Citroen BX TRD Turbo
'Uitgifte nieuwe percelen nodig
voor handhaving produktieniveau'
streeknieuws
Diesel met benzine-prestaties
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Volvo 440, typisch Volvo
Wijziging
regeling
Investerings
premie
Zeescheepvaart
Autonieuws
RW A M Bel BECAM:
DEVMIVI 05270-16991*
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
4
Drs. D. J. Langstraat op reünie mosselsector Bruinisse:
BRUINISSE - „Het wordt een vervelend verhaal, maar
je kunt er niet omheen. Uitgifte van nieuwe mosselper
celen is nodig om het produktieniveau te handhaven".
Dat stelde drs. D. J. Langstraat van het Produktschap
voor Vis en Visprodukten in zijn lezing tijdens de reünie
van de mosselsector zoals die gehouden werd in Bruinis
se. Langstraat wees in dit verband ook op het uitgangs
punt waar de overheid aan vasthoudt: de Nederlandse
mosselproduktie moet op een gemiddelde van 1 miljoen
tonnen per jaar worden gehandhaafd
regels ter bescherming van onze kust
wateren tegen de insleep van psp. In
bepaalde gebieden komt schelpdier
gif voor dat verlammingen kan ver
oorzaken. Omdat de produktie laag
is moeten er mosselen geïmporteerd
worden en er bestaat dus het gevaar
dat besmette mosselen in ons kust
water terecht komen.
Geen risico
Langstraat wees op de risico's hier
van. ,,Het met ons kustwater in con-
dat ook het lozen van spoelwater van
die mosselen in de Oosterschelde niet
verantwoord is".
„Bij herhaling heb ik de minister
van landbouw en visserij verzocht
om op dit punt tot een stuitender te-
gelgeving te komen. Tot nu toe is dit
niet gebeurd", aldus Langstraat.
Langstraat stelde dat iedere dag
uitstel van aanscherping van regels
en controle op die regels het risico
doet voortduren. „Mochten er een
lengte van jaren niet goed is te ma
ken".
Noodmaatregel
„Daarom ben ik van mening dat in
afwachting van een definitieve rege
ling een noodmaatregel op zijn plaats
is. Het belangrijkste is dat onze Oos
terschelde en de andere kustwateren
zodanig beschermd blijven dat we
niet plotseling geconfronteerd wor
den mot een voor de gezondheid ern
stig bedreigend schelpdiergif".
Langstraat wond er geen doekjes
om. „Er kan elke dag iets mis gaan
en we kunnen niet voorzichtig ge
noeg zijn. Er mogen persé geen
besmette mosselen in de Ooster
schelde uitgezet worden en het is on
begrijpelijk dat de politiek hier niet
veel meer op aandringt".
Langstraat noemde de oprichting
van de mosselproducentenorganisa
tie als positieve ontwikkeling binnen
de mosselsector. Richting mosselhan-
del plaatste Langstraat nog wel enige
kritische kanttekeningen. Zo pleitte
hij ervoor om op de verpakking van
mosselen de inpakdatum te vermel-
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEUBS - TEL. 01110-15255
ZIERIKZEE - Minister Smit-Kroes
van verkeer en waterstaat heeft be
sloten, dat met ingang van 17 juli
geen aanvragen voor investerings
premie voor de zeescheepvaart meer
kunnen worden ingediend. Zij ba
seert dit besluit, dat op 15 juli in de
Staatscourant is gepubliceerd, op
het feit dat het maximaal te premië-
ren volume ontoereikend is gebleken
om alle premie-aanvragen te honore
ren.
Na het bekend worden van de wijzi
ging van de Wet Investeringsrekening
per 29 februari van dit jaar is er een
hausse geweest in het aantal aanvra
gen voor de Investeringspremie Zee
scheepvaart (IPZ). In de IPZ-premie
was immers een zogenaamde „WIR-
component" begrepen, die door de
wijziging in de WIR onder druk was
komen te staan. In korte tijd zijn voor
meer dan 1,5 miljard aan investerin
gen in zeeschepen aangemeld. Het
maximaal te premiëren volume in
1988 is 800 miljoen op basis van 5 x
5premie. Na beoordeling van het
merendeel van de premie-aanvragen
is nu gebleken dat dit ontoereikend
is. De minister heeft besloten om het
voor 1989 vastgestelde volume nu
reeds open te stellen. Het gaat om een
volume van maximaal 700 miljoen
gulden op basis van een premie van
5x 2,5%. Deze nieuwe mogelijkheid
biedt voor rederijen de gelegenheid
om toch nog in aanmerking te komen
voor premie, zij het een verlaagde.
BRUINISSE
Henry Dunant
Hospitaalschip de J. Henry Dunant
is vanavond, dinsdag, op bezoek in
Bruinisse. De opvarenden worden om
18.30 uur ontvangen met een mossel
maaltijd. Om 20.00 uur maakt miss
Visserij dagen 1988 haar opwachting
bij het schip. Boerenkapel Stuitje
Leut zorgt voor de muzikale omlijs
ting.
Langstraat stelde dat de drang naar
uitbreiding van het areaal ter vermij
ding van te grote fluctuaties in de
produktie alleen maar groter is ge
worden. „De omstandigheid dat in de
Waddenzee als gevolg van storm scha
de optreedt is hiervan een belang
rijke oorzaak. Ik denk ook aan de
schade welke dit jaar door storm is
toegebracht waardoor onze produk
tie naar verwachting op een onge
kend minimum zal uitkomen.
Extra zorg
Volgens Langstraat geeft de lage
produktie aanleiding tot extra zorg.
Gevolg van een lage produktie is een
hoge prijs voor de consument. „En
dat kan weer aanleiding zijn tot ver
mindering van het aantal consumen
ten. En daar moet je voor uitkijken.
In een dergelijke situatie kun je de
mossel niet meer als goedkoop pro-
dukt aanbevelen", aldus Langstraat.
Volgens Langstraat moet bij de
promotie voor de mossel nu de na
druk gelegd worden op het culinaire
aspect. „De mossel heeft een hoog cu
linair aanzien, en dat moeten we
koesteren".
Terugkomend op het produktieni
veau ging Langstraat ook in op de si
tuatie in de zaadvisserij. Al geduren
de enkele jaren protesteren de inwo
ners van Ameland zich op een artikel
in het baggerreglement waarin staat
dat men met mosselkorren niet bin
nen een afstand van 500 meter van de
zeeweringen mag vissen. Langstraat
kenschetste deze houding als 'een on
nodige belemmering'. „Het is van we
zenlijk belang dat de mosselkwekers
jaarlijks in staat gesteld worden vol
doende zaad op te vissen", aldus
Langstraat.
Huurprijs
Langstraat kon in zijn lezing uiter
aard niet om de huurverhoging voor
de mosselpercelen heen. Voor de mos
selsector komt het er op neer dat men
op termijn wil komen tot het belasten
van de sector met een bedrag dat
overeenkomt met vijftien procent
van de veilingomzet. „Uitgaande van
een omzet van 50 miljoen gulden zou
dit betekenen dat zeveneneenhalf
miljoen gulden aan huurrechten be
taald zou moeten worden in 1991", al
dus Langstraat.
„Vooropstellende dat we als pro
duktschap er geen moeite mee heb
ben dat kwekers voor percelen moe
ten betalen vinden wij de uitgangs
punten voor het bepalen van de huur
prijs op dit moment volstrekt onaan
vaardbaar".
Met het ministerie is afgesproken
dat er na de vakanties overleg hier
over zal worden gepleegd. „Ik moet
hieraan toevoegen dat wij nadere
vaststelling van huurprijzen alleen
bespreekbaar achten in die gevallen
dat het reserveren van bepaalde stuk
ken wateren voor bepaalde takken
van visserij betreft. Dus in feite is al
leen een huurprijs bespreekbaar in
dien het reserveren van gebieden be
treft welke exclusief toegankelijk
zijn voor de huurders".
Onzekerheid
„Ik kan ook niet begrijpen dat de
zelfde overheid die continuiteit van
het bedrijfsleven en van de daarmee
verb.and houdende werkgelegenheid
hoog in z'n vaandel heeft staan een
dergelijk onzekerheidsscheppend be
leid kan presenteren. Al met al komt
het er op neer dat er nog heel wat
overleg gepleegd zal moeten worden
en dat we moeten voorkomen dat de
overheid zal verworden van uitbater
tot uitbuiter".
Voor de goede orde benadrukte
Langstraat dat het overleg met de di
rectie Visserijen over het beleid in de
kustwateren tot nu toe zeer construc
tief is geweest.
Minder te spreken is Langstraat
over wat hij noemt de gebrekkige re
gelgeving en moeilijke controle op de
Drs. D. J. Langstraat van het Produktschap voor Vis en Visprodukten: Zaadvisserij niet onnodig belemmeren".
tact brengen van mosselen uit ver
dachte gebieden, die wel geschikt
zijn voor menselijke consumptie,
maar die cysten kunnen bevatten van
psp, is onverantwoord. Dit betekent
maal cystes van psp veroorzakende
algen in de Oosterschelde zitten dan
is het risico van opbloei aanwezig
met als consequentie een ramp voor
onze schelpdierensector, welke in
den en ook meer duidelijkheid te ver
schaffen over wat nu wel en wat niet
een 'supermossel' is. „De consument
heeft het recht te weten wat hij
koopt", aldus Langstraat.
door Rein Leppink
achter het stuur, mede doordat er wei
nig lawaai doordringt in het interieur
maar ook door de uitmuntende vering
en de stevige stoelen.
Prestaties
Topsnelheid I80km/h. Acceleratie van
0 naar 100 km/h in 11 sec. Brandstof
verbruik I liter dieselolie op de 12,8
km. Gegevens opgedaan tijdens de test.
FIN. BEMIDDELING
Bedrijfsweg 26, Emmeloord ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za van 11.00-14.00 uur
normale klokken maar dat is alweer een
tijdje zo. Erg noodzakelijk is de toe-
rentcller want bij een pittige stoplicht"
sprint spuit deze makker zo vlug naar
het rode toerengebied dat het absoluut
noodzakelijk is om dit goed in de gaten
te houden en ook op de snelweg volstaat
planken niet zonder af en toe de toe-
renteller te bekijken, want ook in zijn
vijfde versnelling draaft deze vlotterik
rustig door het rode toerengebied in. De
standaard elektrische raambediening
rondt het geheel behoorlijk af. evenals
de tweede buitenspiegel.
Achterin is er een behoorlijke zit- en
beenruimte voor twee volwassenen en
als de afstand niet te groot is. zijn er ook
nog drie personen te plaaLsen. Daar-
Geld
Citroen BX TRD Turbo 39.900.-.
Motorrijtuigenbelasting van 1080.-
tot 1104.-per jaar.
Techniek
Motor: dwars voorin geplaatste vier-
cilinder; cilinderinhoud: 1769 cm3.
boring en slag: 80x80 mm: com-
pressieverhouding: 22:1; max. ver
mogen: 66 kW bij 4300 tpm: max.
koppel: 180 Nm bij 2100 tpm: aan
drijving: op de voorwielen: wielop
hanging: voor en achter onafhanke
lijk. dwarsstabilisator. hydropncu-
matische veerelementen.
Bandenmaat: 165/70 R 14: lengte:
424 cm: breedte: 168 cm: hoogte
136 cm: wielbasis: 266 cm: spoor
breedte: voor 142 cm. achter 136
cm: draaicirkel: 11 meter: tankin-
houd: 66 liter: massa: 1014 kilo:
max. aanhangergewicht: 1100 kg
geremd.
Leningen op maat tegen zeer Doorlopende
scherpe tarieven Persoonlijke leningen kredieten
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
netto
in handen
5 500.-
7 500,-
10 500.-
15 000.-
20 000.-
35 000-
looptijd
48 mnd.
141,05
189.13
262.49
374.99
499.98
874.97
looptijd'
60 mnd.
118.51
158.23
219.19
313.13
417.50
730.63
Bedrag
10 000.-
15 000.-
20 000-
25 000.-
rente en
afl. p.mnd.
200- p mnd
300 - p mnd
400 - p mnd
500.- p mnd
leder bedrag tussen 1.000.- en 50.000.- en
verschillende looptijden mogelijk.
Uiteraard is het weggedrag op sleehte
wegen des Citroëns. oftewel alle hob
bels en kuilen worden redelijk geluid
loos weggewerkt, mede dankzij de hy-
dropneumatische vering.
Aan de buitenzijde is er niets spectacu
laire veranderd bij de/e turbodiesel-uit
voering. Kr zijn standaard lichtmetalen
velgen gemonteerd en verder is hel al-
achter is een goed bereikbare koffer
ruimte. /onder hinderlijke drempel
maar ook grotere spullen kunnen
moeiteloos meegenomen worden,
doordat de achterbank opgeklapt kan
worden.
Conclusie
De/e Citroen BX TRD Turbo is een
leuke aanbieding met goede prestaties
en een /eer aanvaardbare prijs van
39.900.- voor mensen die grote af
standen afleggen en om economische
redenen willen dieselen maar tivh grote
prestaties verwachten van hun voituur.
Ook tijdens /eer lange ritten blijf je fit
Er waren in de vaderlandse en interna
tionale pers al foto's, maten en gegevens
gepubliceerd maar nu was er dan ten
lange leste de officiële introductie van
de nieuwe Volvo 440.
Helaas bleef het bij een statische pre
sentatie maar al konden we hem nog
niet rijden, er in zitten en aaien was in
ieder geval toegestaan. Het is een kloe
ke middenklasser geworden, die wat de
techniek betreft veel gemeen heeft met
de Volvo 4*$. Zo is de bodemplaat,
voor- en achterwielophanging, de ba
sismotor. de aandrijving en het rem-
systeem vrijwel identiek. Voorde rest is
die 440 volkomen anders dan zijn spor
tieve broer. Hel is een vijfdeurs gewor
den. een zogenaamde hatchback.
Volgens Volvo Car bestaat de doel
groep uit kopers met een goed besteed
baar inkomen in de leeftijd variërend
tussen de 35 en 50 jaar. Het zijn veelal
zakenmensen, werkzaam op het mid
den en hogere management-niveau. De
440 heeft standaard een vijf versnel
lingsbak. Er zijn vijf uitvoeringen welke
voorzien zijn van een viercilinder I.7
lilerschone motor. Het motorvermogen
varieert van 64 kW tot 88 kW. De leve
ring van deze nieuwe Volvo 440 begint
in september en prijzen zullen tussen dc
29.250.- en 45.250.-liggen.
Prettig is dat de Citroen-mensen deze
snelle rakker voorzien hebben van een
sportievere en hardere vering wat de
wegligging ten goede komt. Hij hangt
hoegenaamd niet, noch in korte, noch in
langere bochten. Wat wel blijft is het
behoorlijke onderstuur-karakter in
bochten. daardoor drijft hij opzijn neus
naar de buitenkant van dc bocht wan
neer deze wat te fors genomen wordt.
Maar /olang het enigs/.ins binnen de
perken blijft, reageert hij goed op gas-
loslaten en duikt de neus de binnenkant
•van de bocht weer in.
(Advertentie)
De samenwerking tussen de twee Franse merken Citroën en Peugeot
is ook in deze BX weer terug te vinden. Hebben de gewone diesels van
de BX-serie een 1.9 liter motor uit eigen huis, voor deze turbo-versie is
gekozen voor de motor uit de Peugeot 205, die een inhoud heeft van 1.8
liter maar met de turbo er aangeschroefd een vermogen levert van 66
kW. Dit zorgt rtiet alleen voor een hoge topsnelheid van 180 km/h maar
ook voor een flitsende acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11 sec. Het
meest opvallend is dat de motor in alle toerengebieden enorm veel
souplesse toont, zodat van veel schakelen absoluut geen sprake hoeft
te zijn. Nog een meevaller is het brandstofverbruik, dit kwam tijdens
de test uit op een gemiddelde van 1 liter op 12,8 kilometer, wat zeer
gunstig is voor zo'n snelle diesel, die bereden werd als was het een
benzine-uitvoering oftewel snel en zonder een zuinigheidsmarathon
te willen winnen.
tenwissere die een BX bezit, een voor en
een achter. Die ene ruitenwisser voor
vind ik een onding, die wist amper maar
smeert vet en vuil goed uit over de
voorruit.
Strak en zakelijk
Van binnen is de BX strak en zakelijk
afgewerkt, met een zeer fraaie stoffen
bekleding en brilliant zittende voor-
stoelen. die - ik schrok er bijna van - ook
een harde en stevige steun overal geven
en legio verstelmogelijkheden hebben.
Beslist een positieve verrassing nadat ik
in Citroens hoofdzakelijk een soort
verstevigde poef met rugleuning tegen
kwam. waarin je wegzakte en na 10 mi
nuten een stekelige rugpijn overhield.
Ook het dashboard is overzichtelijk met
Wennen
Wat wennen is het om tijdens lagere
snelheden de reehtuitstand te bepalen.
Daar lijkt net een soort weerstand in te
zitten maarookdaarwenjeaan. Verder
is deze broeder voorzien van een stuur
bekrachtiging die zijn-werk naar beho
ren doet. redelijk dittkt en bij hogere
snelheden niet te vaag aanvoelend.
leen maar aan de type-aanduiding ach
terop te zien dat het om een ^iuper diesel
gaat. Karakteristiek zijn dc twee rui-