REI" A M Bel BECAM: stukken berichten Positie vrouw centraal bij studievereniging EEN ANDERE AUTO KOPEN? Rover 820 e Fastback Oplossing? DEKHUI 05270-16991 Peetied Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten Algemene beschouwingen Middenschouwen Autonieuws Hard rijden zonder bekeuringen BECAM maakt het SNEL mogelijk! Een Rover met een eigen gezicht 6 OOSTERLAND - Vanwege de scheppingsorde is er een fundamenteel ver schil tussen man en vrouw en niet tengevolge van de zondeval. Als in Genesis 2:18 over de vrouw gesproken wordt als een hulpe, die als tegenover de man zal zijn, is het woord „hulpe" een eretitel. De vrouw wordt dus volgens de scheppingsorde in een afhankelijke positie tegenover de man geplaatst en niet naast de man. Dit stelde ds. P. van Ruitenburg, predikant van de Gerefor meerde Gemeente te Meliskerke tijdens een bijeenkomst van de Staatkundig Gereformeerde Studievereniging Schouwen-Duiveland te Oosterland. De pre dikant sprak over het onderwerp ,,De vrouw in het openbare leven". De ver gadering werd geleid door voorzitter T. van Oostenbrugge uit Bruinisse. Aan de hand van verschillende Bij belgedeelten ging spreker nader in op de positie van de vrouw in het maat schappelijke leven. Als in 1 Korinthê Wat is 't tehenwoordig mooi a je nae die peemesienen kiekt, mankracht komter nie mee an te pas. Attut'n bit je redeluk weer is hae dat hoed. Wat ister wê 'n aermoe bie lêê, die pe en 't najear at tan 's ochens 't ies op de blaeren lag, in je most die vastpakke mee je blote andjes, om ze uut te doen, dan kaje nie behriepe oe at 'n maens dat kan overleve. In atte d'r dan 'n paer reken uut spit waere in dae kwam 'n buuè dan mee 't of kap pen slööze ze net deu j'n anden as pae- ling. J'n anden stief van de kauê, en van de slik. Meesta hieng dat in 't an he nome. Vaoders spit te moeders of kin- ders of kappe. Kretiek was tér ook, waster te vee tarra zeide ze a lauw 'n bitje beter ofkloppe, ze keke d'r aok nae of atte de kopen nie te kroot of kapt wiere dat was kilo verlies, aok nie te klein, want dan zaete d'r nog wat blaeren an dat was aok tarra. In dien tied hienhe de peeën nog nae de Kaoije. Dae was 't 'n drukte van be lang, waehen op waehen, in dae wae re nie voldoende schepen, dan wiere ze an d'n diek hooit. Vee slik op durp mê wat waster noe vöö 'n kind mooier om dae bie te wezen, kieke of ter heen manhei bie zat die dê je dan uut olie, je miek 'r kaetjes in net as van 'n hezicht, je dêê d'r in kaetjes in, in je aode 'n lampioen. Mê ja m'n dae ook wellis op m'n kaore hooië, in dat kwam aoltied nie hoed uut. Aje noe boven op d'n diek stong, waere d'r be- nee d'n diek van die auwe uusjes. Toen beurde 't datter êên 'n pee nae benee hooide, precies deu zo'n ruutje. Noe was dat bie vee auwe maensen, vroeg nae baede 'n petrolielampje op taefel. Die pee aode zöö'n hank dat ten deu de ruute over taefel vloog in 't lampje d'r of. Wat doe je dan as kin- ders, mee 'n rothank nae ruus. Laeter aje dan op de kooie lag, hien je dae over dienke zou dae heen brand van komme, zou ze 't nie zien ao. Zou de pliesje komme, dan zat je vóö je eihe in de knaope, je lag d'r van wakker. M'n ao d'r nooit wat mee van óört. Aje dae dan laeter nog over dienkt, dan laope 'n maens nog mee aerse schuld over daerde, in \Vas 't mê 'rt paer kwartjes, je liet 'r 'n aore vóö op- draoie. Mê a je jonk bin dienk je dae nie over, dan beije blie da je d'n dans wêê onspronhe bin, in dan voel je j'n eihe 't vindje wee. 't Hoeije. WULLUM 11:14 en 15 gesproken wordt dat de na tuur leert dat lang haar voor een man een oneer is, maar lang haar voor een vrouw een eer, dan wijst het woord .natuur" terug naar de schepping en niet naar de cultuur. De scheppings orde is bepalend voor de juiste visie op de verhouding man/vrouw. In Ge nesis 3:16 staat dat de man heerschap pij zal hebben over de vrouw. Ds. Van Ruitenburg benadrukte dat deze heerschappij er ook al vóór de zonde val was. De kanttekening bij de Statenver taling wijst er op dat „wat haar eer der gemakkelijk was wordt haar nu een last". Heerschappij voeren bete kent hier: eenvoudig, vriendelijk lei ding geven zoals ook de heerschappij van Christus betekent dat Hij zorg draagt voor Zijn Kerk. Met een beroep op de scheppingsor de wordt in 1 Timotheüs 2:11 en 12 ge wezen op de plaats van de vrouw in stilheid en onderdanigheid. Dit geldt in het algemeen in het openbare le ven, dus zeker in de kerkelijke ge meente zoals blijkt uit 1 Korinthe 14:34. Spreker wees er op dat de plaats van de vrouw in het Oude Testament geen andere is dan in het Nieuwe Tbstament. In het Nieuwe Testament wordt hoogstens duidelij ker gesproken maar niet anders dan in het Oude Testament. Stilheid Wat de praktische consequenties betreft concludeerde ds. Van Ruiten burg dat de plaats van de vrouw in het gehele leven in onderworpenheid en in stilheid zal zijn. Een vrouw voor de klas is hiermee niet in strijd omdat zij dan als een moeder leeft en leiding geeft en niet heerst ten op zichte van mannen. Een functie van adjunct-directrice of directrice op school zag spreker duidelijk in strijd met de roeping van de vrouw. Wat in het maatschappelijke leven geldt, geldt ook in de politiek, zodat een vrouw hier geen heersende en medebeslissende functie kan bekle den. Organisch kiesrecht De predikant sprak zijn voorkeur uit voor het organisch kiesrecht. On der de huidige omstandigheden kan de vrouw volgens spreker van het stemrecht gebruik maken omdat zij dan niet heerst. Tenslotte wees ds. Van Ruitenburg er op dat men in de huidige situatie met de democratie mee kan gaan bin nen de grenzen van Gods Woord. Een SGP-er wil echter dat er geregeerd wordt in overeenstemming met het geen Gods Woord leert en niet wat de meerderheid van de bevolking wil. DEN HAAG - Vier vertegenwoordi ger van het Interkerkelijk Vredesbe raad (IKV) is de toegang tot de DDR geweigerd. Dat heeft IKV-secretaris Mient-Jan Faber meegedeeld. De vier wilden in Meissen bij Dresden deel nemen aan een conferentie met Hon garen en Oostduitsers. Oe redactie behoudt zich het recht voor Ingekomen stukken in te korten. Plaatsing betekent niet dat de inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge zonden stukken zijn buiten verantwoordelijkheid van de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief schrijver, waarvan naam en adres bij de redactie bekend moeten zijn. Gaarne willen wij reageren op het ingezonden stuk van RPF Zierikzee en omstreken d.d. 17-10-88. We doen dit eenmalig om geen discussie uit te lokken. De SGP/RPF-fractie van de gemeente Middenschouwen staat voor de volle 100% achter de redene ring van RPF Zierikzee en omgeving. Waarom, zal men dan zeggen staat dit dan niet in de algemene beschouwin gen van Middenschouwen? Wel, om de eenvoudige reden, dat bij het frac- tieberaad de fractieleden van de RPF schitterden door afwezigheid. Het spijt ons om het te moeten zeg gen, maar in de nu ongeveer 6V2 jaar samenwerking met de RPF in Mid denschouwen is het één keer gebeurd dat RPF-fractieleden aanwezig wa ren. De rest van bovengenoemde pe riode, waren ze afwezig. De stukken en convocatie worden trouw bezorgd bij de RPF-leden, met steeds de uit nodiging erop voor de fractievergade ring. Die afwezigheid ligt nauw aan ons hart. We hebben wel als fractie zoveel als mogelijk was de RPF- standpunten (welke zeer kort bij de SGP-standpunten liggen) mee laten wegen in de besluitvorming. We he- ben dat altijd proberen te voorko men, om geen waarheid te geven aan het gezegde: „Wie zwijgt stemt toe". We hebben als fractie maar een wens en die luidt: op de kortst moge lijke termijn zorgen dat er RPF- fractieleden zullen komen bij het fractieberaad van SGP/RPF in Mid denschouwen. Bij voorbaat danken wij u voor plaatsing. Namens dp fractie van SGP/RPF te Middenschouwen J. L. F. Bolleman J. Stouten Gereformeerde Gemeente NIEUWERKERK - Donderdag 27 oktober 19.30 uur ds. A. Bac, Bode graven. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. Ds. B. de Graaf bedankt voor Bennekom ZIERIKZEE - Ds. B. de Graaf te Zierikzee heeft bedankt voor het be roep dat de Christelijke Gerefor meerde Kerk van Bennekom op hem had uitgebracht. Hij was beroepen in de vacature die daar in 1986 ontstond toen ds. G. Bilkes met emeritaat ging. Ds. De Graaf, die 1 oktober 1947 in Bunschoten geboren werd, staat sinds 20 oktober 1978 in Zierikzee. Nederlandse Hei-vormde Kerk Bedankt voor Barneveld: J. P. Nap te Huizen: voor Oud-Alblas: C. van de Scheur te Nederlangbroek. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Almkerk-Werkendam in combinatie met Breda: drs. A. M. de Hullu, karid. te Biddinghuizen. Bedankt voor Bedum: E. Woudt te Ermelo. Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Barneveld: J. Spaans te Norwich (Canada); voor Hoofd dorp: A. Bac te-Bodegraven; voor Le lystad: A. B. van der Heiden te Doe- Aardappelbeurs ROTTERDAM, 24-10. Consumptie aardappelen, lós verladen af bedrijf, per 100 kg, exclusief BTW. Klei-aardappelen: Bintje 40-50 mm droog 20,00-/ 20,50; Bintje 45-55 mm droog 20,50-/ 21,50; Bintje 50 mm opwaarts droog 20,50-/ 21,50. Eigenheimer 40 mm opwaarts in zakken 38,00-/ 40,00. Zandaardappelen: Bintje 40-50 mm 14,00-/ 15,00; Bintje 50 mm opw. fri tes 17,00-/ 17,50. Exportaardappelen: Bintje klei 45 mm opw. in zakken 21,00-/ 22,00. Blankschillige rassen klei 40 mm opw. voor overzee 18,00. Voeraardappelen 5,00-/ 7,00. De stemming was prijshoudend. 88/199. Een erg mooie opname van de vroegere Dorpsstraat te Noordgouwe in 1916. Deze straat heet nu al weer heel wat jaren Brouwerijstraat, Overigens een zeer toepasselijke naam want in de directe omgeving stond vroeger bierbrouwerij De Lelie. Aan de rechterzijde van de straat zien we een klein deel van de boerde rij die in die dagen bewoond zal zijn geweest door de weduwe J. van Hoeve. Later nam de weduwe P. Geluk- Kip deze boerderij van haar voorgangster over en weer wat later boerde L. J. Dalebout hier. Links op de voorgrond herkennen we Marius Wagemaker, achter hem Krina Wandel en naast haar staat Cornelia Vier- gever-Neele. tinchem; voor Zoetermeer: J. Kareis te Rijssen. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Bennekom: B. de Graaf te Zierikzee. BREUKELEN - Een ongeval met een Belgische trekker met oplegger heeft op de A2 richting Utrecht onder Breukelen voor langdurige vertra ging gezorgd. De vrachtwagen, die met 24 ton lijnolie was geladen, kwam omstreeks half zeven gekan teld dwars over de rijbaan te liggen. Nedlloyd Dejima werd 24-10 te Go thenburg verw. Nedlloyd Delft, 24-10 210 nw Djèddah naar Malaysia Nedlloyd Rotterdam, 24-10 te Beira Nedlloyd San Juan, 24-10 400 wnw Tristan da Cunha nr. Durban door Rein Leppink Geld: Rover K2()e f. 47.500.- incl. 20% BTW Motorrijtuigenbelasting van f. 826.- tot 860.-. Technische specificaties; Rover 820 e Motor type: Dwarsvooringeplaatste viereilinder met twee bovenliggende nokkenassen en vierkleppen per cilin der. Cilinderinhoud; 1994 cm'. Boring en slag: 84.5 mm x 89 mm Compressieverhouding: 10:1. Max. vermogen: 88 kW 120 pk) Max. Koppel; 162 Nm bij 3500 tpm. Aandrijving: voorwielaandrijving Wielophanging; voor: onafhankelijk met dubbele draagarmen van ongelij ke lengte, schroefveren met elastomeer elementen, coaxiale telescoop dem pers. antirolstang. Achter; onafhanke lijke veerpotcn. dwars- en lengte ar men. schroefveren met elastomeer ele menten telescoop dempers. Bandenmaat: 195/70 HR 14 Lengte; 469,4 cm. Breedte; 172.0 cm. Hoogte; 139.8 cm. Wielbasis; 275.9 cm. Spoorbreedte; voor 149,2 cm achter 145 cm Draaicirkel; II.I meter. Tankinhoud; 68 liter Massa; 1300 kilo. Max. aanhangerge wicht: 1500 kilo Doorlopende Persoonlijke leningen kredieten - Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. netto looptijd looptijd* in handen 48 mnd. 60 mnd. 15 000.. 0»t «k p mnd JO 000 0T7N pmnd 5.500.- 143.03 120.48. Bedrag rente en 7 500.- 191.72 160.89 afl. p.mnd. 10 500 - 266.10 222,88 10000.- 200.- p mnd. 15 000- 380.15 318.41 15 000.- 300.- p'mnd 20.000- 506.87 424.55 20 000.- 400,- p mnd. 35.000 - 887.02 742.96 25.000- 500.- p.mnd leder bedrag tussen 1.000.- en 100.000,-en verschillende looptijden mogelijk. Rente vanaf 10,4%. opent zonder eerst de portieren te ont grendelen. Dan sta je even voor paal want bekijks heb je als dat alarm gaal brullen. Nog een leuk standaard grap je is dat als de ruitenwissers aan staan en de auto wordt in de achteruit geschakeld, de wisser op de achterruit automatisch gaat wissen. De bagageruimte is goed bereikbaar en door de achterbank neer te klappen wordt deze ruimte immers groot. Bo vendien zorgen twee lampen er voor dat in het donker alles ordentelijk ver licht is. Praktijk Technisch is er niets veranderd ten opzichte van de sedan en ook de prijs is gelijk gebleven. De motor is een tweeliter 16 klepper, die 88 kW levert I20pk) en de auto tot zeer behoorlijke prestaties in staat stelt. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt II sec. de topsnelheid bedraagt 193 km/h en dat zijn toch behoorlijke cijfers. Laten wij de Rover 820 e Fastback flink preste ren. dan neemt het geluid in het inte rieur nogal toe want de motor moet dan heel wat toeren maken. Verder is het geluid dat het interieur binnen De Fiisthuck heelt weer de ruige uitstraling die de SDI vroeger ook had Het probleem van een autoradio is niet hoe koop je er een maar hoe blijf je er zelf de eigenaar van. Er zijn ver schillende oplossingen voor. onder andere de slede en diverse soorten auto-alarm.. Audiosafe uit Amstelveen heeft een nieuwe oplossing verzonnen, name lijk laat de radio zien aan het inbre kersgilde en laat tevens zien dat deze er niet een. twee. drie uit te halen is. Hef systeem is even eenvoudig als af doende. Men bouwt de radio in in een kluis die aan het chassis verbon den is via een dikke staalkabel zodat de radio wel een eindje uit het dashboard te halen is maar om die kabel te verwijderen, heeft men min stens een snijbrander nodig. Natuur lijk hoort er bij deze set een setje stic kers om te waarschuwen maar bij een tweede blik van de heren inbrekers in de auto. zien deze onmiddelijk de glimmende rand om de radio en moeten dan weten dat zij beter een ander slachtoffer kunnen gaan zoe ken. De oplossing ook voor mensen die niet constant me! hun autoradio willen rondlopen want de truck van onder de stoel leggen is ook zinloos. Daar kijkt men toch wel wanneer de ruit verwijderd is. De prijs van deze Audiosafe bedraagt f 199.50. Meer inlichtingen kunt u telefonisch krijgen onder nummer 020-476008. Met de komst van deze Fastback hoopt Austin Rover oude klanten, die nadat de opvallende SDI uit productie genomen was vreemd zijn gegaan, weer terug te lokken met deze erg ape- tijtelijke variant op de Rover 800. Rover had altijd een uilstraling naar buiten als een wat rujge auto met een karakteristiek uiterlijk en dat miste de in samenwerking met Honda ontwik kelde 800-sene duidelijk. Nadat Rover staatsbedrijf af was en in partikuliere handen terecht kwam. is er weer wat geld om te investeren in eigen midde len. Deze Fastback is er een duidelijk voorbeeld van om weer een eigen identiteit en uitstraling te krijgen in de automarkt. Een ding is zeker, de nieu we Ro\c-r 820 e Fastback trok veel bekijks en ook veel vragen wanneer je hem erge-ns parkeerde en dat was de bedoeling tenslotte van Austin Rover. Bekijks en bewondering doen de vraag stijgen en daarmee de verkopen. Aanpassingen Op zich zijn de aanpassingen van sedan naar fastback niet erg groot geweest maar het resultaat is dat het een andere auto lijkt. Het onderstel is gelijk gebleven, evenals de neus met voorfront en zelfs de vier portieren zijn niet veranderd. Alleen de achter schermen zijn veranderd, natuurlijk het dak en er is uiteraard een achter deur in gekomen. Zelfs de achterlich ten zijn nog gelijk aan die van de sedan. De kleine ruitjes van de sedan achter de achterste portieren zijn ver groot en lopen iels op wat de auto nog langer en lager doet lijken. Ook de gro te banden om 6J velgen dragen daar toe bij en geven deze Fastback een sportief uiterlijk. Helemaal opvallend is het enorme glasoppervlak dat nogeens geaccentueerd wordt door de smalle zijstijlen. Verder heeft de Rover 820 e Fastback een vanaf de voorzijde gezien zeer vloeiend oplopende neus met afgeron de hoeken, die voor een gunstige Cw- waarde zorgen. Typisch Brits. Van binnen is de Rover 820 c Fastback zeer luxe en fraai afgewerkt met een compleet dashboard, waar alles op een logische plaats is gesitueerd zodat er naar geen enkele knop of handel ge-, zocht hoeft te worden. Behalve dan voor de rokers, die kunnen vanaf de bestuurdersplaats moeilijk bij de siga rettenaansteker. die rechts van de as bak is geplaatst. De bekleding is erg fraai, zowel op de stoelen alsook de aankleding van de portieren en zeker het tapijt op de vloer maakt er een volledig afgewerkte auto van. Typisch Brits is het in het dashboard verwerkte hout. Daar is ook een keurige aflegplek. waarop een rubberen mat is gelegd die voorkomt dat de spullen gaan glijden. De stoelen zijn goed te verstellen, de bestuur dersstoel zelfs in hoogte, zodat een ie der de juiste zitpositie kan vinden in de brede voorstoelen. Vanaf de bes tuurdersstoel kunnen we de achterklep sluiten en ontsluiten evenals het klepje van de brandstoftank. Naast de par- kcerrem zitten de bedieningsknoppen van de elektrisch te openen ramen in de voorportieren. Bij compleet hoort ook een in hoogte verstelbare veilig heidsriem. zo vinden ze bij Rover en terecht. Eveneens standaard is de cen trale slotbediening met alarm, dat automatisch in werking gesteld wordt wanneer de auto van het slot afge haald wordt. Alleen jammei dat het alarm ook afgaat wanneer je de koffer Hel interieur van de Rover 820 e Fastback is typisch Brits dringt erg gering, zowel van de motor als van de rijwind. De Rover heelt een vrij licht onder stuur karakter, hij wil dus een bocht wat ruimer beschrijven als het iets te hard gaat maar reageert onmiddelijk en goedmoedig wanneer men het gas loslaat. Ook is de Rover voorzien van prettig doseerbare stoppers en tegen meerprijs is een ABS leverbaar. Ondanks de dalende brandstofprijzen blijft het brandstofverbruik toch be langrijk maar daar komt deze broeder goed vanaf want tijdens ons samen zijn lustte hij I liter loodvrije benzine op de 11.4 kilometer cn dat is een rede lijk gegeven voor de 1300 kg wegende 820 e Fastback. Prestaties: Acceleratie van 0 lot 1(H) kni/u in II sec. Topsnelheid 193 km/u. Brandstof verbruik I liter loodvrij op de 11.4 kilo meter (gemeten tijdens test). Beter leren autorijden is niet alleen veilig, maar ook leuk. Perfckte wagenbeheersing is voor iedereen van belang, niet alleen voor coureurs in spé. Goed remmen, beheerst sturen en op tijd juist reageren is in het da gelijks verkeer van levensbelang. De ze dingen kunt u allemaal leren bij de Rensport.xchool Zandvoort. Ook de komende winter organiseert deze weer de traditionele cursus Ver hoogde Rijvaardigheid, onder leiding van Huuh Vermeulen en Dick van Iperen. Daarbij worden alle «spekten van snel en vaardig autorijden behandeld, zoals sturen ('ideale lij nen'). schakelen ('double clutch") en remmen ('heel and toe Ook komen gekontrolecrd slippen ('driften'), sla lomrijden en sprinten aan bod. Nie- mand heeft deze vaardigheden van nature, ook coureurs niet. maar wie het wil cn het leuk vindt kan het le ren. ledereen die in het bezit is van een auto en een rijbewijs kan mee doen. Dat geldt dus voor jong en oud. dame en heer. met en zonder wed strijdambities. Op 14 achtereenvolgende zaterdagen wordt vanaf 12.00 uur door ervaren coureurs onderricht gegeven. Tot 13.00 uur theorie en daarna in de ei gen auto op de baan van het Circuit Park Zandvoort. Daarvoor is elke au to geschiki; of het nu een Ford of een Ferrari is. De auto's moeten wel over een deugdelijk uitlaatsysteem be schikken en het dragen van een helm en veiligheidsgordels is uiteraard ver plicht. Het lesgeld bedraagt I" 1650.- voor de gehele cursus en f 975.- voor de halve cursus (no\/dec). Inschrijving bij Dhr v. Ipercn. Staten Bolwerk 42. 2011 MN Haarlem. De cursus begint op zaterdag 5 no vember a.s. vanaf 11.00 uur in Restau rant de La Course op de toegangsweg van het Circuit Park Zandvoort. Nadere inlichtingen: Dick van Ipe- ren. 023-317331 (na 19.00 uur) Christiane Admiraal. 071-899266 (overdag). (Advertentie) FIN. BEMIDDELING Bedrijfsweg 26, Emmöloord ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za van 11.00-11.00 uur

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 6