DE VIER WINDEN
musicohmui
POSTZEGELRUBRIEK
LP-recensies
Thematisch verzamelen
Geen partituur
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Diosdag 29 november 1888 Nr. 24448
5
De dirigent stapt het podium op.
Het publiek applaudiseert. Waarom
weet niemand want men heeft nog
geen noot gehoord. De maestro buigt
schijnbaar onderdanig en draait zich
om naar het orkest teneinde de inzet
van het orkest aan te geven. Dan
slaat de schrik hem om het hart. De
partituur is weg! Het boek waarin al
les staat wat vanavond ten gehore
gebracht zal worden, het is er niet.
Paniek alom. Er wordt overal ge
zocht, het publiek wordt onrustig, de
dirigent kan zijn zenuwen niet meer
de baas en geeft met zijn diri
geerstok een mep op het hoofd van
de eerste violist die vroeg of de
maestro het toilet ook bezocht had.
Nadat de arme mail naar het zieken
huis is afgevoerd krijgt ook de hoor
nist een steek in zijn middenrif
waarna het publiek al honend de
zaal verlaat.
Welke dirigent zoekt in zijn dro
men niet nachtenlang naar zoekge
raakte partituren of partituren die
opeens slechts witte bladzijden be
vatten. Zonder partituur is er geen
muziek en is zelfs de grootste diri
gent machteloos. Deze angstdroom
kwam in mijn herinnering toen ik na
afloop van de beroemde Zierikzeese
Sinterklaasviering iets bijzonders
meemaakte. Nadat de televisie
uitzending voorbij was repte Sint
Nicolaas zich naar de Concertzaal
waar hij in alle rust nog even met de
kleuters van Zierikzee zou converse
ren. Aangezien het gebruikelijk is
om dit gebeuren te omlijsten met eni
ge stichtelijke liederen had men mij
gevraagd om op passende wijze een
aantal Sinterklaaskoralen te bege
leiden op de toetsen van de Concert
zaalvleugel.
Ik bevond mij in de hal toen de
Goedheiligman binnentrad. Plotse
ling kwam een Zwarte Piet op mij af.
Wilt u dit even vasthouden?' Ik kon
mijn ogen niet geloven. Opeens
stond ik met het heilige boek van
Sint Nicolaas in mijn handen. Het
was niet het telefoonboek of het deel
van een encyclopedie dat door
pseudo-Sinten wordt gebruikt. Nee,
dat was het enige echte boek van de
ware Sinterklaas. Wellicht verwacht
u van me dat op dat moment verhe
ven gevoelens door me heen stroom
den. Maar dat was niet het geval. Het
waren louter zondige gedachten.
'Wat zou er gebeuren als ik dit boek
eens zou ontvoeren?' dacht ik arg
listig. Sinterklaas was nergens meer
en kon gelijk weer terugvaren. Hij
kon niets meer zeggen over de deug
den en ondeugden van ons allemaal,
hij kon niet meer prijzen en bestraf
fen. En Sint zonder boek is als een di
rigent zonder partituur.
De tweede gedachte was nog slech
ter. 'Als ik er nu eens even inkeek?'
Wat zou ik lezen bij de M van Marzas
of bij de G van Groen of de N van
Niemantsverdriet. Diep in me brak
een tweestrijd los. En toen... heb ik
even gekeken, heel vlug in het echte
boek van Sint Nicolaas. Weet u wat
er in stond? Niets. De partituur was
leeg. Ik zal u geen details geven over
de schok die ik toen te verwerken
kreeg. Wat heeft Sinterklaas dan ei
genlijk te vertellen?
Niets. Dat bleek ook later op het
toneel. 'Wat zullen we gaan doen, ka
pelmeester?' sprak hij tot me. Omdat
ik ook niets beters wist zei ik 'Laten
we maar gaan zingen' en daar kwam
de stoomboot weer eens aan en klap
te de band van Zwarte Piet voor de
zoveelste keer. 'Het boek is leeg
dacht ik al pingelend maar ook dat
was spoedig geen geheim meer, want
onder aanvoering van de Zwarte Pie
ten begon Sinterklaas te beweren
dat de ondeugden van het jonge
volkje niet in zijn boek stonden. 'Als
je moeder zegt dat Sinterklaas het
opschrijft als je naast de WC plast is
dat niet waar, hoor' begon een Piet,
een van de ergste mannelijke zonden
nu eens bij de naam noemend. 'En als
je je vader plaagt komt dat er ook
niet in' riep de Sint, de laatste stoel-
poet onder het traditionele geloof
wegzagend.
'Is dit Klaas of Sinterklaas' dacht
ik ondeugend, maar deze knipoog
snappen alleen onze vrijzinnigs
vrienden. Inmiddels waren we bezig
aan het zoveelste kapoentje dat weer
in dat stomme schoentje aan hét
gooien was. Sinterklaas anno 198i.
Hij bestraft niet meer. Sinterklaas
roept niet tot de orde, Sinterklaas
beloont niet meer, het is niet de goé
de Sint, maar de goede sulf, ofwel de
sullige goedzak die links en recfits
dure cadeau's om zich heen strooit.
Heeft u de afgelopen jaren wel kens
een Sinterklaas ontmoet die wérke
lijk iets te zeggen heeft? Ik niet. Ze
vragen alleen maar om liedjes en
kusjes, het liefst van meisjes1 boven
de veertien. Er is namelijk geen par
tituur meer. Rietje Boswijk-Hummel
heeft in de serie 'Iedereen heeft wel
een trauma' een boekje hetlicht doen
laten zien over de dramatfsche gevol
gen van het Sinterklaaseloof voor
Kleine kinderen. De Sinterklaas die
zijn boek raadpleegt blijkt schade
lijk te zijn voor de tere kinderziel.
Maar de Sint van Rietje Hummel
vind ik een oude lummel. Want zelf
heb ik zoveel baat géhad dat ik als
kind bij Sint Nicolias werd geroe
pen. Voordat ik bij hem was riep hij
al luid mijn zondentoe: Zo Marzasje,
ik heb gehoord dai jij geen zuurkool
lust. En ik, arm Marzasje, trilde van
binnen maar riep toen luid 'Maar
wel een beetje!' Sinds die tijd eet ik
zuurkool en het is nog elke keer een
feest als het op/tafel staat.
Elke Sinterklaas is een spiegel van
de tijd. Het zil wel mijn reformati-
sche achtergrond zijn die in mij roept
dat een Sinterklaas die niet ver
maant e.i beloont geen ware Sinter
klaas is.
Ik hoordt eens een eilandelijk koor
zingen 'Vin het concert des levens
krijgt niémand een program'. Dat
geldt ooi voor het concert van Sint
Nicolaas. Er is namelijk geen pro
gram omdat er geen concert is en er is
geen concert omdat de partituur leeg
is. Slethts witte bladzijden. En dat is
juist eèn zwarte bladzijde in de ge
schiedenis van de man die wij allen
toch zozeer beminnen.
MARZAS
WET WET WET - Een jaar geleden was in de verste verte nog geen
rookpluim van de Engelse Wet Wet Wet te zien. Nu is de muziek van de
ze Engelse formatie niet meer weg te denken uit het Nederlandse pop
circuit. En nog meer die eeuwige glimlach van de zanger. Hoe triest het
nummer ook mag klinken, op één of andere manier zorgt de voorman
altijd weer voor vrolijke tinten. Die glimlach komt er altijd weer door
heen. Op de nieuw elpee The Memphis Sessions (Phonogram) weet Wet
Wet Wet weer die gevoelige snaar te raken, waarvoor de 'teenagers'
zwijmelen. Een nummers als This Time, op het nieuwe album, is een
juiste ballad met een goede begeleiding van de slagwerker, die als het
ware over de trommels aait. De gitarist speelt daar zachtjes doorheen,
terwijl de toetsenist af en toe soleert. Het lijkt op ballroom jazz met
een vleugje hedendaagse pop. Kortom, een verrukkelijk ontspannend
nummer. Vijf van de acht nummers op het album zijn van de vorige
langspeler Popped In Souled Out, maar ze zijn compleet anders opgeno
men en zullen daarom zeker opnieuw de interesse van de fans prikke
len. Alle popnummers bestaan uit een eenvoudige opbouw en worden
subtiel afgewerkt door zowel de zanger als de andere drie 'instrumen
tale bandleden'.
YAZZ - Ze lijkt op Annie Lennox, zangeres van de Eurythmics, maar
heeft alleen maar interesse in de stevige discodreun, die in de verschil
lende 'flitsende danszalen' wordt gedraaid. Ze heet Yazz en valt voor
muzikale geluiden van de computer. Iets dat bij de jongens van Cold
Cut (Jonathan Moore en Matt Black) wel in de smaak viel. Zij waren
verantwoordelijk voor haar eerste solo-album Wanted (InDisc). Maar
nu blijkt Yazz helemaal in haar eentje de beroemdheid voorbij te stre
ven. Ze wist binnen afzienbare tijd twee hits te scoren met The Only
Way Is Up, een toepasselijk nummer voor een beginnende soliste, en
met Stand Up For Your Love-Right. Beide staan op haar album Wan
ted. Een dansbaar album, die zeker in de discotheken niet moet ontbre
ken. Helaas legt ze in de nummers weinig emotie. Ze zijn door het com
putergestuurde ritme, het scratchwerk en de percussionsgeluiden vaak
te overdreven in een vormpje gegoten. Naast die koude nummers heeft
ze op het album Wanted, waarvan ze zeven nummers zelf schreef, ook
wat langzamere nummers opgenomen. Fine Time is er één van. Heel
diep klinkt een rustig reggaeritme en dat moet de luisteraar bevallen,
omdat disco-muziek nu eenmaal niet te lang moet duren. Die vaste
dreun vraagt vaak net iets te veel van de luisteraar.
RV
Het veelvuldig terugkomen van
een bepaald onderwerp, gaf al
gauw bij die en gene, de neiging
die onderwerpen die hen aanspra
ken in een apart album bij elkaar
te brengen. Het was leerzaam, sti
muleerde de speurzin en gaf bij
een goede opzet, een verrassend
mooi geheel. Heel de wereld ver
zamelen of een land compleet, was
hier niet nodig, want men zocht al
leen die zegels, die voor het geko
zen onderwerp of motief geschikt
waren. Ook gehele series van een
bepaalde uitgifte behoefden niet
meer gekocht te worden, want al
leen de betreffende zegels had
men nodig. Er waren dus diverse
redenen, die het motief verzame
len begunstigden. Bekijken we nu
een wereldcatalogus dan zien we
dat er praktisch geen onderwerp
te bedenken valt, wat niet opgezet
kan worden. Was het eerst alleen
beeldverzamelen, alleen om het
beeld op de zegel zelf, later
splitste zich dat in een zuivere mo
tiefverzameling. Nam men b.v. als
motief het .schip", dan zocht men
die zegels die een afbeelding ver
toonden van het schip in al zijn
verscheidenheid. Van de vroegste
tijden af dat de mens het water ge
bruikte als vervoersweg tot op he
den toe.
Er ontstond dan een geschiedbe-
schrijving die bijzonder mooi
geïllustreerd was. Men moest
daarom niet alleen zegels verza
melen, maar ook de gegevens over
het beeld om een korte tekst bij
het zegel te kunnen plaatsen. Hoe
meer mensen dit gingen doen, hoe
meer de behoefte ontstond, om te
organiseren. Hierdoor werden er
diverse verenigingen opgericht,
zodat men zich nu naar behoefte
bij één van die kan aansluiten. Al
gauw werden speculanten ook at
tent op deze nieuwe hobby, met als
gevolg, dat een verzamelmanier
die opgezet werd om te ontkomen
aan de steeds toenemende aantal
len uitgiften, en de onmogelijk
heid om een bepaald land geheel
compleet te krijgen, tenzij met
grote financiële offers, getorpe
deerd werd. Zo heeft een finan
cieel consortium, met toestem
ming van de republiek Panama,
een Pausen-serie" gemaakt, die
voor ongeveer 30,- werd aange
boden. De eerste twaalf waarden
van die serie gaven de beeltenis-
VTTTTVIVVVTTTVV1
ZIERIKZEE - Zij die geen bevrediging meer vin
den bij het verzamelen, om het verzamelen alleen,
zullen ongetwijfeld gaan zoeken naar een manier,
hun hobby voor zichzelf meer inhoud te geven. Dat
er veel manieren zijn wil ik proberen aan te geven,
hoewel ik voorop moet stellen, dat het in de meeste
gevallen niet anders kan zijn, dan een signaleren,
zonder er te diep op in te gaan. Beginnen we bij het
z.g. beeld- of motiefverzamelen. Dit bestond reeds
vrij lang, voordat het algemeen werd en er aparte
verenigingen voor werden opgericht.
sen van Paus Pius XII en diens elf
voorgangers. Nog 25 andere zegels
zouden daarna verschijnen met de
portretten van alle andere pausen
uit de geschiedenis. De gezamen
lijke filatelistische organisaties
en vooral de R.K. wereldorganisa
tie Sint Gabriël hebben deze spe
culaties scherp veroordeeld. Inter
nationaal ontstond er zo'n
schandaal, dat de Panamese rege
ring op 27 februari 1956, haastig
opdracht gaf alle twaalf al uitge
geven zegels in te nemen en de rest
van de uitgifte eenvoudig ver
bood. Wij filatelisten zijn er aan
gewend, dat velen ons als melk
koetje proberen te gebruiken en
vaak zijn we nog gek genoeg om
erin te trappen. Laat me tot slot
nog een suggestie doen voor het
motiefverzamelen en de rest laat
ik dan aan uzelf over.
Zwitserland
Neem b.v. het veramelen van ze
gels met afbeeldingen van boeren-
woonsteden, zoals Zwitserland
die kent. Men zou dan een mooie
kaart van Zwitserland kunnen te
kenen en de zegels in die kaart
plakken op de plaatsen waar die
boerderijen voorkomen. Hetzelf
de kan men natuurlijk doen met
alle landschapszegels van de gehe
le wereld. Men kan op die manier
zijn eigen aantrekkelijke geïl
lustreerde atlas maken. Het is
maar wat je van je hobby maken
wilt. Zodra iemand zich gaat spe
cialiseren, wordt de kring van
geestverwanten kleiner. Hoe ver
der men zich toespitst op één of
ander onderwerp, hoe eenzamer
men wordt op dat gebied. Dat
heeft soms voordelen, niet zoveel
kapers op de kust, soms nadelen,
moeilijk te verkrijgen en vaak
ook wel vrij kostbare stukken.
Maar is dat nu juist niet één van
onze aantrekkelijkste kanten van
onze hobby? Zoeken en jagen naar
iets en dan na langer of korter tijd
het genot van het in het bezit ge
kregen hebben. Laten we moedig
doorgaan op de andere gebieden
van vrijetijdsbesteding. Er zijn er
nog vele. Gaan we nu eens in ons
album bladeren, dan vallen enke
le dingen al snel op. Laten we be
ginnen bij de tanding, dat kostba
re randje aan ons zegel, waarvan
er niet één mag ontbreken. Vooral
bij de zegels van vóór de oorlog,
geven ze veel variatie te zien. De
perfectie, die nu in onze nationale
postzegeldrukkerij te vinden is,
was toen, vooral in de tweede
helft van 1800, nog ver te zoeken.
Alles moet ontwikkelen, dus ook
de manier om postzegels op een
eenvoudige wijze van elkaar te
scheiden. De schaar voldeed niet
en heeft, vooral voor ons verzame
laars, veel kwaad gedaan. Dat
vinden we nog pijnlijk terug in de
eerste emissie van 1852.
BRUINISSE - Op donderdag 1
december komt de Bruse postze
gelvereniging bijeen. Vanaf 19.00
uur voor de jeugd, vanaf 20.00 uur
voor de senioren.
Woensdag 30 november
Nederland 1
10.00 uur Vrouw zijn, praatprogram
ma.
10.45 uur TV-fruitmand, programma
met bekende geestelijke liederen.
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
15.00 uur Het hart op de tong, ge
sprekken over God.
15.55 uur Ronduit muziek.
16.10 uur De natuur van Noord-
Amerika, natuurserie.
16.35 uur Lassie, Amerikaanse serie.
17.00 uur D'r kan nog meer bij, kin
derprogramma.
17.30 uur Journaal.
17.46 uur Tijdsein Buitenland, actua
liteitenrubriek.
18.30 uur Jody en het hertejong, te
kenfilmserie.
19.00 uur Journaal.
19.20 uur Ronduit radar, jongerenma
gazine.
19.45 uur Bunkeren, interviews met
bekende Nederlanders.
19.55 uur De Campbells, Canadese se
rie.
20.20 uur Taaislag, spelprogramma.
21.05 uur Race tegen de klok, portret
van de 17-jarige Dan Krainert tijdens
en na een harttransplantatie.
21.40 uur Zingen in Kampen, koor
zangprogramma.'
22.05 uur Zoals Mozes, bijbelstudie
serie.
22.30 uur Journaal
22.40 uur Tijdsein, actualiteitenma
gazine.
23.10 uur Toren van Babel, discussie
programma.
23.45 uur Tenslotte, beschouwing.
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
16.00 uur Seabert, tekenfilmserie.
16.10 uur B.O.O.S.! Kinderprogram
ma gepresenteerd door Bart de
Graaff.
16.35 uur My little pony, tekenfilmse
rie.
16.55 uur Dort kommen die Clowns,
kinderverhaal met Herman van Veen
en Cor Witsche in de hoofdrol.
17.20 uur Starcom, tekenfilmserie.
17.45 uur Call to glory, Amerikaanse
serie.
18.30 uur Mijn eerste keer, program
ma waarin ervaringen en emoties van
kinderen die iets voor het eerst mee
maken centraal staan.
18.55 uur De Fabeltjeskrant.
19.00 uur Countdown, popprogram
ma.
20.00 uur Journaal.
20.29 uur Married with children, 13-
delige comedyserie.
21.05 uur Indoor motorsportgala, mo
torsportspektakel in Ahoy.
21.50 uur Nieuwslijn, actualiteiten
magazine.
22.35 uur Rock Rusland - Kloppen
op Stalins deur, documentaire over
de geschiedenis van de rockmuziek in
Rusland.
23.20 uur Hoe beveiligt Nederland
zich? Documentaire.
00.10 uur Journaal.
Nederland 3
09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor
doven en slechthorenden
09.30 uur Kijk als je tekent groep 5
en 6, les 1 t/'m 4.
17.30 uur Journaal
17.46 uur Sesamstraat.
18.00 uur De nieuwe Imams, docu
mentaire over de eerste imam school
in Nederland waar Islamitische kin
deren worden opgeleid tot geestelij
ken.
18.30 uur Feiten over de ziekte AIDS.
Afl. 6.
19.00 uur Het Klokhuis, informatief
jeugdprogramma.
19.15 uur Jeugdjournaal
19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine.
20.00 uur Journaal
20.29 uur Avondvoorstelling: Ploe
gendienst, tv-spel van Lesley Bruce.
21.25 uur Straatbeelden, filmportrët
van de fotograaf Ed van der Elsken,
die op 2 december a.s. de David Roëll-
prijs in de Amsterdamse Stads
schouwburg krijgt uitgereikt.
21.57 uur Studio Sport
22.30 uur Journaal.
22.40 uur Den Haag vandaag, parle
mentaire rubriek.
22.55 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
BRT 1
15.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie. Afl. 622, herh.
15.25 uur Bouwen om te wonen. Afl.
5. Herh.
15.55 uur Juke Box
16.00 uur Candy Candy, tekenfilmse
rie. Afl. 3.
16.20 uur Foofur, 26-delige Ameri
kaanse tekenfilmserie. Afl. 22.
16.45 uur Nachtzeilers, 6-delige Noor
se jeugdserie. Afl. 5.
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik tak, animatieserie voor
de allerkleinsten. Afl. 214, herh.
18.05 uur Plons, Plons en de speelvo
gel. Herh.
18.10 uur Merlina, detective-reeks
voor kinderen. Afl. 13.
18.35 uur Kilimanjaro, nieuwsmaga-
zine voor kinderen.
19.00 uur Comedy Capers, korte ko
mische film met Ralph Graves.
19.15 uur Uitzending door derden,
programma van de Katholieke
Televisie- en Radio Omroep.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws.
20.10 uur Kunstzaken.
20.15 uur I.Q. quiz.
20.45 uur Huizen kijken, 10-delige se
rie over bouwen, verbouwen en wo
nen. Afl. 10.
21.30 uur Moviola, filmmagazine.
22.30 uur Nationale Loterij en paar-
denkoersen.
22.35 uur Nieuws
22.50 uur Zomerrock, hoogtepunten
uit de zomerrockfestivals.
23.30 uur Coda: Ennui van Dirk van
Bastelaere.
BRT 2
18.50 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie. Afl. 623.
19.15 uur Sinja Mosa, Braziliaanse se
rie. Afl. 71.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws
20.10 uur Kwidam, videospelletje
met Marleen Gordts.
20.15 uur Modem extra - Aids, totaal
programma n.a.v. de Internationale
Aidsdag op 1 december.
Donderdag- 1 december
Nederland 1
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.01 uur Neighbours, Australische
serie.
16.25 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse
comedyserie. Herh.
16.50 uur TV-Werkjournaal. Presenta
tie: Paula Patricio en Pieter Jan Ha-
gens. Herh.
17.15 uur Barbey Bear, Amerikaanse
tekenfilm.
17.30 uur Journaal.
17.47 uur Achter het nieuws, actuali-'
teitenprogramma.
VARA's kindermenu:
18.02 uur Ovide en zijn vriendjes, te
kenfilmserie.
18.15 uur De smurfen, tekenfilmserie.
18.28 uur De snorkels, tekenfilmse
rie.
18.41 uur Böes; tekenfilmserie.
19.00 uur Journaal.
19.21 uur De baas in huis, Ameri
kaanse comedyserie.
19.53 uur Labyrinth, spelprogram
ma.
20.20 uur Zeg 'ns AAA, Nederlandse
comedyserie.
20.42 uur Sonja, praatprogramma ge
presenteerd door Sonja Barend.
21.34 uur Cagney and Lacey, Ameri
kaanse politieserie.
22.30 uur Journaal.
22.40 uur Robert Long; Hartstocht.
Robert Long zingt liedjes van zijn
laatste lp:
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.15 uur Kokkerellen, culinair pro
gramma.
16.35 uur Die Schwarzwaldklinik, se
rie. Afl. 34.
17.20 uur Nature of things, natuur
filmserie.
17.45 uur Airwolf, Amerikaanse se
rie.
18.30 uur The Real Ghostbusters, te
kenfilmserie gebaseerd op de speel
film Ghostbusters.
18.55 uur De Fabeltjeskrant.
19.00 uur David de kabouter, teken
filmserie.
19.25 uur De hoogste versnelling,
auto-magazine.
20.00 uur Journaal.
20.29 uur De Dirtwater Dynastie, se
rie. Afl. 5.
21.30 uur Music Hall. Het Metropole
Orkest o.l.v. Rogier van Otterloo
voert werken uit van Jules Steyn.
22.30 uur AVRO op het Binnenhof,
politieke rubriek.
23.00 uur L.A. Law, Amerikaanse se
rie.
23.45 uur Ontdek je plekje, vandaag:
Harderwijk. Herh.
00.00 uur Journaal.
Nederland 3
08.55, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor
doven en slechthorenden
09.00 uur Muziek II, les 1 t/m 4.
10.30 uur Monumintesoarch yn
Fryslan, 3-delige serie over de monu
mentenzorg in Friesland. Deel 3.
11.00 uur Het Nederlandse landschap
V.O. (3).
17.30 uur Journaal
17.46 uur Sesamstraat.
18.00 uur Paspoort, programma in
het Servokroatisch en het Neder
lands.
18.15 uur Stone throwers, tweedelige
film over de Palestijnse volksopstand
Intifada. Deel 2 en slot.
18.30 uur Ca va? Les 10.
19.00 uur Het Klokhuis, informatief
jeugdprogramma.
19.15 uur Jeugdjournaal.
19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine.
20.00 uur Journaal
20.29 uur Oog in oog, Ischa Meijer in
gesprek met Bob van Amerongen,
hoofd afdeling preventie alcohol en
drugs.
21.15 uur De boer op, 4-delige docu
mentaire serie over de samenhang
tussen de vele problemen in het agra
risch circuit.
21.40 uur Uit de kunst, kunstrubriek.
22.05 uur Kwartslag: De laatste pa
tiënt, korte Duitse film van Carlo Ro-
la.
22.30 uur Journaal.
22.40 uur Den Haag vandaag, parle
mentaire rubriek.
22.55 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
BRT 1
14.00 uur Schooltelevisie.
15.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie. Afl. 623. Herh.
15.25 uur Argus, praatprogramma.
Herh.
16.35 uur I.Q. Herh.
17.05 uur 60-Plus, herh.
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik tak, animatieserie voor
de allerkleinsten. Afl. 215, herh.
18.05 uur Kung Fu, Amerikaanse se
rie.
18.55 uur Akkordeonfestival Dilsen.
M.m.v. het Westvlaams akkordeonor-
kest o.l.v. André Berten e.v.a.
19.15 uur Uitzending door derden,
programma van de Stichting Syndi
cale Omroep.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws.
20.10 uur Kunst-zaken.
20.15 uur Hoger - lager, twee kandida-
tenduo's bekampen elkaar met speel
kaarten en enquêtevragen.
21.00 uur Panorama.
21.55 uur Napoleon Josephine, 3-
delige Amerikaanse mini-serie van T.
Heffron.
23.30 uur Nieuws.
23.50 uur Coda: Open mind, van Gil
bert Isbin. Uitgevoerd door het gi
taarduo Gilbert Isbin en Eric Neels,
gitaarduo.
BRT 2
18.50 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie. Afl. 624.
19.15 uur Sinja Mosa, Braziliaanse se
rie. Afl. 72.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws
20.10 uur Kwidam, videospelletje
met Marleen Gordts.
20.15 uur Crens, Britse tv-film van
Masha Williams.
21.50 uur Eindelijk vrij, Britse docu
mentaire.
22.20 uur Sprechen Sie Deutsch? Afl.
5.
13
Ze heeft ook gemerkt, dat vader en
zoon dezelfde aard hebben, vasthou
dend en taai tot het uiterste, een ras
op zichzelf, dat alleen maar gebouwd
kon worden in het Hollandse polder
land, met zijn eeuwenlange strijd te
gen het water. Ondergelopen te
ruggewonnen. Opnieuw ondergelo
pen dan opnieuw teruggewonnen.
Niet capituleren. En zo maar voort.
Dat moet zijn stempel zetten op de
mensen. Tegelijk heeft Thea, fel op
schietend als een bliksemschicht, de
wetenschap gekregen, dat zij buiten
dit ras staat; dat ze de dreiging en de
hardheid ervan vreest. Zij, 't kind
van de Gelderse Achterhoek, waar
mens en natuur zoveel eeuwen eerder
tot evenwicht zijn gekomen. Waar
mens en natuur soepel en vertrou
wend tegenover elkaar durven staan.
De moeder klopt; ze heeft zich dat
aangewend, sinds haar zoon volwas
sen is geworden, maar opent meteen
de deur. Het smalle jongensgezicht,
dat ze een goed uur geleden hier in de
kamer ontmoette, komt haar plotse
ling weer voor ogen, belast, beladen,
ver boven zijn twintig jaren. Maar als
de jongen kunst in zich heeft! Welke
kunstenaar ontkomt aan spanningen!
Zijn niet juist de levensspanningen
voedselbodem voor elke kunst? Al
leen, men moet ze verdragen kunnen,
lichamelijk en geestelijk!
„Jóngen!"
„Ha, die moeder!"
Door M. A. M. RENES-BOLDINGH
De blijdschap van de goede kame
raad komt haar tegen. En daar zit hij
aan zijn kleine tafel, vlak voor 't wijd
opengezette raam. In de volle, krach
tige morgenzon, een boek van bijzon
der groot formaat voor zich. Zijn don
kere ogen glanzen verrast, volkomen
vrij van nachtmerrie. Thea moet naar
haar zoon kijken, zijn vrijheid werkt
aanstekelijk. „Hij is eruit", denkt ze,
„hij is helemaal uit 't moeras! Je ge
zicht straalt, zoals vroeger, toen je in
de kaarsvlam van de kerstboom
keek. 't Licht is jouw wereld. En, o
God, de mijne ook! Wij kunnen niet
in de duisternis leven, ook niet in de
schemering, wij moeten licht hebben,
het licht van God". Gretig vraagt ze:
„Wat is dat voor een boek?"
„Een deel kunstgeschiedenis; gis
teravond meegekregen van meneer
Lemaire. Italiaanse renaissance, 't Is
een vreselijk duur boek; meneer Le
maire heeft alle delen, achttien, lang
zamerhand verzameld. Hij wil ze me
allemaal lenen. Later ga ik ook zo
doen; 't is een bezit voor je hele leven.
En dan leent u ze weer van mij".
„Ik houd me aanbevolen", lacht
Thea, „maar dit mag ik toch ook wel
inzien?"
„Och, natuurlijk! Ik mag 't zo lang
houden, als ik wil".
Zijn slanke jongenshanden blade
ren in het boek,
„Moet u dit zien, deze kleuren! Dit
is een Madonna van Rafaël. En hier,
de Heilige Familie van Michel Ange-
lo! Dit hier is een Flora en dit een Ve
nus. Hoe vindt u ze?"
„Prachtig", zegt Thea en het oude,
vaak bijna verdrongen heimwee naar
schoonheid klopt angstig luid bij
haar aan. Hoe arm gaat het leven
worden, wanneer het geen voedsel
krijgt! Een laag-bij-de-grondse bede
lares voelt ze zich naast dit boek van
schoonheid. En de jongen gaat maar
voort.
„Dat zijn nog eres kleuren, hè?
Weet u, dat ze zulke diepe kleuren te
genwoordig niet eens meer kunnen
maken? Weet u, dat Michel Angelo
eens zijn eigen bloed in zijn verf heeft
gemengd en dat 't rood toen pas goed
werd? 't Klinkt een beetje vreemd,
hè? En toch kan ik wel begrijpen, dat
hij ertoe kwam. 't Was een nood
sprong. hij wilde 't onbereikbare be
reiken".
„Vroeger was er zoveel mogelijk bij
de grote, heldhaftige figuren. Laat 't
mischien geen lichaamsbloed zijn ge
weest, met hun hartebloed hebben ze
zeker geschilderd. Anders zouden ze
nu niet meer ontroeren kunnen".
„Met hartebloed, ja, maar dat is
zwaar werk, moeder".
„En óf 't zwaar werk is. 't Is de weg
van het offer. Maar de glorie van 't
voltooide werk vergoedde alles. Ge
loof je ook niet?"
„Ja, dat moet wel. Zeg, moeder, ik
wist niet ik heb u nog nooit zo ho
ren praten. Hoe weet u dat alles?"
(wordt vervolgd)
4
I