc moge- lijheden blijven behoren. Uitstel thans behoeft derhalve nog geen af stel te betekenen. GRONINGEN - De stad Groningen gaat in 1990 het 950-jarig bestaan vie ren. De stichting die de festiviteiten organiseert, gaat uit van een budget van vijf miljoen gulden. Donderdag werden door het bestuur van de Stichting Groningen 950 de hoofdlij nen van het jubileumprogramma be kend gemaakt. Advertentie ZIERIKZEE - Rusten doet ie niet. Heeft ie nog niet no dig en stil zitten, daar krijgt hij de zenuwen van. Vroeg opstaan en flink de handen uit de mouwen steken. Daar zweert hij bij, de tachtigjarige melkman J. A. van der Schee uit de Krepelstraat in Zierikzee. Een man die in de loop van de zestig jaar dat hij nu hier in Zierikzee woont een bekende verschijning voor de Zierikzeeënaren is ge worden. Thchtig jaar of niet. Van der Schee is nog altijd vroeg uit de veren. Om een uur of zes 's morgens begint hij al met het gereedmaken van de bestel lingen voor de scholen en bedtijden die hij later op de'morgen van de zo onontbeerlijke witte motor" moet voorzien. Dat zijn er heel wat, zo blijkt uit de opsomming van Van der Schee. De bekers en pakjes school- melk moeten naar Rijksscholenge meenschap Professor Zeeman, de daarnaast gelegen Scholengemeen schap Schouwen-Duiveland, de chris telijke scholengemeenschap voor MAVO en LHNO in Malta en de Bea- trixschool aan de Grachtweg worden gebracht, terwijl ook de prille school bevolking van de basisscholen het niet zonder hun „pakje melk van Van der Schee" kunnen stellen. Behalve het onderwijs rijdt Van der Schee ook meerdere keren per week voor bij de Corneliastichting, het Rode Kruis Ziekenhuis, de Koninklijke Zeelan- dia, de Zuidhoek en Cebeco. Kortom een hele rit in zijn blauwe Ford Escort, waarmee hij kalmpjes aan door Zierikzee tuft. Een hardrijder is ie nooit geweest. „Waarom zou ik, ik heb er een hekel aan. In al die jaren dat ik rijd heb ik nog nooit een ongeluk gehad" meldt de tachtigjarige Van der Schee niet ten onrechte met enige trots. Die he kel aan het hard rijden heeft hem ove rigens ooit bijna een bekeuring opge leverd. „Kwam er jaren terug in de Sint Janstraat een auto hard aangere den richting Zevenhuisstraat. Toen heb ik mijn wagen midden op de straat gezet zodat die haastige auto mobilist die nog op tijd voor de boot moest zijn er niet langs kon". Die ma noeuvre viel begrijpelijkerwijze niet in goede aarde bij een agent die hem erop wees dat hij daarvoor een bekeu ring kon krijgen. Iets dat hem weinig deerde, gezien het gevaar voor brok ken dat hij door zijn handelwijze had bezworen. Van der Sch^e was er wat dat auto rijden betreft vroeg bij. De in De Lier opgegroeide tuinderszoon die op z'n achttiende met eêh melkhandel be gon schafte zijn eerste automobiel, een tweedehands Citroentje begin ja ren dertig aan, gevolgd door een, hoe kan het ook anders, T-Ford. In een auto rijden was in die jaren nog lang geen gemeengoed en ook de perikelen rond het bemachtigen van het felbe geerde roze papiertje waren toen on bekend. Dat autorijden leverde hem nog een aardige bijverdienste op, zo herinnert de Zierikzeese melkman zich. „In die jaren vroeg Freek van der Kwast me of ik hem wilde leren autorijden. Op een gegeven moment reden we van Schuddebeurs naar Zie rikzee om op het stadhuis het rijbe wijs voor Van der Kwast op te halen. Vraagt de burgemeester of Van der Kwast dat hele eind zelf gereden had. We natuurlijk ja zeggen, terwijl ik dat stuk achter het stuur had geze ten" grinnikt Van der Schee, die eind jaren vijftig een periode (vier jaar) lang voor Algemeen Belang in de raad zat. Een interessante bezigheid, zo geeft hij te kennen maar wel een waarvan hij na vier jaar genoeg had. Ofschoon de melkman een goede grap niet uit de weg ging was het le ven niet permanent een theater van de lach. Er moest flink aangepakt, worden, zeker in de jaren dertig toen de wereld overschaduwd werd door een ernstig economische crisis. Aan de vooravond van deze crisis, in 1931, had Van der Schee zijn handel in De Lier verruild voor een melkhandel in Zierikzee. „Ik raakte hier tijdens een vakantie verzeild en vond het hier niet gek om met een melkhandel te beginnen". Vanuit een pakhuis aan het begin van de Breedstraat trok hij er elke dag op uit om bij de boeren melk te halen en deze vervolgens te slijten. Van der Schee: „Er waren in die tijd zo'n veertien melkboeren die de melk voor veertien cent per liter verkoch ten. Ik verkocht die melk voor acht cent per liter. Je verdiende dan wel niet veel, maar dat was in die tijd ook niet ongewoon. Met een tweewielig wagentje waar op twee a drie bussen van elk veertig, vijftig liter trok Van der Schee er el ke dag op uit om iedereen met een li termaat van verse, ongekookte melk te voorzien. En dat zes dagen lang aan huis bezorgd. Een luxe die tot uit sterven leek gedoemd maar die met de komst van de Ivecowagen, waar mee zijn zoon Rinus de verschillende wijken van Zierikzee bezoekt, weer nieuw leven is ingeblazen. De tijd dat Van der Schee met zijn karretje de boer opging om naar har telust melk te venten kreeg in de oor logsjaren een geduchte knauw. Van der Schee: „In die jaren ging alles op bonnen en daar had je er maar weinig van. Wanneer iemand onvoldoende bonnen bij zich had dan wilde ik nog weieens zonder bon melk leveren. Omdat ik daardoor bonnen tekort had moest ik voor de rechtbank in Middelburg verschijnen. Ik kreeg een waarschuwing dat wanneer dat nog eens het geval zou zijn de winkel voor een half jaar dicht zou gaan. Van der Schee liet zich aan die waarschuwing weinig gelegen liggen. Daar is zijn aard niet naar. „Ik heb 'n hekel aan Echtpaar Van der Schee, 'n leven lang in de melk- en zuivelhandel. (Foto: Joop van Houdt). onrechtvaardigheid. Als ik iets voor iemand kon doen dan liet ik dat niet na" aldus Van der Schee. Na die vier moeilijke jaren is er volgens Van der Schee aardig wat ver anderd in Zierikzee. De ramp die in 1953 een groot gedeelte van Schou wen-Duiveland onder water zette en in de laaggelegen straten bij de Zie rikzeese haven de nodige slachtoffers maakte, heeft ervoor gezorgd dat een deel van het oude Zierikzee een wat andere aanblik heeft gekregen. „Een deel van de Venkelstraat en de Molenstraat is door de ramp ver dwenen en geleidelijk aan in de loop der jaren weer opgebouwd. Daar naast staan er in plan West huizen waar vroeger bouwland was" Het zijn slechts een paar van de vele ver anderingen die Van der Schee en zijn echtgenote in de loop van zestig jaar hebben zien komen. Ook in de melk handel is zo het een en ander gewij zigd. Melk wordt niet langer vers en on gekookt verkocht maar wordt hetzij gesteriliseerd hetzij gepasteuriseerd alvorens het in een fles of een karton nen pak gaat. Dan is het aan de con sument om te kiezen voor volle, half volle of magere melk. Zaken die een aantal jaren terug nog onbekend wa ren, evenals de Yoki- en andere zui veldranken, de halvarines en de ver schillende vla's die kant en klaar te koop zijn. Ook de opmars van het grootwinkelbedrijf in de jaren zestig, waardoor tal van kleine ondernemers het veld moesten ruimen heeft zo zijn sporen, nagelaten, al betwijfelt de tachtigjarige melkhandelaar of die supermarkt nu wel zo voordelig is. „Als je daar koopt kom je toch duur uit, niet alleen omdat je meer koopt dan je eigenlijk nodig nebt maar ook omdat de wagentjes worden volgela den zonder dat de klant precies weet wat hij nu koopt. Dat maakt het ko pen in een grote zaak er niet goedko per op". Een verandering die de midden stand waarschijnlijk nog te wachten staat is de verruiming van de win kelsluitingstijden waardoor winke liers de mogelijkheid krijgen om hun toko tot een uur of negen open te hou den. Voor het echtpaar Van der Schee is dat niets bijzonders. „Ons winkel tje is altijd open. We zijn dat gewoon en zeker in de zomermaanden wordt daar door de mensen van de jachtjes gebruik van gemaakt" aldus het echt paar Van der Schee. Door die contac ten heeft mevrouw Van der Schee die de winkel drijft een clientele door ge heel Nederland opgebouwd. Die voorziet mevrouw Van der Schee op verzoek van kreeften. Een zevental fikse joekels wordt voor de jaarwis seling nog in een keurig passend „plastic jasje" gestoken en vervol gens met de sneldienst van de PTT richting Blaricum gestuurd. Die kreeften van Van der Schee hebben in het verleden regelmatig het bord van de leden van het Koninklijk Huis ge vuld. „Kijk, hier hebben we een aan tal bedankbrieven voor die kreeften die vaak vergezeld van een fraai ge dichtje van mevrouw aan Juliana en Bernhard en Beatrix en Claus wer den geschonken". Bij die laatsten is mevrouw Van der Schee aan boord van De Groene Draak geweest. Een belevenis waar ze nu nog vol van is, temeer daar „het zulke gewone en be langstellende mensen waren". En dat is iets waar het echtpaar waarde aan hecht: gewoon zijn en doen,.zonder al lerlei poeha. ARNHEM - De elektriciteitsprijs voor kleinverbruikers stijgt volgend jaar met 0,1 cent per kilowattuur ten opzichte van het vierde kwartaal van dit jaar. De geringe prijsstijging is een gevolg van de hogere brandstof kosten. Dat heeft de VEEN (Vereni ging van Exploitanten van Elektrici teitsbedrijven in Nederland) bekend gemaakt. De brandstofkosten worden door de SEP (Samenwerkende Elektrici- teits Produktiebedrijven) vastge steld. Voor het eerste kwartaal van 1989 heeft de SEP die kosten vastge steld op 4,4 cent per kwh voor dagu ren en 4,2 cent per kwh voor nachtu ren. De verhoging is een gevolg van een kleine wijziging in het gebruik van brandstoffen door de centrales. Het is nog niet duidelijk hoeveel de consument uiteindelijk van de kostenstijging merkt. De distributie bedrijven kunnen individueel bepa len op welke manier ze de prijsstij ging doorberekenen in de eigen tarieven. De VEEN wijst er op dat de distributiebedrijven volgend jaar ook 3 procent moeten betalen voor de hoeveelheid ingekochte stroom. Advertentie Voor het reserveren van grote spaarbedragen verlangt u een behoorlijke rente. Maar u wilt uw geld ook gemakkelijk kunnen opnemen.Dat kan met de Rabobank Rendement Rekening. De eerste inleg bedraagt minimaal f 10.000,-. En zolang uw saldo hier boven blijft ontvangt u Per kwartaal kunt u f 25.000,- vrij opnemen. Ook contant. Meer opnemen kan na de opzeg termijn van 3 maanden. Of tegen een geringe retourrente. Informeer bij uw Rabobank naar deze aantrek kelijke spaarvorm. 5.2%* rente. INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL.-0100-16255 ZIERIKZEE - De verzekeringen die nodig zijn voor de zelfstandige PTT zijn voor de Nederlandse verzeke ringswereld een uniek gegeven. Zel den zullen er zoveel „verzekerbare objecten en belangen" in een bedrijf aanwezig zijn. Dat zeiden directeur A. S. Strijbos van Mees en Zoonen Assurantiën die als makelaar optrad voor de PTT, en vice-voorzitter van de Raad van Bestuur PTT Nederland BV drs. C. Griffioen, na de onderte kening van de eigendommen- en aan sprakelijkheidspolis op de vloer van de Rotterdamse assurantiebeurs, Strijbos zei er blij mee te zijn dat. dit verzekeringsobject, waarbij hon derden verzekeringsmaatschappijen zijn betrokken, in zijn geheel in Ne derland op de Rotterdamse beurs on dergebracht kon worden. Volgens hem is het duidelijk dat de „risico- dragers" voor een gevarieerde verze keringsbehoefte aanwezig zijn op de Nederlandse markt en hebben zij be wezen die uitdaging op de „Lloyd's of Rotterdam" aan te kunnen. De PTT moest zich verzekeren om dat het bedrijf per 1 januari zelfstan dig wordt. Voor staatsbedrijven geldt dat de staat al het risico draagt en niets verzekert, zo zei Griffioen. Als een staatsbedrijf door calamiteiten in de rode cijfers terecht komt past het rijk bij. Na 1 januari kan dat dus niet meer, aldus Griffioen, en het werd daarom nodig dat de PTT zich verzekerde. Het balanstotaal van de PTT is ruim 23 miljard gulden. Twin tig miljard daarvan bestaat uit vaste activa, zoals voertuigen en gebou wen, maar ook bijvoorbeeld de satel lieten en de kabelnetten onder de grond. Wat de premie per jaar gaat bedragen wilde Griffioen niet zeg gen. „Die loopt in de miljoenen" was het enige wat hij daarover kwijt wil de. KERKWERVE Oliebollen Op oudejaarsdag gaat de onder- houdscommissie van de Nederlandse Hervormde Kerk in Kerkwerve weer oliebollen bakken. Wie hiervoor nog belangstelling heeft kan ze tot van avond, vrijdag, bestellen via 01110- 14120 of 15340. MIDDELBURG Mini-symposium Ter gelegenheid van het afscheid van de directeur van de Gemeen schappelijke Geneeskundige Dienst R. Bakker wordt op 27 januari in de Stadschouwburg te Middelburg een mini-symposium gehouden over het onderwerp GGD, een andere basisvi sie. Het symposium begint om 13.00 uur en wordt besloten met een recep tie waarbij afscheid kan worden ge nomen van Bakker. geld en goede raad Rente per 16-11-1988 Uitgever: B.V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Directie: D. L. van 't Leven. Chef-redactie: A. van der Wouden Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-16551. Telefax 01110-14315. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (van 18.00 tot 19,00 uur): 01119-1941 Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071 en 12449. (niet voor bezorging) Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706 Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) f 42,25; per jaar f 161,20; losse nummers f 0,80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementsperiode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 58 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) 1 6.60. Contracttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 3