BECAM Vogelbescherming 'De natuur kan zich niet aanpassen aan de mensen. Maar omgekeerd wel' Subaru Justy ECVT Gas geven en wegwezen EEN ANDERE AUTO KOPEN? Bel BECAM: 05270-16991 Nieuw kunsthart ontwikkeld BECAM maakt het SNEL mogelijk! Ford Escort met elektrisch bedlenbare kap Seat en de Olympische spelen in 1992 GREVELINGENDAM - De vogelbescherming geeft van woensdag 17 tot en met zondag 21 augustus voorlichting bij de Grevelingendam (westzijde). Het constante waterpeil en het heldere water van de Gre- velingen maken dit gebied tot een aantrekkelijk verblijf voor vele vo gelsoorten. De vogelbescherming brengt haar nieuwe voorlichtingsbus mee, die bemand wordt door Wim Janszen en diens echtgenote. Janszen is ledenraadslid van de vogelbescherming en een expert op vogelge- bied. Rijksdienst IJsselmeerpolders vanuit haventje Bommenede al meer dan 15 jaar actief met inrichting Grevelingen ingang van Brouwershaven. De aan leg van een derde kunstmatig eiland in de Grevelingen bij de zandplaat Mosselbank bij Bruinisse. Het reali seren van een klein insteekhaventje; de Vogelnol vlakbij Brouwershaven. De herstructurering van het strand bij de Grevelingendam en de aanleg van een fietspad langs de slikken van Flakkee. Plannen die de goedkeuring van de rijksoverheid en het Grevelin- genschap al hebben. „Maar de ge meenteraden moeten nog akkoord gaan". Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF PHILADELPHIA - Op het zieken huis van de Temple Universiteit in Philadelphia is een kunsthart ont wikkeld. Het nieuwe hart zou veili ger zijn dan het beroemde Jarvik-7. Dit heeft het hoofd van het onder zoeksteam van het ziekenhuis be kendgemaakt. Jacob Kolff, hoofd van de afdeling hartchirurgie, zei dat de onderzoeks gegevens binnenkort zullen worden voorgelegd aan het Amerikaanse keuringsdienst van waren (FDAJ. Verwacht wordt dat eind 1988 goed keuring zal worden verkregen. Daar na zouden nog enkele jaren van proef nemingen nodig zijn voordat het kunsthart voor mensen beschikbaar zou komen. ,,Het hart dat we nu gebruiken is niet voor permanente transplantan- tie", aldus Kolff. „Wij raken zoveel mensen kwijt, die een harttranspla- tatie nodig hebben waarvoor geen hart beschikbaar is. Het zou heel prettig zijn als wij gewoon een hart van de plank zouden kunnen pakken die past". Noodzaak Vier van de twaalf RlJP-medewer- kers onderzoeken de ontwikkelingen op het gebied van de natuur en de re creatie op en bij de Grevelingen. „Dat is een noodzaak óm nieuwe plannen op te baseren. En ook daarna, wan neer het gebied al is ingericht. Om de ontwikkelingen die niet zijn voorzien te signaleren en er op in te kunnen spelen". Meest kwetsbaar Volgens Visser, die al vanaf 1957 werkzaam is bij de RIJP, is de Greve lingen een heel mooi gebied gewor den. „Het functioneert zoals was ge pland, zowel voor de mens als de natuur". Als het meest 'kwetsbare deel omschrijft hij de ondiepe water- ebieden en de aangrenzende landge- ieden. „Omdat daar water- en moe- rasplanten groeien die de daar heersende ecologische omstandighe den nodig hebben om te kunnen blij ven leven. Het is de bedoeling om de inrichting van de Grevelingen zo te laten verlopen dat de waardevolle na tuur in stand blijft". „Daarom willen we ons door on derzoek een beeld vormen welke ge biedsdelen sterk ontzien moeten worden wat betreft de recreatie. De natuur kan zich niet aanpassen aan de mensen. Maar omgekeerd kan dat wel. Daarom plannen we eenvoudig geen voorzieningen in de gebieden waar beter geen mensen kunnen ko men". De RIJP houdt onder zijn hui dige naam in 1989 op te bestaan. „Dan komen we onder de directie Flevoland. Als een soort extra buik die onderzoek verricht en plannen maakt om de pas drooggevallen gronden in Nederland in te richten. Wij zijn werkers achter de scher men". ZONNEMAIRE - „Als de Grevelingen twintig jaar eerder was ingedamd hadden we nu waarschijnlijk 3000 hectare landbouwgrond meer gehad. Dan was het Grevelingen- meer ingepolderd. Zoals dat ook met hele gedeelten van het IJsselmeer is gebeurd. De Nederlandse gewoonte om land te maken waar water was". De 54-jarige ing J. Visser uit Zierikzee is hoofd van de afdeling Delta van de de RIJP; de Rijksdienst IJsselmeer Polders. Een naam die het vermoeden doet rijzen van een in het noorden van het land gevestigde instantie. Maar de deltadienst van de RIJP is al ruim 15 jaar gevestigd op Schouwen-Duiveland. Hoog op de Grevelingendijk naast het haventje van Bommene de bij Zonnemaire staat het kantoor van waaruit men uitzicht heeft op het Grevelin- genmeer. en 3.000 hectare blijvend droog viel. In tegenstelling tot het vroeger meer gebruikelijke beleid, besloot de rijksoverheid om de Grevelingen niet in te polderen. „Ik weet nog van plannen om van de noordzijde van de Grevelingen, de slikken van Flak kee, landbouwgebied te maken. Maar dat ging niet door want er kwam meer behoefte aan natuur in Nederland". De RIJP kreeg van het ministerie van CRM, waaronder h^et toen nog ressorteerde, het verzoek om de des kundigheid te leveren om via onder zoek en plannen tot de best mogelijke inrichting van het waardevolle Gre- velingengebied te kunnen komen. Als leidraad daarbij hanteerde men de, door het rijk vastgestelde, Inrich- tingschets Grevelingen. Een zeer toepasselijk uitzicht want het Grevelingenmeer is een van de be langrijke werkgebieden van de twaalf mensen die bij de RIJP werk zaam zijn. „Hoewel we al ruim vijf tien jaar op Schouwen-Duiveland zijn gevestigd, is onze taak hier een tijdelijke. Wij werken door middel van onderzoek en planning mee aan de inrichting van de Grevelingen. En aan de inrichting van het Krammer/ Volkerak en het Zoommeer/Markie- zaat. Het uitkienen en uitrekenen waar en welke voorzieningen voor re creatie kunnen worden gemaakt. En welke gedeelten beter onaangetast en natuurlijk kunnen blijven. Als de in richting eenmaal gereed is kunnen we hier weer vertrekken. Maar dat is pas na het jaar 2000". Nieuwe polders De RIJP (Rijksdienst IJsselmeer Polders)- ressorteert rechtstreeks on der het ministerie van landbouw en visserij en werd aan het eind van de dertiger jaren opgericht. „De directe aanleiding hiervoor was het afdam men van de Zuiderzee; het ontstaan van het IJsselmeer. De RIJP had tot taak om de nieuwe polders in te rich ten, tot ontwikkeling te brengen. Met landbouwgebieden, steden, bossen en natuurgebieden". De medewerkers van de RIJP deden tijdelijk hun in trede in Zeeland toen de Braakman in Zeeuws-Vlaanderen en het Sloege- bied in Zuid-Beveland werden inge- polderd. Een vestiging die in 1970 een meer permanent karakter kreeg toen de Grevelingen als eb en vloedgebied verloren ging en een zoutwatermeer werd. Een gebied van 11.000 hectare groot waarvan 7.000 hectare bevaarbaar is Dat is niet erg, aldus Visser. „De toename van de recreatie gaat ook ge leidelijk aan. Dus we hebben niet alle voorzieningen gelijk al nodig. En het geld ervoor komt ook geleidelijk aan beschikbaar. Elk jaar anderhalf mil joen gulden van het ministerie van landbouw en visserij". De plannen v voor de Grevelingen voor de komen de vier jaar omvatten ond^r andere de bouw van een bezoekerscentrum bij de punt van Goeree (is al bezig). De aanleg van een baai waarin sche pen kunnen ankeren voor het eiland Dwars in de Weg tegenover de haven- Ing. J. Visser: ,,De Rijksdienst IJsselmeerpolders heeft hier een tijdelijke taak. Wij werken door onderzoek en plan ning mee aan de inrichting van de Grevelingen. De plannen, die na deze voorberei dingen op de tekentafel tot stand ko men, kunnen uiteraard nog niet di rect worden gerealiseerd. Eerst komt het overleg. Met de werkgroep van de tegenwoordige beheerder van het natuur- en recreatieschap de Greve lingen, met het bestuur van de pro vincies Zeeland en Zuid-Holland die aan de Grevelingen grenzen. In spraakrondes voor allerlei belangen organisaties en particulieren. En dan moeten de gemeenteraden van de omliggende gemeenten natuurlijk met de plannen akkoord gaan. Als dat alles rond is komen nog de ge bruikelijke procedures voor het aan vragen van vergunningen". Door dit alles is het niet ongebruikelijk dat er zo'n vier jaar overheen gaan eer een nieuw inrichtingsplan ook echt wordt uitgevoerd. IAdvertentie Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. Doorlopende Persoonlijke leningen kredieten netto in handen looptijd 48 mnd. looptijd* 60 mnd. *1 rwm b<| 10 ooo.. O.tl K p «wfl HOQO.OJINprrwcl ÏOOOO. o.tts nmnooo.- o rr\ p my 5.500.- 7.500.- 10 500.- 15 000.- 20.000,- 35.000.- 141.05 189.13 262,49 374.99 499.98 874.97 118.51 158.23 219.19 313.13 417.50 730.63 Bedrag 10 000.- 15.000.- 20.000,- 25 000.- rente en afl. p.mnd. 200.- p.mnd 300.- p mnd 400 - p.mnd 500.- p mnd leder bedrag tussen 1.000.- en 100.000.- en verschillende looptijden mogelijk. Rente vanaf 9.6%. 'vantl Techniek 3 cilinder lijn motor met 1 boven liggende nokkenas en een carbura teur; cilinderinhoud 997 cm3; bo ring en slag 78 x 69,6; compressie- verhouding 9,5:1; max. vermogen 40 kW bij 6000 tpm: max. koppel 54 Nm bij 3000 tpm; aandrijving op de voorwielen; wielophanging, voor onafhankelijk, McPhenson en een stabilisator, achter onafhankelijk met schroefveren. Bandenmaat 145 SR 12; lengte 353.5 cm; breedte 153,5 cm; hoogte I39cm; wielbasis 228,5cm; spoorbreedte voor 133 cm, achter 129 cm; draaicirkel 9,8 meter; tan- kinhoud 35 liter; massa 730 kilo: max. aanhangergewicht 800 kg ge remd. Er breken weer goede tijden aan voor die over het algemeen wat oudere dames en heren, die met weemoed terugdenken aan de gou den tijden van de DAF-jes, die handige automobieltjes waarmee je kon gas géven en wegwezen zonder je kopzorg te maken over schake len en koppelen. Natuurlijk zaten er wel enige nadelen aan die DAF- jes met hun Variomatic. Deze vorm van automatisch rijden kostte door de grote wrijvings weerstanden en het vrij grote gewicht nogal wat energie in de vorm van brandstof. Daarnaast piepten en kraak ten de riemen in kort genomen bochten een weinig maar dat ongerief en die kosten werden graag voor lief genomen want als je maar kon sturen en gas geven, kwam je prima van A naar B. Maar helaas, DAF is wel Volvo geworden maar Volvo is geen DAF gebleven. Volvo heeft dat kleine spul met Variomatic gelaten voor wat het was, waardoor de grote schare liefhebbers in de kou kwam te staan. CVT Gelukkig voor de liefhebbers is er nu de CVT. ook al ne! als de variomatic ontsproten aan het geniale brein van Huub van Doorne. Deze CVT heeft dezelfde voordelen als de Variomatic maar niet de nadelen. Ook bij deze CVT is het gas geven en wegwezen maar daarnaast is hij vrijwel even zui nig als een conventionele versnellings bak en heeft hij ongeveer hetzelfde gewicht en afmetingen. Subaru heeft deze CVT-overbrenging nu gemonteerd in de Justy en noemt hem ECVT (Electronische Continu Variabele Transmissieeen hele mond vol maar het zegt ook wel ongeveer waar het om gaat. Deze Continue Variabele Transmissie heeft namelijk een paar grote voorde- De Subaru Justy met Electronische Continu Variabele Transmissie. len ten opzichte van de al lang bestaan - de automatische transmissies. Een van die voordelen is dat deze ECVT niet met drie of vier versnellingen werkt, die weliswaar automatisch bediend worden maar met een oneindig aantal versnellingen. Vanaf de start tot het rijden met maximum snelheid wordt er continu traploos opgetrokken. Wilt u helemaal niet op topsnelheid 140 km/ h in dit gevalrijden, dan neemt u gas terug tot de gewenste snelheid en au tomatisch zoekt de ECVT het gunstig ste toerental van de motor op. Rijden met de Justy ECVT Het rijden met zo'n Subaru Justy ECVT is dan ook een heel ontspannen ervaring. Je zet de handel in stand D. je geeft gas en voor de rest kun je je vol komen op het verkeer en het rijden concchtreren. Heb je haast of zit je in de bergen, dan zetje de handel in stand Ds en de Justy gaat er als een haas vandoor of stormt tegen de berg op en daalt er met een behoorlijke remming van de motor weer af. Maar zo af en toe wilt of moet u waarschijnlijk ook eens een eindje achteruit rijden. Ook daar is aan gedacht, de handel in stand R plaatsen, gas geven en gegarandeerd gaat de Justy zonder problemen ach teruit. Daarnaast is de schakelhandel ook nog in stand N te zetten en u had waarschijnlijk al begrepen dat dit de vrijstand was. Stand P is parkeren met eenzelfde functie als de N-stand doch met dit verschil dat de Justy in stand N braaf een hellinkjc wil aflopen en in stand P niet. Rest mij nog te melden dat deze Sub- tn vijftien seconden omhoog of omfaag De elektrisch bedienbare kap van de Ford Escort Cabriolet is in 15 seconden te openen of te sluiten. De Ford Escort XR3i Cabriolet biedt thans de luxe en het gemak van een elektrisch bedienbare kap. die als extra uitrusting leverbaar is. Door een druk op de knop kan dc kap in 15 seconden omhoog of omlaag gedaan worden. Het nieuwe dak Ls door de "Special Vehicle Engineering" divisie van Ford. in samenwerking met de Duitse car rosseriefirma Karmann. ontwikkeld. Het openen en sluiten gebeurt door middel van hydraulisch bediende ar men en dc benodigde druk wordt door een compacte, elektrisch aangedreven pomp in dc bagageruimte opgewekt. Om de cabrioletkap te openen, behoeft de bestuurder slechLs twee veiligheids- vergrendelingen in dc auto los te ma ken en dc speciale schakelaar op dc middenconsole in te drukken. Om de kap te sluiten, moet dc omgekeerde procedure worden gevolgd. De kap is net als de standaard-cabrio letkap volledig gcisolcerd en voorzien van een glazen achterruit met verwar mingselement. Voor de extra veilig heid kan dc kap alleen worden bediend wanneer dc wagen stilstaat en het contact is afgezet. Mocht het clcc- trlsch/hydraulischc bedieningssysteem buiten werking raken, dan kan het dak met dc hand worden geopend of ge sloten. Dc elektrisch bedienbare kap is tegen een meerprijs van 2.586.- inclusief BTW, leverbaar op dc 185 km/uur snelle Escort XR3i Cabriolet. Prestaties Topsnelheid I40km/h. Acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16 sec. Brandstofverbruik .f liter loodvrij op 15 km. Geld Subaru Justy ECVT 3 deurs 18.995,-, 5 deurs 19.495.-. Motorrijtuigenbelasting van 308,- tot 316,- per jaar. De Spaanse autofabrikant Seat zal haar medewerking verlenen aan dc Olympische Spelen die in 1992 in Bar celona worden gehouden, door onder andere als "official supplier" van de Spelen op te treden. De secretaris van hel Olympisch Co mité. de heer Josep Miquel Abad, en de. vóorzitter van de raad van bestuur van Seat, Juan Antonia Diaz Alvarez, tekenden hiertoe vorige week een in tentie-verklaring in aanwezigheid van de burgemeester van Barcelona, te vens president van het organisatieco mité, Pasqual Maragall. Seat, de grootste autoproducent van Spanje, is sinds de oprichting in 1950 in Barcelona gevestigd. Seat zal alle offi ciële auto's en bestelwagens, die ge durende de Spelen zullen worden ge bruikt, leveren en als exclusieve spon sor van het "Volunteers Training Pro gramma" optreden. De medewerking van VW-dochter Seat aan de Olympische Spelen in 1992 kan worden gezien als een teken van vertrouwen in de toekomst, waarin Seat zich verder zelfstandig zal ont wikkelen. aru Justy te leveren is in driedeurs en in vijfdeure uitvoering. De prijzen zijn respectievelijk 18.995,- en 19.495,-. Ook met CVT De Subaru Justy met ECVT heeft twee concurrenten, de Fiat Uno Selecta en de Ford Fiesta CTX, ook beide voor zien van de door van Doorne ontwik kelde Continu Variabele Transmissie. Er is echter een opmerkelijk verschil. De Fiat Uno Selecta en de Ford Fiesta CTX hebben bij stilstand en ingescha kelde transmissie een zekere kruipnei- ging, zoals ook conventionele automa tische versnellingsbakken vertonen. De een vindt dat vervelend, de ander vindt het juist weer handig bij parkeren en filerijden, de Subaru Justy ECVT heeft deze eigenschap niet. Bij dit ap paraat is stilstaan dan ook stilstaan. Persoonlijk prefereer ik deze laatste eigenschap, ook al om kleine tikjes te voorkomen wanneer er in de file even vergeten wordt om de rechtervoet op de rem te houden. De prijzen van de Uno Se'lecta en de Fiesta CTX zijn respectievelijk 21.740.-en 22.285,-. waarbij op gemerkt moet worden dat dc Uno voorzien is van 5 deuren en de Fiesta van 3 deuren. FIN. BEMIDDELING Bedrijfsweg 26. Emm6l00rd ma-vrij van 09.00-20.00 uur, /.a van 11.00-11.00 uur

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4