De lotgevallen van de oude Noordhavenpoort Op de 'omme en vromme' - Met buizenconstructie het luchtruim tegemoet treden HAARDEN-KACHELS DEURLOO B.V. Oudste inwoner Nederland woensdag 110 jaar Commissie buigt zich over een nieuwe stijl voor het CBR Hoogleraar pleit voor voorbewerkte belastingopgave DORDRECHT - Jean Mi chael Reyskens uit Dordrecht wordt woensdag 110 jaar. Het is voor het eerst sinds 90 jaar dat een man in Nederland deze leeftijd bereikt. Dit zegt ge meente-ambtenaar Fred van Dam uit Barnevcld die de ge gevens van alle 100-jarigen en ouder bijhoudt. Volgens hem zijn er in Nederland ongeveer 650 eeuwlingen. Reyskens werd op 11 mei 1878 in het Belgische Genk geboren. In 1897 verliet hij zijn vader land en kwam (lopend) naar Nederland om werk te zoeken. Na enkele jaren te hebben ge werkt in Eindhoven, kwam hij in 1917 naaar Dordrecht. Tot zijn pensionering in 1947 is hij werkzaam geweest bij het in Zwijndrecht gevestigde bedrijf Albatros, nu bekend onder de naam Unie van Kunstmestfa- brieken. De (bijna) jarige woont momenteel in Huize Avondzon. Hij maakt het goed, aldus een woordvoerder van het bejaardenhuis. Op 14 mei wordt Jaan Pex uit Heerlen 107 jaar. Hij is de op een na oudste man van Nederland en tevens de oudste inwoner van de pro vincie Limburg. 'iKÜOl S. r. .'.'^lERIKZEE - Hoewel de Noord- en Zuidhavenpoorten te Zierikzee doorgaans itf'éën adem worden genoemd omdat de twee historische monumenten als het ware één geheel vormen, tóch verdient met name de Noordhavenpoort afzonder lijk extra aandacht vanwege haar unieke samenstelling. Het is niet zomaar een poort maar een gebouw met een kasteelachtig karakter. Zij die deze poort voor de eerste keer passeren ervaren tot hun verrassing dat na de eerste doorgang een soort binnenplein zichtbaar wordt en daarna nog eens een poort aan de stadzijde. Men mag er van uitgaan dat de ze samengestelde poort niet in korte tijd tot stand is gekomen maar in de loop der tijden geleide lijk is gegroeid". In de jaren 1961- 1967 werd een zorgvuldige en zeer uitgebreide restauratie uitge voerd. Het bleek geen overbodige luxe te zijn. Het ingewikkelde complex wasx op tal van plaatsen uitermate bouwvallig geworden; verschillende zeer uiteenlopende bestemmingen, variërende van brandspuitonderdak tot particu liere woning" hadden het eeuwenoude gebouw geen goed gedaan. De oudste gedeelten van de Noordhavenpoort moeten dateren uit het laatst van de veertiende eeuw. De eerste betrouwbare schriftelijke mededeling betref fende deze poort stamt uit 1407. De verdere ontwikkeling van dit grootschalige verdedigings werk met zijn talrijke schietgaten valt uit archiefstukken nauwe lijks te reconstrueren om de dood eenvoudige reden dat desbetref fende archivalia ontbreken. In het begin van de zestiende eeuw werd de poort-met-toebeho- ren omgebouwd tot de gedaante zoals Wij die in grote trekken thans kennen. Was de poort aan vankelijk een soort ..blockhuys" tot legering van soldaten die de stad tegen de vijand moest be schermen, na 1500 kreeg het ge heel door verfraaiing een vriende lijker aanzien. Vooral de in Vlaamse stijl opgetrokken gevels aan de stadzijde, tot stand geko men in 1559, zijn van een unieke schoonheid. ^He.t is bekend dat in de vorige vtffcuw betrekkelijk weinig aan- SSwIii onderhoud is geschonken rjSkn "de historische monumenten kyïih stad en land. Ook het Zierik- •/eese havenpoortencomplex deel de in die algemene misère. Gelei delijk i-aakten de gebouwen min of meer bouwvallig; aan het uit wendige werd vrijwel niets ge daan en de interieurs maakten een uitgewoonde indruk. Brandspuit De stalling van een brandspuit in een gedeelte van de Noordha venpoort maakte een ruwe in greep in de muur aan het binnen plein noodzakelijk. Ook de bouw van een koetshuis bij de imposan te woning van de familie Van der Lek de Clercq, hoe sober ook van uiterlijk, nam gedurende vele ja ren het zicht op een der prachtige poortgevels weg. Op ongevoelige wijze werden vaak enorme recla meborden en -plakkaten op de ge vels aangebracht zoals oude prent briefkaarten duidelijk laten zien. Het herstel in de zestiger jaren be tekende behalve de noodzakelijke conservering ook eerherstel van het unieke monument. Het com plex dat ten dele nog als behuizing had gediend voorpoortsluiter Wil lem Juijn (ondanks deze vochtige en donkere woonomgeving werd hij honderdéén jaar oud!) kreeg na voltooiing van de restauratie ook een andere bestemming. Beter ge zegd.' andere bestemmingen. Aanvankelijk lag het in het voornemen om in hcfr begin van <le zeventiger jaren het gehele Noordhavenpoortcomplex te be stemmen tot maritiem museum. De ingang was geprojecteerd bo ven het bordesje van het huis, dat in 18de ceuwsc trant was her bouwd op de plaats waar tiental len jaren lang de woning van de directeur van de gasfabriek had gestaan. De situering van deze voorname behuizing met uitzicht naar alle kanten is uniek te noe men. Het was oorspronkelijk de be doeling om hier zowel een (mari tieme) museumpresentatie tot stand te brengen en er tevens een bescheiden koffieschenkerij in te richten. Directeur Arkenbout van ..Mondragon" had daartoe reeds de nodige stappen ondernomen. Meubilair was besteld en in over leg -met Monumentenzorg extra toilettenaccommodatie aange bracht in de kelderruimte. Maar de mens wikt, de bur gemeester beschikt. De toenter tijd nieuwe burgemeester, kers vers uit Markelo gekomen, kwam, zag en overwon. Met welgevallen nam hij het fraaie pand in ogen schouw en achtte een bestemming als ambtswoning voor de burge meester te verkiezen boven een museale bestemming. Om een lang verhaal kort te maken; bin nen een paar maanden waren de overbodig geworden toiletten weer uitgebroken en de transfor matie tot burgemeesterswoning voltooid. Noodzakelijkerwijze moest toen een andere ingang voor het maritiem museum in de lange gebogen poortvleugel wor den gezocht. Vele tienduizenden hebben het museum aldaar be zocht; een jaar of vijf geleden werd gekozen voor het Graven steen. Inmiddels had de in de poort woonachtige burgemeester voor een moderne bungalow gekozen zodat een geïnteresseerde particu lier de kans van zijn leven kreeg onT het „historische" huis te bewo nen. Dat de poort sinds kort ander maal burgemeesterwoning is ge worden mag als een gelukkig toe val worden beschouwd. Wiebe Keikes ':j^iNTELSAS - Een grote muggen- plaag teistert momenteel het West- bratmntse gebied rond de I£rammer eO|P^ Volkerak. Recreatie- en be- nM»J'hlppuri» mijden de wateren, die door de bouw van de Philipsdam vorig jaar lente in ijltempo aan het verzoeten zijn. De chironomus annu laris degeer, de zogenaamde pluim- of vedermug, is de grote schuldige. BRUINISSE - De pont van Zijpe vaart nog tot 6 juli. ,,Om half vier 's middags is de laatste afvaart vnaf Zij- pe'\ vertelt kapitein C. de Keijzer op de veerboot van de ZWN. De Keijzer als kapitein op de veerboot is wel bekend in de regio maar die is toch al bijna negen jaar met de VUT? Dat klopt maar de vervoersmaatschap pij ZWN heeft in verband met overplaatsingen omdat de pont toch uit de vaart gaat acuut personeelsgebrek gekregen onder haar kapiteins en daarom werden twee bekwame en betrouwbare paardenvan stal ge haald. Kapitein C. de Keijzer (bijna 72 jaar) uit Bruinisse en Lieven Elvee (bijna 70 jaar) uit Middelharnis draaien weer regelmatig mee in hel vaarrooster op het meest besproken overzetveer-van Nederlatid. De Keijzer was al bijna negen jaar in de VUT terwijl Elvee al zeven jaar genoot van z'n rust na een lang en inten sief leven op het water. Tot aan z'n vervroegde uittreding voer Lieven Elvee op Zijpe, daarvoor op de ponten van Middelharnis naar Hellevoetsluis. ,,Toch is het weer leuk om enkele dagen in de week op de brug te staan en het duurt maar tot begin juli", aldus De Keijzer.Bovendien heb ik toevallig vorig jaar m'n vaar be wijsraten verlengen". Beide oude rotten in het vak zijn na een medische keuring volledig 'in takt' bevonden voor dienst op de „omme en vromme". De Keijzer was in dienst op de ponten van 1933 tot 31 december 1979. Even op herhaling bevalt hem prima. vJU', 'firu 'tim ULV-club Brouwershaven na vijf jaar strijd een feit Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS- TEL. 01110-16255 ZIERIKZEE - Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) heeft na over leg met het CBR-bestuur een com missi e ingesteld, die voor haar een aantal vragen moet beantwoorden over de toekomstige rol, positie en het functioneren van het Centraal Bureau Afgifte Rijvaardigheidsbe wijzen (CBR) in Rijswijk. Deze com missie, die vóór 1 september 1988 met een advies op tafel moet komen, staat onder leiding van S. C. Tóth. Verder maken deel uit van'deze com missie: drs. T. C. Braakman, A. A. Nagtegaal en mr. A. H. M. Stam. Bij haar werk zal de commissie on dermeer aandacht besteden aan za ken als een meer bedrijfsmatige en klantgerichte aanpak. Gezicht op1 het Noordhavenpoortcomplexs kort na voltooiing van de restauratie. ZIERIKZEE - De uitvoering van de 'belastingwetgeving kan aanzienlijk worden vereenvoudigd door gebruik te maken van voorbewerkte opgaven, waarbij zoveel mogelijk gegevens au tomatisch via computerbestanden, worden aangeleverd. De fiscus doet nu dubbel werk: controleren of de be lastingplichtige zonder fouten de hem verstrekte gegevens heeft inge vuld. Dat heeft prof. dr. J. Bartel, be lastingadviseur en hoogleraar aan de, Erasmus Universiteit Rotterdam, vandaag, vrijdag, gezegd tijdens de 31ste jaarvergadering van de Neder landse orde van belastingadviseurs. Plaatsvervangend directeur-gene raal der belastingen van het ministe rie van financiën, mr. J. N. van Lunte- ren, zei in een reactie kansen te zien voor de voorbewerkte opgave, mits er nog flink in automatisering wordt geïnvesteerd en men bereid is het aanleveren van gegevens door derden volledig te aanvaarden. BROUWERSHAVEN - Voor wie in de toekomst wil vliegen in een constructie van buizen met dacron- bespanning en een leeggewicht van nog geen 150 kilome ter is er goed nieuws. Na procedureel gehakketak sinds augustus 1983 is er nu eindelijk de ULV-club Brouwers haven. Deze ultra lichte vliegtuigjes met een maximum snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur hebben op het sportieve deel van de samenleving een enorme aan trekkingskracht. De nieuwe club, die dit weekeinde het eigen veld in gebruik heeft genomen, lijkt wat dat aan gaat een gouden toekomst tegemoet te gaan. Dat heeft er de afgelopen jaren niet altijd naar uit gezien. Maatschappe lijke groeperingen, die zich inzetten voor de instandhouding van flora en fauna zien ULV's als een grote bedrei ging. De Zeeuwse Milieu Federatie bijvoorbeeld heeft samen met de Stichting Natuur en Milieu alles in het werk gesteld om de activiteiten tegen te gaan. Tevergeefs, want de Raad van State besliste anders. De organisatie van ULV-vliegers wijst op een hardnekkig mis verstand, dat gebaseerd is op de eer ste ULV's die in de jaren tachtig zon der enige beperkende maatregel het luchtruim kozen. De beoefenaars van het ULV-vliegen noemeij hun tak van sport met uitzondering van het zweefvliegen de minst lawaaiige vliegsport die er bestaat. Een toestel dat een overland-vlucht maakt op 300 meter hoogte zal vanaf de grond nau welijks hoorbaar zijn. De milieu organisaties zouden bang zijn voor een surfplank in de lucht, maar daar voor is geen enkele grond aanwezig, zo luidt de reactie van de ULV- vliegers. In Nederland vliegen momenteel zestig toestellen vanaf vijf velden. Het overgrote deel op Budel en Le lystad. Als het maximum aantal vel den (24) zou zijn gerealiseerd dan nog zouden er niet meer dan circa 250 ULV's kunnen worden gebruikt, voornamelijk vliegend in clubver band. Het aantal ULV-vliegers loopt naar verwachting op tot meer dan 2000. Al snel rijst de vraag of het ULV- vliegen voor een ieder betaalbaar is. Het antwoord moge duidelijk zijn. Nee, dat is het niet. Maar de deelname-prijzen zijn ook niet van dien aard, dat het merendeel van de Nederlandse bevolking buitengeslo ten wordt op financiële grond. Er moet - alvorens het brevet behaald kan worden via een examen - vijfen twintig uur gevlogen worden a 75 gul den per les. Omgerekend lijkt het ULV-vliegen niet veel duurder dan het gemiddelde rijbewijs en daarvan zijn er in de loop der jaren vele hon derdduizenden afgegeven. Om lid van de vliegclub te worden is een eenmalig entreegeld vereist van 300 gulden en een jaarlijkse bij drage van 100 gulden. Het aantal per sonen, dat lid kan worden is beperkt omdat het aantal vliegtuigen beperkt is. ,,We schatten dit voorlopig op 100 vliegende leden. Er is geen ballotage, maar we eisen een absolute handha ving van de regels, die gesteld zijn door de overheid en, ,de^lub" ^ldus de vereniging. Behalve dat de vliegers veel plezier beleven aan hun hobby is er volgens de club nog een aardige en serieuze bijkomstigheid. In Nederland is een klimaat ontstaan dat zich richt tegen de vliegerij, waardoor grote tekorten zijn ontstaan aan bevoegde piloten. Ook de vliegclubs kampen met tekor ten wat het aantal leden en de finan ciën aangaat. De ULV-clubs denken hierin een rol të kunnen spélen. ,,Ze kunnen een opstapje vorrhen voor jonge mensen die op deze manier le ren vliegen en daarna mogelijk van hun hobby, hun beroep maken. Hier door kunnen de ULV-clubs een maat schappelijke functie vervullen .waar- van het bélang ver uitreikt boVfen dat waarvan bnze tegenstandersf.gegcn de liefhebberij van enkelen". k ;ri09 En tegenstand hebben de UL^ers gekend. J. Gast uit Brou\versWaVeh nam in augustus 1983 het eerste ini tiatief door bij de Rijksluchtvaart dienst een goedkeuring aan te vra gen om een deel van zijn grond voor de ULV-sport te gebruiken. Terwijl de gemeente Brouwershaven te ken nen geeft geen problemen met de plannen te hebben, onthouden gede puteerde staten van Zeeland hun me dewerking in verband met de te ver wachten geluidsoverlast. Ook dc milieu-inspectie Middelburg schaart zich achter het standpunt van gs. In maart 1986 krijgt Gast in zijn strijd steun van enkele gelijkgestem den, die een club van dc grond willen krijgen. Al in mei van datzelfde jaar is de club een feit. Na een AROB- procedure van Gast tegen dc tegen sputterende overheden krijgt hij in maart van dit jaar goedkeuring van de Rijksluchtvaartdienst; geldig voor één jaar. In april werden dc lessen ge start en een laatste poging van enkele milieu-organisaties en omwonenden lopen stuk bij de Raad van State. De ULV-club Brouwershaven is een feit. Eerder tijdens een demonstratie te Brouwershaven bestond er veel belangstelling voor de buizenconstructie van krap 150 kilo. h

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4