SAAB 9001
1M.800 km afzien
Aanvoer van Duitse SStSkkSS? Schouwen-DiUvekmd in Oude Ansichten
mosselen neemt toe
Nissan Micra March
4
berichten
'n Praetje (2)
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 27 september 1988 Nr. 24412
i
7
BRUINISSE - Naarmate de aan
voer van Nederlandse mosselen af
neemt, het aantal aanvoerende sche
pen minder wordt en de aangeboden
partijen kleiner, neemt de aanvoer
van Duitse mosselen toe.
Deze aanvoer vertoonde zich de
laatste dagen aldus: dinsdag 13 sep-
Je kan mee auwe maensen 't beste
oner vroeher praete. Dae wete ze 't
meeste van. D'n tied van noe is te
aestig, in de leste 25 jaer is t'r meer
veranderd as anders in 'n maensenle-
ven.
Wullemien hieng 'n bakje zette, in
ik hieng vaerder mee Arjaon. Ie zei
noe ööp ik, dat dat hezeur over die
bril op oud, ivant anders zak aok nog
ziek ööre. Ister nog nieuws op Bru,
Wullum?
Ik zei vertael is wat van vroeher,
dat doek zaelf aok hraeg.
Ie zei ja, m'n vaoder ei nog polder-
jonhen wist. In dan was je soms we
ken van uus. 't Was nie zóó as noe.
Aje noe in Olland waerkt bêje iede-
rep. aevend tuus. Mê toen nie jonhen.
Mê jd dae most bróód op de planke
weze. Ier waster aoltied heen waerk.
Mê waere mee 'n hröte kröó, in m'n
vaoder was nie benauwd van waer-
ken. Ie pakte 't zwaerste an. Makke-
dam losse, in de peetied peeën kruue.
Pulp draehe, mee 'n hrote mande op
je schoere. Dae stieng heweun êêlt
op.
An de dieken waster aok vee
waerk. Aok zwaere tebakmesienen
waere d'rnie, 't was aomae aellebohe
stoom. Ie hieng aok wellis op mêröte,
dan sliepe ze in keeten. 't Beurde dat
ze nog minder waere as vaerkenskot-
ten. In de rotten vlóhe deu stroo.
Noe kaje wê behriepe Wullum, dat-
tut omder mèkaore aoltied nie but-
terde. Deu d'n band waere 't heen
kleine jonhens. Dae waere ruusjezoe-
kers bie, in dae waere d'r bie, die d'r
andje ienhe me lucht. Noe was mien
vaoder aok nie zóó flauw, al oe wel,
ie zou 't zaelf nie op zoeke. Mê attut
d'r op an kwam lieten de kaeze nie
van z'n bróód ête.
Noe zei dr êên tehen z'n: Ze loere op
jeKiek uut, atte ze je vandaehe of
maerhe nie te hraezen neme.
Noe moste ze wellis nae durp om
bööschappen, in dan kwam je a hauw
mee d'n donker tuus. Op 'n keer
kwam vaoder vromme, 't was a don
ker, in ineens öörden hestommel.
Zag 'r twee vöó d'n dag komme. Ie
pakte d'r êên beet, die sloehen in 't
lanhe hraen, in d'n aoren die kwak
ten in 't bol ies.
Ie zei, Wullum je zit zóó te hrinne-
ken. Ik zei ja, nemen nie kwaeluk,
mê ik wist nie daje in d'n tied van
lang hraen aok d bol ies aode.
Arjaon hieng aok lache, in zei, bin-
ne dat noe leuchens of nie? Toen zei
ik, dat kan aok fantasie weze, want
oe kaje anders 'n boek van 'n paer
onderd bladzieën vol kriehe. M'n ao
der nog smakeluk"over zitte praete.
Wullemien kwam mee de koffie, in
nae de koffie hienhe mê wee vaerder.
Dat óór je dan 'n volhende keer wee
wê. WULLUM
tember twee auto's 71.410 kg; woens
dag 14 september 9 auto's 319.200 kg;
donderdag 15 september 9 auto's
321.794 kg; vrijdag 16 september 10
auto's 348.430 kg; zaterdag 17 septem
ber 3 auto's 99.570 kg; maandag 19
september 11 auto's 389.060 kg en
dinsdag 20 september 344.140 kg (12
auto's).
Uitschieters
De grootte van de mosselen komt
overeen met die van het Nederlandse
Wad. Er zijn partijen bij met een
vleesgewicht van ruim 30 kg, maar
dat zijn wel uitschieters. Normaal
komt een visgewicht van 21 tot 23 kg
het meest voor. Het tarrapercentage
ligt eveneens bij de meeste partijen
tussen de 21 en 23 kg met uitschieters
naar boven. De firma Jac. van der
Plasse is nog steeds de grootste im
porteur.
Een handicap voor de importeurs
is dat geen enkele mossel van het
Eierveiling Eiveba b.v.
BARNEVELD, 27-8. Aanvoel
3.412.800 stuks. Stemming: matig.
Prijzen per 100 stuks: eieren van 50-
51 gram bruin 9,09-/ 9,87; 55-56
gram wit f 8,50-/ 8,69, bruin 10,64-
10,78; 60-61 gram wit 10,03-/ 10,25
en bruin 11,25-/ 11,36, 65-66 gram
bruin 10,98-/ 12,20.
Veemarkt Leiden
LEIDEN, 27-9. Slachtrunderen:
(per kilogram geslacht gewicht).
Aanvoer 100, waarvan 20 stieren.
Dikbillen, extra kw. 2700-ƒ 5000 per
stuk; stieren: 2e kw. 6,60-/ 7,40;
vaarzen: 2e kw. 6,60-/ 7,50; koeien:
2e kw. f 6,65-/ 7,35, 3e kw. 6,00-
6,65; worstkoeien 5,50-/ 6,40.
Stieren: handel goed, prijzen ho
ger; koeien: handel redelijk, prijzen
gelijk.
Gebruiksrunderen: (per stuk).
Aanvoer 255, waarvan 13 graskalve
ren. Melk- en kalfkoeien: le soort
2100-/ 2950, 2e soort 1450-/ 2100;
melk- en kalfvaarzen: le soort 2150-
3000, 2e soort 1400-/ 2150; guste
koeien le sport 1900-/ 2250, 2e soort
1300-/ 1900; enterstieren 1400-
2300; pinken 1350-/ 1850; graskal
veren 700-/ 1300.
Koeien: handel rustig, prijzen ge
lijk; pinken: handel rustig, prijzen
lager; kalveren: handel rustig, prij
zen gelijk; enterstieren: handel
rustig, prijzen gelijk.
Nuchtere kalveren: (per stuk).
Aanvoer roodbont 652. Stierkalf
580-/ 700; extra kw. 700-/ 890;
vaarskalf 425-/ 560. Aanvoer zwart
bont 1000. Stierkalf 380-/ 550, extra
kw. 550-/ 625, vaarskalf 290-/ 450.
Noord): G. Zomer te Vlissingen; te
Harderwijk (wijk Zuid): J. M. Bat-
teau, 1.1. zendeling-hoogleraar te
Zuid-Korea, wonende te Bunschoten;
te Schildwolde: T. Dijkema te Zut-
phen.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Harderwijk-Zeewolde
(tweede predikantsplaats): H. E.
Sterk te Ulrum in combinatie met
Lutjegast.
Bedankt voor Assen: H\ C. Mijn-
ders te Zwijndrecht; voor Goes: J. van
Amstel te Ede.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Beekbergen: J. de Pa
ter te Krabbendijke.
Aangenomen naar Slikkerveer: M.
Golverdingen te Utrecht.
BRUINISSE - Bij Scheepswerf Bo-
dewes-Volharding te Foxhol is het
casco te water gelaten van de boom-
kotter Arm 15 bestemd voor de firma
J. Meulmeester CV te Arnemuiden.
Dit schip werd gebouwd in opdracht
van Machinefabriek Padmos te Brui-
nisse.
In Stellendam zal het schip van een
motor worden voorzien en geheel
vaarklaar worden gemaakt. De nieu
we Arm 15 is 4^l/2 meter lang, 9 meter
breed en 5V2 meter hol. Het schip
heeft een dicht achterschip en is voor
zien van een bulbsteven.
De oude Arm 15 werd in 1981 ge
bouwd en was bijna 40 meter lang.
Direct na de stapelloop werd bij Bo-
dewes Foxhol weer de kiel gelegd
voor nog een Padmos kotter, die 39
meter lang wordt, 8,25 m breed en
4,40 m hol.
Wat de gewone aanvoer betreft,
maandag 19 september waren de YE
39 (Gebrs. Van Stee), de YE 182 (Van
IJsseldijk) en de TH 48 (Gebrs. De
Jonge) aan de markt met totaal 1134
tonnen uit Zeeland.
Dinsdag voerden BRU 24 (Hooger-
heide), de HA 27 (Gebrs. Jumelet) en
de WR 55 (Ten Bokkel) Waddenzee
mosselen aan, terwijl de YE 74 (Zoe-
teweij) met Zeeuwse mosselen aan de
markt kwam. De Gebrs. Jumelet
maakten de hoogste besomming van
de week met 262,88, de anderen ble
ven daar ver beneden. Een prijs van
33,19 diezelfde dag gemaakkt
steekt daar schraal bij af.
Totale aanvoer dinsdag 2219 ton
nen, woensdag arriveerden 31 partij
en, totaal 14.913 tonnen, hierbij wa
ren YE 339 (Gebrs. Philipse), BRU 5
(Gebrs. De Waal), YE 182 Van IJssel
dijk met Zeeuwse mosselen geladen.
BRU 40 en BRU 68 achterruim had
den meer dan 200,—, veel partijen
gingen beneden de 100,— van de
hand. Alleen YE 50, W. Bom, bracht
een vracht mee, hqger dan 1000 ton
nen (1109). In een normaal seizoen is
dat schering en inslag.
Roodbont: handel stroef, prijzen
gelijk; zwartbont: handel traag, prij
zen lager.
Varkens: (per kg levend gewicht).
Aanvoer slacht varkens 572. Slacht-
varkens 2,30-/ 2,40; zeugen le kw.
2,15-/ 2,25, 2e kw. 2,05-f 2,15.
Handel rustig, prijzen lager.
Slachtschapen- en lammeren: (per
kg geslacht gewicht).
Aanvoer 850. Schapen 4,50-/ 6,75;
lammeren (rammen) 9,10-/ 10,25,
lammeren (ooien) 8,00-/ 9,75.
(Per stuk). Schapen 150-/ 225;
lammeren (rammen) 195-/ 240, lam
meren (ooien) 170-/ 200.
Schapen: handel goed, prijzen iets
hoger; lammeren: handel redelijk,
prijzen gelijk.
Gebruiksschapen en -lamme2-en.
Aanvoer 151: Fokschapen 225-/ 275,
weidelammeren 150-/ 195. Schapen:
handel vlot, prijzen hoger; lamme
ren: handel goed, prijzen gelijk.
Bokken en geiten: (per stuk).
Aanvoer 182 geiten. Bokken en gei
ten 10-/ 80.
Geiten: handel matig, prijzen lager.
Tbtale aanvoer: 3762 stuks.
WASHINGTON - Het Amerikaanse
bureau ter bescherming van het mi
lieu (EPA) heeft onder vermelding
van een toenemend gevaar voor de
ozonlaag rond de aarde, opgeroepen
tot een algemeen verbod in de wereld
op de produktie van CFK-stoffen en
het gebruik ervan in spuitbussen.
Alida Smits, 26-9 50 NW Kreta naar
Diliskelesi.
Pacific Tulip, 26-9 te Bridgetown.
Snoekgracht, 26-9 te Lubeck.
Alsyta Smits, 26-9 rede Chicago
Maassluis, 26-9 120 w Grand Cayman
naar Cristobal
Nedlloyd Dejima, 26-9 van Tokyo
naar Hongkong
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Amersfoort: W. Arke-
raats te Giessendam-Neder-Hardinx-
veld; te Dordrecht: T. A. Eijsenga te
Zwammerdam; te Haarlem met be
paalde opdracht (toez.) (als geestelijk
verzorger voor de diakonale tehui
zen: mw. J. A. Verkerk te Amster
dam).
Bedankt voor Delft: J. K. Vlasblom
te Ommen.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Harderwijk (wijk
Laat ik mij zoals het hoort eerst eens even netjes voorstellen en mijn
doopceel lichten. Ik ben van Zweedse origine en werd om precies te
zijn op 18 september 1985 op deze wereld gezet te Nykoping in de
SAAB-Scania fabriek. En daar sta je dan te glimmen als vijfdeurs
SAAB 900i. Dat glimmen was trouwens snel over want onmiddellijk
werd ik met een hoop vette smurrie bespoten. Naar ik later begreep
was dit om mij te beschermen tegen allerlei kwade invloeden tijdens
mijn zeereis, maar leuk vond ik het niet. Eerst was het wachten
geblazen op een immens parkeerterrein samen met rijen en rijen
lotgenoten. Gelukkig duurde deze detentie maar enige dagen en
werd ik op een goed moment - alweer met enige lotgenoten - op een
trailer geplaatst en naar Travemunde gebracht, waar we in een
schip geladen werden met als einddoel Hagestein. Ik begreep niet
helemaal waar al die toestanden voor nodig waren, het was mij
namelijk liever geweest als ik die hele reis op eigen wielen had
kunnen maken. Doch het zij zo.
.1, Itvuv uit («nullen merken «n Jfj^. Joel lici hirt un \*vl riwxhic Suh tvruJv
nunlilleft Ik mecMe «.mlefmhódcn /ul> Mixten xnellcr klopjvn \1ivht dii hu u nnwhil wn een mc
ei hier «tinii; on elkjir «In lui «uk ?nn, «Iin cun *11 u» hirnljn mtg meini^ i«««>r een juu
m.viliiVtx «un er ciht rnthnuM»* i.«.r fe reli extra ivrxncllcn. riiJt. hom dan xnel I
raken W» kunnen u nu ivot Alt Ui/« lanp. «int SaaS k«u
Naah. een merk met een (vpttch mmMtfn een extra aantrekheluhr aan- met jjrov xnclhrid
nC«i prahl rnrrn frpvlllirlute. h/cJinc Joen ftyemort.
Aanxihatpniren inj. BTW 900, 2-deun I 40.9SQ... 905e JJeun f. *»Xk deur» I 4I9SQ.-. 9JQy S-Jry
Luizenbaantje
In Hagestein bleek dat ik was voorbe
stemd als testauto voor de pers. een
eervol luizenbaantje dacht ik in mijn
naïviteit. Daarmee kwam ik echter be
drogen uit want regelmatig moest ik
wat je noemt alles uit de kast halen.
Gelukkig werd ik voordat ik voor de
leeuwen geworpen werd wel even
keurig ingereden door mensen van dc
importeur. Tot een kleine twintigdui
zend kilometer duurde dit beulswerk
van iedere week weereen andere baas.
die allemaal zo nodig moesten weten
hoe hoog mijn topsnelheid was. hoe
kort mijn remweg en hoe snel er wel
een bocht met mij genomen kon wor
den en al zulke fratsen meer. Na deze
toch wel moeizame periode had ik ge
hoopt om eindelijk eens een vaste baas
te krijgen, maar nee hoor, ik werd ge
degradeerd tot manusje van alles. Ie
dereen die maar even vervoer nodig
had maakte gebruik van mijn diensten,
ongeduldige klanten die geen tijd had
den om ic wachten tot hun eigen voi-
tuur klaar was met dc servicebeurt na
men mij mee. boodschappen werden er
met mij gedaan, kortom ik werd ge
confronteerd met alle soorten van rij
stijlen die er maar te bedenken zijn. Ik
kan u wel garanderen dal dit beslist
geen pretje was.
Eindelijk, na een kleine drie jaar af
zien. werd ik tot mijn grote verwonde
ring hclemaal'nagczien. gewassen, ge
poetst en ook een uitgebreide service-
beurt werd mijn deel. Ik stond er weer
bij alsof ik gloednieuw was. ondanks
het feit dat mijn kilometerteller het
respectabele aantal van ruim 96.000
km aangaf. Ik was zeer benieuwd wat
mij nu weer boven het hoofd hing.
Het haasje
En wat bleek het geval te zijn. een au
tojournalist had dc euvele moed gehad
om zijn twijfels te uiten betreffende dc
betrouwbaarheid en levensduur van
ons SA ABs tegenover onze grote baas
Plesman. Kijk. en dat is nu iets wat je
beslist niet moet doen. Toen de ge
moederen weer enigszins gekalmeerd
waren, stelde Plesman voor dat onze
journalist zelf dan maar moest ervaren
hoe het zat met de levensduur en dc
betrouwbaarheid van een SAAB. En u
bcgriipt het al. ik was weer het haasje-
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vol
Hele programma
In eerste instantie begon hij het hek-
programma af te draaien zoals ik mij
dat nog goed herinnerde uit de begin
periode van mijn leven. Zo werd mijn
topsnelheid en acceleratie van 0 naar
100 km/h gemeten. Ook werd ik het
circuit van Zandvoort rondgejaagd om
mijn bochtengedrag en remcapacitcit
te controleren. Apetrots was ik toen hij
mij met een tevreden gebrom vertelde
dat ik ondanks al het beulswerk en de
kilometers die ik al achter de rug had.
nog maar heel weinig aan kracht had
moeten inleveren. Mijn topsnelheid
was nog steeds een respectabele 172
km/h in plaats van 175 en het sprintje
van 0 naar 100 km/h volbracht ik in
12.4 in plaats van 12 sec. Over mijn
bochtengedrag aas hij ook al uiter
mate tevreden. Vrijwel neutraal, al
leen in een natte bocht verweet hij mij
dat ik wat op mijn voorwielen naar dc
buitenkant van de bocht gleed. Dank je
de donder dacht ik. dat kan toch niet
anders, dat is nu eenmaal inherent aan
voorwiclaandrijving.
Daarnaast meende hij dat mijn schok
dempers in de loop der tijden wat slap
per waren geworden, waardoor ik ccn
weinig overhelde in snel genomen
bochten. Over mijn remmen had hij
niets dan lof. kaarsrecht kwam ik ic-
88/193. De Vlaming Alexander Victor Marie Goeminne was oorspronkelijk gehuwd met Emma Naria Gim-
bercie, doch na haar overlijden trouwde hij met Irma van de Veire, ook een Vlaamse van afkomst. Goeminne
had zich samen met zijn zwager Thienpont kort voor de eeuwwisseling aan de Hogezoom te Haamstede ge
vestigd. Hij kocht daar van W. Hocke een boerderij waaraan de latere bewoner G. de Vlieger de naam Welge
legen gaf. Vanuit Haamstede vestigde Goeminne zich in 1913 aan de Laone te Renesse. Hij liet op de plaats
waar later G. P. Beije zijn theetuin Duinzicht exploiteerde, een woning bouwen. De tegenwoordige bewoner
is J. Leene. Dit huis staat dus aan de westzijde van de Laone en het inrijhek is nog heden ten dage versierd
met de bekende vergulde paardenkoppen. Of zou het soms toch bladgoud zijn? Het huis dat dus permanent
bewoond wordt heet nu Paardenhof. Toen Goeminne eenmaal aan de Laone was neergestreken, was hij be
zield met vele, goede voornemens en het was een zeer actieve man met vooruitziende blik. Hij had het opko
mende badleven aan de Belgische kust goed in zich opgenomen en ging er van uit dat dat op Schouwen ook
van de grond te krijgen zou zijn. Schuin tegenover zijn woning aan de oostkant van de Laone liet hij een
f raaie theetuin bouwen, waaraan de naam Torenbosje werd gegeven. Het Torenbosje staat er nog steeds en
in een oude gevelsteen kunnen we nog lezen: „De eerste steen gelegd door M. C. A. Goeminne, oud 5 jaar,
30 maart 1918. Dat is dus zeventig jaar geleden! De steenlegster was dochtertje Mieke. Op de achterzijde van
bovenstaande foto staat geschreven: de inhuldiging van de theetuin. Dat was zo te zien een hele drukte en
ook het Renesser fanfarekorps Luctor et Emergo kwam er aan te pas. We zien echter een tweetal vaandels
boven de mensen uitsteken, maar dat kunnen we niet nader verklaren. Tegenwoordig is het Torenbosje al
lang geen theehuis meer, maar zomerverblijf van Jan Gloude. Het leuke huisje heeft bovendien een ware
gedaanteverwisseling ondergaan. Voordat Jan Gloude uiteindelijk eigenaar werd, hebben de latere drogist
Sam A. van Gastel en zijn zuster Suze L. J. van Gastel uit Zierikzee nog enige tijd het theehuisje geëxploi
teerd. Pachter was toen J. van den Hoek uit de Driekoningenlaan te Zierikzee, die het pachtte van een onbe
kend gebleven eigenaar in België.
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
dere keer weer in de kortste keren tot
stilstand. Wat betreft mijn in- en exte
rieur had hij ook al niet te klagen. Mijn
zetels waren nog niet doorgezakt en de
bekleding was nog als nieuw, buiten
een paar brandgaatjes om. Mijn
koetswerk had een paar kleine bescha
digingen door steenslag, zo wenste de
pietlut te constateren. Ik dacht bij mij
zelf: als dat alles is en het is notabcne
nog keurig met een beetje verf wegge
werkt ook!
Ook liet interieur van tie Saab is na
intensief gebruik nog in zeer goede con
ditie gebléven.
snor. In het uiterlijk had ik mij dus
danig vergist. Maar niet alleen in hel
uiterlijk trouwens, want wat mij nog
weinig was overkomen, hij kletste re
gelmatig tegen mij. Het vertelde mij
onder andere dat hij mijn hele levens
geschiedenis had gecontroleerd aan de
hand van alle papieren en computerge -
gevens, zonder welke een goed geolied
bedrijf niet meer kan bestaan. Tussen
neus en lippen merkte hij nog wel op
dat ik met zo*n leven achter mij toch
wel een taaie rakker moest zijn. Een
eerste genoegdoening mijnerzijds.
Momenteel staat mijn teller al weer
ruim boven de 103.000 km waarbi j in
begrepen een fors gereden rit naar
Joegoslavië en ik moet zeggen, we be
ginnen elkaar langzaam maar zeker erg
te waarderen. Mijnerzijds komt dat
doordat hij mij tenminste eerst be
hoorlijk op temperatuur brengt voor
dat hij echt gas gaat geven maar verder
ook rekening met mij houdt en niet
constant het onderste uit de kast haalt.
En natuurlijk omdat hij mij vermaakt
met ellenlange verhalen over van alles
en nog wat. Vandaar dat ik ook weet
dat hi j allerlei smoezen zit te verzinnen
om mij nog een paar maanden langer te
kunnen houden. Ach. ik zie het alle
maal wel weer maar ik ben wel blij dat
ik die snor heb kunnen overtuigen dat
wij S A AB's van een ijzersterk geslacht
zijn.
De Nissan Micra Mareli
Met ingang van deze maand heeft Nissan Motor Nederland de Micra March geintro-
duceerd. Deze Micra March valt op door de aantrekkelijke, diagonaal gelijnde grille,
dre gedeeltelijk in de kleur van de carrosserie is ges poten. Het is het voordeligste
Micra model met een prijs van 15.995.- incl. BTW. Via Nissan Finance wordt de
Micra March koper een unieke financieringsmogelijkheid geboden van slechts
195.- per maand.
(Advertentie)
De Saab 900i blijkt na 100.000 afgelegde kilometers nog in prima conditie te zijn.
Natuurlijk, ik had altijd keurig mijn
servicebeurten op lijd gehad en ook
was mijn earrosseriebcscherming op
tijd gecontroleerd en zo nodig bij-
gebla/cn. Ook was ik een keer voor
zien van nieuw schoeisel maar voor de
rest niets aan de hand. Kortom, ik
voelde mij nog zo ge/ond als een vis.
L iteraard was ik erg nieuwsgierig wat
voor een man dc/c journalist nu wel
zou zijn die zo twijfelde aan onze be
trouw baarheid en ik nam mij dan ook
voor om mijn beste beentje voor tc
zetten.
Het gekko is dat je je gewoon ccn
voorstelling gaat maken van zo ie
mand. In mijn verbazing zag ik al ccn
jong driftig baasje die mi j van hot naar
haar zou slepen met ongehoorde snel
heden. Maar dat pakte even anders uit.
Het bleek namelijk een man van mid
delbare leeftijd tc zijn met ccn enorme
zelfvertrouwen was betreffende dit
nieuwe avontuur want ondanks alle
forse aanslagen op mijn welzijn in de
loop van de jaren, had ik nog nooit
ernstige problemen gekend.