VW Corrado; BECAM streeknienws Volvo 440, een Nederlandse troef 'Belangrijk dat kinderen leren om zich via beweging te uiten' Negende plaats voor Rust Roest bij taptoe VENTILATIETECfflM EEN ANDERE AUTO KOPEN? Bel BECAM: 05270-16991* DEURL<»1 de desperado van de Nederlandse snelwegen Volvo past Mitsubishi patent toe Autonieuws BECAM maakt het SNEL mogelijk! Dansen op school, bestaat er iets leukers? Choreografen Scapino-ballet doen dansproject met leerlingen basisschool Theo Thijssen ZIERIKZEE - „Het is belangrijk dat kinderen leren om zich te durven uiten door middel van beweging. Door de dans bijvoorbeeld. Dat is hard werken en er komt dis cipline bij kijken. Maar het geeft ook heel veel plezier". Deze woorden van choreograaf en oud-danser bij het Scapino-ballet Simon Pot werden onderstreept door de voorstellingen van de leerlingen van de Zierikzeese openbare basisschool Theo Thijssen. De leerlingen van de onderbouw en de bovenbouw lieten in de gemeen schapsruimte van hun school zien wat zij in enkele uren tijd hadden ge leerd van de medewerkers van de educatieve dienst van het Amster damse Scapino-ballet. Zes choreogra fen en oud-dansers die naar de Zie rikzeese basisschool kwamen voor een twee dagen durend dans/toneel project waaraan alle leerlingen mee werkten. Snoepgoed De kinderen werden daarvoor ver deeld in drie groepen die elk werden geleid door twee medewerkers van het Scapino-ballet. Elke groep werk te een eigen thema uit. Bij de kinde ren van de onderbouw was dat snoep goed. Na een twee uur durende voor bereiding, presenteerden zij zich uit gedost als dropveters, hartjes, lolly's en ijsjes in een grappige dans. Behal ve het aanleren van danspassen, werkten de kinderen in de voorberei dende fase ook mee aan het vervaar digen van hun papieren en kartonnen kostuums. Zij werden daarbij gehol pen door een aantal ouders, teamle den van de school en Scapino-mede- werkers. De oudste leerlingen van de basis school, de bovenbouw, werkten on der leiding van de choreografen Bar bara Hutchinson en Simon Pot aan de voorbereidingen van een dans/to neelvoorstelling met het thema mu- seumbezoek. Een onderwerp dat al les te maken had met het feit dat 1988 het nationale museumjaar is. Groepsleider Kees Polderman had in grote lijnen het verhaal bedacht ken kennis met de verschillende as pecten die bij een toneel/dans voorstelling komen kijken. Dat wil niet zeggen dat het later allemaal dansers zullen worden. Maar het kan er toe bijdragen dat ze later kunnen genieten van dergelijke kunstuitin gen". Ook vandaag (dinsdag) staat dans en toneel nog in het middelpunt van de belangstelling op de Theo Thijs- senschool. Dan zijn de leerlingen van de middenbouw aan de beurt om on der leiding van Scapino-choreografen te werken aan een voorstelling met de titel pretpierement. Een straat feest met muziek, dansende mensen en dieren. Directeur Joop Goedhart vertelde dat men op het idee was ge komen de educatieve dienst van Sca- pino uit te nodigen naar aanleiding van het jaarlijkse aanbod van school voorstellingen van het steunpunt kunstzinnige vorming. Het project wordt betaald met het geld dat men volgens de Londo-normen voor het basisonderwijs van het rijk krijgt voor de kunstzinnige vorming op ba sisscholen. waarop door de kinderen en choreo grafen werd verder geborduurd. Het ging over het bezoeken van drie verschillende musea waarbij de kin deren de meest fantastische dingen beleefden. Door het aanraken van een bepaald voorwerp door een tijd machine terug worden geflitst in een heel ander tijdperk bijvoorbeeld. Zwabber De voorstelling werd voorbereid in drie groepen. Een tekstgroep die het toneelelement op zich na*i. Een de- corgroep die de benodigde rekwisie ten maakte en een dansgroep. Tijdens de voorstelling werden deze drie ele menten: toneelspel, dans en'een open decorwisseling steeds afgewisseld. ,,Ik vond die gezichtjes zo leuk, de in tensiteit waarmee zij bezig waren. Vooral ook als er wat onverwachts ge beurde. Zoals die matroos die per on geluk op zijn zwabber ging staan waardoor die los schoot van de stok", aldus de choreografe. Zij was van mening dat dansprojec- ten, zoals die door de educatieve dienst van het Scapino-ballet wor den verzorgd, kunnen bijdragen een bredere belangstelling van kinderen voor toneel- en dansvoorstellingen. ,,Zij gaan een drempel over. Ze ma ZIERIKZEE Meer bewegen In september start op diverse plaat sen op Schouwen-Duiveland de Meer Bewegen voor Ouderen-groepen weer met gymnastiek en volksdansen. Gymnastieklessen worden gegeven in Zierikzee, Noordwelle, Burgh, Haamstede, Serooskerke, Brouwers haven, Renesse, Bruinisse, Nieuwer- kerk, Oosterland, Ouwerkerk, Drei- schor en Scharendijke. Volksdansles sen worden gegeven in Nieuwerkerk, Zonnemaire, Zierikzee, Haamstede en Bruinisse. Voor meer informatie: Ineke Dekker (01100-16486) KERKWERVE, NOORDGOUWE en SCHUDDEBEURS Oud papier De sv WIK haalt zaterdag 10 sep tember vanaf 9.30 uur in Kerkwerve, Noordgouwe en Schuddebeurs oud papier op. Verzocht wordt het papier gebundeld gereed te zetten. ZONNEMAIRE Oud papier Woensdag 7 september komen de le den van harmonievereniging Nut en Uitspanning langs in Zonnemaire om oud papier in te zamelen. Vanaf 18.00 uur komt men langs. Men verzoekt het oud papier gebundeld klaar te zetten. OOSTERLAND MBuma-zending In de afgelopen twee maanden is er weer gecollecteerd voor de MBuma- zending. De collectanten waren Karin Donselaar, Catharina IJzelenberg, Carola Verhoek, Elna Steenpoorte, Eliza Goudzwaard, Karin Hendrikse en Barrij Morks. De opbrengst was 694,80. Gevers en collectanten har telijk dank. BRUINISSE Schip vast Het 1200 ton grote beunschip Cori- na liep eind vorige week muurvast bij het binnenlopen van de toelei- dingsgeul vanaf het Zijpe naar de Grevelingensluis. Het schip, geladen met 1200 ton zand voor de nieuwe golfbaan, voer een uur voor hoog wa ter de geul binnen aan de verkeerde kant van de scheidingsboei. Tijdens pogingen om zelf los te komen kreeg het schade aan het roer. De sleepboot Zephir trok de Corina tijdens hoog water los. GOES Conciliair In Goes, Middelburg en Terneuzen worden donderdag 8 september bij eenkomsten georganiseerd als een of ficieel begin van de activiteiten rond het conciliair of oecumenisch proces in de Zeeuwse steden en dorpen. In de bijeenkomsten, de een initiatief zijn van de Provinciale raad van kerken, worden gedachten en informatie uit gewisseld over de bedoeling en in houd van plaatselijke programma's en activiteiten. Het conciliair proces is een initiatief van de Wereldraad van kerken. Het richt zich op drie thema's, namelijk gerechtigheid, vre de en behoud of heelheid van de schepping als een samenhangend ge heel. Het proces moet in 1990 zijn be kroning vinden in een wereldsamen komst in Seoul. In Goes is de bijeen komst in het hervormd wijkcentrum de Hoogte, in Middelburg in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek en in Terneuzen in de Opstandingskerk. De bijeenkomsten beginnen om 16.00 uur en duren tot 21.00 uur. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255 Motor-treffen Op zondag 11 september is er op de Grote Markt voor café De Pompe een motortreffen. Het is voor de*tweede keer dat dit evenement plaatsvindt. Vorig jaar kon men ruim 100 oude en wat jongere motoren verwelkomen. Men verwacht dit jaar minstens een zelfde aantal deelnemers uit heel Ne derland. Ook dit jaar is er weer een toerrit uitgezet. Vertrek vanaf de Grote Markt om ongeveer 13.30 uur. De rit voert via fraaie natuurgebie den naar Ovezande waar men halt houdt in verband met het vierde straatfestival. Daarna is er een tus senstop in Hoedekenskerke waar ook de stoomtram een tussenstop houdt. Men verwacht om ongeveer 16.30 weer terug te zijn op de Grote Markt in Goes. In café De Pompe worden motor-video's vertoond. MIDDELBURG Kunst In de maanden september en okto ber zijn op de veerboot Vlissingen- Breskens werken te zien van Theo Jordans. Hij werd in 1956 geboren in Venlo. Zijn opleiding als beeldend kunstenaar kreeg hij aan de Acade mie Minerva in Groningen. Theo Jor dans tekent, schildert .en maakt gra fiek. Hij is met name thuis in de bijna uitgestorven techniek van de li thografie of steendruk. Op de boot zijn vier van zijn lithografieën te zien: landschappen in Zeeuws-Vlaan- deren en Vlaanderen. Theo Jordans werkt ook als tekenleraar en docent kunstzinnige vorming. ZIERIKZEE - De Zierikzeese showband Rust Roest heeft uiteindelijk de ne gende plaats behaald tijdens een speciaal onderdeel van de Taptoe Breda. Sinds 1976 nemen burgerkorpsen deel aan het van origine militair mu ziekspektakel. Dit jaar zat Rust Roest in de strijd om de hoogste eer bij de amateurgezelschappen. Met de negende plaats liet Rust Roest er acht voor gaan en negen achter zich. Alkmaar uit Egmond aan de Hoef (5), Apeldoornse pijpers uit Apeldoorn (6), Showband Leek uit'Leek (7), Con cordia uit Leiden (8), Rust Roest uit Zierikzee (9), Jong Holland uit Zwijn- drecht (10), CJV uit Rijswijk (11), Vrij willige brandweer uit Bilthoven (12), Jonge Kracht uit Kapelle-Biezelinge (13), Triomf uit Bodegraven (14), Vios uit Zoeterwoude (15), Advendo uit Berkel-Rodenrijs (16), Dio all girl uit Dordrecht (17) en Con Brio uit Alphen aan de Rijn (18). In de periode van 25 augustus tot en met 3 september moesten de korpsen een staaltje van hun kunnen geven. Maandag 29 augustus was het de beurt aan Rust Roest, dat met haar optreden meteen een tijdelijke derde plaats behaalde. De andere deelnemende korpsen met tussen haakjes hun uiteindelijke plaats waren: Victory uit Den Haag (1), Wapen van Maassluis uit Maassluis (2), Velp Zuid uit Wester- voort (3), Hosanna uit Axel (4), Tromp Met de Corrado brengt Volkswagen zijn eerste volbloed-sportwagen op de markt. Hij wordt in het modellenpro- gramma boven de Scirocco gepositio neerd en zal deze niet vervangen. De naam Corrado is ontleend aan het Spaanse werkwoord correr - lopen, rennen, spurten. De Corrado is com pact van bouw en straalt agressie uit. Het front wordt gekenmerkt door vier grote lichtunits en de radiateurgrille. Rustig rijden en aan de in Nederland gestelde maximum snelheden houden is een moeilijke taak. De Corrado Mitsubishi Motors Corporation te To kio heeft bekendgemaakt een over eenkomst te hebben afgesloten met AB Volvo te Goteborg betreffende de patentrechten van de "Silent Shaft". Volvo gaat het Japanse systeem van balansassen toepassen op zijn nieuw ontwikkelde 2,3 I. viercilinder motor met 16 kleppen. De Volvo 740 GLT, die in het najaar op de markt komt. zal hiermee worden uitgerust. Uitwisseling technische know-how Eerder is het Mitsubishi-patent toege past op de motoren van de Porsche 944, waarvoor in 1979 een overeen komst werd gesloten. Een en ander il lustreert dat de uitwisseling van tech nische know-how in de automobielin dustrie in toenemende mate plaats vindt, en niet alleen van West naar Oost! MMC past balansassen op z'n vierci linder motoren voor Mitsubishi perso nenauto's al toe sinds 1975. Er zijn sindsdien meer dan 5.290.000 moto ren met balansasscn gebouwd en in het gebruik succesvol gebleken. Trillingsvrij en zuinig De balansasscn did aan weerszijden boven en onder de krukas worden ge monteerd, draaien in tegengestelde richting tweemaal zosnel als de krukas. Daardoor worden de krachten die in de diverse fasen van de krukasomwentc- lingoptreden, uitgebalanceerd. Het le vert - ook bij hoge toerentallen - een trillingsvrije motor op die zich zo soe pel gedraagt als een zes- of achtcilin der. Maar er is voor een viercilinder motor op deze manier minder materiaal ge bruikt. zodat vanwege de gewichtsbe sparing en de geringere wrijving van op elkaar bewegende motoronderdelen, brandstof wordt bespaard. stuurt strak en zeker. Het geluidsni veau in de auto geeft weinig idee van de werkelijke snelheid, maar dit is onge merkt altijd te hard. Dit ervaarden we tijdens de introductie in Duitsland, tij dens een schitterende en afwisselende route, of tewel een mix tussen snel- en binnenwegen. Eerlijk, 225 km/h (zijn topsnelheid) rijden op een snelweg door Rein Leppink Het frontaanzicht van de nieuwe VW Corrado heelt een agressieve uitstraling. verveelt snel. maar de capaciteit van deze auto op de binnenwegen ervaren is ronduit leuk. De 1,8 liter motor is voorzien van een Turbo die niet werkt zoals wij hem heden ten dagen kennen. Volkswagen heeft teruggegrepen in de geschiedenis naar een mechanisch aangedreven compressor op de wijze die Bently ooit voerde en niet een die door uitlaatgassen wordt aangedreven. Het grote voordeel hiervan is dat bij lage toerentallen de lucht de motor wordt ingeblazen en dus al direct een behoorlijke trekkracht voor handen is. Bij de uitlaatgas Turbo duurt dit even omdat het gas pas bij hogere toeren tallen de Turbo op gang brengt. On-, danks het feil dat de Turbo-druk vroeg op gang komt, merk je vanaf 4000 tpm dat alle kracht werkelijk gegeven wordt, waardoor bij een sportieve rij stijl best veel geschakeld moet worden om van de 160 pk optimaal gebruik te maken. Het onderstel en de motor ma ken er samen een echte sportwagen van die de Porsche 924 best opvolgt, alleen met een ander embleem. Het interieur is op zijn Duits afgewerkt: strak en zakelijk. Eigenlijk ontbreekt weinig aan deze "standaard" uitvoering van de Corra do. hooguit de tegen meerprijs lever bare electrischc ruitenbediening en ccntraalslot. De ruimte is voor evenals achterin opvallend groot. De zit is ide aal en zowel links als rechts in hoogte verstelbaar. Tijdens de acceleratie heeft de wagen gelukkig geen stuurreactic hetgeen bijna altijd voor komt bij zoveel PK op de voorwiclaan - drijving. De cijfers zijn dan ook rond uit indrukwekkend nl. 8.3 seconden van 0 naar 100 km/h. Het zal duidelijk zijn dat deze VW geen echte wagen voor het volk meer is zoals zijn merk wel suggereert, maar een gooi is naar een beperkt en exclu sief marktsegment. De levering van de Corrado zal in januari 1989 beginnen. De prijs zal vermoedelijk f 72.500.- bedragen. maar daar rijdt u dan een echt unieke Volkswagen voor. want grote aantallen zullen er waarschijnlijk niet verkocht worden. De ogen van de medeweggebruikers zijn ongetwijfeld op u gericht, maar die van de AVD Porschcbcstuurders ook en dat is in ons land een ongelijke wedstrijd die altijd beloond wordt met een acceptgiro kaart in de brievenbus. Het succes van de sportieve Neder landse Volvo 480 ES is een algemeen feit. Ondanks de tegenvaller dat we gens de dollarstand niet op de Ameri kaanse markt te verkopen is, zijn deze auto's niet aan te slepen. Gezien het behoorlijke succes van de 300 serie, vooral in Engeland, blijkt dat de inge slagen weg van deze Nederlandse au toproducent de juiste is. Met de komst van deze nieuwe compacte zaken- en familieauto lijkt succes onafwendbaar te zijn'. Wat voor een auto is de 440 nu eigen lijk. Een moeilijk te beantwoorden vraag die ik eigenlijk het best kan ci teren met wat en hoe iemand van Vol vo zelf dat ziet. Deze 440 valt namelijk niet door een bepaald iets op, maar is een soort tienkamper die op bijna alle punten hoog scoort. Als we de 44Ó simpel bekijken is het een auto met een 1.7 liter motor In werkelijkheid zijn er 5 interieur- en 4 motorvarianten, be ginnend met een carburateurversie die 64 kW levert. Daarna komen twee. motoren met brandstofinjcctic die res pectievelijk 78 en 70 kW leveren. De eerste heeft een ongeregelde kataly sator en de tweede een geregelde met Lambdasonde. Deze zit ook op de sterkste motor, de Turbo variant met 88 kW. Onderling onderscheiden ze zich als een serie comfort auto's nl. de GL en de GLE versies die op hun beurt met verschillende motoren kunnen worden uitgerust. Voor de sportiever ingestel de kopers zijn de wat stugger geveerde GLT en de Turbo, voorzien van een stabilisator. Deze uitvoeringen zijn verlaagd en bezitten sportievere be kleding en stoelen. De Volvo 440 is een auto die zeer strakke en ronde vormen heeft meege kregen en natuurlijk is voorzien van hoge veiligheidseisen waaronder de bekende dwarspijp in de portieren. Deze moet de inzittenden beschermen bij een aanri jding aan de zijkant. Kwa litatief komt deze nieuweling zeer ver trouwd over en ziet er in zijn geheel zeer verzorgd uit. Ik reed een 440 Tur bo tijdens de introductie. Dit is na tuurlijk het topmodel, desondanks kreeg ik na enkele kilometers al het gevoel dat het goed in elkaar zat. Ik hoefde nergens naar te zoeken, alles zat onder handbereik. De auto zelf voelde ook heel vertrouwd aan. De motor is opvallend soepel, absoluut geen echt scheurbeest. maar wel eeri auto waarin je gemakkelijk en prettig grote afstanden overbrugt zonder moe te worden. Bij hogere snelheden wordt hij wel lawaaierig door de duidelijk hoorbare rijwind, de motor hoor je verder niet, en dat is ronduit jammer. De wegligging is goed, dit kan haast niet anders omdat het onderstel gelijk is aan de 480 die ook opvallend stevig op de weg ligt. De ruimte binnenin is behoorlijk te noemen, alleen lange mensen zullen achterin weinig hoofdruimte hebben. De voorstoelen in hun verste stand doet de beenruimte achterin niet over houden. Zelf ben ik benieuwd naar een test kennismaking met een goedkopere versie. De Turbo is wel concurrerend geprijsd, maar zal slechts bij een kleine kopersgroep aftrek vinden. De bedra gen voorde nieuwe Volvo 440zijn best scherp te noemen en als deze vol te houden zijn, zal deze auto een veel ge ziene gast op onze wegen gaan worden. De prijzen lopen vanaf 29.250.- voorde 440 DL tot 45.250.-voor de 440 Turbo. De levering begint sep tember van dit jaar, behalve de 440 DL die wat later komt. De nieuwe Volvo 440 (Advertentie) Doorlopende Persoonlijke leningen kredieten Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. netto looptijd looptijd* rrwonttMh* »rt rK.* bil 10 loptlfd SS (M4 000 O.tlN pmt in handen 48 mnd, 60 mnd. 15000 0*1S pmna 70 000. 0 77 N p mort It 000 OTTNpmna 5.500.- 141.05 118.51 Bedrag rente en 7 500.- 189.13 158.23 afl. p.mnd. 10.500.- 262.49 219.19 10 000- 200.- p mnd 15 000.- 374.99 313.13 15 000- 300.- pmnd 20 000- 499.98 417.50 20 000.- 400.- p mnd 35 000.- 874 97 730.63 25 000.- 500.- p mnd leder bedrag tussen 1.000.-en 100.01 )0,- en verschillende looptijden mogelijk. Rente vanaf 9.6% *van«f l)e nieuwe VU' Corrado is een snelle exclusieve sportwagen geworden. i FIN. BEMIDDELING Bedn|fsweg 26. Emmeloord ma-vrij van 09.00-20.00 uur. ta van 11.00-14.00 uur f

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4