de verhuizer
Het komt toch nog steeds op
je spierballen
Een dag op stap met
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 5 september 1988 Nr. 24399
5
BURGH-H AAMSTEDE -
„Vroeger werden
verhuizingen met een
boerenwagen gedaan. Dat
zou tegenwoordig
ondenkbaar zijn. De
mensen hebben veel meer
huisraad dan vroeger",
aldus C. O. Rademaker
uit Burgh-Haamstede. Het
gaat hem te ver om te
stellen dat verhuizen een
complete wetenschap is
geworden, maar aan de
andere kant stelt hij wel
dat het een vak is dat
gedegen vakkennis
vereist. Een zwaar vak
bovendien. „We hebben
natuurlijk een aantal
hulpmiddelen, maar
uiteindelijk komt het toch
op je spierballen aan".
Een dag op stap met de
verhuizer.
De firma Rademaker is eigenlijk
van huis uit een transportbedrijf.
„Het is eigenlijk zestig jaar geleden
begonnen als een bodedienst tussen
Haamstede en Zierikzee. Van
lieverlee is dat uitgegroeid tot een
transportbedrijf en zo'n vijftien
jaar geleden zijn we ons met het
verhuizen bezig gaan houden", aldus
Rademaker. Acquisiteur H. Boot
vult aan: „In het begin werd er nog
gewoon met vrachtwagens verhuisd
waarin de vorige dag nog meel was
vervoerd. Dat is tegenwoordig wel
even anders. We hebben nu speciaal
voor verhuizingen ingerichte
wagens. Want de mensen hebben
niet alleen meer huisraad gekregen,
maar er worden ook steeds hogere
eisen gesteld aan een
verhuisbedrijf. En behalve meer
spullen hebben de mensen ook veel
meer kwetsbare dingen. Stereo
apparatuur en dergelijke. En een
goede verhuizer gaat met de spullen
van een ander om alsof ze van
hemzelf zijn".
Binnen het verhuizerswereldje is er
in de loop der jaren heel wat
veranderd. Boot: „Vroeger had je
alleen dekens om de te verhuizen
spullen in te verpakken maar
tegenwoordig zijn er een heleboel
materialen". Zo zijn er bijvoorbeeld
de standaard kartonnen dozen die
gebruikt worden voor het
verantwoord inpakken van klein
huisraad en dingen als bijvoorbeeld
het glasservies. Maar er wordt ook
in toenemende mate gebruik
gemaakt van kunststof om dingen
in te pakken. Kleding hoeft niet
langer opgevouwen, en vaak
verkreukeld, vervoerd te worden
maar kan gewoon op knaapjes in
speciale kledingboxen, gemaakt van
lichte en toch sterke kunststof die
bovendien wel een druppeltje water
kan verdragen.
Voor het verpakken van breekbare
materialen, zelf-verhuizers
verpakken deze vaak in kranten,
heeft de erkende verhuizer
schuimfolie in verschillende dikte
in voorraad. Kortom: er is voor elk
voorwerp wel een geschikte
verpakking. „Schilderijen
bijvoorbeeld moest je vroeger in
karton verpakken. Tegenwoordig
zijn daar ook speciale boxen voor in
verschillende maten. Daar hoef je
dat schilderij alleen nog maar in te
laten zakken", aldus Rademaker.
Ook aan de details wordt gedacht.
Planten hoeven niet langer het
slachtoffer te worden bij een
verhuizing. Boot: „Wij hebben in de
verhuiswagen speciale kasten voor
planten. En als het nodig is kunnen
die kasten ook verwarmd worden".
Een goede voorbereiding is volgens
Rademaker en Boot heel belangrijk.
Als men tenminste de tijd heeft om
zich op een verhuizing voor te
bereiden want soms dient er hals-
over-kop verhuisd te worden. .^Dat
hebben we ook wel meegemaakt.
Dan lag er in het nieuwe huis nog
niet eens vloerbedekking. Sommige
mensen tillen daar niet zo zwaar
aan maar veel mensen zien ook als
een berg tegen een verhuizing op",
aldus Boot. „Dan breng je de
verhuisdozen al maanden van té
voren maar als het puntje bij
paaltje komt moeten ze alles nog op
het allerlaatste moment inpakken.
Sommige mensen weten gewoon
absoluut niet waar ze moeten
beginnen. Anderen zijn juist weer
heel systematisch. Daar breng je
verhuisdozen en dan bellen ze de
volgende dag terug dat we ze
kunnen komen halen". Ook de
verhuizing zelf wordt door iedereen
weer anders beleefd. De een heeft
de boel in een mum van tijd de aan
kant terwijl bij een ander maanden
later de verhuisdozen nog in de
kamer staan".
Discretie is, zo blijkt uit de
verhalen van Boot en Rademaker,
een eigenschap die een goede
verhuizer niet mag ontberen. „Je
krijgt vaak hele verhalen te horen.
Je bent voor sommige mensen ook
een soort vertrouwensman", aldus
Boot. „Zonder dat je het zelf wil zie
je bijvoorbeeld bankafschriften en
dergelijke, of persoonlijke papieren.
Wat dat betreft moet je als
verhuizer heel voorzichtig omgaan
met iemands privacy". Rademaker
stelt dat je als verhuizer aan de ene
kant een vertrouwensman bent,
maar aan de andere kant ook een
soort indringer. „Sommige mensen
binnen gehaald kunnen worden. Als
aan die voorwaarde voldaan wordt
kan men de lift bijvoorbeeld
benutten voor het verhuizen van de
zwaardere stukken. „Wasmachines
en piano's. Dat zijn eigenlijk de
zwaarste stukken die we te
versjouwen krijgen. En als er geen
mogelijkheid is om met de lift te
werken dan zul je toch je rug er
onder moeten zetten", aldus Boot.
Hij maakt daarbij de kanttekening
dat veel mensen tegenwoordig de
wasmachine boven hebben staan
terwijl men vroeger vaak in de
bijkeuken of in het schuurtje een
plaatsje vond voor de wasmachine.
„Gekke dingen? Ja, die maak je
zeker weieens mee", aldus
Rademaker. „Maar wat dat betreft
is het bij ons een voordeel dat we
naast de gewone verhuiswagen ook
over andere wagens kunnen
beschikken. We hebben bijvoorbeeld
bij een verhuizing ook eens een
boot van zes meter moeten
vervoeren. Dan hang je gewoon een
dieplader achter de wagen". Boot
vult aan: „Eigenlijk kun je het zo
gek niet opnoemen of het is wel te
verhuizen. Al valt het soms niet
mee om stukken huisraad op de
plaats te krijgen waar de mensen ze
willen hebben. Maar dat ligt soms
ook aan de mensen zelf".
Zo herinnert Boot zich een geval
waarbij er een beddespiraal naar
beneden moest. „Nou zijn dat toch
altijd al rotdingen om beneden te
krijgen maar met deze ging het echt
niet. Wat we ook probeerden. 'En
toch is-tie ook boven gekomen. Dus
hij moet ook naar beneden kunnen'
zei die man. Wat bleek nou? Die
man had op de overloop kasten
gebouwd. En dat was natuurlijk
toen dat bed al lang en breed op
zijn slaapkamer stond. En dat moet
je toch maar weer een oplossing
zien te vinden". Een andere
anekdote betreft ook weer een
beddespiraal. In dit geval werd er
verhuisd naar een kleiner huis. En
niet alleen was het huis kleiner,
maar ook het trappegat bleek wat
krapper dan in het oude huis.
„Maar we hebben er wat op
gevonden", aldus Rademaker. „In
overleg met die man hebben we het
frame van het spiraal doormidden
gezaagd. De smid heeft toen later
weer buisjes gemaakt die precies in
het frame pasten en toen kon het
bed weer in elkaar worden gezet".
Boot: „Iedere verhuizing is weer
anders. Mensen hebben vaak geen
flauw idee van wat ze allemaal
hebben. Dan word je opgebeld met
het verzoek of je dan en dan kunt
komen verhuizen, 't Is niet zoveel
hoor. Aan een klein wagentje heb je
wel genoeg zeggen ze dan. Maar ga
dan maar gerust met de grote
wagen want anders moet je twee
keer rijden. En omgekeerd is het
ook zo dat mensen zeggen veel te
moeten verhuizen terwijl het in de
paktijk dan ontzettend meevalt. Ik
ga dan ook het liefst even langs bij
de mensen om te zien wat er
allemaal verhuisd moet worden.
Dan kun je goed inschatten hoeveel
ruimte je nodig hebt. Ik weet niet
waarom mensen ons niet vaker
vragen om van te voren even de
boel te komen bekijken. Want het
advies is gratis".
Iedere verhuizing is weer anders.
En ieder mens beleeft een
verhuizing weer op zijn Of haar
eigen manier. Rademaker: „Dat ligt
er ook een beetje aan wat de reden
voor een verhuizing is. Soms is het
nodig omdat er van baan veranderd
wordt. Maar je krijgt ook te maken
met scheidingen en zo. Dan staan ze
soms op de dag van de verhuizing
nog te bekvechten wat voor wie is.
En oudere mensen zien vaak heel
erg op tegen een verhuizing. Ze
willen helemaal niet, maar ze
moeten omwille van hun
gezondheid. Die hebben soms hun
leven lang in zo'n huisje gewoond en
moeten daar dan afscheid van
nemen en dat valt meestal niet mee.
Dat zijn soms echt kleine drama's
hoor".
Een ervaren verhuizersteam doet
volgens Rademaker en Boot rond de
vijf uur over het inladen van de
spullen. „Want dat moet wel
doordacht gebeuren", aldus Boot.
„De zwaarste dingen moeten
onderop en de lichte spullen
bovenop. Maar je moet ook in de
gaten houden dat het totale gewicht
goed over de laadruimte verdeeld
wordt. Sommigen halen
bijvoorbeeld bij een verhuizing ook
de tegels uit de tuin. We hebben het
wel meegemaakt hoor dat iemand
180 van die zware grindtegels klaar
had staan. Die hebben we toch
maar met een apart wagentje
vervoerd want dat spul weegt
verschrikkelijk zwaar". Uitladen
van een volle verhuiswagen doet
men in zo'n tweeëneenhalf uur.
„Dat gaat gewoon een stuk sneller".
vinden het vervelend als een ander
met hun spulletjes sjouwt".
Een verhuisbedrijf verhuist niet
alleen particulieren, maar is ook
vaak in de weer voor bedrijven.
Rademaker: „Ik denk dat het
ongeveer fifty-fifty is". Daarnaast
krijgt men ook weieens bijzondere
opdrachten. Zoals de opdracht om
de Culturele Raad in Vlissingen te
verhuizen. „Tben hebben we duizend
schilderijen verhuisd", herinnert
Boot zich. „Schilderijen variërend
in grootte van 30 bij 30 centimeter
tot anderhalve meter in het
vierkant. En dan met al die
kunstenaars erbij! Dat was wel een
leuk klusje".
Volgens Rademaker en Boot krijgt
men bij een verhuisbedrijf ook wel
te maken met mensen die de boel
proberen te flessen door het
verhuisbedrijf de schuld te geven
van schade aan meubelen. „Het
komt niet echt vaak voor hoor,
maar er zijn er altijd die het
proberen", aldus Rademaker. Hij
stelt dat het maar zelden voorkomt
dat er door een verhuizer echt iets
beschadigd wordt. „Dus om te
voorkomen dat er achteraf
gereclameerd wordt wijzen we de
mensen voor het inladen al op
bepaalde beschadigingen. Soms
gebeurt het ook wel dat mensen
bepaalde dingen persé zelf willen
verhuizen. Een kostbare vaas of iets
dergelijks. Daar zijn ze natuurlijk
vrij in maar ik vind het zelf
verstandiger als ze het vervoer aan
de vakman overlaten. En daar komt
bij dat de spullen als ze door ons
verhuisd worden goed verzekerd
zijn. Wij zijn verzekerd voor 1 ton
per inboedel. Maar als het nodig is
kunnen we dat bedrag ook
verhogen, maar dat komt niet zo
vaak voor".
Veel mensen in Nederland verzorgen
hun verhuizing zelf. Vrienden en
kennissen worden gecharterd en als
er iemand in de familie zit die een
auto met trekhaak en een karretje
bezit wordt die aan z'n jasje
getrokken. Ook hier geldt weer dat
een aantal mensen heel goed in
staat moet worden geacht een en
ander in goede banen te laten
verlopen. „Maar er zijn er ook legio
die het één keer zelf gedaan
hebben, maar het een volgende keer
wel uit hun hoofd zullen laten. Bij
ons werken we zoveel mogelijk met
vaste teams voor de verhuizingen
want dat werkt gewoon het beste",
aldus Rademaker. Zonder
beroepsgeheimen prijs te geven
willen de heren best enige tips
geven. Boot: „Het is heel handig als
je de dozen nummert. Die nummers
moeten dan weer corresponderen
met nummers die je dan
bijvoorbeeld op kamerdeuren of
kastdeuren plakt. Op die manier
hoeft men niet steeds te vragen
waar een bepaalde doos naar toe
moet. Een ander handigheidje is
bijvoorbeeld het vormen van een
ketting. Eentje onderaan de trap,
eentje halverwege en eentje
bovenaan. Dat scheelt een hoop
trappenlopen en dingen de trap op
sjouwen is erg vermoeiend. Goed
teamwork is erg belangrijk bij
verhuizingen".
De verhuizer van vandaag de dag
heeft een aantal hulpmiddelen tot
beschikking. Boot: „Natuurlijk is
het werk op een heleboel gebieden
een stuk makkelijker geworden. Zo
gebruiken we bijvoorbeeld vaak een
lift om spullen naar boven te
sjouwen", De lift waar Boot op
doelt wordt tegen de gevel gezet.
Voorwaarde voor gebruik van de
lift is wel dat er een fors raam in de
buurt is waardoor de spullen naar
Behalve voor verhuizingen kan men
bij Rademaker ook terecht voor
opslag van inboedels. „Sommige
mensen moeten bijvoorbeeld voor
een tijdje naar het buitenland voor
hun werk. Die kunnen dan hun
inboedel hier opslaan. Stof-, vocht
en tochtvrij. Eigenlijk kun je
stellen dat we de mensen van begin
tot eind kunnen begeleiden. Want
via de transporttak van het bedrijf
kun je containers bestellen om
bijvoorbeeld het puin bij een
verbouwing op te ruimen. Tbrwijl ze
aan het verbouwen zijn kunnen ze
hun inboedel bij ons opslaan en dan
verzorgen wij ook nog eens de
verhuizing. Ach, het is een zwaar
beroep. Maar ook een dankbaar
beroep. Want het gebeurt toch
geregeld dat we een dankbriefje
krijgen en dat is dan toch weer een
opsteker".
Tbkst: P. Kleemans
Foto: Johan Jr.