Brandweerkader Duiveland krijgt een hogere financiële vergoeding Dijkverzwaring garandeerde veiligheid in de schaduw van de Stormvloedkering Bruse raad op de bres voor de Rode Kruis-vrijwilligers Schuren in Zeeuws-Vlaan deren weg 4 Het besluit werd genomen tijdens de raadsvergadering in het gemeente huis te Nieuwerkerk die in de record tijd van een kwartier werd afgehan deld. Dat kwam mede omdat de agen da slechts enkele punten omvatte. Met het raadsbesluit kwam de ver goeding aan de Duivelandse vrijwil lige brandweer gelijk aan de normbe dragen die de Vereniging Nederland se Gemeenten daarover in januari 1987 uitgaf. Het is de bedoeling dat deze bedragen in alle gemeenten op het eiland gehanteerd gaan worden. Melieste hikte een beetje tegen het voorstel aan omdat, zoals hij zei ,,in deze tijd van een krappe beurs toch dingen worden overwogen die wel licht financieel niet in de hand te houden zijn". Geld waard ,,Een goede brandweer is zijn geld waard", stelde raadsvoorzitter burge meester A. Bergshoeff daar tegen over. ,,Het lijkt misschien een forse stijging maar het gaat maar om klei ne bedragen op zich. Een goed opge leide brandweer is van het grootste- belang omdat ook in onze gemeente' gevaarlijke situaties kunnen ont staan waarop wij voorbereid moeten zijn". PvdA-er C. J. Hillebrand bleef toch de indruk houden dat de brand weer werd bevoordeeld ten opzichte van andere hulpverlenende organisa ties in de gemeente. ,,Ik denk dat we in een situatie zitten dat vele dien sten ondanks hun nuttigheid en on misbaarheid een pas op de plaats moeten maken op financieel gebied. We moeten wel uitkijken dat de brandweer geen onaantastbare zaak wordt". Bergshoeff was van mening dat zeker niet alles gevolgd hoeft te worden wat de brandweer voorstelt. ,We willen deze verhoging omdat we hechten aan een goede opleiding. Maar verder zullen we de voorstellen van de brandweer positief kritisch volgen". De raadsleden L. Meerman (SGP/ RPF) en W. P. Stouten (VVD) stonden kritisch tegenover een artikel in het nieuwe besluit waarin werd gesteld dat een bevordering van aspirant brandwacht en brandwacht tweede klas naar een hogere rang plaats vindt na het behalen van het desbe treffende diploma. „Moeten ze niet even wachten tot in die rang ook een plaats beschikbaar is. Anders zitten we straks met allemaal brandweer lieden op de hoogste rang", aldus Meerman. Bergshoeff wees er op dat die gang van zaken wat de lagere ran gen betreft niet ongebruikelijk is. „Dat zie je zelfs in het bedrijfsle ven". Na de discussie ging zoals ge zegd iedereen akkoord met de verho ging- Met algemene stemmen werd ook een voorbereidingsbesluit goedge keurd waarmee een herziening van het bestemmingsplan buitengebied „Het Rode Kruis staat bij ons hoog in het vaandel", aldus Bal. Hij bracht het in de algemene beschouwingen van zijn fractie geopperde voorstel om het momenteel leegstaande kerk gebouw aan de Prinses Margriet straat aan te kopen voor het Rode Kruis nog eens onder de aandacht. Burgemeester Hekman meldde dat mogelijk wordt. Dit in verband met de plannen van Rijkswaterstaat om de rijksweg N-59 ter hoogte van De Blauwe Keet breder te maken zodat de situatie daar minder gevaarlijk wordt. Het betreft de aansluitingen met de Bredeweg, de Oud Heiligen- weg en het restaurant De Blauwe Keet met het benzinestation daar voor. Beste oplossing Rijkswaterstaat hoopt eind 1988 te kunnen beginnen met de werkzaam heden. Momenteel worden plannen gemaakt en onderhandelingen ge voerd met de betrokkenen. Naar aan leiding van een vraag van de VVD-er Stouten werd door raadsvoorzitter Bergshoeff bevestigd dat de meest ideale situatie kan worden bereikt als een stukje bos zou kunnen worden over een en ander contact is geweest met het bestuur van het Rode Kruis en dat er vanuit het Rode Kruis een alternatief voorstel is gekomen. „En dat kost nog niet de helft van wat het zou kosten als we het kerkgebouw zouden kopen en geschikt maken voor huisvesting van de Rode Kruis- colonne", aldus Hekman. Over dat al- aangekocht van een particulier wiens terrein achter het benzinestation ligt. „Ik weet nog niet of dat lukt. Maar als het zou kunnen zou de oplossing inderdaad nog veel acceptabeler zijn". Het benzinestation zou dan een eind opzij kunnen worden verplaatst waardoor de op- en afritten ervan op een veilger afstand van de weg ko men te liggen. Met een hamerklap werd besloten een krediet van 6.700 gulden beschik baar te stellen voor de aanleg van het voetpad langs de Lageweg te Sirjans- land. En een krediet van respectieve lijk 6.900 en 27.000 gulden voor de uitbreiding van beide basisscholen in Oosterland met een bergruimte. Tijdens de raadsvergadering werd ook de begroting 1988 aangeboden: Volgende maand zullen de raadsle den hierop reageren met hun algeme ne beschouwingen. ternatieve voorstel liet Hekman zich verder niet uit. Wel ging Hekman uitgebreid in op de hedendaagse functie van het Rode Kruis. „Toen de BB opgeheven werd is een deel van de taken naar de brandweer gegaan. Een klein deel moest door het Rode Kruis overgeno men worden. Daarvoor zijn in Zee land twee geneeskundige korpsen, Rode Kruis-pelotons, in het leven ge roepen. Een in Zeeuws-Vlaanderen en de andere in Vlissingen. Maar in Ro de Kruis-kringen is het idee naar vo ren gebracht om uit de drie Rode Kruis-colonnes op Schouwen-Duive- land één Rode Kruis-peloton te vor men. een soort sub-peloton. Dit met het doel om hulp te verlenen aan ge meenten op Schouwen-Duiveland die geen Rode Kruis-colonnes hebben. Het is ook geen verplichting om als gemeente een Rode Kruis-colonne in het leven te roepen of in stand te hou den. Dat blijft een zaak op vrijwilli ge basis", aldus Hekman. DEN HAAG - De interne controle op het financiële reilen en zeilen bij het ministerie van defensie schiet te kort. Tot deze conclusie kwamen de fracties in de Tweede Kamer donder dag tijdens een feitenonderzoek naar de defensiebegroting met minister Van Eekelen en staatssecretaris Van Houwelingen en hun ambtenaren. Hoewel defensie zijn zaakjes volgens D66-woordvoerder Engwirda redelijk goed voor elkaar heeft, zeker in ver gelijking met de accountantscontrole bij andere departementen, kwalifi ceerde hij de interne controle toch als onvoldoende. ALMELO - De rijksrecherche is be zig met een uitgebreid onderzoek naar de toedracht van een massale vechtpartij afgelopen zaterdag rond vier uur in de morgen, waarbij vier leden van de Enschedese gemeente politie ernstig zijn mishandeld door een grote groep cafébezoekers. Dit heeft de persofficier van justitie, mr. F. de Groot, woensdag meegedeeld op een persconferentie in Almelo. ROTTERDAM - Pianist Rob van Bavel, student aan het Rotterdams conservatorium, heeft een prijs van 5.000 dollar (bijna 10.000 gulden) ge wonnen op het Monk-festival in Was hington. HULST - De laatste twintig jaar zijn in Oost-Zeeuws-Vlaanderen vijf tig meer dan 200 jaar oude schuren verdwenen. Sommigen door blik seminslag, maar de meerderheid door verwaarlozing. De heemkundi ge kring de Vier Ambachten in Hulst wil dat hieraan paal en perk wordt gesteld. Zij gaat gedeputeerde staten vragen aandacht te schenken aan dit probleem om zo verdere verdwijning te voorkomen. PvdA-fractieleden maken kritische kanttekeningen NIEUWERKERK - „We hebben geen moeite met de maatregelen op zich, maar het bedrag overvalt ons een beetje". Zo reageerde PvdA-raadslid A. J. C. Melieste op het voorstel van het Duivelandse college van b en w om de financiële vergoeding voor de vrijwillige brandweer lieden op te trekken. Desondanks ging de raad unaniem akkoord met de maatregel die een stijging van 3000 gul den op jaarbasis tot gevolg heeft. Regenkleding voor Rode Kruis-colonne BRUINISSE - Ook als een en ander in intergemeentelijk verband niet mo gelijk blijkt te zijn worden in ieder geval, op kosten van de gemeente, de vrij willigers van de Rode Kruis-colonne Bruinisse voorzien van regepkleding. „Wat mij betreft kunnen ze er morgen om. Wij staan er volledig achter", aldus raadslid A. J. Bal (Lijst van de Velde) tijdens de raadsvergadering gister avond, donderdag, in Bruinisse. Hij vertolkte daarmee het algemene gevoel van de raad. Dit tot grote tevredenheid van raadsvoorzitter T. C. Hekman. Het gaat hier om een uitgave van 5250 gulden. Dijkgraaf M. J. Steur: „Dijkgraaf A. M. Geluk bleef hameren op veiligheid ZIERIKZEE - 'Zeeland Veilig' was in oktober 1986 de leus bij de ingebruikname van de stormvloedkering in de Oosterschelde. Ietwat in de schaduw van dit gigantische waterwerk heeft steeds het werk van het waterschap gestaan. Terwijl de veiligheid van het gebied tot die datum gegarandeerd werd door de dijken. Volgens dijkgraaf M. J. Steur is dat voor een groot deel te danken geweest aan de toenmalige dijkgraaf A. M. Geluk. „Geluk pleitte indertijd voor een dichte dam omdat dat de meest veilige en meest snelle methode was om de inwoners van Schouwen-Duiveland veiligheid te bie den", aldus Steur. „De veiligheid van het gebied heeft bij hem altijd voorop gestaan. Daarom heeft hij, toen eenmaal bekend werd dat de dichte dam niet door zou gaan en dat er een stormvloedkering zou worden gebouwd, meteen en met kracht gepleit voor dijkverzwaring". de stuurgroep Dijkversterkingen Oosterschelde in. Een soort knoop punt van bestuurders van provincie en waterschappen, plus hoge rijk sambtenaren. Met de adviezen van de stuurgroep in de hand konden snel beslissingen genomen worden. Het technisch bureau ontwierp, in overleg met waterschap en andere betrokke nen, plannen en maakte begrotingen op. Een prima combinatie, zo bleek al snel in de praktijk. „Dat liep als een trein", aldus Steur. Men kreeg ook met andere tegen slagen te maken. Zo was men in 1975 aan het werk in het district Borren- damme bij Zierikzee, en kreeg men te kampen met verzakkingen. Niet van de dijk zelf, maar van de perskade, een soort tijdelijke dijk. Ook voor dit probleem werd echter een oplossing gevonden, en het werk vorderde gestaag. Al klonken er soms ook pes simistische geluiden. Sommigen ver kondigden openlijk als hun mening dat het een utopie zou zijn om te den ken dat de werkzaamheden, zoals ge pland, in 1980 tot een goed einde zou den kunnen worden gebracht. Op Schouwen-Duiveland haalde men de streefdatum in ieder geval wel. In arpil 1979 werd begonnen met de laatste dijkversterking op Schouwen-Duiveland. Een dijktra- ject van in totaal 7,5 kilometer in de Gouweveer-polder bij Zierikzee. In totaal werd op Schouwen- Duiveland 26,3 kilometer dijk op de schop genomen. Hetgeen een investe ring vergde van ruim 22 miljoen gul- maakt duidelijk dat ook nu nog, nu de stormvloedkering klaar is, de no dige zorg aan de dijken besteed moet worden. „Want de stormvloedkering gaat niet voor ieder stormpje dicht, en dan zijn het toch de dijken die het water zullen moeten keren". Stabilisering Het Waterschap Schouwen-Duive land heeft nu het eerste jaar met Stormvloedkering achter de rug, en begint inzicht te krijgen in de gevol gen van de kering voor de stromingen langs de kust. „De toestand heeft zich al aardig gestabiliseerd. Op be paalde plaatsen is de stroming min der geworden. In het Zijpe bijvoor beeld. En dat betekent dat daar minder uitschuring plaats zal vin den. En dat is maar goed ook, want er zijn daar gaten van 47 meter diep", al dus Scheele. Uiteraard volgen de mensen van het waterschap de gevolgen van de Stormvloedkering met argusogen. Dc spectaculaire sluiting van het laatste gat bij Ouwerkerk na de watersnoodramp in 1953. Onder invloed, van nieuwe inzich ten veranderde het aanzicht van de dijken. Ze werden veel breder ge maakt met een zwakkere glooiing. Dat hield in dat er in sommige geval len een stukje particulier land nodig was om tot de vereiste breedte te ko men. Een gegeven dat in de praktijk nauwelijk noemenswaardige proble men opleverde. Men begon met de dijken op de meest kwestbare punten. „Dat was de dijk bij Borrendammc. een stuk dijk dat vol op dc wind ligt. En daar is het achterland heel zwak", aldus Steur. Vandaar ging men naar Brui nisse. „Daar was het wat ingewikkel der. daar waren uitgebreide in spraakprocedures nodig en moesten er gronden onteigend worden", aldus Steur. Overigens moest er in Bruinis se ook het nodige gesloopt worden voordat men met de dijk daar aan de slag kon. Negen oude mossclpakhui- zen, die als het ware in de dijk langs de Bruse Steinstraat gebouwd waren, moesten onder de slopershamer alvo rens men het werk aan kon vatten. den. In 1976 werd op Schouwen- Duiveland met het karwei begonnen en eind 1979 kon men tevreden vast stellen dat het werk geklaard was. Visie „Ik denk dat de grote kracht toen samenwerking is geweest. Dijkgraaf Geluk had een heel heldere visie op wat er te gebeuren stond. Ik denk dat dat bepalend is geweest voor de snel heid waarmee gewerkt is", aldus J. R. H. Scheele hoofd technische dienst van het waterschap. Zo is het ook Geluk geweest die, toen eenmaal bekend was dat de poli tieke wind gedraaid was ten gunste van de Stormvloedkering, onmiddel lijk actie ondemam om Den Haag duidelijk te maken dat Schouwen- Duiveland ook tot de tijd dat deze stormvloedkering klaar zou zijn een veilig woonoord moest zijn. Scheele: „Iedereen was het er hier over eens dat tr nu geen enkel risico meer genomen mocht worden". Steur „Het is moeilijk te voorzien hoe het precies uit zal pakken op de lange ter mijn, maar we zien nu al dat zich op bepaalde plaatsen verondiepingen voordoen. Op sommige plaatsen groeit het strand aan", aldus Scheele Op andere plaatsen langs het Noord zeestrand heeft men gebruik moeten maken van zandsuppletie om de rand van de Dominiale bossen tegen het oprukkende water te beschermen. Noorderstrand Scheele: „Op die plaats, bij het Krabbegat, hebben we de geul naar de plaat verruimd. Vlakbij het bos was het zwakste punt, en daarom hebben wc daar zandsuppletie toege past". Het waterschap is het meest geïn teresseerd in dc ontwikkelingen rond het Noorderstrand. Een stuk strand tussen de trap bij Rcnessc tot aan Scharendijke. Een van de weini ge stukken strand die in beheer is bij het waterschap. Toen de regering half 1974 de inten tie uitsprak in de monding van de Oosterschelde een Stormvloedkering te laten aanleggen, hield dat onder meer in dat de Zeeland beloofde vei ligheid niet in 1978, maar eerst in 1985 zou kunnen worden gewaar borgd. Dat betekende zeven jaar uit stel voor het gebied rond deze zee arm, waar de watersnood in 1953 meer dan de helft van het totale aan tal slachtoffers in Nederland had ge- eist. Het was dan ook geen wonder dat de toenmalige minister van ver keer en waterstaat kort daarop naar Zeeland kwam met de gedachte: 'Ik heb wat goed te maken'. Dat zou ge beuren door partiële dijkversterkin gen. Dijkgraaf A. M. Geluk was inder tijd een felle voorvechter van de vei ligheid. Bij de openstelling van de weg over de Stormvloedkering op donderdag 5 november werd hij postuum voor zijn inzet en visie gee- erd. De weg die de twee helften van Neeltje Jans met elkaar verbindt draagt zijn naam. Geluk werd in 1959 benoemd als eerste dijkgraaf van het Waterschap Schouwen-Duiveland. „Daarvoor waren er op Schouwen-Duiveland 29 waterschappen. Daar zaten hele kleintjes bij hoor, van zo'n vijf hecta re. Het Waterschap Schouwen was een van de grotere. Na de watersnood ramp in 1953 kreeg men te maken met de herverkaveling, en dat was een heel karwei. Al die kleine water schappen konden dat helemaal niet aan. Op aandringen van de land bouworganisaties zijn alle 29 water schappen toen geconcentreerd in een groot waterschap Schouwen-Duive land", aldus M. J. Steur, de huidige dijkgraaf van het waterschap. In die tijd, begin zestiger jaren, sprak men ook van calimiteuze pol ders. „Bij Bruinisse en Burgh en Westland had je calimiteuze polders", aldus Steur. „De waterschappen in die polders konden zelf het noodzake lijke werk aan de dijken niet betalen. Om de veiligheid toch te garanderen werd het onderhoud van de dijken voor honderd procent door het rijk betaald". Op Schouwen-Duiveland haalde men de streefdatum in ieder geval wel. In april 1979 werd begonnen met de laatste dijkversterking op Schou wen-Duiveland. Een dijktraject van in totaal 7,5 kilometer in de Gouwe veer-polder bij Zierikzee. Steur: „De dijken waren vroeger erg smal en hoog. Een probleem dat het waterschap tegenkwam bij het verzwaren van de dijken was dat men vaak te maken had met een te slappe onderbodem. Vooral aan de zuidkust van Schouwen-Duiveland kom je dat tegen. Bijvoorbeeld bij Vianen en Borrendamme". Bureau Op voorstel van Geluk werd het technisch bureau Dijkversterkingen Oosterschelde in het leven geroepen. Gedeputeerde staten stelden daarop Werken aan de dijken: Minder spectaculair dan de Stormvloedkering, maar wel noodzakelijk om de veiligheid te ga randeren. UITRIT 2JMDMT0S --Wk

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 4