de assuradeur Een dag op stap met 'Met een voet tussen de deur bereik je niets. Het komt aan op service'' ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 25 januari 1988 Nr. 24274 5 BROUWERSHAVEN - Er zijn ongetwijfeld nog mensen, die bij het woord assuradeur of verzekeringsagent meteen denken aan de kleine lettertjes op de polis en de voet tussen de deur. Niet zonder reden, want in het verleden floreerde de beunhazerij in de verzekeringsbranche. Hoe meer polissen, hoe meer provisie. Assuradeur J. C. Hanse uit Brouwershaven is blij dat die tijd voorbij is en heeft overigens nooit geloofd in de colportage- praktijken van de snelle verzekeringsman. Volgens hem is een combinatie van deskundig advies en service absolute voorwaarde. Op stap met de assuradeur. Hanse is in 1958 zijn assurantiekantoor begonnen in Brouwershaven en heeft zichzelf sindsdien weten te vestigen in de regio, maar ook daarbuiten. ,,Kijk, als je een paar schoenen gaat kopen en je kunt kiezen tussen een paar van zestig en een paar van tweehonderd gulden, dan zie je het kwaliteitsverschil. Wij als assuradeurs verkopen een produkt, dat pas beoordeeld kan worden op het moment van schade en dat heeft de beunhazerij in het verleden wel in de hand gewerkt", aldus Hanse. Hij acht zichzelf zeerwel in staat om 'ergens' binnen te lopen en er enkele overbodige verzekeringen af te sluiten. Hij rekent voor, dat zo'n veertig procent van de mensen pas verzekeringen afsluit als de assuradeur voor de deur staat. ,,Het is voor deze groep net als met het opmaken van een testament. Ze willen het doen, maar stellen het uit tot morgen en zoveel jaar later is er nog niets geregeld". Wat het afsluiten van verzekeringen betreft is die groep vrij eenvoudig over te halen. Maar zoals gezegd heeft Hanse daar geen enkele behoefte aan. Vanzelfsprekend ontkent hij niet zijn boterham te willen verdienen, maar 's avonds in de handen wrijven als er veel polissen afgesloten zijn, doet hij ook niet. ,,Ik ben ervan overtuigd, dat je alleen een stabiele klantenkring opbouwt, als je de mensen deskundig advies geeft. Je moet geen verzekeringen afsluiten, die overbodig zijn. Alleen op deze manier krijg je goede mond-op- mond-reclame en die is erg belangrijk". Hanse's stelregel is, dat verzekeren tegen zaken, die uit de eigen portemonnee betaald kunnen worden, overbodig is. Dat ligt voor een ieder weer anders, maar de assuradeur gaat de bewoner van een villa niet proberen over te halen om een klein keukenruitje te verzekeren. De villa-eigenaar wordt geacht dit gemakkelijk zelf te kunnen betalen. In de verzekeringswereld zijn tal van polissen. Waarom sluit iemand eigenlijk een verzekering af? Ten eerste zijn er verplichte verzekeringen als die voor de auto en de betaling van de hypotheek bij een koopwoning. Maar daarnaast zijn er tal van zaken, die verzekerd dienen te worden. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan de inboedel, de boot of de caravan en de polissen voor overlijdensrisico. Volgens Hanse zoekt een goede assuradeur voor een ieder een passende verzekering uit. Daarom heeft Hanse contact met meer dan dertig verzekeringsmaatschappijen en klampt hij niet vast aan één onderneming. ,,Als de verzekeringen eenmaal zijn afgesloten is het onze taak om ze op peil te houden. Zeker zestig procent van de inboedels is te laag verzekerd. Pas als er schade is blijken de consequenties hiervan". Dat te laag verzekeren van de inboedel is vaak niet eens een centenkwestie, maar kan worden toegeschreven aan onwetendheid of vergeetachtigheid van de klant. Het is een hele domper als na een brand blijkt, dat met het verzekeringsgeld nog niet de helft van de verloren inboedel overnieuw kan worden aangeschaft. Even iets over het bedrijf van Hanse zelf. Zoals gezegd is hij in 1958 begonnen aan de Kromwal 1 te Brouwershaven. In 1967 komt M. A. Hanse in dienst, die vandaag de dag de makelaardij voor zijn rekening neemt. M. A. wordt in 1986 beëdigd tot makelaar en Bemiddelings- en administratiekantoor J. C. Hanse BV wordt omgezet in Makelaarskantoor Hanse BV. Inmiddels is er ook al enige tijd samenwerking met Assurantie- en bemiddelskantoor Groenleer en Louwerse bv in Zierikzee. Dit bedrijf gaat in december van 1987 helemaal op in de Hanse BV, zodat alle activiteiten van de onderneming zich voortaan concentreren aan de Haven Noordzijde 1 te Brouwershaven. Daar is momenteel een interne verbouwing gaande en met in totaal zes medewerkers mag men Hanse BV (makelaar en assurantiën) een In tegenstelling tot de particulier hecht de ondernemer meer waarde aan de voorwaarden, waarop verzekerd wordt dan de premie. Hanse heeft nu diverse branden meegemaakt en stelt tot tevredenheid vast, dat in alle gevallen tot uitbetaling is overgegaan. ,,En dat is wat de ondernemer belangrijk vindt. Dat is veel belangrijker dan mijn mooie woorden". Overigens komt het toch voor, dat verzekeringsmaatschappijen niet uitbetalen, omdat bepaalde zaken niet gedekt zijn. In dat geval overweegt Hanse uit eigen middelen bij te springen. ,,Dat is een soort service. Je moet je als assuradeur in eerste instantie sterk maken voor de klant". Gelukkig voor Hanse heeft hij nog geen noemenswaardige beoordelingsfouten gemaakt, waarbij grote schades niet werden gedekt door de verzekeringsmaatschappij. „Als dat toch zou gebeuren, dan maakt dat voor onze klanten niet uit. Daarvoor zijn wij weer verzekerd". Wie vandaag de dag verzekeringen afsluit moet heel wat bloot geven van de eigen omstandigheden. Inkomen, maar ook mate van gezondheid zijn van belang. Iemand, die schilderijen en juwelen wil laten verzekeren en naar Hanse stapt, moet ervan verzekerd zijn dat deze de volgende dag niet overal gaat rondbazuinen wat klant x aan de muur heeft hangen. „Dat is een kwestie van vertrouwen, dat je als assuradeur niet mag schaden. Natuurlijk houd ik daarover mijn mond", aldus Hanse die uit hoofde van zijn professie overigens geen zwijgplicht heeft. Iedereen kent ook de formulieren met vragen als 'staat U onder behandeling van een arts' en 'slikt U medicijnen'. Sinds 1 januari van dit jaar is daar de vraag bijgekomen of de aanvrager van de verzekering mogelijk aan aids leidt. Een directe vraag, die om een direct antwoord vraagt. En hoewel dit soort vragen voor de verzekeringsmaatschappij heel relevant zijn, is het voorstelbaar dat de invuller van het formulier problemen heeft met de persoonlijke vragen. „Wij hebben het nog niet meegemaakt, maar mensen hebben de mogelijkheid om het formulier in te vullen en direct door te zenden naar de maatschappij. Hanse kan het zich goed voorstellen, dat iemand minder moeite heeft om tegen een vreemde te vertellen welke kwalen hij of zij heeft, dan tegen de eigen - weliswaar vertrouwde - assuradeur. Het is eerder gesteld, Hanse mag zich beroepen op een vrij stabiele klantenkring. „Natuurlijk is er altijd een percentage mensen, dat van de ene naar de andere assuradeur overstapt. Maar wij mogen niet klagen". Op de vraag of de financiële gesteldheid van de mensen van invloed is op de mate van verzekeringen antwoordt Hanse met een volmondig ja. „Het is niet zo, dat wanneer het inkomen terugvalt er meteen allerlei verzekeringen worden opgezegd. Maar wel is het zo, dat mensen zich beter verzekeren als het budget dit toelaat". En dan zijn er uiteraard de faillissementen. „We hebben op Schouwen-Duiveiand nooit een expansie van de bedrijvigheden gehad, maar daarentegen ook maar enkele faillisementen. Dat was in de Randstad een paar jaar geleden wel andem". Anders is het ook voor de vele boeren. Als assuradeur in een agrarische regio kan het niet missen, dat Hanse ook de nodige boeren tot zijn klantenkring mag rekenen. De boeren met een laag inkomen blijken nog steeds in staat om het vaak honderdduizenden guldens kostende bedrijf voldoende te verzekeren. Geen boer peinst erover om de verzekering van zijn bedrijf op te zeggen, al maken de premies het besteedbaar inkomen onmiskenbaar wat lager. Eerder blijven noodzakelijke investeringen langer uit en probeert de boer het onderste uit de kan te halen met zijn oude tractor. onderneming van respectabele omvang noemen. Die uitbreiding van het pand aan de Noordzijde geeft min of meer al aan, dat Hanse met zijn visie op het verzekeringswezen op de goede weg is. Wie vandaag de dag 'de verzekeringen' in wil dient ingeschreven te staan bij de Sociaal Economische Raad en heeft hiervoor de nodige assurantie papieren nodig. Omdat er voor de assuradeur (nog) geen dagopleiding bestaat is hij of zij aangewezen op schriftelijke cursussen. De HEAO's. die een assurantie-pakket hebben zijn op één hand te tellen en derhalve voor de meesten niet zo aantrekkelijk. Tijdens de cursus krijgt de assuradeur in spé erg veel theorie voorgeschoteld; ervaring moet in de praktijk geleerd worden. Daarnaast heeft een aantal grote maatschappijen haar eigen opleidingsinstituut. Wat Hanse in de praktijk in ieder geval geleerd heeft is, dat persoonlijke benadering van de klanten van groot belang is. En dat is ook een beetje wat hij tegen heeft op de trend van vandaag - het zogenaamde direct writing. Een aantal grote maatschappijen werft klanten middels advertenties in de diverse bladen en daarbij kan volgens Hanse de persoonlijke advisering in gedrang komen. „De verzekeringen worden meestal telefonisch afgesloten en de hoogte van de premie is dan bepalend". Dat de hoogte van premie overigens voor de meesten bepalend is, staat voor Hanse vast. De assuradeur heeft een vertrouwensrelatiiNnet de meeste van zijn klanten. Zij vertrouwen de verzekeringsman en willen alleen geïnformeerd worden over de premiehoogte. Een van de redenen is ongetwijfeld de omslachtige formulering van de voorwaarden. „Dat heeft een juridische achtergrond. Het gemakkelijkste is om achter op de polis te schrijven, dat alles onder de verzekering valt. Maar dat is niet het geval, dus ontkom je niet aan een lijst van beperkingen". Die beperkingen kunnen niet in populair Nederlands omschreven worden, omdat er hierdoor ongetwijfeld onduidelijkheid zal ontstaan. Doordat de assurantie tussenpersoon, zoals Hanse letterlijk omschreven dient te worden, voornamelijk werkt met jaarpremies, trekt zijn bedrijf de watc beter gesitueerden. „Natuurlijk kan iedereen hier terecht voor een verzekering, maai de premies worden in de meeste gevallen ineens betaald voor een jaar. Dat betekent voor sommigen toch een financiële drempel. Wie die jaarpremie kan betalen heeft een voordeel, want spreiding in maandelijkse termijnen kosl altijd meer". Maar Hanse doet veel meer dan het begeleiden van particulier verzekerden. Ook een groot aantal bedrijven heeft Hanse uitgekozen als assuradeur. Bij bedrijven gaat het vaak om hoge premies en op de bonnefooi binnenlopen heeft dan ook weinig zin. De contacten worden meestal gelegd, doordat Hanse de directeur van het bedrijf kent of andersom. „Vaak begint het als een bedrijf tot de conclusie komt, dat diverse maatschappijen delen van het bedrijf verzekerd hebben. Op een bepaald moment ziet men door de bomen het bos niet meer. Wij zetten dan alles op een rijtje voor de onderneming en brengen een offerte uit. Ook bij bedrijven telt de persoonlijke relatie tussen een assuradeur en mensen in het bedrijf mee, maar de accountant zal in de gaten houden of de premies passen bij de onderneming". Hanse houdt de ontwikkelingen bij de diverse bedrijven nauwlettend in de gaten en weet derhalve wat er hier en daar gaande is. „Je kunt zien wanneer je de onderneming van dienst kunt zijn. Als het éénpersoons-timmerbedrijf inmiddels vier of vijf medewerkers in dienst heeft, weet je dat de verzekeringen op een rijtje gezet moeten worden". Alle bedrijven - van boerderij tot juwelier en van garagebedrijf tot supermarkt - hebben een eigen benadering nodig en assuradeur Hanse wordt geacht van alle zaken verstand te hebben. „Dat kun je alleen door ervaring opbouwen. Het is inderdaad zo. dat ik de prijs van aardappelen en uien moet weten bijvoorbeeld. Dat is wel gebleken tijdens de hagelbuien in 1986. Toen was er alleen al bij ons zo'n 130.000 gulden aan verzekeringsgeld gemoeid met de hagel". Wie zich enigszins verdiept in 'het' verzekeringswezen moet tot de conclusie komen, dat het werk van de assuradeur allesbehalve saai is en dat een goede verzekeringsman allesbehalve een opdringerige colporteur is, die maar één doel voor ogen heeft; het afsluiten van zoveel mogelijk verzekeringen. Over ogen gesproken. Hanse BV heeft eertijds een zogenaamde één-oog polis afgesloten. Een persoon had bij een ongeval een oog verloren en het verlies van het tweede zou desastreuze gevolgen voor de betrokkene hebben. Vandaar dat de man bij de afwikkeling van de schade een één-oog-polis heeft gekregen. „En wij hebben echt geen bakje, waar dat soort polissen in klaar ligt. In die gevallen wordt door de maatschappij een nieuwe en éénmalige polis opgesteld". TEKST: Aad van der Wouden FOTO: Johan junior V

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1988 | | pagina 5