t
Nissan Bluebird 2.0 SLX
Aantrekkelijke middenklass
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten
Hypnotiseur
verliest geding
tegen TROS
Uitgestorven
vis wordt
vijftig
Neckermann
Postorders
wijzigt reclame
prijzenfestivals
Sluiting
suikerfabriek
Frontale aanval
Nieuw strandje
Overname
Bietenzaad
Autonieuws
309 en 505 Magnum
BEL NU
05270-16991
6
S8/215. De tol bij Brouwershaven werd destijds speciaal ingesteld om de in 1854 aangelegde provinciale
straatweg tussen Brouwershaven en Zierikzee te onderhouden. Links ziet men de RTM-tramlijn. Deze tram
lijn liep in 1905, toen deze foto genomen werd, nog niet verder dan Brouwershaven. Doortrekking naar
Burgh vond pas in 1915 plaats. De tram was van tol vrijgesteld en in 1907 werd de tol definitief afgeschaft.
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pais, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
AMSTERDAM - De TROS hoeft de
hypnotiseur Roland van den Berg,
alias Rast Rostelli, geen weerwoord
te geven na een voor hem schadelijke
uitzending in de televisieruriek
„TROS Aktua". Evenmin hoeft de
omroep het programma te rectifice-
ren of een schadevergoeding aan Van
den Berg te betalen, zoals de hypno
tiseur in een kort geding tegen de
omroep had geëist.
De Amsterdamse rechtbankpresi
dent mr. B. J. Asscher bepaalde don
derdag dat geen van de vorderingen
kan worden toegewezen, omdat van
onrechtmatig handelen van de TROS
geen sprake was. Ook was de betref
fende uitzending volgens hem niet
onjuist en misleidend. Van den Berg
heeft alle gelegenheid gehad voor een
weerwoord en de toonzetting was
„gelet op de ernst van de bedreiging
voor de volksgezondheid" niet onno
dig grievend, aldus de rechtbankpre
sident.
Volgens mr. Asscher moet worden
aangenomen dat de show van de hyp
notiseur schadelijk is voor de deelne
mers. „Daarmee is het grote maat
schappelijke belang gegeven bij een
publieke waarschuwing als de onder
havige", meent hij.
De TROS besteedde aandacht aan
het optreden van Rostelli, naar aan
leiding van kritiek die op zijn show
was-geuit. Bij zijn optredens brengt
hij vrijwilligers uit het publiek on
der hypnose en laat hen allerlei
kunstjes doen. Twee vrouwen die zijn
show in Eindhoven hadden bijge
woond klaagden na afloop over de
pressiviteit. De TROS liet onder an
dere deze dames aan het woord en
raadpleegde ook twee deskundigen.
Tevens lieten ze de hypnotiseur zelf
aan het woord.
ZIERIKZEE - Een prehistorische
vis die al 80 miljoen jaar geleden uit
gestorven zou zijn, maar die 50 jaar
geleden opnieuw werd ontdekt, zou
nu met uitsterven bedreigd worden
door overbevissing. Dit staat in de
laatste editie van het tijdschrift Na
ture.
Inwoners van de Comoren-
eilanden in de Indische Oceaan
schrijven levenwekkende eigen
schappen toe aan het ruggemerg van
de Coelacanth. Volgens wetenschap
pers hebben de Comoresen nu hun
vangsttechnieken geperfectioneerd
en voeren zij de vissen illegaal uit
naar het buitenland.
De ontdekking van de staalblauwe
Coelacanth in 1938 voor de Zuidafri-
kaanse kust verbaasde de weten
schappelijke wereld. Er werd eerst
gesuggereerd dat het „levende fos
siel" de ontbrekende evolutionaire
schakel zou zijn tussen de gewervel-
den en vissen, maar dit werd later
weerlegd.
LOSSER - Een felle brand heeft de
werkplaats met spuiterij, magazijn
en twee kantoren van een garagebe
drijf in TiOsser verwoest. Zes auto's
die in de garage stonden, gingen in
vlammen op. De brand ging gepaard
met een reeks explosies van gasfles
sen en grote rookontwikkeling van in
brand geraakte banden.
HULST - Neckermann Postorders
gaat haar reclamebeleid bij prijzen
festivals per 1 februari veranderen.
Hierdoor moeten mogelijke onduide
lijkheden over het winnen van de
hoofdprijs tot het verleden behoren.
Dit heeft het bedrijf bekendge
maakt.
Neckermann heeft het besluit ge
nomen naar aanleiding van berispin
gen door de reclame code commissie
op het gebruik van suggestieve tek
sten. Met de maatregelen moeten vol
gens het postorderbedrijf een „moge
lijke bron van irritatie" onder het
publiek worden weggenomen.
In het vervolg wordt „nog duidelij
ker" gemaakt dat de kans op het
winnen van een kleinere prijs altijd
groter is dan de kans op het winnen
van een vón de grootste prijzen, al
dus het bedrijf.
SAS VAN GENT - In Zeeuws-
Vlaanderen is de strijd ontbrand van
de boeren tegen de eventuele sluiting
van de suikerfabriek van Suiker
Unie in Sas van Gent. Dit nadat in
1986 al de andere suikerfabriek, die
van de Centrale Suiker Maatschappij
in Sas van Gent, dicht ging. Suiker
Unie heeft nog vijf fabrieken waarin
bieten worden verwerkt, Dinteloord,
Puttershoek, Groningen, Roosen
daal en Sas van Gent. Men wil het
aantal suikerfabrieken tot drie te
rugbrengen. Weg moet dan Roosen
daal of Sas van Gent. De laatste is de
kleinste met een capaciteit van 400
ton bieten per dag.
Om de fabriek te behouden worden
veel argumenten aangevoerd. De fa
briek is de oudste Coöp suikerfa
briek in Nederland geweest. Door de
bieten zelf naar de fabriek aan te voe
ren zou 675.000,- bespaard kunnen
worden. Als de Zeeuws-Vlaamse bie
ten straks naar Roosendaal of Dintel
oord moeten kost dat aan aanvoer 3.6
miljoen gulden. „Dat is boerengeld
weg smijten", aldus de actievoerders.
De afstand voor de West-Brabantse
boeren naar Dinteloord (als Roosen
daal weg valt) is maar een peuleschil
vinden ze. In 1992, als de grenzen weg
vallen zullen veel Zeeuws-Vlaamse
bieten (areaal ruim 8000 ha) naar Bel
gische fabrieken worden gebracht als
Sas van Gent is opgeheven. Er zijn
plannen om de bieten van de Centrale
Suiker Mij bij die van Suiker Unie te
voegen en in Sas van Gent te verwer
ken. Elders in Nederland kan dan
een tegenovergestelde compensatie
plaatsvinden.
BRUINISSE - De dit jaar benoem
de voorzitter van het Produktschap
voor Vee en Vlees is woedend op zijn
partijgenote, A. Lagarde, de secreta
ris van de Voedingsbond van de FNV.
Lagarde deed een frontale aanval op
het Produktschap en noemde met na
me Rob Tazelaar, die het maatschap
pelijk belang achter zou plaatsen, bij
het behoud van arbeidsplaatsen.
Volgens Lagarde is het een maat
schappelijk belang dat de veestapel
wordt ingekrompen. Van de 15 mil
joen varkens die in Nederland wor
den geslacht, verdwijnen er 9 miljoen
in de vorm van karkassen naar het
buitenland en 5 miljoen worden le
vend uitgevoerd. Men moet minder
karkassen uitvoeren en meer be
werkt vlees. Dat levert 10.000 banen
op. Lagarde uitte ook kritiek op de
zuivelindustrie, die van de melk veel.
meer arbeidsintensieve produkten1
moet maken, wardoor de bulkpro->
duk'ten verminderen. Ze verweet-
voorzitter Schelhaas van het Pro
duktschap voor Zuivel, ethische nor
men te overschrijden en de boeren dat
ze blijven zeuren over de contingente-
ring.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Rijssen (toez.): A. A.
Floor te Uddel; te Streekgemeente
De Drieslag (sectie II Venhuizen e.o.):
mw. C. E. Janssen-van den Berg,
kand. te Dal'fsen.
Aangenomen naar Hemelum (part
time): mw. N. E. van der Horst-Kat-
tenberg, kand. te St. Jansklooster;
naar Witmarsum en Pingjum-Zurich:
O. van der Veen, kand. te Utrecht, die
bedankte voor Oostwoud en Mid-
woud en Hauwert en Twisk; naar
Groningen met bepaalde opdracht
(Vrijz. He2"v.) (part-time): mw. C. J.
Furnée, predikant voor bijzondere
werkzaamheden te Scheveningen
(geestelijk verzorger van Bosch en
Duin).
Bedankt voor Nieuwe Pekela: K. F.
W. Borsje te Eethen en Drongelen.
Gereformeerde1 Kerken
Beroepen te Görinchém: drs. N. van
Tellingen, wonende te Bergeijk.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Aangenomen naar Roden: O. W.
Bouwsma, 1.1. zendingspredikant te
Curacao, wonende te Rijnsburg, die
bedankte voor Assen-Noord, voor
Axel (voor de missionaire dienst te
Gent), vóór Eindhoven (voor het evan
gelisatiewerk in Venlo e.o.), voor
Enschede-Oost, voor Giessendam en
Neder-Hardinxveld, voor 't Harde,
voor Harderwijk (sectie Zuid), voor
Hilversum, voor Hoogeveen, voor
Ommen en voor IJmuiden.
Beroepbaarstelling: drs. A. de
Graaf, Broederweg 8, 8261 GT Kam
pen.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Poortugaal: A. Bac te
Bodegraven; te Naaldwijk: J. Mol te
Werkendam.
Bedankt voor Apeldoorn: C. Ha-
rinck te Oostkapelle; voor Vlaardin-
gen: J. S. van der Net te Dordrecht.
Alsyta Smits, 26-12 te Rotterdam.
Kaapgracht, 26-12 te Duinkerken.
Nedlloyd Barcelona, 26-12 650 w.
Kaapstad naar Itjai.
Nedlloyd Rotterdam, 25-12 te Dur
ban.
Pacific Freesia, 27-12 175 z.w. Lissa
bon naar Vigo.
THOLEN - De gemeente Tholen,
die alle plaatsen op het gelijknamige
eiland omvat, gaat bij de kern Sint
Annaland een strandje aanleggen bij
de Krabbenkreek tussen Tholen en
St. Philipsland.
Het profiteert daarbij van het zand
winningsproject westelijk van Stave-
nisse, waardoor goedkoop zand kan
worden verkregen em financiering
aantrekkelijk wordt. De rijkssubsi
die voor dit project komt op zijn
vroegst in 1992 beschikbaar.
Door het aanleggen van de pijler-
dam is de stroomsnelheid ter plaat
sen veel verminderd. Een oude wens,
een strand voor St. Annaland, kan nu
in vervulling gaan. De oorspronkelij
ke plannen waren een strand aan te
leggen bij de zogenaamde Grote Nol,
maar daarbij kwam men in botsing
met de mosselkwekers die ter plaatse
percelen hadden. Het strand bij Go-
rishoek wordt eveneens verbeterd.
Hiervoor wordt een dam aangelegd
waardoor het vloedwater wordt vast
gehouden en via een kleppensysteem
kan worden ververst. De subsidie
daarvoor^komt in 1990 vrij. Ook dit
project wordt voorgefinancierd. Go-
rishoek ligt aan de zuidkant van Tho
len, de vaargeul voor de pont
Gorishoek-Yerseke zal worden uitge
diept, de steigers zullen worden ver
beterd. Rijk en provincie dragen in
dit werk 75% bij.
BRUINISSE - Het Koninklijk
Kweekbedrijf en Zaadhandel D. J.
van der Have te Kapelle-Biezelinge,
(dochteronderneming van Suiker
Unie) en LL. Did, Seed Company in
Madison Wisconsin (VS) hebben over
eenstemming bereikt over de overna
me van laatstgenoemd bedrijf.
De nieuwste aanwinst van Van der
Have heeft ook vestigingen in Minne
sota, Iowa en Illinois. Old Seeds
Company zal worden ondergebracht
in Van der Have, U.S. Ine, die nu
reeds drie zaaizaadbedrijven omvat:
Interstate Seed Company in Fargo
Noord Dakota, Van der Have Oregon
Inc. in Albany Oregon en Payo Seeds
inc. in Dassel Minesota.
BRUINISSE - Univers, het nieuwe
bietenzaad van Van der Have, dit
jaar voor het eerst in de handel ge
bracht, kwam als beste ras van het
jaar naar voren uit de onderzoekin
gen van het Instituut voor Rationele
Suikerproduktie.
Het kreeg de beoordeling 106 pun
ten. Gratio en Carla kregen 103 pun
ten, Armad 101 en Bingo 100 punten.
Lucy scoorde 101, Bella, Ovatio en
Mona Lisa 99, Accord, Regin en Sa-
loill 98, Matador en Eva 97 punten.
Het klinkt gek maar eigenlijk is dit een Europese auto, deze Nissan Blue
bird. Hij wordt namelijk geheel geproduceerd in Sunderland, Engeland.
Natuurlijk ligt hieraan ten grondslag de importbeperkingen van sommige
Europese landen en deze maatregelen zijn niet te omzeilen door een
assemblage-fabriek in Europa neer te zetten maar wel door een kostbare
investering van een complete fabriek met het voordeel voor Engeland van
de werkgelegenheid die daarbij hoort.
Het Japanse moederbedrijf heeft hier dus een absoluut eigenbelang en het
is geen gebaar geweest om de Britse economie weer te helpen opbouwen.
Nieuw is dat alle Nissans een zogenaamd familie-logo hebben gekregen
oftewel alle neusjes zien er in principe hetzelfde uit met in het midden de
naam Nissan in de Rijzende Zon en dat geldt ook voor deze Japanse/Britse
Bluebird. Die naam is dus niet in de Britse vlag gezet.
Karakteristiek
Het uiterlijk van de Bluebirds is onop
vallend. Het is een vierdeurs sedan
maar men heeft geprobeerd toch wat
karakteristieke trekjes aan te brengen.
Zo is er op de achterklep een verho-
ginkje te zien op het midden van die
achterklep en opzij, naast de achter
lichten. zijn ventilatie-roosterljes aan
gebracht die de achterkant een eigen
gezicht geven.
Op de zijkant zijn dikke rubber strips
gemonteerd om de bekende parkeer-
butsen te voorkomen, terwijl ook de
bumpers kleine tikken kunnen opvan
gen. Het al eerder genoemde neusje
ziet er smaakvol uit en het zorgt er
voor dat de auto niet zo vierkant aan
doet. zoals voor het familie-logo het
geval was.
Het is een kwestie van smaak maar ik
vind dat men dat kleine beetje chroom
om de portierramen en dc daklijst best
weg had mogen laten en alles mat
zwart had kunnen uitvoeren
Veel luxe
Van binnen is deze Bluebird echt af. al
het denkbare zit er op cn aan. Dc
bekleding is in weldadig velours uitge
voerd. dat ook terug te vinden is aan
de binnenkant van dc portieren.
De stoelen hebben een redelijke zijde
lingse steun maar voor wat langere
mensen is de zetel aan de korte kant
en te zacht.
Ik kreeg op langere ritten gewoon pijn
in dc rug omdat de stoel domweg te
soft was. Dit ondanks het feit dat de
bestuurdersstoel op vele manieren (e
verstellen is cn ook nog kantelbaar
maar ik bleef toch last houden van een
zwevend bovenbeen, wat vermoeiend
werkt cn eigenlijk is dit het enige punt
van kritiek op het interieur. Alles zit
verder onder handhereik.
In het linker portier vinden we de
bedicningsconsole van dc vier elek
trisch te bedienen portierramen en een
knop om te voorkomen dal dc kinde
ren daarmee spelen, een vergrende-
door Rein Leppink
lingsknop dus. Ook zijn de centrale
portiersloten alle vier vanaf die conso
le te bedienen. Onhandig is alleen dat
van buitenaf dit centrale slot slechts
met het linker portier te bedienen is.
Wanneer je met de handen vol bood
schappen het rechter portier open doet
en hoopt alles 'op de achterbank te
kunnen deponeren, kom je helaas be
drogen uit want dat werkt niet.
Ook is er naast de bestuurdersstoel een
hendel om de kofferklep en/of het
benzineklepje te openen en uiteraard
zijn de buitenspiegels links en rechts
van binnenuit elektrisch te verstellen.
Tussen dc voorstoelen zit een doorlo
pende console met tussen de beide
rugleuningen een vak met deksel, waar
kleine dingen voor het oog van de bui
tenwereld verborgen blijven.
Verder zit in deze console de handrem
en nog wat vakjes zodat het probleem
van rondslingerende spullen niet no
dig is en je niet zaterdags bij het
schoonmaken van de auto alles wat je
in de loop van de week kwijt bent ge
raakt onder de stoel weer terug vindt.
Het stuur doet wat groot en ouderwets
aan maar is prettig dik. in hoogte ver
stelbaar en ligt lekker in de hand. Het
dashboard is overzichtelijk, met alle
functies onder handbereik.
Handig is het regelbare intervalsy-
steem op de ruitenwissers, dat in te
stellen is door aan de ruitenwisserhen-
dcl te draaien en zodoende de wissers
met korte lot zeer lange pauzes aan het
werk te zetten.
Aan alles is gedacht want zelfs als het
ruitensproeierreservoir bijna leeg is.
gaat er op het dashboard een lampje
branden.
De verwarmings en ventilatie moge
lijkheden zijn makkelijk te bedienen
en functioneren goed en snel. wal met
dit klimaat zeker een must is.
Mede doordat de voorstoelen niet zo
ver naar achteren kunnen, is er een
riante beenruimte voor de achterpas
sagiers en ook over hoofdruimte hoe
ven deze niet te klagen. Aan de achter
zijde van de voorstoelen zijn netten
gemonteerd om bijvoorbeeld boeken
of kaarten netjes plat op te bergen.
Peugeot heeft exclusieve 205. 309 en
505 modellen op de Nederlandse
markt gebracht onder de naam "Mag
num". Basis voor de Magnum-uitvoe
ringen zijn dc 205 cn 309 XL cn GL cn
505 SX in benzine- of dicscluitvocring.
Dc Magnums hebben anthracictgrijze
vernismetaallak met striping cn een
schuifdak af fabriek gemonteerd. Voor
dc 205 cn 309 is dat een glazen schuif
dak en voor de 505 een elektrisch
bcdienbaar metalen schuifdak. Voor
Wat goed van pas kwam bij het halen
van een kerstboom was dat de achter
bankleuning neergeklapt kan worden
en dal scheelt een meter kerstboom,
die anders achter de auto had moeten
bungelen. Nee. deze Bluebird is van
binnen echt af.
Soepele motor
De 2-liter motor levert 102 pk en die
zijn wel nodig om de niet al te lichte
Biuebird van 1180 kg behoorlijke pres
taties te laten leveren.
De topsnelheid bedraagt 180 km/li en
voor de acceleratie van 0 tot 100 km/h
heeft hij 1K5 sec nodig.
Het opvallendste is dat zonder in elke
versnelling vol door te trekken, de mo
tor bij lage toeren enorm soepel is en
een behoorlijke trekkracht levert.
Dit samen met zijn redelijk hoge eigen
gewicht maakt hem uitstekend ge
schikt voor het trekken van een be
hoorlijke caravan.
De wegligging is niet opvallend. Hij
doet alles zonder protest en alleen op
een nat wegdek merk je eigenlijk dat
hel om een voorwielaandrijver gaat.
Dan heeft hij de neiging om korte
bochten wat ruimer te nemen, zeker
als het gas erop gehouden wordt maar
bij gas loslaten voel je de neus enigs
zins duiken. De auto krijgt daardoor
wat meer druk ~>p de voorwielen en hij
luistert weer normaal. Een normale
karaktertrek van een voorwiel aange
dreven onderstuurde auto.
Conclusie
Voor de prijs van f 31.805.- heeft u een
automobiel met katalysator, die enorm
luxe en compleet is uitgevoerd en dat
is zeker een scherpe prijsstelling van
Nissan.
Doordal de 2-liter motor 1180 kg in be
weging moet brengen is hij geen zui-
nigdheidskampioen maar een ver
bruik van I op 10.5 is nog aanvaard
baar te noemen. Jammer is het van de
bestuurdersstoel maar dat is dan ook
het enige echte punt van kritiek.
Prestaties;
Topsnelheid 180 km/u acceleratie van
0 tot 100 km/u 11.5 sec. Gemiddeld
brandstofverbruik tijdens test
1 liter op 10.5 km loodvrij eurosupcr
Geld;
Nissan Bluebird 2.0 SLX f31.805.-.
Motorrijtuigenbelasting van f 738.- tot
f757.-.
Techniek
Motor type; Voorin dwars geplaat
ste viercilinder benzine motor met
ongeregelde katalysator en boven
liggende nokkenas:
Cilinderinhoud; 1973 cm3:
Boring en slag; 84.5 x 88 mm:
Compressieverhouding; 9.4: I
Max. vermogen; 75 Kw bij 5200
omw/min:
Max. Koppel; 160 Nm bij 3600
omw/min:
Aandrijving; voorwielen
Wielophanging; voor: onafhanke
lijke McPherson met stabilisator
evenals achter. Telescoop schok
dempers rondom
Velgmaat; 5 J 14
Bandenmaat: 165 SR 14
Lengte; 446 cm
Breedte; 169 cm
Hoogte; 139.5 cm
Wielbasis; 255 cm
Spoorbreedte; voor 146 cm
achter 146 cm
Draaicirkel; 10.5 meter
Tankinhoud; 60 liter
Massa; 1180 kilogram
Max. aanhangergewicht; I2(X) ki
lo geremd
IAdvertentie
Vnn binnen is dc Bluebird voorzien vun weldadig velours
deze extra's wordt geen prijsverhoging
in rekening gebracht cn de Magnums
/rjn beperkt leverbaar tijdens hel
Grand Gala Peugeot,
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
in handen
48 mnd/
60 mnd/
96 mnd/
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
143,03
120,48
Bedrag
rente en
7.500.-
191,72
160,89
afl. p.mnd.
10.500,-
266,10
222,88
11.000.-
220,-
0,87°o
15.000,-
380,15
318,41
221.-
191,-
16.000.-
320.-
0.83
20.000,-
506,87
424,55
295.-
255.-
30 000.-
600.-
0.83
40.000.-
1006,38
841.56
591.-
511.-
41.000.-
820.-
0.81
60.000,-
886,-
767.- -vA
50 000.-
1000.-
0.81
'Langer dan 60 mnd. voor yjoningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
'Rente flskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
Ik wil het volgende bedrag lenen:
f 1.000,- 112 000.- O 122.000,- 134.000,-
FIN. BEMIDDELING
ma-vrij van 09.00-20.00 uur,
za. van 11.00-14.00 uur
I
I
I
f 3.000,-
f 5.000,-
f 7 000,-
f 10.000,-
lk wil terug betalen
Naam
O 114.000,-
115.000,-
118.000,-
120.000,-
124.000,-
125.000,-
128.000,-
130.000,-
per maand
D 135.000,-
f 40 000.-
150.000,-
160.000.-
Adres
Postc /woonplaats-
Tel
Beroep
Geb datum
ïtto inkomen -
Vult o de» informrtbbon in. knip hem uk en stuur hem op In een
gestoten envetoppe zonder poetzeget een: Becem. Antwoordnummer
1602, 6300 WJ Emmetoord wij «turen u dan een gratia offerte.