De Wynkelre: een eeuwenoud
patriciërshuis in Zierikzee
Lada Samara 1300 5-deurs
Moderne, vlot ogende Rus
HTCÏI71
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten
Autonieuws
Suzuki Carry
met zijruiten
Accessoirepakketten
voor Opel Vectra
BECAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
BEL NU
05270-16991
ZIERIKZEE SCHE NIEUWSBODE Dinsdag 6 december 1988 Nr. 24452
7
Over een oud huis en een gerenommeerde firma
ZIERIKZEE - Zierikzee telde, evenals bijna alle andere
steden in Holland in die tijd, in de zestiende eeuw, een
aantal lieden dat het beroep van wijnhandelaar of
wijnsteker uitoefende. Rond de Oude Haven woonden di
rect nadat in 1815 Napoleon voorgoed naar St. Helena
was verbannen en het Koninkrijk Nederland zich begon
te ontwikkelen zeven wijnstekersfirma's. Ook in het
pand Oude Haven zuidzijde 20 vestigde zich in 1732 een
wijnsteker. Het eeuwenoude patriciërshuis draagt nog
steeds de naam De Wynkelre.
De huidige bewoner voor de Wijnkelre, F. van Slooten.
Zeker niet ten onrechte want onder
het huis strekken zich koele grote
kelders uit, doelmatig ingericht voor
de opslag en de handel in wijn. De va
ten wijn werden eerst aangevoerd
door schepen en later door stoomboot
en tram'. De vaten konden zo van de
straat in de kelders worden gerold.
Daarboven bevond en bevindt zich
het woongedeelte.
De firma Mulock Houwer was niet
de eerste wijnkopersfirma die in het
pand was gevestigd. De familie woon
de er wel het langst van allemaal: bij
na 100 jaar. Voor het eerst horen we
van een wijnkoper die zich in het huis
vestigt in 1732. De 27e oktober van
dat jaar verleent de Raad van de stad
Zierikzee Jan Jacobse Roskam ver
gunning om in het pand de wijn-nego
tie uit te oefenen.
Roskam overlijdt in 1748 en zijn
zoon Jacobus Roskam neemt het be
drijf over. Roskam junior komt in
1768 te overlijden en zijn weduwe
Margaretha van der Gijp blijft in het
pand woneii en neemt tot 1777 de za
ken waar.
In dat jaar krijgt haar zoon Jeremi-
as Roskam vergunning om zich in de
plaats van zijn moeder als wijnsteker
in het huis te vestigen. Jeremias
sterft in 1802 en zijn weduwe Soetje
Las dreef nog vier jaar de wijnkope-
rij. In 1806 krijgt Cornelis Jacobus
Armstrong toestemming het bedrijf
voort te zetten. De wijnkelder en het
in de Verborne-buurt uitkomende
pakhuis blijft bij Armstrong in ge
bruik. Het huis de Wynkelre wordt
bewoond door mr. J. W. D. van Don
gen.
Verkocht
Zowel het woonhuis als het pakhuis
wordt later verkocht aan Jan Antho-
nie Mulock Houwer voor 3000 gulden.
Hij woont op dat moment nog bij zijn
vader Hendrik Mulock Houwer in 's-
Gravendeel. In juli 1824 komt hij
naar Zierikzee en in augustus van dat
jaar krijgt hij vergunning om de
wijnhandel uit te oefenen. Hij moet
nog twee jaar wachten tot hij zijn in
trek kan nemen in het huis.
Mulock Houwer werd al spoedig
secretaris van de afdeling Zierikzee
van de Maatschappij tot Bevordering
van Landbouw en Veeteelt en men
beweert dat hij op de druk bezochte
vergaderingen gewoon was dikwijls
te toasten en aan het eind van een re
devoering van een of andere spreker
te zeggen: „Daar moet op gedronken
worden".
Hoe meer wijn hij kon laten vloei
en, hoe beter het-uiteraard was voor
zijn nering. Maar Mulock Houwer
werd een algemeen geacht burger en
zijn bedrijf raakte tot grote bloei.
Oud werd hij niet. Op 49-jarige leef
tijd overleed hij op 19 september
1852. Hij wordt opgevolgd door zijn
zoon'Hendrik Willem, genoemd naai
de man bij wie Multatuli ooit logeer
de. Evenals zijn vader werd Hendrik
Willem secretaris van de afdeling Zie
rikzee van de Zeeuwse Landbouw-
maatschappij. Tevens was hij lid van
de gemeenteraad, commandant van
de dienstdoende schutterij en voor
zittend meester van de vrijmetse
laarsloge De Ster in het Oosten.
Van stand
Door al deze functies beantwoord
de Hendrik Mulock Houwer voor de
volle honderd procent aan de voor
waarde die destijds aan een wijnko
per werd gesteld; Mulock Houwer
was wat men noemt een heer van
stand. Hendrik Willem was in het
Zierikzee van die tijd een zeer geacht
man en hij moet ook een goed mens
zijn geweest. Hij overleed op 63-
jarige leeftijd op 17 juli 1888 en aan
zijn graf werd gezegd: „Deze man had
geen vijand".
Vast staat ook dat de firma toen op
de top van haar commerciële moge
lijkheden stond. Zij had relaties in
de gehele wereld. Hendrik's zoon
Marinus Cornelis Mulock Houwer
woonde naast het huis met de trapjes
en verhuist in 1905, na de dood van
zijn moeder naar De Wynkelre.
Marinus Cornelis trad volledig in
de voetsporen van vader en grootva
der. Hij bekleedde dezelfde neven
functies en ook hij behoorde tot de
eerste burgers van de stad. Hij was de
laatste telg van het geslacht Mulock
Houwer die het wijnkopersbedrijf
uitoefende. Marinus Cornelis liet
geen kinderen na. De firmanaam
bleef bijna honderd jaar ongewijzigd:
J. A. Mulock Houwer Zoon. Mari
nus Cornelis overleed op 25 juni 1922
op 71-jarige leeftijd.
Populair
Bedrijf en huis worden overgeno
men door Willem Cornelis van dei-
Linde. Hij handhaafde de firma
naam, want die had een goede klank.
De tijden veranderen. Wijn is thans
weer een populaire drank, maar na
dat in 1924 luisterrijk het 100-jarig
bestaan van de gerenommeerde fir
ma was gevierd nam het wijngebruik
meer en meer af. Een tienjarige pe
riode van crisis brak aan, gevolgd
door de Tweede Wereldoorlog.
Voor zover bekend werd de firma
na de oorlog niet meer voortgezet.
Een oude firma verdween uit Zierik
zee. Een firma met een uitgebreid as
sortiment, zo blijkt uit de brochure
die verscheen ten tijde van het hon
derdjarig bestaan in 1924.
De verkoop van dranken als Bour
gogne, Bordeaux, Port, Sherry, Ma
deira, Vermouth, Champagne, Kum-
mel, Advokaat maar ook limonadesi
roop en sorbets werd uiteraard door
anderen voortgezet. Nu, in 1988, is
ook de naam Mulock Houwer uit de
registers van de burgerlijke stand
verdwenen voor wat betreft de nog le
vende personen. De laatste telg van
het geslacht overleed in de Westhoek
van Schouwen waar hij èen camping
runde. De naam Mulock Houwer
komt nog wel voor in Walcheren.
S. A. Jumelet Azn
88/209. Souvenir aan de landbouwtentoonstelling te Zierikzee op 12 juni 1913 staat er op de achterzijde van
deze vijfenzeventig jaar oude foto te lezen. Verder nog: Uitgave Papiermagazijn van R. W. J. Ochtman. Zo
te zien worden er juist wedstrijden met sjezen gehouden en plaats van handeling is niet duidelijk. Is de ach
tergrond mogelijk het Kaaskenswater?
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
Bij de naam Lada heb ik nog steeds in mijn achterhoofd het idee van
een iet of wat achterhaalde auto op basis van een Fiat. Sterke en
goedkope auto's weliswaar maar gewoon een beetje uit de tijd. De
Lada Samara echter zorgt er wel voor dat je dat idee in de kortste
keren kwijtraakt want die Samara is een moderne, vlot ogende mid
denklasser met alles er op, in en aan. Nu vraagt u zich waarschijnlijk
onmiddellijk af hoe die Russen dat allemaal zo even voor elkaar
gebokst hebben om in één keer een moderne auto in elkaar te fabrie
ken want de sprong voorwaarts is wel erg groot. Maar ook dit is
simpel uit te leggen. Aan de ene kant hebben de Russen hun ogen niet
in hun zak zitten en aan de andere kant zijn ze ook wel weer zo slim om
de problemen, waar ze echt niet uitkwamen, voor te leggen aan west
Europese bedrijven, die regelmatig met dat bijltje gehakt hebben. Zo
moet u maar van mij aannemen dat het ontwerp van de motor van de
Samara uit de winkel van ene meneer Porsche komt en zo zijn er wel
meer onderdelen zoals de versnellingsbak en de wielophanging ge
creëerd door bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Helemaalgeen
schande, het lijkt mij zelfs erg verstandig om zulks te doen als je zelf
de nodige know how nog niet in huis hebt.
Moderne middenklasser
Ik vertelde het u al. die Samara is beslist
een moderne middenklasser met - zoals
hef hoort in die klasse - voorwielaan-
drijving en een dwarsgeplaatste motor.
De motor is een viercilindcr met een
zuigerverplaatsing van 1288 cm3, die
een vermogen weet op te hoesten van
65 pk en een max. koppel heeft van 98
Nm. Geen vermogen om onmiddellijk
de Samara in te schrijven voor de toer-
wagenraces in Zandvoort maar ruim
voldoende om in het hedendaagse ver
keer mee te komen en om een caravan
te trekken van pakweg een dikke 850
kg. De topsnelheid die gehaald kan
worden Ls 148 km/h en het sprintje van
0 tot 100 km/h vergt 14.8 sec. Milieu
bewust zijn ze daar in Rusland ook al
want de Samara's zijn allemaal voorzien
van een katalysator met als coascquen-
tie dat er loodvrije benzine gestookt
moet worden en ook die stookkosten
vallen mee want ik had een gemiddeld
verbruik van I op 14.2.
Op de woon/werkruimte is weinig aan
te merken. Vier personen zitten er riant,
een vijfde kan ook maar dan is achter
het riante er een beetje af. Het instap
pen en beladen Ls ook al geen probleem,
de vijf deuren zorgen er voor dat het
instappen een fluitje van een cent Ls en
het beladen van de bagageruimte
moeiteloos verloopt. Het Ls zelfs zo dat
de vijfde deur zover omhoog draait dat
u. staande op uw visstckkie. daar droog
onder blijft wanneer u zo nodig tijdens
een forse regenbui een visje wilt ver
schalken. Alleen moet u dan niet langer
zijn dan 1.80 m.
De bagageruimte is van een innemend
soort en met de achterbank neergeklapt
kunt u zonodig een besteldienst opzet
ten. Dc stuurman heeft ook al geen kla
gen. het dashboard is duidelijk en over-
zkshtclijk cn dc bcdicningsorganen zit
ten daar waar ze behoren tc zitten. Voor
uw veiligheid is ruimschoots gezorgd.
Samara zich als een robuuste voorwiel-
aandrijver tegen het nemen van een
bocht. Hij zet dat zelfs vrij lang en hevig
door. Gas loslaten resulteert na een
wijle wel in het bi jkomen van de achter
hand maar gelukkig gebeurt dit alleen
als het wel erg hard gaat. Houden we de
rrr
door Rein Leppink
het bij deze keei want een keer goed
schrikken zorgt er voor dat de gewen
ning er erg gauw is. De Samara heeft
geen stuurbekrachtiging, hetgeen ik
overigens alleen miste bij parkeerma-
noeuvres. Ach. die Samara is gewoon
een puike aanbieding, een auto zonder
kapsones, die op mij een zeer betrouw -
bare indruk maakte, l-.n de prijs van
17.495.- lijkt mij dan ook alleszins
redelijk.
Prestaties
Topsnelheid 148 km/h. Acceleratie van
0 tot 100 km/h in 14.8 sec Gemiddeld
brandstofverbruik I op 14.2.
Geld
.1 17.495.- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 446.- tot J 456.- per
Maar liefst vijf gordels staan de be
stuurder en zijn passagiers ter beschik
king en mochten die passagiers van een
zwaarwichtig soort zijn. waardoor de
koplampen ten hemel wijzen, ook al
geen probleem want deze zijn van bin
nenuit instelbaar. Alle drie-cnvijfdeurs
auto's kennen het probleem van het vuil
worden van dc achterruit maar ook
daarin is bij de Samara voorzien mid
dels een wis/was installatie. Kortom, die
Samara is toch wel een knap compleet
uitgeruste auto.
Rijden
IX' rij-eigenschappen zijn zeer behoor
lijk. Vanzelfsprekend verzet ook deze
snelheden binnen de perken, dan is de
Samara best goedaardig cn voorspel
baar in zijn bochtengedrag.
ZoaLs het een moderne auto betaamt
was ook deze Lada Samara voorzien
van een vijfvcrsnclfingsbak. die zonder
problemen zijn werk verricht. IX op
stellingvan de pedalen echter stelde mi j
wel even voor een probleem. U moet
namelijk weten dat ik gezegend ben met
schoenmaat 47. een tikkeltje aan de
forse kant dus. Vandaar dat ik door de
krappe opstelling van dc pedalen bi j een
onverwachte remmanoeuvre niet alleen
hel rempedaal intrapte maar tevens het
gaspedaal. Kunt u zich voorstellen dat
ik het heel even druk had om de zaak in
het gareel tc houdenGelukkig bleef
Techniek
Dwars voorin geplaatste vietvilinder
lijnmotor. Cilinderinhoud 1288
cm3. Boringx slag 76\7t mm. Com-
pressieverhouding 9.9:1. Max. ver
mogen 48 kW bij 5600 omw/min.
Mux. koppel 98 Nm bij 3600 omw
min. Voorwielaandrijving. 5 -ver
snellingsbak met achteruit. Wielop
hanging voor Mcl'herson systeem,
torsiestabilisator. Wielophanging
achter starre as mei schroeft eren.
Tclcseopischt schokdempers rond
om. Schijfremmen voor. trommels
achter, diagonaal gescheiden, be
krachtigd. lastafhankelijke remdni-
krcgclaar. Velgen 4.5 J. banden
165/70 SR 13. Wielbasis 246 cm.
Spoorbreedte voor 140 cm. achter
137 cm. Lengte 400.6 cm. breedte
175cm. hoogte I <0.2cm. Massa 900
kg. Max. aanhanggcwxht geremd
890 kg. ongeremd 450 kg. Draaicir-
kcl 11 m. Inhoud brandstoftank 43
liter.
Lr zijn speciale accessoirepakketten le
verbaar voor de Opel Vectra. General
Motors levert een pakket dat bestaat uit
originele )pel accessoires, waardoor de
Veetra uiterlijk veel overeenkomsten
vertoont niet de Vectra 2000. Het pak
ket bestaat uit een voorspoiler, side-
skirts. achterspoiler met paneel, koft'cr-
bakspoilcr. sportstuur en lichtmetalen
sportvelgen.
Ook Irmscher Tuning uit Duitsland
heeft een speciaal acccssoirepakkct
voor de Vectra ontworpen met spoilers
voor cn achter, side-skirts, dubbele uit
laatpijp cn een verlaagde wielophan
ging.
Voor de onderdelen van beide pakket
ten kunt u terecht bij de Opel dealer.
Lr is nu een Suzuki Carry bestelwagen
op de markt met grijs kenteken en toch
voorzien van zijruiten. Door het ver
hoogde dak van deze Super Carry Van
High Roof voldoet hij aan de wettelijke
eisen die in bestelwagens het gebruik
van zijruiten toestaat. De laadruimte is
189 cm lang. 123 cm breed cn over de
gehele lengte 138cm hoog. Aan de zij
kanten zijn grote schuifdeuren en aan
de achterkant is de laadruimte dooreen
grote achterklep goed bereikbaar. De
auto heeft dc uitrusting van een perso
nenauto. een royaal dashboardkastje en
andere bergruimten en een overzichte
lijk instrumentarium met knoppen en
handels onder handbereik. De bestuur
dersstoel is zowel in lengte als qua
rugleuning verstelbaar. De l arry ge
bruikt normale loodvrije benzine, is
zeer betrouwbaar en kost 13.330.-
excl. BTW.
Advertentie
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.*
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500.-
143.03
120.48
Bedrag
rente en
7 500.-
191.72
160.89
afl. p.mnd.
10.500.-
266.10
222.88
11.000.-
220.-
0.87°o
15.000.-
380.15
318.41
221 -
191.-
16.000.-
320.-
0.83
20 000.-
506.87
424.55
295.-
255.-
30.000.-
600.-
0.83
40.000.-
887.02
742.96
591.-
511.-
41.000,-
820.-
0.81
60.000.-
886.-
767.- v.a.
50.000.-
1000.-
0.81
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbetering,
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
•Rente fiskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
Ik wil het volgende bedrag lenen:
FIN. BEMIDDELING
ma-vrij van 09.00-20.00 uur,
za. van 11.00-14.00 uur
I 1.000,-
f 3.000,-
I 5.000,-
I 7.000,-
110.000,-
Ik wil lerug betalen
Naam
Adres
Postc /woonplaats
Tel
Beroep-
112.000,-
114.000,-
115.000,-
118 000.-
120.000,-
122.000,-
124.000,-
125.000,-
f 28.000.-
0 130.000,-
per maand
f34.000,-
f 35.000,-
f 40 000.-
f 50.000,-
f60.000,-
Geb. datum
Netto inkomen -
I
I.
Vult u de» intormetlebon In. knip hem uit en «tuur hem op In een
gesloten enveloppe zonder postzegel een; Becam Antwo#dnummer
1602. 8300 WJ Emmetoord Wij sturen u den een gratis offerte
1