De dichters van Bruinisse
Fiat Tipo 1.6 DGT
Een automobiel met zelfvertrouwen
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Autonieuws
Bel BECAM:
05270-16991*
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
Shell brengt "Het
100.000
stratenboek" uit
6
Piet Oekerse Cz alias Hugo Sonke: zakenman en dichter
BRUINISSE - De dichters van Bruinisse. De ge
schiedenis van dit vissersdorp aan de Grevelingen
vermeldt er enkele en ook nu nog wordt de dich-
terspen in Bru nog regelmatig ter hand genomen
door mevrouw A. Wiebrens-Beekman van wie dit
jaar haar tweede gedichtenbundel verscheen. Stof
fel Jumelet, Bruenaar in hart en nieren dook in dit
rijke diehtersverleden en stelde zijn bevindingen op
schrift. De eerste aflevering van deze vierdelige se
rie over de dichters van Bruinisse is gewijd aan Piet
Oekerse Cz alias Hugo Sonke.
Even knipper je met je ogen; jé leest het voor de zekerheid nog eens
een keertje na. Jawel het staat er echt Hugo Sonke uit Bruinisse, dichter
van moderne poëzie en met een eervolle vermelding bekroond. Hugo
Sonke. .een onbekende naam in het vissersdorp. Een pseudoniem wel
licht. Een foto moet uitsluitsel geven wie de Bruenaar is die achter het
pseudoniem schuilgaat: Piet Oekerse Cz. een van de dichters die meer
dan honderd jaar geleden in Bruinisse woonde en werkte.
Oekerse die in 1846 werd geboren, was een man met een veelbewogen
leven die gedichten schreef in de geest van zijn tijd. Een intelligent man
ook die slaagde in de tweede helft van de negentiende eeuw dankzij de
handel in schelpdieren (mosselen, oesters en ook kreeften) uit te groeien
tot een van de grootste zakenmensen in Bruinisse. In het plaatselijke
Visserijmuseum zijn nog enkele medailles te zien, behaald met de Bruse
schelpdiereninzending voor de wereldtentoonstelling in Keulen.
Piet Oekerse Cz was niet alleen een succesvol zakenman maar ook een
man met een onrustige geest. Tot tweemaal toe vertrok hij naar Ameri
ka en tweemaal keerde hij terug naar Nederland. Ofschoon Oekerse rij
ke tijden kende stierf hij op 79-jarige leeftijd (1925) arm.
Van de hand van Piet Oekerse Cz alias Hugo Sonke verscheen de bun
del Strandvogeltjes: honderdtweeënzestig bladzijden met gedichten
waarin de heersende armoede uit die jaren vaak werd beschreven, maar
waarin ook op rijm gezette Nieuwjaarswensen, uit het Engels vertaalde
gedichten en godsdienstig getinte gedichten zijn opgenomen. Oekerse
was een godsdienstig mens met een sterk evangelische inslag.
Het eerste gedicht uit deze bundel heeft als titel Der armen leed en be
schrijft de ontberingen van een arm gezin tijdens een ijzigkoude winter.
,,Ziet gij daarginds die houten hut.
door niets voor weer en wind beschut.
Met scheur in dak en muren.
Treedt in den geest de woning
in en ziet met weemoed 't huisgezin
dat zoveel moest verduren.
De winter kwam. de-felle vorst
bedekte met een harde korst
de velden en de stromen.
En de arme die geen voorraad had,
geen geld, geen goed noch iets bezat,
werd alle moed ontnomen.
Ook in de hut was zulks 't geval,
want daar vond men een negental,
waaronder zeven kinderen.
Die.zagen met bezwaard gergoed
en vol van angst met rasschen spoed
hun kleine voorraad minderen.
En in een enklen dag of wat.
was weg al 't geen 't gezin bezat
aan voedsel hout en kolen.
Maar toen bleef brood en brandgebrek,
dat intrek nam in het vertrek
niet langer meer verholen
Buren en vrienden springen bij om het gezin door de moeilijke dagen
heen te helpen. Wanneer iedereen denkt dat het ergste voorbij is wordt
het gezin opnieuw zwaar getroffen. Een van de kinderen wordt ziek en
overlijdt. Het laatste couplet luidt dan ook:
..Zo sprekend werd die wil volbracht
en in het stille van de nacht,
trad daar een engel nader.
Die vatte 't kindjes koude hand
en voerde 't naar een beter land
en tot een rijken Vader."
Of dit alles ontsproten is aan een rijke fantasie is onbekend. Wellicht
dit de schrijnende armoede en de grote kindersterfte uit de laatste vijf
entwintig jaar van de negentiende eeuw Okkerse geïnspireerd heeft tot
het schrijven van dit gedicht.
In hetzelfde jaar (1879) overleed op 13 januari prins Hendrik, de broer
van koning Willem III. Ook dat was voor Oekerse aanleiding om een ge
dicht te schrijven. Deze .Hendrik der Nederlanden was, zo blijkt uit het
gedicht admiraal ter zee.
..Bij 't klinken van de blijdste vreugdetonen,
bij 't ruischen van het vrolijk feestgedruis,
ontvalt ons één van Neerlands liefste zonen:
een dierbre telg ui^yt dier Oranjehuis.
Prins Hendrik is 't en iedere Nederlander,
die nog met trots op ons Oranje ziet
en weet hoe 't feestgedruis in treuren werd veranderd.
Weent met de droeven mee, bedwingt zijn tranen niet."
Veel gedichten van Oekerse hebben een christelijk thema als onderwerp.
Een aantal van hen is door Oekerse zelf van een melodie voorzien. Of de
ze gedichten ooit tijdens samenkomsten zijn gezongen is evenwel niet
bekend. Een van deze christelijke verzen is De Weerhaan dat de Bruse
dichter in 1876 schreef
..O, weerhaan, wat draait ge gedurig in 't rond.
Bij de minste verandering der vlagen.
Hoe zelden toch, dat ik recht rustig u vond.
Ik moet u van harte beklagen.
Zoolang maar de wind toch haar stem niet verheft.
Staat ge stil op de spits van den toren
maar straks als het lieflijke koeltje u treft
is op eenmaal uw rust weer verloren.
En blaast straks de stormwind, dan maakt geen misbaar.
als werd ge door wanhoop gedreven.
O. weerhaan, o weerhaan, in u vind ik klaar,
een beeld van het menselijk leven.
Zoo toch als de haan heen en weder zich wendt.
Als de wind zijne stem maar doet hooren.
Zoo bang is de mens die zijn Redder niet kent.
noch den Heer tot zijn deel heeft verkoren.
Door de banden der zonde gebonden, bekyield.
is hij nimmer van onrust ontheven.
Maar voelt zich bij 't minste geritsel ontsteld
en door de angst en gejaagdheid gedreven,
en drukken de stormen des levens hem neer.
Dan wijkt zelfs de slaap van zijn sponde
hij tracht te berusten maar voelt zich steeds meer,
door onrust en vreeze gebonden
Piet Oekerse alias Hugo Sonke: Bruse zakenman en dichter uit de vori
ge eeuw.
Slechts dan als in 't stille vertrouwen het hart,
tot den troon der gena zich kan richten.
Dan smaakt hij genezing van iedere smart
en voelt hij zijn kommer verlichten.
En dan. of des levensorkaan om hem woedt
en of machten der helle hem dreigen.
Hij rust in hetgeen dan de Vader hem doet
en weet daarom, Gode te zwijgen.
Welzalig dan hij, die reeds nu voor zijn hart
den Heer tot zijn deel heeft verkoren.
Hij voelt zich gelukkigin vreugd en in smart.
Een zalige ruste beschoren
Door S A. Jumelet Az.
door Rein Leppink
FIN. BEMIDDELING
Bedri|fsweg 26, Emmeloord
ma-vrij van «9.00-20.00 uur, za van 11.00-11.00 uur
aanraking komen voorde volle honderd
procent verzinkt zijn.
Rest mij nog u even alle prijzen van de
Tipo's voor te schotelen en ik heb de
sterke indruk dat de concurrentie de
nodige kopzorgen zullen krijgen met
deze Tipo's voor zulke prijzen!
Fiat Tipo. 1.4 24.350.-
Fiat Tipo. 1.4 DGT 26.500.-
Fiat Tipo. 1.6 i.e. met kat. 27.800.-
Fiat Tipo. 1.6 i.e. DGT met
kat. 29.950,-
Fiat Tipo. 1.7 diesel 28.700.-
Fiat Tipo. 1.9 turbo diesel 35.400.-
Techniek Fiat Tipo. 1.6
i.e. DGT
Dware voorin geplaatste viercilinder
lijnmotor. Twee bovenliggende
nokkenassen. Cilinderinhoud 1585
cm3.
Boring x slag 84x71.5. Compressie -
verhouding 9,5:1. Max. vermogen
90 pk bi j 6250 omw/min. Max. kop
pel 123 Nm bij 4250 omw/min.
Voorwielaandrijving, 5 versnel
lingsbak met achteruit.
Voorwielophanging onafhankelijk
McPhereon. stabilisatoretang. nega
tieve stuuretraal.
Achterwielophanging onafhanke
lijk. stabilisatoretang. geplaatst op
langsdragere. Schijfremmen voor,
trommels achter, bekrachtigd, dia
gonaal gescheiden. Banden 165/65
SR 14. Lengte 398.5 cm. breedte
170cm. hoogte 144.5 cm. Wielbasis
254 cm. Draaicirkel 10.3 m. Massa
1035 kg. Max. aanhanggewicht ge
remd 1100 kg.
(Advertentie)
Doorlopende
Persoonlijke leningen kredieten
netto
in handen
5.500.-
7 500.-
10.500.-
15 000.-
20.000.-
35 000,-
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
- Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
looptijd
looptijd*
eff.
48 mnd.
60 mnd.
rente
141.05
118.51
11.1
189,13
158,23
10.1
262.49
219.19
9.6
374.99
313.13
9.6
499.98
417.50
9.6
874,97
730.63
9.6
Bedrag
10 000.-
15.000.-
20 000.-
25 000.-
rente en
afl. p.mnd.
200.- p.mnd
300,- p mnd
400.- p mnd
500.- p mnd
leder bedrag tussen 1.000,- en 50.000.- en
verschillende looptijden mogelijk.
Prestaties
Topsnelheid I78km/h. Acceleratie van
0 tot I00 km/h in 11 sec.
Gemiddeld brandstofverbruik I op
13.3.
Geld
29.950.- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 539,- tot 558.- per
Fiat kenmerkt zich de laatste jaren als een automobielfabrikant met
een enorme dadendrang. Achter elkaar worden nieuwe modellen
geïntroduceerd, zoals de Panda, de Uno en de Croma. Allemaal voor
uitstrevende modellen met een volkomen eigen gezicht. Je zult dan
ook niet makkelijk een Fiat verwisselen met een ander merk auto.
Dat die dadendrang door blijft gaan wordt weer bewezen door de
komst van de nieuwe Tipo., de opvolger van de Ritmo. Ook deze Tipo.
is weer een automobiel geworden met een volkomen eigen gezicht en
waar ook weer optimaal gebruik is gemaakt van de gegeven afmetin
gen om zo veel mogelijk binnenruimte te creëren.
Geraffineerd
Als een van de allereersten was ik in de
gelegenheid om uitgebreid kennis te
kunnen maken met een Tipo. 1.6 i.e.
DGT met katalysatoren ik moet eerlijk
zeggen dat deze kennismaking naar
meer smaakte. Veel meer zelfs want
zelden heb ik een automobiel in deze
klasse onder handen gehad die zo ge
raffineerd en doordacht ontworpen is.
Het begint gewoon al bij het instappen.
Vier lappen van deuren staan ons ter
beschikking, die dan ook nog eens 80
graden openslaan, waardoor een riante
instap mogelijk is. De voorzetels ont
vangen je vorstelijk met als klein min
puntje dat de zittingen wat aan de korte
kant zijn. De verstelling is ruim vol
doende en ook in snel genomen bochten
is de zijdelingse steun gewoon goed. De
achterpassagiere hebben ook al geen
klagen, ruim voldoende been- en
hoofdruimte is voorhanden. Mocht u
met zijn vieren of vijfen op reis willen
gaan. dan staat u een bagageruimte met
een inhoud van 310 liter ter beschik
king. Schitteren de achterpassagiere
door afwezigheid, dan is die bagage
ruimte middels het simpel wegklappen
van de achterbank te vergroten tot 1100
liter, voldoende voor een zcercomplete
kampeeruitrusting.
Digitale instrumenten
Normaal heb ik iets tegen digitale in
strumenten, vooral wanneer er een
vreugdevol zonnetje schijnt is dc afle
zing vaak moeizaam. Maar ook daar
hebben de Fiat ontwerpers iets op ge
vonden. Ze hebben de cijfers in twee
sleuven geplaatst, waardoor deze con
stant in dc schaduw blijven. Simpel
maar wel doelmatig.
Doelmatigheid is trouwens helemaal
het streven van de Fiat ontwerpers ge
weest en dat komt vooral tot uiting bij
alle door dc bestuurder te bedienen
handels, handeltjes, knoppen, knopjes
en pedalen. Als vanzelf vinden onze
handen en voeten deze apparatuur om
moeiteloos van A naar B Ie komen.
Veel aandacht is er ook besteed aan de
afwerking van het in- en exterieur. Ner
gens forse kieren en/of rammeltjes.
Toppunt van verwennerij bij deze
DGT-uitvocring zijn de check-control,
elektrisch bediende portierramen voor.
centrale deurvergrendeling en het in de
hoogte verstelbare stuurwiel.
Na het grote succes van het 70.000
stratenboek 1983) en het 80.000 stra
tenboek (1984) brengt Shell nu "Het
100.000 stratenboek" uit.
In de nieuwe uitgave zijn 222 gemeen
ten opgenomen, hetgeen ten opzichte
van het vorige boek een uitbreiding met
100 gemeenten betekent.
Deze geweldige uitbreiding levert een
boek op met 100.000 straten.
Plattegronden van de reeds in de vorige
uitgaven voorkomende gemeenten zijn
volledig aan de planologische wijzigin
gen en aanvullingen van de laatste tijd
aangepast
Het boek wordt exclusief voor Shell uit
gegeven door Suurland's Vademecum
B.V. dc oplage bedraagt lOO.OOOstuks.
Het 100.000 Stratenboek is verkrijg
baar op vrijwel alle Shell stations voor
17,50.
Motorisch geweld
Het motorische geweld wordt voortge
bracht door een gloednieuw ontworpen
blok met een zuigerverplaatsing van
1585 cm3 en twee bovenliggende nok
kenassen. Het vermogen bedraagt 90
pk en dit alles zorgt voor een topsnel
heid van 178 km/h en een acceleratie
van 0 tot 100 in II sec. Ik had u al
verteld dat deze DGT-uitvoering is
voorzien van een katalysator met als
logisch gevolg dat de motor gestookt
dient te worden met loodvrije brand
stof. Dorstig is deze makker ook al niet,
de ECE verbruikscijfers zijn 5.6, 7.5 en
9.5 liter per 1,00 km, hetgeen neerkomt
opeen gemiddelde van 7.5 liter per 100
km oftewel J op J3.3.
Starten doet deze Tipo. probleemloos,
wat mede te danken is aan de elektro
nische ontsteking en de benzine-injec
tie. Veel zorg is er ook besteed aan het
elektrische circuit. Men is zelfs zo ver
gegaan dat het na 48 uur onder water te
zijn geweest nog geen storingen ver
toonde. Een forse regenbui betekent
dus helemaal niets voor de Tipo.
Waar genoegen
Het rijden met de Tipo. 1.6 i.e. DGT is
een waar genoegen. Hij accelereert
vlot. zoals dc cijfertjes al aantonen.
Vreugdevol en moeiteloos kunnen
bochten worden genomen. Gaat het
dan echt hard. dan schuift hij zeer
goedmoedig op zijn voorwielen naar de
buitenkant van die bocht. Laten we gas
los. dan komt de zaak ogenblikkelijk
weer in het gareel.
Ook dc remmen zijn zeer wel voor hun
taak berekend. Het zijn schijven rond
om en door een zeer listige wielgcome-
trie is er vrijwel geen duikneiging te
merken wanneer er fors geremd wordt.
Flen klein nadeeltje hebben de rem
men: wordt er namelijk veelvuldig
achter elkaar geremd, dan neemt de
remmende werking iets af doordat ze
oververhit raken. Een minder goed
imago blijft Fiat achtervolgen cn dat is
de gevoeligheid voor roest. Daar werd
dc laatste jaren al het nodige aan ge
daan maar om dit helemaal de wereld
uit te helpen hebben zc de roestpreven-
tie tot in het extreme doorgevoerd bij de
Tipo's. Naast alle normale voorzorgs
maatregelen. zoals die de laatste jaren
al werden uitgevoerd, is 10r/r van de
carrosserie volledig verzinkt, waarbij
alle delen die met de buitenlucht in