de speelgoedverkoper Een speelgoedwinkel is er niet alleen voor kinderen Een dag op stap met ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE 8 november 1988 Nr. 24436 5 ZIERIKZEE - „Goede voorlichting is erg belangrijk. Soms ben je dan natuurlijk op dat moment a-commercieel bezig, maar ik ben ervan overtuigd dat het toch uiteindelijk in je voordeel uitwerkt". Aan het woord is Hans Lindhout uit Zierikzee. Eenentwintig jaar geleden begon hij als winkelchef bij De Vries aan het Havenplein. Nu is hij eigenaar van twee winkels in Zierikzee. In die eenentwintig jaar is er veel veranderd. Niet alleen in het leven van Lindhout, maar ook in de ontwikkeling van het speelgoed. Lindhout stelt dat lang niet alle veranderingen ook verbeteringen zijn. „Aan de ene kant zie je dat de kwaliteit van het speelgoed beter is. Aan de andere kant krijg je te maken met erg modisch speelgoed, van die A- team-spullen en zo, en daar word ik weieens niet goed van". Een dag op stap met een speelgoedverkoper. Sinterklaas is weer in aantocht. Lindhout en zijn medewerkers gaan drukke tijden tegemoet. „Maar eigenlijk ken je tegenwoordig geen stille tijden meer hoor. Je hebt natuurlijk wel bepaalde seizoenen waarin het drukker is. In juli en augustus is het druk en natuurlijk ook in november en december", aldus Lindhout. Hoewel hij zich in hoofdzaak bezig houdt met inkoop en administratie van de winkels is hij ook bijna dagelijks of op de Appelmarkt of in de winkel aan de St. Domusstraat te vinden. „Het ondernemer zijn is steeds weer een uitdaging, maar dan is het ook nodig dat iedereen in het team gelijkwaardig is. Ik gebruik ook nooit het woord personeel. Ik praat liever over mijn medewerkers". De keuze van het beroep speelgoedverkoper was voor Lindhout niet voor de hand liggend. „Eigenlijk wilde ik de kant van de electro'-techriiek uit en "daar heb ik' ook mijn opleiding in gevolgd". Maar het pakte anders uit. „Ik werd indertijd gevraagd door Piet Verhage als winkelchef en daar ben ik toen ingesprongen. Hoewel het dus eigenlijk buiten mijn vakgebied viel", aldus Lindhout. Hij wilde persé op Schouwen-Duiveland blijven wonen en nam onder andere daarom het aanbod van Verhage aan. Een beslissing waar hij nooit spijt van heeft gehad. Al onderkent hij wel dat er aan het vak ook een aantal nadelen zit. „Je hebt weinig vrije tijd. Het is een vak dat je helemaal opslokt". Eén van de grootste veranderingen in de wereld van het speelgoed is volgens Lindhout de intrede van het, technische speelgoed. Menigeen zal zich van vroeger het razend populaire constructiespeelgoed meccano herinneren. Het bestaat nog steeds, maar heeft er in de loop der tijden heel wat concurrentie bijgekregen. Lindhout: „Je ziet erg veel techniek in het hedendaagse speelgoed. Wat dat betreft is mijn technische ondergrond wel een pré". Verder is er eigenlijk op de keper beschouwd niet zoveel veranderd. Het hele maatschappelijke leven, maar vooral de televisie, heeft nog steeds een grote invloed op een deel van het speelgoed dat op de markt wordt gebracht. Vroeger was het de Batcar en liepen de kinderen over straat gehuld in Batcapes terwijl weer anderen de avonturen van de Thunderbirds naspeelden met de verschillende voer- en vliegtuigen die in die serie gebruikt werden. Niets nieuws onder de zon dus. Al heten de hedendaagse televisiehelden He-man and the masters of the universe of Ghostbusters. Lindhout zegt niet zo stuk te zijn van dit speelgoed dat hij de titel 'modisch' meegeeft. „Het nadeel van dat speelgoed is dat het sterk gekoppeld is aan de televisie. Je had indertijd bijvoorbeeld The A- Team. Op gegeven moment was die serie gestopt en men zou er een paar maanden later weer mee op de buis komen. Dus dan zorg je dat je het speelgoed dat daarop geïnspireerd is in huis hebt. Die serie kwam toen pas veel later weer op het scherm en dan blijf je wel met al die A-teamspullen zitten". Daarnaast is Lindhout geen voorstander van dergelijke series, waarin nogal wat geweld wordt gebruikt. „Ik probeer oorlogsspeelgoed zoveel mogelijk te vermijden in mijn assortiment, maar het is ook weer niet zo dat ik het helemaal niet heb. Je kunt er niet omheen", aldus Lindhout. „Als je het gaat verstoppen wekt dat alleen maar de nieuwsgierigheid van kinderen" Hij stelt ook dat een aantal jeugdseries op televisie erg weinig met de werkelijkheid te maken heeft. „Er wordt een beeld geschetst dat helemaal niet klopt". Dat gebeurt volgens Lindhout overigens ook in sommige tv- reclames voor speelgoed. „Er worden allerlei eigenschappen opgenoemd die een bepaald stuk speelgoed zou hebben, maar helemaal niet heeft. De indruk wordt bijvoorbeeld gewekt dat een pop kan lopen, en dat kan natuurlijk helemaal niet. Daarom is ook die goede voorlichting zo belangrijk". Hoewel Lindhout kritische kanttekeningen maakt bij sommige soorten speelgoed stelt hij in zijn algemeenheid dat de kwaliteit van het speelgoed steeds beter is geworden. „Beter en doordachten Het speelgoed heeft een veel langere levensduur, het is veel duurzamer", aldus Lindhout. Om die bewering te onderbouwen voert hij het argument aan dat er vandaag de dag heel' goed wordt gekeken naar de kindveiligheid van het speelgoed. Het speelgoed, met name voor de allerkleinsten, kent geen scherpe hoeken meer en men gebruikt, in de wetenschap dat kinderen graag kluiven aan speeltjes, niet-giftige verfstoffen. „Het speelgoed moet ook slagvast zijn en mag niet splinteren. Het komt een enkele keer nog wel voor dat er slecht en goedkoop speelgoed aangeboden wordt, maar ik let er scherp op dat dat spul niet bij mij in de winkel komt". „Goed speelgoed? Dat is speelgoed dat de fantasie van de kinderen stimuleert. In het speelgoed moet niet alles van te voren vastgelegd zijn. Het kind moet ermee kunnen doen wat het wil", aldus Lindhout. Hij stelt dat er tegenwoordig niet langer sprake is van jongens- en meisjesspeelgoed. „Je hebt natuurlijk nog wel poppen en autootjes, maar het is niet meer zo dat een autootje per definitie voor de jongen is en dat een meisje altijd met poppen speelt. Ik vind dat zelf een heel leuke ontwikkeling", aldus Lindhout. Volgens hem wordt het speelgoed vaak gebruikt om het leven van de volwassenen te imiteren. „En een vrouw rijdt net zo goed in een auto als een man en daarom is het ook logisch dat een vrouw met autootjes kan spelen. Ik bedoel maar, ik speel nu zelf ook winkeltje en in de keuken staan een heleboel koks". Naast de speelgoedfabrikanten zijn ook de ouders meer bewust met speelgoed bezig. „Je krijgt als speelgoedverkoper regelmatig vragen van ouders over wat voor hun kind het meest geschikte speelgoed is. Een aantal jaren geleden werd er veel meer lukraak gekocht. Er werd meer op de prijs gelet dan op de kwaliteit, maar dat is nu wel veranderd. Al moet ik zeggen dat er een enorm verschil is tussen zomer en winter. Je eigen klanten, de mensen van Schouwen- Duiveland, komen bewust om iets te kopen. In de zomer lopen er veel meer mensen zomaar even binnen om rond te kijken. En het komt ook wel voor dat pa en moe gaan winkelen en dan hun kroost in de speelgoedwinkel achterlaten", aldus Lindhout. Volgens hem is de agressie in de winkel toegenomen. ,,Ze zitten overal aan te friemelen en als je er dan heel beleefd iets van zegt kun je nog een grote mond krijgen ook. Dat is echt opvallend. Dat zag je tien jaar geleden helemaal niet. Maar gelukkig gebeurt dat geen tien keer op een dag". Wat ook regelmatig voorkomt is dat mensen verontwaardigd reageren als een bepaald stuk speelgoed niet voorradig is. 'Het staat toch in de folder?'. Speelgoed is volgens Lindhout niet langer iets dat voor het overgrote deel in de Sinterklaastijd van de hand gaat. „Speelgoed wordt het hele jaar door verkocht. Maar duurdere dingen worden alleen voor verjaardagen gekocht, en niet zomaar tussendoor". Lindhout stelt dat een speelgoedwinkel niet alleen het domein is van kinderen. Poppen noemt hij als voorbeeld van een artikel dat ook vaak door volwassenen zelf wordt gekocht. Hij doelt dan wel op de duurdere merkpoppen. „Sommige mensen hebben daar een hele verzameling van". Frappant is wat dat betreft net feit dat de verkoop van modelspoorbanen sterk teruggelopen is. „Maar de race banen komen weer helemaal terug en de modelbouw is ook een terrein waarop heel goed verkocht wordt". Lindhout begon overigens al vrij snel nadat hij bedrijfsleider werd bij het speelgoedhuis in de St. Domusstraat met een uitbreiding op het gebied van de modelbouw. Op de bovenverdieping werd een aparte afdeling gecreëerd. Inmiddels is men in de St. Domusstraat een pand opgeschoven. „In dat andere pand hadden we gewoon veel meer ruimte en toen zijn we ook begonnen met de verkoop van vliegers en dat is enorm aangeslagen". Een item dat vooral de laatste jaren sterk in opmars is is het radiografisch bestuurbare speelgoed. Computerspelletjes bleken een vrij kortstondige rage, maar de draadloos bestuurde auto's, vliegtuigen en boten lijken een blijvertje. Lindhout streeft ernaar om vooral ook op dit gebied de klanten goed voor te lichten en men kan bij hem ook terecht voor reparaties aan radiografisch bestuurd speelgoed. „Het nadeel is dan weer dat er zo enorm veel merken zijn op dat gebied. Het is gewoon niet haalbaar om van alle merken een aantal onderdelen in huis te hebben. En dat houdt helaas in dat je weieens klanten moet teleurstellen. Dat is heel onplezierig". Hoewel de techniek een zo belangrijke rol speelt in het speelgoed is het gek genoeg nooit gekomen tot een grootscheepse integratie van electronica in bijvoorbeeld de spelletjes. Een rondgang door de winkel leert dat het aanbod enorm groot is maar dat de invloed van de electronica zeer beperkt is. Veel verder dan zeeslag per computer gaat het niet. Opvallend is ook hier weer dat er nogal wat spelletjes zijn die geïnspireerd zijn op de televisie. Het spelletje Pisa, waarbij getracht moet worden zoveel mogelijk poppetjes op een wankel torentje te zetten, is daar een sprekend voorbeeld van. Maar verder ziet de klant ook veel, vaak op het verre oosten geïnspireerde, taktiek- spelletjes. Het aloude Mah Jong spel is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, maar ook het puur Hollandse Mens-erger-je-niet is nog steeds terug te vinden in het assortiment van de winkel van Lindhout. „Er is eigenlijk niets dat er qua verkoopresultaten echt uitspringt. Ja, Rummy-cup. dat is geloof ik een spel dat zo'n beetje iedereen hier op Schouwen- Duiveland in huis heeft. Er gaat bijna geen dag voorbij of je verkoopt wel Rummy-cup. En Monopoly en Risk zijn ook nog steeds erg populair. Er zit eigenlijk maar af en toe een spel tussen dat niet aanslaat". Tben Lindhout 21 jaar geleden in het speelgoedvak stapte had hij niet kunnen bevroeden dat hij ooit eigenaar van twee winkels in het centrum van Zierikzee zou worden. „Nee, die nieuwe winkel aan de Appelmarkt was eigenlijk geen vooropgezet plan, maar de hele speelgoedbranche is de laatste paar jaar enorm in de lift terecht gekomen. Wij dachten ook in eerste instantie wel toe te kunnen met de verhuizing in de St. Domusstraat naar het grotere pand, maar dat is anders uitgepakt", aldus Lindhout. Eerder verkocht hij speelgoed onder de paraplu van Intertoys, maar daar heeft hij een punt achter gezet. „Intertoys gaat uit van franchising. Iedere Intertoys-winkel heeft praktisch hetzelfde assortiment. Ik had al een tijdje onvrede met dat systeem omdat ik vind dat dat je als speelgoedhandelaar teveel beperkingen oplegt. Dus toen ik de kans kreeg ben ik overgestapt op de Speelboom. Want je moet je als speelgoedhandelaar wel aansluiten bij een inkooporganisatie. Op eigen houtje red je het echt niet. En vanaf de tijd dat ik wist dat ik bij de Speelboom terecht kon is het allemaal heel snel gegaan. Eind maart dit jaar viel de beslissing eigenlijk al en in april hebben we de winkel aan de Appelmarkt geopend. Lindhout zegt nog wel te moeten wennen aan het feit dat in de winkel aan de Appelmarkt veel meer mensen zomaar even binnenlopen zonder iets te kopen dan ooit in het pand aan de St. Domusstraat het geval was. Nog even en dan is het zover. Menig kinderhart zal weer sneller gaan kloppen in verband met de aankomst van de oude kindervriend uit Spanje. Dit jaar zal dat in Zierikzee wat extra spektakel gaan geven omdat de aankomst van Sint Nicolaas in Zierikzee rechtstreeks op de beeldbuis te volgen zal zijn. Lindhout vindt dat Zierikzee nu nog meer dan ooit verplicht is om haar naam als koopcentrum van Schouwen-Duiveland waar te maken. „En dan kun je in mijn ogen niet volstaan met één extra koopavond voor Sinterklaas". Overigens kan men in de winkel van Lindhout niet alleen terecht voor Sinterklaas-cadeautjes. Tien jaar geleden begon hij met de verhuur en verkoop van complete Sinterklaas-outfits. Wellicht iets voor de buurman die beloofd heeft om na koffietijd op de deur te bonzen en met schrikaanjagende stem te informeren of er soms nog stoute kindertjes aanwezig zijn. Tfekst: Piet Kleemans Foto: Johan Junior 1 A

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5