BECAM sclieepvaai'L stukken Zomerse tijden bij Skoda Echt wel een Saab hoor EEN ANDERE AUTO KOPEN? Bel BECAM: 05270-16991* LP-recensie Schouwen-Duiveland in Oude Ansichten Bestrijdingsmiddel atrazine in Rijn en Maas aangetroffen Open brief Drie Skoda's 105 S te winnen in Summertime-aktie Autonieuws BECAM maakt het SNEL mogelijk! 6 Huey Lewis and the news on derscheidt zich als Ameri kaanse formatie van al het andere. Huey Lewis heeft een lange aanloop nodig gehad om een band rond zich te forme ren, waarmee hij uit de voeten kon. Hits waren er ook in hef verleden wel, maar echt grond onder de muzikale voeten zat er vooralsnog niet in. Daar is met het uitkomen van de langspeler Small World een de finitief einde gekomen. De platenmaatschappij Chrysalis heeft Lewis zijn gang laten gaan. Small world is een stevi ge LP, waarop rock and roll en melodieuse charme samen lij ken te gaan. Het titelnummer Small world is daarvan een ty perend voorbeeld. De muziek ■van Huey Lewis and the news maakt vrolijk. Op zich prima, maar de soms wat zwaarmoe dig aandoende teksten komen hiermee niet tot hun recht. Wat te denken van een tekst als There aint no perfect world anyway. Klinkt niet echt opti mistisch, terwijl de muziek het wel is. In ieder geval. Small world is een topper en een verademing tussen alle pulp die vandaag de dag van uit Amerika lijkt over te vlie gen. Zing de teksten zonder al te veel denkwerk mee en ge niet van Huey Lewis. SALSA - Amerika blijkt een ontdekking te hebben gedaan met het uitbrengen van de filmmuziek van Saturday Night Fever, waarin John tra volta de hoofdrol vertolkte. Dit dubbel-album vloog de toonbanken over. Zo'n succes was dan ook zeker voor herha ling vatbaar. Dat doet platen maatschappij in 1988 met de filmmuziek van Salsa. Ty pisch een commerciële uitgave waarin het succes verzekerd is. Zoals de hoes al mag vermoe den is de muziek binnenin koelbloedig, dynamisch en tropisch tergelijk, maar bo venal is het salsa wat de muzi kanten produceren. In de sfeer van schuivende dansbewegin gen wordt er weer een elpee uitgebracht, die de film moet ondersteunen, of is het anders om? Bij elkaar zijn het tien songs, die er bijna allemaal een dansend geheel van ma ken. Natuurlijk zit er altijd een aantal nummers tussen, dat voor serieuze aanblik zorgt. Liefdessongs, ook zij ko men voor op Salsa. De film vertelt het verhaal over een jonge Amerikaanse tiener, die de beste salsa-danser van de stad is. Zijn vriendin danst niet goed genoeg, hij gaat een beetje vreemd en gaat met een andere partner dansen om toch die prijs te winnen. Om alle bioscoop bezoekers toch weer tevreden naar huis te laten gaan loopt alles goed af. Het zijn voorspelbare feiten waar een lang verhaal om heen is ge maakt. De muziek erbij is iet wat commercieel, maar zeer zeker de moeite waard om eens wat nieuws om aan de verza meling toe te voegen. RV 88/181. We gaan nogeens een kijkje nemen in Noordwelle en op deze oude ansichtkaart - een uitgave van J. Clement te Noordwelle - zien we dat de travalje, die vroeger aan de Ring stond inmiddels werd verplaatst naar de achterzijde van de smederij van G. Geluk. Achter de bomen staat het gemeentehuis, dat gedeeltelijk zichtbaar is. Rechts van het met één paard bespannen koetsje staat (met uithangbord) het café van S. Ver- jaal, die metselaar in Noordwelle was. Zijn vrouw. E. C. Verjaal-de Bruine, kon men in de gelagkamer van het dorpscafé aantreffen, waar zij de glaasjes vulde. Respectievelijk hebben in dit café (Ring A. 25) M. van der Maas, Levinus de Jonge en mevrouw L. C. Lokker - van de Zande gewoond. Rechts staat de smederij van G. Geluk. Van de op dit plaatje staande personen herkennen we onder anderen, van links naar rechts: J. de Blonde, Pietje Boot (beiden op klompen), L. Blom, die in zijn koets zit, de loge menthoudster E. C. Verjaal-de Bruine, die tussen de betonnen stoeppalen poseert. Verder Leuntje Straaijer, bakker L. Franke (met witte voorschot), de smidsknecht Cor Rosmolen, dè bakkersknecht Jaap van den Hoek en in de deuropening poseert smid G. Geluk. Via emaille borden wordt op de gevel van de smederij reclame gemaakt voor Heveabanden en Gezelle rij wielen. Op de voorgrond zien we in het straatbeeld een wielsteen liggen. Correspondentie over deze rubriek: Cor Pols, Postbus 30, 4300 AA Zierikzee. Tel. (01110) 12754. RIJSWIJK - De samenwerkende Rijn- en Maaswaterleidingbedrijven RIWA hebben bij een onderzoek van het Rijn- en Maaswater het bestrij dingsmiddel atrazine aangetroffen. De meetresultaten van de verschil lende laboratoria stemmen op dit moment nog niet geheel overeen, zo dat nu een onderzoek is begonnen naar de juistheid van de metingen. Tevens wordt het onderzoek naar het voorkomen van atrazine in drinkwa ter intensiever uitgevoerd. Dit staat in een uitgegeven gemeen schappelijke verklaring van de RI WA, het ministerie van milieubeheer en de Vereniging van Exploitanten van Waterleidingbedrijven in Neder land VEWIN. Het gehalte aan atrazi ne in drinkwater dat door de wereld gezondheidsorganisatie als schadelijk voor de gezondheid wordt beoordeeld, 2 microgram per liter, is nergens ook maar benaderd, zo laten het ministerie en de beide waterlei dingorganisaties weten. Niettemin kunnen sommige gevonden meetre sultaten in drinkwater toch nabij de EG-norm voor drinkwater - 0,1 micro gram per liter - liggen, zodat thans voortdurend en uitgebreid onderzoek wordt uitgevoerd. Naast het onderzoek naar atrazine hebben de VEWIN en het ministerie van milieubeheer het keuringsinsti tuut voor waterleidingartikelen op gedragen een uitgebreid onderzoek te doen naar het voorkomen van bestrij dingsmiddelen in het oppervlakte- en grondwater dat door de openbare drinkwatervoorziening als grondstof wordt gebruikt, alsmede in het daar uit bereide drinkwater. Omdat de te meten concentraties uiterst laag zijn en daardoor vaak moeilijk te. bepa len, kan volgens de VEWIN niet wor den volstaan met enkelvoudige me tingen. Dit maakt het onderzoek wel tijdrovend. De waterleidingbedrijven en de in spectie van de volksgezondheid voor de milieuhygiëne verwachten begin september een overzichtelijk beeld van de situatie te hebben. In een tus sentijdse voortgangsrapport van de lopende onderzoekingen zal op dat moment verslag worden gedaan van- de bevindingen. Aanleiding tot het onderzoek naar bestrijdingsmidde len was de ontdekking van bentazon in het Rijnwater en in het drinkwater van waterleidingbedrijven die deze stof (nog) niet uit het Rijnwater kon den verwijderen, in mei van dit jaar. Zoals bekend is de EG-norm, die door Nederland is overgenomen, erop ge richt het voorkomen van bestrij dingsmiddelen in drinkwater geheel uit te sluiten. De Commissie Toela ting Bestrijdingsmiddelen heeft al besloten dat de toepassing van bestrijdingsmiddelen met als werk zame stof atrazine per 1 januari 1990 verboden moeten worden. LA PAZ - Een Boliviaanse groep waarvan tot nu toe niemand ooit had gehoord, heeft zich verantwoordelijk gesteld voor de bomaanslag op de Amerikaanse minister Shulz en zijn gevolg. DEN HAAG - De in Londen geves tigde mensenrechtenorganisatie Am nesty International heeft in een rap port de regering van India verzocht een onderzoek in te stellen naar bui tengerechtelijke executies en marte lingen van gevangenen door Indische politie en veiligheidstroepen. Am nesty toont zich in het bijzonder ver ontrust over de buitengerechtelijke executies. Gulf Spirit 8-8 van Le Havre naar Rotterdam Black Sea 11-8 te Stettin verw. Nedlloyd Neerlandia 9-8 van Fe lixstowe naar Amsterdam Nedlloyd Rotterdam 9-8 te East Lon don Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Nunspeet (deel- gem. De Ontmoeting) (part-time): mevr. M. van der Poll, kandidaat te Groningen. Gerefeormeerde Gemeenten Beroepen te Kalamazoo (USA): M. Golverdingen te Utrecht. De redactie behoudt zich het recht voor ingekomen stukken in te korten. Plaatsing betekent niet dat de inhoud door de redactie wordt onderschreven. Inge zonden stukken zijn buiten verantwoordelijkheid van de redactie en uitsluitend voor rekening van de brief schrijver. waarvan naam en adres bij de redactie bekend moeten zijn Aan burgemeester en wethouders van de gemeente Zierikzee Edelachtbare heren, omdat dit on derwerp de leefbaarheid van geheel Zierikzee, c.q. een groot deel der be volking, namelijk de bejaarden, de gehandicapten, moeders met kleine kinderen (in kinderwagens), alsmede nog vele anderen, aangaat, die vin den, ,,dat er op een enkeling toch niet door de overheid gereageerd wordt", neem ik de vrijheid, mijn me ning in deze open brief aan u te rich ten. Met verwonderde verbijstering hebben wij kennis genomen van het „standpunt van burgemeester en wet houders ten aanzien van de verkeers situatie in onze stad. Daarbij worden weer de rechten van de „oudste ver keersdeelnemers", namelijk de voet gangers aangetast ten behoeve van een aantal enkelingen, - die zich wel als een groep manifesteert, namelijk de middenstanders. Uw gedachten gaan naar een nog verdere inperking van het voetgan gersverkeer in een gebied, dat bij eer dere besluiten uwerzijds bestemd is als voetgangersgebied. Overigens heb ik niets persoonlijks tegen de middenstanders. Ik hoop nu en in de toekomst, dat het hun goed ga.. Uw overwegingen, die, zoals de er varing leert, wel uitgevoerd zullen worden, maken uw beleid echter on geloofwaardig!: heel Zierikzee is „versierd" met de meest uiteenlopen de verkeersborden, waar zich nie mand aan houdt. Er wordt zeer regel matig gefietst in het Vislop, de Havendijk is een racebaan voor jeug dige (en enkele niet-jeugdige) brom fietsers. Zelfs een auto van een „Au tochtoon" heb ik daar gesignaleerd. In de Poststraat, Appelmarkt, Dam en Meelstraat trekt zich het verkeer niets aan van „sperstunden", waarin dit gebied alleen door voetgangers gebruikt mag worden. Het lijkt mij een typische rege ringstrend in alle echelons, om alle mogelijke drastische en ingrijpende maatregelen en verorderingen af te kondigen, waar zich niemand - het zij gedekt door officiële dispensaties, hetzij uit eigen gemakzucht c.q. ei genbelang - aan houdt! Het klassieke voorbeeld is de wet, waarin een drastische snelheidsbe- perking wordt opgelegd aan de weg- gebruikers, uitgezonderd Duitsers! Ook het „sightseëen" van toeristen, (die overigens wel welkom zijn, om onze mooie stad te bezichtigen), die met grote auto's en nog grotere cara vans onze nauwe steegjes komen „obstrueren", moet in andere banen geleid worden. Dit zijn grote aantal len: veel Duitsers zijn daarbij, maar ik denk, dat het aantal Nederlanders daarvan een veelvoud is. Het een en ander is destijds door ondergetekende in een „Open brief" onder de aandacht van de Raad der Gemeente Zierikzee gebracht. Er kon - slechts - een B.v.O. (Bevestiging van Ontvangst) af. Nooit is er een serieu ze poging ondernomen, met de auteur van gedachten te wisselen, want deze man, die „nagedacht heeft", en „be voegd is om na te denken gezien zijn universitaire titel, is toch maar een quereulant. Het ligt dus „onder het stof van het gemeentearchief". Toch moet ik een positief geluid la ten horen: een groot aantal, sommige zelfs verder doorgevoerd dan be doeld, ideeën uit dit stuk worden uit gevoerd tijdens de „Toeristendagen", en niet alleen dat: ze worden zelfs zonder teveel gemor geaccepteerd! Het verkeer in de binnenstad is dan - meer dan in zijn verkeerscirculatie plan - tot het alleruiterste beperkt. Ondanks de geweldige drukte is tot onze vreugde onze mooie stad wel leefbaar! De leefbaarheid, daar gaat het om. Zierikzeeënaars, in het bijzondere gemeenteraad, maar nog meer colle ge en burgemeester en wethouders mogen beseffen, dat zij in dienst staan van onze gemeenschap op grond van de verkiezingen. Men hou- de zich dit voor ogen. Ook zijn wij niet meer van plan om ons tijdens „hoorzittingen" een pseudo-demo- cratische „wassen-neus" met een kluitje het riet in te laten sturen! De gemeenteraadsverkiezingen naderen weer! U sterkte en wijsheid toewen send teken ik met de meeste hoogach ting DRS. J. W. LOUBERT, CHIRURG door Rein Leppink Bij Skoda moeten ze gedacht hebben dat wanneer je een aktie voert, je het ook goed moet doen want de "Sum mertime" aktie is echt iets bijzonders. Niet alleen is er direkt voordeel te be halen in de vorm van een accessoires - pakket, een aantrekkelijk financie ringsaanbod. een korting of een extra hoge inruilprijs maar ook is er de mo gelijkheid voor de deelnemers aan de aktie om een van de drie gratis Skoda's te winnen. De deelname aan deze lu dieke aktie staat open voor iedereen, met als enige restrictie dat per persoon maar eenmaal kan worden meegedaan. In de showroom van elke Skoda dealer zijn tijdens de aktieperiode (tot 21 september) genummerde deelname- formulieren verkrijgbaar. Voor de start van de aktie "Summertime" zijn de winnende nummers al door een no taris vastgesteld en deze worden pas op 28 september bekend gemaakt. De drie houders van de formulieren met de juiste nummers krijgen elk een gra tis Skoda 105 S ter waarde van 9.995,- incl. BTW. Mocht de win naar tijdens de aktieperiode al een Skoda hebben gekocht, dan wordt de aanschafprijs vergoed, tot het ge noemde bedrag als maximum. Om voorde gratis Skoda's in aanmerking te komen is het niet noodzakelijk een Skoda te rijden of te kopen, alhoewel het om bovenstaande redenen natuur lijk wel aantrekkelijk is om tot de aan koop van zo'n ruime vierpersoons Skoda over te gaan. Want laten we eerlijk zijn. het is wel heel veel auto voor dat geld. Het eerste waar ik mij over verwon derde toen ik in de Skoda 105 S stapte was de verhouding prijs en hoeveel heid auto die je voor die prijs krijgt. Want laat ons eerlijk zijn. 9.995,- is een schijntje wanneer je de afmetingen en dc binnenruimte van zo'n Skoda bekijkt. Vergelijkbare auto's wat ruimte cn afmetingen betreft kosten over het algemeen het dubbele. Maar nu hoor ik u al denken dat het in dit leven nog steeds uit dc lengte of dc breedte moet komen met als conse quentie dat er dan wel ergens ver schrikkelijk op bezuinigd moet zijn. Het gekke nu is dat er niet echt bezui nigd is op belangrijke zaken en zeker niet opcomfort en de veiligheid verho gende zaken zoals traploos verstelbare rugleuningen, elektrische ruiten- sproeiers. ruitenwissers met twee snel heden. achtcruitrijlampcn, halogccn koplampen, mistachtcrlicht. knipper- lichtinstallatie. elektrisch verwarmde achterruit, voorruit van gelaagd glas, kindcrsloten. veiligheids stuurkolom, stuurslot. rcmbekrachtiging. in twee delen nccrklapbarc achterbank enz., enz. Geen elektronische toestanden Kijk, dus daar is niet op bezuinigd maar elektronische toestanden zult u tevergeefs zoeken. De brandstof wordt verneveld door een carburateur en de ontsteking is gewoon mechanisch, zo als we 'dat al jaren kennen. Nu we toch bij de motor van deze Tsje - choslowaak zijn aangeland, deze mak ker heeft een zuigervcrplaatsing van 1046 cm3 en levert een vermogen van 46 pk. Geen echte krachtpatser dus. Hij heeft dan ook 23 sec. nodig om van 0 naar 100 km/h te accelereren cn dc topsnelheid is 131 km/h. Stoplicht sprintjes zullen er dus niet mee gewon nen worden maar het vermogen is vol doende om mee te komen in het he dendaagse verkeer. Het verbruik van deze motor is alles zins redelijk. Met mijn toch wel forse rijstijl kwam ik op I liter super per 11.6 km. Maar iemand met een rustige rij stijl zal zeker I op 13a 14 kunnen halen. Wat de carrosserie betreft zou ik mij ook al niet echt zenuwachtig maken want het plaatwerk is maar liefst 0.8 mm dik terwijl 0.4 mm heden ten dage normaal is. Daarnaast is het mij opge vallen dat er in de Oostblok landen bossen Skoda's rondrijden die tien cn meerjaren oud zijn cn er nog piekfijn uitzien. Natuurlijk is het wel zo dat automobielen in die Oostblok-landen bijzonder goed onderhouden worden want de levertijden en de prijzen van nieuwe auto'szijndaargigantisch maar toch geeft dit wel een indicatie betref fende dc kwaliteit van het spul. Zijwindgevoeligheid Het weg- cn bochtengedrag wordt nogal beïnvloed door het gegeven dat dc motor cn dc vicrvcrsncllingsbak achterin zitten. Bij een forse wind is onze brave Skoda tamelijk zijwindge- voclig en in bochten wil de achterkant - wanneer het hard gaat - best naar de buitenkant van die bocht schuiven. Dit wordt gewoon veroorzaakt door het vrij grote gewicht achterin. Ik heb ge merkt dat deze eigenschap voor een goed deel wordt opgeheven als er in de forse kofferruimte voorin wat gewich tige bagage zit. Vandaar dat het mis schien raadzaam is om er voor te zor gen dat er altijd enige gewichtige zaken in die kofferruimte zitten. Het interieur ziet er netjes uit, zonder overdadige toestanden. Vier personen vinden er royaal de ruimte en ze kun nen middels vier portieren probleem loos instappen. Het dashboard heeft voldoende informatie met duidelijke ronde meters. Dat ze daar bij Skoda toch wel over tuigd zijn van dc kwaliteiten van hun produkt. bew ijst het Skoda-twec-jaar- zckcr-plan. waarbij u er twee jaar lang zeker van bent dat u geen extra kosten hoeft te maken, mocht er onverhoopt Prestaties: Topsnelheid 131 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 23 sec. Gemid deld brandstofverbruik tijdens de test I op 11,6. iets mis zijn. Ach, deze Skoda 105 S geeft veel voor weinig geld maar is be slist niet geschikt voor makkers die wedstrijdjes willen aangaan met fana tieke BMW-rijders of soortgelijken. Wel is hij uitstekend geschikt voor mensen die rustig cn comfortabel van A naar B willen rijden voor een bij zonder redelijke prijs. I n mocht ook deze redelijke prijs problemen ople veren. dan kunt u nog altijd gebruik maken van het Skoda Vrije Rijden Plan. Binnen dit plan is het namelijk mogeljk om voor een bescheiden vast bedrag per maand in een nieuwe Skoda te rijden. Middels de Skoda dealers is het ook mogelijk een nieuwe Skoda te financieren. Vanaf/ 185.- per maand kunt u al in een nieuwe Skoda 105 S rijden. Geld 9.995.- incl. BTW. Motorrijtuigenbelasting van 443.r tot 458.- per jaar. Techniek Overlangs achterin geplaatste vier- cilinder lijnmotor. Cilinderinhoud 1046 cm3. Boring x slag 68 x 72 mm. Compressieverhouding 8.5:1. Max. vermogen 34 kW bij 4800 omw/min. Max. koppel 75 Nm bij 3000 omw/min. Achterwielaandrijving. Vierver- snellingsbak met achteruit. Voor wielophanging onafhankelijk, schroefveren. Achterwielophan ging onafhankelijk, schroefveren en pendelassen. Torsiestabilisator voor. Schijfremmen voor, trommels achter, gescheiden en bekrachtigd. Velgmaat 4.5 J x 13. bandenmaat 165 SR 13. Besturing tandheugel. Lengte 420 cm. breedte 161 cm. hoogte 140 cm. Wielbasis 240 cm. Spoorbreedte voor 139 cm. spoor breedte achter 135 cm. Draaicirkcl 11 m Massa 902 kg. Max. aanhanggewicht geremd 750 kg, ongeremd 400 kg. inhoud brandstoftank 36 I. Onlangs vond in het centrum van Ny- köping de verkiezing plaats van de meest bijzondere Saab. Zo'n 50 deel nemers uit alle delen van Zweden had den kosten noch moeite gespaard om met hun Saab aan deze voor het 7e jaar in successie georganiseerde kompetitie deel te nemen. Veel fraais was er te zien zoals bijvoor beeld een verlengde Saab 9000 Sedan, een 900 Targa Convertible, een futu ristische 9000 'Van', een gele Saab 93 'California Dream' met staartvin cn 'gangster cap' en een op een Ferrari geïnspireerde Saab 900 twcczitter. Geen van deze auto's viel echter in de prijzen. Verantwoordelijk hiervoor was de jonge Zweed Jonas Ottoson, die zowel de jury alsmede het massaal toegestroomde publiek verbijsterde met zijn verlaagde en verbrede Saab met zogenaamde 'vleugeldeuren'. Alleen de voorruit verraadt dat het hier een Saab 900 betreft. Doorlopende Persoonlijke leningen kredieten Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. netto in handen looptijd 48 mnd. looptijd* 60 mnd. »k wv» bij i W mnd 0 000 - 0*1 Np mnd 7'. 000 OTTNpmnd 5 500- 7.500.- 10 500.- 15000- 20 000- 35.000- 141.05 189.13 262.49 374.99 499.98 874.97 118.51 158.23 219.19 313.13 417.50 730.63 Bedrag 10000.- 15 000.- 20 000 - 25 000.- rente en atl. p.mnd. 200 - p mnd 300 - p mnd 400 - p mnd 500.- p mnd leder bedrag tussen 1 000.- en 100 000.- en verschillende looptijden mogelijk Rente vanat 9.6V •vpnpf FIN. BEMIDDELING Bedrijfsweg 26. Emmeloord ma-\rij van 0ft.00-20.00 uur. za van 11.00-14.00 uur

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 6