de verhuizer Het komt toch nog steeds op je spierballen Een dag op stap met ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 5 september 1988 Nr. 24399 5 BURGH-H AAMSTEDE - „Vroeger werden verhuizingen met een boerenwagen gedaan. Dat zou tegenwoordig ondenkbaar zijn. De mensen hebben veel meer huisraad dan vroeger", aldus C. O. Rademaker uit Burgh-Haamstede. Het gaat hem te ver om te stellen dat verhuizen een complete wetenschap is geworden, maar aan de andere kant stelt hij wel dat het een vak is dat gedegen vakkennis vereist. Een zwaar vak bovendien. „We hebben natuurlijk een aantal hulpmiddelen, maar uiteindelijk komt het toch op je spierballen aan". Een dag op stap met de verhuizer. De firma Rademaker is eigenlijk van huis uit een transportbedrijf. „Het is eigenlijk zestig jaar geleden begonnen als een bodedienst tussen Haamstede en Zierikzee. Van lieverlee is dat uitgegroeid tot een transportbedrijf en zo'n vijftien jaar geleden zijn we ons met het verhuizen bezig gaan houden", aldus Rademaker. Acquisiteur H. Boot vult aan: „In het begin werd er nog gewoon met vrachtwagens verhuisd waarin de vorige dag nog meel was vervoerd. Dat is tegenwoordig wel even anders. We hebben nu speciaal voor verhuizingen ingerichte wagens. Want de mensen hebben niet alleen meer huisraad gekregen, maar er worden ook steeds hogere eisen gesteld aan een verhuisbedrijf. En behalve meer spullen hebben de mensen ook veel meer kwetsbare dingen. Stereo apparatuur en dergelijke. En een goede verhuizer gaat met de spullen van een ander om alsof ze van hemzelf zijn". Binnen het verhuizerswereldje is er in de loop der jaren heel wat veranderd. Boot: „Vroeger had je alleen dekens om de te verhuizen spullen in te verpakken maar tegenwoordig zijn er een heleboel materialen". Zo zijn er bijvoorbeeld de standaard kartonnen dozen die gebruikt worden voor het verantwoord inpakken van klein huisraad en dingen als bijvoorbeeld het glasservies. Maar er wordt ook in toenemende mate gebruik gemaakt van kunststof om dingen in te pakken. Kleding hoeft niet langer opgevouwen, en vaak verkreukeld, vervoerd te worden maar kan gewoon op knaapjes in speciale kledingboxen, gemaakt van lichte en toch sterke kunststof die bovendien wel een druppeltje water kan verdragen. Voor het verpakken van breekbare materialen, zelf-verhuizers verpakken deze vaak in kranten, heeft de erkende verhuizer schuimfolie in verschillende dikte in voorraad. Kortom: er is voor elk voorwerp wel een geschikte verpakking. „Schilderijen bijvoorbeeld moest je vroeger in karton verpakken. Tegenwoordig zijn daar ook speciale boxen voor in verschillende maten. Daar hoef je dat schilderij alleen nog maar in te laten zakken", aldus Rademaker. Ook aan de details wordt gedacht. Planten hoeven niet langer het slachtoffer te worden bij een verhuizing. Boot: „Wij hebben in de verhuiswagen speciale kasten voor planten. En als het nodig is kunnen die kasten ook verwarmd worden". Een goede voorbereiding is volgens Rademaker en Boot heel belangrijk. Als men tenminste de tijd heeft om zich op een verhuizing voor te bereiden want soms dient er hals- over-kop verhuisd te worden. .^Dat hebben we ook wel meegemaakt. Dan lag er in het nieuwe huis nog niet eens vloerbedekking. Sommige mensen tillen daar niet zo zwaar aan maar veel mensen zien ook als een berg tegen een verhuizing op", aldus Boot. „Dan breng je de verhuisdozen al maanden van té voren maar als het puntje bij paaltje komt moeten ze alles nog op het allerlaatste moment inpakken. Sommige mensen weten gewoon absoluut niet waar ze moeten beginnen. Anderen zijn juist weer heel systematisch. Daar breng je verhuisdozen en dan bellen ze de volgende dag terug dat we ze kunnen komen halen". Ook de verhuizing zelf wordt door iedereen weer anders beleefd. De een heeft de boel in een mum van tijd de aan kant terwijl bij een ander maanden later de verhuisdozen nog in de kamer staan". Discretie is, zo blijkt uit de verhalen van Boot en Rademaker, een eigenschap die een goede verhuizer niet mag ontberen. „Je krijgt vaak hele verhalen te horen. Je bent voor sommige mensen ook een soort vertrouwensman", aldus Boot. „Zonder dat je het zelf wil zie je bijvoorbeeld bankafschriften en dergelijke, of persoonlijke papieren. Wat dat betreft moet je als verhuizer heel voorzichtig omgaan met iemands privacy". Rademaker stelt dat je als verhuizer aan de ene kant een vertrouwensman bent, maar aan de andere kant ook een soort indringer. „Sommige mensen binnen gehaald kunnen worden. Als aan die voorwaarde voldaan wordt kan men de lift bijvoorbeeld benutten voor het verhuizen van de zwaardere stukken. „Wasmachines en piano's. Dat zijn eigenlijk de zwaarste stukken die we te versjouwen krijgen. En als er geen mogelijkheid is om met de lift te werken dan zul je toch je rug er onder moeten zetten", aldus Boot. Hij maakt daarbij de kanttekening dat veel mensen tegenwoordig de wasmachine boven hebben staan terwijl men vroeger vaak in de bijkeuken of in het schuurtje een plaatsje vond voor de wasmachine. „Gekke dingen? Ja, die maak je zeker weieens mee", aldus Rademaker. „Maar wat dat betreft is het bij ons een voordeel dat we naast de gewone verhuiswagen ook over andere wagens kunnen beschikken. We hebben bijvoorbeeld bij een verhuizing ook eens een boot van zes meter moeten vervoeren. Dan hang je gewoon een dieplader achter de wagen". Boot vult aan: „Eigenlijk kun je het zo gek niet opnoemen of het is wel te verhuizen. Al valt het soms niet mee om stukken huisraad op de plaats te krijgen waar de mensen ze willen hebben. Maar dat ligt soms ook aan de mensen zelf". Zo herinnert Boot zich een geval waarbij er een beddespiraal naar beneden moest. „Nou zijn dat toch altijd al rotdingen om beneden te krijgen maar met deze ging het echt niet. Wat we ook probeerden. 'En toch is-tie ook boven gekomen. Dus hij moet ook naar beneden kunnen' zei die man. Wat bleek nou? Die man had op de overloop kasten gebouwd. En dat was natuurlijk toen dat bed al lang en breed op zijn slaapkamer stond. En dat moet je toch maar weer een oplossing zien te vinden". Een andere anekdote betreft ook weer een beddespiraal. In dit geval werd er verhuisd naar een kleiner huis. En niet alleen was het huis kleiner, maar ook het trappegat bleek wat krapper dan in het oude huis. „Maar we hebben er wat op gevonden", aldus Rademaker. „In overleg met die man hebben we het frame van het spiraal doormidden gezaagd. De smid heeft toen later weer buisjes gemaakt die precies in het frame pasten en toen kon het bed weer in elkaar worden gezet". Boot: „Iedere verhuizing is weer anders. Mensen hebben vaak geen flauw idee van wat ze allemaal hebben. Dan word je opgebeld met het verzoek of je dan en dan kunt komen verhuizen, 't Is niet zoveel hoor. Aan een klein wagentje heb je wel genoeg zeggen ze dan. Maar ga dan maar gerust met de grote wagen want anders moet je twee keer rijden. En omgekeerd is het ook zo dat mensen zeggen veel te moeten verhuizen terwijl het in de paktijk dan ontzettend meevalt. Ik ga dan ook het liefst even langs bij de mensen om te zien wat er allemaal verhuisd moet worden. Dan kun je goed inschatten hoeveel ruimte je nodig hebt. Ik weet niet waarom mensen ons niet vaker vragen om van te voren even de boel te komen bekijken. Want het advies is gratis". Iedere verhuizing is weer anders. En ieder mens beleeft een verhuizing weer op zijn Of haar eigen manier. Rademaker: „Dat ligt er ook een beetje aan wat de reden voor een verhuizing is. Soms is het nodig omdat er van baan veranderd wordt. Maar je krijgt ook te maken met scheidingen en zo. Dan staan ze soms op de dag van de verhuizing nog te bekvechten wat voor wie is. En oudere mensen zien vaak heel erg op tegen een verhuizing. Ze willen helemaal niet, maar ze moeten omwille van hun gezondheid. Die hebben soms hun leven lang in zo'n huisje gewoond en moeten daar dan afscheid van nemen en dat valt meestal niet mee. Dat zijn soms echt kleine drama's hoor". Een ervaren verhuizersteam doet volgens Rademaker en Boot rond de vijf uur over het inladen van de spullen. „Want dat moet wel doordacht gebeuren", aldus Boot. „De zwaarste dingen moeten onderop en de lichte spullen bovenop. Maar je moet ook in de gaten houden dat het totale gewicht goed over de laadruimte verdeeld wordt. Sommigen halen bijvoorbeeld bij een verhuizing ook de tegels uit de tuin. We hebben het wel meegemaakt hoor dat iemand 180 van die zware grindtegels klaar had staan. Die hebben we toch maar met een apart wagentje vervoerd want dat spul weegt verschrikkelijk zwaar". Uitladen van een volle verhuiswagen doet men in zo'n tweeëneenhalf uur. „Dat gaat gewoon een stuk sneller". vinden het vervelend als een ander met hun spulletjes sjouwt". Een verhuisbedrijf verhuist niet alleen particulieren, maar is ook vaak in de weer voor bedrijven. Rademaker: „Ik denk dat het ongeveer fifty-fifty is". Daarnaast krijgt men ook weieens bijzondere opdrachten. Zoals de opdracht om de Culturele Raad in Vlissingen te verhuizen. „Tben hebben we duizend schilderijen verhuisd", herinnert Boot zich. „Schilderijen variërend in grootte van 30 bij 30 centimeter tot anderhalve meter in het vierkant. En dan met al die kunstenaars erbij! Dat was wel een leuk klusje". Volgens Rademaker en Boot krijgt men bij een verhuisbedrijf ook wel te maken met mensen die de boel proberen te flessen door het verhuisbedrijf de schuld te geven van schade aan meubelen. „Het komt niet echt vaak voor hoor, maar er zijn er altijd die het proberen", aldus Rademaker. Hij stelt dat het maar zelden voorkomt dat er door een verhuizer echt iets beschadigd wordt. „Dus om te voorkomen dat er achteraf gereclameerd wordt wijzen we de mensen voor het inladen al op bepaalde beschadigingen. Soms gebeurt het ook wel dat mensen bepaalde dingen persé zelf willen verhuizen. Een kostbare vaas of iets dergelijks. Daar zijn ze natuurlijk vrij in maar ik vind het zelf verstandiger als ze het vervoer aan de vakman overlaten. En daar komt bij dat de spullen als ze door ons verhuisd worden goed verzekerd zijn. Wij zijn verzekerd voor 1 ton per inboedel. Maar als het nodig is kunnen we dat bedrag ook verhogen, maar dat komt niet zo vaak voor". Veel mensen in Nederland verzorgen hun verhuizing zelf. Vrienden en kennissen worden gecharterd en als er iemand in de familie zit die een auto met trekhaak en een karretje bezit wordt die aan z'n jasje getrokken. Ook hier geldt weer dat een aantal mensen heel goed in staat moet worden geacht een en ander in goede banen te laten verlopen. „Maar er zijn er ook legio die het één keer zelf gedaan hebben, maar het een volgende keer wel uit hun hoofd zullen laten. Bij ons werken we zoveel mogelijk met vaste teams voor de verhuizingen want dat werkt gewoon het beste", aldus Rademaker. Zonder beroepsgeheimen prijs te geven willen de heren best enige tips geven. Boot: „Het is heel handig als je de dozen nummert. Die nummers moeten dan weer corresponderen met nummers die je dan bijvoorbeeld op kamerdeuren of kastdeuren plakt. Op die manier hoeft men niet steeds te vragen waar een bepaalde doos naar toe moet. Een ander handigheidje is bijvoorbeeld het vormen van een ketting. Eentje onderaan de trap, eentje halverwege en eentje bovenaan. Dat scheelt een hoop trappenlopen en dingen de trap op sjouwen is erg vermoeiend. Goed teamwork is erg belangrijk bij verhuizingen". De verhuizer van vandaag de dag heeft een aantal hulpmiddelen tot beschikking. Boot: „Natuurlijk is het werk op een heleboel gebieden een stuk makkelijker geworden. Zo gebruiken we bijvoorbeeld vaak een lift om spullen naar boven te sjouwen", De lift waar Boot op doelt wordt tegen de gevel gezet. Voorwaarde voor gebruik van de lift is wel dat er een fors raam in de buurt is waardoor de spullen naar Behalve voor verhuizingen kan men bij Rademaker ook terecht voor opslag van inboedels. „Sommige mensen moeten bijvoorbeeld voor een tijdje naar het buitenland voor hun werk. Die kunnen dan hun inboedel hier opslaan. Stof-, vocht en tochtvrij. Eigenlijk kun je stellen dat we de mensen van begin tot eind kunnen begeleiden. Want via de transporttak van het bedrijf kun je containers bestellen om bijvoorbeeld het puin bij een verbouwing op te ruimen. Tbrwijl ze aan het verbouwen zijn kunnen ze hun inboedel bij ons opslaan en dan verzorgen wij ook nog eens de verhuizing. Ach, het is een zwaar beroep. Maar ook een dankbaar beroep. Want het gebeurt toch geregeld dat we een dankbriefje krijgen en dat is dan toch weer een opsteker". Tbkst: P. Kleemans Foto: Johan Jr.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5