BROOD UIT HET WATER Leerlingen Beatrixschool exposeren in De Eenhoorn Eerste concert vocaal ensemble Kinderbijslag gaat omlaag LP-recensies Record opbrengst voor een cello van Stradivarius ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 23 juni 1988 Nr. 24357 5 TRACY CHAPMAN - Met de combinatie van klaagzang en akoestische gitaar mani- fisteert Tracy Chapman zich als een volwaardig artiest in het popwereldje. In het karton zitten elf songs verborgen, die stuk voor stuk met een zeurde rige stem worden gezongen. Er zijn nog steeds figuren die hun gitaar pakken en een liedje maken als hen iets dwars zit. Chapman bijvoorbeeld, bij haar zit heel wat dwars en dat laat ze maar al te goed op haar gelijknamige elpee horen. Ze is 24 jaar oud, komt uit Boston, Massachusetts, Ame rika. Haar stem is bijzonder. De 'bijgevoegde' muziek is niet van zo'n groot belang. Op haar gitaar scoort ze voorna melijk met hoge accoorden en dat is het wel zo'n beetje. Daar om moet ze het duidelijk van haar stem en teksten hebben. Chapman is geen muzikale schooljuf, ze meent gewoon wat ze over Amerika zingt en dat is niet al te rooskleurig. Een Madonna, een Tiffany en een Whitney Houston moeten het van licht en luchtige lief desliedjes hebben. Bij Chap man is het zwaardere kost. In het nummer Behind The Wall vertelt Chapman het verhaal van iemand die steeds, door de muur heenhoort hoe een man en zijn vrouw ruzie hebben. Hij slaat haar. Zij gilt. ,,De po litie", zingt Chapman, komt altijd te laat. Het bezorgt haar slapeloze nachten. Tot op een avond een ziekenwagen de straat in rijdt en stopt bij het huis van de buren ELTON JOHN - De mega ster Elton John mag zijn 'ima go' dan gaan verkopen (op de hoes staat zijn verzameling van kledingstukken, waar hij tijdens een toemee een groot deel van de hand gaat doen) toch blijft hij dezelfde lijn in de muziek houden. Vaak vro lijke rock met een haast kin derachtige dreun van de key board. Wel weer altijd speels in zijn teksten, die op één na bijna allemaal door hem en Taupin zijn geschreven. Op zijn 'speelst' wordt hij in het nummer A Word In Spanish, natuurlijk begeleid door de 'Spaanse gitaarnoten'. In ver gelijking met het overige re pertoire op zijn elpee Reg Strikes Back wordt A Word In Spanish veel zoeter gebracht. Een andere individueel instru ment naast de Spaanse akoestische gitaar is de schate rende trompet in Mona Lisa And Mad Hatters (part two). Ook dat weer met het stemge luid, dat bij Mister John zo kenmerkend is. De conclusie is duidelijk: weinig excentrieks op Reg Strikes Back te ontdek ken. Het enige wat John nog drijvende houdt is zijn reputa tie en daar is vooral zijn imago belangrijk bij, maar zeer zeker ook het altijd boeiende pia nospel. Een groot gedeelte van zijn kleding gaat hij nu verko pen. Wat dat voor gevolgen voor zijn reputatie heeft is nog niet merkbaar. Hij blijft in ie der geval muziek maken dat altijd wel weer de moeite waard is om te draaien. RV 49 Toen het water en de lucht hem aan stonden, nam hij zijn besluit: hier zouden ze het proberen. En hij gaf or ders. Dat ging met schoppen en stoten gepaard. Dirk de Niet, de stuurmans maat, had het meest te verduren, hoe wel niemand er helemaal vrij van bleef. Overal ontdekte hij wat, en voorin werd-gezegd: kan de boel eerst maar in zee hangen, dan zal-ie wel be daren. Wijnand Hoogendijk monsterde zijn schip, de beuglijnen, het aas, zijn volk. Hij bezag de kleur van het wa teren mat, met het oog, de kracht der driften in zee. De stroom van deze gronden kende Wijnand beter dan zichzelf. Hij boog soms ver over de verschansing en wanneer hij dacht de kabeljauw te ruiken, snakte hij naar het uur van middernacht, waarop de wacht hem roepen zou. dat het tijd voor schieten was Want vis rui ken zonder te vissen, dat kon Wij nand Hoogendijk niet verdragen. Ze kregen dus allemaal een standje. Giel van Deventer moest wat minder pre ken: Dries Storm kon beter aan zijn werk denken dan aan de bond. ,,Ën jij", zei hij tegen Arend-Michiel, wiens naam hij moedwillig ver zweeg, ,,jij moest je hersens bij je baantje hebben". Sommigen trokken zich nu niets van zijn praatjes aan. De meesten echter wel. Och, er stond geen lijn goed gespannen, de hoeken waren hem veel te bot, de sneuen moesten ze één voor één nazien. En terwijl zo alles in gereedheid werd gebracht, spiedde Wijnand in het rond. Hij kon geen zeil zien of de kijker was voor zijn ogen. Hij kende Door FENAND VAN DEN OEVER zijn tweede Van en iedereen wist, dat als Wijnand Hoogendijk geen kabel jauw ving, niemand ze ving. Ze zou den hem natuurlijk weer proberen te vinden, ze voeren achter hem aan, waar hij schoot, zouden zij schieten. Als ze bij hem waren en niet vingen, zouden ze voor d'n heer een excuus hebben: we lagen bekant bovenop Wijnand Hoogendijk en die ving ook geen kip Hij wist dat. Hij haatte die na-aperij. Hij probeerde hen te ontzeilen en wanneer dat niet ging, zou hij hen misleiden. Bij het middageten gaf hij Joost Sas een uitbrander. De bonen waren te roog gekookt en het spek was te zout Hij wou het voortaan an ders. Tóen had hij ze allemaal een keer uitgekafferd. Joost Sas was de oudste en de gewilligste. Hij zei: „Ou we, ik beloof-ie, ze gaan voortaan rui mer in de pot en 't spek zal langer we ken". Voorin werd om al die grollen een beetje de gek gestoken. Ze deden, na de schaft, nog gauw allemaal een tukkie. Op Arend-Mi chiel van Roon na, want die zat mid den in de vuurschepen en geleidelich- ten. Hij wou ze, vóór het schieten, in zijn kop hebben. 's Nachts was het weer het gewone liedje van iedere beug. Aas snijden, aan de hoeken slaan, inbakken, uit hakken, schieten. Ze stonden alle maal op hun vaste plaatsen. In de aardedonkerte wist de één waar hij de ander kon vinden. De schotter, de omtoor en de achteraanhouder aan stuurboord, drie man bij het aas en de ouwenjongen bij de baaklijn om te vieren. Wijnand Hoogendijk stond achterop, te roer. Natuurlijk te roer. Van daar: commanderend, spiedend, schreeuwend en sturend. Het roer liet hij niet los. Soms, wanneer de kou hem verkleumde, beukte hij, de ar men zwaaiend, zich warm. Dan nog had hij de roerboom, tussen de benen gewrongen, in bedwang. Ruim tien duizend meter lijnen zeilddh ze deze keer uit. Een joon voorop, het endel- joon tot slot. Tben kwam de rust, meende het volk dat voor het eerst met Wijnand Hoogendijk ter zoute voer. Ze gingen nu niet, als bij de schelvis, direct halen, maar zeilden naar het begin terug. En dan was het, na de visverwerking, gebeurd voor vandaag. Zo hadden de eeuwen het geleerd: alleen 's nachts bijt de kabel jauw. Wijnand Hoogendijk had, te gen zijn volk, al honderdmaal ver klaard, dat het krankzinnig was ter zoute eenmaal per dag te vissen. Maar dóórom verklaarde het volk hèm stiekem een beetje gek. Het weer was goed. Er stond weinig wind, maar de wind die woei, kwam uit het oosten. Ze gingen, onder het weerom zeilen, een bakkie doen, als vanouds. Dit had Wijnand altijd maar matig aangestaan, die gewoonte, doch hij erkende niet alles het achterwerk te gen de krim te kunnen gooien. Maar, want hij bleef zelf de beug overzielen, toen het hem te lang duurde, gebood hij toch boven aan de kap: „Volk aan dek, zout ophalen Meer niet, maar de manier waarop hij sprak, zei genoeg. (wordt vervolgd) Vrijdag 24 juni Nederland 1 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 uur Holiday Island, Australi sche serie. Afl. 7. 16.20 uur Alias Smith en Jones, Ame rikaanse serie. 17.10 uur KRO's tekenfilmfestival. 17.30 uur Journaal 17.46 uur De familie Greenwood, En gelse serie. 18.10 uur De Freggels, poppenserie. 18.35 uur KRO's tekenfilmfestival. 19.00 uur Journaal 19.18 uur In therapie, 5-deIige infor matieve serie over psycho-thera- pieën. 20.05 uur Emmerdale Farm, Engelse serie. 20.30 uur Ciske de rat, 2-delige tv- bewerking van de speelfilm uit 1984. 21.50 uur Brandpunt, actualiteitenru briek 22.30 uur Journaal 22.40 uur De nieuwe Pacific, docu mentaire-serie over de culturele en economische verandering in de lan den rond de Stille Oceaan. Afl. 4, herh. 23.30 uur Eind goed, al goed, (Happy endings), Amerikaanse speelfilm uit 1983. Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 uur Tita Tovenaar, serie. Afl. 12. 15.55 uur Mask, tekenfilmserie. 16.15 uur TROS way of life magazine, informatief magazine. 17.00 uur Derrick, misdaadserie. 18.00 uur TROS Sport, sportmagazi- ne. 18.25 uur TROS vakantiekompas, toeristisch magazine. 18.50 uur Jan, Jans en de kinderen, tekenfilmserie. Herh. 18.55 uur De Fabeltjeskrant. 19.00 uur De dieren van Afrika, na tuurserie. 19.25 uur Alf, kinderserie. 20.00 uur Journaal 20.29 uur De lift, Nederlandse speel film uit 1983. 22.10 uur Jongbloed Joosten, live- programma met hoogtepunten uit het nieuws. 22.40 uur Paniek in Atlanta, 2-delige tv-film uit 1984. 00.15 uur Journaal Nederland 3 09.00, 13.00 en 17.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 17.30 uur Journaal 17.46 uur Sesamstraat 18.00 uur Paspoort. Magazine in het Turks. 18.30 uur Steden en hun verleden. Les 12. 19.00 uur Jeugdjournaal 19.10 uur Het klokhuis, jeugdpro gramma. 19.25 uur TV-3, gevarieerd magazine. 20.00 uur Journaal. 20.29 uur Avondvoorstelling: Ravel, eerbetoon vol muziek en dans aan de Franse componist Maurice Ravel. 22.10 uur Tzigane, werk van Ravel. 22.30 uur Journaal 22.40 uur Gesprek met de minister president. 22.50 uur Nieuws voor doven en slechthorenden BRT 1 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik Tak, kinderserie. Afl. 195. Herh. 18.05 uur Plons, Plons en de wonder dokter. Herh. 18.10 uur De smurfen, tekenfilmserie. 18.35 uur Elektron, magazine. 19.15 uur Uitzending door derden. Programma van de Socialistische Omroep. 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Nieuws. 20.10 uur Weerbericht. 20.20 uur Première, filmnieuws. 20.50 uur Smerige klabak (Dirty Harry), Amerikaanse speelfilm uit 1971 van Don Siegel. 22.30 uur Filmspot, achtergrondin formatie bij de filmactualiteit. 22.55 uur Nieuws. Aansl. Paarden- koersen. 23.15 uur Coda: Dieper in dit huis, van Gery Floorizoone. BRT 2 17.55 uur Zie BRT I 20.20 uur Tenuto '88. Laatste van drie concerten met de laureaten van Tenu to '88. ZIERIKZEE - De kinderbijslagbedragen worden per 1 juli aangepast aan de prijsontwikkeling. De prijzen zijn in de periode oktober 1987 tot april 1988 gemiddeld met 0,33 procent gedaald. Als gevolg daarvan wordt de kinder bijslag op grond van de wet per 1 juli 1988 met eenzelfde percentage verlaagd. Dit leidt tot de volgende kinderbijslagbedragen. Kinderbijslagbedragen naar leeftijd en gezinsgrootte met ingang van 1 juli 1988 (in guldens per kind, per kwartaal). Gezinnen met: 0 t/m 5 jaar 6 t/m 11 jaar 18 t/m 26 jaar 12 t/m 17 jaar (70 procent) (100 procent) (130 procent) 1 kind 211,93 302,75 393,58 2 kinderen 277,97 379,10 516,23 3 kinderen 297,64 425,20 552,76 4 kinderen 325,11 464,44 v 603,77 5 kinderen 341,58 487,97 634,36 6 kinderen 359,55 513,64 667,73 7 kinderen 372,39 531,99 691,59 8 kinderen 387,72 553,88 720,04 9 kinderen 399,64 570,92 742,20 10 kinderen 409,19 584,55 759,92 11 kinderen 417,00 595,71 774,42 12 kinderen 423,50 605,00 786,50 13 kinderen 429,01 612,87 796,73 14 kinderen 433,73 619,61 805,49 15 kinderen 437,82 625,45 813,09 16 kinderen 441,40 630,57 819,74 17 kinderen 444,56 635,08 825,60 18 kinderen 447,36 639,09 830,82 19 kinderen 449,87 642,67 835,47 20 kinderen 452,13 645,90 839,67 Een voorbeeld van het hanteren van de tabel. Voor een gezin met drie kinde ren, die op 1 juli 1988 respectievelijk 4, 8, 12 jaar oud zijn, bedraagt de kinder bijslag over het derde kwartaal 1988: voor het kind van 4 jaar: 297,64 gulden; voor het kind van 8 jaar: 425,20 gulden; voor het kind van 12 jaar; 552,76 gul den. Totaal 1.275,60 gulden (afgerond 1.276,00). REN ESSE - Een kleine tweehonderd mensen was getuige van het eerste concert van het vocaal ensemble in de kerk van Renesse. „En we kregen erg leuke reacties op het concert", aldus dirigente Willie Bil. Zij is dik tevreden met het aantal bezoekers. Volgens haar was het eerste concert ook voor de leden van het vocaal en semble zelf een heel goede ervaring. „Na afloop van het concert hebben we al even over het concert gepraat, maar het is wel de bedoeling dat we dat nog wat uitgebreider doen. Voor de kerst zijn we door de Stichting Westerschouwen Kultureel uitgenodigd voor een kasteelconcert in slot Haamstede. Dat is het volgende con cert waar we naar toe gaan werken", aldus Willie Bil. Op het concert in de kerk van Renesse werd onder andere het Laudate Dominum van Mozart en ook het Laudatio Patris van de hedendaagse componist Jurri- aan Andriessen gespeeld. Willie Bil: „Vooral het Laudat Dominum sloeg erg aan bij het publiek. Daar kre gen we erg veel reacties op". Naast het vocaal ensemble werkten aan het concert mee het strijkersensemble Vlissingen. onder leiding van Myra van Groenendael, organist/pianist Rien Balkenende, fluitist Reimo Fa- beren sopraan Willie Feytel. Een samenwerking die Willie Bil prima bevallen is. „En we zijn de mensen van de kerk in Renesse ook erg dankbaar, want het liep allemaal perfect". (Foto: Joop van Houdt) Als je gaat exposeren, dan hoort daar een echte opening bij door een bekend iemand. In dit geval onthulde wethouder J. Groen één van de werken, die de leerlingen van de Beatrixschool hebben gemaakt. (Foto: Joop van Houdt) Tot en met zaterdag in Zierikzeese galerie ZIERIKZEE - Een bezoek aan de André van Duinrevue, het op de planken breng-en van een eigen show en nu een heuse expositie in galerie De Eenhoorn in Zierikzee. En dit alles in het kader van een project over Uitgaan en Vrijetijdsbesteding. Deze expositie bestaande uit een aantal werkstukken van de leerlingen van de afdeling Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK) van de Beatrix school is tot en met zaterdag 25 juni te zien. „De Beatrixrevue, een heleboel mensen, de blauwe bus, wij erin en naar de revue", „m'n eige in de grote vrachtauto, ik stuur", BZN en Carola en de auto van Ome Kees. Een kleine greep uit de bonte verzameling teke ningen, schilderijen en collages die de vijftien leerlingen van de ZMLK- afdeling van de Beatrixschool het af gelopen jaar hebben gemaakt en die in het kader van een project óver Uit gaan en Vrijetijdsbesteding zijn over gebracht naar De Eenhoorn waar de ze tot en met zaterdag 25 juni te zien zijn. Het idee om in De Eenhoorn te ex poseren ontstond, zo blijkt uit de woorden van schoolhoofd J. de Jong, tijdens de uitvoering van de Beatrix revue, toen bij de ingang van de school een aantal tekeningen, plak werken en schilderijen was opgehan gen. Het leek de leerkrachten, ouders en leerlingen een leuk idee om met deze creatieve uitspattingen naar buiten te treden. Bovendien paste het idee van deze expositie wonderwel in het project over alles wat met uitgaan en vrije tijd te maken heeft. Dit project dat zo'n drie maanden duurt wil deze leerlingen in de leef tijd van 6 tot 20 jaar enig inzicht ge ven op welke wijze je uit kunt gaan en welke mogelijkheden er zijn om je vrije tijd plezierig te besteden. Dat ondervonden de Beatrixleerlingen onder meer door een bezoek te bren gen aan de André van Duinrevue om vervolgens zelf een stukje theater binnen de schoolmuren, te brengen. Dat varieerde van het maken van toe gangskaartjes, het beheren van de garderobe tot en met een optreden in de show zelf, die een week of twee ge leden werd opgevoerd. Museum Behalve het theatergebeuren heb ben de leerlingen zich ook verdiept in het museumgebeuren, waarin exposi ties een belangrijke rol spelen. De tentoonstelling die begin deze week door wethouder Groen in de Een hoorn werd geopend sluit aan op dit thema. Deze expostie bestaande uit een kleine dertig werkstukken over de meest uiteenlopende onderwerpen moet vanuit de makers zelf worden beoordeeld. De werkstukken zijn dan ook moto risch gezien wat minder verfijnd, ter wijl er in de afbeeldingen minder aandacht voor details is en er regel matig sprake is van herhaling. Tot en met zaterdag 25 juni kan het publiek deze collectie tekeningen, schilderijen en collages zien (tot en met zaterdag) en wel op de volgende tijden. Donderdag van 10.00 tot 12.00 uur. Van 14.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. Vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 12.00 uur. Ouders van deze leerlingen houden tijdens deze openingstijden een oogje in het zeil. LONDEN - In het Londense vei linghuis van Sotheby is een cello van Stradivarius uit 1698, bijgenaamd de „Cholmondeley", voor 682.000 pond sterling van de hand gegaan. Nooit eerder is voor een muziekinstrument zulk een prijs betaald. Sotheby heeft niet willen zeggen wie de koper is en of de cello voor En geland verloren is gegaan. Hij was in de vorige eeuw gekocht door een markies van Cholmondeley (spreek uit: 'chumley', red. ANP). De cello was een van een reeks mu ziekinstrumenten die openbaar ver kocht werden en die samen 1,9 mil joen pond sterling opbrachten, eveneens een record voor het genre.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5