BECAM
Volkswagen Passat 1.8 CL
Chrysler invasie in Europa
Stichting vraagt aandacht voor
restauratie stoom-zeesleepboot
Muziekseizoen in Dreischor
geopend met dubbelconcert
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Bel BECAM:
05270-16991*
Commissie
vergadering
Westerschouwen
Auto total
loss door
aanrijding
Kwaliteit heeft zijn eigen prijskaartje
Autonieuws
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
4
De Ebro strandde in 1958 voor de kast van Schouwen
ZIERIKZEE - Zes van de acht caissons waarmee het dijkgat bij de Schelphoek na de
ramp werd gesloten hingen aan de tros van de Ebro. Op 11 januari 1958 strandde deze
stoom-zeesleepboot voor de kust van Schouwen om vervolgens 28 jaar lang in het zoute
Oosterscheldewater te blijven liggen. Bijna twee jaar geleden werd het schip gebor
gen. Dat alles was te zien en te lezen bij een eendagstentoonstelling in café De Ge
kroonde Suikerbiet aan de Nieuwe Haven te Zierikzee.
In de Gekroonde Suikerbiet was er een tentoonstelling over de zeesleepboot De Ebro. (Foto: Joop van Houdt).
De huidige eigenaar van de sto'om-
zeesleepboot, de Stichting Stoom-
zeesleepboot Ebro vroeg hiermee op
Schouwen-Duiveland aandacht voor
de restauratie van dit stukje 'Hol
lands glorie'. Een klus waarmee in
oktober 1986 werd begonnen nadat de
Taklift 4 het vergane schip had ge
licht en naar de Scheldepoortwerf in
Vlissingen had gebracht. De stich
ting, die in januari 1987 speciaal voor
de restauratie van het schip wez-d op
gericht, hoopt deze laatste Neder
landse stoomzeesleper in 1995 weer in
de vaart te hebben.
Museumfunctie
Het schip krijgt dan een museum
functie, een recreatieve functie voor
rondvaarten en vistochten en een re
presentatieve functie. De kosten voor
het restaureren bedragen naar- ver
wachting drie miljoen gulden. De
stichting hoopt hiervan ongeveer een
miljoen via subsidies van de overheid
terug te krijgen en de rest bijeen te
brengen via giften en donaties van
particulieren en verenigingen. Ruim
100.000 gulden is al bespaard door de
inzet van ruim 30 vrijwilligers die bij
de restauratie helpen en de benodig
de berekeningen maken. Tevens is het
schip leerwerkproject voor diverse
technische scholen in Nederland die
op die manier ook een steentje bij
dragen aan de opknapbeurt. Volgens
J. A. Heijliger van de Stichting
Zeesleepboot Ebro wordt vanuit
Schouwen-Duiveland tot nu toe nog
niets bijgedragen aan de restauratie
van de zeesleepboot.
Enkele tientallen belangstellen
den kwamen naar De Gekroonde
Suikerbiet om zich daar even te ver
diepen in de geschiedenis van de Ne
derlandse sleepvaart en in de zee
sleepboot Ebro in het bijzonder. Via
foto's, teksten en materialen kregen
zij een beeld van dit stukje Hollands
glorie.
De stoom-zeesleepboot Ebro werd
in 1931 gebouwd in Rotterdam als
zeesleepboot van het type waarmee
de Nederlandse Zeesleepvaart rede
rijen sedert 1895 zeer succesvol heb
ben geopereerd op de wereldzeeën.
Het schip is bijna 38 meter lang en
ruim zeven meter breed. Het heeft
een diepgang van 3,75 meter en kon
varen met een snelheid van 10,5
knoop. De Ebro werd gebouwd als ko-
lenstoker en in 1948 omgebouwd tot
oliestoker. Men voerde met het schip
vele internationale sleepreizen en
bergingen uit. Het voer in 1939 en
1940 in dienst van de Koninklijke Ma
rine en werd ingezet voor de kustbe
waking in de monding van de Ooster-
schelde en Westerschelde. Tijdens de
Tweede Wereldoorlog was de Ebro
werkzaam aan de westkust van Enge
land, Wales en Schotland.
Zwaar stormweer
Op 11 januari 1958 vertrok de
stoom-zeesleepboot uit de haven van
Vlissingen om tijdens zwaar storm
weer assistentie te verlenen aan het
Nederlandse vrachtschip Lindekcrk
dat in de monding van de Ooster-
scheldc- in nood verkeerde. Door de
zware storm raakte de Ebro aan de
grond op de zandbank Banjaard voor
de kust van Schouwen, sloeg lek en
zonk. De gehele bemanning werd in
de storm gered door een reddingsboot
uit Vee re. Ruim 28 jaar later ondekte
de amateurduiker Jan Plat dat de
Ebro vrij van zand rechtop de Ban-
Hel schip werd geborgen door de
belangeloze medewerking van sleep
vaart- en bergingsbedrijf Smit-Tak
International en de Koninklijke
Maatschappij De Schelde die ruimte
op de Scheldepoortwerf beschikbaar
stelde. Op de expositie in De Ge
kroonde Suikerbiet was onder ande
re een patrijspoort van de Ebro te
zien in de staat zoals hij uit het
Oosterscheldewater kwam. En daar
naast een gerestaureerde. ,,Zo is zij
gevonden. En zo wordt zij weer met
uw hulp", aldus de begeleidende
tekst.
De expositie werd in de afgelopen
jaren in verschillende delen van Zee
land getoond. Tijdens deze eerste
keer op Schouwen-Duiveland be
stond voor belangstellenden ook de
gelegenheid om gekoppeld aan het
bezoek een vaartocht te maken op de
Oosterschelde met een kiistsleep-
boot. Enkele tientallen mensen
maakten hiervan gebruik.
BURGH-H AAMSTEDE - Op don
derdag 26' mei vergadert de commis
sie voor ruimtelijke ordening van de
gemeente Westerschouwen. De ver
gadering wordt gehouden in het ge
meentehuis en begint om 19.30 uur.
Op de agenda onder andere een
hoorzitting terzake .van de bezwaar-
schriften, die ingekomen zijn tegen
het ontwerp-bestemmingsplan Dreef
waarin het tracé voor dc randweg bij
Renesse. Verder komt aan de orde een
plan tot uitbreiding van het Neder
lands Hervormd kerkgebouw in
Burgh.
SCHARENDIJKE - De auto van N
C. uit Hellevoetsluis raakte bij een
aanrijding op de oostelijke parallel
weg van de Brouwersdam total loss.
Er deden zich geen persoonlijke on
gelukken voor.
C. reed over de parallelweg richting
Scharendijke en sloeg plotseling
linksaf de berm in. B. B. uit Kerk rade
naderde uit' de tegenovergestelde
richting, kon zijn auto niet meer tij
dig tot stilstand brengen en botste
bijna frontaal op C. De auto van B.
raakte aan de voorzijde beschadigd.
Fanfares Crescendo eri Déterminato
DREISCHOR Met een dubbelconcert in de muziek
tent van de fanfares Crescendo uit Dreischor en Determi
nate uit Klundert is het muziekseizoen in Dreischor ge
opend. Beide muziekgezelschappen staan onder leiding
van dirigente Ij. van Mechelen. Bijna honderd belang
stellenden waren op de Ring om het concert bij te wonen.
Het eerste gedeelte van de muzika
le happening werd verzorgd door de
fanfare Deterrninato uit Klundert.
Zij speelde de William Tell mars, de
Moonliner Rockmars en enkele ande
re muziekstukken waaronder het
langzame, gedragen muziekstuk Me-
morv for Cats en het vlotte Alexan
ders Ragtime band.
Tapas de Cocina
Na een pauze stapte dirigenfce Van
Mechelen opnieuw op de muziektent
om ditmaal Crescendo te dirigeren.
De uit dertig muzikanten bestaande
fanfare opende met Serenata van W.
Laserpms en speelde onder andere
deel een en vier van de Tapas de Coci
na van K. Vlak.
Het uit vier delen bestaande mu
ziekstuk waarmee zij op 28 mei uit
komt op het KNF-muziekconcours in
Middelburg.
Het muziekgezelschap uit Drei
schor komt op het landelijke con
cours uit in de afdeling uitmuntend
heid. De op twee na hoogste afdeling.
„Dat is voor de eerste keer sinds we
fanfare zijn en de KNF een nieuwe
indeling heeft gemaakt in de con
coursen", aldus enkele van de muzi
kanten. Er wordt sinds enkele weken
dan ook druk gerepeteerd in Drei
schor. „Normaal oefenen we een keer
per week- Maar nu wel twee a drie
keer".
Het concert in de muziektent op de
Ring luidde naar verwachting van de
muzikanten een seizoen in waarin in
Dreischor ongeveer vijf concerten te
verwachten zijn. „Onder andere een
kerkconcert volgende week".
Met'een dubbelconcert van Crescendo en Deterrninato werd het muzieksei
zoen in Dreischor geopend. (Foto: Joop van Houdt).
Het werd tijd dat de Passat vernieuwd
werd want hij was duidelijk wat oubollig
aan het worden en viel uit de toon bij de
VW-Audi familie doorzijn vierkante lij
nen. De nieuweling is niet meer lever
baar als hatchback maar alleen als Sedan
of Variant
Te gast hadden wij de Passat 1.8 CL. die
waarschijnlijk wel het best verkocht zal
gaan worden. Met de 1781 cm3 motor
wordt een vermogen gehaaid van 66 kW
waarmee deze Passat tot zeer bevredi
gende resultaten komt Het houdt echter
niet over, zodat het mij lijkt dat de 53
kW uitvoering domweg te licht zal zijn
om plezierig mee te verkeren. Het uiter
lijk is doordacht Neem bijvoorbeeld zijn
voorkant, die geheel gesloten lijkt te zijn
maar de luchtaanvoer voor de motor
gaat via het VW-embleem. Voor de
motorkoeling komt de lucht van onder
de bumper vandaan en zo blijkt weer dat
een grill overbodig kan zijn. Uiteraard
zijn er voor en achter schokabsorberen-
de bumpers gemonteerd, die kleine par-
keerschades kunnen verwerken en de
zijkanten zijn voorzien van een dikke
stootrand voor datzelfde doel. Bij het
openen van de achterklep gaat tevens dc
helft van de achterverlichting mee, een
handige vinding - "geleend" van Audi -
omdat de drempel van de kofferruimte
laag blijft en de ruimte in dc breedte ook
groot blijft voor het laden van grote
spullen. De deuropeners zijn strak gc-
stylecrd en door aan de greep te trekken
beweegt het geheel naar buiten toe en
opent het portier gemakkelijk, zonder
dat het - lange - nagels kost.
Opvallend aan de voorkant van de nieuwe Passat is dal de grill ontbreekt. Koellucht
voor de motor wordt onder de bumper aangezogen.
is fors en dik en ligt daardoor plezierig in
dc hand. Verder straalt deze Passat iets
uit van: zo zie ik er over 100.000 km ook
nog uit. Alles is overzichtelijk op het
dashboard, niets vaü er weg achter het
stuur of is dusdanig geplaatst dat je er
voor uit de stoelleuning moet komen.
Standaard is er in iedere Passat een vijf-
vcrsncllingsbak gemonteerd die goed
schakelt Alleen vraagt het enige gewen
ning omdat de schakelafstand wat groter
is dan je verwacht. De vciligheidsgordels
zijn in hoogte verstelbaar maar voor
kleine mensen is dc zitpositic wat te laag
om prettig alles te overzien. Achterin is
De nieuwe Passat is een wagen die weliswaar wat zwaar stuurt maar verder zet
plezierig rn goed rijdt.
Niet kaai
De CL-versie is de goedkoopste uitvoe
ring maar er zitten wel twee van binne
nuit verstelbare buitenspiegels op en ook
getint glas is standaard zodat het begrip
"standaard kaal" bij deze Passat niet zo
aanwezig is. Niet dat hij nu overladen is
met extra's maar compleet is hij wel. Van
binnen straalt de Passat degelijkheid uit.
Alles is stevig, de stoelen zitten goed en
geven overal een prettige steun, het stuur
er een zee van ruimte, zelfs al staan de
voorstoclcn in de achterste stand. Dan
nog is er ruim voldoende beenrvimte
voor zeer lange mensen. Een leuke en
handige niimtcwinncr isdc ncerklapbare
achterbank, waarmee je dc kofferruimte
aanzienlijk vergroot.
Voldoende
Zoals al eerder gezegd is deze motor
voldoende om in het verkeer mee te ko-
door Rein Leppink
Geld:
Volkswagen Passat 1.8 CL 38.250,-
incl. BTW. Motorrijtuigenbelasting van
630,-tot 652,-per jaar.
men maar enorme prestaties mogen we
niet verwachten op dit gebied. De acce
leratie van 0 tot 100 km/h doet deze
1135 kg wegende Passat in 14 sec, terwijl
erom de topsnelheid te behalen wel veel
geduld nodig is. Maar hij haalde toch 180
km/h. Het brandstofverbruik was tijdens
de test I liter loodvrije normale benzine
op 1 J,2 km, wat zeer redelijk is voor
deze met een katalysator uitgeruste
Passat. Tijdens het rijden merkje duide
lijk dat de auto underpowered is, oftewel
gebouwd op veel meer kW's want de
wcgligging is subliem. Niets is hem te dol,
hij vergeeft alle rare streken van dc be
stuurder, wegoneffenheden worden
goed opgevangen doorzijn straffe vering
cn ook van spoorvorming heeft hij geen
last. Wat wel als hinderlijk werd ervaren
is de enorm zware besturing, helemaal
bij parkeren in de stad. Een stuurbe-
krachtiger is dan ook een mast en zou ik
zeker als extra aanraden.
De remmen doen hun werk voorbeeldig
en zijn goed te doseren maar voor dc
liefhebbers van echt remgemak (veilig
heid) is er een ABS verkrijgbaar. Helaas
tegen een meerprijs maar toch prima dat
dit ABS op alle Passals tc leveren is.
Conclusie
Zoals verwacht hangt er geen prijskaar
tje aan maar een prijskaart. Deze Passat
1.8 CL moet 38.250.- kosten, wat
natuurlijk een forse prijs Ls. Dc Passat
straalt degelijkheid uit en als hij dat ook
in dc praktijk waar maakt, is hij dit geld
terdege waard want het is een zalige auto
die alleen een beetje te zwaar stuurt.
Prestaties:
Topsnelheid 180 km/h. Acceleratie van
0 tot 100 km/h 14 sec., brandstof ver
bruik 1 liter Ioodvrij normaal op 11.2
km. Alle metingen tijdens de test.
Techniek:
Motor type: 4 cilinder lijnmotor
dwars voorin geplaatst; cilinderin
houd: 1781 cm3; boring-cn slag:
81x86,4 mm; compressieverhouding:
9:1max. vermogen: 66 kW bij 5250
tpm; max. koppel: 142 Nm bij 3000
tpm; aandrijving: op de voorwielen;
wielophanging: voor d.m.v. vcerpo-
ten en door triangels aan de onderzij
de, stabilisator. Zelfcorrigerende
stuurinrichting, achter achteras mei
koetscom'geicnde ophanging en
schokdempers met stabilisator; velg-
maat: 6J x 14; bandenmaat: 185/65
R14T: lengte: 457,3 cm; breedte:
I70,4cm; hoogte: 142,8cm; wielba
sis 262,3 cm; spoorbreedte voor:
147,9cm en achter: 142.2 cm; draai-
cirkel: 10,7 meter; tankinhoud: 70
liter; massa: 1135 kg;
Chryslergebeuren toch een brave partij
mee want zij vertegenwoordigt Chrysler
ook in Duitsland, Oostenrijk en België.
Geen slagschepen
Wat de auto's zelf betreft moet u niet de
illusie hebben dat het om van die grote
Amerikaanse slagschepen gaat met dik
ke V8 motoren. Nee. het succes van
Chrysler in Amerika is juist gebaseerd op
automobielen die eerder Europees dan
Amerikaans aandoen. De V8 motoren
Chrysler GTS Turbo
Ooit was Chrysler hier een bekend merk
maar sinds de verkoop van de Simca en
Rootes fabrieken aan Peugeot werd het
stil rond de naam Chrysler. Daar is ech
ter verandering in gekomen want
Chrysler onderneemt een hernieuwde
poging om Europa tc heroveren. Niet
door in [Europa te gaan produceren maar
door in Amerika geproduceerde auto
mobielen te gaan exporteren naar Euro
pa. Zo op het eerste gezicht een moeilij
ke zaak maar zeker niet kansloos, gezien
de lage dollarkoers.
Het grote probleem voor Chrysler lijkt
mij het vinden van goede frontsoldaten
in de vorm van dealers. Immers, de vroe
gere Chjysler dealers zijn bij Peugeot
terecht gekomen of hebben zich bij een
Chrysler Voyager
ander merk van een al dan niet goede
boterham verzekerd. De Nederlandse
importeur - een dochter van dc Louw
man-groep - blaast in dat Europese
Advertentie
Doorlopende
Persoonlijke leningen kredieten
netto
in handen
5.500 -
7 500 -
10 500 -
15 000
20 000 -
35 000 -
rneo»etnchf toopti|d m
D "m<J JSOOO O 77N p
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Rente fiscaal aftrekbaar
Tevens 2e hypotheken
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
looptijd
looptijd*
elf.
48 mnd.
60 mnd.
rente
141.74
119 17
11.4
193 29
162.50
1 1 4
265 56
222.33
103
37937
317 61
10.3
505.83
423 49
10,3
880 58
736.37
10.0
Bedrag
10 000 -
15.000 -
20 000
25 000-
rente en
af), p.mnd.
200.- p.mnd
300.- p mnd
400 - pmnd.
500.- p mnd.
leder bedrag lussen 1.000,- en 50.000,- en
verschillende looptijden mogelijk.
FIN. BEMIDDELING
Bedrijfsweg 26. Emmeloord
ma-vrij van 09.00-20.00 uur. za van 11.00-14,00 uur
zijn vervangen door dwars voorin ge
plaatste viercilinder motoren, al dan niet
voorzien van een turbo en de voorwielen
aandrijvend.
Programma
Hel hier in Nederland fe voeren pro
gramma bestaat uit de Chrysler ES en
GTS, drie - cn vijfdeurs auto's, thuis ho
rend in de klasse van dc Fond Escort en
de Opel Kadctl. Een forse stap hoger zit
de Chrysler LcBaron, die ondanks zijn
viercilinder motor cn voorwielaandrij
ving ook uiterlijk nog de nodige Ameri
kaanse trekjes heeft. Hij zal hier gele
verd gaan worden als Coupé en Cabrio
let. Tenslotte dc Chrysler Voyager, een
voituur dat dc strijd moet aanbinden met
dc Renault Espace, een ruimtewonder
met zitplaatsen voor zeven personen.
Bijna zou ik nog de twee Jeeps vergeten,
die duidelijk ook tot het pakket behoren
van Chrysler Import Holland. Het zijn
de Cherokee cn dc Wrangier, nazaten
van de originele Jeep. Vanaf 19 mei zijn
dc Chrysler produktcn tc bewonderen
bij dc nu 15 dcalcis. Het streven van
Chrysler Import Holland is om voor het
eind van dit jaar tc komen tot 25 dealers
en volgend jaar tot 45. Hieronder volgen
dc prijzen van de Chrysler automobie
len:
ES 2.5i 5-speed 35.995,-
ES Turbo 5-specd 38.995,-
GTS 2.5i 5-speed 39.995.-
GTS 2.5i auL 40.995.-
GTS Turbo 5-S^ced 42.995.-
GTS Turbo aul 43.995.-
LaBaron Couflc Turbo aul 63.000.-
LaBaron Cabrio'Turbo aut 69.995,-
GS Turbo 2 5-specd 58.995.-
Voyagcr SE 2.5i 5-specd 41.995.-
Voyager SE 3. Oi aut. 46.995,-
Vcyagcr LE 3.0i aut. 59.495.-