Citroen BX TRD Turbo 'Uitgifte nieuwe percelen nodig voor handhaving produktieniveau' streeknieuws Diesel met benzine-prestaties EEN ANDERE AUTO KOPEN? Volvo 440, typisch Volvo Wijziging regeling Investerings premie Zeescheepvaart Autonieuws RW A M Bel BECAM: DEVMIVI 05270-16991* BECAM maakt het SNEL mogelijk! 4 Drs. D. J. Langstraat op reünie mosselsector Bruinisse: BRUINISSE - „Het wordt een vervelend verhaal, maar je kunt er niet omheen. Uitgifte van nieuwe mosselper celen is nodig om het produktieniveau te handhaven". Dat stelde drs. D. J. Langstraat van het Produktschap voor Vis en Visprodukten in zijn lezing tijdens de reünie van de mosselsector zoals die gehouden werd in Bruinis se. Langstraat wees in dit verband ook op het uitgangs punt waar de overheid aan vasthoudt: de Nederlandse mosselproduktie moet op een gemiddelde van 1 miljoen tonnen per jaar worden gehandhaafd regels ter bescherming van onze kust wateren tegen de insleep van psp. In bepaalde gebieden komt schelpdier gif voor dat verlammingen kan ver oorzaken. Omdat de produktie laag is moeten er mosselen geïmporteerd worden en er bestaat dus het gevaar dat besmette mosselen in ons kust water terecht komen. Geen risico Langstraat wees op de risico's hier van. ,,Het met ons kustwater in con- dat ook het lozen van spoelwater van die mosselen in de Oosterschelde niet verantwoord is". „Bij herhaling heb ik de minister van landbouw en visserij verzocht om op dit punt tot een stuitender te- gelgeving te komen. Tot nu toe is dit niet gebeurd", aldus Langstraat. Langstraat stelde dat iedere dag uitstel van aanscherping van regels en controle op die regels het risico doet voortduren. „Mochten er een lengte van jaren niet goed is te ma ken". Noodmaatregel „Daarom ben ik van mening dat in afwachting van een definitieve rege ling een noodmaatregel op zijn plaats is. Het belangrijkste is dat onze Oos terschelde en de andere kustwateren zodanig beschermd blijven dat we niet plotseling geconfronteerd wor den mot een voor de gezondheid ern stig bedreigend schelpdiergif". Langstraat wond er geen doekjes om. „Er kan elke dag iets mis gaan en we kunnen niet voorzichtig ge noeg zijn. Er mogen persé geen besmette mosselen in de Ooster schelde uitgezet worden en het is on begrijpelijk dat de politiek hier niet veel meer op aandringt". Langstraat noemde de oprichting van de mosselproducentenorganisa tie als positieve ontwikkeling binnen de mosselsector. Richting mosselhan- del plaatste Langstraat nog wel enige kritische kanttekeningen. Zo pleitte hij ervoor om op de verpakking van mosselen de inpakdatum te vermel- Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEUBS - TEL. 01110-15255 ZIERIKZEE - Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft be sloten, dat met ingang van 17 juli geen aanvragen voor investerings premie voor de zeescheepvaart meer kunnen worden ingediend. Zij ba seert dit besluit, dat op 15 juli in de Staatscourant is gepubliceerd, op het feit dat het maximaal te premië- ren volume ontoereikend is gebleken om alle premie-aanvragen te honore ren. Na het bekend worden van de wijzi ging van de Wet Investeringsrekening per 29 februari van dit jaar is er een hausse geweest in het aantal aanvra gen voor de Investeringspremie Zee scheepvaart (IPZ). In de IPZ-premie was immers een zogenaamde „WIR- component" begrepen, die door de wijziging in de WIR onder druk was komen te staan. In korte tijd zijn voor meer dan 1,5 miljard aan investerin gen in zeeschepen aangemeld. Het maximaal te premiëren volume in 1988 is 800 miljoen op basis van 5 x 5premie. Na beoordeling van het merendeel van de premie-aanvragen is nu gebleken dat dit ontoereikend is. De minister heeft besloten om het voor 1989 vastgestelde volume nu reeds open te stellen. Het gaat om een volume van maximaal 700 miljoen gulden op basis van een premie van 5x 2,5%. Deze nieuwe mogelijkheid biedt voor rederijen de gelegenheid om toch nog in aanmerking te komen voor premie, zij het een verlaagde. BRUINISSE Henry Dunant Hospitaalschip de J. Henry Dunant is vanavond, dinsdag, op bezoek in Bruinisse. De opvarenden worden om 18.30 uur ontvangen met een mossel maaltijd. Om 20.00 uur maakt miss Visserij dagen 1988 haar opwachting bij het schip. Boerenkapel Stuitje Leut zorgt voor de muzikale omlijs ting. Langstraat stelde dat de drang naar uitbreiding van het areaal ter vermij ding van te grote fluctuaties in de produktie alleen maar groter is ge worden. „De omstandigheid dat in de Waddenzee als gevolg van storm scha de optreedt is hiervan een belang rijke oorzaak. Ik denk ook aan de schade welke dit jaar door storm is toegebracht waardoor onze produk tie naar verwachting op een onge kend minimum zal uitkomen. Extra zorg Volgens Langstraat geeft de lage produktie aanleiding tot extra zorg. Gevolg van een lage produktie is een hoge prijs voor de consument. „En dat kan weer aanleiding zijn tot ver mindering van het aantal consumen ten. En daar moet je voor uitkijken. In een dergelijke situatie kun je de mossel niet meer als goedkoop pro- dukt aanbevelen", aldus Langstraat. Volgens Langstraat moet bij de promotie voor de mossel nu de na druk gelegd worden op het culinaire aspect. „De mossel heeft een hoog cu linair aanzien, en dat moeten we koesteren". Terugkomend op het produktieni veau ging Langstraat ook in op de si tuatie in de zaadvisserij. Al geduren de enkele jaren protesteren de inwo ners van Ameland zich op een artikel in het baggerreglement waarin staat dat men met mosselkorren niet bin nen een afstand van 500 meter van de zeeweringen mag vissen. Langstraat kenschetste deze houding als 'een on nodige belemmering'. „Het is van we zenlijk belang dat de mosselkwekers jaarlijks in staat gesteld worden vol doende zaad op te vissen", aldus Langstraat. Huurprijs Langstraat kon in zijn lezing uiter aard niet om de huurverhoging voor de mosselpercelen heen. Voor de mos selsector komt het er op neer dat men op termijn wil komen tot het belasten van de sector met een bedrag dat overeenkomt met vijftien procent van de veilingomzet. „Uitgaande van een omzet van 50 miljoen gulden zou dit betekenen dat zeveneneenhalf miljoen gulden aan huurrechten be taald zou moeten worden in 1991", al dus Langstraat. „Vooropstellende dat we als pro duktschap er geen moeite mee heb ben dat kwekers voor percelen moe ten betalen vinden wij de uitgangs punten voor het bepalen van de huur prijs op dit moment volstrekt onaan vaardbaar". Met het ministerie is afgesproken dat er na de vakanties overleg hier over zal worden gepleegd. „Ik moet hieraan toevoegen dat wij nadere vaststelling van huurprijzen alleen bespreekbaar achten in die gevallen dat het reserveren van bepaalde stuk ken wateren voor bepaalde takken van visserij betreft. Dus in feite is al leen een huurprijs bespreekbaar in dien het reserveren van gebieden be treft welke exclusief toegankelijk zijn voor de huurders". Onzekerheid „Ik kan ook niet begrijpen dat de zelfde overheid die continuiteit van het bedrijfsleven en van de daarmee verb.and houdende werkgelegenheid hoog in z'n vaandel heeft staan een dergelijk onzekerheidsscheppend be leid kan presenteren. Al met al komt het er op neer dat er nog heel wat overleg gepleegd zal moeten worden en dat we moeten voorkomen dat de overheid zal verworden van uitbater tot uitbuiter". Voor de goede orde benadrukte Langstraat dat het overleg met de di rectie Visserijen over het beleid in de kustwateren tot nu toe zeer construc tief is geweest. Minder te spreken is Langstraat over wat hij noemt de gebrekkige re gelgeving en moeilijke controle op de Drs. D. J. Langstraat van het Produktschap voor Vis en Visprodukten: Zaadvisserij niet onnodig belemmeren". tact brengen van mosselen uit ver dachte gebieden, die wel geschikt zijn voor menselijke consumptie, maar die cysten kunnen bevatten van psp, is onverantwoord. Dit betekent maal cystes van psp veroorzakende algen in de Oosterschelde zitten dan is het risico van opbloei aanwezig met als consequentie een ramp voor onze schelpdierensector, welke in den en ook meer duidelijkheid te ver schaffen over wat nu wel en wat niet een 'supermossel' is. „De consument heeft het recht te weten wat hij koopt", aldus Langstraat. door Rein Leppink achter het stuur, mede doordat er wei nig lawaai doordringt in het interieur maar ook door de uitmuntende vering en de stevige stoelen. Prestaties Topsnelheid I80km/h. Acceleratie van 0 naar 100 km/h in 11 sec. Brandstof verbruik I liter dieselolie op de 12,8 km. Gegevens opgedaan tijdens de test. FIN. BEMIDDELING Bedrijfsweg 26, Emmeloord ma-vrij van 09.00-20.00 uur, za van 11.00-14.00 uur normale klokken maar dat is alweer een tijdje zo. Erg noodzakelijk is de toe- rentcller want bij een pittige stoplicht" sprint spuit deze makker zo vlug naar het rode toerengebied dat het absoluut noodzakelijk is om dit goed in de gaten te houden en ook op de snelweg volstaat planken niet zonder af en toe de toe- renteller te bekijken, want ook in zijn vijfde versnelling draaft deze vlotterik rustig door het rode toerengebied in. De standaard elektrische raambediening rondt het geheel behoorlijk af. evenals de tweede buitenspiegel. Achterin is er een behoorlijke zit- en beenruimte voor twee volwassenen en als de afstand niet te groot is. zijn er ook nog drie personen te plaaLsen. Daar- Geld Citroen BX TRD Turbo 39.900.-. Motorrijtuigenbelasting van 1080.- tot 1104.-per jaar. Techniek Motor: dwars voorin geplaatste vier- cilinder; cilinderinhoud: 1769 cm3. boring en slag: 80x80 mm: com- pressieverhouding: 22:1; max. ver mogen: 66 kW bij 4300 tpm: max. koppel: 180 Nm bij 2100 tpm: aan drijving: op de voorwielen: wielop hanging: voor en achter onafhanke lijk. dwarsstabilisator. hydropncu- matische veerelementen. Bandenmaat: 165/70 R 14: lengte: 424 cm: breedte: 168 cm: hoogte 136 cm: wielbasis: 266 cm: spoor breedte: voor 142 cm. achter 136 cm: draaicirkel: 11 meter: tankin- houd: 66 liter: massa: 1014 kilo: max. aanhangergewicht: 1100 kg geremd. Leningen op maat tegen zeer Doorlopende scherpe tarieven Persoonlijke leningen kredieten Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. netto in handen 5 500.- 7 500,- 10 500.- 15 000.- 20 000.- 35 000- looptijd 48 mnd. 141,05 189.13 262.49 374.99 499.98 874.97 looptijd' 60 mnd. 118.51 158.23 219.19 313.13 417.50 730.63 Bedrag 10 000.- 15 000.- 20 000- 25 000.- rente en afl. p.mnd. 200- p mnd 300 - p mnd 400 - p mnd 500.- p mnd leder bedrag tussen 1.000.- en 50.000.- en verschillende looptijden mogelijk. Uiteraard is het weggedrag op sleehte wegen des Citroëns. oftewel alle hob bels en kuilen worden redelijk geluid loos weggewerkt, mede dankzij de hy- dropneumatische vering. Aan de buitenzijde is er niets spectacu laire veranderd bij de/e turbodiesel-uit voering. Kr zijn standaard lichtmetalen velgen gemonteerd en verder is hel al- achter is een goed bereikbare koffer ruimte. /onder hinderlijke drempel maar ook grotere spullen kunnen moeiteloos meegenomen worden, doordat de achterbank opgeklapt kan worden. Conclusie De/e Citroen BX TRD Turbo is een leuke aanbieding met goede prestaties en een /eer aanvaardbare prijs van 39.900.- voor mensen die grote af standen afleggen en om economische redenen willen dieselen maar tivh grote prestaties verwachten van hun voituur. Ook tijdens /eer lange ritten blijf je fit Er waren in de vaderlandse en interna tionale pers al foto's, maten en gegevens gepubliceerd maar nu was er dan ten lange leste de officiële introductie van de nieuwe Volvo 440. Helaas bleef het bij een statische pre sentatie maar al konden we hem nog niet rijden, er in zitten en aaien was in ieder geval toegestaan. Het is een kloe ke middenklasser geworden, die wat de techniek betreft veel gemeen heeft met de Volvo 4*$. Zo is de bodemplaat, voor- en achterwielophanging, de ba sismotor. de aandrijving en het rem- systeem vrijwel identiek. Voorde rest is die 440 volkomen anders dan zijn spor tieve broer. Hel is een vijfdeurs gewor den. een zogenaamde hatchback. Volgens Volvo Car bestaat de doel groep uit kopers met een goed besteed baar inkomen in de leeftijd variërend tussen de 35 en 50 jaar. Het zijn veelal zakenmensen, werkzaam op het mid den en hogere management-niveau. De 440 heeft standaard een vijf versnel lingsbak. Er zijn vijf uitvoeringen welke voorzien zijn van een viercilinder I.7 lilerschone motor. Het motorvermogen varieert van 64 kW tot 88 kW. De leve ring van deze nieuwe Volvo 440 begint in september en prijzen zullen tussen dc 29.250.- en 45.250.-liggen. Prettig is dat de Citroen-mensen deze snelle rakker voorzien hebben van een sportievere en hardere vering wat de wegligging ten goede komt. Hij hangt hoegenaamd niet, noch in korte, noch in langere bochten. Wat wel blijft is het behoorlijke onderstuur-karakter in bochten. daardoor drijft hij opzijn neus naar de buitenkant van dc bocht wan neer deze wat te fors genomen wordt. Maar /olang het enigs/.ins binnen de perken blijft, reageert hij goed op gas- loslaten en duikt de neus de binnenkant •van de bocht weer in. (Advertentie) De samenwerking tussen de twee Franse merken Citroën en Peugeot is ook in deze BX weer terug te vinden. Hebben de gewone diesels van de BX-serie een 1.9 liter motor uit eigen huis, voor deze turbo-versie is gekozen voor de motor uit de Peugeot 205, die een inhoud heeft van 1.8 liter maar met de turbo er aangeschroefd een vermogen levert van 66 kW. Dit zorgt rtiet alleen voor een hoge topsnelheid van 180 km/h maar ook voor een flitsende acceleratie van 0 tot 100 km/h in 11 sec. Het meest opvallend is dat de motor in alle toerengebieden enorm veel souplesse toont, zodat van veel schakelen absoluut geen sprake hoeft te zijn. Nog een meevaller is het brandstofverbruik, dit kwam tijdens de test uit op een gemiddelde van 1 liter op 12,8 kilometer, wat zeer gunstig is voor zo'n snelle diesel, die bereden werd als was het een benzine-uitvoering oftewel snel en zonder een zuinigheidsmarathon te willen winnen. tenwissere die een BX bezit, een voor en een achter. Die ene ruitenwisser voor vind ik een onding, die wist amper maar smeert vet en vuil goed uit over de voorruit. Strak en zakelijk Van binnen is de BX strak en zakelijk afgewerkt, met een zeer fraaie stoffen bekleding en brilliant zittende voor- stoelen. die - ik schrok er bijna van - ook een harde en stevige steun overal geven en legio verstelmogelijkheden hebben. Beslist een positieve verrassing nadat ik in Citroens hoofdzakelijk een soort verstevigde poef met rugleuning tegen kwam. waarin je wegzakte en na 10 mi nuten een stekelige rugpijn overhield. Ook het dashboard is overzichtelijk met Wennen Wat wennen is het om tijdens lagere snelheden de reehtuitstand te bepalen. Daar lijkt net een soort weerstand in te zitten maarookdaarwenjeaan. Verder is deze broeder voorzien van een stuur bekrachtiging die zijn-werk naar beho ren doet. redelijk dittkt en bij hogere snelheden niet te vaag aanvoelend. leen maar aan de type-aanduiding ach terop te zien dat het om een ^iuper diesel gaat. Karakteristiek zijn dc twee rui-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4