DE VIER WINDEN musicohmui POSTZEGELRUBRIEK LP-recensies Thematisch verzamelen Geen partituur ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Diosdag 29 november 1888 Nr. 24448 5 De dirigent stapt het podium op. Het publiek applaudiseert. Waarom weet niemand want men heeft nog geen noot gehoord. De maestro buigt schijnbaar onderdanig en draait zich om naar het orkest teneinde de inzet van het orkest aan te geven. Dan slaat de schrik hem om het hart. De partituur is weg! Het boek waarin al les staat wat vanavond ten gehore gebracht zal worden, het is er niet. Paniek alom. Er wordt overal ge zocht, het publiek wordt onrustig, de dirigent kan zijn zenuwen niet meer de baas en geeft met zijn diri geerstok een mep op het hoofd van de eerste violist die vroeg of de maestro het toilet ook bezocht had. Nadat de arme mail naar het zieken huis is afgevoerd krijgt ook de hoor nist een steek in zijn middenrif waarna het publiek al honend de zaal verlaat. Welke dirigent zoekt in zijn dro men niet nachtenlang naar zoekge raakte partituren of partituren die opeens slechts witte bladzijden be vatten. Zonder partituur is er geen muziek en is zelfs de grootste diri gent machteloos. Deze angstdroom kwam in mijn herinnering toen ik na afloop van de beroemde Zierikzeese Sinterklaasviering iets bijzonders meemaakte. Nadat de televisie uitzending voorbij was repte Sint Nicolaas zich naar de Concertzaal waar hij in alle rust nog even met de kleuters van Zierikzee zou converse ren. Aangezien het gebruikelijk is om dit gebeuren te omlijsten met eni ge stichtelijke liederen had men mij gevraagd om op passende wijze een aantal Sinterklaaskoralen te bege leiden op de toetsen van de Concert zaalvleugel. Ik bevond mij in de hal toen de Goedheiligman binnentrad. Plotse ling kwam een Zwarte Piet op mij af. Wilt u dit even vasthouden?' Ik kon mijn ogen niet geloven. Opeens stond ik met het heilige boek van Sint Nicolaas in mijn handen. Het was niet het telefoonboek of het deel van een encyclopedie dat door pseudo-Sinten wordt gebruikt. Nee, dat was het enige echte boek van de ware Sinterklaas. Wellicht verwacht u van me dat op dat moment verhe ven gevoelens door me heen stroom den. Maar dat was niet het geval. Het waren louter zondige gedachten. 'Wat zou er gebeuren als ik dit boek eens zou ontvoeren?' dacht ik arg listig. Sinterklaas was nergens meer en kon gelijk weer terugvaren. Hij kon niets meer zeggen over de deug den en ondeugden van ons allemaal, hij kon niet meer prijzen en bestraf fen. En Sint zonder boek is als een di rigent zonder partituur. De tweede gedachte was nog slech ter. 'Als ik er nu eens even inkeek?' Wat zou ik lezen bij de M van Marzas of bij de G van Groen of de N van Niemantsverdriet. Diep in me brak een tweestrijd los. En toen... heb ik even gekeken, heel vlug in het echte boek van Sint Nicolaas. Weet u wat er in stond? Niets. De partituur was leeg. Ik zal u geen details geven over de schok die ik toen te verwerken kreeg. Wat heeft Sinterklaas dan ei genlijk te vertellen? Niets. Dat bleek ook later op het toneel. 'Wat zullen we gaan doen, ka pelmeester?' sprak hij tot me. Omdat ik ook niets beters wist zei ik 'Laten we maar gaan zingen' en daar kwam de stoomboot weer eens aan en klap te de band van Zwarte Piet voor de zoveelste keer. 'Het boek is leeg dacht ik al pingelend maar ook dat was spoedig geen geheim meer, want onder aanvoering van de Zwarte Pie ten begon Sinterklaas te beweren dat de ondeugden van het jonge volkje niet in zijn boek stonden. 'Als je moeder zegt dat Sinterklaas het opschrijft als je naast de WC plast is dat niet waar, hoor' begon een Piet, een van de ergste mannelijke zonden nu eens bij de naam noemend. 'En als je je vader plaagt komt dat er ook niet in' riep de Sint, de laatste stoel- poet onder het traditionele geloof wegzagend. 'Is dit Klaas of Sinterklaas' dacht ik ondeugend, maar deze knipoog snappen alleen onze vrijzinnigs vrienden. Inmiddels waren we bezig aan het zoveelste kapoentje dat weer in dat stomme schoentje aan hét gooien was. Sinterklaas anno 198i. Hij bestraft niet meer. Sinterklaas roept niet tot de orde, Sinterklaas beloont niet meer, het is niet de goé de Sint, maar de goede sulf, ofwel de sullige goedzak die links en recfits dure cadeau's om zich heen strooit. Heeft u de afgelopen jaren wel kens een Sinterklaas ontmoet die wérke lijk iets te zeggen heeft? Ik niet. Ze vragen alleen maar om liedjes en kusjes, het liefst van meisjes1 boven de veertien. Er is namelijk geen par tituur meer. Rietje Boswijk-Hummel heeft in de serie 'Iedereen heeft wel een trauma' een boekje hetlicht doen laten zien over de dramatfsche gevol gen van het Sinterklaaseloof voor Kleine kinderen. De Sinterklaas die zijn boek raadpleegt blijkt schade lijk te zijn voor de tere kinderziel. Maar de Sint van Rietje Hummel vind ik een oude lummel. Want zelf heb ik zoveel baat géhad dat ik als kind bij Sint Nicolias werd geroe pen. Voordat ik bij hem was riep hij al luid mijn zondentoe: Zo Marzasje, ik heb gehoord dai jij geen zuurkool lust. En ik, arm Marzasje, trilde van binnen maar riep toen luid 'Maar wel een beetje!' Sinds die tijd eet ik zuurkool en het is nog elke keer een feest als het op/tafel staat. Elke Sinterklaas is een spiegel van de tijd. Het zil wel mijn reformati- sche achtergrond zijn die in mij roept dat een Sinterklaas die niet ver maant e.i beloont geen ware Sinter klaas is. Ik hoordt eens een eilandelijk koor zingen 'Vin het concert des levens krijgt niémand een program'. Dat geldt ooi voor het concert van Sint Nicolaas. Er is namelijk geen pro gram omdat er geen concert is en er is geen concert omdat de partituur leeg is. Slethts witte bladzijden. En dat is juist eèn zwarte bladzijde in de ge schiedenis van de man die wij allen toch zozeer beminnen. MARZAS WET WET WET - Een jaar geleden was in de verste verte nog geen rookpluim van de Engelse Wet Wet Wet te zien. Nu is de muziek van de ze Engelse formatie niet meer weg te denken uit het Nederlandse pop circuit. En nog meer die eeuwige glimlach van de zanger. Hoe triest het nummer ook mag klinken, op één of andere manier zorgt de voorman altijd weer voor vrolijke tinten. Die glimlach komt er altijd weer door heen. Op de nieuw elpee The Memphis Sessions (Phonogram) weet Wet Wet Wet weer die gevoelige snaar te raken, waarvoor de 'teenagers' zwijmelen. Een nummers als This Time, op het nieuwe album, is een juiste ballad met een goede begeleiding van de slagwerker, die als het ware over de trommels aait. De gitarist speelt daar zachtjes doorheen, terwijl de toetsenist af en toe soleert. Het lijkt op ballroom jazz met een vleugje hedendaagse pop. Kortom, een verrukkelijk ontspannend nummer. Vijf van de acht nummers op het album zijn van de vorige langspeler Popped In Souled Out, maar ze zijn compleet anders opgeno men en zullen daarom zeker opnieuw de interesse van de fans prikke len. Alle popnummers bestaan uit een eenvoudige opbouw en worden subtiel afgewerkt door zowel de zanger als de andere drie 'instrumen tale bandleden'. YAZZ - Ze lijkt op Annie Lennox, zangeres van de Eurythmics, maar heeft alleen maar interesse in de stevige discodreun, die in de verschil lende 'flitsende danszalen' wordt gedraaid. Ze heet Yazz en valt voor muzikale geluiden van de computer. Iets dat bij de jongens van Cold Cut (Jonathan Moore en Matt Black) wel in de smaak viel. Zij waren verantwoordelijk voor haar eerste solo-album Wanted (InDisc). Maar nu blijkt Yazz helemaal in haar eentje de beroemdheid voorbij te stre ven. Ze wist binnen afzienbare tijd twee hits te scoren met The Only Way Is Up, een toepasselijk nummer voor een beginnende soliste, en met Stand Up For Your Love-Right. Beide staan op haar album Wan ted. Een dansbaar album, die zeker in de discotheken niet moet ontbre ken. Helaas legt ze in de nummers weinig emotie. Ze zijn door het com putergestuurde ritme, het scratchwerk en de percussionsgeluiden vaak te overdreven in een vormpje gegoten. Naast die koude nummers heeft ze op het album Wanted, waarvan ze zeven nummers zelf schreef, ook wat langzamere nummers opgenomen. Fine Time is er één van. Heel diep klinkt een rustig reggaeritme en dat moet de luisteraar bevallen, omdat disco-muziek nu eenmaal niet te lang moet duren. Die vaste dreun vraagt vaak net iets te veel van de luisteraar. RV Het veelvuldig terugkomen van een bepaald onderwerp, gaf al gauw bij die en gene, de neiging die onderwerpen die hen aanspra ken in een apart album bij elkaar te brengen. Het was leerzaam, sti muleerde de speurzin en gaf bij een goede opzet, een verrassend mooi geheel. Heel de wereld ver zamelen of een land compleet, was hier niet nodig, want men zocht al leen die zegels, die voor het geko zen onderwerp of motief geschikt waren. Ook gehele series van een bepaalde uitgifte behoefden niet meer gekocht te worden, want al leen de betreffende zegels had men nodig. Er waren dus diverse redenen, die het motief verzame len begunstigden. Bekijken we nu een wereldcatalogus dan zien we dat er praktisch geen onderwerp te bedenken valt, wat niet opgezet kan worden. Was het eerst alleen beeldverzamelen, alleen om het beeld op de zegel zelf, later splitste zich dat in een zuivere mo tiefverzameling. Nam men b.v. als motief het .schip", dan zocht men die zegels die een afbeelding ver toonden van het schip in al zijn verscheidenheid. Van de vroegste tijden af dat de mens het water ge bruikte als vervoersweg tot op he den toe. Er ontstond dan een geschiedbe- schrijving die bijzonder mooi geïllustreerd was. Men moest daarom niet alleen zegels verza melen, maar ook de gegevens over het beeld om een korte tekst bij het zegel te kunnen plaatsen. Hoe meer mensen dit gingen doen, hoe meer de behoefte ontstond, om te organiseren. Hierdoor werden er diverse verenigingen opgericht, zodat men zich nu naar behoefte bij één van die kan aansluiten. Al gauw werden speculanten ook at tent op deze nieuwe hobby, met als gevolg, dat een verzamelmanier die opgezet werd om te ontkomen aan de steeds toenemende aantal len uitgiften, en de onmogelijk heid om een bepaald land geheel compleet te krijgen, tenzij met grote financiële offers, getorpe deerd werd. Zo heeft een finan cieel consortium, met toestem ming van de republiek Panama, een Pausen-serie" gemaakt, die voor ongeveer 30,- werd aange boden. De eerste twaalf waarden van die serie gaven de beeltenis- VTTTTVIVVVTTTVV1 ZIERIKZEE - Zij die geen bevrediging meer vin den bij het verzamelen, om het verzamelen alleen, zullen ongetwijfeld gaan zoeken naar een manier, hun hobby voor zichzelf meer inhoud te geven. Dat er veel manieren zijn wil ik proberen aan te geven, hoewel ik voorop moet stellen, dat het in de meeste gevallen niet anders kan zijn, dan een signaleren, zonder er te diep op in te gaan. Beginnen we bij het z.g. beeld- of motiefverzamelen. Dit bestond reeds vrij lang, voordat het algemeen werd en er aparte verenigingen voor werden opgericht. sen van Paus Pius XII en diens elf voorgangers. Nog 25 andere zegels zouden daarna verschijnen met de portretten van alle andere pausen uit de geschiedenis. De gezamen lijke filatelistische organisaties en vooral de R.K. wereldorganisa tie Sint Gabriël hebben deze spe culaties scherp veroordeeld. Inter nationaal ontstond er zo'n schandaal, dat de Panamese rege ring op 27 februari 1956, haastig opdracht gaf alle twaalf al uitge geven zegels in te nemen en de rest van de uitgifte eenvoudig ver bood. Wij filatelisten zijn er aan gewend, dat velen ons als melk koetje proberen te gebruiken en vaak zijn we nog gek genoeg om erin te trappen. Laat me tot slot nog een suggestie doen voor het motiefverzamelen en de rest laat ik dan aan uzelf over. Zwitserland Neem b.v. het veramelen van ze gels met afbeeldingen van boeren- woonsteden, zoals Zwitserland die kent. Men zou dan een mooie kaart van Zwitserland kunnen te kenen en de zegels in die kaart plakken op de plaatsen waar die boerderijen voorkomen. Hetzelf de kan men natuurlijk doen met alle landschapszegels van de gehe le wereld. Men kan op die manier zijn eigen aantrekkelijke geïl lustreerde atlas maken. Het is maar wat je van je hobby maken wilt. Zodra iemand zich gaat spe cialiseren, wordt de kring van geestverwanten kleiner. Hoe ver der men zich toespitst op één of ander onderwerp, hoe eenzamer men wordt op dat gebied. Dat heeft soms voordelen, niet zoveel kapers op de kust, soms nadelen, moeilijk te verkrijgen en vaak ook wel vrij kostbare stukken. Maar is dat nu juist niet één van onze aantrekkelijkste kanten van onze hobby? Zoeken en jagen naar iets en dan na langer of korter tijd het genot van het in het bezit ge kregen hebben. Laten we moedig doorgaan op de andere gebieden van vrijetijdsbesteding. Er zijn er nog vele. Gaan we nu eens in ons album bladeren, dan vallen enke le dingen al snel op. Laten we be ginnen bij de tanding, dat kostba re randje aan ons zegel, waarvan er niet één mag ontbreken. Vooral bij de zegels van vóór de oorlog, geven ze veel variatie te zien. De perfectie, die nu in onze nationale postzegeldrukkerij te vinden is, was toen, vooral in de tweede helft van 1800, nog ver te zoeken. Alles moet ontwikkelen, dus ook de manier om postzegels op een eenvoudige wijze van elkaar te scheiden. De schaar voldeed niet en heeft, vooral voor ons verzame laars, veel kwaad gedaan. Dat vinden we nog pijnlijk terug in de eerste emissie van 1852. BRUINISSE - Op donderdag 1 december komt de Bruse postze gelvereniging bijeen. Vanaf 19.00 uur voor de jeugd, vanaf 20.00 uur voor de senioren. Woensdag 30 november Nederland 1 10.00 uur Vrouw zijn, praatprogram ma. 10.45 uur TV-fruitmand, programma met bekende geestelijke liederen. 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.00 uur Het hart op de tong, ge sprekken over God. 15.55 uur Ronduit muziek. 16.10 uur De natuur van Noord- Amerika, natuurserie. 16.35 uur Lassie, Amerikaanse serie. 17.00 uur D'r kan nog meer bij, kin derprogramma. 17.30 uur Journaal. 17.46 uur Tijdsein Buitenland, actua liteitenrubriek. 18.30 uur Jody en het hertejong, te kenfilmserie. 19.00 uur Journaal. 19.20 uur Ronduit radar, jongerenma gazine. 19.45 uur Bunkeren, interviews met bekende Nederlanders. 19.55 uur De Campbells, Canadese se rie. 20.20 uur Taaislag, spelprogramma. 21.05 uur Race tegen de klok, portret van de 17-jarige Dan Krainert tijdens en na een harttransplantatie. 21.40 uur Zingen in Kampen, koor zangprogramma.' 22.05 uur Zoals Mozes, bijbelstudie serie. 22.30 uur Journaal 22.40 uur Tijdsein, actualiteitenma gazine. 23.10 uur Toren van Babel, discussie programma. 23.45 uur Tenslotte, beschouwing. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 16.00 uur Seabert, tekenfilmserie. 16.10 uur B.O.O.S.! Kinderprogram ma gepresenteerd door Bart de Graaff. 16.35 uur My little pony, tekenfilmse rie. 16.55 uur Dort kommen die Clowns, kinderverhaal met Herman van Veen en Cor Witsche in de hoofdrol. 17.20 uur Starcom, tekenfilmserie. 17.45 uur Call to glory, Amerikaanse serie. 18.30 uur Mijn eerste keer, program ma waarin ervaringen en emoties van kinderen die iets voor het eerst mee maken centraal staan. 18.55 uur De Fabeltjeskrant. 19.00 uur Countdown, popprogram ma. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur Married with children, 13- delige comedyserie. 21.05 uur Indoor motorsportgala, mo torsportspektakel in Ahoy. 21.50 uur Nieuwslijn, actualiteiten magazine. 22.35 uur Rock Rusland - Kloppen op Stalins deur, documentaire over de geschiedenis van de rockmuziek in Rusland. 23.20 uur Hoe beveiligt Nederland zich? Documentaire. 00.10 uur Journaal. Nederland 3 09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 09.30 uur Kijk als je tekent groep 5 en 6, les 1 t/'m 4. 17.30 uur Journaal 17.46 uur Sesamstraat. 18.00 uur De nieuwe Imams, docu mentaire over de eerste imam school in Nederland waar Islamitische kin deren worden opgeleid tot geestelij ken. 18.30 uur Feiten over de ziekte AIDS. Afl. 6. 19.00 uur Het Klokhuis, informatief jeugdprogramma. 19.15 uur Jeugdjournaal 19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine. 20.00 uur Journaal 20.29 uur Avondvoorstelling: Ploe gendienst, tv-spel van Lesley Bruce. 21.25 uur Straatbeelden, filmportrët van de fotograaf Ed van der Elsken, die op 2 december a.s. de David Roëll- prijs in de Amsterdamse Stads schouwburg krijgt uitgereikt. 21.57 uur Studio Sport 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Den Haag vandaag, parle mentaire rubriek. 22.55 uur Nieuws voor doven en slechthorenden BRT 1 15.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 622, herh. 15.25 uur Bouwen om te wonen. Afl. 5. Herh. 15.55 uur Juke Box 16.00 uur Candy Candy, tekenfilmse rie. Afl. 3. 16.20 uur Foofur, 26-delige Ameri kaanse tekenfilmserie. Afl. 22. 16.45 uur Nachtzeilers, 6-delige Noor se jeugdserie. Afl. 5. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie voor de allerkleinsten. Afl. 214, herh. 18.05 uur Plons, Plons en de speelvo gel. Herh. 18.10 uur Merlina, detective-reeks voor kinderen. Afl. 13. 18.35 uur Kilimanjaro, nieuwsmaga- zine voor kinderen. 19.00 uur Comedy Capers, korte ko mische film met Ralph Graves. 19.15 uur Uitzending door derden, programma van de Katholieke Televisie- en Radio Omroep. 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Nieuws. 20.10 uur Kunstzaken. 20.15 uur I.Q. quiz. 20.45 uur Huizen kijken, 10-delige se rie over bouwen, verbouwen en wo nen. Afl. 10. 21.30 uur Moviola, filmmagazine. 22.30 uur Nationale Loterij en paar- denkoersen. 22.35 uur Nieuws 22.50 uur Zomerrock, hoogtepunten uit de zomerrockfestivals. 23.30 uur Coda: Ennui van Dirk van Bastelaere. BRT 2 18.50 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 623. 19.15 uur Sinja Mosa, Braziliaanse se rie. Afl. 71. 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Nieuws 20.10 uur Kwidam, videospelletje met Marleen Gordts. 20.15 uur Modem extra - Aids, totaal programma n.a.v. de Internationale Aidsdag op 1 december. Donderdag- 1 december Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.01 uur Neighbours, Australische serie. 16.25 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse comedyserie. Herh. 16.50 uur TV-Werkjournaal. Presenta tie: Paula Patricio en Pieter Jan Ha- gens. Herh. 17.15 uur Barbey Bear, Amerikaanse tekenfilm. 17.30 uur Journaal. 17.47 uur Achter het nieuws, actuali-' teitenprogramma. VARA's kindermenu: 18.02 uur Ovide en zijn vriendjes, te kenfilmserie. 18.15 uur De smurfen, tekenfilmserie. 18.28 uur De snorkels, tekenfilmse rie. 18.41 uur Böes; tekenfilmserie. 19.00 uur Journaal. 19.21 uur De baas in huis, Ameri kaanse comedyserie. 19.53 uur Labyrinth, spelprogram ma. 20.20 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse comedyserie. 20.42 uur Sonja, praatprogramma ge presenteerd door Sonja Barend. 21.34 uur Cagney and Lacey, Ameri kaanse politieserie. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Robert Long; Hartstocht. Robert Long zingt liedjes van zijn laatste lp: Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 16.15 uur Kokkerellen, culinair pro gramma. 16.35 uur Die Schwarzwaldklinik, se rie. Afl. 34. 17.20 uur Nature of things, natuur filmserie. 17.45 uur Airwolf, Amerikaanse se rie. 18.30 uur The Real Ghostbusters, te kenfilmserie gebaseerd op de speel film Ghostbusters. 18.55 uur De Fabeltjeskrant. 19.00 uur David de kabouter, teken filmserie. 19.25 uur De hoogste versnelling, auto-magazine. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur De Dirtwater Dynastie, se rie. Afl. 5. 21.30 uur Music Hall. Het Metropole Orkest o.l.v. Rogier van Otterloo voert werken uit van Jules Steyn. 22.30 uur AVRO op het Binnenhof, politieke rubriek. 23.00 uur L.A. Law, Amerikaanse se rie. 23.45 uur Ontdek je plekje, vandaag: Harderwijk. Herh. 00.00 uur Journaal. Nederland 3 08.55, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 09.00 uur Muziek II, les 1 t/m 4. 10.30 uur Monumintesoarch yn Fryslan, 3-delige serie over de monu mentenzorg in Friesland. Deel 3. 11.00 uur Het Nederlandse landschap V.O. (3). 17.30 uur Journaal 17.46 uur Sesamstraat. 18.00 uur Paspoort, programma in het Servokroatisch en het Neder lands. 18.15 uur Stone throwers, tweedelige film over de Palestijnse volksopstand Intifada. Deel 2 en slot. 18.30 uur Ca va? Les 10. 19.00 uur Het Klokhuis, informatief jeugdprogramma. 19.15 uur Jeugdjournaal. 19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine. 20.00 uur Journaal 20.29 uur Oog in oog, Ischa Meijer in gesprek met Bob van Amerongen, hoofd afdeling preventie alcohol en drugs. 21.15 uur De boer op, 4-delige docu mentaire serie over de samenhang tussen de vele problemen in het agra risch circuit. 21.40 uur Uit de kunst, kunstrubriek. 22.05 uur Kwartslag: De laatste pa tiënt, korte Duitse film van Carlo Ro- la. 22.30 uur Journaal. 22.40 uur Den Haag vandaag, parle mentaire rubriek. 22.55 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. BRT 1 14.00 uur Schooltelevisie. 15.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 623. Herh. 15.25 uur Argus, praatprogramma. Herh. 16.35 uur I.Q. Herh. 17.05 uur 60-Plus, herh. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik tak, animatieserie voor de allerkleinsten. Afl. 215, herh. 18.05 uur Kung Fu, Amerikaanse se rie. 18.55 uur Akkordeonfestival Dilsen. M.m.v. het Westvlaams akkordeonor- kest o.l.v. André Berten e.v.a. 19.15 uur Uitzending door derden, programma van de Stichting Syndi cale Omroep. 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Nieuws. 20.10 uur Kunst-zaken. 20.15 uur Hoger - lager, twee kandida- tenduo's bekampen elkaar met speel kaarten en enquêtevragen. 21.00 uur Panorama. 21.55 uur Napoleon Josephine, 3- delige Amerikaanse mini-serie van T. Heffron. 23.30 uur Nieuws. 23.50 uur Coda: Open mind, van Gil bert Isbin. Uitgevoerd door het gi taarduo Gilbert Isbin en Eric Neels, gitaarduo. BRT 2 18.50 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. Afl. 624. 19.15 uur Sinja Mosa, Braziliaanse se rie. Afl. 72. 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Nieuws 20.10 uur Kwidam, videospelletje met Marleen Gordts. 20.15 uur Crens, Britse tv-film van Masha Williams. 21.50 uur Eindelijk vrij, Britse docu mentaire. 22.20 uur Sprechen Sie Deutsch? Afl. 5. 13 Ze heeft ook gemerkt, dat vader en zoon dezelfde aard hebben, vasthou dend en taai tot het uiterste, een ras op zichzelf, dat alleen maar gebouwd kon worden in het Hollandse polder land, met zijn eeuwenlange strijd te gen het water. Ondergelopen te ruggewonnen. Opnieuw ondergelo pen dan opnieuw teruggewonnen. Niet capituleren. En zo maar voort. Dat moet zijn stempel zetten op de mensen. Tegelijk heeft Thea, fel op schietend als een bliksemschicht, de wetenschap gekregen, dat zij buiten dit ras staat; dat ze de dreiging en de hardheid ervan vreest. Zij, 't kind van de Gelderse Achterhoek, waar mens en natuur zoveel eeuwen eerder tot evenwicht zijn gekomen. Waar mens en natuur soepel en vertrou wend tegenover elkaar durven staan. De moeder klopt; ze heeft zich dat aangewend, sinds haar zoon volwas sen is geworden, maar opent meteen de deur. Het smalle jongensgezicht, dat ze een goed uur geleden hier in de kamer ontmoette, komt haar plotse ling weer voor ogen, belast, beladen, ver boven zijn twintig jaren. Maar als de jongen kunst in zich heeft! Welke kunstenaar ontkomt aan spanningen! Zijn niet juist de levensspanningen voedselbodem voor elke kunst? Al leen, men moet ze verdragen kunnen, lichamelijk en geestelijk! „Jóngen!" „Ha, die moeder!" Door M. A. M. RENES-BOLDINGH De blijdschap van de goede kame raad komt haar tegen. En daar zit hij aan zijn kleine tafel, vlak voor 't wijd opengezette raam. In de volle, krach tige morgenzon, een boek van bijzon der groot formaat voor zich. Zijn don kere ogen glanzen verrast, volkomen vrij van nachtmerrie. Thea moet naar haar zoon kijken, zijn vrijheid werkt aanstekelijk. „Hij is eruit", denkt ze, „hij is helemaal uit 't moeras! Je ge zicht straalt, zoals vroeger, toen je in de kaarsvlam van de kerstboom keek. 't Licht is jouw wereld. En, o God, de mijne ook! Wij kunnen niet in de duisternis leven, ook niet in de schemering, wij moeten licht hebben, het licht van God". Gretig vraagt ze: „Wat is dat voor een boek?" „Een deel kunstgeschiedenis; gis teravond meegekregen van meneer Lemaire. Italiaanse renaissance, 't Is een vreselijk duur boek; meneer Le maire heeft alle delen, achttien, lang zamerhand verzameld. Hij wil ze me allemaal lenen. Later ga ik ook zo doen; 't is een bezit voor je hele leven. En dan leent u ze weer van mij". „Ik houd me aanbevolen", lacht Thea, „maar dit mag ik toch ook wel inzien?" „Och, natuurlijk! Ik mag 't zo lang houden, als ik wil". Zijn slanke jongenshanden blade ren in het boek, „Moet u dit zien, deze kleuren! Dit is een Madonna van Rafaël. En hier, de Heilige Familie van Michel Ange- lo! Dit hier is een Flora en dit een Ve nus. Hoe vindt u ze?" „Prachtig", zegt Thea en het oude, vaak bijna verdrongen heimwee naar schoonheid klopt angstig luid bij haar aan. Hoe arm gaat het leven worden, wanneer het geen voedsel krijgt! Een laag-bij-de-grondse bede lares voelt ze zich naast dit boek van schoonheid. En de jongen gaat maar voort. „Dat zijn nog eres kleuren, hè? Weet u, dat ze zulke diepe kleuren te genwoordig niet eens meer kunnen maken? Weet u, dat Michel Angelo eens zijn eigen bloed in zijn verf heeft gemengd en dat 't rood toen pas goed werd? 't Klinkt een beetje vreemd, hè? En toch kan ik wel begrijpen, dat hij ertoe kwam. 't Was een nood sprong. hij wilde 't onbereikbare be reiken". „Vroeger was er zoveel mogelijk bij de grote, heldhaftige figuren. Laat 't mischien geen lichaamsbloed zijn ge weest, met hun hartebloed hebben ze zeker geschilderd. Anders zouden ze nu niet meer ontroeren kunnen". „Met hartebloed, ja, maar dat is zwaar werk, moeder". „En óf 't zwaar werk is. 't Is de weg van het offer. Maar de glorie van 't voltooide werk vergoedde alles. Ge loof je ook niet?" „Ja, dat moet wel. Zeg, moeder, ik wist niet ik heb u nog nooit zo ho ren praten. Hoe weet u dat alles?" (wordt vervolgd) 4 I

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5