BROOD UIT HET WATER
Leerlingen Beatrixschool
exposeren in De Eenhoorn
Eerste concert vocaal ensemble
Kinderbijslag gaat omlaag
LP-recensies
Record
opbrengst
voor een cello
van
Stradivarius
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 23 juni 1988 Nr. 24357
5
TRACY CHAPMAN - Met de
combinatie van klaagzang en
akoestische gitaar mani-
fisteert Tracy Chapman zich
als een volwaardig artiest in
het popwereldje. In het karton
zitten elf songs verborgen, die
stuk voor stuk met een zeurde
rige stem worden gezongen. Er
zijn nog steeds figuren die hun
gitaar pakken en een liedje
maken als hen iets dwars zit.
Chapman bijvoorbeeld, bij
haar zit heel wat dwars en dat
laat ze maar al te goed op haar
gelijknamige elpee horen. Ze
is 24 jaar oud, komt uit
Boston, Massachusetts, Ame
rika. Haar stem is bijzonder.
De 'bijgevoegde' muziek is
niet van zo'n groot belang. Op
haar gitaar scoort ze voorna
melijk met hoge accoorden en
dat is het wel zo'n beetje. Daar
om moet ze het duidelijk van
haar stem en teksten hebben.
Chapman is geen muzikale
schooljuf, ze meent gewoon
wat ze over Amerika zingt en
dat is niet al te rooskleurig.
Een Madonna, een Tiffany en
een Whitney Houston moeten
het van licht en luchtige lief
desliedjes hebben. Bij Chap
man is het zwaardere kost. In
het nummer Behind The Wall
vertelt Chapman het verhaal
van iemand die steeds, door de
muur heenhoort hoe een man
en zijn vrouw ruzie hebben.
Hij slaat haar. Zij gilt. ,,De po
litie", zingt Chapman, komt
altijd te laat. Het bezorgt haar
slapeloze nachten. Tot op een
avond een ziekenwagen de
straat in rijdt en stopt bij het
huis van de buren
ELTON JOHN - De mega
ster Elton John mag zijn 'ima
go' dan gaan verkopen (op de
hoes staat zijn verzameling
van kledingstukken, waar hij
tijdens een toemee een groot
deel van de hand gaat doen)
toch blijft hij dezelfde lijn in
de muziek houden. Vaak vro
lijke rock met een haast kin
derachtige dreun van de key
board. Wel weer altijd speels
in zijn teksten, die op één na
bijna allemaal door hem en
Taupin zijn geschreven. Op
zijn 'speelst' wordt hij in het
nummer A Word In Spanish,
natuurlijk begeleid door de
'Spaanse gitaarnoten'. In ver
gelijking met het overige re
pertoire op zijn elpee Reg
Strikes Back wordt A Word In
Spanish veel zoeter gebracht.
Een andere individueel instru
ment naast de Spaanse
akoestische gitaar is de schate
rende trompet in Mona Lisa
And Mad Hatters (part two).
Ook dat weer met het stemge
luid, dat bij Mister John zo
kenmerkend is. De conclusie is
duidelijk: weinig excentrieks
op Reg Strikes Back te ontdek
ken. Het enige wat John nog
drijvende houdt is zijn reputa
tie en daar is vooral zijn imago
belangrijk bij, maar zeer zeker
ook het altijd boeiende pia
nospel. Een groot gedeelte van
zijn kleding gaat hij nu verko
pen. Wat dat voor gevolgen
voor zijn reputatie heeft is nog
niet merkbaar. Hij blijft in ie
der geval muziek maken dat
altijd wel weer de moeite
waard is om te draaien.
RV
49
Toen het water en de lucht hem aan
stonden, nam hij zijn besluit: hier
zouden ze het proberen. En hij gaf or
ders. Dat ging met schoppen en stoten
gepaard. Dirk de Niet, de stuurmans
maat, had het meest te verduren, hoe
wel niemand er helemaal vrij van
bleef. Overal ontdekte hij wat, en
voorin werd-gezegd: kan de boel eerst
maar in zee hangen, dan zal-ie wel be
daren.
Wijnand Hoogendijk monsterde
zijn schip, de beuglijnen, het aas, zijn
volk. Hij bezag de kleur van het wa
teren mat, met het oog, de kracht der
driften in zee. De stroom van deze
gronden kende Wijnand beter dan
zichzelf. Hij boog soms ver over de
verschansing en wanneer hij dacht de
kabeljauw te ruiken, snakte hij naar
het uur van middernacht, waarop de
wacht hem roepen zou. dat het tijd
voor schieten was Want vis rui
ken zonder te vissen, dat kon Wij
nand Hoogendijk niet verdragen. Ze
kregen dus allemaal een standje. Giel
van Deventer moest wat minder pre
ken: Dries Storm kon beter aan zijn
werk denken dan aan de bond. ,,Ën
jij", zei hij tegen Arend-Michiel,
wiens naam hij moedwillig ver
zweeg, ,,jij moest je hersens bij je
baantje hebben". Sommigen trokken
zich nu niets van zijn praatjes aan. De
meesten echter wel. Och, er stond
geen lijn goed gespannen, de hoeken
waren hem veel te bot, de sneuen
moesten ze één voor één nazien.
En terwijl zo alles in gereedheid
werd gebracht, spiedde Wijnand in
het rond. Hij kon geen zeil zien of de
kijker was voor zijn ogen. Hij kende
Door FENAND VAN DEN OEVER
zijn tweede Van en iedereen wist, dat
als Wijnand Hoogendijk geen kabel
jauw ving, niemand ze ving. Ze zou
den hem natuurlijk weer proberen te
vinden, ze voeren achter hem aan,
waar hij schoot, zouden zij schieten.
Als ze bij hem waren en niet vingen,
zouden ze voor d'n heer een excuus
hebben: we lagen bekant bovenop
Wijnand Hoogendijk en die ving ook
geen kip Hij wist dat. Hij haatte
die na-aperij. Hij probeerde hen te
ontzeilen en wanneer dat niet ging,
zou hij hen misleiden.
Bij het middageten gaf hij Joost
Sas een uitbrander. De bonen waren
te roog gekookt en het spek was te
zout Hij wou het voortaan an
ders. Tóen had hij ze allemaal een
keer uitgekafferd. Joost Sas was de
oudste en de gewilligste. Hij zei: „Ou
we, ik beloof-ie, ze gaan voortaan rui
mer in de pot en 't spek zal langer we
ken".
Voorin werd om al die grollen een
beetje de gek gestoken.
Ze deden, na de schaft, nog gauw
allemaal een tukkie. Op Arend-Mi
chiel van Roon na, want die zat mid
den in de vuurschepen en geleidelich-
ten. Hij wou ze, vóór het schieten, in
zijn kop hebben.
's Nachts was het weer het gewone
liedje van iedere beug. Aas snijden,
aan de hoeken slaan, inbakken, uit
hakken, schieten. Ze stonden alle
maal op hun vaste plaatsen. In de
aardedonkerte wist de één waar hij
de ander kon vinden. De schotter, de
omtoor en de achteraanhouder aan
stuurboord, drie man bij het aas en
de ouwenjongen bij de baaklijn om te
vieren. Wijnand Hoogendijk stond
achterop, te roer. Natuurlijk te roer.
Van daar: commanderend, spiedend,
schreeuwend en sturend. Het roer liet
hij niet los. Soms, wanneer de kou
hem verkleumde, beukte hij, de ar
men zwaaiend, zich warm. Dan nog
had hij de roerboom, tussen de benen
gewrongen, in bedwang. Ruim tien
duizend meter lijnen zeilddh ze deze
keer uit. Een joon voorop, het endel-
joon tot slot. Tben kwam de rust,
meende het volk dat voor het eerst
met Wijnand Hoogendijk ter zoute
voer. Ze gingen nu niet, als bij de
schelvis, direct halen, maar zeilden
naar het begin terug. En dan was het,
na de visverwerking, gebeurd voor
vandaag. Zo hadden de eeuwen het
geleerd: alleen 's nachts bijt de kabel
jauw. Wijnand Hoogendijk had, te
gen zijn volk, al honderdmaal ver
klaard, dat het krankzinnig was ter
zoute eenmaal per dag te vissen.
Maar dóórom verklaarde het volk
hèm stiekem een beetje gek. Het weer
was goed. Er stond weinig wind,
maar de wind die woei, kwam uit het
oosten. Ze gingen, onder het weerom
zeilen, een bakkie doen, als vanouds.
Dit had Wijnand altijd maar matig
aangestaan, die gewoonte, doch hij
erkende niet alles het achterwerk te
gen de krim te kunnen gooien. Maar,
want hij bleef zelf de beug overzielen,
toen het hem te lang duurde, gebood
hij toch boven aan de kap: „Volk aan
dek, zout ophalen
Meer niet, maar de manier waarop
hij sprak, zei genoeg.
(wordt vervolgd)
Vrijdag 24 juni
Nederland 1
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 uur Holiday Island, Australi
sche serie. Afl. 7.
16.20 uur Alias Smith en Jones, Ame
rikaanse serie.
17.10 uur KRO's tekenfilmfestival.
17.30 uur Journaal
17.46 uur De familie Greenwood, En
gelse serie.
18.10 uur De Freggels, poppenserie.
18.35 uur KRO's tekenfilmfestival.
19.00 uur Journaal
19.18 uur In therapie, 5-deIige infor
matieve serie over psycho-thera-
pieën.
20.05 uur Emmerdale Farm, Engelse
serie.
20.30 uur Ciske de rat, 2-delige tv-
bewerking van de speelfilm uit 1984.
21.50 uur Brandpunt, actualiteitenru
briek
22.30 uur Journaal
22.40 uur De nieuwe Pacific, docu
mentaire-serie over de culturele en
economische verandering in de lan
den rond de Stille Oceaan. Afl. 4,
herh.
23.30 uur Eind goed, al goed, (Happy
endings), Amerikaanse speelfilm uit
1983.
Nederland 2
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 uur Tita Tovenaar, serie. Afl. 12.
15.55 uur Mask, tekenfilmserie.
16.15 uur TROS way of life magazine,
informatief magazine.
17.00 uur Derrick, misdaadserie.
18.00 uur TROS Sport, sportmagazi-
ne.
18.25 uur TROS vakantiekompas,
toeristisch magazine.
18.50 uur Jan, Jans en de kinderen,
tekenfilmserie. Herh.
18.55 uur De Fabeltjeskrant.
19.00 uur De dieren van Afrika, na
tuurserie.
19.25 uur Alf, kinderserie.
20.00 uur Journaal
20.29 uur De lift, Nederlandse speel
film uit 1983.
22.10 uur Jongbloed Joosten, live-
programma met hoogtepunten uit het
nieuws.
22.40 uur Paniek in Atlanta, 2-delige
tv-film uit 1984.
00.15 uur Journaal
Nederland 3
09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor
doven en slechthorenden
17.30 uur Journaal
17.46 uur Sesamstraat
18.00 uur Paspoort. Magazine in het
Turks.
18.30 uur Steden en hun verleden.
Les 12.
19.00 uur Jeugdjournaal
19.10 uur Het klokhuis, jeugdpro
gramma.
19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine.
20.00 uur Journaal.
20.29 uur Avondvoorstelling: Ravel,
eerbetoon vol muziek en dans aan de
Franse componist Maurice Ravel.
22.10 uur Tzigane, werk van Ravel.
22.30 uur Journaal
22.40 uur Gesprek met de minister
president.
22.50 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
BRT 1
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik Tak, kinderserie. Afl.
195. Herh.
18.05 uur Plons, Plons en de wonder
dokter. Herh.
18.10 uur De smurfen, tekenfilmserie.
18.35 uur Elektron, magazine.
19.15 uur Uitzending door derden.
Programma van de Socialistische
Omroep.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws.
20.10 uur Weerbericht.
20.20 uur Première, filmnieuws.
20.50 uur Smerige klabak (Dirty
Harry), Amerikaanse speelfilm uit
1971 van Don Siegel.
22.30 uur Filmspot, achtergrondin
formatie bij de filmactualiteit.
22.55 uur Nieuws. Aansl. Paarden-
koersen.
23.15 uur Coda: Dieper in dit huis,
van Gery Floorizoone.
BRT 2
17.55 uur Zie BRT I
20.20 uur Tenuto '88. Laatste van drie
concerten met de laureaten van Tenu
to '88.
ZIERIKZEE - De kinderbijslagbedragen worden per 1 juli aangepast aan de
prijsontwikkeling. De prijzen zijn in de periode oktober 1987 tot april 1988
gemiddeld met 0,33 procent gedaald. Als gevolg daarvan wordt de kinder
bijslag op grond van de wet per 1 juli 1988 met eenzelfde percentage verlaagd.
Dit leidt tot de volgende kinderbijslagbedragen.
Kinderbijslagbedragen naar leeftijd en gezinsgrootte met ingang van 1 juli
1988 (in guldens per kind, per kwartaal).
Gezinnen met:
0 t/m 5 jaar
6 t/m 11 jaar
18 t/m 26 jaar
12 t/m 17 jaar
(70 procent)
(100 procent)
(130 procent)
1 kind
211,93
302,75
393,58
2 kinderen
277,97
379,10
516,23
3 kinderen
297,64
425,20
552,76
4 kinderen
325,11
464,44
v 603,77
5 kinderen
341,58
487,97
634,36
6 kinderen
359,55
513,64
667,73
7 kinderen
372,39
531,99
691,59
8 kinderen
387,72
553,88
720,04
9 kinderen
399,64
570,92
742,20
10 kinderen
409,19
584,55
759,92
11 kinderen
417,00
595,71
774,42
12 kinderen
423,50
605,00
786,50
13 kinderen
429,01
612,87
796,73
14 kinderen
433,73
619,61
805,49
15 kinderen
437,82
625,45
813,09
16 kinderen
441,40
630,57
819,74
17 kinderen
444,56
635,08
825,60
18 kinderen
447,36
639,09
830,82
19 kinderen
449,87
642,67
835,47
20 kinderen
452,13
645,90
839,67
Een voorbeeld van het hanteren van de tabel. Voor een gezin met drie kinde
ren, die op 1 juli 1988 respectievelijk 4, 8, 12 jaar oud zijn, bedraagt de kinder
bijslag over het derde kwartaal 1988: voor het kind van 4 jaar: 297,64 gulden;
voor het kind van 8 jaar: 425,20 gulden; voor het kind van 12 jaar; 552,76 gul
den. Totaal 1.275,60 gulden (afgerond 1.276,00).
REN ESSE - Een kleine tweehonderd mensen was getuige van het eerste concert van het vocaal ensemble in
de kerk van Renesse. „En we kregen erg leuke reacties op het concert", aldus dirigente Willie Bil. Zij is dik
tevreden met het aantal bezoekers. Volgens haar was het eerste concert ook voor de leden van het vocaal en
semble zelf een heel goede ervaring. „Na afloop van het concert hebben we al even over het concert gepraat,
maar het is wel de bedoeling dat we dat nog wat uitgebreider doen. Voor de kerst zijn we door de Stichting
Westerschouwen Kultureel uitgenodigd voor een kasteelconcert in slot Haamstede. Dat is het volgende con
cert waar we naar toe gaan werken", aldus Willie Bil. Op het concert in de kerk van Renesse werd onder
andere het Laudate Dominum van Mozart en ook het Laudatio Patris van de hedendaagse componist Jurri-
aan Andriessen gespeeld. Willie Bil: „Vooral het Laudat Dominum sloeg erg aan bij het publiek. Daar kre
gen we erg veel reacties op". Naast het vocaal ensemble werkten aan het concert mee het strijkersensemble
Vlissingen. onder leiding van Myra van Groenendael, organist/pianist Rien Balkenende, fluitist Reimo Fa-
beren sopraan Willie Feytel. Een samenwerking die Willie Bil prima bevallen is. „En we zijn de mensen van
de kerk in Renesse ook erg dankbaar, want het liep allemaal perfect". (Foto: Joop van Houdt)
Als je gaat exposeren, dan hoort daar een echte opening bij door een bekend iemand. In dit geval onthulde wethouder
J. Groen één van de werken, die de leerlingen van de Beatrixschool hebben gemaakt. (Foto: Joop van Houdt)
Tot en met zaterdag in Zierikzeese galerie
ZIERIKZEE - Een bezoek aan de André van Duinrevue,
het op de planken breng-en van een eigen show en nu een
heuse expositie in galerie De Eenhoorn in Zierikzee. En
dit alles in het kader van een project over Uitgaan en
Vrijetijdsbesteding. Deze expositie bestaande uit een
aantal werkstukken van de leerlingen van de afdeling
Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK) van de Beatrix
school is tot en met zaterdag 25 juni te zien.
„De Beatrixrevue, een heleboel
mensen, de blauwe bus, wij erin en
naar de revue", „m'n eige in de grote
vrachtauto, ik stuur", BZN en Carola
en de auto van Ome Kees. Een kleine
greep uit de bonte verzameling teke
ningen, schilderijen en collages die
de vijftien leerlingen van de ZMLK-
afdeling van de Beatrixschool het af
gelopen jaar hebben gemaakt en die
in het kader van een project óver Uit
gaan en Vrijetijdsbesteding zijn over
gebracht naar De Eenhoorn waar de
ze tot en met zaterdag 25 juni te zien
zijn.
Het idee om in De Eenhoorn te ex
poseren ontstond, zo blijkt uit de
woorden van schoolhoofd J. de Jong,
tijdens de uitvoering van de Beatrix
revue, toen bij de ingang van de
school een aantal tekeningen, plak
werken en schilderijen was opgehan
gen. Het leek de leerkrachten, ouders
en leerlingen een leuk idee om met
deze creatieve uitspattingen naar
buiten te treden. Bovendien paste het
idee van deze expositie wonderwel in
het project over alles wat met uitgaan
en vrije tijd te maken heeft.
Dit project dat zo'n drie maanden
duurt wil deze leerlingen in de leef
tijd van 6 tot 20 jaar enig inzicht ge
ven op welke wijze je uit kunt gaan
en welke mogelijkheden er zijn om je
vrije tijd plezierig te besteden. Dat
ondervonden de Beatrixleerlingen
onder meer door een bezoek te bren
gen aan de André van Duinrevue om
vervolgens zelf een stukje theater
binnen de schoolmuren, te brengen.
Dat varieerde van het maken van toe
gangskaartjes, het beheren van de
garderobe tot en met een optreden in
de show zelf, die een week of twee ge
leden werd opgevoerd.
Museum
Behalve het theatergebeuren heb
ben de leerlingen zich ook verdiept in
het museumgebeuren, waarin exposi
ties een belangrijke rol spelen. De
tentoonstelling die begin deze week
door wethouder Groen in de Een
hoorn werd geopend sluit aan op dit
thema. Deze expostie bestaande uit
een kleine dertig werkstukken over
de meest uiteenlopende onderwerpen
moet vanuit de makers zelf worden
beoordeeld.
De werkstukken zijn dan ook moto
risch gezien wat minder verfijnd, ter
wijl er in de afbeeldingen minder
aandacht voor details is en er regel
matig sprake is van herhaling.
Tot en met zaterdag 25 juni kan het
publiek deze collectie tekeningen,
schilderijen en collages zien (tot en
met zaterdag) en wel op de volgende
tijden. Donderdag van 10.00 tot 12.00
uur. Van 14.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 21.00 uur. Vrijdag van 14.00
tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 tot
12.00 uur. Ouders van deze leerlingen
houden tijdens deze openingstijden
een oogje in het zeil.
LONDEN - In het Londense vei
linghuis van Sotheby is een cello van
Stradivarius uit 1698, bijgenaamd de
„Cholmondeley", voor 682.000 pond
sterling van de hand gegaan. Nooit
eerder is voor een muziekinstrument
zulk een prijs betaald.
Sotheby heeft niet willen zeggen
wie de koper is en of de cello voor En
geland verloren is gegaan. Hij was in
de vorige eeuw gekocht door een
markies van Cholmondeley (spreek
uit: 'chumley', red. ANP).
De cello was een van een reeks mu
ziekinstrumenten die openbaar ver
kocht werden en die samen 1,9 mil
joen pond sterling opbrachten,
eveneens een record voor het genre.