SAAB 9001 1M.800 km afzien Aanvoer van Duitse SStSkkSS? Schouwen-DiUvekmd in Oude Ansichten mosselen neemt toe Nissan Micra March 4 berichten 'n Praetje (2) ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 27 september 1988 Nr. 24412 i 7 BRUINISSE - Naarmate de aan voer van Nederlandse mosselen af neemt, het aantal aanvoerende sche pen minder wordt en de aangeboden partijen kleiner, neemt de aanvoer van Duitse mosselen toe. Deze aanvoer vertoonde zich de laatste dagen aldus: dinsdag 13 sep- Je kan mee auwe maensen 't beste oner vroeher praete. Dae wete ze 't meeste van. D'n tied van noe is te aestig, in de leste 25 jaer is t'r meer veranderd as anders in 'n maensenle- ven. Wullemien hieng 'n bakje zette, in ik hieng vaerder mee Arjaon. Ie zei noe ööp ik, dat dat hezeur over die bril op oud, ivant anders zak aok nog ziek ööre. Ister nog nieuws op Bru, Wullum? Ik zei vertael is wat van vroeher, dat doek zaelf aok hraeg. Ie zei ja, m'n vaoder ei nog polder- jonhen wist. In dan was je soms we ken van uus. 't Was nie zóó as noe. Aje noe in Olland waerkt bêje iede- rep. aevend tuus. Mê toen nie jonhen. Mê jd dae most bróód op de planke weze. Ier waster aoltied heen waerk. Mê waere mee 'n hröte kröó, in m'n vaoder was nie benauwd van waer- ken. Ie pakte 't zwaerste an. Makke- dam losse, in de peetied peeën kruue. Pulp draehe, mee 'n hrote mande op je schoere. Dae stieng heweun êêlt op. An de dieken waster aok vee waerk. Aok zwaere tebakmesienen waere d'rnie, 't was aomae aellebohe stoom. Ie hieng aok wellis op mêröte, dan sliepe ze in keeten. 't Beurde dat ze nog minder waere as vaerkenskot- ten. In de rotten vlóhe deu stroo. Noe kaje wê behriepe Wullum, dat- tut omder mèkaore aoltied nie but- terde. Deu d'n band waere 't heen kleine jonhens. Dae waere ruusjezoe- kers bie, in dae waere d'r bie, die d'r andje ienhe me lucht. Noe was mien vaoder aok nie zóó flauw, al oe wel, ie zou 't zaelf nie op zoeke. Mê attut d'r op an kwam lieten de kaeze nie van z'n bróód ête. Noe zei dr êên tehen z'n: Ze loere op jeKiek uut, atte ze je vandaehe of maerhe nie te hraezen neme. Noe moste ze wellis nae durp om bööschappen, in dan kwam je a hauw mee d'n donker tuus. Op 'n keer kwam vaoder vromme, 't was a don ker, in ineens öörden hestommel. Zag 'r twee vöó d'n dag komme. Ie pakte d'r êên beet, die sloehen in 't lanhe hraen, in d'n aoren die kwak ten in 't bol ies. Ie zei, Wullum je zit zóó te hrinne- ken. Ik zei ja, nemen nie kwaeluk, mê ik wist nie daje in d'n tied van lang hraen aok d bol ies aode. Arjaon hieng aok lache, in zei, bin- ne dat noe leuchens of nie? Toen zei ik, dat kan aok fantasie weze, want oe kaje anders 'n boek van 'n paer onderd bladzieën vol kriehe. M'n ao der nog smakeluk"over zitte praete. Wullemien kwam mee de koffie, in nae de koffie hienhe mê wee vaerder. Dat óór je dan 'n volhende keer wee wê. WULLUM tember twee auto's 71.410 kg; woens dag 14 september 9 auto's 319.200 kg; donderdag 15 september 9 auto's 321.794 kg; vrijdag 16 september 10 auto's 348.430 kg; zaterdag 17 septem ber 3 auto's 99.570 kg; maandag 19 september 11 auto's 389.060 kg en dinsdag 20 september 344.140 kg (12 auto's). Uitschieters De grootte van de mosselen komt overeen met die van het Nederlandse Wad. Er zijn partijen bij met een vleesgewicht van ruim 30 kg, maar dat zijn wel uitschieters. Normaal komt een visgewicht van 21 tot 23 kg het meest voor. Het tarrapercentage ligt eveneens bij de meeste partijen tussen de 21 en 23 kg met uitschieters naar boven. De firma Jac. van der Plasse is nog steeds de grootste im porteur. Een handicap voor de importeurs is dat geen enkele mossel van het Eierveiling Eiveba b.v. BARNEVELD, 27-8. Aanvoel 3.412.800 stuks. Stemming: matig. Prijzen per 100 stuks: eieren van 50- 51 gram bruin 9,09-/ 9,87; 55-56 gram wit f 8,50-/ 8,69, bruin 10,64- 10,78; 60-61 gram wit 10,03-/ 10,25 en bruin 11,25-/ 11,36, 65-66 gram bruin 10,98-/ 12,20. Veemarkt Leiden LEIDEN, 27-9. Slachtrunderen: (per kilogram geslacht gewicht). Aanvoer 100, waarvan 20 stieren. Dikbillen, extra kw. 2700-ƒ 5000 per stuk; stieren: 2e kw. 6,60-/ 7,40; vaarzen: 2e kw. 6,60-/ 7,50; koeien: 2e kw. f 6,65-/ 7,35, 3e kw. 6,00- 6,65; worstkoeien 5,50-/ 6,40. Stieren: handel goed, prijzen ho ger; koeien: handel redelijk, prijzen gelijk. Gebruiksrunderen: (per stuk). Aanvoer 255, waarvan 13 graskalve ren. Melk- en kalfkoeien: le soort 2100-/ 2950, 2e soort 1450-/ 2100; melk- en kalfvaarzen: le soort 2150- 3000, 2e soort 1400-/ 2150; guste koeien le sport 1900-/ 2250, 2e soort 1300-/ 1900; enterstieren 1400- 2300; pinken 1350-/ 1850; graskal veren 700-/ 1300. Koeien: handel rustig, prijzen ge lijk; pinken: handel rustig, prijzen lager; kalveren: handel rustig, prij zen gelijk; enterstieren: handel rustig, prijzen gelijk. Nuchtere kalveren: (per stuk). Aanvoer roodbont 652. Stierkalf 580-/ 700; extra kw. 700-/ 890; vaarskalf 425-/ 560. Aanvoer zwart bont 1000. Stierkalf 380-/ 550, extra kw. 550-/ 625, vaarskalf 290-/ 450. Noord): G. Zomer te Vlissingen; te Harderwijk (wijk Zuid): J. M. Bat- teau, 1.1. zendeling-hoogleraar te Zuid-Korea, wonende te Bunschoten; te Schildwolde: T. Dijkema te Zut- phen. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Harderwijk-Zeewolde (tweede predikantsplaats): H. E. Sterk te Ulrum in combinatie met Lutjegast. Bedankt voor Assen: H\ C. Mijn- ders te Zwijndrecht; voor Goes: J. van Amstel te Ede. Gereformeerde Gemeenten Beroepen te Beekbergen: J. de Pa ter te Krabbendijke. Aangenomen naar Slikkerveer: M. Golverdingen te Utrecht. BRUINISSE - Bij Scheepswerf Bo- dewes-Volharding te Foxhol is het casco te water gelaten van de boom- kotter Arm 15 bestemd voor de firma J. Meulmeester CV te Arnemuiden. Dit schip werd gebouwd in opdracht van Machinefabriek Padmos te Brui- nisse. In Stellendam zal het schip van een motor worden voorzien en geheel vaarklaar worden gemaakt. De nieu we Arm 15 is 4^l/2 meter lang, 9 meter breed en 5V2 meter hol. Het schip heeft een dicht achterschip en is voor zien van een bulbsteven. De oude Arm 15 werd in 1981 ge bouwd en was bijna 40 meter lang. Direct na de stapelloop werd bij Bo- dewes Foxhol weer de kiel gelegd voor nog een Padmos kotter, die 39 meter lang wordt, 8,25 m breed en 4,40 m hol. Wat de gewone aanvoer betreft, maandag 19 september waren de YE 39 (Gebrs. Van Stee), de YE 182 (Van IJsseldijk) en de TH 48 (Gebrs. De Jonge) aan de markt met totaal 1134 tonnen uit Zeeland. Dinsdag voerden BRU 24 (Hooger- heide), de HA 27 (Gebrs. Jumelet) en de WR 55 (Ten Bokkel) Waddenzee mosselen aan, terwijl de YE 74 (Zoe- teweij) met Zeeuwse mosselen aan de markt kwam. De Gebrs. Jumelet maakten de hoogste besomming van de week met 262,88, de anderen ble ven daar ver beneden. Een prijs van 33,19 diezelfde dag gemaakkt steekt daar schraal bij af. Totale aanvoer dinsdag 2219 ton nen, woensdag arriveerden 31 partij en, totaal 14.913 tonnen, hierbij wa ren YE 339 (Gebrs. Philipse), BRU 5 (Gebrs. De Waal), YE 182 Van IJssel dijk met Zeeuwse mosselen geladen. BRU 40 en BRU 68 achterruim had den meer dan 200,—, veel partijen gingen beneden de 100,— van de hand. Alleen YE 50, W. Bom, bracht een vracht mee, hqger dan 1000 ton nen (1109). In een normaal seizoen is dat schering en inslag. Roodbont: handel stroef, prijzen gelijk; zwartbont: handel traag, prij zen lager. Varkens: (per kg levend gewicht). Aanvoer slacht varkens 572. Slacht- varkens 2,30-/ 2,40; zeugen le kw. 2,15-/ 2,25, 2e kw. 2,05-f 2,15. Handel rustig, prijzen lager. Slachtschapen- en lammeren: (per kg geslacht gewicht). Aanvoer 850. Schapen 4,50-/ 6,75; lammeren (rammen) 9,10-/ 10,25, lammeren (ooien) 8,00-/ 9,75. (Per stuk). Schapen 150-/ 225; lammeren (rammen) 195-/ 240, lam meren (ooien) 170-/ 200. Schapen: handel goed, prijzen iets hoger; lammeren: handel redelijk, prijzen gelijk. Gebruiksschapen en -lamme2-en. Aanvoer 151: Fokschapen 225-/ 275, weidelammeren 150-/ 195. Schapen: handel vlot, prijzen hoger; lamme ren: handel goed, prijzen gelijk. Bokken en geiten: (per stuk). Aanvoer 182 geiten. Bokken en gei ten 10-/ 80. Geiten: handel matig, prijzen lager. Tbtale aanvoer: 3762 stuks. WASHINGTON - Het Amerikaanse bureau ter bescherming van het mi lieu (EPA) heeft onder vermelding van een toenemend gevaar voor de ozonlaag rond de aarde, opgeroepen tot een algemeen verbod in de wereld op de produktie van CFK-stoffen en het gebruik ervan in spuitbussen. Alida Smits, 26-9 50 NW Kreta naar Diliskelesi. Pacific Tulip, 26-9 te Bridgetown. Snoekgracht, 26-9 te Lubeck. Alsyta Smits, 26-9 rede Chicago Maassluis, 26-9 120 w Grand Cayman naar Cristobal Nedlloyd Dejima, 26-9 van Tokyo naar Hongkong Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Amersfoort: W. Arke- raats te Giessendam-Neder-Hardinx- veld; te Dordrecht: T. A. Eijsenga te Zwammerdam; te Haarlem met be paalde opdracht (toez.) (als geestelijk verzorger voor de diakonale tehui zen: mw. J. A. Verkerk te Amster dam). Bedankt voor Delft: J. K. Vlasblom te Ommen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Harderwijk (wijk Laat ik mij zoals het hoort eerst eens even netjes voorstellen en mijn doopceel lichten. Ik ben van Zweedse origine en werd om precies te zijn op 18 september 1985 op deze wereld gezet te Nykoping in de SAAB-Scania fabriek. En daar sta je dan te glimmen als vijfdeurs SAAB 900i. Dat glimmen was trouwens snel over want onmiddellijk werd ik met een hoop vette smurrie bespoten. Naar ik later begreep was dit om mij te beschermen tegen allerlei kwade invloeden tijdens mijn zeereis, maar leuk vond ik het niet. Eerst was het wachten geblazen op een immens parkeerterrein samen met rijen en rijen lotgenoten. Gelukkig duurde deze detentie maar enige dagen en werd ik op een goed moment - alweer met enige lotgenoten - op een trailer geplaatst en naar Travemunde gebracht, waar we in een schip geladen werden met als einddoel Hagestein. Ik begreep niet helemaal waar al die toestanden voor nodig waren, het was mij namelijk liever geweest als ik die hele reis op eigen wielen had kunnen maken. Doch het zij zo. .1, Itvuv uit («nullen merken «n Jfj^. Joel lici hirt un \*vl riwxhic Suh tvruJv nunlilleft Ik mecMe «.mlefmhódcn /ul> Mixten xnellcr klopjvn \1ivht dii hu u nnwhil wn een mc ei hier «tinii; on elkjir «In lui «uk ?nn, «Iin cun *11 u» hirnljn mtg meini^ i«««>r een juu m.viliiVtx «un er ciht rnthnuM»* i.«.r fe reli extra ivrxncllcn. riiJt. hom dan xnel I raken W» kunnen u nu ivot Alt Ui/« lanp. «int SaaS k«u Naah. een merk met een (vpttch mmMtfn een extra aantrekheluhr aan- met jjrov xnclhrid nC«i prahl rnrrn frpvlllirlute. h/cJinc Joen ftyemort. Aanxihatpniren inj. BTW 900, 2-deun I 40.9SQ... 905e JJeun f. *»Xk deur» I 4I9SQ.-. 9JQy S-Jry Luizenbaantje In Hagestein bleek dat ik was voorbe stemd als testauto voor de pers. een eervol luizenbaantje dacht ik in mijn naïviteit. Daarmee kwam ik echter be drogen uit want regelmatig moest ik wat je noemt alles uit de kast halen. Gelukkig werd ik voordat ik voor de leeuwen geworpen werd wel even keurig ingereden door mensen van dc importeur. Tot een kleine twintigdui zend kilometer duurde dit beulswerk van iedere week weereen andere baas. die allemaal zo nodig moesten weten hoe hoog mijn topsnelheid was. hoe kort mijn remweg en hoe snel er wel een bocht met mij genomen kon wor den en al zulke fratsen meer. Na deze toch wel moeizame periode had ik ge hoopt om eindelijk eens een vaste baas te krijgen, maar nee hoor, ik werd ge degradeerd tot manusje van alles. Ie dereen die maar even vervoer nodig had maakte gebruik van mijn diensten, ongeduldige klanten die geen tijd had den om ic wachten tot hun eigen voi- tuur klaar was met dc servicebeurt na men mij mee. boodschappen werden er met mij gedaan, kortom ik werd ge confronteerd met alle soorten van rij stijlen die er maar te bedenken zijn. Ik kan u wel garanderen dal dit beslist geen pretje was. Eindelijk, na een kleine drie jaar af zien. werd ik tot mijn grote verwonde ring hclemaal'nagczien. gewassen, ge poetst en ook een uitgebreide service- beurt werd mijn deel. Ik stond er weer bij alsof ik gloednieuw was. ondanks het feit dat mijn kilometerteller het respectabele aantal van ruim 96.000 km aangaf. Ik was zeer benieuwd wat mij nu weer boven het hoofd hing. Het haasje En wat bleek het geval te zijn. een au tojournalist had dc euvele moed gehad om zijn twijfels te uiten betreffende dc betrouwbaarheid en levensduur van ons SA ABs tegenover onze grote baas Plesman. Kijk. en dat is nu iets wat je beslist niet moet doen. Toen de ge moederen weer enigszins gekalmeerd waren, stelde Plesman voor dat onze journalist zelf dan maar moest ervaren hoe het zat met de levensduur en dc betrouwbaarheid van een SAAB. En u bcgriipt het al. ik was weer het haasje- Ik moet eerlijk bekennen dat ik vol Hele programma In eerste instantie begon hij het hek- programma af te draaien zoals ik mij dat nog goed herinnerde uit de begin periode van mijn leven. Zo werd mijn topsnelheid en acceleratie van 0 naar 100 km/h gemeten. Ook werd ik het circuit van Zandvoort rondgejaagd om mijn bochtengedrag en remcapacitcit te controleren. Apetrots was ik toen hij mij met een tevreden gebrom vertelde dat ik ondanks al het beulswerk en de kilometers die ik al achter de rug had. nog maar heel weinig aan kracht had moeten inleveren. Mijn topsnelheid was nog steeds een respectabele 172 km/h in plaats van 175 en het sprintje van 0 naar 100 km/h volbracht ik in 12.4 in plaats van 12 sec. Over mijn bochtengedrag aas hij ook al uiter mate tevreden. Vrijwel neutraal, al leen in een natte bocht verweet hij mij dat ik wat op mijn voorwielen naar dc buitenkant van de bocht gleed. Dank je de donder dacht ik. dat kan toch niet anders, dat is nu eenmaal inherent aan voorwiclaandrijving. Daarnaast meende hij dat mijn schok dempers in de loop der tijden wat slap per waren geworden, waardoor ik ccn weinig overhelde in snel genomen bochten. Over mijn remmen had hij niets dan lof. kaarsrecht kwam ik ic- 88/193. De Vlaming Alexander Victor Marie Goeminne was oorspronkelijk gehuwd met Emma Naria Gim- bercie, doch na haar overlijden trouwde hij met Irma van de Veire, ook een Vlaamse van afkomst. Goeminne had zich samen met zijn zwager Thienpont kort voor de eeuwwisseling aan de Hogezoom te Haamstede ge vestigd. Hij kocht daar van W. Hocke een boerderij waaraan de latere bewoner G. de Vlieger de naam Welge legen gaf. Vanuit Haamstede vestigde Goeminne zich in 1913 aan de Laone te Renesse. Hij liet op de plaats waar later G. P. Beije zijn theetuin Duinzicht exploiteerde, een woning bouwen. De tegenwoordige bewoner is J. Leene. Dit huis staat dus aan de westzijde van de Laone en het inrijhek is nog heden ten dage versierd met de bekende vergulde paardenkoppen. Of zou het soms toch bladgoud zijn? Het huis dat dus permanent bewoond wordt heet nu Paardenhof. Toen Goeminne eenmaal aan de Laone was neergestreken, was hij be zield met vele, goede voornemens en het was een zeer actieve man met vooruitziende blik. Hij had het opko mende badleven aan de Belgische kust goed in zich opgenomen en ging er van uit dat dat op Schouwen ook van de grond te krijgen zou zijn. Schuin tegenover zijn woning aan de oostkant van de Laone liet hij een f raaie theetuin bouwen, waaraan de naam Torenbosje werd gegeven. Het Torenbosje staat er nog steeds en in een oude gevelsteen kunnen we nog lezen: „De eerste steen gelegd door M. C. A. Goeminne, oud 5 jaar, 30 maart 1918. Dat is dus zeventig jaar geleden! De steenlegster was dochtertje Mieke. Op de achterzijde van bovenstaande foto staat geschreven: de inhuldiging van de theetuin. Dat was zo te zien een hele drukte en ook het Renesser fanfarekorps Luctor et Emergo kwam er aan te pas. We zien echter een tweetal vaandels boven de mensen uitsteken, maar dat kunnen we niet nader verklaren. Tegenwoordig is het Torenbosje al lang geen theehuis meer, maar zomerverblijf van Jan Gloude. Het leuke huisje heeft bovendien een ware gedaanteverwisseling ondergaan. Voordat Jan Gloude uiteindelijk eigenaar werd, hebben de latere drogist Sam A. van Gastel en zijn zuster Suze L. J. van Gastel uit Zierikzee nog enige tijd het theehuisje geëxploi teerd. Pachter was toen J. van den Hoek uit de Driekoningenlaan te Zierikzee, die het pachtte van een onbe kend gebleven eigenaar in België. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. dere keer weer in de kortste keren tot stilstand. Wat betreft mijn in- en exte rieur had hij ook al niet te klagen. Mijn zetels waren nog niet doorgezakt en de bekleding was nog als nieuw, buiten een paar brandgaatjes om. Mijn koetswerk had een paar kleine bescha digingen door steenslag, zo wenste de pietlut te constateren. Ik dacht bij mij zelf: als dat alles is en het is notabcne nog keurig met een beetje verf wegge werkt ook! Ook liet interieur van tie Saab is na intensief gebruik nog in zeer goede con ditie gebléven. snor. In het uiterlijk had ik mij dus danig vergist. Maar niet alleen in hel uiterlijk trouwens, want wat mij nog weinig was overkomen, hij kletste re gelmatig tegen mij. Het vertelde mij onder andere dat hij mijn hele levens geschiedenis had gecontroleerd aan de hand van alle papieren en computerge - gevens, zonder welke een goed geolied bedrijf niet meer kan bestaan. Tussen neus en lippen merkte hij nog wel op dat ik met zo*n leven achter mij toch wel een taaie rakker moest zijn. Een eerste genoegdoening mijnerzijds. Momenteel staat mijn teller al weer ruim boven de 103.000 km waarbi j in begrepen een fors gereden rit naar Joegoslavië en ik moet zeggen, we be ginnen elkaar langzaam maar zeker erg te waarderen. Mijnerzijds komt dat doordat hij mij tenminste eerst be hoorlijk op temperatuur brengt voor dat hij echt gas gaat geven maar verder ook rekening met mij houdt en niet constant het onderste uit de kast haalt. En natuurlijk omdat hij mij vermaakt met ellenlange verhalen over van alles en nog wat. Vandaar dat ik ook weet dat hi j allerlei smoezen zit te verzinnen om mij nog een paar maanden langer te kunnen houden. Ach. ik zie het alle maal wel weer maar ik ben wel blij dat ik die snor heb kunnen overtuigen dat wij S A AB's van een ijzersterk geslacht zijn. De Nissan Micra Mareli Met ingang van deze maand heeft Nissan Motor Nederland de Micra March geintro- duceerd. Deze Micra March valt op door de aantrekkelijke, diagonaal gelijnde grille, dre gedeeltelijk in de kleur van de carrosserie is ges poten. Het is het voordeligste Micra model met een prijs van 15.995.- incl. BTW. Via Nissan Finance wordt de Micra March koper een unieke financieringsmogelijkheid geboden van slechts 195.- per maand. (Advertentie) De Saab 900i blijkt na 100.000 afgelegde kilometers nog in prima conditie te zijn. Natuurlijk, ik had altijd keurig mijn servicebeurten op lijd gehad en ook was mijn earrosseriebcscherming op tijd gecontroleerd en zo nodig bij- gebla/cn. Ook was ik een keer voor zien van nieuw schoeisel maar voor de rest niets aan de hand. Kortom, ik voelde mij nog zo ge/ond als een vis. L iteraard was ik erg nieuwsgierig wat voor een man dc/c journalist nu wel zou zijn die zo twijfelde aan onze be trouw baarheid en ik nam mij dan ook voor om mijn beste beentje voor tc zetten. Het gekko is dat je je gewoon ccn voorstelling gaat maken van zo ie mand. In mijn verbazing zag ik al ccn jong driftig baasje die mi j van hot naar haar zou slepen met ongehoorde snel heden. Maar dat pakte even anders uit. Het bleek namelijk een man van mid delbare leeftijd tc zijn met ccn enorme zelfvertrouwen was betreffende dit nieuwe avontuur want ondanks alle forse aanslagen op mijn welzijn in de loop van de jaren, had ik nog nooit ernstige problemen gekend.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 7