streeknieuws
Gereformeerd kerkkoor brengt
muzikaal project De Kruisiging
De maritieme wereld kent geen
geheimen voor cineast Korver
LOODGIETERSBEDRIJF
DEURLOO B V.
„Zeeland mager
bedeeld in
vierde nota
ruimtelijke
ordening"
I
Voorzitter Joke de Boer: „We zien dit echt als een uitdaging''''
ZIERIKZEE - In de passietijd is het gebruikelijk om
werken uit te voeren die in het teken staan van het lij
densverhaal van Christus. Het Gereformeerd kerkkoor
Zierikzee onder leiding van Mar van der Veer speelt
daarop in door op 25 en 29 maart en 1 april het muzikale
project De Kruisiging te brengen. „Eigenlijk zijn we vo
rig jaar na het Mendelssohn-concert hieraan begonnen",
vertelt voorzitter Joke de Boer. „We zien het echt als een
uitdaging". De reden dat het Gereformeerd kerkkoor dit
werk in studie heeft genomen is ondermeer het feit dat
men dit jaar het veertigjarig bestaan van het koor viert.
Het gezongen passieverhaal heeft
een belangrijke functie vervuld in de
geschiedenis van de Lutherse kerk en
veelal worden in de passietijd dan
ook werken uitgevoerd van oorspron
kelijk Duitse afkomst. Het Gerefor
meerd kerkkooor Zierikzee heeft er
echter vóór gekozen om een werk uit
te voeren van Engelse oorsprong: The
Crusifixion (De Kruisiging) van John
Stainer.
Musicoloog
BRUINISSE
Tijdrede
Op uitnodiging van de plaatselijke
kiesvereniging van de SGP hield J.
de Rooy uit Krabbendijke een tijdre
de in de kerk van de Gereformeerde
Gemeente in Nederland. De bijeen
komst werd geopend door A. IJzelen-
berg met psalm 45 3 en het lezen van
Daniël 2. Vervolgens bepaalde De
Rooy zijn gehoor bij het 45e vers van
dit hoofdstuk. Dat handelt over een
droom van Nebukadnezar waarin een
steen zonder handen afgehouwen
wordt en het beeld van de aardse
machten vermaalt en vernietigt. Ne
bukadnezar voelde aan dat deze
droom iets bijzonders was en eiste
van zijn tovenaars en sterrenkijkers
dat ze hem uitleg zouden geven. De
droom en de uitleg ervan worden Da
niël in een nachtgezicht geopen
baard. J. de Rooy- somde de machten
op die worden gesymboliseerd door
het beeld. Zoals Babylonië, de Meden
en de Perzen, het Griekse rijk, het
Romeinse rijk en de rijken daarna.
Als kenmerken van de laatste rijken
noemde De Rooy wreedheid, blok
vorming, het spreken van woorden
tegen God en lasteringen van de heili
gen der hoge plaatsen. De steen zal
echter alles verbrijzelen en de uitein
delijke macht gaan uitoefenen. Op ie
der persoonlijk van toepassing zei De
Rooy dat deze steen ook het wereld
rijk in ons hart tot kaf zal moeten
vermalen en ons hart zal moeten gaan
vervullen. De bijeenkomst eindigde
met psalm 2 vers 6 en 7 en een dank
gebed.
GOEJS/MIDDELBURG
Cursus
De provinciale Hervormde Jeugd
raad Zeeland organiseert in Goes en
Middelburg een cursus dansante
werkvormen. De cursus bestaat uit
tien avonden en wordt gegeven door
Jaan Harthoorn. In Goes is de cursus
reeds volgeboekt, maar in Middel
burg is nog plaats voor vijf cursisten.
De cursus start in Middelburg op 22
maart in de Thomaskapel om 20.00
uur. Voor informatie of aanmelding:
01180-15353.
MIDDELBURG
Ontspanningsclub
Bowlen, dansen, klaverjassen, sjoe
len en gezelschapsspelletjes. De
Zeeuwse Ontspanningsclub voor do
ven, slechthorenden en horenden
(ZOCD) biedt zijn leden deze moge
lijkheden. Wie belangstelling voor
deze ontspanningsclub heeft of zich
als donateur van deze club wil aan
melden kan schriftelijk informatie
aanvragen bij A. de Witte, Meander-
hof 127, 4337 GP Middelburg.
Vrouwenraad
De Zeeuwse Vrouwenraad houdt
maandag 28 maart zijn jaarvergade
ring in het gebouw van de Zeeuwse
Bibliotheek in Middelburg. Vooraf
gaande aan deze bijeenkomst kunnen
de dames vanaf 9.15 uur een kopje
koffie drinken. De vergadering zelf
begint om 9:45 uur met het bespreken
van het huishoudelijk gedeelte. Na de
koffiepauze begint het openbare ge
deelte van deze bijeenkomst. Dan
wordt het thema Vrouw en computers
aan de hand van de videofilm Het zit
in de computer aan de orde gesteld.
In deze film komen negen vrouwen
aan het woord die op de een of andere
wijze zijn geconfronteerd met de
computer De directeur Nora Blom-
steel van de Janneke Dierxschool is
uitgenodigd om een en ander nader
toe te lichten. De jaarvergadering
wordt om ongeveer 12.30 uur afgeslo
ten.
KOUDEKERKE
Origami
Maandag 28 maart houdt Origami
Zeeland weer haar tweemaandelijkse
vouwkringbijeenkomst in hotel Wal
cheren in Koudekerke. Het ^hema
van de bijeenkomst is paasversiering
en bloemschikken. Iedereen die de
Japanse vouwkunst beoefent is van
harte welkom. Enige kennis van de
basisvormen voor origami en teke-
ninglezen is noodzakelijk. Ook het
origami-depot is die avond aanwezig.
John Stainer leefde van 1840 tot
1901 en was musicoloog en compo
nist. Hij studeerde in Oxford en was
daar tevens organist. Stainer be
kleedde vele posten in het Engelse
muziekleven en was ondermeer orga
nist aan de St. Paul's Cathedral in
Londen. Hij componeerde kerkmu
ziek, cantates en oratoria. The Crusi
fixion is daarvan wel het bekendste
werk.
Het grootste deel van de liederen is
in het Engels. De Boer: „Aanvanke-
lijuk stond men daar in het koor wat
aarzelend tegenover, maar gaande
weg werd men steeds enthousiaster.
De teksten klinken ook gewoon an
ders, intenser, in het Engels".
Niemand hoeft overigens bang te
zijn dat de liederen niet te volgen
zijn, want in het keurig verzorgde
programmaboekje staat steeds de En
gelse tekst en een Nederlandse verta
ling naast elkaar. Om het publiek zo
veel mogelijk bij het verhaal te
betrekken wordt een aantal liederen
in het Nederlands gezongen en is het
ook de bedoeling dat het publiek
meezingt.
Lijdensverhaal
De Kruisiging, een werk voor so
listen, koor en orgel vertelt het lij
densverhaal van Christus vanaf de
hof van Gethsemane. Tenor-solisten
vertellen het verhaal terwijl de stem
van Christus zoals gebruikelijk door
een bas gezongen wordt. Evenals in
de Matheus-passion laat Stainer het
lijdensverhaal afwisselen door kora
len die hij zelf geschreven heeft en die
wat melodie en harmonie betreft dan
ook volledig 'Engels' aandoen.
Na het recitatief 'He made himself
of no reputation' en de aria 'King
ever glorious?' zet een bas in met Jiet
recitatief 'And as Moses lifted up the
serpent'. Hier wordt het overgeno
men door een dubbelkwartet dat de
beroemde bijbeltekst 'Want alzo lief
had God de wereld' verklankt.
Het werk wordt vervolgd met on
der andere koralen voor soliste en
koor, een duet voor bas en tenor en re
citatieven. The Crusifixion eindigt
met een indringende oproep van de
gekruisigde aan de wereld: Is it no
thing to you? Het stuk wordt besloten
met het loflied 'Lof aan u heer Jezus
Christus'.
Klanksfeer
„Het werk is geschreven in het En
gelse klankidioom van de 19e eeuw
en ademt een enigszins romantische
klanksfeer, maar blijkt bij de voorbe
reiding toch telkens weer nieuw en
boeiend", aldus dirigent Mar van der
Veer. Samen met docent Engels P.
Groenewoud nam hij naast vele muzi
kale voorbereidingen ook nog eens de
vertaling van de teksten op zich.
Het koor heeft een cantorijfunctie
in de zondagse eredienst, maar het is
niet de eerste keer dat men meer
doet. Enkele jaren geleden was er
een soortgelijk project en werd het
Klein Kerstoratorium uitgevoerd.
Samen met het Zierikzees Kamer
koor voerde men vorig jaar psalm 42
van Mendelsohn uit.
„Alles bij elkaar hebben we toch
bij elke repetitie na de grote vakantie
vorig jaar aan het stuk gewerkt", al
dus voorzitter De Boer. „Maar tus
sendoor werd soms ook een beroep op
ons gedaan. En voor de Kerst heb je
uiteraard ook weer de nodige uitvoe
ringen". De Boer stelt dat de inzet
van de koorleden zeer groot is te noe
men. „Men slaat geen repetitie over.
Ze hebben zich helemaal in het stuk
ingeleefd".
Solisten
Wie de lijst van medewerkenden
bekijkt komt al snel tot de conclusie
Advertentie
De Kruisiging is gecomponeerd door
dat 'men niet over een nacht ijs is ge
gaan bij de voorbereidingen van dit
muzikale project. Voor de koorpèrtij-
en draagt uiteraard het 31 leden tel
lende Gereformeerd kerkkootZierik-
zee zorg. Kleine solo-partijen worden
gezongen door Janny Bij de Vaate, Jo
ke de Boer en Jan Heuseveldt.
Ook heeft men een beroep gedaan
op beroepssolisten. Van het Zierik
zees Kamerkoor verlenen Adriaan
Krijger (tenor) en Leo Verkaart (te
nor) hun medewerking. De bassoli
worden gezongen door Marcel van
der Zande en Arie de Feijter.
Prosper Sevestre, de vaste organist
van de Hervormde kerk in Renesse,
heeft men bereid gevonden om de
zang te omlijsten met orgelspel. De
algehele leiding van het muzikale
project is in handen van dirigent Mar
Stainer.
\ian der Veer. Vanwege de aard van
l|et werk heeft men zoveel mogelijk
getracht het concert-karakter te ver
mijden. „We wilden de drempel zo
laag mogelijk houden", aldus De
Èoer.
Uitvoeringen
j Het werk wordt in totaal drie keer
uitgevoerd. De eerste keer zal dat zijn
cj>p 25 maart in de Nederlands Her
vormde kerk in Renesse. De tweede
ijiitvoering vindt plaats op 29 maart
ijn de Nederlands Hervormde Exo-
duskerk in Sommelsdijk. Beide uit
voeringen beginnen om 20.00 uur. De
l'aatste uitvoering is op 1 april in de
éigen kerk, de Gereformeerde kerk in
Zierikzee; en begint om 19.30 uur. Al
le uitvoeringen zijn gratis toeganke
lijk.
INSTALLATIEBEDRIJF
SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255
DEN HAAG - De VVD-fractie in de
Tweede Kamer vindt dat de regering
in haar vierde nota over de ruimtelij
ke ordening onvoldoende aangeeft
hoeveel de uitvoering van haar plan
nen gaat kosten. Tfevens mist de VVD
het antwoord op de vraag waarop de
regering wil bezuinigen om aan geld
te komen.
MIDDELBURG - De regionale ont
wikkeling mag niet opgeofferd wor
den aan een te sterke ontwikkeling
van de randstedelijke gebieden. Dat
is de reactie van de provincie Zee
land op de vierde nota ruimtelijke
ordening, die in Den Haag is gepre
senteerd.
Volgens de Zeeuwse gedeputeerde
voor ruimtelijke ordening mevrouw
E. Maris-Koster is er duidelijk een
nieuwe tendens merkbaar, waaruit
blijkt dat bedrijven beslist niet al
leen meer de voorkeur hebben voor
een vestiging in de randstedelijke ge
bieden, maar dat men ook steeds
meer kijkt naar goede aan- en afvoer-
mogelijkheden en leefbare woonom
standigheden voor het personeel. In
Zuidwest-Nederland, met name in
Zeeland, is er een dergelijke ontwik
keling in die richting gaande, maar
dat betekent niet, aldus mevrouw
Maris, dat Zeeland die ontwikkeling
volledig op eigen kracht kan realise
ren. De overheid zal instrumenten,
dus geld, moeten blijven steken in
bijvoorbeeld infrastructurele werken
en voor de ontwikkeling van een
goed sociaal beleid in de regio. In te
genstelling tot de regering verwacht
Zeeland beslist niet alle heil van pri-
vate investeringen. Overheidssteun
blijft in verband hiermee onontbeer
lijk, aldus gedeputeerde Maris-
Koster tijdens een persconferentie in
Middelburg.
Mijmeringen langs de waterkant
BRUINISSE - De maritieme wereld heeft voor
Pim Korver geen geheimen. Met film en video legt
hij die wereld vast in reportages, documentaires en
journaalbeelden. Filmde met vaste hand het dyna
mische havengebeuren in Rotterdam tot de super
snelle containerlijnen in het Verre Oosten. Maar leg
de ook de dramatische en macabere beelden vast
van scheepsrampen, wrakken en hergingen in al
hun lugubere grootheid. Staande op de door stook
olie spekgladde kiel, filmend in een kleine rubber
boot of hangend uit een helikopter. Dramatische
beelden vaak die de mensheid hun kleinheid doen
beseffen tegenover die grote en soms wrede zee. In
Mijmeringen langs de waterkant een gesprek met
een gedreven zeefilmer, Pim Korver.
Hoewel het maar een deel van
z'n veelomvattend werk is, weet
Korver dat juist de beelden van
vooral scheepsrampen het meest
bij de mensen tot de verbeelding
spreken. Daarbij sluit goed aan
dat hij graag op zee vertoeft om te
filmen, want varen was z'n lust en
z'n leven. Z'n vader was gezag
voerder op een tanker en zelf wil
de hij de opleiding tot stuurman
volgen aan de Zeevaartschool,
maar een kleine oogafwijking
gooide roet in het eten. Hij maak
te van z'n hobby fotografie z'n vak
en kwam door een toeval toch
weer met het water in aanraking.
In opdracht van het NTS-jour-
naal, zo'n 25 jaar geleden, voer
Korver met de reddingsboot Jan
Leis mee naar de Maasvlakte
waar de bemanning van de ge
strande coaster Gladonia van
boord moest worden gehaald.
Omdat de reddingsboot te diep
lag werd op zee overgestapt in een
vlet.
Tben ze bij de coaster kwamen
sprong Korver met z'n camera
over op de coaster om beter te kun
nen filmen waarover de kapitein
van de reddingsboot zich nogal op
wond want nu moest hij zes in
plaats van vijf man van boord ha
len. Vanaf die tijd dateren de goe
de contacten van Korver met Smit-
Tak want de berging van het met
Chinaklei geladen bootje ging
naar Thk en Korver filmde.
Genua
De eerste opdracht die Korver
van het bergingsbedrijf ontving
om te filmen was in Genua waar
een zeeboot met erts gezongen was
en Tik het schip moest lichten.
Sindsdien ontving hij opdrachten
uit alle hoeken van de wereld. Hij
filmde onder andere voor Smit-
Tak, Ned-Loyd, Rijkswaterstaat,
Smit-Loyd, de reddingsmaat
schappij KNZHRM, Shell, de poli
tie en bijna alle omroepverenigin
gen. Onlangs nog filmde hij
vanuit een helikopter bij Neeltje
Jans de verrichtingen van een
nieuwe reddingsboot die samen
met de Koningin Beatrix aan het
proefvaren was.
„Hoewel je op een veel breder
terrein actief ben laat ik me het
stempel van zoutwaterfilmer
graag aanleunen. Het bevalt me
op zee en de mensen waar ik mee
te maken heb bevallen me. Het
klikt meteen. Schippers, bergers,
duikers het zijn praktijkmensen
die dezelfde taal spreken".
Talloze keren is de cineast als
filmer betrokken geweest bij ber
gingsoperaties. Zoals bij de Mont
Louis voor Oostende, de Betelgeu-
ze die na een ontploffing in Ier
land voor het lossteiger in drie
stukken brak en zonk (en waar hij
internationaal voor werd onder
scheiden), de met benzine geladen
Olympic Dream voor de rede van
Miissingen ^i&na^ een. aanvaring
fe) brandend naar zee werd ge
sleept en natuurlijk de Herald of
Fifee Enterprise.
Veerbootramp
■Vrijdag zes maart 1987, iets
meer dan een jaar geleden, vol
trok zich even buiten de haven van
Zéebrugge één van de grootste
veerbootrampen aller tijden. De
132 meter lange Herald of Free En
terprise, winnaar van de Blauwe
Wjmpel als snelste Kanaalveer
boot, schept water door de nog
openstaande boegdeuren als het
oijnstreeks half acht de steven
richting Dover wendt. Binnen en
kele minuten kapseist het schip en
v^n de 502 passagiers en beman
ningsleden vinden er uiteindelijk
193 de dood.
Als enige filmer ter wereld
mocht hij aan boord van de onge
lukkige veerboot om verslag van
dé berging te doen in opdracht
van Smit-Tak. „Je bent er op voor
bereid omdat je weet wat er is ge
beurd maar als je dan aan boord
st|apt en je ziet de stille getuigen
van de ramp, de ingeslagen pa
trijspoorten, de vaak ongebruikte
reddingsmiddelen en naarmate je
vérder in het schip kwam de licha
men van de slachtoffers, dan gaat
er toch veel door je heen, je wordt
er stil van".
Filmer Pim Korver aan het werk.
„Gevoelsmatig heb ik me er te-
gen^gftiyapeud. omdat _iko«er op.
voorbereid was en het je werk is
maar innerlijk moet je het flink
verwerken". Door het ontbreken
van een scenario is het filmen van
de berging een moeilijke klus. „Er
bestaat wel een planning maar
door onverwachte situaties moet
je voortdurend alert zijn en wel
ter plaatse zijn als er gefilmd
moet worden". Toch lukt het hem
alle facetten tijdens de uiteinde
lijk, als gevolg van tegenslagen en
soms barre weersomstandigheden
twee maanden durende berging,
de operatie op ruim vijf uur film
vast te leggen. Dan weer vanaf de
veerboot, soms vanaf de bokken,
dan weer in een rubberbootje of
vanuit een helikopter.
Documentair
Daaruit ontstond een dertig mi
nuten durende opmerkelijke do
cumentaire waarin de door Smit-
Thk ontwikkelde techniek van
kanteling en berging voor leek en
vakman wordt verduidelijkt en
recht doet aan het drama dat in de
maanden na de ramp door velen in
de wereld via pers en televisie
werd gevolgd. Korver beschouwd
de ramp met de Herald of Free En
terprise, hoe verschrikkelijk ook,
toch als een incident: „Vanwege
het grote tijverschil moest de veer
pont voorover ballasten en dat in
combinatie met de open boegdeu
ren, wat natuurlijk een grote
stommiteit is, is rampzalig geble
ken".
Toch ziet hij niets in de lap-
maatregelen die nu worden geno
men aan boord van die schepen,
zoals monitoren en controlclamp-
jes: „Na de Herald vaart er geen
ferry meer met open laadklep
pen". Volgens de maritiem expert
moeten er structureel strengere
eisen worden gesteld bij de bouw
van dergelijke schepen om het
snelle kapseizen onmogelijk te
maken: „Een aanvaring of bin
nenstromend water mogen er
nooit de oorzaak van zijn dat een
schip zo snel omslaat dat de red
dingsmiddelen niet meer ge
bruikt kunnen worden, zoals dat
met de Herald en onlangs met de
Zweedse Vinca Gorthon bij Petten
is gebeurd".
Volgens Korver zullen de nieu
we, maar ook de bestaande sche
pen, langs de scheepswand moe
ten worden voorzien van een laag
polystyreen, het soort piepschuim
dat bergingsbedrijven vaak ge
bruiken om gezonken schepen
weer naar de oppervlakte te bren
gen. Bij een calamiteit zal het bin
nenstromende water gelijkmatig
in het schip worden verdeeld zo
dat het niet zal kapseizen. Pim
Korver. de gedreven tilmer, maakt
het liefst eigen produkties omdat
hij daarin meer bevrediging kan
leggen: „Als je voor het Journaal
of een omroep werkt heb je geen
invloed op het eindresultaat". De
creatieve kant van z'n beroep,
daar geniet de vijftigjarige ci
neast het meest van.