streeknieuws Gereformeerd kerkkoor brengt muzikaal project De Kruisiging De maritieme wereld kent geen geheimen voor cineast Korver LOODGIETERSBEDRIJF DEURLOO B V. „Zeeland mager bedeeld in vierde nota ruimtelijke ordening" I Voorzitter Joke de Boer: „We zien dit echt als een uitdaging'''' ZIERIKZEE - In de passietijd is het gebruikelijk om werken uit te voeren die in het teken staan van het lij densverhaal van Christus. Het Gereformeerd kerkkoor Zierikzee onder leiding van Mar van der Veer speelt daarop in door op 25 en 29 maart en 1 april het muzikale project De Kruisiging te brengen. „Eigenlijk zijn we vo rig jaar na het Mendelssohn-concert hieraan begonnen", vertelt voorzitter Joke de Boer. „We zien het echt als een uitdaging". De reden dat het Gereformeerd kerkkoor dit werk in studie heeft genomen is ondermeer het feit dat men dit jaar het veertigjarig bestaan van het koor viert. Het gezongen passieverhaal heeft een belangrijke functie vervuld in de geschiedenis van de Lutherse kerk en veelal worden in de passietijd dan ook werken uitgevoerd van oorspron kelijk Duitse afkomst. Het Gerefor meerd kerkkooor Zierikzee heeft er echter vóór gekozen om een werk uit te voeren van Engelse oorsprong: The Crusifixion (De Kruisiging) van John Stainer. Musicoloog BRUINISSE Tijdrede Op uitnodiging van de plaatselijke kiesvereniging van de SGP hield J. de Rooy uit Krabbendijke een tijdre de in de kerk van de Gereformeerde Gemeente in Nederland. De bijeen komst werd geopend door A. IJzelen- berg met psalm 45 3 en het lezen van Daniël 2. Vervolgens bepaalde De Rooy zijn gehoor bij het 45e vers van dit hoofdstuk. Dat handelt over een droom van Nebukadnezar waarin een steen zonder handen afgehouwen wordt en het beeld van de aardse machten vermaalt en vernietigt. Ne bukadnezar voelde aan dat deze droom iets bijzonders was en eiste van zijn tovenaars en sterrenkijkers dat ze hem uitleg zouden geven. De droom en de uitleg ervan worden Da niël in een nachtgezicht geopen baard. J. de Rooy- somde de machten op die worden gesymboliseerd door het beeld. Zoals Babylonië, de Meden en de Perzen, het Griekse rijk, het Romeinse rijk en de rijken daarna. Als kenmerken van de laatste rijken noemde De Rooy wreedheid, blok vorming, het spreken van woorden tegen God en lasteringen van de heili gen der hoge plaatsen. De steen zal echter alles verbrijzelen en de uitein delijke macht gaan uitoefenen. Op ie der persoonlijk van toepassing zei De Rooy dat deze steen ook het wereld rijk in ons hart tot kaf zal moeten vermalen en ons hart zal moeten gaan vervullen. De bijeenkomst eindigde met psalm 2 vers 6 en 7 en een dank gebed. GOEJS/MIDDELBURG Cursus De provinciale Hervormde Jeugd raad Zeeland organiseert in Goes en Middelburg een cursus dansante werkvormen. De cursus bestaat uit tien avonden en wordt gegeven door Jaan Harthoorn. In Goes is de cursus reeds volgeboekt, maar in Middel burg is nog plaats voor vijf cursisten. De cursus start in Middelburg op 22 maart in de Thomaskapel om 20.00 uur. Voor informatie of aanmelding: 01180-15353. MIDDELBURG Ontspanningsclub Bowlen, dansen, klaverjassen, sjoe len en gezelschapsspelletjes. De Zeeuwse Ontspanningsclub voor do ven, slechthorenden en horenden (ZOCD) biedt zijn leden deze moge lijkheden. Wie belangstelling voor deze ontspanningsclub heeft of zich als donateur van deze club wil aan melden kan schriftelijk informatie aanvragen bij A. de Witte, Meander- hof 127, 4337 GP Middelburg. Vrouwenraad De Zeeuwse Vrouwenraad houdt maandag 28 maart zijn jaarvergade ring in het gebouw van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Vooraf gaande aan deze bijeenkomst kunnen de dames vanaf 9.15 uur een kopje koffie drinken. De vergadering zelf begint om 9:45 uur met het bespreken van het huishoudelijk gedeelte. Na de koffiepauze begint het openbare ge deelte van deze bijeenkomst. Dan wordt het thema Vrouw en computers aan de hand van de videofilm Het zit in de computer aan de orde gesteld. In deze film komen negen vrouwen aan het woord die op de een of andere wijze zijn geconfronteerd met de computer De directeur Nora Blom- steel van de Janneke Dierxschool is uitgenodigd om een en ander nader toe te lichten. De jaarvergadering wordt om ongeveer 12.30 uur afgeslo ten. KOUDEKERKE Origami Maandag 28 maart houdt Origami Zeeland weer haar tweemaandelijkse vouwkringbijeenkomst in hotel Wal cheren in Koudekerke. Het ^hema van de bijeenkomst is paasversiering en bloemschikken. Iedereen die de Japanse vouwkunst beoefent is van harte welkom. Enige kennis van de basisvormen voor origami en teke- ninglezen is noodzakelijk. Ook het origami-depot is die avond aanwezig. John Stainer leefde van 1840 tot 1901 en was musicoloog en compo nist. Hij studeerde in Oxford en was daar tevens organist. Stainer be kleedde vele posten in het Engelse muziekleven en was ondermeer orga nist aan de St. Paul's Cathedral in Londen. Hij componeerde kerkmu ziek, cantates en oratoria. The Crusi fixion is daarvan wel het bekendste werk. Het grootste deel van de liederen is in het Engels. De Boer: „Aanvanke- lijuk stond men daar in het koor wat aarzelend tegenover, maar gaande weg werd men steeds enthousiaster. De teksten klinken ook gewoon an ders, intenser, in het Engels". Niemand hoeft overigens bang te zijn dat de liederen niet te volgen zijn, want in het keurig verzorgde programmaboekje staat steeds de En gelse tekst en een Nederlandse verta ling naast elkaar. Om het publiek zo veel mogelijk bij het verhaal te betrekken wordt een aantal liederen in het Nederlands gezongen en is het ook de bedoeling dat het publiek meezingt. Lijdensverhaal De Kruisiging, een werk voor so listen, koor en orgel vertelt het lij densverhaal van Christus vanaf de hof van Gethsemane. Tenor-solisten vertellen het verhaal terwijl de stem van Christus zoals gebruikelijk door een bas gezongen wordt. Evenals in de Matheus-passion laat Stainer het lijdensverhaal afwisselen door kora len die hij zelf geschreven heeft en die wat melodie en harmonie betreft dan ook volledig 'Engels' aandoen. Na het recitatief 'He made himself of no reputation' en de aria 'King ever glorious?' zet een bas in met Jiet recitatief 'And as Moses lifted up the serpent'. Hier wordt het overgeno men door een dubbelkwartet dat de beroemde bijbeltekst 'Want alzo lief had God de wereld' verklankt. Het werk wordt vervolgd met on der andere koralen voor soliste en koor, een duet voor bas en tenor en re citatieven. The Crusifixion eindigt met een indringende oproep van de gekruisigde aan de wereld: Is it no thing to you? Het stuk wordt besloten met het loflied 'Lof aan u heer Jezus Christus'. Klanksfeer „Het werk is geschreven in het En gelse klankidioom van de 19e eeuw en ademt een enigszins romantische klanksfeer, maar blijkt bij de voorbe reiding toch telkens weer nieuw en boeiend", aldus dirigent Mar van der Veer. Samen met docent Engels P. Groenewoud nam hij naast vele muzi kale voorbereidingen ook nog eens de vertaling van de teksten op zich. Het koor heeft een cantorijfunctie in de zondagse eredienst, maar het is niet de eerste keer dat men meer doet. Enkele jaren geleden was er een soortgelijk project en werd het Klein Kerstoratorium uitgevoerd. Samen met het Zierikzees Kamer koor voerde men vorig jaar psalm 42 van Mendelsohn uit. „Alles bij elkaar hebben we toch bij elke repetitie na de grote vakantie vorig jaar aan het stuk gewerkt", al dus voorzitter De Boer. „Maar tus sendoor werd soms ook een beroep op ons gedaan. En voor de Kerst heb je uiteraard ook weer de nodige uitvoe ringen". De Boer stelt dat de inzet van de koorleden zeer groot is te noe men. „Men slaat geen repetitie over. Ze hebben zich helemaal in het stuk ingeleefd". Solisten Wie de lijst van medewerkenden bekijkt komt al snel tot de conclusie Advertentie De Kruisiging is gecomponeerd door dat 'men niet over een nacht ijs is ge gaan bij de voorbereidingen van dit muzikale project. Voor de koorpèrtij- en draagt uiteraard het 31 leden tel lende Gereformeerd kerkkootZierik- zee zorg. Kleine solo-partijen worden gezongen door Janny Bij de Vaate, Jo ke de Boer en Jan Heuseveldt. Ook heeft men een beroep gedaan op beroepssolisten. Van het Zierik zees Kamerkoor verlenen Adriaan Krijger (tenor) en Leo Verkaart (te nor) hun medewerking. De bassoli worden gezongen door Marcel van der Zande en Arie de Feijter. Prosper Sevestre, de vaste organist van de Hervormde kerk in Renesse, heeft men bereid gevonden om de zang te omlijsten met orgelspel. De algehele leiding van het muzikale project is in handen van dirigent Mar Stainer. \ian der Veer. Vanwege de aard van l|et werk heeft men zoveel mogelijk getracht het concert-karakter te ver mijden. „We wilden de drempel zo laag mogelijk houden", aldus De Èoer. Uitvoeringen j Het werk wordt in totaal drie keer uitgevoerd. De eerste keer zal dat zijn cj>p 25 maart in de Nederlands Her vormde kerk in Renesse. De tweede ijiitvoering vindt plaats op 29 maart ijn de Nederlands Hervormde Exo- duskerk in Sommelsdijk. Beide uit voeringen beginnen om 20.00 uur. De l'aatste uitvoering is op 1 april in de éigen kerk, de Gereformeerde kerk in Zierikzee; en begint om 19.30 uur. Al le uitvoeringen zijn gratis toeganke lijk. INSTALLATIEBEDRIJF SCHUDDEBEURS - TEL. 01110-16255 DEN HAAG - De VVD-fractie in de Tweede Kamer vindt dat de regering in haar vierde nota over de ruimtelij ke ordening onvoldoende aangeeft hoeveel de uitvoering van haar plan nen gaat kosten. Tfevens mist de VVD het antwoord op de vraag waarop de regering wil bezuinigen om aan geld te komen. MIDDELBURG - De regionale ont wikkeling mag niet opgeofferd wor den aan een te sterke ontwikkeling van de randstedelijke gebieden. Dat is de reactie van de provincie Zee land op de vierde nota ruimtelijke ordening, die in Den Haag is gepre senteerd. Volgens de Zeeuwse gedeputeerde voor ruimtelijke ordening mevrouw E. Maris-Koster is er duidelijk een nieuwe tendens merkbaar, waaruit blijkt dat bedrijven beslist niet al leen meer de voorkeur hebben voor een vestiging in de randstedelijke ge bieden, maar dat men ook steeds meer kijkt naar goede aan- en afvoer- mogelijkheden en leefbare woonom standigheden voor het personeel. In Zuidwest-Nederland, met name in Zeeland, is er een dergelijke ontwik keling in die richting gaande, maar dat betekent niet, aldus mevrouw Maris, dat Zeeland die ontwikkeling volledig op eigen kracht kan realise ren. De overheid zal instrumenten, dus geld, moeten blijven steken in bijvoorbeeld infrastructurele werken en voor de ontwikkeling van een goed sociaal beleid in de regio. In te genstelling tot de regering verwacht Zeeland beslist niet alle heil van pri- vate investeringen. Overheidssteun blijft in verband hiermee onontbeer lijk, aldus gedeputeerde Maris- Koster tijdens een persconferentie in Middelburg. Mijmeringen langs de waterkant BRUINISSE - De maritieme wereld heeft voor Pim Korver geen geheimen. Met film en video legt hij die wereld vast in reportages, documentaires en journaalbeelden. Filmde met vaste hand het dyna mische havengebeuren in Rotterdam tot de super snelle containerlijnen in het Verre Oosten. Maar leg de ook de dramatische en macabere beelden vast van scheepsrampen, wrakken en hergingen in al hun lugubere grootheid. Staande op de door stook olie spekgladde kiel, filmend in een kleine rubber boot of hangend uit een helikopter. Dramatische beelden vaak die de mensheid hun kleinheid doen beseffen tegenover die grote en soms wrede zee. In Mijmeringen langs de waterkant een gesprek met een gedreven zeefilmer, Pim Korver. Hoewel het maar een deel van z'n veelomvattend werk is, weet Korver dat juist de beelden van vooral scheepsrampen het meest bij de mensen tot de verbeelding spreken. Daarbij sluit goed aan dat hij graag op zee vertoeft om te filmen, want varen was z'n lust en z'n leven. Z'n vader was gezag voerder op een tanker en zelf wil de hij de opleiding tot stuurman volgen aan de Zeevaartschool, maar een kleine oogafwijking gooide roet in het eten. Hij maak te van z'n hobby fotografie z'n vak en kwam door een toeval toch weer met het water in aanraking. In opdracht van het NTS-jour- naal, zo'n 25 jaar geleden, voer Korver met de reddingsboot Jan Leis mee naar de Maasvlakte waar de bemanning van de ge strande coaster Gladonia van boord moest worden gehaald. Omdat de reddingsboot te diep lag werd op zee overgestapt in een vlet. Tben ze bij de coaster kwamen sprong Korver met z'n camera over op de coaster om beter te kun nen filmen waarover de kapitein van de reddingsboot zich nogal op wond want nu moest hij zes in plaats van vijf man van boord ha len. Vanaf die tijd dateren de goe de contacten van Korver met Smit- Tak want de berging van het met Chinaklei geladen bootje ging naar Thk en Korver filmde. Genua De eerste opdracht die Korver van het bergingsbedrijf ontving om te filmen was in Genua waar een zeeboot met erts gezongen was en Tik het schip moest lichten. Sindsdien ontving hij opdrachten uit alle hoeken van de wereld. Hij filmde onder andere voor Smit- Tak, Ned-Loyd, Rijkswaterstaat, Smit-Loyd, de reddingsmaat schappij KNZHRM, Shell, de poli tie en bijna alle omroepverenigin gen. Onlangs nog filmde hij vanuit een helikopter bij Neeltje Jans de verrichtingen van een nieuwe reddingsboot die samen met de Koningin Beatrix aan het proefvaren was. „Hoewel je op een veel breder terrein actief ben laat ik me het stempel van zoutwaterfilmer graag aanleunen. Het bevalt me op zee en de mensen waar ik mee te maken heb bevallen me. Het klikt meteen. Schippers, bergers, duikers het zijn praktijkmensen die dezelfde taal spreken". Talloze keren is de cineast als filmer betrokken geweest bij ber gingsoperaties. Zoals bij de Mont Louis voor Oostende, de Betelgeu- ze die na een ontploffing in Ier land voor het lossteiger in drie stukken brak en zonk (en waar hij internationaal voor werd onder scheiden), de met benzine geladen Olympic Dream voor de rede van Miissingen ^i&na^ een. aanvaring fe) brandend naar zee werd ge sleept en natuurlijk de Herald of Fifee Enterprise. Veerbootramp ■Vrijdag zes maart 1987, iets meer dan een jaar geleden, vol trok zich even buiten de haven van Zéebrugge één van de grootste veerbootrampen aller tijden. De 132 meter lange Herald of Free En terprise, winnaar van de Blauwe Wjmpel als snelste Kanaalveer boot, schept water door de nog openstaande boegdeuren als het oijnstreeks half acht de steven richting Dover wendt. Binnen en kele minuten kapseist het schip en v^n de 502 passagiers en beman ningsleden vinden er uiteindelijk 193 de dood. Als enige filmer ter wereld mocht hij aan boord van de onge lukkige veerboot om verslag van dé berging te doen in opdracht van Smit-Tak. „Je bent er op voor bereid omdat je weet wat er is ge beurd maar als je dan aan boord st|apt en je ziet de stille getuigen van de ramp, de ingeslagen pa trijspoorten, de vaak ongebruikte reddingsmiddelen en naarmate je vérder in het schip kwam de licha men van de slachtoffers, dan gaat er toch veel door je heen, je wordt er stil van". Filmer Pim Korver aan het werk. „Gevoelsmatig heb ik me er te- gen^gftiyapeud. omdat _iko«er op. voorbereid was en het je werk is maar innerlijk moet je het flink verwerken". Door het ontbreken van een scenario is het filmen van de berging een moeilijke klus. „Er bestaat wel een planning maar door onverwachte situaties moet je voortdurend alert zijn en wel ter plaatse zijn als er gefilmd moet worden". Toch lukt het hem alle facetten tijdens de uiteinde lijk, als gevolg van tegenslagen en soms barre weersomstandigheden twee maanden durende berging, de operatie op ruim vijf uur film vast te leggen. Dan weer vanaf de veerboot, soms vanaf de bokken, dan weer in een rubberbootje of vanuit een helikopter. Documentair Daaruit ontstond een dertig mi nuten durende opmerkelijke do cumentaire waarin de door Smit- Thk ontwikkelde techniek van kanteling en berging voor leek en vakman wordt verduidelijkt en recht doet aan het drama dat in de maanden na de ramp door velen in de wereld via pers en televisie werd gevolgd. Korver beschouwd de ramp met de Herald of Free En terprise, hoe verschrikkelijk ook, toch als een incident: „Vanwege het grote tijverschil moest de veer pont voorover ballasten en dat in combinatie met de open boegdeu ren, wat natuurlijk een grote stommiteit is, is rampzalig geble ken". Toch ziet hij niets in de lap- maatregelen die nu worden geno men aan boord van die schepen, zoals monitoren en controlclamp- jes: „Na de Herald vaart er geen ferry meer met open laadklep pen". Volgens de maritiem expert moeten er structureel strengere eisen worden gesteld bij de bouw van dergelijke schepen om het snelle kapseizen onmogelijk te maken: „Een aanvaring of bin nenstromend water mogen er nooit de oorzaak van zijn dat een schip zo snel omslaat dat de red dingsmiddelen niet meer ge bruikt kunnen worden, zoals dat met de Herald en onlangs met de Zweedse Vinca Gorthon bij Petten is gebeurd". Volgens Korver zullen de nieu we, maar ook de bestaande sche pen, langs de scheepswand moe ten worden voorzien van een laag polystyreen, het soort piepschuim dat bergingsbedrijven vaak ge bruiken om gezonken schepen weer naar de oppervlakte te bren gen. Bij een calamiteit zal het bin nenstromende water gelijkmatig in het schip worden verdeeld zo dat het niet zal kapseizen. Pim Korver. de gedreven tilmer, maakt het liefst eigen produkties omdat hij daarin meer bevrediging kan leggen: „Als je voor het Journaal of een omroep werkt heb je geen invloed op het eindresultaat". De creatieve kant van z'n beroep, daar geniet de vijftigjarige ci neast het meest van.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 4