t Nissan Bluebird 2.0 SLX Aantrekkelijke middenklass EEN ANDERE AUTO KOPEN? Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten Hypnotiseur verliest geding tegen TROS Uitgestorven vis wordt vijftig Neckermann Postorders wijzigt reclame prijzenfestivals Sluiting suikerfabriek Frontale aanval Nieuw strandje Overname Bietenzaad Autonieuws 309 en 505 Magnum BEL NU 05270-16991 6 S8/215. De tol bij Brouwershaven werd destijds speciaal ingesteld om de in 1854 aangelegde provinciale straatweg tussen Brouwershaven en Zierikzee te onderhouden. Links ziet men de RTM-tramlijn. Deze tram lijn liep in 1905, toen deze foto genomen werd, nog niet verder dan Brouwershaven. Doortrekking naar Burgh vond pas in 1915 plaats. De tram was van tol vrijgesteld en in 1907 werd de tol definitief afgeschaft. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pais, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. AMSTERDAM - De TROS hoeft de hypnotiseur Roland van den Berg, alias Rast Rostelli, geen weerwoord te geven na een voor hem schadelijke uitzending in de televisieruriek „TROS Aktua". Evenmin hoeft de omroep het programma te rectifice- ren of een schadevergoeding aan Van den Berg te betalen, zoals de hypno tiseur in een kort geding tegen de omroep had geëist. De Amsterdamse rechtbankpresi dent mr. B. J. Asscher bepaalde don derdag dat geen van de vorderingen kan worden toegewezen, omdat van onrechtmatig handelen van de TROS geen sprake was. Ook was de betref fende uitzending volgens hem niet onjuist en misleidend. Van den Berg heeft alle gelegenheid gehad voor een weerwoord en de toonzetting was „gelet op de ernst van de bedreiging voor de volksgezondheid" niet onno dig grievend, aldus de rechtbankpre sident. Volgens mr. Asscher moet worden aangenomen dat de show van de hyp notiseur schadelijk is voor de deelne mers. „Daarmee is het grote maat schappelijke belang gegeven bij een publieke waarschuwing als de onder havige", meent hij. De TROS besteedde aandacht aan het optreden van Rostelli, naar aan leiding van kritiek die op zijn show was-geuit. Bij zijn optredens brengt hij vrijwilligers uit het publiek on der hypnose en laat hen allerlei kunstjes doen. Twee vrouwen die zijn show in Eindhoven hadden bijge woond klaagden na afloop over de pressiviteit. De TROS liet onder an dere deze dames aan het woord en raadpleegde ook twee deskundigen. Tevens lieten ze de hypnotiseur zelf aan het woord. ZIERIKZEE - Een prehistorische vis die al 80 miljoen jaar geleden uit gestorven zou zijn, maar die 50 jaar geleden opnieuw werd ontdekt, zou nu met uitsterven bedreigd worden door overbevissing. Dit staat in de laatste editie van het tijdschrift Na ture. Inwoners van de Comoren- eilanden in de Indische Oceaan schrijven levenwekkende eigen schappen toe aan het ruggemerg van de Coelacanth. Volgens wetenschap pers hebben de Comoresen nu hun vangsttechnieken geperfectioneerd en voeren zij de vissen illegaal uit naar het buitenland. De ontdekking van de staalblauwe Coelacanth in 1938 voor de Zuidafri- kaanse kust verbaasde de weten schappelijke wereld. Er werd eerst gesuggereerd dat het „levende fos siel" de ontbrekende evolutionaire schakel zou zijn tussen de gewervel- den en vissen, maar dit werd later weerlegd. LOSSER - Een felle brand heeft de werkplaats met spuiterij, magazijn en twee kantoren van een garagebe drijf in TiOsser verwoest. Zes auto's die in de garage stonden, gingen in vlammen op. De brand ging gepaard met een reeks explosies van gasfles sen en grote rookontwikkeling van in brand geraakte banden. HULST - Neckermann Postorders gaat haar reclamebeleid bij prijzen festivals per 1 februari veranderen. Hierdoor moeten mogelijke onduide lijkheden over het winnen van de hoofdprijs tot het verleden behoren. Dit heeft het bedrijf bekendge maakt. Neckermann heeft het besluit ge nomen naar aanleiding van berispin gen door de reclame code commissie op het gebruik van suggestieve tek sten. Met de maatregelen moeten vol gens het postorderbedrijf een „moge lijke bron van irritatie" onder het publiek worden weggenomen. In het vervolg wordt „nog duidelij ker" gemaakt dat de kans op het winnen van een kleinere prijs altijd groter is dan de kans op het winnen van een vón de grootste prijzen, al dus het bedrijf. SAS VAN GENT - In Zeeuws- Vlaanderen is de strijd ontbrand van de boeren tegen de eventuele sluiting van de suikerfabriek van Suiker Unie in Sas van Gent. Dit nadat in 1986 al de andere suikerfabriek, die van de Centrale Suiker Maatschappij in Sas van Gent, dicht ging. Suiker Unie heeft nog vijf fabrieken waarin bieten worden verwerkt, Dinteloord, Puttershoek, Groningen, Roosen daal en Sas van Gent. Men wil het aantal suikerfabrieken tot drie te rugbrengen. Weg moet dan Roosen daal of Sas van Gent. De laatste is de kleinste met een capaciteit van 400 ton bieten per dag. Om de fabriek te behouden worden veel argumenten aangevoerd. De fa briek is de oudste Coöp suikerfa briek in Nederland geweest. Door de bieten zelf naar de fabriek aan te voe ren zou 675.000,- bespaard kunnen worden. Als de Zeeuws-Vlaamse bie ten straks naar Roosendaal of Dintel oord moeten kost dat aan aanvoer 3.6 miljoen gulden. „Dat is boerengeld weg smijten", aldus de actievoerders. De afstand voor de West-Brabantse boeren naar Dinteloord (als Roosen daal weg valt) is maar een peuleschil vinden ze. In 1992, als de grenzen weg vallen zullen veel Zeeuws-Vlaamse bieten (areaal ruim 8000 ha) naar Bel gische fabrieken worden gebracht als Sas van Gent is opgeheven. Er zijn plannen om de bieten van de Centrale Suiker Mij bij die van Suiker Unie te voegen en in Sas van Gent te verwer ken. Elders in Nederland kan dan een tegenovergestelde compensatie plaatsvinden. BRUINISSE - De dit jaar benoem de voorzitter van het Produktschap voor Vee en Vlees is woedend op zijn partijgenote, A. Lagarde, de secreta ris van de Voedingsbond van de FNV. Lagarde deed een frontale aanval op het Produktschap en noemde met na me Rob Tazelaar, die het maatschap pelijk belang achter zou plaatsen, bij het behoud van arbeidsplaatsen. Volgens Lagarde is het een maat schappelijk belang dat de veestapel wordt ingekrompen. Van de 15 mil joen varkens die in Nederland wor den geslacht, verdwijnen er 9 miljoen in de vorm van karkassen naar het buitenland en 5 miljoen worden le vend uitgevoerd. Men moet minder karkassen uitvoeren en meer be werkt vlees. Dat levert 10.000 banen op. Lagarde uitte ook kritiek op de zuivelindustrie, die van de melk veel. meer arbeidsintensieve produkten1 moet maken, wardoor de bulkpro-> duk'ten verminderen. Ze verweet- voorzitter Schelhaas van het Pro duktschap voor Zuivel, ethische nor men te overschrijden en de boeren dat ze blijven zeuren over de contingente- ring. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rijssen (toez.): A. A. Floor te Uddel; te Streekgemeente De Drieslag (sectie II Venhuizen e.o.): mw. C. E. Janssen-van den Berg, kand. te Dal'fsen. Aangenomen naar Hemelum (part time): mw. N. E. van der Horst-Kat- tenberg, kand. te St. Jansklooster; naar Witmarsum en Pingjum-Zurich: O. van der Veen, kand. te Utrecht, die bedankte voor Oostwoud en Mid- woud en Hauwert en Twisk; naar Groningen met bepaalde opdracht (Vrijz. He2"v.) (part-time): mw. C. J. Furnée, predikant voor bijzondere werkzaamheden te Scheveningen (geestelijk verzorger van Bosch en Duin). Bedankt voor Nieuwe Pekela: K. F. W. Borsje te Eethen en Drongelen. Gereformeerde1 Kerken Beroepen te Görinchém: drs. N. van Tellingen, wonende te Bergeijk. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Roden: O. W. Bouwsma, 1.1. zendingspredikant te Curacao, wonende te Rijnsburg, die bedankte voor Assen-Noord, voor Axel (voor de missionaire dienst te Gent), vóór Eindhoven (voor het evan gelisatiewerk in Venlo e.o.), voor Enschede-Oost, voor Giessendam en Neder-Hardinxveld, voor 't Harde, voor Harderwijk (sectie Zuid), voor Hilversum, voor Hoogeveen, voor Ommen en voor IJmuiden. Beroepbaarstelling: drs. A. de Graaf, Broederweg 8, 8261 GT Kam pen. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Poortugaal: A. Bac te Bodegraven; te Naaldwijk: J. Mol te Werkendam. Bedankt voor Apeldoorn: C. Ha- rinck te Oostkapelle; voor Vlaardin- gen: J. S. van der Net te Dordrecht. Alsyta Smits, 26-12 te Rotterdam. Kaapgracht, 26-12 te Duinkerken. Nedlloyd Barcelona, 26-12 650 w. Kaapstad naar Itjai. Nedlloyd Rotterdam, 25-12 te Dur ban. Pacific Freesia, 27-12 175 z.w. Lissa bon naar Vigo. THOLEN - De gemeente Tholen, die alle plaatsen op het gelijknamige eiland omvat, gaat bij de kern Sint Annaland een strandje aanleggen bij de Krabbenkreek tussen Tholen en St. Philipsland. Het profiteert daarbij van het zand winningsproject westelijk van Stave- nisse, waardoor goedkoop zand kan worden verkregen em financiering aantrekkelijk wordt. De rijkssubsi die voor dit project komt op zijn vroegst in 1992 beschikbaar. Door het aanleggen van de pijler- dam is de stroomsnelheid ter plaat sen veel verminderd. Een oude wens, een strand voor St. Annaland, kan nu in vervulling gaan. De oorspronkelij ke plannen waren een strand aan te leggen bij de zogenaamde Grote Nol, maar daarbij kwam men in botsing met de mosselkwekers die ter plaatse percelen hadden. Het strand bij Go- rishoek wordt eveneens verbeterd. Hiervoor wordt een dam aangelegd waardoor het vloedwater wordt vast gehouden en via een kleppensysteem kan worden ververst. De subsidie daarvoor^komt in 1990 vrij. Ook dit project wordt voorgefinancierd. Go- rishoek ligt aan de zuidkant van Tho len, de vaargeul voor de pont Gorishoek-Yerseke zal worden uitge diept, de steigers zullen worden ver beterd. Rijk en provincie dragen in dit werk 75% bij. BRUINISSE - Het Koninklijk Kweekbedrijf en Zaadhandel D. J. van der Have te Kapelle-Biezelinge, (dochteronderneming van Suiker Unie) en LL. Did, Seed Company in Madison Wisconsin (VS) hebben over eenstemming bereikt over de overna me van laatstgenoemd bedrijf. De nieuwste aanwinst van Van der Have heeft ook vestigingen in Minne sota, Iowa en Illinois. Old Seeds Company zal worden ondergebracht in Van der Have, U.S. Ine, die nu reeds drie zaaizaadbedrijven omvat: Interstate Seed Company in Fargo Noord Dakota, Van der Have Oregon Inc. in Albany Oregon en Payo Seeds inc. in Dassel Minesota. BRUINISSE - Univers, het nieuwe bietenzaad van Van der Have, dit jaar voor het eerst in de handel ge bracht, kwam als beste ras van het jaar naar voren uit de onderzoekin gen van het Instituut voor Rationele Suikerproduktie. Het kreeg de beoordeling 106 pun ten. Gratio en Carla kregen 103 pun ten, Armad 101 en Bingo 100 punten. Lucy scoorde 101, Bella, Ovatio en Mona Lisa 99, Accord, Regin en Sa- loill 98, Matador en Eva 97 punten. Het klinkt gek maar eigenlijk is dit een Europese auto, deze Nissan Blue bird. Hij wordt namelijk geheel geproduceerd in Sunderland, Engeland. Natuurlijk ligt hieraan ten grondslag de importbeperkingen van sommige Europese landen en deze maatregelen zijn niet te omzeilen door een assemblage-fabriek in Europa neer te zetten maar wel door een kostbare investering van een complete fabriek met het voordeel voor Engeland van de werkgelegenheid die daarbij hoort. Het Japanse moederbedrijf heeft hier dus een absoluut eigenbelang en het is geen gebaar geweest om de Britse economie weer te helpen opbouwen. Nieuw is dat alle Nissans een zogenaamd familie-logo hebben gekregen oftewel alle neusjes zien er in principe hetzelfde uit met in het midden de naam Nissan in de Rijzende Zon en dat geldt ook voor deze Japanse/Britse Bluebird. Die naam is dus niet in de Britse vlag gezet. Karakteristiek Het uiterlijk van de Bluebirds is onop vallend. Het is een vierdeurs sedan maar men heeft geprobeerd toch wat karakteristieke trekjes aan te brengen. Zo is er op de achterklep een verho- ginkje te zien op het midden van die achterklep en opzij, naast de achter lichten. zijn ventilatie-roosterljes aan gebracht die de achterkant een eigen gezicht geven. Op de zijkant zijn dikke rubber strips gemonteerd om de bekende parkeer- butsen te voorkomen, terwijl ook de bumpers kleine tikken kunnen opvan gen. Het al eerder genoemde neusje ziet er smaakvol uit en het zorgt er voor dat de auto niet zo vierkant aan doet. zoals voor het familie-logo het geval was. Het is een kwestie van smaak maar ik vind dat men dat kleine beetje chroom om de portierramen en dc daklijst best weg had mogen laten en alles mat zwart had kunnen uitvoeren Veel luxe Van binnen is deze Bluebird echt af. al het denkbare zit er op cn aan. Dc bekleding is in weldadig velours uitge voerd. dat ook terug te vinden is aan de binnenkant van dc portieren. De stoelen hebben een redelijke zijde lingse steun maar voor wat langere mensen is de zetel aan de korte kant en te zacht. Ik kreeg op langere ritten gewoon pijn in dc rug omdat de stoel domweg te soft was. Dit ondanks het feit dat de bestuurdersstoel op vele manieren (e verstellen is cn ook nog kantelbaar maar ik bleef toch last houden van een zwevend bovenbeen, wat vermoeiend werkt cn eigenlijk is dit het enige punt van kritiek op het interieur. Alles zit verder onder handhereik. In het linker portier vinden we de bedicningsconsole van dc vier elek trisch te bedienen portierramen en een knop om te voorkomen dal dc kinde ren daarmee spelen, een vergrende- door Rein Leppink lingsknop dus. Ook zijn de centrale portiersloten alle vier vanaf die conso le te bedienen. Onhandig is alleen dat van buitenaf dit centrale slot slechts met het linker portier te bedienen is. Wanneer je met de handen vol bood schappen het rechter portier open doet en hoopt alles 'op de achterbank te kunnen deponeren, kom je helaas be drogen uit want dat werkt niet. Ook is er naast de bestuurdersstoel een hendel om de kofferklep en/of het benzineklepje te openen en uiteraard zijn de buitenspiegels links en rechts van binnenuit elektrisch te verstellen. Tussen dc voorstoelen zit een doorlo pende console met tussen de beide rugleuningen een vak met deksel, waar kleine dingen voor het oog van de bui tenwereld verborgen blijven. Verder zit in deze console de handrem en nog wat vakjes zodat het probleem van rondslingerende spullen niet no dig is en je niet zaterdags bij het schoonmaken van de auto alles wat je in de loop van de week kwijt bent ge raakt onder de stoel weer terug vindt. Het stuur doet wat groot en ouderwets aan maar is prettig dik. in hoogte ver stelbaar en ligt lekker in de hand. Het dashboard is overzichtelijk, met alle functies onder handbereik. Handig is het regelbare intervalsy- steem op de ruitenwissers, dat in te stellen is door aan de ruitenwisserhen- dcl te draaien en zodoende de wissers met korte lot zeer lange pauzes aan het werk te zetten. Aan alles is gedacht want zelfs als het ruitensproeierreservoir bijna leeg is. gaat er op het dashboard een lampje branden. De verwarmings en ventilatie moge lijkheden zijn makkelijk te bedienen en functioneren goed en snel. wal met dit klimaat zeker een must is. Mede doordat de voorstoelen niet zo ver naar achteren kunnen, is er een riante beenruimte voor de achterpas sagiers en ook over hoofdruimte hoe ven deze niet te klagen. Aan de achter zijde van de voorstoelen zijn netten gemonteerd om bijvoorbeeld boeken of kaarten netjes plat op te bergen. Peugeot heeft exclusieve 205. 309 en 505 modellen op de Nederlandse markt gebracht onder de naam "Mag num". Basis voor de Magnum-uitvoe ringen zijn dc 205 cn 309 XL cn GL cn 505 SX in benzine- of dicscluitvocring. Dc Magnums hebben anthracictgrijze vernismetaallak met striping cn een schuifdak af fabriek gemonteerd. Voor dc 205 cn 309 is dat een glazen schuif dak en voor de 505 een elektrisch bcdienbaar metalen schuifdak. Voor Wat goed van pas kwam bij het halen van een kerstboom was dat de achter bankleuning neergeklapt kan worden en dal scheelt een meter kerstboom, die anders achter de auto had moeten bungelen. Nee. deze Bluebird is van binnen echt af. Soepele motor De 2-liter motor levert 102 pk en die zijn wel nodig om de niet al te lichte Biuebird van 1180 kg behoorlijke pres taties te laten leveren. De topsnelheid bedraagt 180 km/li en voor de acceleratie van 0 tot 100 km/h heeft hij 1K5 sec nodig. Het opvallendste is dat zonder in elke versnelling vol door te trekken, de mo tor bij lage toeren enorm soepel is en een behoorlijke trekkracht levert. Dit samen met zijn redelijk hoge eigen gewicht maakt hem uitstekend ge schikt voor het trekken van een be hoorlijke caravan. De wegligging is niet opvallend. Hij doet alles zonder protest en alleen op een nat wegdek merk je eigenlijk dat hel om een voorwielaandrijver gaat. Dan heeft hij de neiging om korte bochten wat ruimer te nemen, zeker als het gas erop gehouden wordt maar bij gas loslaten voel je de neus enigs zins duiken. De auto krijgt daardoor wat meer druk ~>p de voorwielen en hij luistert weer normaal. Een normale karaktertrek van een voorwiel aange dreven onderstuurde auto. Conclusie Voor de prijs van f 31.805.- heeft u een automobiel met katalysator, die enorm luxe en compleet is uitgevoerd en dat is zeker een scherpe prijsstelling van Nissan. Doordal de 2-liter motor 1180 kg in be weging moet brengen is hij geen zui- nigdheidskampioen maar een ver bruik van I op 10.5 is nog aanvaard baar te noemen. Jammer is het van de bestuurdersstoel maar dat is dan ook het enige echte punt van kritiek. Prestaties; Topsnelheid 180 km/u acceleratie van 0 tot 100 km/u 11.5 sec. Gemiddeld brandstofverbruik tijdens test 1 liter op 10.5 km loodvrij eurosupcr Geld; Nissan Bluebird 2.0 SLX f31.805.-. Motorrijtuigenbelasting van f 738.- tot f757.-. Techniek Motor type; Voorin dwars geplaat ste viercilinder benzine motor met ongeregelde katalysator en boven liggende nokkenas: Cilinderinhoud; 1973 cm3: Boring en slag; 84.5 x 88 mm: Compressieverhouding; 9.4: I Max. vermogen; 75 Kw bij 5200 omw/min: Max. Koppel; 160 Nm bij 3600 omw/min: Aandrijving; voorwielen Wielophanging; voor: onafhanke lijke McPherson met stabilisator evenals achter. Telescoop schok dempers rondom Velgmaat; 5 J 14 Bandenmaat: 165 SR 14 Lengte; 446 cm Breedte; 169 cm Hoogte; 139.5 cm Wielbasis; 255 cm Spoorbreedte; voor 146 cm achter 146 cm Draaicirkel; 10.5 meter Tankinhoud; 60 liter Massa; 1180 kilogram Max. aanhangergewicht; I2(X) ki lo geremd IAdvertentie Vnn binnen is dc Bluebird voorzien vun weldadig velours deze extra's wordt geen prijsverhoging in rekening gebracht cn de Magnums /rjn beperkt leverbaar tijdens hel Grand Gala Peugeot, BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! in handen 48 mnd/ 60 mnd/ 96 mnd/ 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500,- 143,03 120,48 Bedrag rente en 7.500.- 191,72 160,89 afl. p.mnd. 10.500,- 266,10 222,88 11.000.- 220,- 0,87°o 15.000,- 380,15 318,41 221.- 191,- 16.000.- 320.- 0.83 20.000,- 506,87 424,55 295.- 255.- 30 000.- 600.- 0.83 40.000.- 1006,38 841.56 591.- 511.- 41.000.- 820.- 0.81 60.000,- 886,- 767.- -vA 50 000.- 1000.- 0.81 'Langer dan 60 mnd. voor yjoningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet 'Rente flskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden Ik wil het volgende bedrag lenen: f 1.000,- 112 000.- O 122.000,- 134.000,- FIN. BEMIDDELING ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za. van 11.00-14.00 uur I I I f 3.000,- f 5.000,- f 7 000,- f 10.000,- lk wil terug betalen Naam O 114.000,- 115.000,- 118.000,- 120.000,- 124.000,- 125.000,- 128.000,- 130.000,- per maand D 135.000,- f 40 000.- 150.000,- 160.000.- Adres Postc /woonplaats- Tel Beroep Geb datum ïtto inkomen - Vult o de» informrtbbon in. knip hem uk en stuur hem op In een gestoten envetoppe zonder poetzeget een: Becem. Antwoordnummer 1602, 6300 WJ Emmetoord wij «turen u dan een gratia offerte.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 6