Willem III en Zierikzee Basis maritieme leven van Willem Schraver lag op Zijpe OLIESTOOKINSTALUUIES DEURLOO B.V, Nederlanders willen meer les in aardrijkskunde Mijmeringen langs de waterkant BRUINISSE - De pont van Zijpe is 88 jaar een begrip voor Bruinisse, Schouwen-Duiveland en de rest van Nederland geweest. Lange tijd een belang rijke economische levensader voor het eiland Schouwen-Duiveland maar voor Bruinisse kwam daar nog een aspect bij. De werkgelegenheid die de verschil lende veer- en vrachtpoten bood. Dekknechten, conducteurs, machinisten, sto kers en kapiteins in verschillende ploegendiensten. Het werd niet best betaald bij de Rotterdamse Tramweg Maatschappij, vooral niet de jaren voor en na de oorlog, maar je had zekerheid, een vast bestaan. Bij het nakende verdwijnen van de pont, op 6 juli, spraken we daarover met de 86-jarige Willem Schraver, een decennia lang dekknecht op de veerboten. ten, schilderen, soppen, de goede ren van en aan boord sjouwen zo als de postzakken maar ook de melkbussen van de Nieuwerkerk- se melkfabriek. Met een kruiwa gen werden de kolen voor de ke tels aan boord gesjouwd waarbij zelfs kapitein Roth mee hielp sjouwen vanwege de korte tijd die daarvoor beschikbaar was. Schra ver bracht ook het geld van de con ducteurs naar het postkantoor, sjouwde briketten voor de stoom tram of vergelde de goederenwa gons die met de Schouwen Duive- land overstaken. Eerst met een handkar, later op de bakfiets, trok Schraver van Zijpe naar Bruinisse voor het bestellen van pakketjes en expressegoed onder rembours bij de mensen thuis. 13,38 per week verdiende hij maar als er bijvoorbeeld een stoomslang kapot ging trok de Maatschappij daar nog twee kwartjes of een gulden van af, als boete. Willem Schraver heeft, net als tientallen andere Bruenaars, op bijna alle boten van de RTM gevaren. Zoals op de Minister Leley van Zijpe naar Numansdorp onder de Het pontje van Zijpe: Een van de werkplekken van Willem Schra- De handen van Willem Schraver hebben in de scheepsvaartwereld nooit verkeerd gezeten. De veer boten, de beurtvaart en mossel- kotters hebben voor hem geen ge heim, en hij vertelt er met plezier over al waren er soms benauwen de tijden zoals tijdens de oorlog. Hij voer toen op de stoomboot Zij pe van Dintelsas naar Middelhar- nis, alleen 's nachts vanwege het gevaar door de Engelsen bescho ten te worden. Hij werd er door de oude kapitein Van Ree bijgehaald. Op de oude Zijpe waar Cor Kok en Jan Boogaard machinist waren en Joost Kik en Piet Quaak conduc teur. Sjouwen Als dekknecht kwam hij voor alle voorkomende karweien te staan. Het vastleggen van de bo- legendarische kapitein Jan Roth, waarop Toon Huson en Henk Kok (vader van Cor) machinist waren en Leen van Vessem en Giljam v. d. Berge de stokers waren. Of op de vrachtboot Schouwen Duive- land waar Jan de Keyzer en Kees v. d. Berge kapitein, Joh. v. d. Werf stuurman, Toon Haeck en Jan Bolijn machinist en waarop soms ook weer Giljam v. d. Berge stoker was. In de eerste dagen van de Tweede Wereldoorlog, toen de Duitse vliegtuigen bij honderden over het eiland vlogen, werden de Zijpe, de Minister Leley en de Stad Zierikzee in alle stilte naar Bres- kens gevaren om vandaar uit vluchtelingen over te zetten en dan over te steken naar Engeland. Beschoten Schraver was ook aan boord van dat transport maai; de bemanning moest toezien hoe de schepen in de haven van Breskens door de Duit sers werden beschoten en in de grond werden geboord. Hoe ge vaarlijk het blijven varen in die oorlogsjaren was bleek wel uit het trieste feit dat drie Bruenaars daar het leven bij lieten. Toon Haeck, Stoffel Jumelet en Anthon Huson lieten het leven bij beschie tingen van hun boot terwijl Jan de Keyzer gewond werd. Willem Schraver moest na de inudatie van Schouwen Duiveland door de Duitsers (zoals de meeste bewo ners) evacueren en kwam uitein delijk in Dinteloord terecht omdat hij kon varen op de dienst daar van Dintel naar Middelharnis. Altijd 's nachts want overdag schoten de Engelsen op alles wat bewoog op het water. Eind 1944, toen de Geallieerde confrontatie met de Duitsers in Brabant in alle hevigheid werd meegemaakt, dook het personeel van de boten onder. Na die donkere en voor ve len zo benauwde tijd keerde Schraver niet meer terug op de bo ten van de RTM. Na enkele jaren op de beurt- vaarder van Johannes v. d. Berge gevaren te hebben voer hij daarna 20 jaar op de mosselkotter Bru 3 van Jumelet-Vijverberg tot z'n pensionering, meer dan 20 jaar ge leden. Maar stil zitten allerminst. Tijdens dit gesprek hield hij angstvallig de klok in de gaten want hij moest op tijd in de Bruse oudheidskamer zijn waar hij als gids-suppoost functioheert, hij is nog steeds notabel in de NH-kerk en gaat elke zondag met de collec- tezak rond. Hij heeft 55 jaar in een zangkoor gezeten waarvan vele ja ren voorzitter van het Hervormde kerkkoor en stond meer dan een halve eeuw z'n mannetje in het muziekkorps (met bestuursfunc ties), beginnend van trombone tot de grote S-bas aan toe. „Nooit te gen werk opzien maar gelijk aan pakken", dat is het devies van de 86-jarige Willem Schraver, die niet alleen z'n sporen verdient in de maritieme geschiedenis van de vissersplaats maar ook in de Bru se samenleving. Willem Schraver, mijmerend langs de waterkant. Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDËBEURS - TEL.U1110H6255 ZIERIKZEE - Bijna twee derde vai de Nederlanders (64 procent) vint gemiddeld dat van een schoolwel c van 30 lesuren voor leerlingen van tot 15 jaar drie of meer uren an aardrijkskunde moet worden lu steed. Dit blijkt uit het maandag presenteerde resultaat van en NIPO-enquête, gehouden in opdraat van het Koninklijk Nederlands Ar- drijkskundig Genootschap (KNAC). In het wetsvoorstel voor de baas vorming van minister Deetrrin wordt voorgesteld het huidige aaml van'twee lesuren aardrijkskunde er week in de onderbouw van het voqt- gezet tot een uur per week terugje brengen. Het KNAG heeft maandg- middag mevrouw Ginjaar-Mas, staatssecretaris van onderwijs en we tenschappen een exemplaar van bt onderzoeksrapport aangeboden. De enquête toont aan dat het niveu van elementaire aardrijkskundig kennis bij Nederlanders niet bijzo- der hoog is. 42 procent weet niet i welke provincie Oude Pekela ligt, 2 procent weet dit niet van Woen- drecht. 34 procent van de Nederlai- ders weet niet dat Frankrijk een lari van de Europese Gemeenschap is di net aan de Middellandse zee ligt, 3 procent weet niet dat de afstam Amsterdam-Athene over de weg grö ter is dan de afstand Amsterdam Moskou, terwijl 75 procent niet wee' dat Tokyo dichter bij Seoul ligt dar. Hongkong en Singapore. (IV) ZIERIKZEE - Prins Willem III brengt het er in de Nederlandse historieboeken in de regel goed af. Dat hoeft niet te verbazen. Meer nog dan Prins Willem I (de Zwij ger) heeft Willem III een vooraanstaande rol gespeeld in de internationale politiek van zijn dagen. Die rol dankte hij aan zijn huwelijk in 1677 met Mary Stuart, de oudste dochter van de hertog van York. Deze was de naastgerechtigde tot de Engel se troon. Koning Karei II had geen (wettige) kinderen. De vloot van prins Willem III, 1688. Voor velen was Willem III de red der van het vaderland. Hij was het geweest die op succesvolle wijze de oorlog tegen Engeland, Frankrijk, Munster en Keulen had beëindigd. In 1661 kreeg het Zierikzeese stad huis een uitbreiding. Aan de ooste lijke achterzijde werd bovenop 's Landskamer (de vergaderruimte van het Waterschap Schouwen) een zogenaamde vertrekkamer ge bouwd. Deze kamer werd voor ver schillende doeleinden gebruikt. Thans is het de kamer van de burge meester. In 1673 besloten de Zierik zeese bestuurders de kamer te voor zien van een fraai betimmerde schoorsteen. Het lag voor de hand deze tc versieren met het wapen van stadhouder Willem II. Onder het wapen van de Prins prijkt het wapen van de Staten van Zeeland. Het stadswapen van Zie rikzee staat eveneens centraal. On der het stadswapen is het wapen schild van Duiveland te zien. De stad Zierikzee was ambachtsheer van de Vierbannen van Duiveland. Boven het wapen van de Prins is het stadswapen van Brouwershaven aangebracht. Links en rechts zijn wapens afge beeld van de heerlijkheden op Schouwen-Duiveland. Een uitzon dering vormt het wapen van Stave- nisse waarover de stad Zierikzee de hoge jurisdictie uitoefende. Echter zijn niet alle wapens opgenomen. Die van Bruinisse, Looperskapelle, Noordgouwe, Sirjansland en Zonne- maire ontbre ken om onduidelijke redenen. Tij dens de Franse tijd werden de wa pens weggeschilderd (1798). Ze pasten niet in het gelijkheidsstre- ven van de revolutionairen van die dagen. In 1878 werden ze weer te- voorschijn gehaald. Spanningen in Europa Het laatste kwart van de 18de eeuw kenmerkte zich door de voort durende tegenstellingen tussen Frankrijk, Engeland, Spanje en de Duitse keizer. Daarnaast speelde controverse tussen Rooms- Katholieken en Protestanten een belangrijke rol. In 1685 herriep de Franse koning Lodewijk XIV het edict van Nantes, dat de gerefor meerden een zekere mate van gods dienstvrijheid waarborgde. Als ge volg daarvan emigreerden vele Franse hugenoten. Velen trokken naar de Republiek der Zeven Ver enigde Nederlanden. Ook in Zierik zee kwam er een aantal. De leden van de familie Jumelet zijn afstam melingen van hugenoten. De strijd tussen Rooms-Katho- lieken en Protestanten kwam in Engeland tot een climax. In 1685 werd de katholieke Jacobus II, de schoonvader van Prins Willem III, koning. Hij nam verschillende maatregelen in het voordeel van de katholieken, waaronder de gevan genneming van zeven Anglicaanse bisschoppen. De Protestantse voor aanstaande staatslieden zochten daarop contact met Willem III en zijn vrouw om hen te bewegen tot een interventie in Engeland. Hun vrees was groter geworden toen in 1688 Jacobus II een zoon werd gebo ren waardoor het katholieke regi me bestendigd leek te worden. Een grote oorlogsvloot werd in ge reedheid gebracht om de Engelse koning te verdrijven. Doeke Roos heeft in zijn recente publicatie over Prins Willem III en de Zeeuwse ad miraal Cornelis Evertsen die vloot passend omschreven als de Neder landse Armada. Want groot was die vloot zeker, ongeveer 50 oorlogs schepen en bijna 350 transportsche pen lagen bij Hellevoetsluis gereed om een expeditieleger van 21.000 man naar Engeland te brengen. Op 26 oktober nam Prins Willem III op ontroerende wijze afscheid van de Staten-Generaal. Hij riep God tot zijn getuige aan dat er geen per soonlijke drijfveren waren voor zijn tocht. Alleen de handhaving van het Protestantisme en van de vrijheid en de rechten van Engeland wilde hij dienen. Hij vertrouwde op „den Almachtighen Godt ende dat die sijn aanslagen met Sijnen Godde- lijcken zegen soude begenadigen". Het vertrek Op 30 oktober 1688 koos de vloot zee. Niet Cornelis Evertsen kreeg het bevel, maar de Engelse admi raal Arthur Herbert. Zo wilde men het vertrouwen van de Engelsen winnen. De Prins was aan boord van het schip Den Briel. Van de voorsteven woei de Prinsenvlag met daarop de wapens van Oranje- Nassau, en Stuart. Het opschrift „Pro religione et pro libertate" (voor de godsdienst en voor de vrij heid) was aangebracht, met daaron der het fiere „Je maintiendrai" (ik zal handhaven). De tocht leek een regelrechte ramp te worden. Een zware storm dreef de schepen uiteen en besloten moest worden terug te keren. Nadat de schade was her steld werd op 11 november een nieu we poging ondernomen. Nogmaals koos de vloot het ruime sop. Mary Stuart, Willems gemalin, keek de schepen achterna vanaf de toren van Den Briel. Vanaf de Schouwse duinen was de vloot goed te zien. Velen gingen het schouwspel gadeslaan. Onder hen waren de' Zierikzeese apothe ker Michiel Oostdijck en zijn vrouvv Isabella Tradel met hun zoontje Michiel. In zijn notitie boekje schreef dc apotheker dat hij de schepen had gezien „soo is de selfde vloot met sijn hoogheyt de prins van Oranje daer op weder den 11 november in see geloopen, het- welck wij mede hebben gesien". Begunstigd door goede wind - men schreef over een Protestantse wind - landde de vloot op 14 novem ber 1688 in de Tbrbay aan de zuid kust van Engeland. Geleidelijk voegden de Engelsen zich bij Wil lem III. Naar Londen werd het een ware zegetocht. Willem werd inge haald als de redder van Engeland. De „Glorious Revolution" ofwel de „Roemrijke Omwenteling" was be gonnen. Jacobus II vluchtte, werd gepakt, vluchtte opnieuw en week uit naar Frankrijk. Op 21 april 1689 werden Willem en Mary gekroond tot koning en koningin van Enge land. Beiden ondertekenden de „Bill of Rights" of „Declaration". Hierin waren de rechten van het parlement vastgelegd. Sinds 1689 is Engeland dan ook een constitutio-! nele monarchie. De ministeriële verantwoordelijkheid werd vastge legd. Het begin van de parlementai re democratie. Dit jaar is het 300 jaar geleden dat de „Glorious Revolution" plaats vond. Dat geeft voldoende aanlei ding om aandacht te vragen voor as pecten uit de tijd van de koning-stadhouder. Diverse musea hebben speciale tentoonstellingen ingericht. Het Haags Historisch Museum belicht de band tussen Wil lem III en Den Haag, onder de titel: „lek gaff er wel honderdduysent gulden om". Die verzuchting kwam uit de mond van de koning- stadhouder uit heimwee naar de Haagse mei-kermis. Schilderijen uit de Engelse koninklijke collectie, door Willem III meegenomen, zijn te zien in het Mauritshuis in Den Haag. Ook Het Loo doet mee aan de activiteiten. Willem III liet dit pa leis bouwen. Het Maritiem Museum Prins Hendrik in Rotterdam pre senteert een tentoonstelling naar aanleiding van de overtocht in 1688. De vloot van Willem III zal het mid delpunt zijn. Ook in Zéeland wordt aandacht gevraagd voor Willem III. In Veere is een expositie ingericht in het stadhuis. De relatie tussen deze stad en Willem III - hij was markies van Veere - wordt belicht. In het Mu seum De Schotse Huizen worden 16 8 (S 1988 In 1988 is het 300 jaar geleden dat de Glorious Revolution ofwel de Roemrijke Omwenteling zich voltrok. Stadhouder Prins Wil lem III verdreef in dat jaar zijn schoonvader Jacobus II van de Engelse troon. Een jaar later werd Willem III samen met zijn vrouw Mary gekroond tot koning en kotiingin van Engelatid, Schot land en Ierland. Deze feiten zijn aanleiding voor tal van mani festaties en evenementen. In een artikelenreeks wordt na der ingegaan op de historische re laties tussen koning-stadhouder Willem III en Zierikzee. schilderijen en aquarellen tentoor- gesteld met als thema „De zee ai verbinding tussen Nederland en Ei- geLand". Het betreft werd van ce oud-zeeloods Nico Hopman uit Vli>- singen. De Stichting Delta Culti- reel houdt in één van de kapellen.n de Grote Kerk van Veere een tm- toonstelling over Zeeland en Wilhm III. Van 15 juni tot 15 septembej is in de Zeeuwse Bibliotheek ie Md- delburg een expositie te bezichtigen over de veerdienst tussen Engehnd en Zeeland. (Wordt venbigd) HjUlL Schoorsteen in de burgemeesterskamer van het stadhuis. 1673.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4