Ford Fiesta CL Automaat
BECAM
Carnaval in Zeeland
Handzaam automobiel
College wil alsnog overgaan tot
steun Meer Bewegen voor Ouderen
Staatsloterij
Hoge verwacHtingen van
de Fiat Tipo.
EEN ANDERE AUTO KOPEN?
Bel BECAM:
05270-16991*
Eenmansactie
voor behoud
Kleine komedie
Ook Britse
hofauto's
kunnen worden
weggesleept
BECAM maakt het SNEL mogelijk!
Persoonlijke leningen
6
Raadsvergadering Middenschouiven ia liet teken van
subsidieverlening
SCHARENDIJKE - In afwijking van het advies van de
meerderheid van de commissie voor de bezwaarschriften
stelt het college van b en w van de gemeente Midden-
schouwen voor alsnog subsidie te verlenen aan de Kruis
vereniging Schouwen-Duiveland voor de activiteit Meer
Bewegen voor Ouderen. Als de raad met dit voorstel ak
koord gaat betekent dat een eerder besluit van de ge
meenteraad herroepen wordt. Het voorstel komt aan de
orde tijdens de raadsvergadering op donderdag 24 fe
bruari.
Op 20 november vorig jaar kwam
bij de gemeente Middenschouwen een
bezwaarschrift binnen tegen het
raadsbesluit om het eerdere subsidie
verzoek van de Kruisvereniging af te
wijzen. Dit bezwaarschrift is behan
deld in de commissie voor de be
zwaarschriften.
Meerderheid
Een meerderheid van die commis
sie sprak zich uit voor ongegrond ver
klaren van het bezwaarschrift het
geen betekent dat de gemeente
Middensehouwen geen subsidie zou
verlenen aan de Kruisvereniging.
Mot het voorstel tot het wel verlenen
van subsidie legt het college dit meer
derheidsstandpunt van de commissie
naast zich neer.
Het college plaatst wel wat kantte
keningen bij haar voorstel. ,,YVij zijn
nog steeds van mening dat de kruis
vereniging een iets soepeler houding
had mogen aannemen ten aanzien
van de eigen bijdrage aan Meer Be
wegen voor Ouderen, mede gezien de
andere contributie-opzet".
„Daarentegen hebben wij grote
moeite met de kans dat de ouderen
uit deze gemeente meer zouden moe
ten betalen dan die in de andere ge
meenten op Schouwen-Duiveland.
Het college stelt voor het subsidiebe
drag te relateren aan het aantal inwo
ners. Voor de gemeente Middensehou
wen zou het neer komen op een subsi
die van 564 gulden voor 1988.
Stichting
Op de agenda van de raadsvergade
ring prijkt verder ook het voorstel
van het college om de subsidie aan de
Stichting Wolzijn Ouderen Schou
wen-Duiveland te verhogen van ƒ3,63
ZIERIKZEE - In deze trekking, van de 778e Staatsloterij, 2e trekking
15 februari 1988, ruim 268.000 prijzen samen zo'n 10.000.000,-.
20
20
20
200
2.000
2.000
2.000
2.000
20.000
20.000
20.000
200.000
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
prijzen
van 50.
van 20.
van 2,
van 1
van
van
van
van
van
van
van
van
000,-
000,-
000,-
000,-
250,-
250,
100,-
100,-
50,-
50,-
50,-
20,-
op alle lotnummers
op alle lotnummers
op alle lotnummers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
op alle eindcijfers
028114
031098
093610
7754
321
918
594
770
22
65
73
6
per inwoner naar ƒ4,32 per inwoner.
Enige tijd geleden heeft de gemeente
Zicrikzee een herziene berekening
van do uitkering voor gecoördineerd
ouderenwerk gekregen. Het bleek
dat de uitkering is verhoogd met
ruim 20.000 gulden.
Omdat de uitkering bedoeld is
voor alle gemeenten op het eiland zal
iedere gemeente afzonderlijk moe
ten beslissen of zij wil overgaan tot
verhoging van de subsidie. Als be
kend is hoe hoog de uitkering voor
het gecoördineerd ouderenwerk is
kan bezien worden of in 1989 weer
subsidie verleend wordt voor de be
taling van part-time krachten.
Do Stichting Welzijn Oudoren
krijgt al jaren subsidie van de ge
meenten op Schouwen-Duiveland. De
uitkering aan de stichting geschiedt
door de gemeente Zicrikzee. Zierik-
zee krijgt daarnaast als centrumge
meente ook een uitkering van het mi
nisterie voor gecoördineerd ouderen
werk, die bedoeld is als een uitkering
voor alle gemeenten op Schouwen-
Duiveland.
Lijst
Ook aan de orde op de raadsverga
dering komt de subsidiclijst voor
sociaal-culturele activiteiten en de
subsdielijst voor emancipatieactivi
teiten in 1988. De ontwerp-lijsten
hebben een maand ter inzage gelegen
en in die tijd zijn er geen bezwaren te
gen ingekomen. Voor amateuristi
sche kunstbeoefening staat een be
drag van in totaal 1200 gulden op de
lijst
In totaal 1700 gulden wil men uit
trekken voor cultuur in de gemeente
middensehouwen. De Zeeuwse Mu
ziekschool krijgt van de gemeente
Middensehouwen een subsidie van
ƒ20.809,15. Het Peuterspeelzaalwerk
staat op de lijst voor een subsidie
van ƒ17.340 en voor plaatselijk
vormings- en ontwikkelingswerk
wil het college ƒ2.590 uittrekken.
Een gemeentelijke bijdrage van
2775,- staat genoteerd voor het op
bouwwerk en voor het jeugd- en jon
gerenwerk tenslotte is het college be
leid om 13.950,- op tafel te leggen.
Voor emancipatie-activiteiten trekt
het college in totaal 575,- uit. Het
college stelt verder voor om Vrouwen
bellen Vrouwen subsidie te .weigeren.
Men stelt dat dit werk al gedaan
wordt door de Telefonische Hulp
dienst Zeeland, waar al gemeentelij
ke subsidie aan verstrekt wordt.
„Overlapping van werkzaamheden
vinden wij niet gewenst", aldus het
college.
ZIERIKZEE - Terwijl in Brabant en Limburg niemand aanspreekbaar lijkt door het carnaval, gaat in Zee
land het gewone leven zijn gang. Geen toeters, geen versierde optochten en geen uitbundige feesten. Alleen
's-Heerenhoek en in mindere mate ook Goes doen een verwoede poging om het Brabantse feest in huis te ha
len en niet zonder succes. Op Schouwen-Duiveland is het vasten-feest beperkt gebleven tot een gekostu
meerd bal in bar-discotheek de Steeg te Zierikzee. Een kleine honderd Schouwen-Duivelanders kon de ver
leiding niet weerstaan en waagde zich in het carnavalsgedruis in de Steeg. En tot ieders verbazing blijken
ook Zeeuwen zeerwel in staat om een gezellige carnavalsavond te houden. Tussen alle 'losse flodders' bevon
den zich ondermeer sjeiks, een heuse Urbanus, een in mysterieus zwart gehulde harem-dame en een non.
AMSTERDAM - De caberetier
Youp van 't Hek is een eenmansactie
begonnen voor het behoud van de
Kleine komedie in Amsterdam. Dit
volgens hem „mooiste en leukste
theater" wordt met sluiting be
dreigd omdat de gemeente Amster
dam er vijf ton op wil bezuinigen.
In een paginagrote advertentie die
op 17 februari in het Parool zal wor-
!den' geplaatst, .roept hij, de Amster
damse. cultuurwethouder, gemeente
en kunstraadlcden en Amsterdamse
theaterdirecteuren op om op 22 fe
bruari een openbare discussie met
hem te voeren over de bezuini
gingsplannen. „Ze mogen dan uitleg
gen waarom het handjevol toneellief
hebbers meer dan dertien miljoen
mag verdelen en de Kleine komedie,
het kleinkunsttheater bij uitstek,
zich de fooi van 500.000 gulden moet
laten afpakken" aldus de cabaretier.
Hoewel al langer gediscussieerd
wordt over het voortbestaan van de
Kleine komedie, zegt Van 't Hek
steeds te hebben gedacht dat het „al
lemaal zo'n vaart niet zou lopen, om
dat de redelijkheid op een bepaald
moment wel zou zegevieren". Nu vol
gens hem echter „de nood het hoogst
is en de redding nog steeds niet na
bij", heeft hij besloten op eigen naam
en rekening te proberen de benodigde
500.000 gulden bij elkaar te krijgen.
„Niemand kan die vijf ton vinden. Ik
heb vier jaar MAVO en zeg dat ik bin
nen een paar dagen dat half miljoen
bij elkaar heb", aldus Van 't Hek in de
advertentie.
LONDEN - Scotland Yard in Lon
den heeft donderdag een nieuwe
drastische aanpak van verkeerd ge
parkeerde auto's aangekondigd. In
het vervolg zullen hofauto's niet
meer worden ontzien en zullen de
chauffeurs van weggesleepte Rolls
Royces en Daimlers net als ieder an
der de wagens voor 94 pond sterling
moeten terughalen.
In plaats van 100 auto's per dag nu,
zullen 50 particuliere takelwagens
500 auto's wegslepen en dat aantal ge
leidelijk opvoeren.
De Ford Fiesta loopt alweer zo'n 11 jaar
maar mee toont zich nog geenszins een
oude auto. Zeker niet na de laatste face
lift van 1984. die de vormgeving duide
lijk up to date heeft gemaakt, zodat het
verschil met zijn grotere broers niet meer
zo groot is. Immers, kenmerkend voorde
hedendaags Ford's zijn de ronde vor
men en die heeft de Fiesta nu ook mee
gekregen.
De neus loopt naar beneden af, de knip
perlichten lopen door in de voorscher-
men die ook weer rond aflopen en de
eveneens afgeronde kunststof bumper
kan kleine botsinkjes of parkeenichades
opvangen. De Fiesta ziet er nu best leuk
uit maar buiten die neus is er weinig aan
veranderd en de rest is toch nog een
beetje hoekig gebleven.
Ook de zijkant is beschermd tegen par-
kcerschades door middel van brede bc-
schermstrippcn. zodat een opengegooid
portier van de buurman nu niet meteen
van die putten in de hoekige zijkant
maakt. Erg plezierig is de wis/was instal
latie op de achterruit want deze vervuilt
zichzelf erg snel. hetgeen gebruikelijk is
bij auto's die geen kofferbak hebben
maar een rechte achterkant. Verder is de
Fiesta degelijk én netjes afgewerkt zoals
je van een Ford mag verdachten.
Gewenning
Het rijden mei deze «Nederlandse) au
tomaat vraagt even wat gewenning voor
al van het gehoor want het is geen con
ventionele automaat met drie versnellin
gen maar een continu variabele trans
missie. Het voordeel hiervan is vooral
voor kleinere auto's dat er altijd trek
kracht voorradig is. uiteraard afhankelijk
van dc pit die het motortje leven. Het
geluid Jijkt op rijden met een slippende
koppeling. Hoe meer gas er wordt gege
ven. hoe meer toeren het motortje maakt
en destcmeer trekkracht hij leven.
Oftewel het rijdt soepel terwijl met de
conventionele automaat bij gebruik van
de kick down (bij vol gas geven het au
tomatische terugschakelen) het wat
schokkerig gaat en deze - wanneer je het
gas iets loslaat - onmiddellijk weer op-
schakelt, zodat je in de stad ietwat met
horten en stoten rijdt.
Ik denk dat continu variabele automaten
de toekomst hebben en baseer dat op het
feit dat Ford en Fiat, beiden grote auto
fabrikanten in Europa, allebei deze au
tomaat toepassen cn deze fabrieken
houden niet van een gokje voordat de
nadelen tegen de voordelen zijn afgewo
gen.
Het enige minpuntje dat ik tegenkwam
deed zich voor toen ik met behoorlijke
tegenwind 120 km/h wilde rijden. Dan
moet het 1.1. liter motortje met zijn 50
pk helemaal op zijn tenen iopen, wat dan
gepaard gaat met behoorlijk wat motor
geluid.
Trouwens, de topsnelheid onder nor
male omstandigheden ligt gelijk aan die
van zijn handgeschakclde broertje, al
leen voor dc acceleratie van 0 tot 100
km/h heeft dc automaat I sec meer no
dig. namelijk 18 sec. cn dat is niet echf
snel tc noemen. Wel snel is hij in dc stad
wanneer dc luchtwccrstand niet zo erg
meespeelt, dan trekt hij behoorlijk snel
op tot zo'n 80 km/h en daarboven heeft
het motortje het pas moeilijk.
Ook het brandstofverbruik is hetzelfde
als dat van de handgcschakelde versie.
Behalve in dc stad. dan heeft de auto
maat duidelijk meer dorst namelijk een
liter (Euro)super op 11,6 km terwijl het
gemiddelde testvcrtmiik op I op 14,8
kwam. Daartoe heeft bijgedragen dat
deze auto het lekkerst ri jdt tussen dc 100
cn 120 km/h cn dat planken gewoon niet
prettig is met deze Fiesta
Alleefl bij een vcrkeeislicht was ik wel
geneigd om een stoplicht-sprintje te wil
len winnen.
Rustige rijstijl
Ook het algehele weggedrag is afge
stemd op een rustige rijstijl. Gaat het
hard of wilt u snel een bocht om. dan
maakt de Fiesta middels het piepen van
de banden bijtijds kenbaar dat er voor
zo'n stevige aanpak veel sportievere
Fiesta's zijn en dat hij een rustige behan
deling verlangt.
Alles gaat plezierig maar nogmaals, zo
lang het beheerst gaat. Hij heeft dan een
heel goedmoedig stuurkarakter, licht
onderstuurd. wat een goede rechtuit sta
biliteit geeft en een geringe zijwindgc-
voeligheid.
Het interieur is afgestemd op gemak, zo
als de in 60/40 verhouding deelbare cn
neerklapbare achterbank, die in neerge
klapte toestand een enorme laadvloer
biedt met een handige bereikbaarheid
door de grote achterklep die geen drem
pel heeft. Ook de voorstoclen bieden
voldoende zijdelingse steun, zijn redelijk
tc verstellen cn zijn evenals dc achter
bank bekleed met een stevig aandoende
stof.
Het dikke stuur ligt lekker in de hand cn
de meters en lampjes op het dashboard
zijn goed te overzien. Alleen het lampje
van de achtcmiitverwarming lijkt wel op
een mistlamp oftewel is hinderlijk fel.
zodat is 's avonds vermeed om deze tc
gebruiken. Verdere functies zoals ver
lichting, ruitenwissers, claxon cn natuur
lijk de richtingaanwijzer zijn allen ver
deeld om het stuur heen. over drie han
dels cn dus zeer goed tc bedienen. Aan
opbergruimte ook geen gebrek.
Links van het dashboard is eer ruim vak
terwijl er rechts ccn kastje zit waar ook
de nodige spullen kunnen worden bc-
De Tipo. is een vijfdcurs auto. bedoeld
om in de druk bezette middenklasse een
eigen marktaandeel te gaan halen. Bij
Fiat zijn de verwachtingen hoog gespan-
,nen. Men heeft gigantisch geïnvesteerd
in automatisering door robots zodat de
kwaliteit op een hoger niveau komt, om
dc concurrentie beter aan te kunnen.
Men verwacht bij Fiat dat cr een 350.000
exemplaren per jaar verkocht gaan wor
den, waarvan dc helft in het eigen Italië
wat daar zeker haalbaar moet zijn door
gebrek aan concurrentie uit Japan. Op
vallend bij de Tipo. is de ruimte achter de
achterbank. Dit komt door het ontbre
ken van de bulten waar de vering cn
demping normaler wijze zich bevindt
maar waar voor de Tipo. een platte .con
structie gemaakt is die in zijn geheel on
der de auto gemonteerd wordt en er zorg
voor draagt dal beide wielen recht en
goed op de straat blijven sporen. De Ti
po. wordt'met drie benzinemotoren le
verbaar en twee diesels. De benzinemo
toren zullen in eerste instantie alleen be
staan uit een 1400 en een 1600 cm3
maar later zal er een topmotor komen
voor ccn sportief publiek, namelijk een
1800 cm3 met I6.kleppen. De diesel
motoren zijn de 1700 em3 cn de 1900
cm3 met een turbolader, die tot grote
prestaties bereid is met zijn 92 pk.
Elektronisch dashboard
Voor de elektronica-freaks onder ons, is
er van elke variant een met een digitaal
dashboard, dat in ieder geval veel ge
wenning vraagt. Zelf vind ik het ronduit
onoverzichtelijk om af te lezen, waar
door je langer dan nodig is op het dash
board kijkt, wat mijns inziens de ver
keersveiligheid niet echt ten goede komt.
Maar misschien went het* wel, behalve
wanneer de zon er op schijnt want dan
blijft het vrijwel onleesbaar. Wat wel erg
praktisch is. is dat alle functies die nor
maal als knoppen en schakelaars over
het dashboard zijn verdeeld, bij de Tipo.
allemaal zijn ondergebracht in de han
dels naast het stuur. Dc mistlamp bij
voorbeeld kan aangedaan worden door
op de handel van de richtingaanwijzer
een knop in te drukken en de achterruit-
verwarming dooreen knop in te drukken
op de handel van de ruitenwisserzodat
je je handen niet onnodig van het stuur
hoeft te halen. Ook is de bediening en
overzichtelijkheid van hel verwarming
en ventilatiesysteem goed. De hele af
werking van het interieur ziet erverzorgd
en degelijk uit. alleen vind ik - misschien
door mi jn lengte - de stoelzitting wat aan
dc korte kant
Gelukkig hebben zc dc trend van de
Panda en Uno niet doorgezet om maar
ccn ruitenwisser voor te monte/en. Die
smeert óver het algemeen het vuil alleen
maar uit. in plaats van schoon te maken.
Wat het meeste opviel tijdens een korte
kennismakingsrit was dc geluidsisolatie.
Er dringt opvallend weinig motor- cn
rijwindgcluid door in het interieur,
waardoor het comfort natuurlijk erg
groot is. Het sturen gaat licht, alleen
rechtuit rijden vraagt even gewenning
doordat het iets vaag aanvoelt.
De Fiat Tipo. heeft een goede basis om
hoge ogen tc gaan gooien in de drukke
middenklasse cn men hoopt bij Fiat dat
zij hun directe concurrent, de Volkswa
gen Golf. zelfs kunnen verslaan in de
verkoop-aantallen. Maar dat zien we in
de loop van dit jaar wel want de verkoop
begint pas eind mei. De basisprijs zal
vermoedelijk ergens lussen de 23 en 24
mille liggen, wat mij een redelijke prijs
lijkt voor deze Tipo.
(Advertentie)
waard. Aan dc portieren zijn ook nog
eens vakken gemonteerd, zodat daar een
zeer ruime kaartenvoorraad gehuisvest
kan worden.
Het is even een weet maar de auto moet
gestart worden op de handchokc. die
links onder op het dashboard zit en ik
vind het altijd prettig om de choke zelf te
regelen. 'Zeer handig is dc van binnenuit
verstelbare buitenspiegel. Dit vergroot
het gemak cn levens dc veiligheid.
Conclusie
Deze Fiesta CL Automaat is een leuke
auto voor zijn prijs van 22.285.- maar
ondanks zijn facelift valt hij toch een
beetje uit dc toon bij zijn broers met hun
ronde vormen van voor tot achter. 1 lij is
eigenlijk ook aan een geheel nieuw jasje
toe. dc continu variabele automaat al
leen als modernisatie is niet voldoende
meer.
Prestaties
Topsnelheid 140 km/h. Acceleratie van
0 tot 100 km/h in 18 sec. Gemiddeld
brandstofverbruik tijdens dc test I op
14,8.
Geld:
22.285.- incl. BTW. Motorrijtuigen
belasting van 375,- tot 387.- per
jaar.
Leningen op maat tegen zeer
scherpe tarieven
Snel en diskreet binnen 4 uur
geregeld
Vrije besteding van het geld,
geen onderpand
Kwijtschelding bij overlijden
Lopende leningen meestal geen
bezwaar
Wij verzorgen tevens doorlopende
kredieten en huurkopen
Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu
de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en
voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie.
netto
looptijd
eft.
looptijd
«ff.
in handen
48 mnd.
rente
60 mnd.
rente
5 500-
143.18
12.0
120 65
120
7 500 -
195.28
12.0
164.32
120
10 500 -
268 28
10 9
225 12
109
15 000-
333.26
10,9
321 60
109
20 000 -
511.02
10.9
428 80
109
35 000 -
889 64
106
745 64
106
Elk bedrag tussen f 1.000,- en 50.000.- en
verschillende looptijden mogelijk. Wij behandelen
ook 2e hypotheken. tarieven v a
FINANCIERINGEN
Bedrijfsweg 26, 8304 AZ Emmetoond
ma-vrij van 09.00-20.00 uur. za van 11.00-14.00 uur