BECAM Volkswagen Passat 1.8 CL Chrysler invasie in Europa Stichting vraagt aandacht voor restauratie stoom-zeesleepboot Muziekseizoen in Dreischor geopend met dubbelconcert EEN ANDERE AUTO KOPEN? Bel BECAM: 05270-16991* Commissie vergadering Westerschouwen Auto total loss door aanrijding Kwaliteit heeft zijn eigen prijskaartje Autonieuws BECAM maakt het SNEL mogelijk! 4 De Ebro strandde in 1958 voor de kast van Schouwen ZIERIKZEE - Zes van de acht caissons waarmee het dijkgat bij de Schelphoek na de ramp werd gesloten hingen aan de tros van de Ebro. Op 11 januari 1958 strandde deze stoom-zeesleepboot voor de kust van Schouwen om vervolgens 28 jaar lang in het zoute Oosterscheldewater te blijven liggen. Bijna twee jaar geleden werd het schip gebor gen. Dat alles was te zien en te lezen bij een eendagstentoonstelling in café De Ge kroonde Suikerbiet aan de Nieuwe Haven te Zierikzee. In de Gekroonde Suikerbiet was er een tentoonstelling over de zeesleepboot De Ebro. (Foto: Joop van Houdt). De huidige eigenaar van de sto'om- zeesleepboot, de Stichting Stoom- zeesleepboot Ebro vroeg hiermee op Schouwen-Duiveland aandacht voor de restauratie van dit stukje 'Hol lands glorie'. Een klus waarmee in oktober 1986 werd begonnen nadat de Taklift 4 het vergane schip had ge licht en naar de Scheldepoortwerf in Vlissingen had gebracht. De stich ting, die in januari 1987 speciaal voor de restauratie van het schip wez-d op gericht, hoopt deze laatste Neder landse stoomzeesleper in 1995 weer in de vaart te hebben. Museumfunctie Het schip krijgt dan een museum functie, een recreatieve functie voor rondvaarten en vistochten en een re presentatieve functie. De kosten voor het restaureren bedragen naar- ver wachting drie miljoen gulden. De stichting hoopt hiervan ongeveer een miljoen via subsidies van de overheid terug te krijgen en de rest bijeen te brengen via giften en donaties van particulieren en verenigingen. Ruim 100.000 gulden is al bespaard door de inzet van ruim 30 vrijwilligers die bij de restauratie helpen en de benodig de berekeningen maken. Tevens is het schip leerwerkproject voor diverse technische scholen in Nederland die op die manier ook een steentje bij dragen aan de opknapbeurt. Volgens J. A. Heijliger van de Stichting Zeesleepboot Ebro wordt vanuit Schouwen-Duiveland tot nu toe nog niets bijgedragen aan de restauratie van de zeesleepboot. Enkele tientallen belangstellen den kwamen naar De Gekroonde Suikerbiet om zich daar even te ver diepen in de geschiedenis van de Ne derlandse sleepvaart en in de zee sleepboot Ebro in het bijzonder. Via foto's, teksten en materialen kregen zij een beeld van dit stukje Hollands glorie. De stoom-zeesleepboot Ebro werd in 1931 gebouwd in Rotterdam als zeesleepboot van het type waarmee de Nederlandse Zeesleepvaart rede rijen sedert 1895 zeer succesvol heb ben geopereerd op de wereldzeeën. Het schip is bijna 38 meter lang en ruim zeven meter breed. Het heeft een diepgang van 3,75 meter en kon varen met een snelheid van 10,5 knoop. De Ebro werd gebouwd als ko- lenstoker en in 1948 omgebouwd tot oliestoker. Men voerde met het schip vele internationale sleepreizen en bergingen uit. Het voer in 1939 en 1940 in dienst van de Koninklijke Ma rine en werd ingezet voor de kustbe waking in de monding van de Ooster- schelde en Westerschelde. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de Ebro werkzaam aan de westkust van Enge land, Wales en Schotland. Zwaar stormweer Op 11 januari 1958 vertrok de stoom-zeesleepboot uit de haven van Vlissingen om tijdens zwaar storm weer assistentie te verlenen aan het Nederlandse vrachtschip Lindekcrk dat in de monding van de Ooster- scheldc- in nood verkeerde. Door de zware storm raakte de Ebro aan de grond op de zandbank Banjaard voor de kust van Schouwen, sloeg lek en zonk. De gehele bemanning werd in de storm gered door een reddingsboot uit Vee re. Ruim 28 jaar later ondekte de amateurduiker Jan Plat dat de Ebro vrij van zand rechtop de Ban- Hel schip werd geborgen door de belangeloze medewerking van sleep vaart- en bergingsbedrijf Smit-Tak International en de Koninklijke Maatschappij De Schelde die ruimte op de Scheldepoortwerf beschikbaar stelde. Op de expositie in De Ge kroonde Suikerbiet was onder ande re een patrijspoort van de Ebro te zien in de staat zoals hij uit het Oosterscheldewater kwam. En daar naast een gerestaureerde. ,,Zo is zij gevonden. En zo wordt zij weer met uw hulp", aldus de begeleidende tekst. De expositie werd in de afgelopen jaren in verschillende delen van Zee land getoond. Tijdens deze eerste keer op Schouwen-Duiveland be stond voor belangstellenden ook de gelegenheid om gekoppeld aan het bezoek een vaartocht te maken op de Oosterschelde met een kiistsleep- boot. Enkele tientallen mensen maakten hiervan gebruik. BURGH-H AAMSTEDE - Op don derdag 26' mei vergadert de commis sie voor ruimtelijke ordening van de gemeente Westerschouwen. De ver gadering wordt gehouden in het ge meentehuis en begint om 19.30 uur. Op de agenda onder andere een hoorzitting terzake .van de bezwaar- schriften, die ingekomen zijn tegen het ontwerp-bestemmingsplan Dreef waarin het tracé voor dc randweg bij Renesse. Verder komt aan de orde een plan tot uitbreiding van het Neder lands Hervormd kerkgebouw in Burgh. SCHARENDIJKE - De auto van N C. uit Hellevoetsluis raakte bij een aanrijding op de oostelijke parallel weg van de Brouwersdam total loss. Er deden zich geen persoonlijke on gelukken voor. C. reed over de parallelweg richting Scharendijke en sloeg plotseling linksaf de berm in. B. B. uit Kerk rade naderde uit' de tegenovergestelde richting, kon zijn auto niet meer tij dig tot stilstand brengen en botste bijna frontaal op C. De auto van B. raakte aan de voorzijde beschadigd. Fanfares Crescendo eri Déterminato DREISCHOR Met een dubbelconcert in de muziek tent van de fanfares Crescendo uit Dreischor en Determi nate uit Klundert is het muziekseizoen in Dreischor ge opend. Beide muziekgezelschappen staan onder leiding van dirigente Ij. van Mechelen. Bijna honderd belang stellenden waren op de Ring om het concert bij te wonen. Het eerste gedeelte van de muzika le happening werd verzorgd door de fanfare Deterrninato uit Klundert. Zij speelde de William Tell mars, de Moonliner Rockmars en enkele ande re muziekstukken waaronder het langzame, gedragen muziekstuk Me- morv for Cats en het vlotte Alexan ders Ragtime band. Tapas de Cocina Na een pauze stapte dirigenfce Van Mechelen opnieuw op de muziektent om ditmaal Crescendo te dirigeren. De uit dertig muzikanten bestaande fanfare opende met Serenata van W. Laserpms en speelde onder andere deel een en vier van de Tapas de Coci na van K. Vlak. Het uit vier delen bestaande mu ziekstuk waarmee zij op 28 mei uit komt op het KNF-muziekconcours in Middelburg. Het muziekgezelschap uit Drei schor komt op het landelijke con cours uit in de afdeling uitmuntend heid. De op twee na hoogste afdeling. „Dat is voor de eerste keer sinds we fanfare zijn en de KNF een nieuwe indeling heeft gemaakt in de con coursen", aldus enkele van de muzi kanten. Er wordt sinds enkele weken dan ook druk gerepeteerd in Drei schor. „Normaal oefenen we een keer per week- Maar nu wel twee a drie keer". Het concert in de muziektent op de Ring luidde naar verwachting van de muzikanten een seizoen in waarin in Dreischor ongeveer vijf concerten te verwachten zijn. „Onder andere een kerkconcert volgende week". Met'een dubbelconcert van Crescendo en Deterrninato werd het muzieksei zoen in Dreischor geopend. (Foto: Joop van Houdt). Het werd tijd dat de Passat vernieuwd werd want hij was duidelijk wat oubollig aan het worden en viel uit de toon bij de VW-Audi familie doorzijn vierkante lij nen. De nieuweling is niet meer lever baar als hatchback maar alleen als Sedan of Variant Te gast hadden wij de Passat 1.8 CL. die waarschijnlijk wel het best verkocht zal gaan worden. Met de 1781 cm3 motor wordt een vermogen gehaaid van 66 kW waarmee deze Passat tot zeer bevredi gende resultaten komt Het houdt echter niet over, zodat het mij lijkt dat de 53 kW uitvoering domweg te licht zal zijn om plezierig mee te verkeren. Het uiter lijk is doordacht Neem bijvoorbeeld zijn voorkant, die geheel gesloten lijkt te zijn maar de luchtaanvoer voor de motor gaat via het VW-embleem. Voor de motorkoeling komt de lucht van onder de bumper vandaan en zo blijkt weer dat een grill overbodig kan zijn. Uiteraard zijn er voor en achter schokabsorberen- de bumpers gemonteerd, die kleine par- keerschades kunnen verwerken en de zijkanten zijn voorzien van een dikke stootrand voor datzelfde doel. Bij het openen van de achterklep gaat tevens dc helft van de achterverlichting mee, een handige vinding - "geleend" van Audi - omdat de drempel van de kofferruimte laag blijft en de ruimte in dc breedte ook groot blijft voor het laden van grote spullen. De deuropeners zijn strak gc- stylecrd en door aan de greep te trekken beweegt het geheel naar buiten toe en opent het portier gemakkelijk, zonder dat het - lange - nagels kost. Opvallend aan de voorkant van de nieuwe Passat is dal de grill ontbreekt. Koellucht voor de motor wordt onder de bumper aangezogen. is fors en dik en ligt daardoor plezierig in dc hand. Verder straalt deze Passat iets uit van: zo zie ik er over 100.000 km ook nog uit. Alles is overzichtelijk op het dashboard, niets vaü er weg achter het stuur of is dusdanig geplaatst dat je er voor uit de stoelleuning moet komen. Standaard is er in iedere Passat een vijf- vcrsncllingsbak gemonteerd die goed schakelt Alleen vraagt het enige gewen ning omdat de schakelafstand wat groter is dan je verwacht. De vciligheidsgordels zijn in hoogte verstelbaar maar voor kleine mensen is dc zitpositic wat te laag om prettig alles te overzien. Achterin is De nieuwe Passat is een wagen die weliswaar wat zwaar stuurt maar verder zet plezierig rn goed rijdt. Niet kaai De CL-versie is de goedkoopste uitvoe ring maar er zitten wel twee van binne nuit verstelbare buitenspiegels op en ook getint glas is standaard zodat het begrip "standaard kaal" bij deze Passat niet zo aanwezig is. Niet dat hij nu overladen is met extra's maar compleet is hij wel. Van binnen straalt de Passat degelijkheid uit. Alles is stevig, de stoelen zitten goed en geven overal een prettige steun, het stuur er een zee van ruimte, zelfs al staan de voorstoclcn in de achterste stand. Dan nog is er ruim voldoende beenrvimte voor zeer lange mensen. Een leuke en handige niimtcwinncr isdc ncerklapbare achterbank, waarmee je dc kofferruimte aanzienlijk vergroot. Voldoende Zoals al eerder gezegd is deze motor voldoende om in het verkeer mee te ko- door Rein Leppink Geld: Volkswagen Passat 1.8 CL 38.250,- incl. BTW. Motorrijtuigenbelasting van 630,-tot 652,-per jaar. men maar enorme prestaties mogen we niet verwachten op dit gebied. De acce leratie van 0 tot 100 km/h doet deze 1135 kg wegende Passat in 14 sec, terwijl erom de topsnelheid te behalen wel veel geduld nodig is. Maar hij haalde toch 180 km/h. Het brandstofverbruik was tijdens de test I liter loodvrije normale benzine op 1 J,2 km, wat zeer redelijk is voor deze met een katalysator uitgeruste Passat. Tijdens het rijden merkje duide lijk dat de auto underpowered is, oftewel gebouwd op veel meer kW's want de wcgligging is subliem. Niets is hem te dol, hij vergeeft alle rare streken van dc be stuurder, wegoneffenheden worden goed opgevangen doorzijn straffe vering cn ook van spoorvorming heeft hij geen last. Wat wel als hinderlijk werd ervaren is de enorm zware besturing, helemaal bij parkeren in de stad. Een stuurbe- krachtiger is dan ook een mast en zou ik zeker als extra aanraden. De remmen doen hun werk voorbeeldig en zijn goed te doseren maar voor dc liefhebbers van echt remgemak (veilig heid) is er een ABS verkrijgbaar. Helaas tegen een meerprijs maar toch prima dat dit ABS op alle Passals tc leveren is. Conclusie Zoals verwacht hangt er geen prijskaar tje aan maar een prijskaart. Deze Passat 1.8 CL moet 38.250.- kosten, wat natuurlijk een forse prijs Ls. Dc Passat straalt degelijkheid uit en als hij dat ook in dc praktijk waar maakt, is hij dit geld terdege waard want het is een zalige auto die alleen een beetje te zwaar stuurt. Prestaties: Topsnelheid 180 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h 14 sec., brandstof ver bruik 1 liter Ioodvrij normaal op 11.2 km. Alle metingen tijdens de test. Techniek: Motor type: 4 cilinder lijnmotor dwars voorin geplaatst; cilinderin houd: 1781 cm3; boring-cn slag: 81x86,4 mm; compressieverhouding: 9:1max. vermogen: 66 kW bij 5250 tpm; max. koppel: 142 Nm bij 3000 tpm; aandrijving: op de voorwielen; wielophanging: voor d.m.v. vcerpo- ten en door triangels aan de onderzij de, stabilisator. Zelfcorrigerende stuurinrichting, achter achteras mei koetscom'geicnde ophanging en schokdempers met stabilisator; velg- maat: 6J x 14; bandenmaat: 185/65 R14T: lengte: 457,3 cm; breedte: I70,4cm; hoogte: 142,8cm; wielba sis 262,3 cm; spoorbreedte voor: 147,9cm en achter: 142.2 cm; draai- cirkel: 10,7 meter; tankinhoud: 70 liter; massa: 1135 kg; Chryslergebeuren toch een brave partij mee want zij vertegenwoordigt Chrysler ook in Duitsland, Oostenrijk en België. Geen slagschepen Wat de auto's zelf betreft moet u niet de illusie hebben dat het om van die grote Amerikaanse slagschepen gaat met dik ke V8 motoren. Nee. het succes van Chrysler in Amerika is juist gebaseerd op automobielen die eerder Europees dan Amerikaans aandoen. De V8 motoren Chrysler GTS Turbo Ooit was Chrysler hier een bekend merk maar sinds de verkoop van de Simca en Rootes fabrieken aan Peugeot werd het stil rond de naam Chrysler. Daar is ech ter verandering in gekomen want Chrysler onderneemt een hernieuwde poging om Europa tc heroveren. Niet door in [Europa te gaan produceren maar door in Amerika geproduceerde auto mobielen te gaan exporteren naar Euro pa. Zo op het eerste gezicht een moeilij ke zaak maar zeker niet kansloos, gezien de lage dollarkoers. Het grote probleem voor Chrysler lijkt mij het vinden van goede frontsoldaten in de vorm van dealers. Immers, de vroe gere Chjysler dealers zijn bij Peugeot terecht gekomen of hebben zich bij een Chrysler Voyager ander merk van een al dan niet goede boterham verzekerd. De Nederlandse importeur - een dochter van dc Louw man-groep - blaast in dat Europese Advertentie Doorlopende Persoonlijke leningen kredieten netto in handen 5.500 - 7 500 - 10 500 - 15 000 20 000 - 35 000 - rneo»etnchf toopti|d m D "m<J JSOOO O 77N p Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Rente fiscaal aftrekbaar Tevens 2e hypotheken Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. looptijd looptijd* elf. 48 mnd. 60 mnd. rente 141.74 119 17 11.4 193 29 162.50 1 1 4 265 56 222.33 103 37937 317 61 10.3 505.83 423 49 10,3 880 58 736.37 10.0 Bedrag 10 000 - 15.000 - 20 000 25 000- rente en af), p.mnd. 200.- p.mnd 300.- p mnd 400 - pmnd. 500.- p mnd. leder bedrag lussen 1.000,- en 50.000,- en verschillende looptijden mogelijk. FIN. BEMIDDELING Bedrijfsweg 26. Emmeloord ma-vrij van 09.00-20.00 uur. za van 11.00-14,00 uur zijn vervangen door dwars voorin ge plaatste viercilinder motoren, al dan niet voorzien van een turbo en de voorwielen aandrijvend. Programma Hel hier in Nederland fe voeren pro gramma bestaat uit de Chrysler ES en GTS, drie - cn vijfdeurs auto's, thuis ho rend in de klasse van dc Fond Escort en de Opel Kadctl. Een forse stap hoger zit de Chrysler LcBaron, die ondanks zijn viercilinder motor cn voorwielaandrij ving ook uiterlijk nog de nodige Ameri kaanse trekjes heeft. Hij zal hier gele verd gaan worden als Coupé en Cabrio let. Tenslotte dc Chrysler Voyager, een voituur dat dc strijd moet aanbinden met dc Renault Espace, een ruimtewonder met zitplaatsen voor zeven personen. Bijna zou ik nog de twee Jeeps vergeten, die duidelijk ook tot het pakket behoren van Chrysler Import Holland. Het zijn de Cherokee cn dc Wrangier, nazaten van de originele Jeep. Vanaf 19 mei zijn dc Chrysler produktcn tc bewonderen bij dc nu 15 dcalcis. Het streven van Chrysler Import Holland is om voor het eind van dit jaar tc komen tot 25 dealers en volgend jaar tot 45. Hieronder volgen dc prijzen van de Chrysler automobie len: ES 2.5i 5-speed 35.995,- ES Turbo 5-specd 38.995,- GTS 2.5i 5-speed 39.995.- GTS 2.5i auL 40.995.- GTS Turbo 5-S^ced 42.995.- GTS Turbo aul 43.995.- LaBaron Couflc Turbo aul 63.000.- LaBaron Cabrio'Turbo aut 69.995,- GS Turbo 2 5-specd 58.995.- Voyagcr SE 2.5i 5-specd 41.995.- Voyager SE 3. Oi aut. 46.995,- Vcyagcr LE 3.0i aut. 59.495.-

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4