De Wynkelre: een eeuwenoud patriciërshuis in Zierikzee Lada Samara 1300 5-deurs Moderne, vlot ogende Rus HTCÏI71 EEN ANDERE AUTO KOPEN? Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten Autonieuws Suzuki Carry met zijruiten Accessoirepakketten voor Opel Vectra BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! BEL NU 05270-16991 ZIERIKZEE SCHE NIEUWSBODE Dinsdag 6 december 1988 Nr. 24452 7 Over een oud huis en een gerenommeerde firma ZIERIKZEE - Zierikzee telde, evenals bijna alle andere steden in Holland in die tijd, in de zestiende eeuw, een aantal lieden dat het beroep van wijnhandelaar of wijnsteker uitoefende. Rond de Oude Haven woonden di rect nadat in 1815 Napoleon voorgoed naar St. Helena was verbannen en het Koninkrijk Nederland zich begon te ontwikkelen zeven wijnstekersfirma's. Ook in het pand Oude Haven zuidzijde 20 vestigde zich in 1732 een wijnsteker. Het eeuwenoude patriciërshuis draagt nog steeds de naam De Wynkelre. De huidige bewoner voor de Wijnkelre, F. van Slooten. Zeker niet ten onrechte want onder het huis strekken zich koele grote kelders uit, doelmatig ingericht voor de opslag en de handel in wijn. De va ten wijn werden eerst aangevoerd door schepen en later door stoomboot en tram'. De vaten konden zo van de straat in de kelders worden gerold. Daarboven bevond en bevindt zich het woongedeelte. De firma Mulock Houwer was niet de eerste wijnkopersfirma die in het pand was gevestigd. De familie woon de er wel het langst van allemaal: bij na 100 jaar. Voor het eerst horen we van een wijnkoper die zich in het huis vestigt in 1732. De 27e oktober van dat jaar verleent de Raad van de stad Zierikzee Jan Jacobse Roskam ver gunning om in het pand de wijn-nego tie uit te oefenen. Roskam overlijdt in 1748 en zijn zoon Jacobus Roskam neemt het be drijf over. Roskam junior komt in 1768 te overlijden en zijn weduwe Margaretha van der Gijp blijft in het pand woneii en neemt tot 1777 de za ken waar. In dat jaar krijgt haar zoon Jeremi- as Roskam vergunning om zich in de plaats van zijn moeder als wijnsteker in het huis te vestigen. Jeremias sterft in 1802 en zijn weduwe Soetje Las dreef nog vier jaar de wijnkope- rij. In 1806 krijgt Cornelis Jacobus Armstrong toestemming het bedrijf voort te zetten. De wijnkelder en het in de Verborne-buurt uitkomende pakhuis blijft bij Armstrong in ge bruik. Het huis de Wynkelre wordt bewoond door mr. J. W. D. van Don gen. Verkocht Zowel het woonhuis als het pakhuis wordt later verkocht aan Jan Antho- nie Mulock Houwer voor 3000 gulden. Hij woont op dat moment nog bij zijn vader Hendrik Mulock Houwer in 's- Gravendeel. In juli 1824 komt hij naar Zierikzee en in augustus van dat jaar krijgt hij vergunning om de wijnhandel uit te oefenen. Hij moet nog twee jaar wachten tot hij zijn in trek kan nemen in het huis. Mulock Houwer werd al spoedig secretaris van de afdeling Zierikzee van de Maatschappij tot Bevordering van Landbouw en Veeteelt en men beweert dat hij op de druk bezochte vergaderingen gewoon was dikwijls te toasten en aan het eind van een re devoering van een of andere spreker te zeggen: „Daar moet op gedronken worden". Hoe meer wijn hij kon laten vloei en, hoe beter het-uiteraard was voor zijn nering. Maar Mulock Houwer werd een algemeen geacht burger en zijn bedrijf raakte tot grote bloei. Oud werd hij niet. Op 49-jarige leef tijd overleed hij op 19 september 1852. Hij wordt opgevolgd door zijn zoon'Hendrik Willem, genoemd naai de man bij wie Multatuli ooit logeer de. Evenals zijn vader werd Hendrik Willem secretaris van de afdeling Zie rikzee van de Zeeuwse Landbouw- maatschappij. Tevens was hij lid van de gemeenteraad, commandant van de dienstdoende schutterij en voor zittend meester van de vrijmetse laarsloge De Ster in het Oosten. Van stand Door al deze functies beantwoord de Hendrik Mulock Houwer voor de volle honderd procent aan de voor waarde die destijds aan een wijnko per werd gesteld; Mulock Houwer was wat men noemt een heer van stand. Hendrik Willem was in het Zierikzee van die tijd een zeer geacht man en hij moet ook een goed mens zijn geweest. Hij overleed op 63- jarige leeftijd op 17 juli 1888 en aan zijn graf werd gezegd: „Deze man had geen vijand". Vast staat ook dat de firma toen op de top van haar commerciële moge lijkheden stond. Zij had relaties in de gehele wereld. Hendrik's zoon Marinus Cornelis Mulock Houwer woonde naast het huis met de trapjes en verhuist in 1905, na de dood van zijn moeder naar De Wynkelre. Marinus Cornelis trad volledig in de voetsporen van vader en grootva der. Hij bekleedde dezelfde neven functies en ook hij behoorde tot de eerste burgers van de stad. Hij was de laatste telg van het geslacht Mulock Houwer die het wijnkopersbedrijf uitoefende. Marinus Cornelis liet geen kinderen na. De firmanaam bleef bijna honderd jaar ongewijzigd: J. A. Mulock Houwer Zoon. Mari nus Cornelis overleed op 25 juni 1922 op 71-jarige leeftijd. Populair Bedrijf en huis worden overgeno men door Willem Cornelis van dei- Linde. Hij handhaafde de firma naam, want die had een goede klank. De tijden veranderen. Wijn is thans weer een populaire drank, maar na dat in 1924 luisterrijk het 100-jarig bestaan van de gerenommeerde fir ma was gevierd nam het wijngebruik meer en meer af. Een tienjarige pe riode van crisis brak aan, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog. Voor zover bekend werd de firma na de oorlog niet meer voortgezet. Een oude firma verdween uit Zierik zee. Een firma met een uitgebreid as sortiment, zo blijkt uit de brochure die verscheen ten tijde van het hon derdjarig bestaan in 1924. De verkoop van dranken als Bour gogne, Bordeaux, Port, Sherry, Ma deira, Vermouth, Champagne, Kum- mel, Advokaat maar ook limonadesi roop en sorbets werd uiteraard door anderen voortgezet. Nu, in 1988, is ook de naam Mulock Houwer uit de registers van de burgerlijke stand verdwenen voor wat betreft de nog le vende personen. De laatste telg van het geslacht overleed in de Westhoek van Schouwen waar hij èen camping runde. De naam Mulock Houwer komt nog wel voor in Walcheren. S. A. Jumelet Azn 88/209. Souvenir aan de landbouwtentoonstelling te Zierikzee op 12 juni 1913 staat er op de achterzijde van deze vijfenzeventig jaar oude foto te lezen. Verder nog: Uitgave Papiermagazijn van R. W. J. Ochtman. Zo te zien worden er juist wedstrijden met sjezen gehouden en plaats van handeling is niet duidelijk. Is de ach tergrond mogelijk het Kaaskenswater? Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. Bij de naam Lada heb ik nog steeds in mijn achterhoofd het idee van een iet of wat achterhaalde auto op basis van een Fiat. Sterke en goedkope auto's weliswaar maar gewoon een beetje uit de tijd. De Lada Samara echter zorgt er wel voor dat je dat idee in de kortste keren kwijtraakt want die Samara is een moderne, vlot ogende mid denklasser met alles er op, in en aan. Nu vraagt u zich waarschijnlijk onmiddellijk af hoe die Russen dat allemaal zo even voor elkaar gebokst hebben om in één keer een moderne auto in elkaar te fabrie ken want de sprong voorwaarts is wel erg groot. Maar ook dit is simpel uit te leggen. Aan de ene kant hebben de Russen hun ogen niet in hun zak zitten en aan de andere kant zijn ze ook wel weer zo slim om de problemen, waar ze echt niet uitkwamen, voor te leggen aan west Europese bedrijven, die regelmatig met dat bijltje gehakt hebben. Zo moet u maar van mij aannemen dat het ontwerp van de motor van de Samara uit de winkel van ene meneer Porsche komt en zo zijn er wel meer onderdelen zoals de versnellingsbak en de wielophanging ge creëerd door bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Helemaalgeen schande, het lijkt mij zelfs erg verstandig om zulks te doen als je zelf de nodige know how nog niet in huis hebt. Moderne middenklasser Ik vertelde het u al. die Samara is beslist een moderne middenklasser met - zoals hef hoort in die klasse - voorwielaan- drijving en een dwarsgeplaatste motor. De motor is een viercilindcr met een zuigerverplaatsing van 1288 cm3, die een vermogen weet op te hoesten van 65 pk en een max. koppel heeft van 98 Nm. Geen vermogen om onmiddellijk de Samara in te schrijven voor de toer- wagenraces in Zandvoort maar ruim voldoende om in het hedendaagse ver keer mee te komen en om een caravan te trekken van pakweg een dikke 850 kg. De topsnelheid die gehaald kan worden Ls 148 km/h en het sprintje van 0 tot 100 km/h vergt 14.8 sec. Milieu bewust zijn ze daar in Rusland ook al want de Samara's zijn allemaal voorzien van een katalysator met als coascquen- tie dat er loodvrije benzine gestookt moet worden en ook die stookkosten vallen mee want ik had een gemiddeld verbruik van I op 14.2. Op de woon/werkruimte is weinig aan te merken. Vier personen zitten er riant, een vijfde kan ook maar dan is achter het riante er een beetje af. Het instap pen en beladen Ls ook al geen probleem, de vijf deuren zorgen er voor dat het instappen een fluitje van een cent Ls en het beladen van de bagageruimte moeiteloos verloopt. Het Ls zelfs zo dat de vijfde deur zover omhoog draait dat u. staande op uw visstckkie. daar droog onder blijft wanneer u zo nodig tijdens een forse regenbui een visje wilt ver schalken. Alleen moet u dan niet langer zijn dan 1.80 m. De bagageruimte is van een innemend soort en met de achterbank neergeklapt kunt u zonodig een besteldienst opzet ten. Dc stuurman heeft ook al geen kla gen. het dashboard is duidelijk en over- zkshtclijk cn dc bcdicningsorganen zit ten daar waar ze behoren tc zitten. Voor uw veiligheid is ruimschoots gezorgd. Samara zich als een robuuste voorwiel- aandrijver tegen het nemen van een bocht. Hij zet dat zelfs vrij lang en hevig door. Gas loslaten resulteert na een wijle wel in het bi jkomen van de achter hand maar gelukkig gebeurt dit alleen als het wel erg hard gaat. Houden we de rrr door Rein Leppink het bij deze keei want een keer goed schrikken zorgt er voor dat de gewen ning er erg gauw is. De Samara heeft geen stuurbekrachtiging, hetgeen ik overigens alleen miste bij parkeerma- noeuvres. Ach. die Samara is gewoon een puike aanbieding, een auto zonder kapsones, die op mij een zeer betrouw - bare indruk maakte, l-.n de prijs van 17.495.- lijkt mij dan ook alleszins redelijk. Prestaties Topsnelheid 148 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 14.8 sec Gemiddeld brandstofverbruik I op 14.2. Geld .1 17.495.- incl. BTW. Motorrijtuigen belasting van 446.- tot J 456.- per Maar liefst vijf gordels staan de be stuurder en zijn passagiers ter beschik king en mochten die passagiers van een zwaarwichtig soort zijn. waardoor de koplampen ten hemel wijzen, ook al geen probleem want deze zijn van bin nenuit instelbaar. Alle drie-cnvijfdeurs auto's kennen het probleem van het vuil worden van dc achterruit maar ook daarin is bij de Samara voorzien mid dels een wis/was installatie. Kortom, die Samara is toch wel een knap compleet uitgeruste auto. Rijden IX' rij-eigenschappen zijn zeer behoor lijk. Vanzelfsprekend verzet ook deze snelheden binnen de perken, dan is de Samara best goedaardig cn voorspel baar in zijn bochtengedrag. ZoaLs het een moderne auto betaamt was ook deze Lada Samara voorzien van een vijfvcrsnclfingsbak. die zonder problemen zijn werk verricht. IX op stellingvan de pedalen echter stelde mi j wel even voor een probleem. U moet namelijk weten dat ik gezegend ben met schoenmaat 47. een tikkeltje aan de forse kant dus. Vandaar dat ik door de krappe opstelling van dc pedalen bi j een onverwachte remmanoeuvre niet alleen hel rempedaal intrapte maar tevens het gaspedaal. Kunt u zich voorstellen dat ik het heel even druk had om de zaak in het gareel tc houdenGelukkig bleef Techniek Dwars voorin geplaatste vietvilinder lijnmotor. Cilinderinhoud 1288 cm3. Boringx slag 76\7t mm. Com- pressieverhouding 9.9:1. Max. ver mogen 48 kW bij 5600 omw/min. Mux. koppel 98 Nm bij 3600 omw min. Voorwielaandrijving. 5 -ver snellingsbak met achteruit. Wielop hanging voor Mcl'herson systeem, torsiestabilisator. Wielophanging achter starre as mei schroeft eren. Tclcseopischt schokdempers rond om. Schijfremmen voor. trommels achter, diagonaal gescheiden, be krachtigd. lastafhankelijke remdni- krcgclaar. Velgen 4.5 J. banden 165/70 SR 13. Wielbasis 246 cm. Spoorbreedte voor 140 cm. achter 137 cm. Lengte 400.6 cm. breedte 175cm. hoogte I <0.2cm. Massa 900 kg. Max. aanhanggcwxht geremd 890 kg. ongeremd 450 kg. Draaicir- kcl 11 m. Inhoud brandstoftank 43 liter. Lr zijn speciale accessoirepakketten le verbaar voor de Opel Vectra. General Motors levert een pakket dat bestaat uit originele )pel accessoires, waardoor de Veetra uiterlijk veel overeenkomsten vertoont niet de Vectra 2000. Het pak ket bestaat uit een voorspoiler, side- skirts. achterspoiler met paneel, koft'cr- bakspoilcr. sportstuur en lichtmetalen sportvelgen. Ook Irmscher Tuning uit Duitsland heeft een speciaal acccssoirepakkct voor de Vectra ontworpen met spoilers voor cn achter, side-skirts, dubbele uit laatpijp cn een verlaagde wielophan ging. Voor de onderdelen van beide pakket ten kunt u terecht bij de Opel dealer. Lr is nu een Suzuki Carry bestelwagen op de markt met grijs kenteken en toch voorzien van zijruiten. Door het ver hoogde dak van deze Super Carry Van High Roof voldoet hij aan de wettelijke eisen die in bestelwagens het gebruik van zijruiten toestaat. De laadruimte is 189 cm lang. 123 cm breed cn over de gehele lengte 138cm hoog. Aan de zij kanten zijn grote schuifdeuren en aan de achterkant is de laadruimte dooreen grote achterklep goed bereikbaar. De auto heeft dc uitrusting van een perso nenauto. een royaal dashboardkastje en andere bergruimten en een overzichte lijk instrumentarium met knoppen en handels onder handbereik. De bestuur dersstoel is zowel in lengte als qua rugleuning verstelbaar. De l arry ge bruikt normale loodvrije benzine, is zeer betrouwbaar en kost 13.330.- excl. BTW. Advertentie in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.* DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500.- 143.03 120.48 Bedrag rente en 7 500.- 191.72 160.89 afl. p.mnd. 10.500.- 266.10 222.88 11.000.- 220.- 0.87°o 15.000.- 380.15 318.41 221 - 191.- 16.000.- 320.- 0.83 20 000.- 506.87 424.55 295.- 255.- 30.000.- 600.- 0.83 40.000.- 887.02 742.96 591.- 511.- 41.000,- 820.- 0.81 60.000.- 886.- 767.- v.a. 50.000.- 1000.- 0.81 'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering, boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet •Rente fiskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden Ik wil het volgende bedrag lenen: FIN. BEMIDDELING ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za. van 11.00-14.00 uur I 1.000,- f 3.000,- I 5.000,- I 7.000,- 110.000,- Ik wil lerug betalen Naam Adres Postc /woonplaats Tel Beroep- 112.000,- 114.000,- 115.000,- 118 000.- 120.000,- 122.000,- 124.000,- 125.000,- f 28.000.- 0 130.000,- per maand f34.000,- f 35.000,- f 40 000.- f 50.000,- f60.000,- Geb. datum Netto inkomen - I I. Vult u de» intormetlebon In. knip hem uit en «tuur hem op In een gesloten enveloppe zonder postzegel een; Becam Antwo#dnummer 1602. 8300 WJ Emmetoord Wij sturen u den een gratis offerte 1

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 7