Vanaf één januari PTT Nederland bv ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 15 december 1988 Nr. 24457 5 Ik heb het gevoel dat we eindelijk volwassen zijn geworden personeelskosten tot de kosten van de koffie die wordt geschonken voqr bezoekers. Voor het bestuurscentrum Goes is in 1989 22 miljoen gulden beschikbaar". Een essentieel verschil met de tijd dat de PTT een overheidsbedrijf was aldus Verbraak. „Vroeger kregen we de guldens die we nodig hadden toegestopt van het ministerie. Nu moeten we stèeds overwegingen maken voor er geld wordt uitgegeven. Tenslotte kun je het maar een keer uitgeven". Een verandering die volgens Verbraak best spannend is. „Ik heb er wel eens wakker van gelegen. Tenslotte betekent het een veel grotere verantwoordelijkheid dan we tot nu toe hadden. Maar ik zie het toch vooral als een uitdaging. Ik stel er een eer in om binnen het vastgestelde budget de kwaliteit aan de klant te leveren die we graag willen. Als ik alles op een rijtje zet ben ik erg blij met de omschakeling binnen de PTT. En ik denk dat ook veel andere mensen binnen onze organisatie zaten te wachten op een meer zakelijke en minder ambtelijke en starre bedrijfsvoering. Ik ben blij dat ik me niet meer zo strak hoef te houden aan allerlei regels. Ik wil er graag tegenaan om op Schouwen- Duiveland iets goeds te maken van de PTT nieuwe stijl". Verbraak is er zich terdege van bewust dat dat alleen mogelijk is met de inzet van alle PTT- medewerkers op Schouwen- Duiveland. In totaal bijna honderd mensen. „In mijn eentje kan ik niets. Voor goede resultaten ben ik afhankelijk van mijn medewerkers". Hoog op het wensenlijstje van de directeur staat daarom het opvoeren van de begeleiding van het personeel. „Ik zou graag wat meer gezelige bijeenkomsten organiseren waarbij ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Zodat het personeel te weten komt waarom bepaalde dingen gebeuren en zich daardoor meer betrokken gaat voelen bij de doelstellingen van de PTT". Bijeenkomsten die bekostigd zouden moeten worden uit de winst. En afgaande op het proefjaar dat bijna ten einde is verwacht t Verbraak ook dat de PTT in zijn nieuwe opzet winst zal maken. „Hoeveel precies is nog niet bekend gemaakt. Maar ik weet dat er een behoorlijke winst is gemaakt bij de PTT in totaal". Een bedreiging voor die winst vormen in de toekomst wellicht de stadspostbedrijfjes die overal in het land de kop op steken. Ook op Schouwen-Duiveland. „Wij zijn er wel heel alert op. Maar toch zien we Stadspost Schouwen-Duiveland niet als een serieuze bedreiging voor het aantal poststukken dat we krijgen aangeboden. Daar zijn ze te klein voor. Ze bezorgen amper een procent van de hoeveelheid post die wij verwerken. En dan nog alleen in de gemakkelijk bereikbare gebieden". Wij bezorgen morgen wat we vandaag aangeleverd krijgen. Ook in een uithoek* in de polder. Maar dat mag je van de stadspostbedrijven niet verwachten. Vooral niet in de polder. Het komt voor dat ze een postzegel plakken op poststukken met een dergelijk adres om ze alsnog door ons in de polder te laten bezorgen". Op één januari 1989 wordt op het postkantoor in Zierikzee de vlag uitgehangen. Niet één dag maar 31 dagen lang gedurende de hele maand januari. Er komen andere briefhoofden en de het PTT-vignet wordt aangepast. Want de PTT is volwassen geworden. In de komende tijd zal blijken of het een evenwichtige volwassene is die op eigen benen kan staan. Tbkst: Marijke Vael ZIERIKZEE - Voor de PTT betekent één januari 1989 heel wat meer dan het begin van een nieuw jaar. Het is het begin van een nieuw tijdperk. Want met ingang van die datum is de PTT geen overheidsbedrijf meer, maar een zelfstandige onderneming; PTT Nederland bv. Dat komt omdat de rijksoverheid in 1985 besloot om de PTT los te laten. Niet langer de winst op te strijken of het verlies aan te vullen. De PTT beheert voortaan zelf zijn financiën en bepaalt zelf zijn beleid. „Ik heb het gevoel dat we eindelijk volwassen zijn geworden", aldus A. Verbraak. Als directeur van het postkantoor Zierikzee is hij voortaan mede verantwoordelijk voor het financiële resultaat van het bedrijf én voor de kwaliteit van de service die men de klanten wil bieden. Want volgens Verbraak speelt die klant een belangrijke rol bij de geprivatiseerde PTT. In de afgelopen periode waarin men zich voorbereidde op de grote overstap van overheidsbedrijf naar zelfstandige onderneming werd duidelijk dat de klant koning moet kunnen zijn bij tante Pos nieuwe stijl. „Tot voor kort was de PTT een ambtelijk en star bedrijf. De klanten moesten zich aanpassen aan allerlei regeltjes die van toepassing waren. Dat hield in dat men soms duizend en een formulieren moest invullen voor men van een bepaalde dienst gebruik kon maken. Formulieren' die vaak waren gemaakt door iemand achter een bureau en daardoor wel eens wat minder gebruiksvriendelijk uitvielen. Als de mensen met een verkeerd ingevuld formulier aan de balie kwamen werden ze teruggestuurd". Ook bij de geprivatiseerde PTT zullen formulieren moeten worden ingevuld voor bepaalde diensten. „Maar nu stellen we ons anders op. We proberen de PTT-zaken klantvriendelijker te presenteren. De formulieren bijvoorbeeld. Die zien er wat simpeler en vriendelijker uit. Door de lay-out. de wijze waarop ze zijn gedrukt. En als de mensen er niet uitkomen helpen we ze even". Andere klantvriendelijke maatregelen die in het proefjaar voorafgaande aan de privatisering van de PTT reeds werden doorgevoerd zijn de schrijfzuiltjes in de hal van het postkantoor waarop de klanten alvast hun girobetaalkaart (of andere formulieren) kunnen invullen terwijl ze in de rij staan te wachten tot ze aan de beurt zijn. En de wachtstrepen op de grond die wat meer privacy moeten waarborgen voor de klant die aan het loket wordt geholpen. Want tenslotte stelt niet iedereen het op prijs dat de mensen achter hem kunnen horen hoeveel geld hij opneemt. Een nieuwe instelling waarop de PTT-me.dewerkers worden getraind. „Niet alleen in de manier waarop ze klanten dienen te benaderen maar bijvoorbeeld ook in de manier waarop ze gekleed zijn. Tenslotte is zowel een postbode als een lóketbeambte een visitekaartje van het bedrijf. Dus moeten ze er netjes en verzorgd bijlopen". De finishing touch wordt geleverd door een badge waarop de naam van de loketmedewerker is vermeld. „We zitten er ook aan te denken om in de hal wat stoeltjes neer te zetten. En misschien is het zelfs mogelijk om koffie te schenken", aldus Verbraak. „We gaan ons veel meer presenteren als een commercieel bedrijf dat zijn klanten nodig heeft. De diensten van de PTT worden meer De privatisering van de PTT houdt ook in dat men de dienstverlening van het bedrijf probeert uit te breiden. „We willen bij /oorbeeld niet alleen meer post bezorgen. Maar ook post gaan ophalen bij bedrijven die dat willen. Ja, natuurlijk kost dat wat geld voor die ondernemingen. Wij pretenderen als bedrijf dat we service en kwaliteit leveren, dus dat kost ook wat. Hoeveel is afhankelijk van het aantal keren dat we de post mfteten komen ophalen. In een aantal gevallen zal die ophaalservice toch voordeliger blijken omdat bedrijven vaak iemand in dienst hebben om de dagelijkse post naar het postkantoor te brengen". Geen geld vraagt de PTT voor het ophalen van post bij particulieren die om gezondheidsredenen niet in staat zijn om naar de brievenbus te gaan. „Die service gaven we altijd al en dat blijft ook zo. En het is ook mogelijk om kleine boodschappen als postzegels of formulieren bij die mensen aan huis te bezorgen. Ze kunnen daarvoor altijd de postbodes aanspreken. Die komen elke dag overal. Maar men kan ook even naar het postkantoor bellen. Dan organiseren we het vanaf hier. Vaak worden de spullen bij de mensen thuis bezorgd door onze telegrambesteller. Die heeft daar wel ruimte voor. Onder andere omdat het aantal telegrammen dat moet worden bezorgd spectaculair is gedaald sinds de opkomst van moderne communicatiemiddelen als telex en telefax". Om te chequen of de service en de kwaliteit die men nastreeft ook in de praktijk zo overkomen worden constant steekproeven gehouden onder de klanten van de PTT. „Dat wordt gedaan door een extern bureau. Maar ook vanuit het postkantoor zelf sturen we iedere dag naar veertig mensen een brief om erachter te komen wat ze van de postbestelling vinden. En van dc PTT-diensten op de postkantoren. De mensen wordt dan verzocht om een vragenlijst over deze onderwerpen in te vullen en terug te sturen". „We streven naar een kwaliteit van 99 procent. Dat wil zeggen dat 99 van de honderd brieven in de juiste brievenbus terecht moeten komen. En dat een ioketmedewerker heel weinig fouten mag maken bij de diensten die hij voor de klant uitvoert. Vroeger werden die loketdiensten door handmatige verwerking door drie personen gecontroleerd. Maar met de invoering van de automatisering is dat niet meer het geval. Dat houdt onder andere in dat de mensen achter het loket een veel grotere verantwoordelijkheid hebben gekregen". De omschakeling van de PTT van overheidsbedrijf naar zelfstandige onderneming heeft volgens Verbraak helemaal geen financiële gevolgen voor de klanten. Integendeel zelfs. Als zelfstandige onderneming is de PTT ook verplicht om concurrerend te werken. Dat houdt in dat de hoogte van de tarieven mede afhankelijk is van wat de andere bedrijven op dat gebied aan hun klanten bieden. Daarom denk ik dat de PTT de tarieven voor post niet snel meer zal verhogen". Verbraak tekent daarbij wel aan dat de PTT geen invloed heeft op de tarieven van bepaalde diensten die via het - postkantoor worden geboden. „Wij hebben geen invloed op de prijs van bijvoorbeeld strippenkaarten, visvergunningen en kentekenbewijzen deel III. Dat zijn diensten die wij in opdracht van andere organisaties via het postkantoor verlenen. De-PTT levert dus wel een deel III maar heeft niets te zeggen over de prijs ervan. Die wordt bepaald via de Rijksdienst voor het Wegverkeer". Met de privatisering is de PTT Nederland bv met in totaal 50.000 werknemers het grootste bedrijf in Nederland geworden. Direct nadat het kabinet in 1985 het besluit nam dat de PTT zelfstandig moest worden is men begonnen niet de voorbereiding van ingrijpende reorganisaties binnen het bedrijf. Uitgaande van een operationele, marktgerichte benadering werd het bedrijf onderverdeeld in twee werkmaatschappijen: de PTT Post bv en PTT Telecom bv (telefoon). En in een aantal dochterondernemingen: PTT Research bv (onderzoek naar nieuwe mogelijkheden), PTT RAC bv (bedrijfswagens) en PTT Contest bv (waarin ondergebracht het Nederlands Keuringsinstituut Telecommunicatieapparatuur). PTT Post bv wordt geleid door een algemeen directeur en drie bedrijfsdirecteuren die samen de directie vormen. De twaalf postdistricten waarin Nederland vroeger was verdeeld zijn samengevoegd tot vijf regio's. Dat houdt in dat Schouwen-Duiveland, dat vroeger onder het postdistrict Middelburg viel, nu een onderdeel is van de regio Zuid-West. Een regio die werd gevormd door de postdistricten Middelburg en Rotterdam samen te voegen. De regio Zuid-West is op zijn beurt weer verdeeld in ongeveer veertig zelfstandige bestuurscentra die door de PTT resultaatverantwoordelijke eenheden worden genoemd. Deze worden bestuurd door regionale directies. Schouwen-Duiveland valt onder het bestuurscentrum Goes. „Elk centrum krijgt de beschikking over een financieel budget waarmee men alles moet runnen. Van de maatwerk. Als een klant vroeger met een pakje van elf kilo bij de balie kwam moesten de PTT- medewerkers zeggen; Sorry meneer, dit kunnen we niet als pakje verzenden. Want een pakje mag maximaal tien kilo wegen. Nu zeggen we: Meneer wat heeft u en waarmee kunnen we u helpen? Het ambtelijke en starre gaat eraf. We gaan ons meer flexibel opstellen. Samen met de klanten zoeken naar oplossingen en mogelijkheden". Rond de kerstdagen moet er voldoende post gesorteerd worden. Directeur Verbraak

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5