BECAM
Vogelbescherming
'De natuur kan zich niet aanpassen
aan de mensen. Maar omgekeerd wel'
Subaru Justy ECVT
Gas geven en wegwezen
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Bel BECAM:
05270-16991
Nieuw
kunsthart
ontwikkeld
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
Ford Escort met elektrisch bedlenbare kap
Seat en de
Olympische
spelen in 1992
GREVELINGENDAM - De vogelbescherming geeft van woensdag 17
tot en met zondag 21 augustus voorlichting bij de Grevelingendam
(westzijde). Het constante waterpeil en het heldere water van de Gre-
velingen maken dit gebied tot een aantrekkelijk verblijf voor vele vo
gelsoorten. De vogelbescherming brengt haar nieuwe voorlichtingsbus
mee, die bemand wordt door Wim Janszen en diens echtgenote. Janszen
is ledenraadslid van de vogelbescherming en een expert op vogelge-
bied.
Rijksdienst IJsselmeerpolders vanuit haventje Bommenede al meer dan
15 jaar actief met inrichting Grevelingen
ingang van Brouwershaven. De aan
leg van een derde kunstmatig eiland
in de Grevelingen bij de zandplaat
Mosselbank bij Bruinisse. Het reali
seren van een klein insteekhaventje;
de Vogelnol vlakbij Brouwershaven.
De herstructurering van het strand
bij de Grevelingendam en de aanleg
van een fietspad langs de slikken van
Flakkee. Plannen die de goedkeuring
van de rijksoverheid en het Grevelin-
genschap al hebben. „Maar de ge
meenteraden moeten nog akkoord
gaan".
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
PHILADELPHIA - Op het zieken
huis van de Temple Universiteit in
Philadelphia is een kunsthart ont
wikkeld. Het nieuwe hart zou veili
ger zijn dan het beroemde Jarvik-7.
Dit heeft het hoofd van het onder
zoeksteam van het ziekenhuis be
kendgemaakt.
Jacob Kolff, hoofd van de afdeling
hartchirurgie, zei dat de onderzoeks
gegevens binnenkort zullen worden
voorgelegd aan het Amerikaanse
keuringsdienst van waren (FDAJ.
Verwacht wordt dat eind 1988 goed
keuring zal worden verkregen. Daar
na zouden nog enkele jaren van proef
nemingen nodig zijn voordat het
kunsthart voor mensen beschikbaar
zou komen.
,,Het hart dat we nu gebruiken is
niet voor permanente transplantan-
tie", aldus Kolff. „Wij raken zoveel
mensen kwijt, die een harttranspla-
tatie nodig hebben waarvoor geen
hart beschikbaar is. Het zou heel
prettig zijn als wij gewoon een hart
van de plank zouden kunnen pakken
die past".
Noodzaak
Vier van de twaalf RlJP-medewer-
kers onderzoeken de ontwikkelingen
op het gebied van de natuur en de re
creatie op en bij de Grevelingen. „Dat
is een noodzaak óm nieuwe plannen
op te baseren. En ook daarna, wan
neer het gebied al is ingericht. Om de
ontwikkelingen die niet zijn voorzien
te signaleren en er op in te kunnen
spelen".
Meest kwetsbaar
Volgens Visser, die al vanaf 1957
werkzaam is bij de RIJP, is de Greve
lingen een heel mooi gebied gewor
den. „Het functioneert zoals was ge
pland, zowel voor de mens als de
natuur". Als het meest 'kwetsbare
deel omschrijft hij de ondiepe water-
ebieden en de aangrenzende landge-
ieden. „Omdat daar water- en moe-
rasplanten groeien die de daar
heersende ecologische omstandighe
den nodig hebben om te kunnen blij
ven leven. Het is de bedoeling om de
inrichting van de Grevelingen zo te
laten verlopen dat de waardevolle na
tuur in stand blijft".
„Daarom willen we ons door on
derzoek een beeld vormen welke ge
biedsdelen sterk ontzien moeten
worden wat betreft de recreatie. De
natuur kan zich niet aanpassen aan
de mensen. Maar omgekeerd kan dat
wel. Daarom plannen we eenvoudig
geen voorzieningen in de gebieden
waar beter geen mensen kunnen ko
men". De RIJP houdt onder zijn hui
dige naam in 1989 op te bestaan.
„Dan komen we onder de directie
Flevoland. Als een soort extra buik
die onderzoek verricht en plannen
maakt om de pas drooggevallen
gronden in Nederland in te richten.
Wij zijn werkers achter de scher
men".
ZONNEMAIRE - „Als de Grevelingen twintig jaar eerder was ingedamd hadden we
nu waarschijnlijk 3000 hectare landbouwgrond meer gehad. Dan was het Grevelingen-
meer ingepolderd. Zoals dat ook met hele gedeelten van het IJsselmeer is gebeurd. De
Nederlandse gewoonte om land te maken waar water was". De 54-jarige ing J. Visser
uit Zierikzee is hoofd van de afdeling Delta van de de RIJP; de Rijksdienst IJsselmeer
Polders. Een naam die het vermoeden doet rijzen van een in het noorden van het land
gevestigde instantie. Maar de deltadienst van de RIJP is al ruim 15 jaar gevestigd op
Schouwen-Duiveland. Hoog op de Grevelingendijk naast het haventje van Bommene
de bij Zonnemaire staat het kantoor van waaruit men uitzicht heeft op het Grevelin-
genmeer.
en 3.000 hectare blijvend droog viel.
In tegenstelling tot het vroeger meer
gebruikelijke beleid, besloot de
rijksoverheid om de Grevelingen
niet in te polderen. „Ik weet nog van
plannen om van de noordzijde van de
Grevelingen, de slikken van Flak
kee, landbouwgebied te maken.
Maar dat ging niet door want er
kwam meer behoefte aan natuur in
Nederland".
De RIJP kreeg van het ministerie
van CRM, waaronder h^et toen nog
ressorteerde, het verzoek om de des
kundigheid te leveren om via onder
zoek en plannen tot de best mogelijke
inrichting van het waardevolle Gre-
velingengebied te kunnen komen.
Als leidraad daarbij hanteerde men
de, door het rijk vastgestelde, Inrich-
tingschets Grevelingen.
Een zeer toepasselijk uitzicht want
het Grevelingenmeer is een van de be
langrijke werkgebieden van de
twaalf mensen die bij de RIJP werk
zaam zijn. „Hoewel we al ruim vijf
tien jaar op Schouwen-Duiveland
zijn gevestigd, is onze taak hier een
tijdelijke. Wij werken door middel
van onderzoek en planning mee aan
de inrichting van de Grevelingen. En
aan de inrichting van het Krammer/
Volkerak en het Zoommeer/Markie-
zaat. Het uitkienen en uitrekenen
waar en welke voorzieningen voor re
creatie kunnen worden gemaakt. En
welke gedeelten beter onaangetast en
natuurlijk kunnen blijven. Als de in
richting eenmaal gereed is kunnen
we hier weer vertrekken. Maar dat is
pas na het jaar 2000".
Nieuwe polders
De RIJP (Rijksdienst IJsselmeer
Polders)- ressorteert rechtstreeks on
der het ministerie van landbouw en
visserij en werd aan het eind van de
dertiger jaren opgericht. „De directe
aanleiding hiervoor was het afdam
men van de Zuiderzee; het ontstaan
van het IJsselmeer. De RIJP had tot
taak om de nieuwe polders in te rich
ten, tot ontwikkeling te brengen. Met
landbouwgebieden, steden, bossen en
natuurgebieden". De medewerkers
van de RIJP deden tijdelijk hun in
trede in Zeeland toen de Braakman
in Zeeuws-Vlaanderen en het Sloege-
bied in Zuid-Beveland werden inge-
polderd. Een vestiging die in 1970 een
meer permanent karakter kreeg toen
de Grevelingen als eb en vloedgebied
verloren ging en een zoutwatermeer
werd.
Een gebied van 11.000 hectare groot
waarvan 7.000 hectare bevaarbaar is
Dat is niet erg, aldus Visser. „De
toename van de recreatie gaat ook ge
leidelijk aan. Dus we hebben niet alle
voorzieningen gelijk al nodig. En het
geld ervoor komt ook geleidelijk aan
beschikbaar. Elk jaar anderhalf mil
joen gulden van het ministerie van
landbouw en visserij". De plannen
v voor de Grevelingen voor de komen
de vier jaar omvatten ond^r andere
de bouw van een bezoekerscentrum
bij de punt van Goeree (is al bezig).
De aanleg van een baai waarin sche
pen kunnen ankeren voor het eiland
Dwars in de Weg tegenover de haven-
Ing. J. Visser: ,,De Rijksdienst IJsselmeerpolders heeft hier een tijdelijke taak. Wij werken door onderzoek en plan
ning mee aan de inrichting van de Grevelingen.
De plannen, die na deze voorberei
dingen op de tekentafel tot stand ko
men, kunnen uiteraard nog niet di
rect worden gerealiseerd. Eerst komt
het overleg. Met de werkgroep van de
tegenwoordige beheerder van het
natuur- en recreatieschap de Greve
lingen, met het bestuur van de pro
vincies Zeeland en Zuid-Holland die
aan de Grevelingen grenzen. In
spraakrondes voor allerlei belangen
organisaties en particulieren. En dan
moeten de gemeenteraden van de
omliggende gemeenten natuurlijk
met de plannen akkoord gaan. Als
dat alles rond is komen nog de ge
bruikelijke procedures voor het aan
vragen van vergunningen". Door dit
alles is het niet ongebruikelijk dat er
zo'n vier jaar overheen gaan eer een
nieuw inrichtingsplan ook echt
wordt uitgevoerd.
IAdvertentie
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
Doorlopende
Persoonlijke leningen kredieten
netto
in handen
looptijd
48 mnd.
looptijd*
60 mnd.
*1 rwm b<| 10 ooo.. O.tl K p «wfl
HOQO.OJINprrwcl ÏOOOO.
o.tts nmnooo.- o rr\ p my
5.500.-
7.500.-
10 500.-
15 000.-
20.000,-
35.000.-
141.05
189.13
262,49
374.99
499.98
874.97
118.51
158.23
219.19
313.13
417.50
730.63
Bedrag
10 000.-
15.000.-
20.000,-
25 000.-
rente en
afl. p.mnd.
200.- p.mnd
300.- p mnd
400 - p.mnd
500.- p mnd
leder bedrag tussen 1.000.- en 100.000.- en
verschillende looptijden mogelijk. Rente vanaf 9.6%.
'vantl
Techniek
3 cilinder lijn motor met 1 boven
liggende nokkenas en een carbura
teur; cilinderinhoud 997 cm3; bo
ring en slag 78 x 69,6; compressie-
verhouding 9,5:1; max. vermogen
40 kW bij 6000 tpm: max. koppel
54 Nm bij 3000 tpm; aandrijving op
de voorwielen; wielophanging, voor
onafhankelijk, McPhenson en een
stabilisator, achter onafhankelijk
met schroefveren.
Bandenmaat 145 SR 12; lengte
353.5 cm; breedte 153,5 cm;
hoogte I39cm; wielbasis 228,5cm;
spoorbreedte voor 133 cm, achter
129 cm; draaicirkel 9,8 meter; tan-
kinhoud 35 liter; massa 730 kilo:
max. aanhangergewicht 800 kg ge
remd.
Er breken weer goede tijden aan voor die over het algemeen wat
oudere dames en heren, die met weemoed terugdenken aan de gou
den tijden van de DAF-jes, die handige automobieltjes waarmee je
kon gas géven en wegwezen zonder je kopzorg te maken over schake
len en koppelen. Natuurlijk zaten er wel enige nadelen aan die DAF-
jes met hun Variomatic. Deze vorm van automatisch rijden kostte
door de grote wrijvings weerstanden en het vrij grote gewicht nogal
wat energie in de vorm van brandstof. Daarnaast piepten en kraak
ten de riemen in kort genomen bochten een weinig maar dat ongerief
en die kosten werden graag voor lief genomen want als je maar kon
sturen en gas geven, kwam je prima van A naar B. Maar helaas, DAF
is wel Volvo geworden maar Volvo is geen DAF gebleven. Volvo
heeft dat kleine spul met Variomatic gelaten voor wat het was,
waardoor de grote schare liefhebbers in de kou kwam te staan.
CVT
Gelukkig voor de liefhebbers is er nu
de CVT. ook al ne! als de variomatic
ontsproten aan het geniale brein van
Huub van Doorne. Deze CVT heeft
dezelfde voordelen als de Variomatic
maar niet de nadelen. Ook bij deze
CVT is het gas geven en wegwezen
maar daarnaast is hij vrijwel even zui
nig als een conventionele versnellings
bak en heeft hij ongeveer hetzelfde
gewicht en afmetingen.
Subaru heeft deze CVT-overbrenging
nu gemonteerd in de Justy en noemt
hem ECVT (Electronische Continu
Variabele Transmissieeen hele mond
vol maar het zegt ook wel ongeveer
waar het om gaat.
Deze Continue Variabele Transmissie
heeft namelijk een paar grote voorde-
De Subaru Justy met Electronische Continu Variabele Transmissie.
len ten opzichte van de al lang bestaan -
de automatische transmissies. Een van
die voordelen is dat deze ECVT niet
met drie of vier versnellingen werkt,
die weliswaar automatisch bediend
worden maar met een oneindig aantal
versnellingen. Vanaf de start tot het
rijden met maximum snelheid wordt er
continu traploos opgetrokken. Wilt u
helemaal niet op topsnelheid 140 km/
h in dit gevalrijden, dan neemt u gas
terug tot de gewenste snelheid en au
tomatisch zoekt de ECVT het gunstig
ste toerental van de motor op.
Rijden met de Justy
ECVT
Het rijden met zo'n Subaru Justy
ECVT is dan ook een heel ontspannen
ervaring. Je zet de handel in stand D. je
geeft gas en voor de rest kun je je vol
komen op het verkeer en het rijden
concchtreren. Heb je haast of zit je in
de bergen, dan zetje de handel in stand
Ds en de Justy gaat er als een haas
vandoor of stormt tegen de berg op en
daalt er met een behoorlijke remming
van de motor weer af. Maar zo af en toe
wilt of moet u waarschijnlijk ook eens
een eindje achteruit rijden. Ook daar is
aan gedacht, de handel in stand R
plaatsen, gas geven en gegarandeerd
gaat de Justy zonder problemen ach
teruit. Daarnaast is de schakelhandel
ook nog in stand N te zetten en u had
waarschijnlijk al begrepen dat dit de
vrijstand was. Stand P is parkeren met
eenzelfde functie als de N-stand doch
met dit verschil dat de Justy in stand N
braaf een hellinkjc wil aflopen en in
stand P niet.
Rest mij nog te melden dat deze Sub-
tn vijftien seconden omhoog of omfaag
De elektrisch bedienbare kap van de Ford Escort Cabriolet is in 15 seconden te
openen of te sluiten.
De Ford Escort XR3i Cabriolet biedt
thans de luxe en het gemak van een
elektrisch bedienbare kap. die als extra
uitrusting leverbaar is. Door een druk
op de knop kan dc kap in 15 seconden
omhoog of omlaag gedaan worden.
Het nieuwe dak Ls door de "Special
Vehicle Engineering" divisie van Ford.
in samenwerking met de Duitse car
rosseriefirma Karmann. ontwikkeld.
Het openen en sluiten gebeurt door
middel van hydraulisch bediende ar
men en dc benodigde druk wordt door
een compacte, elektrisch aangedreven
pomp in dc bagageruimte opgewekt.
Om de cabrioletkap te openen, behoeft
de bestuurder slechLs twee veiligheids-
vergrendelingen in dc auto los te ma
ken en dc speciale schakelaar op dc
middenconsole in te drukken. Om de
kap te sluiten, moet dc omgekeerde
procedure worden gevolgd.
De kap is net als de standaard-cabrio
letkap volledig gcisolcerd en voorzien
van een glazen achterruit met verwar
mingselement. Voor de extra veilig
heid kan dc kap alleen worden bediend
wanneer dc wagen stilstaat en het
contact is afgezet. Mocht het clcc-
trlsch/hydraulischc bedieningssysteem
buiten werking raken, dan kan het dak
met dc hand worden geopend of ge
sloten.
Dc elektrisch bedienbare kap is tegen
een meerprijs van 2.586.- inclusief
BTW, leverbaar op dc 185 km/uur
snelle Escort XR3i Cabriolet.
Prestaties
Topsnelheid I40km/h.
Acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16
sec.
Brandstofverbruik .f liter loodvrij op
15 km.
Geld
Subaru Justy ECVT 3 deurs
18.995,-, 5 deurs 19.495.-.
Motorrijtuigenbelasting van 308,-
tot 316,- per jaar.
De Spaanse autofabrikant Seat zal
haar medewerking verlenen aan dc
Olympische Spelen die in 1992 in Bar
celona worden gehouden, door onder
andere als "official supplier" van de
Spelen op te treden.
De secretaris van hel Olympisch Co
mité. de heer Josep Miquel Abad, en
de. vóorzitter van de raad van bestuur
van Seat, Juan Antonia Diaz Alvarez,
tekenden hiertoe vorige week een in
tentie-verklaring in aanwezigheid van
de burgemeester van Barcelona, te
vens president van het organisatieco
mité, Pasqual Maragall.
Seat, de grootste autoproducent van
Spanje, is sinds de oprichting in 1950 in
Barcelona gevestigd. Seat zal alle offi
ciële auto's en bestelwagens, die ge
durende de Spelen zullen worden ge
bruikt, leveren en als exclusieve spon
sor van het "Volunteers Training Pro
gramma" optreden.
De medewerking van VW-dochter
Seat aan de Olympische Spelen in 1992
kan worden gezien als een teken van
vertrouwen in de toekomst, waarin
Seat zich verder zelfstandig zal ont
wikkelen.
aru Justy te leveren is in driedeurs en in
vijfdeure uitvoering. De prijzen zijn
respectievelijk 18.995,- en
19.495,-.
Ook met CVT
De Subaru Justy met ECVT heeft twee
concurrenten, de Fiat Uno Selecta en
de Ford Fiesta CTX, ook beide voor
zien van de door van Doorne ontwik
kelde Continu Variabele Transmissie.
Er is echter een opmerkelijk verschil.
De Fiat Uno Selecta en de Ford Fiesta
CTX hebben bij stilstand en ingescha
kelde transmissie een zekere kruipnei-
ging, zoals ook conventionele automa
tische versnellingsbakken vertonen.
De een vindt dat vervelend, de ander
vindt het juist weer handig bij parkeren
en filerijden, de Subaru Justy ECVT
heeft deze eigenschap niet. Bij dit ap
paraat is stilstaan dan ook stilstaan.
Persoonlijk prefereer ik deze laatste
eigenschap, ook al om kleine tikjes te
voorkomen wanneer er in de file even
vergeten wordt om de rechtervoet op
de rem te houden.
De prijzen van de Uno Se'lecta en de
Fiesta CTX zijn respectievelijk
21.740.-en 22.285,-. waarbij op
gemerkt moet worden dat dc Uno
voorzien is van 5 deuren en de Fiesta
van 3 deuren.
FIN. BEMIDDELING
Bedrijfsweg 26. Emm6l00rd ma-vrij van 09.00-20.00 uur, /.a van 11.00-11.00 uur