Grootste tankstation van
Schouwen-Duiveland geopend
'Wij willen toe naar directe relatie
tussen opbrengst en aantal reizigers'
4 1 1
In zomermaanden via ZWN-bussen
korting op bezoek aan Delta Expo
CENTRALE VERWARMING
DEURLOO B.V.
Delta Expo
versterkt met de
Christiaan B
Advertentie
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDËBEURS - TEL. Q1110 162SS
ZIER1KZEE - Vanaf morgen, 1
april, aanstaande gaat de Christiaan
B van rederij Den Breejen uit Zierik-
zee, weer meedraaien in de voorlich
ting aan het publiek over de Delta
werken in het algemeen en de
Stormvloedkering in de Oosterschel-
de in het bijzonder.
Tot 31 oktober draait het schip dan
weer 6 keer per dag een rondje langs
de reservepijler en de kant en klare
Stormvloedkering in het Schaar en
de Hammen. De boot vertrekt op het
halve uur uit de Delta Expohaven, te
beginnen om 11.30 uur en eindigt met
de vaart van 16.30 uur. En dat 7 dagen
per week. De winterstop is door kapi
tein Karei de Jonge gebruikt om het
schip weer piekfijn in orde te maken
voor de honderdduizenden bezoekers
welke ook voor dit jaar weer op Neel-
tje Jans worden verwacht.
De machinekamer is onderhanden
genomen door Ton den Breejen en ex
perts van Stork-motoren hebben de
motoren aan een nauwkeurige in
spectie onderworpen. Alleen de regen
heeft voor wat vertraging gezorgd.
De buitenzijde van het schip kon net
niet helemaal in de verf gezet wor
den, maar Peter van Ast, de kersverse
matroos/motordrijver verzekerde dat
bij het eerste zonnestraaltje het werk
afgemaakt zal worden. De forenzen
die elke dag de Zeelandbrug passeren
en zich verbaasd afvragen waar de
boot gebleven is, kunnen dus gerust
zijn. De Christiaan B doet weer mee
en als het aan de bemanning ligt,
non-stop tot en met 31 oktober. Daar
na neemt de Christiaan B z'n ver
trouwde plaatsje bij de Zeelandbrug
weer in.
Namens architectenbureau Kraa-
mer voerde de heer Kraamer het
woord. ,,Voor ons is het de eerste keer
geweest dat wij een tankstation
moesten ontwerpen, en ik moet zeg
gen dat dat een heel boeiende erva
ring was". G. Schuilenburg, spreken
de namens BP-Nederland kenschetste
de opening van het nieuwe station als
een belangrijke gebeurtenis voor de
familie Mol die het nieuwe station
gaat exploiteren.
Schuilenburg nam ook de gelegen
heid te baat om de nieuwe actieleuze
van de oliemaatschappij onder de
aandacht te brengen: BP is on the
move (BP is in beweging)
De heer De Groot van LP-gas ge
bruikte de Zeeuwse wapenspreuk
'Luctor et Emergo' om de totstandko
ming van het nieuwe station te be
schrijven. Hij herinnerde aan ver
schillende voetangels en klemmen
die genomen moesten worden alvo
rens de bouw van het tankstation een
feit werd. Exploitant H. Mol tenslot
te sprak nog een kort dankwoord tot
de aanwezigen. Hij had nog een pre
sentje in petto voor burgemeester
Niemantsverdriet; een enveloppe met
inhoud. Op de vergadering van de
commissie ABZ stelde burgemeester
Niemantsverdriet voor deze schen
king, groot 2500 gulden, te bestem
men voor de aankoop van boeken
over de gemeente Westerschouwen
voor de bibliotheek. Daarmee was
het officiële gedeelte afgelopen en
was het tijd voor het koud buffet dat
in De Schelphoek geserveerd werd.
Een uitgebreid en gemêleerd gezel
schap was het dat samen was ge
dromd in Café^Restaurant De Schelp-
hoek. Vertegenwoordigers van de ge
meente, en hoge pieten van oliemaat
schappij British Petroleum (BP). De
vlaggetjes op de tafels lieten er geen
twijfel over bestaan: BP heeft er
weer een nieuw tankstation bij. Het
grootste van Schouwen-Duiveland
nog wel.
Bloemetje
Met twee bussen werd het gezel
schap van De Schelphoek vervoerd
naar het verderop langs de weg gele
gen dubbelzijde tankstation. Daar
werd burgemeester Niemantsver
driet verwelkomd door de in kleder
dracht gestoken M. Bouwman die
haar een bloemetje aanbod. Vervol
gens mocht de burgemeester de ope
ningshandeling verrichten en werd
de genodigden gelegenheid gegeven
om het nieuwe tankstation te bezich
tigen.
Zoals gemeld beschikt het tanksta
tion over 21 brandstofpompen. Naast
gangbare brandstoffen als normale
en superbenzine kan men bij de nieu
we BP-vestiging ook terecht voor au-
togas, diesel en Eurosuper loodvrije
benzine met een oktaangehalte van
95. En niet te vergeten de brommix-
pomp.
Verder is het tankstation voorzien
van een ruime shop (5 bij 10 meter)
waarin een uitgebreid assortiment
wordt gevoerd. En niet alleen kan de
inwendige auto er worden versterkt
middels een blik olie pf een ander
smeermiddel. Ook de Hongerige weg
gebruikers kunnen er tei-echt. Behal
ve de gebruikelijke frisdranken, war
me chocola en koffie kan er, gerieflijk
aan een tafeltje geleund, een in de in
gebouwde magnetronoven opge
warmde hamburger genuttigd wor
den. Hetgeen door de genodigden
niet onbeproefd werd gelaten.
Gunstige locatie
Na een korte rit richting Neeltje
Jans zette het gezelschap weer koers
naar De Schelphoek. Daar mochten
diverse mensen het spreekgestoelte
beklimmen. Burgemeester Nie
mantsverdriet beet het spits af. ,,Na
de opening van de weg over de Storm
vloedkering is het verkeer enorm toe
genomen en ik denk dan ook dat dit
tankstation op een heel gunstige lo
catie is gebouwd", aldus de burge
meester.
In het kort schetste zij de voorge
schiedenis van de bouw van het tank
station en ging daarbij niet voorbij
aan het feit dat er gedurende de
bouw ter plaatse een maximumsnel
heid van 50 kilometer per uur gold.
Burgemeester J. L. Niemantsverdriet-Leenheer verrichtte de officiële opening. (Foto: Joop van Houdt).
Burgemeester Niemantsverdriet: Aanwinst voor
Westerschouwen'1''
SEROOSKERKE - Het grootste tankstation van
Schouwen-Duiveland is officieel geopend. ,,Ik denk dat
dit een belangrijke voorziening is. Een aanwinst voor de
gemeente Westerschouwen", aldus burgemeester J. L.
Niemantsverdriet-Leenheer. Zij verrichtte de openings
handeling. Middels een druk op de knop (wie knipt er
nog linten door?) zette zij een loópreclame op de gevel
van het tankstation in werking en daarmee was de offi
ciële opening een feit. Het nieuwe tankstation beschikt
over 21 brandstofpompen en een ruim gesorteerde shop.
„Er zijn heel wat bonnen uitge
deeld. Ik heb er zelf trouwens ook één
gekregen", vertelde Niemantsver
driet, tot hilariteit van de aanwezi
gen. Niemantsverdriet besloot haar
toespraak met de wens dat vele auto
mobilisten hun weg zouden weten te
vinden naar het nieuwe tankstation.
Vervoersmaatschappij ZWN pleit voor overgangsregeling tot invoering
m agnee tkaarte n
ZIERIKZEE - „Wij willen weer terug naar een directe relatie tussen de opbrengst en
het aantal reizigers. Vroeger was die er. Je kocht je kaartje in de bus. Die relatie is er
niet meer. Je kunt overal strippenkaarten kopen". Aan het woord is drs. G. J. M. Koele-
mij, directeur van vervoersmaatschappij Zuid-West Nederland (ZWN). Toen in 1980 de
strippenkaart werd ingevoerd was het nog zo dat de vervoersmaatschappijen zich in
de rug gedekt zagen. De overheid dekte de tekorten af. Nu wil de regering het streek
vervoer echter meer en meer privatiseren en de bedrijven zelf verantwoordelijk stellen
voor de opbrengst. „Op zich hebben we daar geen bezwaar tegen, maar het punt is nu
dat er geen duidelijk verband meer is tussen de opbrengst en het aantal reizigers dat
je vervoert".
Om nader uit te leggen wat er be
doeld wordt haalt G. C. Schellinger,
Hoofd Vervoerdienst van de ZWN de
lijndienst tussen Zierikzee en Rotter
dam als voorbeeld aan. ,,Dat is een
van onze drukste lijnen, maar het is
niet ondenkbaar dat er in principe
een andere vervoersmaatschappij
profiteert van het feit dat die lijn zo
druk bezet is. Strippenkaarten kun je
overal kopen. Ook bij een tabakshan-
del in Rotterdam bijvoorbeeld, of bij
de RET".
Magneetkaarten
Een van de dingen die de wellicht
in deze een oplossing kunnen bieden
is de magneetkaart. In de bussen zou
dan een apparaatje komen te staan
waar de reiziger de magneetkaart in
steekt. Het apparaat registreert de
gegevens van de kaart en speelt die
door naar een computer. ,,En op die
manier is het verzamelen van heel
exacte gegevens mogelijk", aldus
Schellinger.
Invoering van de magneetkaart
lijkt in deze een oplossing van de
door de ZWN geconstateerde proble
men. Ware het niet dat dit systeem
nog in de kinderschoenen staat en er
nog volop ontwikkelingswerk nodig
is voordat het systeem volwassen is.
Men verwacht bij de ZWN invoering
van de magneetkaart niet eerder dan
in de jaren negentig.
Maar intussen ziet de ZWN zich wel
voor de taak gesteld om aan een op
brengst van 30 miljoen gulden te ko
men. ..En dat is toch geen kleinig
heid", aldus Koelemij. „Daarom
zouden wij graag een soort over
gangsregeling willen zien. Een perio
de waarin men de regels zoals men
die ingevoerd heeft soepel hanteert".
Volgens Koelemij dient dan ook de
verdeelsleutel die de overheid han
teert bij de opdracht aan de ZWN om
te zorgen voor een jaaropbrengst van
dertig miljoen steeds te worden her
zien.
Taakstellend budget
Het resultaat van dc overheids
maatregelen is dat dc vervoersmaat
schappijen hebben te werken met een
zogenaamd taakstellend budget. De
hoogte van dat budget is dan weer af
hankelijk van de opbrengst die door
ZWN-direeteur drs. G. J. M. Koele
mij: ..Weer terug naar directe relatie
tussen opbrengst en aantal reizi
gers
de overheid geëist wordt. „Dit vereist
grote inspanningen op het gebied van
kostenbeheersing", aldus het onlangs
uitgebrachte Bedrijfsplan '88/'89 van
de ZWN.
„De financiële resultaten van de
onderneming worden in niet onbe
langrijke mate beïnvloed door facto
ren die voor de ondernemingen gro
tendeels als gegeven gelden,
waardoor de marges voor financiële
flexibiliteit relatief gering zijn".
Met dit gegeven in het achterhoofd
is het dus zaak om de beschikbare
gelden zo effectief mogelijk te benut
ten. Dat op zijn beurt vereist weer
een maximum aan efficiency bij de
organisatie van een streek vervoers
bedrijf. Daarnaast moet men con
stant concurreren met de auto. Alles
bij elkaar geen geringe opgave, maar
de ZWN heeft de uitdaging met veel
élan opgepakt.
Verkeersleiding
Om te beginnen is daar de centrale
verkeersleiding waarover de ZWN be
schikt. Een voorziening die de ZWN
volgens Koelemij en Schellinger in
staat stelt om met erg krappe aan
sluitingen te werken. Koelemij: „Het
komt er op neer dat we te allen tijde
willen voorkomen dat de passagier
moet wachten. Dat de passagier veel
tijd kwijt is met overstappen". Schel
linger vult aan: „Via de centrale ver
keersleiding is er constant contact
mogelijk tussen de chauffeurs op de
bussen en de centrale verkeerslei
ding".
Niet alleen kan de centrale de
chauffeur oproepen: ook de chauf
feur kan contact opnemen met de
centrale en bijvoorbeeld melden dat
Tegelijkertijd met de openstelling
van de weg over de Stormvloedkering
ging er in november 1987 een nieuwe
ZWN-lijn van start. De welbekende
kustlijn. G. C. Schellinger, Hoofd
Vervoersdienst van de ZWN: „Het is
eigenlijk nog te vroeg om daar al de
finitieve uitspraken over te doen. Een
nieuwe buslijn heeft, zo blijkt uit de
praktijk, één a twee jaar nodig om
zichzelf te settelen. We kunnen nu al
leen uitgaan van de resultaten tot
dusverre en die vergelijken met de
prognoses".
Zonder daar verder conclusies aan
hij enige vertraging heeft. Vanuit de
centrale kan men dan weer contact
opnemen met de chauffeur van een
andere bus die op de eerste aansluit
met het verzoek om nog even te wach
ten met het vertrek.
In geval van autobuspech, hetgeen
gelukkig zelden voorkomt, kan de be
trokken chauffeur via de centrale
hulp inroepen. Als blijkt dat een en
ander lang gaat duren dan kan er dan
bijvoorbeeld een andere bus op af ge
stuurd worden die zorgt dat de reizi
gers van de gestrande bus toch zo snel
mogelijk hun bestemming bereiken.
Verantwoordelijkheid
Daarnaast is het beleid van de ZWN
erop gericht om iedereen een stukje
verantwoordelijkheid te geven. „De
chauffeur bijvoorbeeld is verant
woordelijk voor zijn passagiers en
dient ook te zorgen dat deze op tijd
daar aan komen waar ze naar toe wil
len", aldus Schellinger. „Het is bij
voorbeeld ook mogelijk", aldus Koe
lemij, om vanuit de bus via de
centrale een taxi te alarmeren als dat
nodig mocht zijn. En de kosten van
die taxi zijn dan uiteraard voor reke
ning van de ZWN"
te willen verbinden constateert
Schellinger dat de belangstelling,
voor het traject over dc Brouwers-
dam nog niet helemaal aan de ver
wachtingen voldoet. „Maar hier
wordt het zomerseizoen natuurlijk
heel belangrijk", tekent Koelemij
daar bij aan.
Andere trajectgedeeltcn van de
kustlijn die qua reizigersaanbod wat
achter blijven zijn bijvoorbeeld een
traject gedeelte in oud-Vlissingen.
Schellinger: „De prognose was dat
we daar per dag 273 mensen zouden
vervoeren. Tbt nu toe zijn het er niet
Koelemij stelt dat er door de inge
bruikname van de centrale ver
keersleiding ook een wisselwerking
is ontstaan tussen de chauffeurs, de
politie en bijvoorbeeld ambulance
diensten. „De chauffeurs zijn onze
ogen en oren. Zij zien bijvoorbeeld
dat ergens een ongeluk gebeurt is en
kunnen dan de politie en de ambu
lance alarmeren".
„De politie op haar beurt geeft bij
voorbeeld aan de chauffeurs door dat
de weg ergens versperd is en dat ze
beter een alternatieve route kunnen
nemen. De centrale verkeersleiding
springt daar dan op in en kan dan
zorgen dat de bus zo weinig mogelijk
oponthoud ondervindt". Ook andere
zaken kunnen door de chauffeurs ge
signaleerd en doorgeven worden. Bij
voorbeeld een schaap dat in de wei op
xzijn rug ligt. Als het dier niet binnen
een bepaalde tijd weer op zijn poten
wordt geholpen sterft het. En de
chauffeur kan daar zijn steentje aan
bijdragen.
Imago
Volgens Koelemij en Schellinger
werken genoemde zaken zeker posi
tief voor het imago van een vervoers
bedrijf. „Het maakt een goede in
druk als de cfiauffeur van een bus
'even' een taxi voor je regelt en zijn
best doet om je toch op tijd op die af
spraak te laten komen", aldus Koele
mij. „Het is eigenlijk een stukje ver
breding van de dienstbaarheid, en
dat hebben we ook nodig om met de
auto te kunnen concurreren".
„Regelmaat en betrouwbaarheid,
dat is het belangrijkste. En daar
moet je steeds mee bezig zijn", aldus
»Schellinger. Een factor die volgens
de ZWN ook zeker meespeelt wat dat
betreft is de wegeninfrastructuur.
Vaak heeft men te maken met een
wegeninfrastructuur die niet strookt
met de moderne opvattingen over de
snelheid van het streekvervoer.
meer dan 100. Voor het traject over de
Stormvloedkering richting Delta Ex
po ligt het anders. De prognose
spreekt van 294 reizigers per dag en
het zijn er op dit moment (al) 260.
„Dat is het beste stukje dat erbij zit",
aldus Koelemij.
Injectie
In het bedrijfsplan van de ZWN
stelt men dat het aantal door de kust
lijn aan te voeren bezQekers drastisch
zal afnemen nu de wegverbinding
over de Stormvloedkering opgesteld
is. „Nu kan iedereen ook heel makke
lijk met de auto de Delta Expo berei
ken. Vroeger mocht je niet met je auto
het werkciland op dus kon je de Delta
Expo alleen per ZWN-lijndienstbus
bereiken", aldus Koelemij.
Voor dc ZWN reden om over te gaan
tot het instellen van een korting op
de toegangsprijs voor Delta Expo.
Een volwassene betaalt na aftrek
van dc korting geen tientje, maar
7.50 gulden. Voor een kind dient dan
5,75 gulden betaald te worden.
In de periode juli 1979 tot en met
oktober 1987 werd Delta Expo be
zocht door 2.200.000 mensen. Twee-
Waar nieuwe wegen worden aange
legd zullen vervoersmaatschappijen
altijd proberen om een vinger in de
pap te hebben en bijvoorbeeld plei
ten voor het instellen van vrije bus
banen op bepaalde weggedeelten.
Volgens Koelemij en Schellinger
moet het eigenlijk zo zijn dat de auto
mobilist het idee krijgt dat als hij de
bus genomen had hij sneller op de
plaats van bestemming zou zijn ge
weest.
Verkeerslichten
Iets^ dat er in de nabije toekomst
ook voor kan gaan zorgen dat een
lijndienstbus overal vlot door kan rij
den is het systeem waarbij men van
uit de bus de werking van verkeers
lichten kan beïnvloeden. De bus is
dan uitgerust met een zendertje ter
wijl in de verkeerslichten een ontvan
ger is ingebouwd. Door de signalen
die vanuit de bus uitgezonden wor
den weet het verkeerslicht welke bus
eraan komt en welke route deze
volgt. En dus springt het desbetref
fende licht versneld op groen.
Nog lang niet alle bussen zijn toe
gerust met dit zogenaamde Vetag-
systeem (Vetag Vehicle Tagging)
Op dit moment zijn van de 300 auto
bussen die de ZWN in bedrijf heeft er
al zo'n 90 van het systeem voorzien.
De ZWN wil elk jaar 70 bussen uit
rusten met het Vetag-systeem.
Op het verlanglijstje van de ZWN
voor wat betreft Schouwen-Duive
land staan verkeerslichten bij Oos-
terland en aanpassing van de rotonde
bij Zierikzee. Men gaat daarbij uit
van de filosofie dat de bus eigenlijk
nergens van haar rechte weg af mag
wijken. In sommige gevallen kiest
men er toch voor om via het centrum
van een dorp te rijden hoewel dat veel
tijd kost. „Oosterland is daar een
goed voorbeeld van", aldus Koelemij.
„De loopafstand naar een halte langs,
de weg zou gewoon te groot zijn".
derde daarvan werd aangevoerd door
het kortste en drukste lijntje dat de
ZWN ooit gehad heeft. „De eerste
twee maanden van dit jaar geven ho
ge bezoekersaantallen te zien", stelt
Schellinger. „De nieuwe wegverbin
ding trekt veel mensen".
Dagtocht
Nog een nieuwtje is dat de ZWN
overeenstemming heeft bereikt met
een Belgische vervoersmaatschappij
over een dagtocht met het openbaar
vervoer vanuit België naar Delta Ex
po. In Nederland bestaat er al gerui
me tijd een dergelijke dagtocht.
Een van de toekomstplannen van
dc ZWN is verder om de lijndienst
Goes-Rilland Bath via de Oestcrdam
door te trekken naar Tholen. Ver
voersmaatschappij BBA zorgt dan
verder voor het vervoer tussen Tho
len en Oude Tongc. Verder staat er
nog een uitbreiding op stapel na de
openstelling in de loop van dit jaar
over de Philipsdam.
Ook wil dc ZWN proberen tege
moet te komen aan de wens om wat
vaker langs het Zweedse Rode Kruis
ziekenhuis en Tie Comeliastichting in
Zierikzee te rijden. De bus richting
Brouwershaven zou in de visie van de
ZWN ter hoogte van het ziekenhuis de
Lange Blokweg kunnen verlaten om
vervolgens halt te houden bij ge
noemde instellingen om dan via de
Kadeweg weer terug te rijden naar de
Lange Blokweg. Over deze mogelijke
oplossing dient echter nog overleg te
worden gepleegd met provincie en
waterschap.
Om vervoer reizigers naar Delta Expo wat op te krikken
ZIERIKZEE - Wie in de zomermaanden juni tot en met
september met de bus naar Delta Expo op Neeltje Jans
wil kan rekenen op een korting van 25 procent op de toe
gangsprijs als hij of zij in de bus een toegangsbewijs
koopt. „De bezoekersaantallen zijn erg hoog, maar het is
onze verwachting dat het aantal reizigers dat per bus
naar Delta Expo gaat sterk terug zal lopen nu de weg
over de Stormvloedkering is opengesteld", aldus ZWN-
directeur drs. G. J. M. Koelemij. „Daarom proberen we
dat op deze manier wat op te krikken".