nTCtd
BMW 316i met
nieuwe motor
Cebeco-Handelsraad legt accent
op de afzet en de verwerking
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Hyundai Stellar 2.0 GLS
Een zeer complete automobiel
Landbouw-
geschiedenis
Zeeland
onderzoeken en
bèschrijven
Geen politie
bij AID-controle
Mosselaanvoer
nog steeds in
dalende lijn
Eerst lossen
Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten
BEL NU
05270-16991
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 29 november 1988 Nr. 24448
7
ZIERIKZEE - De coöperatieve agrarische onderne
ming Cebeco-Handelsraad gaat meer accent leggen op de
afzet en verwerking van land- en tuinbouwprodukten.
Daarnaast zal zij meer aandacht besteden aan nieuwe
ontwikkelingen op het gebied van biotechnologie en ver
edeling van landbouwgewassen. De structurele over-
produktie in de landbouw noopt tot een verschuiving
van produktie naar markt en afzet, aldus ir. D. Luteijn,
de voorzitter van het bestuur van Cebeco-Handelsraad
bij de presentatie van het jaarverslag.
Bovendien lopen de boeren bij hun
produktieprocessen steeds meer op
tegen grenzen en beperkingen die te
maken hebben met het milieu. De
mestproblematiek en problemen met
bestrijdingsmiddelen zijn daarvan
bekende voorbeelden. Ten derde
krijgt de coöperatie zowel als inkoper
als verkoper van agrarische produk-
ten steeds meer te maken met grotere
marktpartijen. Ten dele ligt dat aan
MIDDELBURG - Gedeputeerde
staten van Zeeland willen dat de
landbouwgeschiedenis van hun pro
vincie wordt onderzocht en beschre
ven. Zij vragen provinciale staten in
een brief om hiervoor een subsidie
van 250.000 gulden te geven.
De agrarische geschiedenis van
Zeeland is een onderbelicht aspect
van de geschiedschrijving, zo stellen
gs in de brief. De gedeputeerden spre
ken hierover hun verbazing uit omdat
de landbouw in Zeeland altijd het be
langrijkste economisch en maat
schappelijk element van de samenle
ving is geweest. Bestaande studies
hebben zich volgens gs beperkt tot
een klein gebied, een enkel gewas of
tot de geschiedenis van een bepaalde
landbouwvereniging.
Prof. dr. A. M. van der Woude van
de Landbouwuniversiteit Wagenin-
gen heeft onlangs een plan voor een
gericht onderzoek naar de agrarische
geschiedenis van Zeeland opgesteld.
De uitvoering kost 670.000 gulden,
waarvan de provincie 250.000 gulden
zou moeten bijdragen. De landbouw
universiteit levert een bijdrage van
196.000 gulden. De rest van het be
drag, 224.000 gulden, moet worden
gezocht onder sponsors uit het be
drijfsleven of bij betrokken instan
ties.
technologische ontwikkelingen,
maar ook de voorbereidingen voor
een Europa zonder grenzen, die aller-
wege gaande zijn, werken dat in de
hand.
De structuur van de organisatie
wordt aangepast, waardoor Cebeco-
Handelsraad zijn positie binnen Eu
ropa hoopt te kunnen versterken. Lu
teijn sprak van een grootscheepse re
organisatie, die ongeveer een jaar in
beslag zal nemen. Cebeco-Handels
raad krijgt de vorm van een houd
stermaatschappij met daaronder on
geveer 80 werkmaatschappijen, die
worden gegroepeerd in ongeveer tien
groepen. Het bestuur, dat uit boeren
bestaat, zal optreden als aandeelhou
dersvergadering. Doordat belang
rijke beleidsbeslissingen aan het be
stuur ter goedkeuring moeten
worden voorgelegd blijft de invloed
van de boeren, en dus het coöperatie
ve karakter van de organisa
tie, gewaarborgd, zo betoogde Lu
teijn. De algemene directie zal bin
nen de werkmaatschappijen optre
den als raad van commissarissen.
Cebeco-Handelsraad hoopt zo
flexibeler te kunnen reagerep-in een
Europa dat zich voorbereidt op het
wegvallen van de grenzen na 1992.
„Binnen het brede veld'waarop wij
opereren is het in het belang van
boer en tuinder als wij in Europa een
belangrijke positie innemen op een
aantal terreinen. Daartoe zullen wij
moeten samenwerken of onderne
mingen moeten overnemen. Doe jé
dat niet, dan blijf je aan de zijlijn en
dat is niet in het belang van Neder
landse bóeren en tuinders", aldus de
president-directeur ir. J. Prins.
Hoewel afzet en verwerking van de
produkten van boeren en tuinders, nu
ongeveer de helft van de omzet van
Cebeco-Handelsraad, wat meer ac
cent krijgen, blijft de levering van
grondstoffen en machines aan de aan
gesloten boeren van groot belang, al
dus Luteijn. De interne reorganisatie,
die in volle gang is, houdt in dat de
afdelingen die toeleveren worden ver
zelfstandigd en dat de ongeveer 65
deelnemingen in de totale organisa
tie worden geïntegreerd. Zij vormen
samen de ongeveer 80 werkmaat
schappijen onder een houdstermaat
schappij.
De structuurwijziging van de orga
nisatie behoeft nog de goedkeuring
van de aangesloten ledenorganisa
ties. Het is de bedoeling dat er een be
stuur komt dat zeven boeren telt, een
raad van commissarissen waarin
eveneens zeven personen zitting heb
ben en een raad van overleg waarin 30
tot 40 mensen zullen zitten. „Een vrij
simpele bestuursstructuur met korte
lijnen",, aldus Luteijn. Overwogen
wordt om de rechtstreekse contacten
van bestuur en directie met de leden
coöperaties te versterken. De huidige
ringen die nu nog als tussenschakel
fungeren kunnen dan vervallen. Dat
rechtstreeks contact wordt mogelijk
doordat het aantal leden door onder
linge fusies sterk is gereduceerd.
Tien jaar geleden waren er nog onge
veer 125 leden-coöperaties met een ei
gen bedrijf. Volgend jaar zijn het er
nog 55.
Belasting
Zoals eerder is bekendgemaakt
daalde het resultaat na belasting van
Cebeco-Handelsraad van 37,8 mil
joen tot 35 miljoen. President
directeur Prins wees er echter op dat
dit vooral te maken heeft met de da
ling van de buitengewone baten een
een stijging van de buitengewone las
ten. Het resultaat uit de gewone be
drijfsuitoefening na belasting steeg
echter van 33 miljoen naar 39 mil
joen, het bedrijfsresultaat ging van
59 miljoen naar 84 miljoen. De
omzet daalde, van 3,8 miljard naar
3,7 miljard, wat onder meer te wij-
'ten was aan lagere prijzen van een
aantal belangrijke produktgroepen
zoals mengvoeders, meststoffen en
aardolie.
BRUINISSE - Deze week zal de
AID de in Vlissingen aanlandende
viskotters controleren zonder steun
van een politiemacht. Vorige week
vond de controle plaats zonder inci
denten en was er sprake van een
rustig verloop.
Niet meer uitvaren mogen de sche
pen Arm 4 van Gebroeders van Bel-
zen, de VI. 6 en 7 van de firma De Rid
der en Schroevers en de Arm 44 van
de firma J. Siereveld omdat hun quo:
turn is vol gevist. De GO 3 van de fir
ma 't Mannetje in Goedereede is vori
ge week door de Britse marine in een
Engelse haven opgebracht omdat de
flappen van de netten niet in orde wa
ren. De schipper weigerde aanvanke
lijk te stoppen maar werd ingehaald
door een Engels marineschip. Hij
kreeg een boete van 8000 Britse pon
den of plm. 28.000 gulden.
BRUINISSE Het is een bekend
feit, dat in de tweede helft van de
maand november de mossclexport
afneemt. De klacht van de handel
was altijd dat de Belgen en de Fran
sen, de beste mosseleters van Euro
pa, hun francs maar een keer kunnen
uitgeven en dat was altijd voelbaar
in de hoeveelheid mosselen die de
grens over ging. „Ze eten koek en
banketletters", zei men dan.
Maar dat de aanvoer een dieptere
cord boekt in november kwam niet
eerder voor. Er werden in deze week,
21-25 november, slechts 22 partijen
aangevoerd, waarbij één partij geen
koper vond. De totale aanvoer was
10.395 tonnen. Maar er waren behalve
de partij die niet werd verkocht ook
nog kotters die ladingen losten met
een tarrapercentage van 33 tot 50 pro
cent. Maandag bedroeg de aanvoer 2
partijen YE 134 en Bru 8 met resp. 675
en 721 tonnen uit Zeeland.
Veel tarra
Dinsdag waren er 6 partijen aan de
veiling waarbij alweer Bru 8 met 618
tonnen uit Zeeland. De Bru 43 met 115
tonnen uit Zeeland vond geen koper.
Daartegenover werd door de handel
(Delta en Prins Dingemanse) grif
265,09 en 286,66 betaald voor 330
tonnen van TH 48 en 358 tonnen van
TH 4. Beide partijen uit Zeeland. Bei
de partijen hadden wel een hoog tar
ra percentage. TH 48 had 35 tarra
en TH 4 ruim 50^%. Stukstal 67/99 en
49/95.
Het was natuurlijk het stukstal
dat de handel verlokte om in te
schrijven tegen een zo extreem hoge
prijs. Ook Solidair kocht woensdag
nog een partij voor 261,02 per ton
aangevoerd door YE 157. In totaal
kwamen 267 tonnen uit de Wadden
zee met een stukstal van 90-120, tarra
28 Bru 8 leverde woensdag 717
tonnen uit Zeeland met een stukstal
van 128/143 die eveneens door Soli
dair werden gekocht. De aanvoer be
droeg woensdag in totaal 2830 ton
nen waarvan 1455 van het Wad en
1375 uit Zeeland.
Donderdag kwamen negen ladin
gen aan, waarvan vier van het Wad en
vijf uit Zeeland. Alle leverende kwe
kers kwamen uit Yerseke, de aanvoer
bedroeg ongeveer 3500 tonnen. Vrij
dag 25 november was er geen aanvoer.
COLIJNSPLAAT - In de haven van
Colijnsplaat geldt niet langer de stel
regel, dat wie het eerst arriveert het
eerst lost. Maar wie over de veiling
levert het eerst lost.
Schepen die in Colijnsplaat buiten
de veiling lossen brengen voor die
veiling geen geld in het laadje maar
profiteren wel van de havenfacilitei
ten die gratis zijn. Schepen die niet
via de vismijn leveren moeten dus
wachten tot de anderen gelost zijn.
Het gaat in hoofdzaak niet om vis,
maar om schelpdieren die aan wal
worden gebracht.
88/208. Links de nieuwe Hervormde kerk te Kerkwerve, die hier in 1900 werd gebouwd. Dit staat te lezen
in een steen, die boven de ingang van de kerk werd ingemetseld. Aannemers van de kerk waren W. Lemson
en timmerman E. Hordijk. De uit het jaar 1700 daterende kansel werd in de nieuwe kerk geplaatst en de ou
de luidklok in de nieuw gebouwde dakruiter gehangen. Deze klok werd tijdens de oorlogsjaren door de
Duitsers geroofd en is nooit meer teruggekeerd. Pas in 1950 werd een nieuwe klok aangekocht. Rechts bij
de ingang van herberg De Driesprong staat kastelein-kleermaker P. Evertse met zijn dochter en zijn echtge
note Neeltje Evertse-Moelker. Evertse was hier de laatste kastelein die achter het dorpscafé nog een paar
denstal had ten gerieve van zijn klanten. Een tweede deur aan de brede stoep, die op deze foto helaas niet
zichtbaar is, gaf toegang tot de ,,regtkamer", de secretarie. Na de opening van het gemeentehuis in 1909 werd
de regtkamerbij het café getrokken. Op de hoek van de herberg staat Lien Kloet-Geleijnse met wasgoed
in een .teste". Links van het midden zien we een ouderwetse straatlantaarn, waarin petroleum gestookt
werd. Bakker Hendrikse was in die tijd lantaarnopsteker en later werd zijn plaats ingenomen door L.
Klaasse. In de dertiger jaren werd door J. de Jonge een basaltmuur rond de kerk gebouwd.
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
(Advertentie)
BLCAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar!
in handen
48 mnd.*
60 mnd.*
96 mnd.*
120 mnd.'
DOORLOPENDE KREDIETEN
5.500,-
143.03
120,48
Bedrag
rente en
7.500.-
191.72
160,89
afl. p.mnd.
10.500.-
266.10
222.88
11.000-
220.-
0.87°o
15 000.-
380.15
318.41
221.-
191.-
16.000.-
320.-
0.83
20.000.-
506,87
424.55
295.-
255.-
30 000,-
600.-
0.83
40.000.-
887,02
742,96
591.-
511 -
41,000.-
820.-
0.81
60.000,-
886.-
767.- v.a.
50.000.-
1000.-
0.81
'Langer dan 60 mnd. voor woningverbeteri
boot of caravan
'Andere looptijden en bedragen mogelijk
'Geen informatie bij werkgever
'Vlot en diskreet
'Rente flskaal aftrekbaar
'Meestal kwijtschelding bij overlijden
ma-vrij van 09.00-20.00 uur,
za. van 11.00-14.00 uur
I
I
I
I
I
I
I.
Ik wil het volgende bedrag lenen:
f 1.000,- 112.000,-
f 3.000,- O 114.000,-
f 5.000,- f 15.000,-
1 7,000,- f 18.000,-
110.000,- a 120.000,-
Ik wil terug betalen
Naam
Adres
(22.000,-
124.000,-
f 25.000,-
128.000,-
f 30.000,-
per maand
f 34.000,-
f 35.000,-
140.000,-
150.000,-
160.000,-
Postc./woonplaats
Tel,
Beroep
Vult u deze Inlormatlebon In, knip hem uit en stuur hem op in een
gesloten enveloppe zonder postzegel aan: Becam, Antwoordnummer
1602, 8300 WJ Emmeloord. Wij sturen u dan een gratis offerte.
-Netto inkomen -
I
I
I
I
Vooringeplaatste viencilindcr lijn
motor. Cilinderinhoud I997 cm3.
Boring en slag 85\88 mm: com-
pressieverhouding 8.6:1max.
vermogen 66 kW bij 5000 omw
min: max. koppel I37 Nm bij 3450
omw/min.
Voorwielaandrijving: 5-versnel-
lingsbak met achteruit; wielophan
ging voor onafhankelijke met
McPherson veerpoten; wielophan
ging achter vijfpunlsophanging met
schroefveren en gasgevulde schok
dempers: geventileerde schijfrem
men voor, trommels achter, be
krachtigd en gescheiden: stuurin
richting tandheugel: draaicirkel 9,6
m.
Lengte 455,6 cm: breedte 175.5
cm: hoogte I38.1 cm: wielbasis
257.9cm: spoorbreedte voor 144.5
cm: achter 142.5 cm. Stalen velgen
in de maat 5.5 J met 185/70 SR 13
banden.
Techniek
genbelasting van 726.- tot J 752,-
per jaar.
Dezer dagen is de verkoop gestart van
de BMW 316i met nieuwe viercilinder
(M40) motor. Daarmee is nu het com
plete BMW autoprogramma voorzien
van motoren met digitale motor elec-
tronica vooi benzine-inspuiting en
ontsteking.
Ondanks een geringer slagvolume en
de toepassing van een geregelde 3-weg
katalysator zijn de prestaties (topsnel
heid 182 km/h en acceleratie van
0-100 km/h in 12.1 sec.van dit meest
verkochte BMW model gelijk geble
ven; het benzineverbruik werd zelfs
iets verbeterd. Het gemiddelde ECE-
verbruik bedraagt nu 8.5 1/100 km.
oftewel I op 11.7. Het maximale ver
mogen is nu 100 pk precies, wat over
eenkomt met 73 kW. bij 5500 toeren.
Het maximum koppel ligt op 141 Nm
bij 4250 tpm.
Deze nieuwe M40 motor, die eerder in
de BMW 318i zijn opwachting maakte,
heeft vele constructieve eigenschappen
die zijn overgenomen van de BMW-
twaalfcilinder uit het topmodel 750i.
Uitgangspunten bij het ontwerp van
deze viercilinder waren onder meer
een beter koppelverloop over het ge
hele toerengebied; een uitlaatgaskwa-
liteit die voldoet aan de zwaarste emis
sie-eisen. bij iedere brandstofkwaliteit
(ROZ 91. loodvrij); levendige motor-
karakteristiek zonder verlies aan
comforteigenschappen; lange levens
duur. grote duurzaamheid en be
trouwbaarheid; minimaal onderhoud;
bescheiden verbruik evenals compacte
bouw met een aansprekende vormge -
ving.
Het belangrijkste voorde BMW-inge-
nieurs was echter een viercilinder te
construeren die zich wat betreft stille
loop en souplesse zou kunnen melen
met de befaamde 6-cilinders die in de
320i en 325i worden toegepast. In dit
streven zijn de technici van BMW vol
ledig geslaagd.
Al deze eisen zijn constructief vertaald
in een lichte (123 kg) en compacte
motor, dié vele overeenkomsten ver
toont met de inmiddels al befaamde
V 12 van BMW. die in de 750i huist. De
technische elementen die het mogelijk
maakten te voldoen aan het omvang
rijke eisenpakket zijn van uiteenlo
pende aard.
Een beter koppelverloop werd moge
lijk door de nieuwe in-en uitlaatkana-
len. klephoeken en verbrandings
ruimten. waarvan de vormgeving doet
denken aan die van de VI2. Ook dc
digitale motor elektronica zorgt voor
optimale cilindervulling en dus een
beter koppel over het gehele toeren-
bereik. Bovendien maakt deze elek
tronische motorsturing het gebruik van
(ongelode) benzine met een octaan-
getal van ROZ 91 mogelijk.
Ook dc reactie op het intrappen van
het gaspedaal is spontaan dankzij de
best denkbare mengselvorming. Uiter
aard heeft BMW ook aan dc vormge
ving van deze krachtbron gepaste aan
dacht geschonken.
Het belangrijkste verschil met dezelfde
M40-molor van de 3 18i bestaat uit dc
kortere slag. die een cilinderinhoud
van 1596cm3oplevert. De3l6i-mo'or
is gekoppeld aan een 5-versnellings-
hak, waarvan de hoogste versnelling
het karakter van een 'overdrive' heeft.
Dc 3l6i is ook mei een automatische
4-versncllingsbak verkrijgbaar.
De catalogusprijs van de BMW 316i
bedraagf I 36.990.-: de meerprijs
voor een 4-vcrsnellingsautomaat is
3.600.-.
Meestal vergissen de mensen zich in het herkomstland van dit merk
dat uit Korea komt en niet uit Japan. Niet dat er geen Japanse trekjes
te vinden zijn in deze auto want er is wel degelijk gebruik gemaakt
van Japanse technieken. Zoals de motor bijvoorbeeld, deze komt
van oorsprong van Mitsubishi maar wordt in licentie gemaakt in
Zuid Korea. De bekendste telg van het merk Hyundai is de kleine
broeder van de Stellar, de Pony en deze zorgt grotendeels voor de
stijgende verkoopcijfers van dit merk, ondanks de zakkende au
toverkopen over het algemeen. Maar de Stellar verdient eigenlijk
veel meer waardering want het is een auto van behoorlijke afmetin
gen met een zeer luxe interieur en dat gecombineerd met een zeer
aantrekkelijke prijs. Aan de buitenkant vallen onmiddellijk de gro
te bumpers op, waarbij ter hoogte van de bovenkant van deze bum
pers een forse rubber strip langs de gehele zijkant loopt zodat het een
hele toer zal worden om kleine parkeerdeukjes op te lopen want dat
rubber kan een behoorlijke klap hebben. De bumpers zelf zijn in de
kleur van de carrosserie meegespotcn en aan de voorkant loopt de
bumper door in de vorm van een spoiler. De deurgrepen liggen mooi
verzonken in het portier en een recliter buitenspiegel behoort ook
tot de standaard uitrusting.
Van de voorkant gezien zil er tussen de
twee grote koplampen een wat ouder
wets aandoende grill, die het totaal
beeld van de auto een beetje verstoort,
evenals de ruitenwissers die ook nog
erg duidelijk uit de paravan komen,
dus volop de rijwind vangen met als
gevolg dat deze bij een wat hogere
snelheid gaan fluiten.
Ruim interieur
Het interieur is ruim van opzet, met
stoelen die in allerlei mogelijke stan-^
den te verstellen zijn. De bekleding
van het interieur is luxueus en zeer dc -
gelijk afgewerkt met achterin ook vei
ligheidsriemen. Voorin is de hoofd
ruimte voldoende voor lange mensen
maar achterin is het krap terwijl dc
beenruimte zowel voor als achter weer
ruim voldoende is. Het dashboard is
overdadig luxe afgewerkt met voor al
les wat denkbaar is wel een waarschu-
wingslampje. Ook aan metertjes geen
gebrek, Dc toercntellcr en snelheids
meter zijn centraal geplaatst met daar
omheen een brandstof-, watertempe
ratuur-. accuvoltage- en een oliedruk
meter. Onder de ruit is in het midden
ook nog een digitaal klokje gemon
teerd. De verdere afwerking van het
dashboard bestaat uit wat plastik
"houten" stripjes.
De vcrwarmings- en ventilatiemoge-
lijkhedcn zijn ook ruim voldoende
maar voor mensen die dat erg op prijs
stellen kan er ook een airconditioning
geleverd worden. Het heeft zijn voor
en zijn tegen maar een radiocasscttc-
rccorder is eveneens standaard ge
monteerd in de middenconsole.
Electrisch bedienbaar centraal slot-
systcem vooralle portieren alsmede dc
van binnenuit eveneens elektrisch be-
dienbare buitenspiegels zijn allemaal
standaard in deze Stellar. Natuurlijk
zijn ook alle ramen elektrisch tc ope
nen en te sluiten en dat maakt deze
auto toch echt compleet in zijn klasse.
Zalige toerauto
De motor, zoals al eerder genoemd een
in licentie gebouwd Mitsubishi blok. is
voorzien van een carburateur, levert
66 kW en zorgt voor redelijke presta
ties zonder daarin echt op te vallen. Zo
is de topsnelheid na lang wachten tc
brengen op 165 km/h en dc acceleratie
van 0 tot 100 km/h in I4sec. is natuur
lijk ook niet echt flitsend.
Maar deze auto vraagt er ook niet om
om stoer en hard bereden te worden.
Het rijden gaat prettig, de auto helt
zoals genoemd over in bochten maar
De Hyundai Stellar is een bijzonder heeft verder een zeer voorspelbaar
kompleet uitgevoerde automobiel, weggedrag en zal bij iets te snel geno
men bochten deze wat ruimer willen
beschrijven dan de bestuurder heeft
gepland maar bij gas loslaten duikt de
hele handel weer naar de binnenkant
van de bocht. De Stellar stuurt prettig,
alleen bij hogere snelheden gaat het
sturen wat vager aanvoelen maar dat is
debet aan de bekrachtiging die overi
gens verderzijn werk goed doet. Voor
al in de stad assisteert deze erg goed.
Het is een zalige toerauto, een beetje
op de Amerikaanse leest geschoeid ei
genlijk. Dat vinden we ook weer terug
in de vering van de auto. Deze is erg
soepel wat een beetje hinderlijk is in
bochten en bij hel remmen. In het eer
ste geval hangt deze 1230 kg wegend
Stellar tamelijk over en met remmen
duikt hij nogal Dat remmen gaat
trouwens prettig, wat deels in de be
krachtiging gezocht moet worden die
zeer goed doseerbaar is.
Conclusie
Wie heel normaal rijdt met deze Stellar
en een hoop luxe en accessoires op
prijs stelt, heeft voor 28.995.- een
verschrikkelijk scherp geprijsde auto
onder zijn achterste, die erg degelijk en
betrouwbaar overkomt. Ook het ver
bruik is aantrekkelijk, wij reden 10.9
km op I liter loodvrije benzine. Voor
mensen die veel kilometers rijden is
het aantrekkelijk om op LPG over te
gaan maar houd dan zeker rekening
met het hoge eigen gewicht van 1230
kg. De motorrijtuigenbelasting wil er
dan fors inhakken, zodat er erg veel
kilometers gereden rpoeten worden
om dat rendabel te fnaken.
Prestaties
Topsnelheid 165 km/h. Acceleratie
van 0 tot 100 km/h in 14 sec. Gemid
deld verbruik tijdens de test I op 10,9.
Geld
f 28.995.- incl. BTW. Motorrijtui-