'Heeft u
alcoholhoudende
drank gedronken?'
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 30 december 1988 Nr. 24465 13
SCHOUWEN-
DUIVELAND - 'Alcohol
niet als ik rijd' staat op
de poster in een
verhoorkamer van het
politiebureau te Zierikzee.
Aan de tafel die er onder
staat, worden de
persoonlijke gegevens
opgeschreven van een
automobilist uit
Zierikzee. Of de
boodschap op de poster
nog tot hem doordringt is
niet duidelijk. Hoewel hij
niet de indruk wekt
dronken te zijn gaf de
alcoholtester bij de
blaasproef toch aan dat
zich in zijn adem een
alcoholhoeveelheid van
tussen de 0,8 en 1,8
promille moet bevinden.
Hij heeft een F-je ofwel
een Fout geblazen zoals
het in politietermen heet.
Reden om hem mee te
nemen naar het
politiebureau in Zierikzee
om daar via een
supermodern apparaat,
een computergestuurde
alcoholtester exact het
alcoholpercentage in het
bloed vast te stellen.
Vroeger kwam daar een
arts aan te pas om de
bloedproef af te nemen.
Maar dat is verleden tijd. Net als
het plastic blaaspijpje dat via een
kleuruitslag een indicatie moest
geven van de hoeveelheid alcohol
die een verkeersdeelnemer had
genuttigd. De politie in Nederland
is tegenwoordig uitgerust met
moderne apparatuur om het
alcoholgebruik van
verkeersdeelnemers te controleren
en zonodig te bestraffen. En er
wordt veelvuldig gecontroleerd
want alcohol is nooit de oorzaak
van een betere rijtechniek, zoals de
gebruikers dat graag plegen te
beweren. Maar wel van vele
ongevallen en baldadigheden in het
verkeer en op straat. De afgelopen
zomer hield de Rijkspolitie
Schouwen-Duiveland daarom bijna
dagelijks alcoholcontroles op de
wegen in de buurt van
uitgaanscentra op Schouwen-
Duiveland. Nu in de
wintermaanden, worden de
specifieke alcoholcontroles vooral in
de weekends gehouden. Want ook de
regionale bevolking lust een glaasje.
,,Wij hebben er wel begrip voor dat
ze een borreltje drinken. Wij zijn
ook geen geheelonthouders. Maar
als ze dan met die borrel op achter
het stuur gaan zitten, dat kan
natuurlijk niet", aldus
wachtmeester eerste klas Ko
Cabboort uit Burgh. Hij is een van
de drie politie-agenten die
nachtdienst heeft. Zij worden
bijgestaan door twee reservisten
want het is weekend en op het
programma staat een
alcoholcontrole. ,,Een van ons moet
altijd in Zierikzee blijven om het
bureau te bemannen en de
meldingen op te vangen die binnen
komen. De andere vier doen de
alcoholcontrole met twee auto's: de
politiebus en de Volvo. Als er dan
een melding binnenkomt, van een
ongeval of een inbraak
bijvoorbeeld, blijft er toch altijd
een auto achter die verder kan gaan
met de alcoholcontrole".
Voor men vertrekt wordt in het
politiebureau te Zierikzee eerst een
bakkie gedaan. Het is elf uur 's
avonds. ,,Nee, het is niet zo dat we
altijd op deze tijd aan een
alcoholcontrole beginnen. We
houden geen vaste tijden en
plaatsen aan. Vooral bij zo'n
controle is het heel belangrijk om
dat regelmatig af te wisselen omdat
het meestal als een lopend vuurtje
rondgaat als we ergens staan. De
mensen die net gecontroleerd zijn
Politiecontrole
bellen naar het café of naar het
ver jaarsfeestje waar ze net vandaan
komen om hun vrienden te
waarschuwen dat we op een
bepaalde plaats staan om te
controleren. Nee, dat vinden we niet
erg. Er gaat juist een preventieve
werking van uit".
De hoeveelheid alcoholcontroles
neemt toe met de toename van het
alcoholgebruik. ,,In de
zomermaanden controleren we
iedere dag en natuurlijk wordt er
met de feestdagen ook meer
gedronken". Over de te volgen
taktiek hoeft niet meer te worden
gesproken. Die is inmiddels
ruimschoots bekend. Ook bij de
twee reserve-wachtmeesters die van
beroep geen politie-agent zijn maar
de politie helpen wanneer daaraan
(vanwege personeelstekort of grote
evenementen) behoeft bestaat. Han
Steenpoorte uit Oosterland: ,,Van
beroep ben ik landbouwer. Maar ik
help regelmatig mee bij de politie.
Ook wel op eigen verzoek. Om de
ervaring die ik heb opgedaan vast
te houden".
Hij komt dus fris aan de start.
Hoewel de drie
politiewachtmeesters ook een fitte
indruk maken, blijkt dat zij er die
dag al heel wat werkuren op
hebben zitten. ,,Ik ben vanmorgen
om zes uur begonnen tot drie uur
vanmiddag. Daarna ben ik vrij
geweest tot tien uur vanavond. En
nu werk ik weer door tot zes uur
morgenochtend", aldus
opperwachtmeester H. van de Bie.
Hij blijft achter in het
politiebureau te Zierikzee en draagt
de verantwoordelijkheid voor het
politiegebeuren die nacht. „Wij
werken maximaal twaalf uur per
dag. In diensten die zoveel mogelijk
aaneengesloten zijn. De teveel
gewerkte uren worden later weer
gecompenseerd in kortere
diensttijden. Van de Bie vindt het
niet erg om 's nachts te werken. „Ik
ben het gewend. Het is een
onderdeel van ons werk".
Bij de koffie wordt besloten dat
men met de Volvo een 'rijdende
controle' zal uitvoeren en met de
politiebus een stilstaande. De
westhoek is het eerste doel van de
politieauto's. „Daar concentreert
zich het uitgaansleven tot ongeveer
01.30 uur. Daarna trekken de
feestvierders naar Zierikzee om
daar verder te gaan".
De Noordstraat in Burgh-
Haamstede is de eerste stopplaats
van de 'stilstaande controle'. Het is
ruim half twaalf geweest en druk
op de weg. Auto's rijden af en aan.
In veel gevallen naar de Schutse in
Haamstede, zo blijkt uit de reacties
van automobilisten die het
stopteken krijgen. „Mag ik uw
rijbewijs even zien", is de
standaardvraag die Han
Steenpoorte stelt nadat hij de ene
na de andere auto met
zwaaibewegingen van zijn rode
lamp tot stoppen heeft gedwongen.
„Als we eenmaal het rijbewijs of
kentekenbewijs in handen hebben
zijn ze niet zo gauw geneigd om er
van door te gaan", verklaart hij die
'taktiek'. Steenpoorte heeft de
gewoonte om bij het praatje dat
hierbij wordt gehouden zijn hoofd
zo dicht mogelijk bij het
opengedraaide autoraam te houden.
Door ervaring (en een scherpe neus)
ruikt hij daarbij snel genoeg of de
bestuurder alcohol heeft gebruikt.
Zelfs als dat niet het geval is volgt
de tweede standaardvraag. „Heeft u
alcoholhoudende drank gebruikt"?
Als de bestuurder dat ontkent en de
de politieagent ook niets ruikt mag
men zonder meer doorrijden. Maar
als bevestigend wordt geantwoord
volgt de volgende vraag: „Hoeveel
en hoe lang is dat geleden". En men
wordt verzocht om even uit de auto
te komen om te 'blazen'.
„Nee, ik vind het helemaal niet erg
om dit te doen. Ik ben een
voorstander van dit soort zaken",
aldus een automobilist die voor het
eerst in zijn leven de blaaspijp ter
hand neemt. „Als iemand anders
een paar pilsjes te veel drinkt en
daardoor tegen me aanrijdt ben ik
de pineut. Daarom vind ik het
prima dat de politie deze controles
doet". Hij blijkt met zijn vrouw op
weg naar huis te zijn na een feestje.
„Mijn oudelui zitten bij ons thuis
op de kinderen te passen. Daarom
maken we het niet te laat". Ook het
drankgebruik wordt binnen de
perken gehouden. Zo blijkt uit de
indicatie op de blaaspijp. Ko
Cabboort: „Kijk er licht een groen
P-tje op. De P van prima noemen
wij dat. Dat betekent dat hij niet
meer dan 0,5 promille alcohol in
zijn adem heeft".
De blaaspijp is tegenwoordig een
langwerpig plat apparaatje waarop
een plastic mondstukje wordt
bevestigd. De verkeersdeelnemer
wordt verzocht diep in te ademen en
vervolgens krachtig in het
mondstukje te blazen. Er klinkt een
pieptoon en men moet blijven
blazen zolang deze aanhoudt. Op de
blaaspijp licht daarna een
gekleurae letter op die aangeeft
hoeveel alcohol zich in de adem van
de blazer bevindt. Een groene P
(volgens de politie de P van prima)
betekent dat de blazer 0,5 promille
of minder alcohol in zijn adem
heeft. Hij mag gewoon doorrijden
maar krijgt wel de waarschuwing
niet teveel meer te drinken.
Wanrieer op de blaaspijp een gele W
oplicht weet de politie dat zich in
de adem van de blazer een
promillage alcohol tussen de 0,5 en
0.8 bevindt. Een hoeveelheid
waarbij het niet meer verantwoord
is een voertuig te besturen. De
blazer krijgt dan ook een rijverbod
voor enkele uren opgelegd en wordt
verzocht een taxi te nemen of soms
door de politie persoonlijk
thuisgebracht. Wanneer na het
blazen, de derde letter, een rode F,
oplicht is dat voor de politie een
indicatie dat zich in de adem van de
weggebruiker tussen de 0,8 en 1,8
promillage alcohol bevindt. Men
neemt de blazer in zo'n geval altijd
mee naar het politiebureau te
Zierikzee om via een nieuw
apparaat, de alcohol-ademtester
precies vast te stellen hoeveel
alcohol zich in het bloed bevindt.
In extreme gevallen komt het voor
dat de letters F en W beide tegelijk
oplichten en dat geeft de indicatie
voor een promillage van meer dan
1,8. Met een glassje op achter het
stuur zitten kan een dure grap zijn,
zo blijkt uit de lijst met
standaardschikkingen van het
openbaar Ministerie, die naast het
apparaat ligt. De 'goedkoopste'
boete bedraagt 250 gulden. Maar het
is ook mogelijk om een boete van
500, 750 of duizend gulden te
krijgen. In dat laatste geval komt er
ook een ontzegging van de
rijbevoegdheid bij. De zwaarste
straf voor te veel drinken is twee
weken gevangenis en een jaar
ontzegging van de rijbevoegdheid.
Zo'n vaart loopt het niet voor het
merendeel van de bestuurders van
de 72 voertuigen die die nacht
worden aangehouden. In 26 gevallen
vindt de politie dat er even
geblazen moet worden. Zoals bij een
jongeman die zich met onvaste tred
naar de politiebus begeeft. „Ik
denk dat ik teveel gedronken heb.
Dat gevoel heb ik voor mezelf. Ik
heb vier glaasjes wijn op", zegt hij
al bij voorbaat. „Dat was goedkope
wijn zeker", is de reactie van de
omstanders als blijkt dat het
blaasapparaat toch niet meer
aangeeft dan een groene P; minder
dan 0,5 promille in het bloed. De
politieagent waarschuwt hem
voorzichtig aan te doen en even
later scheurt hij met zijn auto de
bocht om.
„Ja, je hebt mensen die al lazerus
zijn als ze twee borreltjes op
hebben. Volgens de blaaspijp zitten
ze nog in de veilige zone. En dan
kunnen wij niets doen. Tenzij we
vaststellen dat de bestuurder
vreemd rijdt of slingert. Dan
kunnen we hem aanhouden. Niet
vanwege het alcoholpromillage
maar omdat hij zijn voertuig niet
meer onder controle heeft".
Die man die later in de nacht moet
blazen maakt niet die indruk. Hij is
samen met zijn vrouw op weg om
de kinderen op te halen. Maar de
blaaspijp geeft de rode F aan. Een
Op het politiebureau in Zierikzee
worden de persoonlijke gegevens
genoteerd en dan moet meneer
opnieuw blazen. „Ik heb maar twee
pilsjes op. Maar ik heb lang
gewerkt vandaag en vanavond geen
tijd gehad om te eten". Een uitleg
die de politie-agenten graag
geloven. Op de twee pilsjes na.
Want het apparaat dat de diepste
longadem test die rechtstreeks het
bloed ingaat, geeft een
alcoholpromillage aan van 0,9.
„Ja, die uitslag is heel betrouwbaar.
We doen de test altijd twee keer en
pas twintig minuten na
aanhouding. Dat laatste is om de
invloed van mondalcohol uit te
sluiten. Want dat kan veel schelen
hoor. Je hebt bijvoorbeeld van die
homeopatische druppels voor
verkoudheid. Daar zit 40 procent
alcohol in. Ik heb eens geblazen
toen ik die pas had ingenomen. Het
apparaat gaf een F én een W aan.
Het hoogste promillage dat
mogelijk is. En een kwartier later
was het weer een P", aldus
Cabboort.
De uitslag van de alcoholtester
komt de autobestuurder op een
promillage tussen de 0,8 en 1,8. Dus
mag er niet meer worden gereden.
Omdat zijn vrouw geen rijbewijs
blijkt te hebben wordt de de andere
politie-auto per mobilofoon
opgeroepen en ingeschakeld om de
kinderen op te halen. Meneer wordt
naar Zierikzee vervoerd. Hij krijgt
achter in de bus gezelschap van een
van de agenten. „Dat doen we altijd
uit voorzorg. Want het is al eens
gebeurd dat iemand die bij het
blazen nog heel rustig was
onderweg probeerde om uit de auto
te springen terwijl we met een
vaart van 80 reden".
boete van 500 gulden te staan. „U
krijgt later wel een acceptgiro
kaart". En een rijverbod van drie'
uur. Hij wordt wel keurig thuis
gebracht met de politiebus. De man
is zwijgzaam en lijkt aangeslagen.
„Tot ziens", zegt hij bij zijn huis.
„Maar dat zal hij wel niet menen",
aldus Cabboort.
Er wo'-dt verder gecontroleerd bij
Scharendijke, Serooskerke, Renesse,
Zierikzee en Nieuwerkerk. Het
overgrote deel van de blazers blijkt
in de 'groene zone' te zitten. Alleen
de autobestuurder die om ongeveer
half vier tot stoppen wordt gebracht
op de Rijksweg N-59 nabij
Nieuwerkerk blijkt hem goed om te
hebben. Wanneer de politie hem
verzoekt de parkeerhaven naast de
rijksweg op te rijden gooit hij het
stuur zo prompt (en'te vroeg) naar
rechts dat zijn auto blijft hangen op
de rand tussen de rijksweg en de
parallelweg. Daar zit namelijk een
niveauverschil tussen van dertig
centimeter. 'Verkeersgedrag' dat
wordt verklaard door een F én een
W op de blaaspijp. Op het bureau te
Zierikzee blijkt dat zijn bloed een
alcoholpromillage van 1,8 bevat. „Ik
was mijn vrienden naar huis aan
het brengen na een feestje", legt de
bestuurder uit. Een taxi was niet
alleen veiliger maar ook goedkoper
geweest want de boete bedraagt
1000 gulden plus zes maanden
ontzegging van de rijbevoegdheid.
Een rustig nachtje volgens de
politiemensen. „In de zomer is het
veel drukker. Vooral in de
Westhoek. Dan is er een hele nacht
drukte en herrie op straat. Nu zie je
maar af en toe een auto. Je bent
bang dat je de mensen wakker
praat".