nTCtd BMW 316i met nieuwe motor Cebeco-Handelsraad legt accent op de afzet en de verwerking EEN ANDERE AUTO KOPEN? Hyundai Stellar 2.0 GLS Een zeer complete automobiel Landbouw- geschiedenis Zeeland onderzoeken en bèschrijven Geen politie bij AID-controle Mosselaanvoer nog steeds in dalende lijn Eerst lossen Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten BEL NU 05270-16991 ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 29 november 1988 Nr. 24448 7 ZIERIKZEE - De coöperatieve agrarische onderne ming Cebeco-Handelsraad gaat meer accent leggen op de afzet en verwerking van land- en tuinbouwprodukten. Daarnaast zal zij meer aandacht besteden aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van biotechnologie en ver edeling van landbouwgewassen. De structurele over- produktie in de landbouw noopt tot een verschuiving van produktie naar markt en afzet, aldus ir. D. Luteijn, de voorzitter van het bestuur van Cebeco-Handelsraad bij de presentatie van het jaarverslag. Bovendien lopen de boeren bij hun produktieprocessen steeds meer op tegen grenzen en beperkingen die te maken hebben met het milieu. De mestproblematiek en problemen met bestrijdingsmiddelen zijn daarvan bekende voorbeelden. Ten derde krijgt de coöperatie zowel als inkoper als verkoper van agrarische produk- ten steeds meer te maken met grotere marktpartijen. Ten dele ligt dat aan MIDDELBURG - Gedeputeerde staten van Zeeland willen dat de landbouwgeschiedenis van hun pro vincie wordt onderzocht en beschre ven. Zij vragen provinciale staten in een brief om hiervoor een subsidie van 250.000 gulden te geven. De agrarische geschiedenis van Zeeland is een onderbelicht aspect van de geschiedschrijving, zo stellen gs in de brief. De gedeputeerden spre ken hierover hun verbazing uit omdat de landbouw in Zeeland altijd het be langrijkste economisch en maat schappelijk element van de samenle ving is geweest. Bestaande studies hebben zich volgens gs beperkt tot een klein gebied, een enkel gewas of tot de geschiedenis van een bepaalde landbouwvereniging. Prof. dr. A. M. van der Woude van de Landbouwuniversiteit Wagenin- gen heeft onlangs een plan voor een gericht onderzoek naar de agrarische geschiedenis van Zeeland opgesteld. De uitvoering kost 670.000 gulden, waarvan de provincie 250.000 gulden zou moeten bijdragen. De landbouw universiteit levert een bijdrage van 196.000 gulden. De rest van het be drag, 224.000 gulden, moet worden gezocht onder sponsors uit het be drijfsleven of bij betrokken instan ties. technologische ontwikkelingen, maar ook de voorbereidingen voor een Europa zonder grenzen, die aller- wege gaande zijn, werken dat in de hand. De structuur van de organisatie wordt aangepast, waardoor Cebeco- Handelsraad zijn positie binnen Eu ropa hoopt te kunnen versterken. Lu teijn sprak van een grootscheepse re organisatie, die ongeveer een jaar in beslag zal nemen. Cebeco-Handels raad krijgt de vorm van een houd stermaatschappij met daaronder on geveer 80 werkmaatschappijen, die worden gegroepeerd in ongeveer tien groepen. Het bestuur, dat uit boeren bestaat, zal optreden als aandeelhou dersvergadering. Doordat belang rijke beleidsbeslissingen aan het be stuur ter goedkeuring moeten worden voorgelegd blijft de invloed van de boeren, en dus het coöperatie ve karakter van de organisa tie, gewaarborgd, zo betoogde Lu teijn. De algemene directie zal bin nen de werkmaatschappijen optre den als raad van commissarissen. Cebeco-Handelsraad hoopt zo flexibeler te kunnen reagerep-in een Europa dat zich voorbereidt op het wegvallen van de grenzen na 1992. „Binnen het brede veld'waarop wij opereren is het in het belang van boer en tuinder als wij in Europa een belangrijke positie innemen op een aantal terreinen. Daartoe zullen wij moeten samenwerken of onderne mingen moeten overnemen. Doe jé dat niet, dan blijf je aan de zijlijn en dat is niet in het belang van Neder landse bóeren en tuinders", aldus de president-directeur ir. J. Prins. Hoewel afzet en verwerking van de produkten van boeren en tuinders, nu ongeveer de helft van de omzet van Cebeco-Handelsraad, wat meer ac cent krijgen, blijft de levering van grondstoffen en machines aan de aan gesloten boeren van groot belang, al dus Luteijn. De interne reorganisatie, die in volle gang is, houdt in dat de afdelingen die toeleveren worden ver zelfstandigd en dat de ongeveer 65 deelnemingen in de totale organisa tie worden geïntegreerd. Zij vormen samen de ongeveer 80 werkmaat schappijen onder een houdstermaat schappij. De structuurwijziging van de orga nisatie behoeft nog de goedkeuring van de aangesloten ledenorganisa ties. Het is de bedoeling dat er een be stuur komt dat zeven boeren telt, een raad van commissarissen waarin eveneens zeven personen zitting heb ben en een raad van overleg waarin 30 tot 40 mensen zullen zitten. „Een vrij simpele bestuursstructuur met korte lijnen",, aldus Luteijn. Overwogen wordt om de rechtstreekse contacten van bestuur en directie met de leden coöperaties te versterken. De huidige ringen die nu nog als tussenschakel fungeren kunnen dan vervallen. Dat rechtstreeks contact wordt mogelijk doordat het aantal leden door onder linge fusies sterk is gereduceerd. Tien jaar geleden waren er nog onge veer 125 leden-coöperaties met een ei gen bedrijf. Volgend jaar zijn het er nog 55. Belasting Zoals eerder is bekendgemaakt daalde het resultaat na belasting van Cebeco-Handelsraad van 37,8 mil joen tot 35 miljoen. President directeur Prins wees er echter op dat dit vooral te maken heeft met de da ling van de buitengewone baten een een stijging van de buitengewone las ten. Het resultaat uit de gewone be drijfsuitoefening na belasting steeg echter van 33 miljoen naar 39 mil joen, het bedrijfsresultaat ging van 59 miljoen naar 84 miljoen. De omzet daalde, van 3,8 miljard naar 3,7 miljard, wat onder meer te wij- 'ten was aan lagere prijzen van een aantal belangrijke produktgroepen zoals mengvoeders, meststoffen en aardolie. BRUINISSE - Deze week zal de AID de in Vlissingen aanlandende viskotters controleren zonder steun van een politiemacht. Vorige week vond de controle plaats zonder inci denten en was er sprake van een rustig verloop. Niet meer uitvaren mogen de sche pen Arm 4 van Gebroeders van Bel- zen, de VI. 6 en 7 van de firma De Rid der en Schroevers en de Arm 44 van de firma J. Siereveld omdat hun quo: turn is vol gevist. De GO 3 van de fir ma 't Mannetje in Goedereede is vori ge week door de Britse marine in een Engelse haven opgebracht omdat de flappen van de netten niet in orde wa ren. De schipper weigerde aanvanke lijk te stoppen maar werd ingehaald door een Engels marineschip. Hij kreeg een boete van 8000 Britse pon den of plm. 28.000 gulden. BRUINISSE Het is een bekend feit, dat in de tweede helft van de maand november de mossclexport afneemt. De klacht van de handel was altijd dat de Belgen en de Fran sen, de beste mosseleters van Euro pa, hun francs maar een keer kunnen uitgeven en dat was altijd voelbaar in de hoeveelheid mosselen die de grens over ging. „Ze eten koek en banketletters", zei men dan. Maar dat de aanvoer een dieptere cord boekt in november kwam niet eerder voor. Er werden in deze week, 21-25 november, slechts 22 partijen aangevoerd, waarbij één partij geen koper vond. De totale aanvoer was 10.395 tonnen. Maar er waren behalve de partij die niet werd verkocht ook nog kotters die ladingen losten met een tarrapercentage van 33 tot 50 pro cent. Maandag bedroeg de aanvoer 2 partijen YE 134 en Bru 8 met resp. 675 en 721 tonnen uit Zeeland. Veel tarra Dinsdag waren er 6 partijen aan de veiling waarbij alweer Bru 8 met 618 tonnen uit Zeeland. De Bru 43 met 115 tonnen uit Zeeland vond geen koper. Daartegenover werd door de handel (Delta en Prins Dingemanse) grif 265,09 en 286,66 betaald voor 330 tonnen van TH 48 en 358 tonnen van TH 4. Beide partijen uit Zeeland. Bei de partijen hadden wel een hoog tar ra percentage. TH 48 had 35 tarra en TH 4 ruim 50^%. Stukstal 67/99 en 49/95. Het was natuurlijk het stukstal dat de handel verlokte om in te schrijven tegen een zo extreem hoge prijs. Ook Solidair kocht woensdag nog een partij voor 261,02 per ton aangevoerd door YE 157. In totaal kwamen 267 tonnen uit de Wadden zee met een stukstal van 90-120, tarra 28 Bru 8 leverde woensdag 717 tonnen uit Zeeland met een stukstal van 128/143 die eveneens door Soli dair werden gekocht. De aanvoer be droeg woensdag in totaal 2830 ton nen waarvan 1455 van het Wad en 1375 uit Zeeland. Donderdag kwamen negen ladin gen aan, waarvan vier van het Wad en vijf uit Zeeland. Alle leverende kwe kers kwamen uit Yerseke, de aanvoer bedroeg ongeveer 3500 tonnen. Vrij dag 25 november was er geen aanvoer. COLIJNSPLAAT - In de haven van Colijnsplaat geldt niet langer de stel regel, dat wie het eerst arriveert het eerst lost. Maar wie over de veiling levert het eerst lost. Schepen die in Colijnsplaat buiten de veiling lossen brengen voor die veiling geen geld in het laadje maar profiteren wel van de havenfacilitei ten die gratis zijn. Schepen die niet via de vismijn leveren moeten dus wachten tot de anderen gelost zijn. Het gaat in hoofdzaak niet om vis, maar om schelpdieren die aan wal worden gebracht. 88/208. Links de nieuwe Hervormde kerk te Kerkwerve, die hier in 1900 werd gebouwd. Dit staat te lezen in een steen, die boven de ingang van de kerk werd ingemetseld. Aannemers van de kerk waren W. Lemson en timmerman E. Hordijk. De uit het jaar 1700 daterende kansel werd in de nieuwe kerk geplaatst en de ou de luidklok in de nieuw gebouwde dakruiter gehangen. Deze klok werd tijdens de oorlogsjaren door de Duitsers geroofd en is nooit meer teruggekeerd. Pas in 1950 werd een nieuwe klok aangekocht. Rechts bij de ingang van herberg De Driesprong staat kastelein-kleermaker P. Evertse met zijn dochter en zijn echtge note Neeltje Evertse-Moelker. Evertse was hier de laatste kastelein die achter het dorpscafé nog een paar denstal had ten gerieve van zijn klanten. Een tweede deur aan de brede stoep, die op deze foto helaas niet zichtbaar is, gaf toegang tot de ,,regtkamer", de secretarie. Na de opening van het gemeentehuis in 1909 werd de regtkamerbij het café getrokken. Op de hoek van de herberg staat Lien Kloet-Geleijnse met wasgoed in een .teste". Links van het midden zien we een ouderwetse straatlantaarn, waarin petroleum gestookt werd. Bakker Hendrikse was in die tijd lantaarnopsteker en later werd zijn plaats ingenomen door L. Klaasse. In de dertiger jaren werd door J. de Jonge een basaltmuur rond de kerk gebouwd. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. (Advertentie) BLCAM leent u geld! Lopende lening geen bezwaar! in handen 48 mnd.* 60 mnd.* 96 mnd.* 120 mnd.' DOORLOPENDE KREDIETEN 5.500,- 143.03 120,48 Bedrag rente en 7.500.- 191.72 160,89 afl. p.mnd. 10.500.- 266.10 222.88 11.000- 220.- 0.87°o 15 000.- 380.15 318.41 221.- 191.- 16.000.- 320.- 0.83 20.000.- 506,87 424.55 295.- 255.- 30 000,- 600.- 0.83 40.000.- 887,02 742,96 591.- 511 - 41,000.- 820.- 0.81 60.000,- 886.- 767.- v.a. 50.000.- 1000.- 0.81 'Langer dan 60 mnd. voor woningverbeteri boot of caravan 'Andere looptijden en bedragen mogelijk 'Geen informatie bij werkgever 'Vlot en diskreet 'Rente flskaal aftrekbaar 'Meestal kwijtschelding bij overlijden ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za. van 11.00-14.00 uur I I I I I I I. Ik wil het volgende bedrag lenen: f 1.000,- 112.000,- f 3.000,- O 114.000,- f 5.000,- f 15.000,- 1 7,000,- f 18.000,- 110.000,- a 120.000,- Ik wil terug betalen Naam Adres (22.000,- 124.000,- f 25.000,- 128.000,- f 30.000,- per maand f 34.000,- f 35.000,- 140.000,- 150.000,- 160.000,- Postc./woonplaats Tel, Beroep Vult u deze Inlormatlebon In, knip hem uit en stuur hem op in een gesloten enveloppe zonder postzegel aan: Becam, Antwoordnummer 1602, 8300 WJ Emmeloord. Wij sturen u dan een gratis offerte. -Netto inkomen - I I I I Vooringeplaatste viencilindcr lijn motor. Cilinderinhoud I997 cm3. Boring en slag 85\88 mm: com- pressieverhouding 8.6:1max. vermogen 66 kW bij 5000 omw min: max. koppel I37 Nm bij 3450 omw/min. Voorwielaandrijving: 5-versnel- lingsbak met achteruit; wielophan ging voor onafhankelijke met McPherson veerpoten; wielophan ging achter vijfpunlsophanging met schroefveren en gasgevulde schok dempers: geventileerde schijfrem men voor, trommels achter, be krachtigd en gescheiden: stuurin richting tandheugel: draaicirkel 9,6 m. Lengte 455,6 cm: breedte 175.5 cm: hoogte I38.1 cm: wielbasis 257.9cm: spoorbreedte voor 144.5 cm: achter 142.5 cm. Stalen velgen in de maat 5.5 J met 185/70 SR 13 banden. Techniek genbelasting van 726.- tot J 752,- per jaar. Dezer dagen is de verkoop gestart van de BMW 316i met nieuwe viercilinder (M40) motor. Daarmee is nu het com plete BMW autoprogramma voorzien van motoren met digitale motor elec- tronica vooi benzine-inspuiting en ontsteking. Ondanks een geringer slagvolume en de toepassing van een geregelde 3-weg katalysator zijn de prestaties (topsnel heid 182 km/h en acceleratie van 0-100 km/h in 12.1 sec.van dit meest verkochte BMW model gelijk geble ven; het benzineverbruik werd zelfs iets verbeterd. Het gemiddelde ECE- verbruik bedraagt nu 8.5 1/100 km. oftewel I op 11.7. Het maximale ver mogen is nu 100 pk precies, wat over eenkomt met 73 kW. bij 5500 toeren. Het maximum koppel ligt op 141 Nm bij 4250 tpm. Deze nieuwe M40 motor, die eerder in de BMW 318i zijn opwachting maakte, heeft vele constructieve eigenschappen die zijn overgenomen van de BMW- twaalfcilinder uit het topmodel 750i. Uitgangspunten bij het ontwerp van deze viercilinder waren onder meer een beter koppelverloop over het ge hele toerengebied; een uitlaatgaskwa- liteit die voldoet aan de zwaarste emis sie-eisen. bij iedere brandstofkwaliteit (ROZ 91. loodvrij); levendige motor- karakteristiek zonder verlies aan comforteigenschappen; lange levens duur. grote duurzaamheid en be trouwbaarheid; minimaal onderhoud; bescheiden verbruik evenals compacte bouw met een aansprekende vormge - ving. Het belangrijkste voorde BMW-inge- nieurs was echter een viercilinder te construeren die zich wat betreft stille loop en souplesse zou kunnen melen met de befaamde 6-cilinders die in de 320i en 325i worden toegepast. In dit streven zijn de technici van BMW vol ledig geslaagd. Al deze eisen zijn constructief vertaald in een lichte (123 kg) en compacte motor, dié vele overeenkomsten ver toont met de inmiddels al befaamde V 12 van BMW. die in de 750i huist. De technische elementen die het mogelijk maakten te voldoen aan het omvang rijke eisenpakket zijn van uiteenlo pende aard. Een beter koppelverloop werd moge lijk door de nieuwe in-en uitlaatkana- len. klephoeken en verbrandings ruimten. waarvan de vormgeving doet denken aan die van de VI2. Ook dc digitale motor elektronica zorgt voor optimale cilindervulling en dus een beter koppel over het gehele toeren- bereik. Bovendien maakt deze elek tronische motorsturing het gebruik van (ongelode) benzine met een octaan- getal van ROZ 91 mogelijk. Ook dc reactie op het intrappen van het gaspedaal is spontaan dankzij de best denkbare mengselvorming. Uiter aard heeft BMW ook aan dc vormge ving van deze krachtbron gepaste aan dacht geschonken. Het belangrijkste verschil met dezelfde M40-molor van de 3 18i bestaat uit dc kortere slag. die een cilinderinhoud van 1596cm3oplevert. De3l6i-mo'or is gekoppeld aan een 5-versnellings- hak, waarvan de hoogste versnelling het karakter van een 'overdrive' heeft. Dc 3l6i is ook mei een automatische 4-versncllingsbak verkrijgbaar. De catalogusprijs van de BMW 316i bedraagf I 36.990.-: de meerprijs voor een 4-vcrsnellingsautomaat is 3.600.-. Meestal vergissen de mensen zich in het herkomstland van dit merk dat uit Korea komt en niet uit Japan. Niet dat er geen Japanse trekjes te vinden zijn in deze auto want er is wel degelijk gebruik gemaakt van Japanse technieken. Zoals de motor bijvoorbeeld, deze komt van oorsprong van Mitsubishi maar wordt in licentie gemaakt in Zuid Korea. De bekendste telg van het merk Hyundai is de kleine broeder van de Stellar, de Pony en deze zorgt grotendeels voor de stijgende verkoopcijfers van dit merk, ondanks de zakkende au toverkopen over het algemeen. Maar de Stellar verdient eigenlijk veel meer waardering want het is een auto van behoorlijke afmetin gen met een zeer luxe interieur en dat gecombineerd met een zeer aantrekkelijke prijs. Aan de buitenkant vallen onmiddellijk de gro te bumpers op, waarbij ter hoogte van de bovenkant van deze bum pers een forse rubber strip langs de gehele zijkant loopt zodat het een hele toer zal worden om kleine parkeerdeukjes op te lopen want dat rubber kan een behoorlijke klap hebben. De bumpers zelf zijn in de kleur van de carrosserie meegespotcn en aan de voorkant loopt de bumper door in de vorm van een spoiler. De deurgrepen liggen mooi verzonken in het portier en een recliter buitenspiegel behoort ook tot de standaard uitrusting. Van de voorkant gezien zil er tussen de twee grote koplampen een wat ouder wets aandoende grill, die het totaal beeld van de auto een beetje verstoort, evenals de ruitenwissers die ook nog erg duidelijk uit de paravan komen, dus volop de rijwind vangen met als gevolg dat deze bij een wat hogere snelheid gaan fluiten. Ruim interieur Het interieur is ruim van opzet, met stoelen die in allerlei mogelijke stan-^ den te verstellen zijn. De bekleding van het interieur is luxueus en zeer dc - gelijk afgewerkt met achterin ook vei ligheidsriemen. Voorin is de hoofd ruimte voldoende voor lange mensen maar achterin is het krap terwijl dc beenruimte zowel voor als achter weer ruim voldoende is. Het dashboard is overdadig luxe afgewerkt met voor al les wat denkbaar is wel een waarschu- wingslampje. Ook aan metertjes geen gebrek, Dc toercntellcr en snelheids meter zijn centraal geplaatst met daar omheen een brandstof-, watertempe ratuur-. accuvoltage- en een oliedruk meter. Onder de ruit is in het midden ook nog een digitaal klokje gemon teerd. De verdere afwerking van het dashboard bestaat uit wat plastik "houten" stripjes. De vcrwarmings- en ventilatiemoge- lijkhedcn zijn ook ruim voldoende maar voor mensen die dat erg op prijs stellen kan er ook een airconditioning geleverd worden. Het heeft zijn voor en zijn tegen maar een radiocasscttc- rccorder is eveneens standaard ge monteerd in de middenconsole. Electrisch bedienbaar centraal slot- systcem vooralle portieren alsmede dc van binnenuit eveneens elektrisch be- dienbare buitenspiegels zijn allemaal standaard in deze Stellar. Natuurlijk zijn ook alle ramen elektrisch tc ope nen en te sluiten en dat maakt deze auto toch echt compleet in zijn klasse. Zalige toerauto De motor, zoals al eerder genoemd een in licentie gebouwd Mitsubishi blok. is voorzien van een carburateur, levert 66 kW en zorgt voor redelijke presta ties zonder daarin echt op te vallen. Zo is de topsnelheid na lang wachten tc brengen op 165 km/h en dc acceleratie van 0 tot 100 km/h in I4sec. is natuur lijk ook niet echt flitsend. Maar deze auto vraagt er ook niet om om stoer en hard bereden te worden. Het rijden gaat prettig, de auto helt zoals genoemd over in bochten maar De Hyundai Stellar is een bijzonder heeft verder een zeer voorspelbaar kompleet uitgevoerde automobiel, weggedrag en zal bij iets te snel geno men bochten deze wat ruimer willen beschrijven dan de bestuurder heeft gepland maar bij gas loslaten duikt de hele handel weer naar de binnenkant van de bocht. De Stellar stuurt prettig, alleen bij hogere snelheden gaat het sturen wat vager aanvoelen maar dat is debet aan de bekrachtiging die overi gens verderzijn werk goed doet. Voor al in de stad assisteert deze erg goed. Het is een zalige toerauto, een beetje op de Amerikaanse leest geschoeid ei genlijk. Dat vinden we ook weer terug in de vering van de auto. Deze is erg soepel wat een beetje hinderlijk is in bochten en bij hel remmen. In het eer ste geval hangt deze 1230 kg wegend Stellar tamelijk over en met remmen duikt hij nogal Dat remmen gaat trouwens prettig, wat deels in de be krachtiging gezocht moet worden die zeer goed doseerbaar is. Conclusie Wie heel normaal rijdt met deze Stellar en een hoop luxe en accessoires op prijs stelt, heeft voor 28.995.- een verschrikkelijk scherp geprijsde auto onder zijn achterste, die erg degelijk en betrouwbaar overkomt. Ook het ver bruik is aantrekkelijk, wij reden 10.9 km op I liter loodvrije benzine. Voor mensen die veel kilometers rijden is het aantrekkelijk om op LPG over te gaan maar houd dan zeker rekening met het hoge eigen gewicht van 1230 kg. De motorrijtuigenbelasting wil er dan fors inhakken, zodat er erg veel kilometers gereden rpoeten worden om dat rendabel te fnaken. Prestaties Topsnelheid 165 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 14 sec. Gemid deld verbruik tijdens de test I op 10,9. Geld f 28.995.- incl. BTW. Motorrijtui-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 7