de taxichauffeur Een dag op stap met Als je ziet wat er soms voor piloten op de weg zitten ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 14 maart 1988 Nr. 24392 5 NIEUWERKERK - Voor de een is het iets bijzonders en zit men wat onwennig op de achterbank. Voor de ander is het de gewoonste zaak van de wereld. Bijvoorbeeld voor de 22- jarige Erwin Schiewold uit Nieuwerkerk. Hij is taxi-chauffeur van beroep en runt samen met zijn vader taxibedrijf Duiveland. Uit hoofde van zijn beroep rijdt Schiewold zo'n 50.000 kilometer per jaar. „En als je zoveel achter het stuur zit zie je pas wat voor piloten er soms op de weg zitten. Mensen die midden op de Zeelandbrug stoppen om naar de bootjes te kijken. Dat zijn meestal van die witte nummerborden met rooie lettertjes. En je hebt ook van die figuren die midden op de rotonde stoppen om even op de kaart te kijken. Als taxi chauffeur moet je heel goed opletten en anticiperen. Je bent tenslotte verantwoordelijk voor de veiligheid van je passagiers". Schiewold stelt dat er behoorlijk wat automobilisten op de weg zitten die onverantwoord rijden. Hij doelt dan niet alleen op het inhalen in onoverzichtelijke bochten en het hard rijden, maar ook op het overdreven voorzichtig rijden. ,,Je moet ook weer niet al te bang zijn". Schiewold is zelf in het vak terechtgekomen omdat zijn vader al geruime tijd taxibedrijf Duiveland runt. „Mijn bedje is gespreid", merkt Schiewold schertsend op. Niettemin houdt hij van zijn vak. ,,Ik heb zeker geen hekel aan autorijden. Nee hoor, ik doe het graag. En het is een erg afwisselend beroep". ,,Je hebt natuurlijk je vaste ritten, 's Morgens kinderen wegbrengen die in Goes op een speciale school gaan en vaak ook ritten naar een ziekenhuis. In Zierikzee en Goes, maar ook vrij vaak naar Dijkzigt in Rotterdam". Naast de 'ziekenfondsritten' gebeurt het ook dat Schiewold mensen van en naar een bruiloftsfeest moet brengen. ,,Pas ben ik nog met mensen naar Haarlem geweest. Dat zijn wel leuke ritten tussendoor. Wel is het vaak zo dat je nogal eens moet wachten, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat je mee naar binnen gevraagd wordt. En een bakje koffie en een gebakje sla ik niet af", aldus Schiewold. Een van de dagelijks terugkerende ritten is voor Schiewold de postrit. Ophalen in Nieuwerkerk en afleveren in Oosterland. ,,Kun je schrijven in de auto? Rijdt dan maar mee". Het miezert een beetje als Schiewold de Mercedes-dieselbus de Hoge Kerkstraat in Nieuwerkerk uit manoeuvreert en koers zet naar Oosterland. ,,Ik moet daar eerst de post afleveren en dan een rolstoel ophalen", aldus Schiewold, zijn blik niet van de weg afwendend. In Oosterland aangekomen steekt hij de bus geroutineerd achteruit om de post uit te laden. Het adres waar de rolstoel opgehaald dient te worden blijkt vlakbij. Vanaf Oosterland gaat de rit naar het Zweeds Rode Kruis ziekenhuis in Zierikzee waar een ontslagen patiënte moet worden opgehaald. Een ziekenfondsrit. In Zierikzee aangekomen gaan de grote achterdeuren open en vouwt Schiewold de oprijbanen uit waarover de rolstoel naar binnen moet worden gereden. Het busje is van allerlei accessoires voorzien. In de vloer zit een constructie die het mogelijk maakt dat een complete bank met een handbeweging verwijderd kan worden en de ruimte aldus kan worden aagepast aan hetgeen er vervoerd moet worden. Als alle banken erin staan is er plaats voor negen passagiers. Terwijl Schiewold de rolstoel naar binnen rijdt en zich bezig houdt met het vastzetten van de stoel praat hij ongedwongen met de ontslagen patiënte, en met een van haar familieleden. ,,Ik rijd vrij vaak mensen naar het ziekenhuis in Rotterdam. Daar moeten ze dan bijvoorbeeld voor een onderzoek naar toe. Sommigen zijn echt bang voor zo'n onderzoek, bang voor de resultaten. Ik probeer dan altijd om de mensen op hun gemak te stellen". ,,Een sociale functie? Ja, misschien wel. Je hoort heel wat hoor, in zo'n taxi. Hele levensgeschiedenissen". Wat er dan precies allemaal te horen valt tijdens een rit wil Schiewold niet kwijt. Storend vindt hij de verhalen van zijn passagiers niet. „Die mensen moeten op dat moment gewoon hun verhaal kwijt^ Maar ik moet toegeven dat je soms weieens blij bent als ze uitgestapt zijn hoor. Maar ik ben altijd precies op de hoogte van de prijs van aardappelen en uien". Schiewold krijgt voor zijn ziekenfondsritten vaak ouderen in de auto. Sommige daarvan zijn nog nooit van Schouwen-Duiveland af geweest. ,,Ze hebben soms geen idee van verkeersregels en dergelijke. Maar ik heb het nog nooit gehad dat mensen bang waren bij mij in de doet. Je moet als taxi-chauffeur ook extra ver vooruit kijken in het verkeer. Goed anticiperen. Verder rook ik nooit in de auto in het bijzijn van klanten". Schiewold stelt dat een taxi niet alleen technisch in orde moet zijn, maar ook schoon dient te zijn. „Je auto is per slot van rekening toch je visitekaartje". Een taxibedrijf roept soms associaties op met een privéchauffeur. Een glimmende limousine en een chauffeur die ervoor wordt betaald om de passagier te brengen waar deze heen wil. Schiewold ervaart dit niet als een soort mees ter-knecht situatie. „In de regel word je heel gewoon behandeld. Ach, je hebt er natuurlijk altijd tussen die je echt als een ondergeschikte behandelen, maar dat maken wij hier in Duiveland praktisch nooit mee. Wat dat betreft is er wel een verschil in mentaliteit tusseen hier en de grote stad. Daar zijn ze veel eerder geneigd om een taxi te nemen als ze ergens naar toe moeten. Hier doet men het over het algemeen niet zo snel, en is het voor de meesten toch iets speciaals om in een taxi te zitten. Wij hebben wel een bepaald aantal vaste klanten. En je kent als taxi-chauffeur een hoop mensen". In de wagens van taxibedrijf Duiveland zijn overigens niet de bekende taxi-meters te vinden. „Wij rekenen gewoon een vaste prijs per kilometer. In de toekomst, ik geloof per 1 april dit jaar, worden we trouwens wel verplicht om een meter in de taxi te hebben". Schiewold zal de laatste zijn om te ontkennen dat een rit per taxi geld kost. Meer geld dan bijvoorbeeld .het openbaar vervoer. „Maar je bepaalt als klant zelf wanneer je vertrekt. De taxi stopt bij je voor de deur en je wordt ook precies gebracht waar je zijn moet en daar weer voor de deur zal ik maar zeggen afgezet. Een enkele keer krijg je van klanten weieens te horen dat ze het duur vinden, maar je moet niet vergeten dat je in veel gevallen leeg terug moet naar je standplaats. En die auto's lopen ook niet op water. En daarbij komt dat als je bijvoorbeeld een klant in Zierikzee op moet halen je ook de kilometers van Nieuwerkerk naar Zierikzee moet rekenen. En dat wordt heel vaak vergeten". Op Schouwen-Duiveland, in ieder geval in de gemeente Duiveland, geniet het taxibedrijf een zekere bescherming. In de gemeente Duiveland is bijvoorbeeld geen ruimte voor een tweede taxibedrijf en de gemeente behoudt zich dan ook het recht voor om een taxi bedrijf dat zich in die gemeente wil vestigen geen vergunning te verlenen. Taxibedrijf Duiveland heeft vier wagens in bedrijf: twee Mercedes- personenauto's en een Datsun Laurel. Voor het vervoer van (kleine) groepen heeft men de beschikking over een Mercedes- busje. Schiewold: „De auto's die we gebruiken zijn zeker niet goedkoop, maar wel erg degelijk. Het onderhoud aan de auto's besteden we uit. Het is uiteindelijk toch een twee-mansbedrijf en zelf onderhouden is gewoon niet haalbaar. We hebben ook geen eigen garage. De auto's staan in verschillende boxen gestald. Soms is dat weieens lastig en we zouden eigenlijk ook het liefst één garage hebben". Taxibedrijf Duiveland is zeker niet het enige taxibedrijf op Schouwen-Duiveland. Alles bij elkaar heb je toch bijna twee handen nodig om het aantal taxibedrijven op Schouwen- Duiveland te tellen. Schiewold: „Wij zijn een van de weinige taxi bedrijven die ook alleen maar taxi- werk doet. De meeste anderen hebben er iets bij. Een takelwagen, of een rijschool. Vroeger hebben wij er ook een rijschool bijgehad, maar daar zijn we mee opgehouden". Schiewold is min of meer als vanzelfsprekend in het taxibedrijf terecht gekomen. „Mijn vader had een taxibedrijf en ik had geen speciale plannen, dus ben ik ook in het bedrijf gekomen. En ik vind het een. erg leuk beroep. Sommige mensen denken dat het heel vervelend is om zoveel op de weg te zitten, maar dat vind ik helemaal niet. Al moet ik weken achter elkaar in een auto zitten, ik geef er niet om. Ik zou bijvoorbeeld best wel eens een keertje op een vrachtwagen willen zitten. Dat lijkt mij ook wel mooi. En je moet ook niet vergeten dat taxi-rijden nog wel wat anders is dan alleen achter het stuur zitten. In- en uitladen van goederen bijvoorbeeld hoort er ook bij. En mensen in en uit de auto helpen. Het is tenslotte een dienstbaar beroep". auto. Ze vertrouwen volledig op je. De meeste mensen verwachten ook dat je zonder meer overal de weg weet." Uiteraard bereidt Schiewold zich wel voor op bepaalde ritten en het grote stratenboek van de ANWB ontbreekt nimmer in zijn wagen. „Een enkele keer komt het weléens voor dat ik echt niet meer weet hoe ik moet rijden. In dat soort gevallen roep ik er een plaatselijke taxi bij en laat die dan voor mij uit rijden. Dat is ook in het belang van de klant". Schiewold zegt zelden of nooit te maken te hebben met mensen die niet willen betalen of proberen onder betaling uit te komen. „Met mensen uit de regio heb je dat nooit. Iedereen kent iedereen en het zou ook niet in de mensen hier opkomen om moeilijk te doen over de betaling. Ik heb het weieens een keer meegemaakt. Tben werden we 's avonds gebeld door een vervoersmaatschappij. Een vrouw uit Middelburg was per abuis in de verkeerde bus gestapt en stond nu in Zierikzee terwijl ze Daar Goes moest. Nou ja, je laat iemand natuurlijk niet in de kou staan, dus ik naar Zierikzee. Die vrouw hing een heel verhaal tegen me op. Ze had maar een tientje bij zich, maar ik moest maar een rekening sturen en dan zou het allemaal wel in orde komen, ik heb er nooit meer een cent van gezien". Schiewold krijgt ook weinig te maken met mensen die lastig worden. „Ach, je loopt er natuurlijk eerder tegenaan dan tegen de honderdduizend, en je krijgt natuurlijk weieens mensen in je taxi die wat te diep in het glaasje hebben gekeken, maar ik heb nog nooit last gehad met een klant. Wij zitten natuurlijk ook in een erg rustige gemeente". „Voor ons maakt het ook niet zoveel verschil of het nu zomer of winter is. Wij hebben niet zo gek vaak toeristen in de taxi. Dat is echt maar een klein percentage. Wel houden we er in het zomerseizoen rekening mee dat het veel drukker op de weg is. Als je dan ergens op een bepaalde tijd moet zijn ga je gewoon wat eerder weg. Dan moet je gewoon wat oponthoud incalculeren. Net als bijvoorbeeld 15 wanneer je naar Goes gaat. Je moet er altijd rekening mee houden dat er dan een brug open kan staan en dat je moet wachten". Uiteraard is het weer in Nederland een niet te onderschatten factor. Iets waar een taxi-chauffeur terdege rekening mee moet houden. Als het glad is op de weg wordt daar rekening mee gehouden met de tijd van vertrek. Voor Schiewold spreekt" het vanzelf dat een taxi-chauffeur nooit risico's neemt. „Je past als taxi-chauffeur je manier van rijden aan aan je klanten. Met iemand die net uit het ziekenhuis ontslagen is rijd je extra voorzichtig en rustig en probeer je zoveel mogelijk de slechte weggedeelten te vermijden". „Een eerste vereiste voor een taxi chauffeur is natuurlijk dat je te allen tijde vriendelijk bent tegen je klanten. Ook als je om de een of andere reden op dat moment een slecht humeur hebt. Ik zeg nooit zoveel als ik een slechte bui heb, dus dat komt wel goed uit", aldus Schiewold. Hij stelt dat je als taxi chauffeur ook steeds goed moet beseffen wat voor klanten je in de taxi hebt. „Als je bijvoorbeeld gelovige mensen in de taxi hebt kun je niet gaan zitten vloeken op een medeweggebruiker die gevaarlijk Niettemin heeft het Duivelandse bedrijf concurrentie genoeg. „Maar wij gaan als taxi-bedrijven hier heel goed met elkaar om hoor. Als je bijvoorbeeld een klant aan de telefoon krijgt die je op dat moment zelf niet kunt helpen dan verwijs je door naar een ander taxi-bedrijf. Wij staan dus weieens klanten af, maar de anderen verwijzen ook weer naar ons door als dat nodig is". Een taxibedrijf dient ingevolge een wettelijke verplichting 24 uur per dag paraat te zijn. Schiewold zit daar niet zo mee. „In de praktijk komt het hier weinig voor dat je 's nachts je bed uit moet, maar de kans bestaat natuurlijk wel. Ik vind dat niet erg hoor. Ik heb liever iets te doen. Ik kan nou eenmaal niet zo lang binnen zitten". v Tbkst: Piet Kleemahs Foto: Johan Jr.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5