'Van ons moeten echt geen wonderen verwacht worden' DE ZIERIKZEESCHE COURANT ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE DINSDAG 29 DECEMBER 1987 144ste jaargang Nr. 24260 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) V.l.n.r.: YvonneEls en Ellen. „Oudere vrouwen zijn vaak nog onbekend met ons werk. Maar omdat de salons nu zo'n twintig jaar bestaan weet de jongere generatie het al veel beter. Vaak denken oudere vrouwen een behandeling niet nodig te hebben omdat ze vinden dat ons werk nog teveel te maken heeft met schoonheid alleen", legt Els uit. Bij jongeren ligt het anders. Vaak is de leeftijd er nog niet naar om aan de schoonheidsspecialiste te denken. De jonge meisjes die komen hebben in de meeste gevallen een probleemhuid. Hét probleem van de jeugd is acné (jeugdpuistjes). Els ontkent, dat het iets te maken heeft met slechte voeding of een te beperkte hygiëne. Els: „Acné is een reactie op de ontwikkeling van het lichaam en er ontstaat hierdoor een verhoogde talgproduktie, die puistjes tot gevolg heeft. Wij behandelen dit met middelen, die de talgproduktie afremmen". En volgens Ellen heeft zo'n behandeling op termijn effect en wordt het 'leed' - want zo wordt acné juist door jongeren ervaren - verzacht. Meisjes zonder een probleemhuid bezoeken de salon slechts mondjesmaat. Meestal ligt een cadeaubon voor de schoonheidsspecialiste aan zo'n bezoek ten grondslag. Problemen of niet, veel mensen zien het schoonmaken van het gezicht als een eenvoudige dagelijkse handeling. Water, met of zonder zeep, moet het werk doen, maar dat gaat niet altijd zonder probleempjes. De huid heeft namelijke een bepaalde zuurgraad (de ph-waarde). Gemiddeld is die 5,6. Wie zeep koopt met een te lage ph-waarde tast hiermee de zuurgraad van de huid aan. Het gevolg is, dat die beschermende zuurgraad afneemt en daarmee ook de bescherming zelf. Het spreekt dus voor zich, dat de schoonheidsspecialistes hiermee rekening houden bij het inkopen van de produkten. Zonder de grootwinkelbedrijven te willen afvallen heeft Els toch twijfels over kopen van schoonheidsprodukten bij deze zaken. Over de kwaliteit van de produkten spreekt ze dan niet, maar over het gebrek aan deskundigheid. „Het is vooreen onervaren iemand moeilijk om te bepalen of de huid vet, droog of een combinatie hiervan is. De kans dat er dan geld wordt uitgegeven aan verkeerde produkten is aanwezig". Ook is het niet uitgesloten, dat iemand met een vette huid in onwetendheid een middeltje koopt, dat de algenproduktie stimuleert, waardoor de huid nog vetter wordt. „Ja, dan houd je jezelf een beetje voor de gek, vind ik". Maar ondanks het feit, dat een behandeling in de eerste plaats voor de reiniging is bedoeld, is door Yvonne al gezegd dat het door de meesten als een plezierig uitstapje wordt ervaren. Maar epileren, harsen enzovoort lijken toch niet de meest aangename handelingen? „Dat is waar, maar de andere dingen als de massage en het masker maken blijkbaar all^s goed. In ieder geval komt .vrijwel iedereen de volgende keer weer terug". Het is een open deur om te stellen, dat het overgrote deel van de klanten van het vrouwelijke geslacht zijn. Mannen laten zich maar sporadisch zien en dat terwijl de reiniging van de huid toch voor beide seksen van belang is. Ellen, Els en Yvonne hebben geen kant-en- klare verklaring voor het wegblijven van de mannen al lijkt het voor één van hen aannemelijk, dat een bezoek als 'verwijfd' ervaren wordt. „Maar" zegt Ellen „de mannen die één keer binnen zijn geweest, zie je vaak ook een tweede keer". Een bezoek aan de schoonheidsspecialiste lijkt er een met een hoge drempel voor mannen. En dat mannen minder ijdel zouden zijn wijst Ellen van de hand. „Zijn we dat eigenlijk niet allemaal". Het is moeilijk om aan te geven hoe vaak iemand het beste naar de specialiste zou kunnen gaan. De een komt om de maand, terwijl een ander zich ééns in de zes tot acht weken laat zien. Els: „Dat is bij iedereen weer anders. Het heeft volgens mij niet zoveel zin om elke week te komen, tenzij je dat wilt omdat je een behandeling erg prettig vindt. Wat ik wel belangrijk vind, is dat men er tijdig mee begint. Je doet er verstandig aan om al op jongere leeftijd naar de schoonheidsspecialiste te gaan zodat je eventuele huidproblemen voor de toekomst kunt beperken". Een gave van de natuur, maar daarom voor vele vrouwen geen vanzelfsprekendheid waarbij je je neerlegt, zijn de rimpels. Veel vrouwen ervaren de eerste rimpels als een begin van het ouder worden en wie zou dat niet graag nog even uitstellen? Met name in de welvaartslanden wordt de rimpel als een probleem beschouwd en dat verklaart de opmars, die de anti- rimpel-crèmes momenteel ondergaan. Meer nog dan in het verleden is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van de cremè en nu lijken er goede produkten tussen te zitten. Maar ook hierbij moeten geen wonderen verwacht worden. „Die rimpels komen toch wel; ook met de crèmes. Maar je kunt het in ieder geval wel even uitstellen en enigszins terugdringen", legt Ellen uit. In de salon van de Drie Zwaantjes is overigens meer te beleven. Zo is er een gekoelde zonnehemel, waar - zoals wordt voorgehouden - je in drie keer veertig minuten gekleurd bent. De zonnebank moet uitkomst bieden aan iedereen, die in de zomervakantie te snel verbrand raken. Een voorbehandeling in de salon kan dit pijnlijke gebeuren voorkomen. Evenals de gezichtsbruiner, die met koeling ook voor aangenaam verpozen moet zorgen. Een muziekje op de achtergrond laat het gros van de vrouwen in een slaap verzinken. Het is al even gepoemd. Nog teveel mensen zien een bezoek aan de schoonheidsspecialiste als een luxe. En dat is eigenlijk best begrijpelijk. Voor een groep vrouwen (en in mindere mate dus mannen) is er een financiële drempel. En daarnaast is het dus ook welke prioriteit geef je aan de behandeling. Enkele tientallen jaren geleden werd er niet zoveel geld aan de kapper uitgegeven dan vandaag de dag gebeurt. Een dameskapper vraagt al snel negentig gulden voor zijn werk en in dat verband is een bezoek aan de schoonheidsspecialiste aanzienlijk goedkoper. Voor de helft van de kappersrekening is de klant van de schoonheidsspecialiste anderhalf uur binnen. De drempel moet meer gezocht worden in de 'bijzaken' als de crèmes, het parfum en de make up. Toch wil geen van de medewerksters de produkten duur noemen. Het moet in verband gezien worden met de werking ervan en het belang dat eraan gehecht wordt door de gebruik(st)er. En het moet gezegd, er zijn al produkten vanaf een gulden of twintig, maar van een veelvoud hiervan moet niet worden opgekeken. Alles wijst er desondanks op, dat de schoonheidsspecialiste het beroep van de toekomst is. Europa volgt in negen van de tien gevallen de ontwikkelingen in Amerika. Als dat ook nu het geval zal zijn, is een bezoek aan de schoonheidsspecialiste over enkele jaren net zo gewoon als een bezoek aan de kapper. Voorlopig is het nog een betrekkelijk kleine groep, die de weg naar de salon heeft gevonden. Dat die kleine groep niet meer anders wil blijkt uit de opmerking van een van de dames, die na behandeling uitroept, dat het 'zalig' was en ze „het gevoel heeft net van het strand te komen". En dat in de laatste week van december als de thermometer niet meer dan een graad of vijf wil aangeven. ZIERIKZEE - Hoewel een bezoek aan de schoonheidsspecialiste al lang niet meer alleen is weggelegd voor dé mevrouw van stand, ziet Nederland het toch nog teveel als een luxe. Een luxe die bij het weekend of de kerstdagen hoort, maar zeker niet tot de doordeweekse dag. Maar er lijkt verandering in te komen. Volgens de 'Drie zwaantjes', Ellen van Zanten, Els Legemaate en Yvonne Mook vinden steeds meer mensen de weg naar de schoonheidsspecialiste. Over wat hen te wachten staat en het nut ervan een gesprek met de medewerksters van de Zierikzeese schoonheidssalon/ parfumerie. Els, die sinds enige maanden werkzaam is bij de Drie Zwaantjes is niet echt gelukkig met de benaming van schoonheidsspecialiste. Volgens haar komt de schoonheid niet op de eerste plaats en lijkt de titel huidspecialiste passender „al neigt dat weer teveel naar de medische kant, waar wij niet thuishoren". En Ellen vult haar aan met de opmerking „dat de mensen van ons geen wonderen moeten verwachten. Wie met tien pukkeltjes binnenkomt gaat er ook weer mee naar huis". „Kijk, je kunt thuis best weieens een mee-etertje uitdrukken, maar je huid grondig reinigen kan niet. Wie zich thuis wast is bezig met oppervlaktereiniging en dat is iets anders dan wij hier doen", aldus Els. En daarmee geeft ze meteen aan wat onder een behandeling van de schoonheidsspecialiste moet worden verstaan. De salon is geen tempel voor ijdeltuiten alleen, maar voor een ieder die grondige reiniging van het gezicht belangrijk vindt. Maar volgens Yvonne, die werkzaam is in de parfumerie, komt er meer bij kijken. „Het betekent ook een stukje ontspanning voor de klanten, die gauw anderhalf uur 'onder de pannen' zijn in de salon. Daar voltrekt zich het ritueel van epileren, harsen, stoomreiniging, massage en masker. Van dat laatste gaat een zelfreinigende werking uit, die als afsluiter van de behandeling dient. Het lijkt voor de drie medewerksters onmogelijk om een behandeling volledig te omschrijven. Iedere behandeling is anders omdat niet één huid hetzelfde is. Heeft de een een te droge huid, de ander heeft een vet gelaat. En daartussen zit een groot aantal gradaties. Bij de een is harsen niet nodig en ook niet iedereen hoeft geëpileerd te worden (het bijwerken van de wenkbrauwen). Tijdens het gesprek wordt al snel duidelijk, dat de meeste belangstelling komt van vrouwen in de leeftijd van dertig tot en met vijftig jaar. Jongere en oudere dames zien vaak nog niet de noodzaa*k in van een behandeling door de schoonheidsspecialiste. Maar alle drie zijn ze er (gelukkig) van overtuigd, dat ouder worden geen probleem is. Bij jongeren hoort een gave strakke huid, maar bij wat ouderen mag best een rimpeltje verschijnen. De face-lift, waarbij oudere vrouwen operatief 'gestreken' worden wijzen ze van de hand. Dat gaat ook de schoonheidsspecialistes te ver. „Het is gewoon plezierig als je er op oudere leeftijd ook nog verzorgd uitziet. Niet alleen vanwege het uiterlijk vertoon, maar ook vanwege je eigen gevoel. Je voelt je prettiger". Als ter vergelijking het overbekende 'kappergevoel' wordt aangedragen, stemt een ieder in. In het verlengde van de behandeling door de schoonheidsspecialiste ligt de toepassing van make-up. Als de klanten dat willen worden ze door de specialistes ook opgemaakt en volgens Els en Ellen, die zich beiden hebben toegelegd op het werk in de salon boven de winkel, kan dat geen kwaad. Ook hierbij is het van belang om de goede produkten te gebruiken, die zij zelf uitkiezen. „Van lipstick gaat een beschermende werking uit, waardoor je minder snel kloofjes krijgt", aldus Yvonne, die in de parfumerie werkt. Een logische combinatie dus; de schoonheidssalon en de parfumerie.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 53