De dichters van Bruinisse Fiat Tipo 1.6 DGT Een automobiel met zelfvertrouwen EEN ANDERE AUTO KOPEN? Autonieuws Bel BECAM: 05270-16991* BECAM maakt het SNEL mogelijk! Shell brengt "Het 100.000 stratenboek" uit 6 Piet Oekerse Cz alias Hugo Sonke: zakenman en dichter BRUINISSE - De dichters van Bruinisse. De ge schiedenis van dit vissersdorp aan de Grevelingen vermeldt er enkele en ook nu nog wordt de dich- terspen in Bru nog regelmatig ter hand genomen door mevrouw A. Wiebrens-Beekman van wie dit jaar haar tweede gedichtenbundel verscheen. Stof fel Jumelet, Bruenaar in hart en nieren dook in dit rijke diehtersverleden en stelde zijn bevindingen op schrift. De eerste aflevering van deze vierdelige se rie over de dichters van Bruinisse is gewijd aan Piet Oekerse Cz alias Hugo Sonke. Even knipper je met je ogen; jé leest het voor de zekerheid nog eens een keertje na. Jawel het staat er echt Hugo Sonke uit Bruinisse, dichter van moderne poëzie en met een eervolle vermelding bekroond. Hugo Sonke. .een onbekende naam in het vissersdorp. Een pseudoniem wel licht. Een foto moet uitsluitsel geven wie de Bruenaar is die achter het pseudoniem schuilgaat: Piet Oekerse Cz. een van de dichters die meer dan honderd jaar geleden in Bruinisse woonde en werkte. Oekerse die in 1846 werd geboren, was een man met een veelbewogen leven die gedichten schreef in de geest van zijn tijd. Een intelligent man ook die slaagde in de tweede helft van de negentiende eeuw dankzij de handel in schelpdieren (mosselen, oesters en ook kreeften) uit te groeien tot een van de grootste zakenmensen in Bruinisse. In het plaatselijke Visserijmuseum zijn nog enkele medailles te zien, behaald met de Bruse schelpdiereninzending voor de wereldtentoonstelling in Keulen. Piet Oekerse Cz was niet alleen een succesvol zakenman maar ook een man met een onrustige geest. Tot tweemaal toe vertrok hij naar Ameri ka en tweemaal keerde hij terug naar Nederland. Ofschoon Oekerse rij ke tijden kende stierf hij op 79-jarige leeftijd (1925) arm. Van de hand van Piet Oekerse Cz alias Hugo Sonke verscheen de bun del Strandvogeltjes: honderdtweeënzestig bladzijden met gedichten waarin de heersende armoede uit die jaren vaak werd beschreven, maar waarin ook op rijm gezette Nieuwjaarswensen, uit het Engels vertaalde gedichten en godsdienstig getinte gedichten zijn opgenomen. Oekerse was een godsdienstig mens met een sterk evangelische inslag. Het eerste gedicht uit deze bundel heeft als titel Der armen leed en be schrijft de ontberingen van een arm gezin tijdens een ijzigkoude winter. ,,Ziet gij daarginds die houten hut. door niets voor weer en wind beschut. Met scheur in dak en muren. Treedt in den geest de woning in en ziet met weemoed 't huisgezin dat zoveel moest verduren. De winter kwam. de-felle vorst bedekte met een harde korst de velden en de stromen. En de arme die geen voorraad had, geen geld, geen goed noch iets bezat, werd alle moed ontnomen. Ook in de hut was zulks 't geval, want daar vond men een negental, waaronder zeven kinderen. Die.zagen met bezwaard gergoed en vol van angst met rasschen spoed hun kleine voorraad minderen. En in een enklen dag of wat. was weg al 't geen 't gezin bezat aan voedsel hout en kolen. Maar toen bleef brood en brandgebrek, dat intrek nam in het vertrek niet langer meer verholen Buren en vrienden springen bij om het gezin door de moeilijke dagen heen te helpen. Wanneer iedereen denkt dat het ergste voorbij is wordt het gezin opnieuw zwaar getroffen. Een van de kinderen wordt ziek en overlijdt. Het laatste couplet luidt dan ook: ..Zo sprekend werd die wil volbracht en in het stille van de nacht, trad daar een engel nader. Die vatte 't kindjes koude hand en voerde 't naar een beter land en tot een rijken Vader." Of dit alles ontsproten is aan een rijke fantasie is onbekend. Wellicht dit de schrijnende armoede en de grote kindersterfte uit de laatste vijf entwintig jaar van de negentiende eeuw Okkerse geïnspireerd heeft tot het schrijven van dit gedicht. In hetzelfde jaar (1879) overleed op 13 januari prins Hendrik, de broer van koning Willem III. Ook dat was voor Oekerse aanleiding om een ge dicht te schrijven. Deze .Hendrik der Nederlanden was, zo blijkt uit het gedicht admiraal ter zee. ..Bij 't klinken van de blijdste vreugdetonen, bij 't ruischen van het vrolijk feestgedruis, ontvalt ons één van Neerlands liefste zonen: een dierbre telg ui^yt dier Oranjehuis. Prins Hendrik is 't en iedere Nederlander, die nog met trots op ons Oranje ziet en weet hoe 't feestgedruis in treuren werd veranderd. Weent met de droeven mee, bedwingt zijn tranen niet." Veel gedichten van Oekerse hebben een christelijk thema als onderwerp. Een aantal van hen is door Oekerse zelf van een melodie voorzien. Of de ze gedichten ooit tijdens samenkomsten zijn gezongen is evenwel niet bekend. Een van deze christelijke verzen is De Weerhaan dat de Bruse dichter in 1876 schreef ..O, weerhaan, wat draait ge gedurig in 't rond. Bij de minste verandering der vlagen. Hoe zelden toch, dat ik recht rustig u vond. Ik moet u van harte beklagen. Zoolang maar de wind toch haar stem niet verheft. Staat ge stil op de spits van den toren maar straks als het lieflijke koeltje u treft is op eenmaal uw rust weer verloren. En blaast straks de stormwind, dan maakt geen misbaar. als werd ge door wanhoop gedreven. O. weerhaan, o weerhaan, in u vind ik klaar, een beeld van het menselijk leven. Zoo toch als de haan heen en weder zich wendt. Als de wind zijne stem maar doet hooren. Zoo bang is de mens die zijn Redder niet kent. noch den Heer tot zijn deel heeft verkoren. Door de banden der zonde gebonden, bekyield. is hij nimmer van onrust ontheven. Maar voelt zich bij 't minste geritsel ontsteld en door de angst en gejaagdheid gedreven, en drukken de stormen des levens hem neer. Dan wijkt zelfs de slaap van zijn sponde hij tracht te berusten maar voelt zich steeds meer, door onrust en vreeze gebonden Piet Oekerse alias Hugo Sonke: Bruse zakenman en dichter uit de vori ge eeuw. Slechts dan als in 't stille vertrouwen het hart, tot den troon der gena zich kan richten. Dan smaakt hij genezing van iedere smart en voelt hij zijn kommer verlichten. En dan. of des levensorkaan om hem woedt en of machten der helle hem dreigen. Hij rust in hetgeen dan de Vader hem doet en weet daarom, Gode te zwijgen. Welzalig dan hij, die reeds nu voor zijn hart den Heer tot zijn deel heeft verkoren. Hij voelt zich gelukkigin vreugd en in smart. Een zalige ruste beschoren Door S A. Jumelet Az. door Rein Leppink FIN. BEMIDDELING Bedri|fsweg 26, Emmeloord ma-vrij van «9.00-20.00 uur, za van 11.00-11.00 uur aanraking komen voorde volle honderd procent verzinkt zijn. Rest mij nog u even alle prijzen van de Tipo's voor te schotelen en ik heb de sterke indruk dat de concurrentie de nodige kopzorgen zullen krijgen met deze Tipo's voor zulke prijzen! Fiat Tipo. 1.4 24.350.- Fiat Tipo. 1.4 DGT 26.500.- Fiat Tipo. 1.6 i.e. met kat. 27.800.- Fiat Tipo. 1.6 i.e. DGT met kat. 29.950,- Fiat Tipo. 1.7 diesel 28.700.- Fiat Tipo. 1.9 turbo diesel 35.400.- Techniek Fiat Tipo. 1.6 i.e. DGT Dware voorin geplaatste viercilinder lijnmotor. Twee bovenliggende nokkenassen. Cilinderinhoud 1585 cm3. Boring x slag 84x71.5. Compressie - verhouding 9,5:1. Max. vermogen 90 pk bi j 6250 omw/min. Max. kop pel 123 Nm bij 4250 omw/min. Voorwielaandrijving, 5 versnel lingsbak met achteruit. Voorwielophanging onafhankelijk McPhereon. stabilisatoretang. nega tieve stuuretraal. Achterwielophanging onafhanke lijk. stabilisatoretang. geplaatst op langsdragere. Schijfremmen voor, trommels achter, bekrachtigd, dia gonaal gescheiden. Banden 165/65 SR 14. Lengte 398.5 cm. breedte 170cm. hoogte 144.5 cm. Wielbasis 254 cm. Draaicirkel 10.3 m. Massa 1035 kg. Max. aanhanggewicht ge remd 1100 kg. (Advertentie) Doorlopende Persoonlijke leningen kredieten netto in handen 5.500.- 7 500.- 10.500.- 15 000.- 20.000.- 35 000,- Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven - Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. looptijd looptijd* eff. 48 mnd. 60 mnd. rente 141.05 118.51 11.1 189,13 158,23 10.1 262.49 219.19 9.6 374.99 313.13 9.6 499.98 417.50 9.6 874,97 730.63 9.6 Bedrag 10 000.- 15.000.- 20 000.- 25 000.- rente en afl. p.mnd. 200.- p.mnd 300,- p mnd 400.- p mnd 500.- p mnd leder bedrag tussen 1.000,- en 50.000.- en verschillende looptijden mogelijk. Prestaties Topsnelheid I78km/h. Acceleratie van 0 tot I00 km/h in 11 sec. Gemiddeld brandstofverbruik I op 13.3. Geld 29.950.- incl. BTW. Motorrijtuigen belasting van 539,- tot 558.- per Fiat kenmerkt zich de laatste jaren als een automobielfabrikant met een enorme dadendrang. Achter elkaar worden nieuwe modellen geïntroduceerd, zoals de Panda, de Uno en de Croma. Allemaal voor uitstrevende modellen met een volkomen eigen gezicht. Je zult dan ook niet makkelijk een Fiat verwisselen met een ander merk auto. Dat die dadendrang door blijft gaan wordt weer bewezen door de komst van de nieuwe Tipo., de opvolger van de Ritmo. Ook deze Tipo. is weer een automobiel geworden met een volkomen eigen gezicht en waar ook weer optimaal gebruik is gemaakt van de gegeven afmetin gen om zo veel mogelijk binnenruimte te creëren. Geraffineerd Als een van de allereersten was ik in de gelegenheid om uitgebreid kennis te kunnen maken met een Tipo. 1.6 i.e. DGT met katalysatoren ik moet eerlijk zeggen dat deze kennismaking naar meer smaakte. Veel meer zelfs want zelden heb ik een automobiel in deze klasse onder handen gehad die zo ge raffineerd en doordacht ontworpen is. Het begint gewoon al bij het instappen. Vier lappen van deuren staan ons ter beschikking, die dan ook nog eens 80 graden openslaan, waardoor een riante instap mogelijk is. De voorzetels ont vangen je vorstelijk met als klein min puntje dat de zittingen wat aan de korte kant zijn. De verstelling is ruim vol doende en ook in snel genomen bochten is de zijdelingse steun gewoon goed. De achterpassagiere hebben ook al geen klagen, ruim voldoende been- en hoofdruimte is voorhanden. Mocht u met zijn vieren of vijfen op reis willen gaan. dan staat u een bagageruimte met een inhoud van 310 liter ter beschik king. Schitteren de achterpassagiere door afwezigheid, dan is die bagage ruimte middels het simpel wegklappen van de achterbank te vergroten tot 1100 liter, voldoende voor een zcercomplete kampeeruitrusting. Digitale instrumenten Normaal heb ik iets tegen digitale in strumenten, vooral wanneer er een vreugdevol zonnetje schijnt is dc afle zing vaak moeizaam. Maar ook daar hebben de Fiat ontwerpers iets op ge vonden. Ze hebben de cijfers in twee sleuven geplaatst, waardoor deze con stant in dc schaduw blijven. Simpel maar wel doelmatig. Doelmatigheid is trouwens helemaal het streven van de Fiat ontwerpers ge weest en dat komt vooral tot uiting bij alle door dc bestuurder te bedienen handels, handeltjes, knoppen, knopjes en pedalen. Als vanzelf vinden onze handen en voeten deze apparatuur om moeiteloos van A naar B Ie komen. Veel aandacht is er ook besteed aan de afwerking van het in- en exterieur. Ner gens forse kieren en/of rammeltjes. Toppunt van verwennerij bij deze DGT-uitvocring zijn de check-control, elektrisch bediende portierramen voor. centrale deurvergrendeling en het in de hoogte verstelbare stuurwiel. Na het grote succes van het 70.000 stratenboek 1983) en het 80.000 stra tenboek (1984) brengt Shell nu "Het 100.000 stratenboek" uit. In de nieuwe uitgave zijn 222 gemeen ten opgenomen, hetgeen ten opzichte van het vorige boek een uitbreiding met 100 gemeenten betekent. Deze geweldige uitbreiding levert een boek op met 100.000 straten. Plattegronden van de reeds in de vorige uitgaven voorkomende gemeenten zijn volledig aan de planologische wijzigin gen en aanvullingen van de laatste tijd aangepast Het boek wordt exclusief voor Shell uit gegeven door Suurland's Vademecum B.V. dc oplage bedraagt lOO.OOOstuks. Het 100.000 Stratenboek is verkrijg baar op vrijwel alle Shell stations voor 17,50. Motorisch geweld Het motorische geweld wordt voortge bracht door een gloednieuw ontworpen blok met een zuigerverplaatsing van 1585 cm3 en twee bovenliggende nok kenassen. Het vermogen bedraagt 90 pk en dit alles zorgt voor een topsnel heid van 178 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 in II sec. Ik had u al verteld dat deze DGT-uitvoering is voorzien van een katalysator met als logisch gevolg dat de motor gestookt dient te worden met loodvrije brand stof. Dorstig is deze makker ook al niet, de ECE verbruikscijfers zijn 5.6, 7.5 en 9.5 liter per 1,00 km, hetgeen neerkomt opeen gemiddelde van 7.5 liter per 100 km oftewel J op J3.3. Starten doet deze Tipo. probleemloos, wat mede te danken is aan de elektro nische ontsteking en de benzine-injec tie. Veel zorg is er ook besteed aan het elektrische circuit. Men is zelfs zo ver gegaan dat het na 48 uur onder water te zijn geweest nog geen storingen ver toonde. Een forse regenbui betekent dus helemaal niets voor de Tipo. Waar genoegen Het rijden met de Tipo. 1.6 i.e. DGT is een waar genoegen. Hij accelereert vlot. zoals dc cijfertjes al aantonen. Vreugdevol en moeiteloos kunnen bochten worden genomen. Gaat het dan echt hard. dan schuift hij zeer goedmoedig op zijn voorwielen naar de buitenkant van die bocht. Laten we gas los. dan komt de zaak ogenblikkelijk weer in het gareel. Ook dc remmen zijn zeer wel voor hun taak berekend. Het zijn schijven rond om en door een zeer listige wielgcome- trie is er vrijwel geen duikneiging te merken wanneer er fors geremd wordt. Flen klein nadeeltje hebben de rem men: wordt er namelijk veelvuldig achter elkaar geremd, dan neemt de remmende werking iets af doordat ze oververhit raken. Een minder goed imago blijft Fiat achtervolgen cn dat is de gevoeligheid voor roest. Daar werd dc laatste jaren al het nodige aan ge daan maar om dit helemaal de wereld uit te helpen hebben zc de roestpreven- tie tot in het extreme doorgevoerd bij de Tipo's. Naast alle normale voorzorgs maatregelen. zoals die de laatste jaren al werden uitgevoerd, is 10r/r van de carrosserie volledig verzinkt, waarbij alle delen die met de buitenlucht in

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 6