Grootste tankstation van Schouwen-Duiveland geopend 'Wij willen toe naar directe relatie tussen opbrengst en aantal reizigers' 4 1 1 In zomermaanden via ZWN-bussen korting op bezoek aan Delta Expo CENTRALE VERWARMING DEURLOO B.V. Delta Expo versterkt met de Christiaan B Advertentie INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDËBEURS - TEL. Q1110 162SS ZIER1KZEE - Vanaf morgen, 1 april, aanstaande gaat de Christiaan B van rederij Den Breejen uit Zierik- zee, weer meedraaien in de voorlich ting aan het publiek over de Delta werken in het algemeen en de Stormvloedkering in de Oosterschel- de in het bijzonder. Tot 31 oktober draait het schip dan weer 6 keer per dag een rondje langs de reservepijler en de kant en klare Stormvloedkering in het Schaar en de Hammen. De boot vertrekt op het halve uur uit de Delta Expohaven, te beginnen om 11.30 uur en eindigt met de vaart van 16.30 uur. En dat 7 dagen per week. De winterstop is door kapi tein Karei de Jonge gebruikt om het schip weer piekfijn in orde te maken voor de honderdduizenden bezoekers welke ook voor dit jaar weer op Neel- tje Jans worden verwacht. De machinekamer is onderhanden genomen door Ton den Breejen en ex perts van Stork-motoren hebben de motoren aan een nauwkeurige in spectie onderworpen. Alleen de regen heeft voor wat vertraging gezorgd. De buitenzijde van het schip kon net niet helemaal in de verf gezet wor den, maar Peter van Ast, de kersverse matroos/motordrijver verzekerde dat bij het eerste zonnestraaltje het werk afgemaakt zal worden. De forenzen die elke dag de Zeelandbrug passeren en zich verbaasd afvragen waar de boot gebleven is, kunnen dus gerust zijn. De Christiaan B doet weer mee en als het aan de bemanning ligt, non-stop tot en met 31 oktober. Daar na neemt de Christiaan B z'n ver trouwde plaatsje bij de Zeelandbrug weer in. Namens architectenbureau Kraa- mer voerde de heer Kraamer het woord. ,,Voor ons is het de eerste keer geweest dat wij een tankstation moesten ontwerpen, en ik moet zeg gen dat dat een heel boeiende erva ring was". G. Schuilenburg, spreken de namens BP-Nederland kenschetste de opening van het nieuwe station als een belangrijke gebeurtenis voor de familie Mol die het nieuwe station gaat exploiteren. Schuilenburg nam ook de gelegen heid te baat om de nieuwe actieleuze van de oliemaatschappij onder de aandacht te brengen: BP is on the move (BP is in beweging) De heer De Groot van LP-gas ge bruikte de Zeeuwse wapenspreuk 'Luctor et Emergo' om de totstandko ming van het nieuwe station te be schrijven. Hij herinnerde aan ver schillende voetangels en klemmen die genomen moesten worden alvo rens de bouw van het tankstation een feit werd. Exploitant H. Mol tenslot te sprak nog een kort dankwoord tot de aanwezigen. Hij had nog een pre sentje in petto voor burgemeester Niemantsverdriet; een enveloppe met inhoud. Op de vergadering van de commissie ABZ stelde burgemeester Niemantsverdriet voor deze schen king, groot 2500 gulden, te bestem men voor de aankoop van boeken over de gemeente Westerschouwen voor de bibliotheek. Daarmee was het officiële gedeelte afgelopen en was het tijd voor het koud buffet dat in De Schelphoek geserveerd werd. Een uitgebreid en gemêleerd gezel schap was het dat samen was ge dromd in Café^Restaurant De Schelp- hoek. Vertegenwoordigers van de ge meente, en hoge pieten van oliemaat schappij British Petroleum (BP). De vlaggetjes op de tafels lieten er geen twijfel over bestaan: BP heeft er weer een nieuw tankstation bij. Het grootste van Schouwen-Duiveland nog wel. Bloemetje Met twee bussen werd het gezel schap van De Schelphoek vervoerd naar het verderop langs de weg gele gen dubbelzijde tankstation. Daar werd burgemeester Niemantsver driet verwelkomd door de in kleder dracht gestoken M. Bouwman die haar een bloemetje aanbod. Vervol gens mocht de burgemeester de ope ningshandeling verrichten en werd de genodigden gelegenheid gegeven om het nieuwe tankstation te bezich tigen. Zoals gemeld beschikt het tanksta tion over 21 brandstofpompen. Naast gangbare brandstoffen als normale en superbenzine kan men bij de nieu we BP-vestiging ook terecht voor au- togas, diesel en Eurosuper loodvrije benzine met een oktaangehalte van 95. En niet te vergeten de brommix- pomp. Verder is het tankstation voorzien van een ruime shop (5 bij 10 meter) waarin een uitgebreid assortiment wordt gevoerd. En niet alleen kan de inwendige auto er worden versterkt middels een blik olie pf een ander smeermiddel. Ook de Hongerige weg gebruikers kunnen er tei-echt. Behal ve de gebruikelijke frisdranken, war me chocola en koffie kan er, gerieflijk aan een tafeltje geleund, een in de in gebouwde magnetronoven opge warmde hamburger genuttigd wor den. Hetgeen door de genodigden niet onbeproefd werd gelaten. Gunstige locatie Na een korte rit richting Neeltje Jans zette het gezelschap weer koers naar De Schelphoek. Daar mochten diverse mensen het spreekgestoelte beklimmen. Burgemeester Nie mantsverdriet beet het spits af. ,,Na de opening van de weg over de Storm vloedkering is het verkeer enorm toe genomen en ik denk dan ook dat dit tankstation op een heel gunstige lo catie is gebouwd", aldus de burge meester. In het kort schetste zij de voorge schiedenis van de bouw van het tank station en ging daarbij niet voorbij aan het feit dat er gedurende de bouw ter plaatse een maximumsnel heid van 50 kilometer per uur gold. Burgemeester J. L. Niemantsverdriet-Leenheer verrichtte de officiële opening. (Foto: Joop van Houdt). Burgemeester Niemantsverdriet: Aanwinst voor Westerschouwen'1'' SEROOSKERKE - Het grootste tankstation van Schouwen-Duiveland is officieel geopend. ,,Ik denk dat dit een belangrijke voorziening is. Een aanwinst voor de gemeente Westerschouwen", aldus burgemeester J. L. Niemantsverdriet-Leenheer. Zij verrichtte de openings handeling. Middels een druk op de knop (wie knipt er nog linten door?) zette zij een loópreclame op de gevel van het tankstation in werking en daarmee was de offi ciële opening een feit. Het nieuwe tankstation beschikt over 21 brandstofpompen en een ruim gesorteerde shop. „Er zijn heel wat bonnen uitge deeld. Ik heb er zelf trouwens ook één gekregen", vertelde Niemantsver driet, tot hilariteit van de aanwezi gen. Niemantsverdriet besloot haar toespraak met de wens dat vele auto mobilisten hun weg zouden weten te vinden naar het nieuwe tankstation. Vervoersmaatschappij ZWN pleit voor overgangsregeling tot invoering m agnee tkaarte n ZIERIKZEE - „Wij willen weer terug naar een directe relatie tussen de opbrengst en het aantal reizigers. Vroeger was die er. Je kocht je kaartje in de bus. Die relatie is er niet meer. Je kunt overal strippenkaarten kopen". Aan het woord is drs. G. J. M. Koele- mij, directeur van vervoersmaatschappij Zuid-West Nederland (ZWN). Toen in 1980 de strippenkaart werd ingevoerd was het nog zo dat de vervoersmaatschappijen zich in de rug gedekt zagen. De overheid dekte de tekorten af. Nu wil de regering het streek vervoer echter meer en meer privatiseren en de bedrijven zelf verantwoordelijk stellen voor de opbrengst. „Op zich hebben we daar geen bezwaar tegen, maar het punt is nu dat er geen duidelijk verband meer is tussen de opbrengst en het aantal reizigers dat je vervoert". Om nader uit te leggen wat er be doeld wordt haalt G. C. Schellinger, Hoofd Vervoerdienst van de ZWN de lijndienst tussen Zierikzee en Rotter dam als voorbeeld aan. ,,Dat is een van onze drukste lijnen, maar het is niet ondenkbaar dat er in principe een andere vervoersmaatschappij profiteert van het feit dat die lijn zo druk bezet is. Strippenkaarten kun je overal kopen. Ook bij een tabakshan- del in Rotterdam bijvoorbeeld, of bij de RET". Magneetkaarten Een van de dingen die de wellicht in deze een oplossing kunnen bieden is de magneetkaart. In de bussen zou dan een apparaatje komen te staan waar de reiziger de magneetkaart in steekt. Het apparaat registreert de gegevens van de kaart en speelt die door naar een computer. ,,En op die manier is het verzamelen van heel exacte gegevens mogelijk", aldus Schellinger. Invoering van de magneetkaart lijkt in deze een oplossing van de door de ZWN geconstateerde proble men. Ware het niet dat dit systeem nog in de kinderschoenen staat en er nog volop ontwikkelingswerk nodig is voordat het systeem volwassen is. Men verwacht bij de ZWN invoering van de magneetkaart niet eerder dan in de jaren negentig. Maar intussen ziet de ZWN zich wel voor de taak gesteld om aan een op brengst van 30 miljoen gulden te ko men. ..En dat is toch geen kleinig heid", aldus Koelemij. „Daarom zouden wij graag een soort over gangsregeling willen zien. Een perio de waarin men de regels zoals men die ingevoerd heeft soepel hanteert". Volgens Koelemij dient dan ook de verdeelsleutel die de overheid han teert bij de opdracht aan de ZWN om te zorgen voor een jaaropbrengst van dertig miljoen steeds te worden her zien. Taakstellend budget Het resultaat van dc overheids maatregelen is dat dc vervoersmaat schappijen hebben te werken met een zogenaamd taakstellend budget. De hoogte van dat budget is dan weer af hankelijk van de opbrengst die door ZWN-direeteur drs. G. J. M. Koele mij: ..Weer terug naar directe relatie tussen opbrengst en aantal reizi gers de overheid geëist wordt. „Dit vereist grote inspanningen op het gebied van kostenbeheersing", aldus het onlangs uitgebrachte Bedrijfsplan '88/'89 van de ZWN. „De financiële resultaten van de onderneming worden in niet onbe langrijke mate beïnvloed door facto ren die voor de ondernemingen gro tendeels als gegeven gelden, waardoor de marges voor financiële flexibiliteit relatief gering zijn". Met dit gegeven in het achterhoofd is het dus zaak om de beschikbare gelden zo effectief mogelijk te benut ten. Dat op zijn beurt vereist weer een maximum aan efficiency bij de organisatie van een streek vervoers bedrijf. Daarnaast moet men con stant concurreren met de auto. Alles bij elkaar geen geringe opgave, maar de ZWN heeft de uitdaging met veel élan opgepakt. Verkeersleiding Om te beginnen is daar de centrale verkeersleiding waarover de ZWN be schikt. Een voorziening die de ZWN volgens Koelemij en Schellinger in staat stelt om met erg krappe aan sluitingen te werken. Koelemij: „Het komt er op neer dat we te allen tijde willen voorkomen dat de passagier moet wachten. Dat de passagier veel tijd kwijt is met overstappen". Schel linger vult aan: „Via de centrale ver keersleiding is er constant contact mogelijk tussen de chauffeurs op de bussen en de centrale verkeerslei ding". Niet alleen kan de centrale de chauffeur oproepen: ook de chauf feur kan contact opnemen met de centrale en bijvoorbeeld melden dat Tegelijkertijd met de openstelling van de weg over de Stormvloedkering ging er in november 1987 een nieuwe ZWN-lijn van start. De welbekende kustlijn. G. C. Schellinger, Hoofd Vervoersdienst van de ZWN: „Het is eigenlijk nog te vroeg om daar al de finitieve uitspraken over te doen. Een nieuwe buslijn heeft, zo blijkt uit de praktijk, één a twee jaar nodig om zichzelf te settelen. We kunnen nu al leen uitgaan van de resultaten tot dusverre en die vergelijken met de prognoses". Zonder daar verder conclusies aan hij enige vertraging heeft. Vanuit de centrale kan men dan weer contact opnemen met de chauffeur van een andere bus die op de eerste aansluit met het verzoek om nog even te wach ten met het vertrek. In geval van autobuspech, hetgeen gelukkig zelden voorkomt, kan de be trokken chauffeur via de centrale hulp inroepen. Als blijkt dat een en ander lang gaat duren dan kan er dan bijvoorbeeld een andere bus op af ge stuurd worden die zorgt dat de reizi gers van de gestrande bus toch zo snel mogelijk hun bestemming bereiken. Verantwoordelijkheid Daarnaast is het beleid van de ZWN erop gericht om iedereen een stukje verantwoordelijkheid te geven. „De chauffeur bijvoorbeeld is verant woordelijk voor zijn passagiers en dient ook te zorgen dat deze op tijd daar aan komen waar ze naar toe wil len", aldus Schellinger. „Het is bij voorbeeld ook mogelijk", aldus Koe lemij, om vanuit de bus via de centrale een taxi te alarmeren als dat nodig mocht zijn. En de kosten van die taxi zijn dan uiteraard voor reke ning van de ZWN" te willen verbinden constateert Schellinger dat de belangstelling, voor het traject over dc Brouwers- dam nog niet helemaal aan de ver wachtingen voldoet. „Maar hier wordt het zomerseizoen natuurlijk heel belangrijk", tekent Koelemij daar bij aan. Andere trajectgedeeltcn van de kustlijn die qua reizigersaanbod wat achter blijven zijn bijvoorbeeld een traject gedeelte in oud-Vlissingen. Schellinger: „De prognose was dat we daar per dag 273 mensen zouden vervoeren. Tbt nu toe zijn het er niet Koelemij stelt dat er door de inge bruikname van de centrale ver keersleiding ook een wisselwerking is ontstaan tussen de chauffeurs, de politie en bijvoorbeeld ambulance diensten. „De chauffeurs zijn onze ogen en oren. Zij zien bijvoorbeeld dat ergens een ongeluk gebeurt is en kunnen dan de politie en de ambu lance alarmeren". „De politie op haar beurt geeft bij voorbeeld aan de chauffeurs door dat de weg ergens versperd is en dat ze beter een alternatieve route kunnen nemen. De centrale verkeersleiding springt daar dan op in en kan dan zorgen dat de bus zo weinig mogelijk oponthoud ondervindt". Ook andere zaken kunnen door de chauffeurs ge signaleerd en doorgeven worden. Bij voorbeeld een schaap dat in de wei op xzijn rug ligt. Als het dier niet binnen een bepaalde tijd weer op zijn poten wordt geholpen sterft het. En de chauffeur kan daar zijn steentje aan bijdragen. Imago Volgens Koelemij en Schellinger werken genoemde zaken zeker posi tief voor het imago van een vervoers bedrijf. „Het maakt een goede in druk als de cfiauffeur van een bus 'even' een taxi voor je regelt en zijn best doet om je toch op tijd op die af spraak te laten komen", aldus Koele mij. „Het is eigenlijk een stukje ver breding van de dienstbaarheid, en dat hebben we ook nodig om met de auto te kunnen concurreren". „Regelmaat en betrouwbaarheid, dat is het belangrijkste. En daar moet je steeds mee bezig zijn", aldus »Schellinger. Een factor die volgens de ZWN ook zeker meespeelt wat dat betreft is de wegeninfrastructuur. Vaak heeft men te maken met een wegeninfrastructuur die niet strookt met de moderne opvattingen over de snelheid van het streekvervoer. meer dan 100. Voor het traject over de Stormvloedkering richting Delta Ex po ligt het anders. De prognose spreekt van 294 reizigers per dag en het zijn er op dit moment (al) 260. „Dat is het beste stukje dat erbij zit", aldus Koelemij. Injectie In het bedrijfsplan van de ZWN stelt men dat het aantal door de kust lijn aan te voeren bezQekers drastisch zal afnemen nu de wegverbinding over de Stormvloedkering opgesteld is. „Nu kan iedereen ook heel makke lijk met de auto de Delta Expo berei ken. Vroeger mocht je niet met je auto het werkciland op dus kon je de Delta Expo alleen per ZWN-lijndienstbus bereiken", aldus Koelemij. Voor dc ZWN reden om over te gaan tot het instellen van een korting op de toegangsprijs voor Delta Expo. Een volwassene betaalt na aftrek van dc korting geen tientje, maar 7.50 gulden. Voor een kind dient dan 5,75 gulden betaald te worden. In de periode juli 1979 tot en met oktober 1987 werd Delta Expo be zocht door 2.200.000 mensen. Twee- Waar nieuwe wegen worden aange legd zullen vervoersmaatschappijen altijd proberen om een vinger in de pap te hebben en bijvoorbeeld plei ten voor het instellen van vrije bus banen op bepaalde weggedeelten. Volgens Koelemij en Schellinger moet het eigenlijk zo zijn dat de auto mobilist het idee krijgt dat als hij de bus genomen had hij sneller op de plaats van bestemming zou zijn ge weest. Verkeerslichten Iets^ dat er in de nabije toekomst ook voor kan gaan zorgen dat een lijndienstbus overal vlot door kan rij den is het systeem waarbij men van uit de bus de werking van verkeers lichten kan beïnvloeden. De bus is dan uitgerust met een zendertje ter wijl in de verkeerslichten een ontvan ger is ingebouwd. Door de signalen die vanuit de bus uitgezonden wor den weet het verkeerslicht welke bus eraan komt en welke route deze volgt. En dus springt het desbetref fende licht versneld op groen. Nog lang niet alle bussen zijn toe gerust met dit zogenaamde Vetag- systeem (Vetag Vehicle Tagging) Op dit moment zijn van de 300 auto bussen die de ZWN in bedrijf heeft er al zo'n 90 van het systeem voorzien. De ZWN wil elk jaar 70 bussen uit rusten met het Vetag-systeem. Op het verlanglijstje van de ZWN voor wat betreft Schouwen-Duive land staan verkeerslichten bij Oos- terland en aanpassing van de rotonde bij Zierikzee. Men gaat daarbij uit van de filosofie dat de bus eigenlijk nergens van haar rechte weg af mag wijken. In sommige gevallen kiest men er toch voor om via het centrum van een dorp te rijden hoewel dat veel tijd kost. „Oosterland is daar een goed voorbeeld van", aldus Koelemij. „De loopafstand naar een halte langs, de weg zou gewoon te groot zijn". derde daarvan werd aangevoerd door het kortste en drukste lijntje dat de ZWN ooit gehad heeft. „De eerste twee maanden van dit jaar geven ho ge bezoekersaantallen te zien", stelt Schellinger. „De nieuwe wegverbin ding trekt veel mensen". Dagtocht Nog een nieuwtje is dat de ZWN overeenstemming heeft bereikt met een Belgische vervoersmaatschappij over een dagtocht met het openbaar vervoer vanuit België naar Delta Ex po. In Nederland bestaat er al gerui me tijd een dergelijke dagtocht. Een van de toekomstplannen van dc ZWN is verder om de lijndienst Goes-Rilland Bath via de Oestcrdam door te trekken naar Tholen. Ver voersmaatschappij BBA zorgt dan verder voor het vervoer tussen Tho len en Oude Tongc. Verder staat er nog een uitbreiding op stapel na de openstelling in de loop van dit jaar over de Philipsdam. Ook wil dc ZWN proberen tege moet te komen aan de wens om wat vaker langs het Zweedse Rode Kruis ziekenhuis en Tie Comeliastichting in Zierikzee te rijden. De bus richting Brouwershaven zou in de visie van de ZWN ter hoogte van het ziekenhuis de Lange Blokweg kunnen verlaten om vervolgens halt te houden bij ge noemde instellingen om dan via de Kadeweg weer terug te rijden naar de Lange Blokweg. Over deze mogelijke oplossing dient echter nog overleg te worden gepleegd met provincie en waterschap. Om vervoer reizigers naar Delta Expo wat op te krikken ZIERIKZEE - Wie in de zomermaanden juni tot en met september met de bus naar Delta Expo op Neeltje Jans wil kan rekenen op een korting van 25 procent op de toe gangsprijs als hij of zij in de bus een toegangsbewijs koopt. „De bezoekersaantallen zijn erg hoog, maar het is onze verwachting dat het aantal reizigers dat per bus naar Delta Expo gaat sterk terug zal lopen nu de weg over de Stormvloedkering is opengesteld", aldus ZWN- directeur drs. G. J. M. Koelemij. „Daarom proberen we dat op deze manier wat op te krikken".

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4