'Heeft u alcoholhoudende drank gedronken?' ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vrijdag 30 december 1988 Nr. 24465 13 SCHOUWEN- DUIVELAND - 'Alcohol niet als ik rijd' staat op de poster in een verhoorkamer van het politiebureau te Zierikzee. Aan de tafel die er onder staat, worden de persoonlijke gegevens opgeschreven van een automobilist uit Zierikzee. Of de boodschap op de poster nog tot hem doordringt is niet duidelijk. Hoewel hij niet de indruk wekt dronken te zijn gaf de alcoholtester bij de blaasproef toch aan dat zich in zijn adem een alcoholhoeveelheid van tussen de 0,8 en 1,8 promille moet bevinden. Hij heeft een F-je ofwel een Fout geblazen zoals het in politietermen heet. Reden om hem mee te nemen naar het politiebureau in Zierikzee om daar via een supermodern apparaat, een computergestuurde alcoholtester exact het alcoholpercentage in het bloed vast te stellen. Vroeger kwam daar een arts aan te pas om de bloedproef af te nemen. Maar dat is verleden tijd. Net als het plastic blaaspijpje dat via een kleuruitslag een indicatie moest geven van de hoeveelheid alcohol die een verkeersdeelnemer had genuttigd. De politie in Nederland is tegenwoordig uitgerust met moderne apparatuur om het alcoholgebruik van verkeersdeelnemers te controleren en zonodig te bestraffen. En er wordt veelvuldig gecontroleerd want alcohol is nooit de oorzaak van een betere rijtechniek, zoals de gebruikers dat graag plegen te beweren. Maar wel van vele ongevallen en baldadigheden in het verkeer en op straat. De afgelopen zomer hield de Rijkspolitie Schouwen-Duiveland daarom bijna dagelijks alcoholcontroles op de wegen in de buurt van uitgaanscentra op Schouwen- Duiveland. Nu in de wintermaanden, worden de specifieke alcoholcontroles vooral in de weekends gehouden. Want ook de regionale bevolking lust een glaasje. ,,Wij hebben er wel begrip voor dat ze een borreltje drinken. Wij zijn ook geen geheelonthouders. Maar als ze dan met die borrel op achter het stuur gaan zitten, dat kan natuurlijk niet", aldus wachtmeester eerste klas Ko Cabboort uit Burgh. Hij is een van de drie politie-agenten die nachtdienst heeft. Zij worden bijgestaan door twee reservisten want het is weekend en op het programma staat een alcoholcontrole. ,,Een van ons moet altijd in Zierikzee blijven om het bureau te bemannen en de meldingen op te vangen die binnen komen. De andere vier doen de alcoholcontrole met twee auto's: de politiebus en de Volvo. Als er dan een melding binnenkomt, van een ongeval of een inbraak bijvoorbeeld, blijft er toch altijd een auto achter die verder kan gaan met de alcoholcontrole". Voor men vertrekt wordt in het politiebureau te Zierikzee eerst een bakkie gedaan. Het is elf uur 's avonds. ,,Nee, het is niet zo dat we altijd op deze tijd aan een alcoholcontrole beginnen. We houden geen vaste tijden en plaatsen aan. Vooral bij zo'n controle is het heel belangrijk om dat regelmatig af te wisselen omdat het meestal als een lopend vuurtje rondgaat als we ergens staan. De mensen die net gecontroleerd zijn Politiecontrole bellen naar het café of naar het ver jaarsfeestje waar ze net vandaan komen om hun vrienden te waarschuwen dat we op een bepaalde plaats staan om te controleren. Nee, dat vinden we niet erg. Er gaat juist een preventieve werking van uit". De hoeveelheid alcoholcontroles neemt toe met de toename van het alcoholgebruik. ,,In de zomermaanden controleren we iedere dag en natuurlijk wordt er met de feestdagen ook meer gedronken". Over de te volgen taktiek hoeft niet meer te worden gesproken. Die is inmiddels ruimschoots bekend. Ook bij de twee reserve-wachtmeesters die van beroep geen politie-agent zijn maar de politie helpen wanneer daaraan (vanwege personeelstekort of grote evenementen) behoeft bestaat. Han Steenpoorte uit Oosterland: ,,Van beroep ben ik landbouwer. Maar ik help regelmatig mee bij de politie. Ook wel op eigen verzoek. Om de ervaring die ik heb opgedaan vast te houden". Hij komt dus fris aan de start. Hoewel de drie politiewachtmeesters ook een fitte indruk maken, blijkt dat zij er die dag al heel wat werkuren op hebben zitten. ,,Ik ben vanmorgen om zes uur begonnen tot drie uur vanmiddag. Daarna ben ik vrij geweest tot tien uur vanavond. En nu werk ik weer door tot zes uur morgenochtend", aldus opperwachtmeester H. van de Bie. Hij blijft achter in het politiebureau te Zierikzee en draagt de verantwoordelijkheid voor het politiegebeuren die nacht. „Wij werken maximaal twaalf uur per dag. In diensten die zoveel mogelijk aaneengesloten zijn. De teveel gewerkte uren worden later weer gecompenseerd in kortere diensttijden. Van de Bie vindt het niet erg om 's nachts te werken. „Ik ben het gewend. Het is een onderdeel van ons werk". Bij de koffie wordt besloten dat men met de Volvo een 'rijdende controle' zal uitvoeren en met de politiebus een stilstaande. De westhoek is het eerste doel van de politieauto's. „Daar concentreert zich het uitgaansleven tot ongeveer 01.30 uur. Daarna trekken de feestvierders naar Zierikzee om daar verder te gaan". De Noordstraat in Burgh- Haamstede is de eerste stopplaats van de 'stilstaande controle'. Het is ruim half twaalf geweest en druk op de weg. Auto's rijden af en aan. In veel gevallen naar de Schutse in Haamstede, zo blijkt uit de reacties van automobilisten die het stopteken krijgen. „Mag ik uw rijbewijs even zien", is de standaardvraag die Han Steenpoorte stelt nadat hij de ene na de andere auto met zwaaibewegingen van zijn rode lamp tot stoppen heeft gedwongen. „Als we eenmaal het rijbewijs of kentekenbewijs in handen hebben zijn ze niet zo gauw geneigd om er van door te gaan", verklaart hij die 'taktiek'. Steenpoorte heeft de gewoonte om bij het praatje dat hierbij wordt gehouden zijn hoofd zo dicht mogelijk bij het opengedraaide autoraam te houden. Door ervaring (en een scherpe neus) ruikt hij daarbij snel genoeg of de bestuurder alcohol heeft gebruikt. Zelfs als dat niet het geval is volgt de tweede standaardvraag. „Heeft u alcoholhoudende drank gebruikt"? Als de bestuurder dat ontkent en de de politieagent ook niets ruikt mag men zonder meer doorrijden. Maar als bevestigend wordt geantwoord volgt de volgende vraag: „Hoeveel en hoe lang is dat geleden". En men wordt verzocht om even uit de auto te komen om te 'blazen'. „Nee, ik vind het helemaal niet erg om dit te doen. Ik ben een voorstander van dit soort zaken", aldus een automobilist die voor het eerst in zijn leven de blaaspijp ter hand neemt. „Als iemand anders een paar pilsjes te veel drinkt en daardoor tegen me aanrijdt ben ik de pineut. Daarom vind ik het prima dat de politie deze controles doet". Hij blijkt met zijn vrouw op weg naar huis te zijn na een feestje. „Mijn oudelui zitten bij ons thuis op de kinderen te passen. Daarom maken we het niet te laat". Ook het drankgebruik wordt binnen de perken gehouden. Zo blijkt uit de indicatie op de blaaspijp. Ko Cabboort: „Kijk er licht een groen P-tje op. De P van prima noemen wij dat. Dat betekent dat hij niet meer dan 0,5 promille alcohol in zijn adem heeft". De blaaspijp is tegenwoordig een langwerpig plat apparaatje waarop een plastic mondstukje wordt bevestigd. De verkeersdeelnemer wordt verzocht diep in te ademen en vervolgens krachtig in het mondstukje te blazen. Er klinkt een pieptoon en men moet blijven blazen zolang deze aanhoudt. Op de blaaspijp licht daarna een gekleurae letter op die aangeeft hoeveel alcohol zich in de adem van de blazer bevindt. Een groene P (volgens de politie de P van prima) betekent dat de blazer 0,5 promille of minder alcohol in zijn adem heeft. Hij mag gewoon doorrijden maar krijgt wel de waarschuwing niet teveel meer te drinken. Wanrieer op de blaaspijp een gele W oplicht weet de politie dat zich in de adem van de blazer een promillage alcohol tussen de 0,5 en 0.8 bevindt. Een hoeveelheid waarbij het niet meer verantwoord is een voertuig te besturen. De blazer krijgt dan ook een rijverbod voor enkele uren opgelegd en wordt verzocht een taxi te nemen of soms door de politie persoonlijk thuisgebracht. Wanneer na het blazen, de derde letter, een rode F, oplicht is dat voor de politie een indicatie dat zich in de adem van de weggebruiker tussen de 0,8 en 1,8 promillage alcohol bevindt. Men neemt de blazer in zo'n geval altijd mee naar het politiebureau te Zierikzee om via een nieuw apparaat, de alcohol-ademtester precies vast te stellen hoeveel alcohol zich in het bloed bevindt. In extreme gevallen komt het voor dat de letters F en W beide tegelijk oplichten en dat geeft de indicatie voor een promillage van meer dan 1,8. Met een glassje op achter het stuur zitten kan een dure grap zijn, zo blijkt uit de lijst met standaardschikkingen van het openbaar Ministerie, die naast het apparaat ligt. De 'goedkoopste' boete bedraagt 250 gulden. Maar het is ook mogelijk om een boete van 500, 750 of duizend gulden te krijgen. In dat laatste geval komt er ook een ontzegging van de rijbevoegdheid bij. De zwaarste straf voor te veel drinken is twee weken gevangenis en een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Zo'n vaart loopt het niet voor het merendeel van de bestuurders van de 72 voertuigen die die nacht worden aangehouden. In 26 gevallen vindt de politie dat er even geblazen moet worden. Zoals bij een jongeman die zich met onvaste tred naar de politiebus begeeft. „Ik denk dat ik teveel gedronken heb. Dat gevoel heb ik voor mezelf. Ik heb vier glaasjes wijn op", zegt hij al bij voorbaat. „Dat was goedkope wijn zeker", is de reactie van de omstanders als blijkt dat het blaasapparaat toch niet meer aangeeft dan een groene P; minder dan 0,5 promille in het bloed. De politieagent waarschuwt hem voorzichtig aan te doen en even later scheurt hij met zijn auto de bocht om. „Ja, je hebt mensen die al lazerus zijn als ze twee borreltjes op hebben. Volgens de blaaspijp zitten ze nog in de veilige zone. En dan kunnen wij niets doen. Tenzij we vaststellen dat de bestuurder vreemd rijdt of slingert. Dan kunnen we hem aanhouden. Niet vanwege het alcoholpromillage maar omdat hij zijn voertuig niet meer onder controle heeft". Die man die later in de nacht moet blazen maakt niet die indruk. Hij is samen met zijn vrouw op weg om de kinderen op te halen. Maar de blaaspijp geeft de rode F aan. Een Op het politiebureau in Zierikzee worden de persoonlijke gegevens genoteerd en dan moet meneer opnieuw blazen. „Ik heb maar twee pilsjes op. Maar ik heb lang gewerkt vandaag en vanavond geen tijd gehad om te eten". Een uitleg die de politie-agenten graag geloven. Op de twee pilsjes na. Want het apparaat dat de diepste longadem test die rechtstreeks het bloed ingaat, geeft een alcoholpromillage aan van 0,9. „Ja, die uitslag is heel betrouwbaar. We doen de test altijd twee keer en pas twintig minuten na aanhouding. Dat laatste is om de invloed van mondalcohol uit te sluiten. Want dat kan veel schelen hoor. Je hebt bijvoorbeeld van die homeopatische druppels voor verkoudheid. Daar zit 40 procent alcohol in. Ik heb eens geblazen toen ik die pas had ingenomen. Het apparaat gaf een F én een W aan. Het hoogste promillage dat mogelijk is. En een kwartier later was het weer een P", aldus Cabboort. De uitslag van de alcoholtester komt de autobestuurder op een promillage tussen de 0,8 en 1,8. Dus mag er niet meer worden gereden. Omdat zijn vrouw geen rijbewijs blijkt te hebben wordt de de andere politie-auto per mobilofoon opgeroepen en ingeschakeld om de kinderen op te halen. Meneer wordt naar Zierikzee vervoerd. Hij krijgt achter in de bus gezelschap van een van de agenten. „Dat doen we altijd uit voorzorg. Want het is al eens gebeurd dat iemand die bij het blazen nog heel rustig was onderweg probeerde om uit de auto te springen terwijl we met een vaart van 80 reden". boete van 500 gulden te staan. „U krijgt later wel een acceptgiro kaart". En een rijverbod van drie' uur. Hij wordt wel keurig thuis gebracht met de politiebus. De man is zwijgzaam en lijkt aangeslagen. „Tot ziens", zegt hij bij zijn huis. „Maar dat zal hij wel niet menen", aldus Cabboort. Er wo'-dt verder gecontroleerd bij Scharendijke, Serooskerke, Renesse, Zierikzee en Nieuwerkerk. Het overgrote deel van de blazers blijkt in de 'groene zone' te zitten. Alleen de autobestuurder die om ongeveer half vier tot stoppen wordt gebracht op de Rijksweg N-59 nabij Nieuwerkerk blijkt hem goed om te hebben. Wanneer de politie hem verzoekt de parkeerhaven naast de rijksweg op te rijden gooit hij het stuur zo prompt (en'te vroeg) naar rechts dat zijn auto blijft hangen op de rand tussen de rijksweg en de parallelweg. Daar zit namelijk een niveauverschil tussen van dertig centimeter. 'Verkeersgedrag' dat wordt verklaard door een F én een W op de blaaspijp. Op het bureau te Zierikzee blijkt dat zijn bloed een alcoholpromillage van 1,8 bevat. „Ik was mijn vrienden naar huis aan het brengen na een feestje", legt de bestuurder uit. Een taxi was niet alleen veiliger maar ook goedkoper geweest want de boete bedraagt 1000 gulden plus zes maanden ontzegging van de rijbevoegdheid. Een rustig nachtje volgens de politiemensen. „In de zomer is het veel drukker. Vooral in de Westhoek. Dan is er een hele nacht drukte en herrie op straat. Nu zie je maar af en toe een auto. Je bent bang dat je de mensen wakker praat".

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 13