BECAM
sclieepvaai'L
stukken
Zomerse tijden bij Skoda
Echt wel een Saab hoor
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Bel BECAM:
05270-16991*
LP-recensie
Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten
Bestrijdingsmiddel atrazine
in Rijn en Maas aangetroffen
Open brief
Drie Skoda's 105 S te winnen in Summertime-aktie
Autonieuws
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
6
Huey Lewis and the news on
derscheidt zich als Ameri
kaanse formatie van al het
andere. Huey Lewis heeft een
lange aanloop nodig gehad om
een band rond zich te forme
ren, waarmee hij uit de voeten
kon. Hits waren er ook in hef
verleden wel, maar echt grond
onder de muzikale voeten zat
er vooralsnog niet in. Daar is
met het uitkomen van de
langspeler Small World een de
finitief einde gekomen. De
platenmaatschappij Chrysalis
heeft Lewis zijn gang laten
gaan. Small world is een stevi
ge LP, waarop rock and roll en
melodieuse charme samen lij
ken te gaan. Het titelnummer
Small world is daarvan een ty
perend voorbeeld. De muziek
■van Huey Lewis and the news
maakt vrolijk. Op zich prima,
maar de soms wat zwaarmoe
dig aandoende teksten komen
hiermee niet tot hun recht. Wat
te denken van een tekst als
There aint no perfect world
anyway. Klinkt niet echt opti
mistisch, terwijl de muziek
het wel is. In ieder geval.
Small world is een topper en
een verademing tussen alle
pulp die vandaag de dag van
uit Amerika lijkt over te vlie
gen. Zing de teksten zonder al
te veel denkwerk mee en ge
niet van Huey Lewis.
SALSA - Amerika blijkt een
ontdekking te hebben gedaan
met het uitbrengen van de
filmmuziek van Saturday
Night Fever, waarin John tra
volta de hoofdrol vertolkte.
Dit dubbel-album vloog de
toonbanken over. Zo'n succes
was dan ook zeker voor herha
ling vatbaar. Dat doet platen
maatschappij in 1988 met de
filmmuziek van Salsa. Ty
pisch een commerciële uitgave
waarin het succes verzekerd is.
Zoals de hoes al mag vermoe
den is de muziek binnenin
koelbloedig, dynamisch en
tropisch tergelijk, maar bo
venal is het salsa wat de muzi
kanten produceren. In de sfeer
van schuivende dansbewegin
gen wordt er weer een elpee
uitgebracht, die de film moet
ondersteunen, of is het anders
om? Bij elkaar zijn het tien
songs, die er bijna allemaal
een dansend geheel van ma
ken. Natuurlijk zit er altijd
een aantal nummers tussen,
dat voor serieuze aanblik
zorgt. Liefdessongs, ook zij ko
men voor op Salsa. De film
vertelt het verhaal over een
jonge Amerikaanse tiener, die
de beste salsa-danser van de
stad is. Zijn vriendin danst
niet goed genoeg, hij gaat een
beetje vreemd en gaat met een
andere partner dansen om toch
die prijs te winnen. Om alle
bioscoop bezoekers toch weer
tevreden naar huis te laten
gaan loopt alles goed af. Het
zijn voorspelbare feiten waar
een lang verhaal om heen is ge
maakt. De muziek erbij is iet
wat commercieel, maar zeer
zeker de moeite waard om eens
wat nieuws om aan de verza
meling toe te voegen. RV
88/181. We gaan nogeens een kijkje nemen in Noordwelle en op deze oude ansichtkaart - een uitgave van J.
Clement te Noordwelle - zien we dat de travalje, die vroeger aan de Ring stond inmiddels werd verplaatst
naar de achterzijde van de smederij van G. Geluk. Achter de bomen staat het gemeentehuis, dat gedeeltelijk
zichtbaar is. Rechts van het met één paard bespannen koetsje staat (met uithangbord) het café van S. Ver-
jaal, die metselaar in Noordwelle was. Zijn vrouw. E. C. Verjaal-de Bruine, kon men in de gelagkamer van
het dorpscafé aantreffen, waar zij de glaasjes vulde. Respectievelijk hebben in dit café (Ring A. 25) M. van
der Maas, Levinus de Jonge en mevrouw L. C. Lokker - van de Zande gewoond.
Rechts staat de smederij van G. Geluk. Van de op dit plaatje staande personen herkennen we onder anderen,
van links naar rechts: J. de Blonde, Pietje Boot (beiden op klompen), L. Blom, die in zijn koets zit, de loge
menthoudster E. C. Verjaal-de Bruine, die tussen de betonnen stoeppalen poseert. Verder Leuntje Straaijer,
bakker L. Franke (met witte voorschot), de smidsknecht Cor Rosmolen, dè bakkersknecht Jaap van den
Hoek en in de deuropening poseert smid G. Geluk.
Via emaille borden wordt op de gevel van de smederij reclame gemaakt voor Heveabanden en Gezelle rij
wielen. Op de voorgrond zien we in het straatbeeld een wielsteen liggen.
Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754.
RIJSWIJK - De samenwerkende
Rijn- en Maaswaterleidingbedrijven
RIWA hebben bij een onderzoek van
het Rijn- en Maaswater het bestrij
dingsmiddel atrazine aangetroffen.
De meetresultaten van de verschil
lende laboratoria stemmen op dit
moment nog niet geheel overeen, zo
dat nu een onderzoek is begonnen
naar de juistheid van de metingen.
Tevens wordt het onderzoek naar het
voorkomen van atrazine in drinkwa
ter intensiever uitgevoerd.
Dit staat in een uitgegeven gemeen
schappelijke verklaring van de RI
WA, het ministerie van milieubeheer
en de Vereniging van Exploitanten
van Waterleidingbedrijven in Neder
land VEWIN. Het gehalte aan atrazi
ne in drinkwater dat door de wereld
gezondheidsorganisatie als
schadelijk voor de gezondheid wordt
beoordeeld, 2 microgram per liter, is
nergens ook maar benaderd, zo laten
het ministerie en de beide waterlei
dingorganisaties weten. Niettemin
kunnen sommige gevonden meetre
sultaten in drinkwater toch nabij de
EG-norm voor drinkwater - 0,1 micro
gram per liter - liggen, zodat thans
voortdurend en uitgebreid onderzoek
wordt uitgevoerd.
Naast het onderzoek naar atrazine
hebben de VEWIN en het ministerie
van milieubeheer het keuringsinsti
tuut voor waterleidingartikelen op
gedragen een uitgebreid onderzoek te
doen naar het voorkomen van bestrij
dingsmiddelen in het oppervlakte- en
grondwater dat door de openbare
drinkwatervoorziening als grondstof
wordt gebruikt, alsmede in het daar
uit bereide drinkwater. Omdat de te
meten concentraties uiterst laag zijn
en daardoor vaak moeilijk te. bepa
len, kan volgens de VEWIN niet wor
den volstaan met enkelvoudige me
tingen. Dit maakt het onderzoek wel
tijdrovend.
De waterleidingbedrijven en de in
spectie van de volksgezondheid voor
de milieuhygiëne verwachten begin
september een overzichtelijk beeld
van de situatie te hebben. In een tus
sentijdse voortgangsrapport van de
lopende onderzoekingen zal op dat
moment verslag worden gedaan van-
de bevindingen. Aanleiding tot het
onderzoek naar bestrijdingsmidde
len was de ontdekking van bentazon
in het Rijnwater en in het drinkwater
van waterleidingbedrijven die deze
stof (nog) niet uit het Rijnwater kon
den verwijderen, in mei van dit jaar.
Zoals bekend is de EG-norm, die door
Nederland is overgenomen, erop ge
richt het voorkomen van bestrij
dingsmiddelen in drinkwater geheel
uit te sluiten. De Commissie Toela
ting Bestrijdingsmiddelen heeft al
besloten dat de toepassing van
bestrijdingsmiddelen met als werk
zame stof atrazine per 1 januari 1990
verboden moeten worden.
LA PAZ - Een Boliviaanse groep
waarvan tot nu toe niemand ooit had
gehoord, heeft zich verantwoordelijk
gesteld voor de bomaanslag op de
Amerikaanse minister Shulz en zijn
gevolg.
DEN HAAG - De in Londen geves
tigde mensenrechtenorganisatie Am
nesty International heeft in een rap
port de regering van India verzocht
een onderzoek in te stellen naar bui
tengerechtelijke executies en marte
lingen van gevangenen door Indische
politie en veiligheidstroepen. Am
nesty toont zich in het bijzonder ver
ontrust over de buitengerechtelijke
executies.
Gulf Spirit 8-8 van Le Havre naar
Rotterdam
Black Sea 11-8 te Stettin verw.
Nedlloyd Neerlandia 9-8 van Fe
lixstowe naar Amsterdam
Nedlloyd Rotterdam 9-8 te East Lon
don
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Nunspeet (deel-
gem. De Ontmoeting) (part-time):
mevr. M. van der Poll, kandidaat te
Groningen.
Gerefeormeerde Gemeenten
Beroepen te Kalamazoo (USA): M.
Golverdingen te Utrecht.
De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen
stukken in te korten. Plaatsing betekent niet dat de
inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge
zonden stukken zijn buiten verantwoordelijkheid van
de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief
schrijver. waarvan naam en adres bij de redactie
bekend moeten zijn
Aan burgemeester en wethouders
van de gemeente Zierikzee
Edelachtbare heren, omdat dit on
derwerp de leefbaarheid van geheel
Zierikzee, c.q. een groot deel der be
volking, namelijk de bejaarden, de
gehandicapten, moeders met kleine
kinderen (in kinderwagens), alsmede
nog vele anderen, aangaat, die vin
den, ,,dat er op een enkeling toch
niet door de overheid gereageerd
wordt", neem ik de vrijheid, mijn me
ning in deze open brief aan u te rich
ten.
Met verwonderde verbijstering
hebben wij kennis genomen van het
„standpunt van burgemeester en wet
houders ten aanzien van de verkeers
situatie in onze stad. Daarbij worden
weer de rechten van de „oudste ver
keersdeelnemers", namelijk de voet
gangers aangetast ten behoeve van
een aantal enkelingen, - die zich wel
als een groep manifesteert, namelijk
de middenstanders.
Uw gedachten gaan naar een nog
verdere inperking van het voetgan
gersverkeer in een gebied, dat bij eer
dere besluiten uwerzijds bestemd is
als voetgangersgebied.
Overigens heb ik niets persoonlijks
tegen de middenstanders. Ik hoop nu
en in de toekomst, dat het hun goed
ga..
Uw overwegingen, die, zoals de er
varing leert, wel uitgevoerd zullen
worden, maken uw beleid echter on
geloofwaardig!: heel Zierikzee is
„versierd" met de meest uiteenlopen
de verkeersborden, waar zich nie
mand aan houdt. Er wordt zeer regel
matig gefietst in het Vislop, de
Havendijk is een racebaan voor jeug
dige (en enkele niet-jeugdige) brom
fietsers. Zelfs een auto van een „Au
tochtoon" heb ik daar gesignaleerd.
In de Poststraat, Appelmarkt, Dam
en Meelstraat trekt zich het verkeer
niets aan van „sperstunden", waarin
dit gebied alleen door voetgangers
gebruikt mag worden.
Het lijkt mij een typische rege
ringstrend in alle echelons, om alle
mogelijke drastische en ingrijpende
maatregelen en verorderingen af te
kondigen, waar zich niemand - het zij
gedekt door officiële dispensaties,
hetzij uit eigen gemakzucht c.q. ei
genbelang - aan houdt!
Het klassieke voorbeeld is de wet,
waarin een drastische snelheidsbe-
perking wordt opgelegd aan de weg-
gebruikers, uitgezonderd Duitsers!
Ook het „sightseëen" van toeristen,
(die overigens wel welkom zijn, om
onze mooie stad te bezichtigen), die
met grote auto's en nog grotere cara
vans onze nauwe steegjes komen
„obstrueren", moet in andere banen
geleid worden. Dit zijn grote aantal
len: veel Duitsers zijn daarbij, maar
ik denk, dat het aantal Nederlanders
daarvan een veelvoud is.
Het een en ander is destijds door
ondergetekende in een „Open brief"
onder de aandacht van de Raad der
Gemeente Zierikzee gebracht. Er kon
- slechts - een B.v.O. (Bevestiging van
Ontvangst) af. Nooit is er een serieu
ze poging ondernomen, met de auteur
van gedachten te wisselen, want deze
man, die „nagedacht heeft", en „be
voegd is om na te denken gezien zijn
universitaire titel, is toch maar een
quereulant. Het ligt dus „onder het
stof van het gemeentearchief".
Toch moet ik een positief geluid la
ten horen: een groot aantal, sommige
zelfs verder doorgevoerd dan be
doeld, ideeën uit dit stuk worden uit
gevoerd tijdens de „Toeristendagen",
en niet alleen dat: ze worden zelfs
zonder teveel gemor geaccepteerd!
Het verkeer in de binnenstad is dan -
meer dan in zijn verkeerscirculatie
plan - tot het alleruiterste beperkt.
Ondanks de geweldige drukte is tot
onze vreugde onze mooie stad wel
leefbaar! De leefbaarheid, daar gaat
het om.
Zierikzeeënaars, in het bijzondere
gemeenteraad, maar nog meer colle
ge en burgemeester en wethouders
mogen beseffen, dat zij in dienst
staan van onze gemeenschap op
grond van de verkiezingen. Men hou-
de zich dit voor ogen. Ook zijn wij
niet meer van plan om ons tijdens
„hoorzittingen" een pseudo-demo-
cratische „wassen-neus" met een
kluitje het riet in te laten sturen! De
gemeenteraadsverkiezingen naderen
weer! U sterkte en wijsheid toewen
send teken ik met de meeste hoogach
ting
DRS. J. W. LOUBERT, CHIRURG
door Rein Leppink
Bij Skoda moeten ze gedacht hebben
dat wanneer je een aktie voert, je het
ook goed moet doen want de "Sum
mertime" aktie is echt iets bijzonders.
Niet alleen is er direkt voordeel te be
halen in de vorm van een accessoires -
pakket, een aantrekkelijk financie
ringsaanbod. een korting of een extra
hoge inruilprijs maar ook is er de mo
gelijkheid voor de deelnemers aan de
aktie om een van de drie gratis Skoda's
te winnen. De deelname aan deze lu
dieke aktie staat open voor iedereen,
met als enige restrictie dat per persoon
maar eenmaal kan worden meegedaan.
In de showroom van elke Skoda dealer
zijn tijdens de aktieperiode (tot 21
september) genummerde deelname-
formulieren verkrijgbaar. Voor de
start van de aktie "Summertime" zijn
de winnende nummers al door een no
taris vastgesteld en deze worden pas op
28 september bekend gemaakt. De
drie houders van de formulieren met
de juiste nummers krijgen elk een gra
tis Skoda 105 S ter waarde van
9.995,- incl. BTW. Mocht de win
naar tijdens de aktieperiode al een
Skoda hebben gekocht, dan wordt de
aanschafprijs vergoed, tot het ge
noemde bedrag als maximum. Om
voorde gratis Skoda's in aanmerking te
komen is het niet noodzakelijk een
Skoda te rijden of te kopen, alhoewel
het om bovenstaande redenen natuur
lijk wel aantrekkelijk is om tot de aan
koop van zo'n ruime vierpersoons
Skoda over te gaan. Want laten we
eerlijk zijn. het is wel heel veel auto
voor dat geld.
Het eerste waar ik mij over verwon
derde toen ik in de Skoda 105 S stapte
was de verhouding prijs en hoeveel
heid auto die je voor die prijs krijgt.
Want laat ons eerlijk zijn. 9.995,- is
een schijntje wanneer je de afmetingen
en dc binnenruimte van zo'n Skoda
bekijkt. Vergelijkbare auto's wat
ruimte cn afmetingen betreft kosten
over het algemeen het dubbele. Maar
nu hoor ik u al denken dat het in dit
leven nog steeds uit dc lengte of dc
breedte moet komen met als conse
quentie dat er dan wel ergens ver
schrikkelijk op bezuinigd moet zijn.
Het gekke nu is dat er niet echt bezui
nigd is op belangrijke zaken en zeker
niet opcomfort en de veiligheid verho
gende zaken zoals traploos verstelbare
rugleuningen, elektrische ruiten-
sproeiers. ruitenwissers met twee snel
heden. achtcruitrijlampcn, halogccn
koplampen, mistachtcrlicht. knipper-
lichtinstallatie. elektrisch verwarmde
achterruit, voorruit van gelaagd glas,
kindcrsloten. veiligheids stuurkolom,
stuurslot. rcmbekrachtiging. in twee
delen nccrklapbarc achterbank enz.,
enz.
Geen elektronische
toestanden
Kijk, dus daar is niet op bezuinigd
maar elektronische toestanden zult u
tevergeefs zoeken. De brandstof wordt
verneveld door een carburateur en de
ontsteking is gewoon mechanisch, zo
als we 'dat al jaren kennen.
Nu we toch bij de motor van deze Tsje -
choslowaak zijn aangeland, deze mak
ker heeft een zuigervcrplaatsing van
1046 cm3 en levert een vermogen van
46 pk. Geen echte krachtpatser dus.
Hij heeft dan ook 23 sec. nodig om van
0 naar 100 km/h te accelereren cn dc
topsnelheid is 131 km/h. Stoplicht
sprintjes zullen er dus niet mee gewon
nen worden maar het vermogen is vol
doende om mee te komen in het he
dendaagse verkeer.
Het verbruik van deze motor is alles
zins redelijk. Met mijn toch wel forse
rijstijl kwam ik op I liter super per 11.6
km. Maar iemand met een rustige rij
stijl zal zeker I op 13a 14 kunnen
halen.
Wat de carrosserie betreft zou ik mij
ook al niet echt zenuwachtig maken
want het plaatwerk is maar liefst 0.8
mm dik terwijl 0.4 mm heden ten dage
normaal is. Daarnaast is het mij opge
vallen dat er in de Oostblok landen
bossen Skoda's rondrijden die tien cn
meerjaren oud zijn cn er nog piekfijn
uitzien. Natuurlijk is het wel zo dat
automobielen in die Oostblok-landen
bijzonder goed onderhouden worden
want de levertijden en de prijzen van
nieuwe auto'szijndaargigantisch maar
toch geeft dit wel een indicatie betref
fende dc kwaliteit van het spul.
Zijwindgevoeligheid
Het weg- cn bochtengedrag wordt
nogal beïnvloed door het gegeven dat
dc motor cn dc vicrvcrsncllingsbak
achterin zitten. Bij een forse wind is
onze brave Skoda tamelijk zijwindge-
voclig en in bochten wil de achterkant -
wanneer het hard gaat - best naar de
buitenkant van die bocht schuiven. Dit
wordt gewoon veroorzaakt door het
vrij grote gewicht achterin. Ik heb ge
merkt dat deze eigenschap voor een
goed deel wordt opgeheven als er in de
forse kofferruimte voorin wat gewich
tige bagage zit. Vandaar dat het mis
schien raadzaam is om er voor te zor
gen dat er altijd enige gewichtige zaken
in die kofferruimte zitten.
Het interieur ziet er netjes uit, zonder
overdadige toestanden. Vier personen
vinden er royaal de ruimte en ze kun
nen middels vier portieren probleem
loos instappen. Het dashboard heeft
voldoende informatie met duidelijke
ronde meters.
Dat ze daar bij Skoda toch wel over
tuigd zijn van dc kwaliteiten van hun
produkt. bew ijst het Skoda-twec-jaar-
zckcr-plan. waarbij u er twee jaar lang
zeker van bent dat u geen extra kosten
hoeft te maken, mocht er onverhoopt
Prestaties:
Topsnelheid 131 km/h. Acceleratie
van 0 tot 100 km/h in 23 sec. Gemid
deld brandstofverbruik tijdens de test
I op 11,6.
iets mis zijn. Ach, deze Skoda 105 S
geeft veel voor weinig geld maar is be
slist niet geschikt voor makkers die
wedstrijdjes willen aangaan met fana
tieke BMW-rijders of soortgelijken.
Wel is hij uitstekend geschikt voor
mensen die rustig cn comfortabel van
A naar B willen rijden voor een bij
zonder redelijke prijs. I n mocht ook
deze redelijke prijs problemen ople
veren. dan kunt u nog altijd gebruik
maken van het Skoda Vrije Rijden
Plan. Binnen dit plan is het namelijk
mogeljk om voor een bescheiden vast
bedrag per maand in een nieuwe Skoda
te rijden. Middels de Skoda dealers is
het ook mogelijk een nieuwe Skoda te
financieren. Vanaf/ 185.- per maand
kunt u al in een nieuwe Skoda 105 S
rijden.
Geld
9.995.- incl. BTW.
Motorrijtuigenbelasting van 443.r
tot 458.- per jaar.
Techniek
Overlangs achterin geplaatste vier-
cilinder lijnmotor. Cilinderinhoud
1046 cm3. Boring x slag 68 x 72
mm. Compressieverhouding 8.5:1.
Max. vermogen 34 kW bij 4800
omw/min. Max. koppel 75 Nm bij
3000 omw/min.
Achterwielaandrijving. Vierver-
snellingsbak met achteruit. Voor
wielophanging onafhankelijk,
schroefveren. Achterwielophan
ging onafhankelijk, schroefveren en
pendelassen. Torsiestabilisator
voor. Schijfremmen voor, trommels
achter, gescheiden en bekrachtigd.
Velgmaat 4.5 J x 13. bandenmaat
165 SR 13. Besturing tandheugel.
Lengte 420 cm. breedte 161 cm.
hoogte 140 cm. Wielbasis 240 cm.
Spoorbreedte voor 139 cm. spoor
breedte achter 135 cm.
Draaicirkcl 11 m Massa 902 kg.
Max. aanhanggewicht geremd 750
kg, ongeremd 400 kg. inhoud
brandstoftank 36 I.
Onlangs vond in het centrum van Ny-
köping de verkiezing plaats van de
meest bijzondere Saab. Zo'n 50 deel
nemers uit alle delen van Zweden had
den kosten noch moeite gespaard om
met hun Saab aan deze voor het 7e jaar
in successie georganiseerde kompetitie
deel te nemen.
Veel fraais was er te zien zoals bijvoor
beeld een verlengde Saab 9000 Sedan,
een 900 Targa Convertible, een futu
ristische 9000 'Van', een gele Saab 93
'California Dream' met staartvin cn
'gangster cap' en een op een Ferrari
geïnspireerde Saab 900 twcczitter.
Geen van deze auto's viel echter in de
prijzen. Verantwoordelijk hiervoor
was de jonge Zweed Jonas Ottoson,
die zowel de jury alsmede het massaal
toegestroomde publiek verbijsterde
met zijn verlaagde en verbrede Saab
met zogenaamde 'vleugeldeuren'.
Alleen de voorruit verraadt dat het
hier een Saab 900 betreft.
Doorlopende
Persoonlijke leningen kredieten
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
netto
in handen
looptijd
48 mnd.
looptijd*
60 mnd.
»k wv» bij i
W mnd
0 000 - 0*1 Np mnd
7'. 000 OTTNpmnd
5 500-
7.500.-
10 500.-
15000-
20 000-
35.000-
141.05
189.13
262.49
374.99
499.98
874.97
118.51
158.23
219.19
313.13
417.50
730.63
Bedrag
10000.-
15 000.-
20 000 -
25 000.-
rente en
atl. p.mnd.
200 - p mnd
300 - p mnd
400 - p mnd
500.- p mnd
leder bedrag tussen 1 000.- en 100 000.- en
verschillende looptijden mogelijk Rente vanat 9.6V
•vpnpf
FIN. BEMIDDELING
Bedrijfsweg 26. Emmeloord
ma-\rij van 0ft.00-20.00 uur. za van 11.00-14.00 uur