Ford Fiesta CL Automaat BECAM Carnaval in Zeeland Handzaam automobiel College wil alsnog overgaan tot steun Meer Bewegen voor Ouderen Staatsloterij Hoge verwacHtingen van de Fiat Tipo. EEN ANDERE AUTO KOPEN? Bel BECAM: 05270-16991* Eenmansactie voor behoud Kleine komedie Ook Britse hofauto's kunnen worden weggesleept BECAM maakt het SNEL mogelijk! Persoonlijke leningen 6 Raadsvergadering Middenschouiven ia liet teken van subsidieverlening SCHARENDIJKE - In afwijking van het advies van de meerderheid van de commissie voor de bezwaarschriften stelt het college van b en w van de gemeente Midden- schouwen voor alsnog subsidie te verlenen aan de Kruis vereniging Schouwen-Duiveland voor de activiteit Meer Bewegen voor Ouderen. Als de raad met dit voorstel ak koord gaat betekent dat een eerder besluit van de ge meenteraad herroepen wordt. Het voorstel komt aan de orde tijdens de raadsvergadering op donderdag 24 fe bruari. Op 20 november vorig jaar kwam bij de gemeente Middenschouwen een bezwaarschrift binnen tegen het raadsbesluit om het eerdere subsidie verzoek van de Kruisvereniging af te wijzen. Dit bezwaarschrift is behan deld in de commissie voor de be zwaarschriften. Meerderheid Een meerderheid van die commis sie sprak zich uit voor ongegrond ver klaren van het bezwaarschrift het geen betekent dat de gemeente Middensehouwen geen subsidie zou verlenen aan de Kruisvereniging. Mot het voorstel tot het wel verlenen van subsidie legt het college dit meer derheidsstandpunt van de commissie naast zich neer. Het college plaatst wel wat kantte keningen bij haar voorstel. ,,YVij zijn nog steeds van mening dat de kruis vereniging een iets soepeler houding had mogen aannemen ten aanzien van de eigen bijdrage aan Meer Be wegen voor Ouderen, mede gezien de andere contributie-opzet". „Daarentegen hebben wij grote moeite met de kans dat de ouderen uit deze gemeente meer zouden moe ten betalen dan die in de andere ge meenten op Schouwen-Duiveland. Het college stelt voor het subsidiebe drag te relateren aan het aantal inwo ners. Voor de gemeente Middensehou wen zou het neer komen op een subsi die van 564 gulden voor 1988. Stichting Op de agenda van de raadsvergade ring prijkt verder ook het voorstel van het college om de subsidie aan de Stichting Wolzijn Ouderen Schou wen-Duiveland te verhogen van ƒ3,63 ZIERIKZEE - In deze trekking, van de 778e Staatsloterij, 2e trekking 15 februari 1988, ruim 268.000 prijzen samen zo'n 10.000.000,-. 20 20 20 200 2.000 2.000 2.000 2.000 20.000 20.000 20.000 200.000 prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen prijzen van 50. van 20. van 2, van 1 van van van van van van van van 000,- 000,- 000,- 000,- 250,- 250, 100,- 100,- 50,- 50,- 50,- 20,- op alle lotnummers op alle lotnummers op alle lotnummers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers op alle eindcijfers 028114 031098 093610 7754 321 918 594 770 22 65 73 6 per inwoner naar ƒ4,32 per inwoner. Enige tijd geleden heeft de gemeente Zicrikzee een herziene berekening van do uitkering voor gecoördineerd ouderenwerk gekregen. Het bleek dat de uitkering is verhoogd met ruim 20.000 gulden. Omdat de uitkering bedoeld is voor alle gemeenten op het eiland zal iedere gemeente afzonderlijk moe ten beslissen of zij wil overgaan tot verhoging van de subsidie. Als be kend is hoe hoog de uitkering voor het gecoördineerd ouderenwerk is kan bezien worden of in 1989 weer subsidie verleend wordt voor de be taling van part-time krachten. Do Stichting Welzijn Oudoren krijgt al jaren subsidie van de ge meenten op Schouwen-Duiveland. De uitkering aan de stichting geschiedt door de gemeente Zicrikzee. Zierik- zee krijgt daarnaast als centrumge meente ook een uitkering van het mi nisterie voor gecoördineerd ouderen werk, die bedoeld is als een uitkering voor alle gemeenten op Schouwen- Duiveland. Lijst Ook aan de orde op de raadsverga dering komt de subsidiclijst voor sociaal-culturele activiteiten en de subsdielijst voor emancipatieactivi teiten in 1988. De ontwerp-lijsten hebben een maand ter inzage gelegen en in die tijd zijn er geen bezwaren te gen ingekomen. Voor amateuristi sche kunstbeoefening staat een be drag van in totaal 1200 gulden op de lijst In totaal 1700 gulden wil men uit trekken voor cultuur in de gemeente middensehouwen. De Zeeuwse Mu ziekschool krijgt van de gemeente Middensehouwen een subsidie van ƒ20.809,15. Het Peuterspeelzaalwerk staat op de lijst voor een subsidie van ƒ17.340 en voor plaatselijk vormings- en ontwikkelingswerk wil het college ƒ2.590 uittrekken. Een gemeentelijke bijdrage van 2775,- staat genoteerd voor het op bouwwerk en voor het jeugd- en jon gerenwerk tenslotte is het college be leid om 13.950,- op tafel te leggen. Voor emancipatie-activiteiten trekt het college in totaal 575,- uit. Het college stelt verder voor om Vrouwen bellen Vrouwen subsidie te .weigeren. Men stelt dat dit werk al gedaan wordt door de Telefonische Hulp dienst Zeeland, waar al gemeentelij ke subsidie aan verstrekt wordt. „Overlapping van werkzaamheden vinden wij niet gewenst", aldus het college. ZIERIKZEE - Terwijl in Brabant en Limburg niemand aanspreekbaar lijkt door het carnaval, gaat in Zee land het gewone leven zijn gang. Geen toeters, geen versierde optochten en geen uitbundige feesten. Alleen 's-Heerenhoek en in mindere mate ook Goes doen een verwoede poging om het Brabantse feest in huis te ha len en niet zonder succes. Op Schouwen-Duiveland is het vasten-feest beperkt gebleven tot een gekostu meerd bal in bar-discotheek de Steeg te Zierikzee. Een kleine honderd Schouwen-Duivelanders kon de ver leiding niet weerstaan en waagde zich in het carnavalsgedruis in de Steeg. En tot ieders verbazing blijken ook Zeeuwen zeerwel in staat om een gezellige carnavalsavond te houden. Tussen alle 'losse flodders' bevon den zich ondermeer sjeiks, een heuse Urbanus, een in mysterieus zwart gehulde harem-dame en een non. AMSTERDAM - De caberetier Youp van 't Hek is een eenmansactie begonnen voor het behoud van de Kleine komedie in Amsterdam. Dit volgens hem „mooiste en leukste theater" wordt met sluiting be dreigd omdat de gemeente Amster dam er vijf ton op wil bezuinigen. In een paginagrote advertentie die op 17 februari in het Parool zal wor- !den' geplaatst, .roept hij, de Amster damse. cultuurwethouder, gemeente en kunstraadlcden en Amsterdamse theaterdirecteuren op om op 22 fe bruari een openbare discussie met hem te voeren over de bezuini gingsplannen. „Ze mogen dan uitleg gen waarom het handjevol toneellief hebbers meer dan dertien miljoen mag verdelen en de Kleine komedie, het kleinkunsttheater bij uitstek, zich de fooi van 500.000 gulden moet laten afpakken" aldus de cabaretier. Hoewel al langer gediscussieerd wordt over het voortbestaan van de Kleine komedie, zegt Van 't Hek steeds te hebben gedacht dat het „al lemaal zo'n vaart niet zou lopen, om dat de redelijkheid op een bepaald moment wel zou zegevieren". Nu vol gens hem echter „de nood het hoogst is en de redding nog steeds niet na bij", heeft hij besloten op eigen naam en rekening te proberen de benodigde 500.000 gulden bij elkaar te krijgen. „Niemand kan die vijf ton vinden. Ik heb vier jaar MAVO en zeg dat ik bin nen een paar dagen dat half miljoen bij elkaar heb", aldus Van 't Hek in de advertentie. LONDEN - Scotland Yard in Lon den heeft donderdag een nieuwe drastische aanpak van verkeerd ge parkeerde auto's aangekondigd. In het vervolg zullen hofauto's niet meer worden ontzien en zullen de chauffeurs van weggesleepte Rolls Royces en Daimlers net als ieder an der de wagens voor 94 pond sterling moeten terughalen. In plaats van 100 auto's per dag nu, zullen 50 particuliere takelwagens 500 auto's wegslepen en dat aantal ge leidelijk opvoeren. De Ford Fiesta loopt alweer zo'n 11 jaar maar mee toont zich nog geenszins een oude auto. Zeker niet na de laatste face lift van 1984. die de vormgeving duide lijk up to date heeft gemaakt, zodat het verschil met zijn grotere broers niet meer zo groot is. Immers, kenmerkend voorde hedendaags Ford's zijn de ronde vor men en die heeft de Fiesta nu ook mee gekregen. De neus loopt naar beneden af, de knip perlichten lopen door in de voorscher- men die ook weer rond aflopen en de eveneens afgeronde kunststof bumper kan kleine botsinkjes of parkeenichades opvangen. De Fiesta ziet er nu best leuk uit maar buiten die neus is er weinig aan veranderd en de rest is toch nog een beetje hoekig gebleven. Ook de zijkant is beschermd tegen par- kcerschades door middel van brede bc- schermstrippcn. zodat een opengegooid portier van de buurman nu niet meteen van die putten in de hoekige zijkant maakt. Erg plezierig is de wis/was instal latie op de achterruit want deze vervuilt zichzelf erg snel. hetgeen gebruikelijk is bij auto's die geen kofferbak hebben maar een rechte achterkant. Verder is de Fiesta degelijk én netjes afgewerkt zoals je van een Ford mag verdachten. Gewenning Het rijden mei deze «Nederlandse) au tomaat vraagt even wat gewenning voor al van het gehoor want het is geen con ventionele automaat met drie versnellin gen maar een continu variabele trans missie. Het voordeel hiervan is vooral voor kleinere auto's dat er altijd trek kracht voorradig is. uiteraard afhankelijk van dc pit die het motortje leven. Het geluid Jijkt op rijden met een slippende koppeling. Hoe meer gas er wordt gege ven. hoe meer toeren het motortje maakt en destcmeer trekkracht hij leven. Oftewel het rijdt soepel terwijl met de conventionele automaat bij gebruik van de kick down (bij vol gas geven het au tomatische terugschakelen) het wat schokkerig gaat en deze - wanneer je het gas iets loslaat - onmiddellijk weer op- schakelt, zodat je in de stad ietwat met horten en stoten rijdt. Ik denk dat continu variabele automaten de toekomst hebben en baseer dat op het feit dat Ford en Fiat, beiden grote auto fabrikanten in Europa, allebei deze au tomaat toepassen cn deze fabrieken houden niet van een gokje voordat de nadelen tegen de voordelen zijn afgewo gen. Het enige minpuntje dat ik tegenkwam deed zich voor toen ik met behoorlijke tegenwind 120 km/h wilde rijden. Dan moet het 1.1. liter motortje met zijn 50 pk helemaal op zijn tenen iopen, wat dan gepaard gaat met behoorlijk wat motor geluid. Trouwens, de topsnelheid onder nor male omstandigheden ligt gelijk aan die van zijn handgeschakclde broertje, al leen voor dc acceleratie van 0 tot 100 km/h heeft dc automaat I sec meer no dig. namelijk 18 sec. cn dat is niet echf snel tc noemen. Wel snel is hij in dc stad wanneer dc luchtwccrstand niet zo erg meespeelt, dan trekt hij behoorlijk snel op tot zo'n 80 km/h en daarboven heeft het motortje het pas moeilijk. Ook het brandstofverbruik is hetzelfde als dat van de handgcschakelde versie. Behalve in dc stad. dan heeft de auto maat duidelijk meer dorst namelijk een liter (Euro)super op 11,6 km terwijl het gemiddelde testvcrtmiik op I op 14,8 kwam. Daartoe heeft bijgedragen dat deze auto het lekkerst ri jdt tussen dc 100 cn 120 km/h cn dat planken gewoon niet prettig is met deze Fiesta Alleefl bij een vcrkeeislicht was ik wel geneigd om een stoplicht-sprintje te wil len winnen. Rustige rijstijl Ook het algehele weggedrag is afge stemd op een rustige rijstijl. Gaat het hard of wilt u snel een bocht om. dan maakt de Fiesta middels het piepen van de banden bijtijds kenbaar dat er voor zo'n stevige aanpak veel sportievere Fiesta's zijn en dat hij een rustige behan deling verlangt. Alles gaat plezierig maar nogmaals, zo lang het beheerst gaat. Hij heeft dan een heel goedmoedig stuurkarakter, licht onderstuurd. wat een goede rechtuit sta biliteit geeft en een geringe zijwindgc- voeligheid. Het interieur is afgestemd op gemak, zo als de in 60/40 verhouding deelbare cn neerklapbare achterbank, die in neerge klapte toestand een enorme laadvloer biedt met een handige bereikbaarheid door de grote achterklep die geen drem pel heeft. Ook de voorstoclen bieden voldoende zijdelingse steun, zijn redelijk tc verstellen cn zijn evenals dc achter bank bekleed met een stevig aandoende stof. Het dikke stuur ligt lekker in de hand cn de meters en lampjes op het dashboard zijn goed te overzien. Alleen het lampje van de achtcmiitverwarming lijkt wel op een mistlamp oftewel is hinderlijk fel. zodat is 's avonds vermeed om deze tc gebruiken. Verdere functies zoals ver lichting, ruitenwissers, claxon cn natuur lijk de richtingaanwijzer zijn allen ver deeld om het stuur heen. over drie han dels cn dus zeer goed tc bedienen. Aan opbergruimte ook geen gebrek. Links van het dashboard is eer ruim vak terwijl er rechts ccn kastje zit waar ook de nodige spullen kunnen worden bc- De Tipo. is een vijfdcurs auto. bedoeld om in de druk bezette middenklasse een eigen marktaandeel te gaan halen. Bij Fiat zijn de verwachtingen hoog gespan- ,nen. Men heeft gigantisch geïnvesteerd in automatisering door robots zodat de kwaliteit op een hoger niveau komt, om dc concurrentie beter aan te kunnen. Men verwacht bij Fiat dat cr een 350.000 exemplaren per jaar verkocht gaan wor den, waarvan dc helft in het eigen Italië wat daar zeker haalbaar moet zijn door gebrek aan concurrentie uit Japan. Op vallend bij de Tipo. is de ruimte achter de achterbank. Dit komt door het ontbre ken van de bulten waar de vering cn demping normaler wijze zich bevindt maar waar voor de Tipo. een platte .con structie gemaakt is die in zijn geheel on der de auto gemonteerd wordt en er zorg voor draagt dal beide wielen recht en goed op de straat blijven sporen. De Ti po. wordt'met drie benzinemotoren le verbaar en twee diesels. De benzinemo toren zullen in eerste instantie alleen be staan uit een 1400 en een 1600 cm3 maar later zal er een topmotor komen voor ccn sportief publiek, namelijk een 1800 cm3 met I6.kleppen. De diesel motoren zijn de 1700 em3 cn de 1900 cm3 met een turbolader, die tot grote prestaties bereid is met zijn 92 pk. Elektronisch dashboard Voor de elektronica-freaks onder ons, is er van elke variant een met een digitaal dashboard, dat in ieder geval veel ge wenning vraagt. Zelf vind ik het ronduit onoverzichtelijk om af te lezen, waar door je langer dan nodig is op het dash board kijkt, wat mijns inziens de ver keersveiligheid niet echt ten goede komt. Maar misschien went het* wel, behalve wanneer de zon er op schijnt want dan blijft het vrijwel onleesbaar. Wat wel erg praktisch is. is dat alle functies die nor maal als knoppen en schakelaars over het dashboard zijn verdeeld, bij de Tipo. allemaal zijn ondergebracht in de han dels naast het stuur. Dc mistlamp bij voorbeeld kan aangedaan worden door op de handel van de richtingaanwijzer een knop in te drukken en de achterruit- verwarming dooreen knop in te drukken op de handel van de ruitenwisserzodat je je handen niet onnodig van het stuur hoeft te halen. Ook is de bediening en overzichtelijkheid van hel verwarming en ventilatiesysteem goed. De hele af werking van het interieur ziet erverzorgd en degelijk uit. alleen vind ik - misschien door mi jn lengte - de stoelzitting wat aan dc korte kant Gelukkig hebben zc dc trend van de Panda en Uno niet doorgezet om maar ccn ruitenwisser voor te monte/en. Die smeert óver het algemeen het vuil alleen maar uit. in plaats van schoon te maken. Wat het meeste opviel tijdens een korte kennismakingsrit was dc geluidsisolatie. Er dringt opvallend weinig motor- cn rijwindgcluid door in het interieur, waardoor het comfort natuurlijk erg groot is. Het sturen gaat licht, alleen rechtuit rijden vraagt even gewenning doordat het iets vaag aanvoelt. De Fiat Tipo. heeft een goede basis om hoge ogen tc gaan gooien in de drukke middenklasse cn men hoopt bij Fiat dat zij hun directe concurrent, de Volkswa gen Golf. zelfs kunnen verslaan in de verkoop-aantallen. Maar dat zien we in de loop van dit jaar wel want de verkoop begint pas eind mei. De basisprijs zal vermoedelijk ergens lussen de 23 en 24 mille liggen, wat mij een redelijke prijs lijkt voor deze Tipo. (Advertentie) waard. Aan dc portieren zijn ook nog eens vakken gemonteerd, zodat daar een zeer ruime kaartenvoorraad gehuisvest kan worden. Het is even een weet maar de auto moet gestart worden op de handchokc. die links onder op het dashboard zit en ik vind het altijd prettig om de choke zelf te regelen. 'Zeer handig is dc van binnenuit verstelbare buitenspiegel. Dit vergroot het gemak cn levens dc veiligheid. Conclusie Deze Fiesta CL Automaat is een leuke auto voor zijn prijs van 22.285.- maar ondanks zijn facelift valt hij toch een beetje uit dc toon bij zijn broers met hun ronde vormen van voor tot achter. 1 lij is eigenlijk ook aan een geheel nieuw jasje toe. dc continu variabele automaat al leen als modernisatie is niet voldoende meer. Prestaties Topsnelheid 140 km/h. Acceleratie van 0 tot 100 km/h in 18 sec. Gemiddeld brandstofverbruik tijdens dc test I op 14,8. Geld: 22.285.- incl. BTW. Motorrijtuigen belasting van 375,- tot 387.- per jaar. Leningen op maat tegen zeer scherpe tarieven Snel en diskreet binnen 4 uur geregeld Vrije besteding van het geld, geen onderpand Kwijtschelding bij overlijden Lopende leningen meestal geen bezwaar Wij verzorgen tevens doorlopende kredieten en huurkopen Wilt u iets aanschaffen en heeft u de middelen niet direkt voor handen, pak dan nu de telefoon en bel BECAM financieringen. Daar werken mensen die snel en voordelig voor u de juiste lening verzorgen. Bel voor vrijblijvende informatie. netto looptijd eft. looptijd «ff. in handen 48 mnd. rente 60 mnd. rente 5 500- 143.18 12.0 120 65 120 7 500 - 195.28 12.0 164.32 120 10 500 - 268 28 10 9 225 12 109 15 000- 333.26 10,9 321 60 109 20 000 - 511.02 10.9 428 80 109 35 000 - 889 64 106 745 64 106 Elk bedrag tussen f 1.000,- en 50.000.- en verschillende looptijden mogelijk. Wij behandelen ook 2e hypotheken. tarieven v a FINANCIERINGEN Bedrijfsweg 26, 8304 AZ Emmetoond ma-vrij van 09.00-20.00 uur. za van 11.00-14.00 uur

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 6