de architect „Je bent eigenlijk andermans smaak aan het Een dag op stap met ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 19 september 1988 Nr. 24407 NIEUWERKERK - „Mijn vader was aannemer en ik was eigenlijk voorbestemd om het bedrijf op een goed moment over te nemen. Maar ik heb me altijd meer aangetrokken gevoeld tot het ontwerpen". Aan het woord is P. Tieleman uit Nieuwerkerk. Twintig jaar geleden begon hij voor ziehzelf en in die tijd heeft hij heel wat ups en downs meegemaakt in zijn beroep. Een beroep dat de uitoefenaar ervan vroeger onmiddellijk deed belanden in de schare van notabelen. Een heel oud beroep ook. Een dag op stap met een architect. Wie Nieuwerkerk binnenrijdt wordt verschillende malen attent gemaakt op het bestaan van bureau Tieleman. Het is ook vrijwel de enige reclame die hij voor z'n bureau maakt. .Adverteren heeft niet zoveel zin", aldus Tieleman. Je moet het toch hebben van de mond- op-mond reclame". Tieleman heeft alweer een aantal jaren geleden zijn intrek genomen in een fraai kantoor aan de Esdoornstraat. Binnen valt de mengeling tussen oud en nieuw onmiddellijk op. In de efficiënt ingerichte ruimte onder andere een oud eikehouten notarisbureau. ,,Daar zaten ze vroeger met z'n tweeën aan", aldus Tieleman. Op de voordeur van het kantoor het handelsmerk van bureau Tieleman: een deurklopper in de vorm van een specht. „Dat is eigenlijk mijn relatiegeschenk aan klanten waar ik een huis voor ontworpen heb. Mits het bij het huis past natuurlijk". Tieleman begon in 1968 na een opleiding aan de academie voor beeldende kunst een eigen architectenbureau. „Een eenmansbedrijf. Ik ben met twee opdrachten in Rotterdam begonnen. In het begin viel het niet mee om aan werk te komen en voor mij was het wel een geruststellende gedachte dat ik altijd nog terug kon naar het aannemersbedrijf van mijn vader". In de zeventiger jaren, vaak betiteld als de tijd waarin de bomen tot in de hemel groeiden, maakte het bedrijf van Tieleman een flinke groei door. „Op gegeven moment had ik vijf mensen in dienst. Later is dat weer afgezakt en nu heb ik één persoon in vaste dienst. Verder werken er ook een paar part-timers voor het bureau", aldus Tieleman. Hij stelt dat je voor het vak van architect wel een zeker tekentalent moet hebben. „Technisch tekenen is weer heel iets anders, maar vooral als je met ontwerpen bezig bent is creativiteit heel belangrijk", aldus Tieleman. „In de zeventigerjaren, toen het bedrijf zo hard gegroeid was, voelde ik me vaak meer zakenman dan architect. En daar wen je wel aan, maar ik zit toch het liefst zelf achter de tekentafel". Overigens wilde Tieleman zich eigenlijk specialiseren in de binnenhuisarchitectuur. „Daar is de markt hier gewoon te klein voor. Maar als de klant het wil teken ik ook interieurs", stelt Tieleman. Hij legt uit dat je als architect in principe op verschillende manieren de belangen van de klanten behartigt. In de eerste plaats door hun woonwensen te vertalen in een ontwerp dat aan alle eisen des tijds (en des gemeentes) voldoet. Maar daar houdt het niet mee op. De architect zoekt ook contact met aannemers en houdt toezicht op het werk als dat eenmaal gestart is. Voordat er een ontwerp van een huis kant en klaar is is daar heel wat aan vooraf gegaan. „Eerst ga je als architect met de klant praten. Ik zoek de mensen het liefst thuis op omdat je dan kunt zien hoe men nu woont. En dan kunnen ze wel zeggen dat ik niet teveel naar de meubels moet kijken omdat die oud zijn, maar ondanks dat heb ik na zo'n eerste bezoek toch een aardig idee van wat die mensen mooi vinden. Je moét daar ook een bepaalde feeling voor hebben", aldus Tieleman. Hij stelt dat zijn feeling hem praktisch nooit bedriegt. ,,lk heb het nog nooit gehad dat ik er echt falikant naast zat", aldus de architect. ,,In de regel zit ik wel op het goede spoor". Tieleman omschrijft zichzelf als een tolk met een tekenpen. „Je vertaalt de wensen en ideeën van de klant in een ontwerp. Dat ontwerp is dan het uitgangspunt. Want er wordt vaak wel een en ander aan veranderd in de loop van het proces Tieleman stelt dat mensen soms met ideeën komen die praktisch niet uitvoerbaar zijn. Het komt ook voor dat mensen bepaalde wensen hebben die niet te realiseren zijn omdat dat in strijd zou zijn met de vigerende bouwverordeningen. Volgende stap in het proces van tekenpapier tot gerieflijke woning is het opnieuw praten met de klant. Met het schetsplan onder handbereik. „Dan maak je daarna een definitief plan. Dat plan gaat naar de gemeente en wordt dan bekeken door de welstandscommissie. Als die akkoord gaat kun je gaan werken aan je bestektekening. Dat is een globale omschrijving van de technische details van de bouw". Tieleman beaamt dat je als architect te maken hebt met een grote hoeveelheid regels en voorschriften. Hij ervaart dat echter niet als een sta-in-de-weg voor zijn creativiteit. Eén van de meest voorkomende misverstanden rond het beroep architect is volgens Tieleman het idee dat een architect alleen maar complete huizen zou ontwerpen. „Wat dat betreft is er bij veel mensen toch een zekere drempelvrees. Maar een architect kun je ook in de arm nemen voor bijvoorbeeld een simpel dakkapelletje of de aanbouw van een keuken. En voor die kleine dingen is het echt niet zo duur hoor". Daar komt bij dat het advies van een vakman, en dat kan een architect zijn, kan voorkomen dat de doe-hct-zeiver moeilijk te herstellen fouten maakt. „Er zijn mensen die dragende muren wegslopen. En dat is natuurlijk niet zo best voor je huis", aldus Tieleman. Een ander facet van het architectenvak is de restauratie. „Dat vind ik eigenlijk nog het mooist om te doen", aldus Tieleman. „Aan de ene kant ben je bij restauratie wel aan een heleboel dingen gebonden maar op de een of andere manier vind ik het toch heel boeiend om me daar in te verdiepen". Op de vraag wat in dat opzicht zijn mooiste karwei is geweest antwoordt Tieleman na enig nadenken: „Een kantoor in Middelburg. Dat was gevestigd in een heel oud pand en de buitenkant moest helemaal onaangetast blijven, maar het interieur moest wel gemoderniseerd worden. En dan moet het een vloeiend overgaan in het ander. Je zoekt naar een symbiose". Als architect loop je volgens Tieleman met andere ogen door een straat dan de doorsnee voorbijganger. En zie je ook dat de symbiose waar hij het over heeft lang niet altijd bereikt wordt. „Nee, er zijn voorbeelden genoeg te noemen van hoe het niet moet. Maar ik heb wel de indruk dat men vooral de laatste jaren steeds voorzichtiger is geworden met monumenten en hun omgeving", aldus Tieleman. Nederland is in zijn ogen een heel geordend land, hetgeen zich ook uit in de architectuur. „In bijvoorbeeld België is men veel vrijer. Daar hebben ze bijvoorbeeld geen binding aan de rooilijn en dat is iets waar hier in Nederland wel heel strak de hand aan gehouden wordt. De manier waarop ze in België bouwen is veel rommeliger, maar dat heeft wel een zekere charme. Ik vind veel nieuwbouwwijken in Nederland voorbeelden van fantasieloosheid. Er wordt veel te strak gebouwd. Veel te veel in rijtjes, al moet ik zeggen dat er de laatste tijd ook wel leukere nieuwbouwwijken worden gebouwd", aldus Tieleman. Experimentele woonvormen zoals de bolwoningen en paalwoning die bijvoorbeeld in Rotterdam te vinden zijn trekken Tieleman niet zo. „Ik denk ook dat zoiets op Schouwen-Duiveland helemaal niet kan. Het oude Zeeuwse dorp moet gerespecteerd worden". Voor wat betreft de bouw van bungalowparken is er volgens Tieleman in de architectuur veel veranderd. „Zoiets als Port Zélande zou ik toch graag nog ooit eens willen ontwerpen. Dat is een soort droom. Een uitdaging ook. Maar tegelijkertijd zou ik er ook wel een beetje angstig voor zijn om aan een dergelijk groot project te beginnen". Hoewel in mindere mate dan in bijvoorbeeld de kleding is in de architectuur ook sprake van mode, of zo men wil stromingen. In de dagen van weleer waren deze duidelijk omschreven en hadden ieder hun eigen kenmerken. De Romaanse bouwstijl kpnmerkte zich door de rondbogen. De gothiek is gemakkelijk te herkennen aan de spitsbogen terwijl elegance weer een duidelijk kenmerk is van de Renaissance. En wie een ruimte betreedt die bijna overdadig versierd is met tierelantijnen en ornamenten weet onmiddellijk dat de ruimte in kwestie uit het Rococo- tijdperk stamt. Tegenwoordig liggen de kenmerken wat minder duidelijk. Tieleman stelt dat vooral bij de inrichting van huizen vaak sprake is van modegrillen. „Er is een tijd geweest dat wanden en plafonds in alle mogelijke kleuren geschilderd werden. De doorzonwoning is ook een voorbeeld van een mode. Het is leuk, maar je hebt als bewoner weinig privacy omdat voorbijgangers dwars door je kamer kijken. Tegenwoordig zie je weer veel 1-vormige of z-vormige kamers. En neem bijvoorbeeld de open keuken. Op zich leuk, maar als je de afzuigkap in de keukenaanzet zuig je behalve de kookluchtjes ook de warmte uit je kamer". Geen mode, maar wel ontwikkeling is te bespeuren op het gebied van materiaalgebruik. Het gebruik van kunststof in de bouw neemt hand over hand toe. Het roestvrijstalen aanrechtblad wordt langzaam maar zeker verdrongen door de kunststof exemplaren. Het kunststof kozijn is in opmars en dakkapellen kunnen compleet besteld worden. En op vrij simpele wijze ingebouwd. Isolatie van woningen is tegenwoordig belangrijk en die hang naar besparen legt de architect wel degelijk beperkingen op. Tieleman: „Een open kap-constructie, zoals hier in dit kantoor, is mooi maar het kost je wel geld. Want je warmte vliegt weg. Kijk, in de zeventiger jaren was het energieverbruik niet belangrijk. Nu wel. Het is ook opvallend dat je tegenwoordig weer steeds kleinere ramen ziet bijvoorbeeld". „Het ideale huis? Dat bestaat niet. Dat is echt voor iedereen weer verschillend", aldus Tieleman. De één wil vooral ruimte. De ander wil vooral luxe. En een derde geeft weer de hoogste prioriteit aan gezelligheid. Tieleman stelt dat de woonomgeving vóór de mens heel belangrijk is. „Maar je ziet ook dat de ene bewoner van een huurwoning zegt van 'Wat zou ik me druk maken, het is toch niet van mij' terwijl de ander van een huurhuis een heel eigen plekje maakt. Als architect doe je in principe wat de klant wil. Natuurlijk is dat niet altijd je eigen smaak maar je kunt gewoon niet jouw smaak aan een ander opdringen. En het is nooit zo extreem dat je tekeningen maakt van een huis waar je zelf nooit van z'n leven in zou willen wonen". Architect is naast een vrij beroep en een volgens Tieleman erg mooi beroep ook een beroep waarin veel beunhazerij voorkomt. „Architect is geen wettelijk beschermd beroep. De bonden zijn nu zover dat de naam architect beschermd is. Je mag je niet zomaar meer architect noemen maar je moet aan een aantal eisen voldoen. Maar in feite is dat niet afdoende want dat weerhoudt niemand ervan om een architectenbureau op te zetten onder de naam tekenbureau". Uiteraard heeft Tieleman concurrentie van de beunhazen. Maar, ook tussen de 'erkende' architecten onderling is de nodige concurrentiestrijd. Tieleman heeft daar op zich niet zoveel problemen mee. Wat hem wel in hoge mate hindert is het slag architecten dat zijn klanten een worst voorhoudt om toch maar vooral de eigen beurs te spekken. Architecten die bijvoorbeeld een compleet huis voor een bepaalde, lage, prijs aanbieden. Waarbij later blijkt dat men nog een heleboel kosten moet maken om het huis echt naar de zin te maken. „Ik heb liever dat de klant zich van te voren rot schrikt. Want dan weet men wel waar men aan toe is", aldus Tieleman. Hij stelt dat goede voorlichting vooraf erg belangrijk is. „Zeker hier op Schouwen- Duiveland kun je je als architect niet permitteren om slecht werk af te leveren". Tieleman doelt met die uitspraak op het feit dat niet alleen positieve uitlatingen snel de ronde doen. Negatieve verhalen worden zo mogelijk nog sneller verspreid. „En daarmee word je naam verpest, en krijgt ook de architectenwereld in het algemeen een knauw". Architect is bepaald geen beroep dat tussen 9.00 en 17.00 uur uitgeoefend kan worden. „Nee, want je gaat vaak bij mensen langs en dat moet in de avonduren gebeuren. Verder is het ook belangrijk dat je op de hoogte blijft van de nieuwe ontwikkelingen op je vakgebied. Want er zijn vooral op technisch gebied veel ontwikkelingen". Wat te denken bijvoorbeeld van draadloze afstandsbediening voor de verlichting! Het lijkt onwaarschijnlijk maar is niettemin technisch haalbaar. Evenals trouwens het centrale stofzuigersysteem. „Dat heb ik ook al een paar keer in ontwerpen verwerkt. Het houdt in dat je in elke ruimte een aansluitpunt hebt waar je alleen maar een stofzuigerslang^n hoeft te steken. Niet meer sjouwen met een zware stofzuiger. Je hoeft alleen maar een slang mee te nemen" Hoewel de kunststof steeds verder oprukt werkt Tieleman toch het liefst met natuurlijke materialen. En het blijkt dat natuurlijk materiaal en moderne techniek ook heel goed samen kunnen gaan. Een stenen vloer bijvoorbeeld wordt heel wat aangenamer als men er vloerverwarming in bouwt. „Maar daar hangt natuurlijk wel een stevig prijskaartje aan", haast Tieleman zich te verklaren. Na twintig jaar is hij het nog lang niet zat. „Ik blijf het gewoon een mooi beroep vinden". Tbkst: Piet Kleemans Foto: Johan Junior

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5