VW Corrado;
BECAM
streeknienws
Volvo 440, een Nederlandse troef
'Belangrijk dat kinderen leren
om zich via beweging te uiten'
Negende plaats voor
Rust Roest bij taptoe
VENTILATIETECfflM
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Bel BECAM:
05270-16991*
DEURL<»1
de desperado van de Nederlandse snelwegen
Volvo past
Mitsubishi
patent toe
Autonieuws
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
Dansen op school, bestaat er iets leukers?
Choreografen Scapino-ballet doen dansproject met leerlingen
basisschool Theo Thijssen
ZIERIKZEE - „Het is belangrijk dat kinderen leren
om zich te durven uiten door middel van beweging. Door
de dans bijvoorbeeld. Dat is hard werken en er komt dis
cipline bij kijken. Maar het geeft ook heel veel plezier".
Deze woorden van choreograaf en oud-danser bij het
Scapino-ballet Simon Pot werden onderstreept door de
voorstellingen van de leerlingen van de Zierikzeese
openbare basisschool Theo Thijssen.
De leerlingen van de onderbouw
en de bovenbouw lieten in de gemeen
schapsruimte van hun school zien
wat zij in enkele uren tijd hadden ge
leerd van de medewerkers van de
educatieve dienst van het Amster
damse Scapino-ballet. Zes choreogra
fen en oud-dansers die naar de Zie
rikzeese basisschool kwamen voor
een twee dagen durend dans/toneel
project waaraan alle leerlingen mee
werkten.
Snoepgoed
De kinderen werden daarvoor ver
deeld in drie groepen die elk werden
geleid door twee medewerkers van
het Scapino-ballet. Elke groep werk
te een eigen thema uit. Bij de kinde
ren van de onderbouw was dat snoep
goed. Na een twee uur durende voor
bereiding, presenteerden zij zich uit
gedost als dropveters, hartjes, lolly's
en ijsjes in een grappige dans. Behal
ve het aanleren van danspassen,
werkten de kinderen in de voorberei
dende fase ook mee aan het vervaar
digen van hun papieren en kartonnen
kostuums. Zij werden daarbij gehol
pen door een aantal ouders, teamle
den van de school en Scapino-mede-
werkers.
De oudste leerlingen van de basis
school, de bovenbouw, werkten on
der leiding van de choreografen Bar
bara Hutchinson en Simon Pot aan
de voorbereidingen van een dans/to
neelvoorstelling met het thema mu-
seumbezoek. Een onderwerp dat al
les te maken had met het feit dat 1988
het nationale museumjaar is.
Groepsleider Kees Polderman had in
grote lijnen het verhaal bedacht
ken kennis met de verschillende as
pecten die bij een toneel/dans
voorstelling komen kijken. Dat wil
niet zeggen dat het later allemaal
dansers zullen worden. Maar het kan
er toe bijdragen dat ze later kunnen
genieten van dergelijke kunstuitin
gen".
Ook vandaag (dinsdag) staat dans
en toneel nog in het middelpunt van
de belangstelling op de Theo Thijs-
senschool. Dan zijn de leerlingen van
de middenbouw aan de beurt om on
der leiding van Scapino-choreografen
te werken aan een voorstelling met
de titel pretpierement. Een straat
feest met muziek, dansende mensen
en dieren. Directeur Joop Goedhart
vertelde dat men op het idee was ge
komen de educatieve dienst van Sca-
pino uit te nodigen naar aanleiding
van het jaarlijkse aanbod van school
voorstellingen van het steunpunt
kunstzinnige vorming. Het project
wordt betaald met het geld dat men
volgens de Londo-normen voor het
basisonderwijs van het rijk krijgt
voor de kunstzinnige vorming op ba
sisscholen.
waarop door de kinderen en choreo
grafen werd verder geborduurd.
Het ging over het bezoeken van drie
verschillende musea waarbij de kin
deren de meest fantastische dingen
beleefden. Door het aanraken van
een bepaald voorwerp door een tijd
machine terug worden geflitst in een
heel ander tijdperk bijvoorbeeld.
Zwabber
De voorstelling werd voorbereid in
drie groepen. Een tekstgroep die het
toneelelement op zich na*i. Een de-
corgroep die de benodigde rekwisie
ten maakte en een dansgroep. Tijdens
de voorstelling werden deze drie ele
menten: toneelspel, dans en'een open
decorwisseling steeds afgewisseld.
,,Ik vond die gezichtjes zo leuk, de in
tensiteit waarmee zij bezig waren.
Vooral ook als er wat onverwachts ge
beurde. Zoals die matroos die per on
geluk op zijn zwabber ging staan
waardoor die los schoot van de stok",
aldus de choreografe.
Zij was van mening dat dansprojec-
ten, zoals die door de educatieve
dienst van het Scapino-ballet wor
den verzorgd, kunnen bijdragen een
bredere belangstelling van kinderen
voor toneel- en dansvoorstellingen.
,,Zij gaan een drempel over. Ze ma
ZIERIKZEE
Meer bewegen
In september start op diverse plaat
sen op Schouwen-Duiveland de Meer
Bewegen voor Ouderen-groepen weer
met gymnastiek en volksdansen.
Gymnastieklessen worden gegeven
in Zierikzee, Noordwelle, Burgh,
Haamstede, Serooskerke, Brouwers
haven, Renesse, Bruinisse, Nieuwer-
kerk, Oosterland, Ouwerkerk, Drei-
schor en Scharendijke. Volksdansles
sen worden gegeven in Nieuwerkerk,
Zonnemaire, Zierikzee, Haamstede
en Bruinisse. Voor meer informatie:
Ineke Dekker (01100-16486)
KERKWERVE, NOORDGOUWE en
SCHUDDEBEURS
Oud papier
De sv WIK haalt zaterdag 10 sep
tember vanaf 9.30 uur in Kerkwerve,
Noordgouwe en Schuddebeurs oud
papier op. Verzocht wordt het papier
gebundeld gereed te zetten.
ZONNEMAIRE
Oud papier
Woensdag 7 september komen de le
den van harmonievereniging Nut en
Uitspanning langs in Zonnemaire om
oud papier in te zamelen. Vanaf 18.00
uur komt men langs. Men verzoekt
het oud papier gebundeld klaar te
zetten.
OOSTERLAND
MBuma-zending
In de afgelopen twee maanden is er
weer gecollecteerd voor de MBuma-
zending. De collectanten waren Karin
Donselaar, Catharina IJzelenberg,
Carola Verhoek, Elna Steenpoorte,
Eliza Goudzwaard, Karin Hendrikse
en Barrij Morks. De opbrengst was
694,80. Gevers en collectanten har
telijk dank.
BRUINISSE
Schip vast
Het 1200 ton grote beunschip Cori-
na liep eind vorige week muurvast
bij het binnenlopen van de toelei-
dingsgeul vanaf het Zijpe naar de
Grevelingensluis. Het schip, geladen
met 1200 ton zand voor de nieuwe
golfbaan, voer een uur voor hoog wa
ter de geul binnen aan de verkeerde
kant van de scheidingsboei. Tijdens
pogingen om zelf los te komen kreeg
het schade aan het roer. De sleepboot
Zephir trok de Corina tijdens hoog
water los.
GOES
Conciliair
In Goes, Middelburg en Terneuzen
worden donderdag 8 september bij
eenkomsten georganiseerd als een of
ficieel begin van de activiteiten rond
het conciliair of oecumenisch proces
in de Zeeuwse steden en dorpen. In de
bijeenkomsten, de een initiatief zijn
van de Provinciale raad van kerken,
worden gedachten en informatie uit
gewisseld over de bedoeling en in
houd van plaatselijke programma's
en activiteiten. Het conciliair proces
is een initiatief van de Wereldraad
van kerken. Het richt zich op drie
thema's, namelijk gerechtigheid, vre
de en behoud of heelheid van de
schepping als een samenhangend ge
heel. Het proces moet in 1990 zijn be
kroning vinden in een wereldsamen
komst in Seoul. In Goes is de bijeen
komst in het hervormd wijkcentrum
de Hoogte, in Middelburg in de aula
van de Zeeuwse Bibliotheek en in
Terneuzen in de Opstandingskerk. De
bijeenkomsten beginnen om 16.00
uur en duren tot 21.00 uur.
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255
Motor-treffen
Op zondag 11 september is er op de
Grote Markt voor café De Pompe een
motortreffen. Het is voor de*tweede
keer dat dit evenement plaatsvindt.
Vorig jaar kon men ruim 100 oude en
wat jongere motoren verwelkomen.
Men verwacht dit jaar minstens een
zelfde aantal deelnemers uit heel Ne
derland. Ook dit jaar is er weer een
toerrit uitgezet. Vertrek vanaf de
Grote Markt om ongeveer 13.30 uur.
De rit voert via fraaie natuurgebie
den naar Ovezande waar men halt
houdt in verband met het vierde
straatfestival. Daarna is er een tus
senstop in Hoedekenskerke waar ook
de stoomtram een tussenstop houdt.
Men verwacht om ongeveer 16.30
weer terug te zijn op de Grote Markt
in Goes. In café De Pompe worden
motor-video's vertoond.
MIDDELBURG
Kunst
In de maanden september en okto
ber zijn op de veerboot Vlissingen-
Breskens werken te zien van Theo
Jordans. Hij werd in 1956 geboren in
Venlo. Zijn opleiding als beeldend
kunstenaar kreeg hij aan de Acade
mie Minerva in Groningen. Theo Jor
dans tekent, schildert .en maakt gra
fiek. Hij is met name thuis in de
bijna uitgestorven techniek van de li
thografie of steendruk. Op de boot
zijn vier van zijn lithografieën te
zien: landschappen in Zeeuws-Vlaan-
deren en Vlaanderen. Theo Jordans
werkt ook als tekenleraar en docent
kunstzinnige vorming.
ZIERIKZEE - De Zierikzeese showband Rust Roest heeft uiteindelijk de ne
gende plaats behaald tijdens een speciaal onderdeel van de Taptoe Breda.
Sinds 1976 nemen burgerkorpsen deel aan het van origine militair mu
ziekspektakel. Dit jaar zat Rust Roest in de strijd om de hoogste eer bij de
amateurgezelschappen. Met de negende plaats liet Rust Roest er acht voor
gaan en negen achter zich.
Alkmaar uit Egmond aan de Hoef (5),
Apeldoornse pijpers uit Apeldoorn
(6), Showband Leek uit'Leek (7), Con
cordia uit Leiden (8), Rust Roest uit
Zierikzee (9), Jong Holland uit Zwijn-
drecht (10), CJV uit Rijswijk (11), Vrij
willige brandweer uit Bilthoven (12),
Jonge Kracht uit Kapelle-Biezelinge
(13), Triomf uit Bodegraven (14), Vios
uit Zoeterwoude (15), Advendo uit
Berkel-Rodenrijs (16), Dio all girl uit
Dordrecht (17) en Con Brio uit Alphen
aan de Rijn (18).
In de periode van 25 augustus tot en
met 3 september moesten de korpsen
een staaltje van hun kunnen geven.
Maandag 29 augustus was het de
beurt aan Rust Roest, dat met haar
optreden meteen een tijdelijke derde
plaats behaalde.
De andere deelnemende korpsen
met tussen haakjes hun uiteindelijke
plaats waren: Victory uit Den Haag
(1), Wapen van Maassluis uit
Maassluis (2), Velp Zuid uit Wester-
voort (3), Hosanna uit Axel (4), Tromp
Met de Corrado brengt Volkswagen
zijn eerste volbloed-sportwagen op de
markt. Hij wordt in het modellenpro-
gramma boven de Scirocco gepositio
neerd en zal deze niet vervangen.
De naam Corrado is ontleend aan het
Spaanse werkwoord correr - lopen,
rennen, spurten. De Corrado is com
pact van bouw en straalt agressie uit.
Het front wordt gekenmerkt door vier
grote lichtunits en de radiateurgrille.
Rustig rijden en aan de in Nederland
gestelde maximum snelheden houden
is een moeilijke taak. De Corrado
Mitsubishi Motors Corporation te To
kio heeft bekendgemaakt een over
eenkomst te hebben afgesloten met
AB Volvo te Goteborg betreffende de
patentrechten van de "Silent Shaft".
Volvo gaat het Japanse systeem van
balansassen toepassen op zijn nieuw
ontwikkelde 2,3 I. viercilinder motor
met 16 kleppen. De Volvo 740 GLT,
die in het najaar op de markt komt. zal
hiermee worden uitgerust.
Uitwisseling technische
know-how
Eerder is het Mitsubishi-patent toege
past op de motoren van de Porsche
944, waarvoor in 1979 een overeen
komst werd gesloten. Een en ander il
lustreert dat de uitwisseling van tech
nische know-how in de automobielin
dustrie in toenemende mate plaats
vindt, en niet alleen van West naar
Oost!
MMC past balansassen op z'n vierci
linder motoren voor Mitsubishi perso
nenauto's al toe sinds 1975. Er zijn
sindsdien meer dan 5.290.000 moto
ren met balansasscn gebouwd en in het
gebruik succesvol gebleken.
Trillingsvrij en zuinig
De balansasscn did aan weerszijden
boven en onder de krukas worden ge
monteerd, draaien in tegengestelde
richting tweemaal zosnel als de krukas.
Daardoor worden de krachten die in de
diverse fasen van de krukasomwentc-
lingoptreden, uitgebalanceerd. Het le
vert - ook bij hoge toerentallen - een
trillingsvrije motor op die zich zo soe
pel gedraagt als een zes- of achtcilin
der.
Maar er is voor een viercilinder motor
op deze manier minder materiaal ge
bruikt. zodat vanwege de gewichtsbe
sparing en de geringere wrijving van op
elkaar bewegende motoronderdelen,
brandstof wordt bespaard.
stuurt strak en zeker. Het geluidsni
veau in de auto geeft weinig idee van de
werkelijke snelheid, maar dit is onge
merkt altijd te hard. Dit ervaarden we
tijdens de introductie in Duitsland, tij
dens een schitterende en afwisselende
route, of tewel een mix tussen snel- en
binnenwegen. Eerlijk, 225 km/h (zijn
topsnelheid) rijden op een snelweg
door Rein Leppink
Het frontaanzicht van de nieuwe VW Corrado heelt een agressieve uitstraling.
verveelt snel. maar de capaciteit van
deze auto op de binnenwegen ervaren
is ronduit leuk. De 1,8 liter motor is
voorzien van een Turbo die niet werkt
zoals wij hem heden ten dagen kennen.
Volkswagen heeft teruggegrepen in de
geschiedenis naar een mechanisch
aangedreven compressor op de wijze
die Bently ooit voerde en niet een die
door uitlaatgassen wordt aangedreven.
Het grote voordeel hiervan is dat bij
lage toerentallen de lucht de motor
wordt ingeblazen en dus al direct een
behoorlijke trekkracht voor handen is.
Bij de uitlaatgas Turbo duurt dit even
omdat het gas pas bij hogere toeren
tallen de Turbo op gang brengt. On-,
danks het feil dat de Turbo-druk vroeg
op gang komt, merk je vanaf 4000 tpm
dat alle kracht werkelijk gegeven
wordt, waardoor bij een sportieve rij
stijl best veel geschakeld moet worden
om van de 160 pk optimaal gebruik te
maken. Het onderstel en de motor ma
ken er samen een echte sportwagen
van die de Porsche 924 best opvolgt,
alleen met een ander embleem. Het
interieur is op zijn Duits afgewerkt:
strak en zakelijk.
Eigenlijk ontbreekt weinig aan deze
"standaard" uitvoering van de Corra
do. hooguit de tegen meerprijs lever
bare electrischc ruitenbediening en
ccntraalslot. De ruimte is voor evenals
achterin opvallend groot. De zit is ide
aal en zowel links als rechts in hoogte
verstelbaar. Tijdens de acceleratie
heeft de wagen gelukkig geen
stuurreactic hetgeen bijna altijd voor
komt bij zoveel PK op de voorwiclaan -
drijving. De cijfers zijn dan ook rond
uit indrukwekkend nl. 8.3 seconden
van 0 naar 100 km/h.
Het zal duidelijk zijn dat deze VW
geen echte wagen voor het volk meer is
zoals zijn merk wel suggereert, maar
een gooi is naar een beperkt en exclu
sief marktsegment. De levering van de
Corrado zal in januari 1989 beginnen.
De prijs zal vermoedelijk f 72.500.-
bedragen. maar daar rijdt u dan een
echt unieke Volkswagen voor. want
grote aantallen zullen er waarschijnlijk
niet verkocht worden. De ogen van de
medeweggebruikers zijn ongetwijfeld
op u gericht, maar die van de AVD
Porschcbcstuurders ook en dat is in ons
land een ongelijke wedstrijd die altijd
beloond wordt met een acceptgiro
kaart in de brievenbus.
Het succes van de sportieve Neder
landse Volvo 480 ES is een algemeen
feit. Ondanks de tegenvaller dat we
gens de dollarstand niet op de Ameri
kaanse markt te verkopen is, zijn deze
auto's niet aan te slepen. Gezien het
behoorlijke succes van de 300 serie,
vooral in Engeland, blijkt dat de inge
slagen weg van deze Nederlandse au
toproducent de juiste is. Met de komst
van deze nieuwe compacte zaken- en
familieauto lijkt succes onafwendbaar
te zijn'.
Wat voor een auto is de 440 nu eigen
lijk. Een moeilijk te beantwoorden
vraag die ik eigenlijk het best kan ci
teren met wat en hoe iemand van Vol
vo zelf dat ziet. Deze 440 valt namelijk
niet door een bepaald iets op, maar is
een soort tienkamper die op bijna alle
punten hoog scoort. Als we de 44Ó
simpel bekijken is het een auto met een
1.7 liter motor In werkelijkheid zijn er
5 interieur- en 4 motorvarianten, be
ginnend met een carburateurversie die
64 kW levert. Daarna komen twee.
motoren met brandstofinjcctic die res
pectievelijk 78 en 70 kW leveren. De
eerste heeft een ongeregelde kataly
sator en de tweede een geregelde met
Lambdasonde. Deze zit ook op de
sterkste motor, de Turbo variant met
88 kW.
Onderling onderscheiden ze zich als
een serie comfort auto's nl. de GL en
de GLE versies die op hun beurt met
verschillende motoren kunnen worden
uitgerust. Voor de sportiever ingestel
de kopers zijn de wat stugger geveerde
GLT en de Turbo, voorzien van een
stabilisator. Deze uitvoeringen zijn
verlaagd en bezitten sportievere be
kleding en stoelen.
De Volvo 440 is een auto die zeer
strakke en ronde vormen heeft meege
kregen en natuurlijk is voorzien van
hoge veiligheidseisen waaronder de
bekende dwarspijp in de portieren.
Deze moet de inzittenden beschermen
bij een aanri jding aan de zijkant. Kwa
litatief komt deze nieuweling zeer ver
trouwd over en ziet er in zijn geheel
zeer verzorgd uit. Ik reed een 440 Tur
bo tijdens de introductie. Dit is na
tuurlijk het topmodel, desondanks
kreeg ik na enkele kilometers al het
gevoel dat het goed in elkaar zat. Ik
hoefde nergens naar te zoeken, alles
zat onder handbereik. De auto zelf
voelde ook heel vertrouwd aan. De
motor is opvallend soepel, absoluut
geen echt scheurbeest. maar wel eeri
auto waarin je gemakkelijk en prettig
grote afstanden overbrugt zonder moe
te worden. Bij hogere snelheden wordt
hij wel lawaaierig door de duidelijk
hoorbare rijwind, de motor hoor je
verder niet, en dat is ronduit jammer.
De wegligging is goed, dit kan haast
niet anders omdat het onderstel gelijk
is aan de 480 die ook opvallend stevig
op de weg ligt.
De ruimte binnenin is behoorlijk te
noemen, alleen lange mensen zullen
achterin weinig hoofdruimte hebben.
De voorstoelen in hun verste stand
doet de beenruimte achterin niet over
houden.
Zelf ben ik benieuwd naar een test
kennismaking met een goedkopere
versie. De Turbo is wel concurrerend
geprijsd, maar zal slechts bij een kleine
kopersgroep aftrek vinden. De bedra
gen voorde nieuwe Volvo 440zijn best
scherp te noemen en als deze vol te
houden zijn, zal deze auto een veel ge
ziene gast op onze wegen gaan worden.
De prijzen lopen vanaf 29.250.-
voorde 440 DL tot 45.250.-voor de
440 Turbo. De levering begint sep
tember van dit jaar, behalve de 440 DL
die wat later komt.
De nieuwe Volvo 440
(Advertentie)
Doorlopende
Persoonlijke leningen kredieten
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
netto
looptijd
looptijd*
rrwonttMh*
»rt rK.* bil 10
loptlfd SS (M4
000 O.tlN pmt
in handen
48 mnd,
60 mnd.
15000 0*1S
pmna 70 000.
0 77 N p mort
It 000 OTTNpmna
5.500.-
141.05
118.51
Bedrag
rente en
7 500.-
189.13
158.23
afl. p.mnd.
10.500.-
262.49
219.19
10 000-
200.- p mnd
15 000.-
374.99
313.13
15 000-
300.- pmnd
20 000-
499.98
417.50
20 000.-
400.- p mnd
35 000.-
874 97
730.63
25 000.-
500.- p mnd
leder bedrag tussen 1.000.-en 100.01
)0,- en
verschillende looptijden mogelijk. Rente vanaf 9.6%
*van«f
l)e nieuwe VU' Corrado is een snelle exclusieve sportwagen geworden.
i
FIN. BEMIDDELING
Bedn|fsweg 26. Emmeloord
ma-vrij van 09.00-20.00 uur. ta van 11.00-14.00 uur
f