Brandweerkader Duiveland krijgt
een hogere financiële vergoeding
Dijkverzwaring garandeerde veiligheid
in de schaduw van de Stormvloedkering
Bruse raad op de bres voor
de Rode Kruis-vrijwilligers
Schuren in
Zeeuws-Vlaan
deren weg
4
Het besluit werd genomen tijdens
de raadsvergadering in het gemeente
huis te Nieuwerkerk die in de record
tijd van een kwartier werd afgehan
deld. Dat kwam mede omdat de agen
da slechts enkele punten omvatte.
Met het raadsbesluit kwam de ver
goeding aan de Duivelandse vrijwil
lige brandweer gelijk aan de normbe
dragen die de Vereniging Nederland
se Gemeenten daarover in januari
1987 uitgaf. Het is de bedoeling dat
deze bedragen in alle gemeenten op
het eiland gehanteerd gaan worden.
Melieste hikte een beetje tegen het
voorstel aan omdat, zoals hij zei ,,in
deze tijd van een krappe beurs toch
dingen worden overwogen die wel
licht financieel niet in de hand te
houden zijn".
Geld waard
,,Een goede brandweer is zijn geld
waard", stelde raadsvoorzitter burge
meester A. Bergshoeff daar tegen
over. ,,Het lijkt misschien een forse
stijging maar het gaat maar om klei
ne bedragen op zich. Een goed opge
leide brandweer is van het grootste-
belang omdat ook in onze gemeente'
gevaarlijke situaties kunnen ont
staan waarop wij voorbereid moeten
zijn". PvdA-er C. J. Hillebrand bleef
toch de indruk houden dat de brand
weer werd bevoordeeld ten opzichte
van andere hulpverlenende organisa
ties in de gemeente. ,,Ik denk dat we
in een situatie zitten dat vele dien
sten ondanks hun nuttigheid en on
misbaarheid een pas op de plaats
moeten maken op financieel gebied.
We moeten wel uitkijken dat de
brandweer geen onaantastbare zaak
wordt". Bergshoeff was van mening
dat zeker niet alles gevolgd hoeft te
worden wat de brandweer voorstelt.
,We willen deze verhoging omdat we
hechten aan een goede opleiding.
Maar verder zullen we de voorstellen
van de brandweer positief kritisch
volgen".
De raadsleden L. Meerman (SGP/
RPF) en W. P. Stouten (VVD) stonden
kritisch tegenover een artikel in het
nieuwe besluit waarin werd gesteld
dat een bevordering van aspirant
brandwacht en brandwacht tweede
klas naar een hogere rang plaats
vindt na het behalen van het desbe
treffende diploma. „Moeten ze niet
even wachten tot in die rang ook een
plaats beschikbaar is. Anders zitten
we straks met allemaal brandweer
lieden op de hoogste rang", aldus
Meerman. Bergshoeff wees er op dat
die gang van zaken wat de lagere ran
gen betreft niet ongebruikelijk is.
„Dat zie je zelfs in het bedrijfsle
ven". Na de discussie ging zoals ge
zegd iedereen akkoord met de verho
ging-
Met algemene stemmen werd ook
een voorbereidingsbesluit goedge
keurd waarmee een herziening van
het bestemmingsplan buitengebied
„Het Rode Kruis staat bij ons hoog
in het vaandel", aldus Bal. Hij bracht
het in de algemene beschouwingen
van zijn fractie geopperde voorstel
om het momenteel leegstaande kerk
gebouw aan de Prinses Margriet
straat aan te kopen voor het Rode
Kruis nog eens onder de aandacht.
Burgemeester Hekman meldde dat
mogelijk wordt. Dit in verband met
de plannen van Rijkswaterstaat om
de rijksweg N-59 ter hoogte van De
Blauwe Keet breder te maken zodat
de situatie daar minder gevaarlijk
wordt. Het betreft de aansluitingen
met de Bredeweg, de Oud Heiligen-
weg en het restaurant De Blauwe
Keet met het benzinestation daar
voor.
Beste oplossing
Rijkswaterstaat hoopt eind 1988 te
kunnen beginnen met de werkzaam
heden. Momenteel worden plannen
gemaakt en onderhandelingen ge
voerd met de betrokkenen. Naar aan
leiding van een vraag van de VVD-er
Stouten werd door raadsvoorzitter
Bergshoeff bevestigd dat de meest
ideale situatie kan worden bereikt
als een stukje bos zou kunnen worden
over een en ander contact is geweest
met het bestuur van het Rode Kruis
en dat er vanuit het Rode Kruis een
alternatief voorstel is gekomen. „En
dat kost nog niet de helft van wat het
zou kosten als we het kerkgebouw
zouden kopen en geschikt maken
voor huisvesting van de Rode Kruis-
colonne", aldus Hekman. Over dat al-
aangekocht van een particulier wiens
terrein achter het benzinestation ligt.
„Ik weet nog niet of dat lukt. Maar
als het zou kunnen zou de oplossing
inderdaad nog veel acceptabeler
zijn". Het benzinestation zou dan een
eind opzij kunnen worden verplaatst
waardoor de op- en afritten ervan op
een veilger afstand van de weg ko
men te liggen.
Met een hamerklap werd besloten
een krediet van 6.700 gulden beschik
baar te stellen voor de aanleg van het
voetpad langs de Lageweg te Sirjans-
land. En een krediet van respectieve
lijk 6.900 en 27.000 gulden voor de
uitbreiding van beide basisscholen
in Oosterland met een bergruimte.
Tijdens de raadsvergadering werd
ook de begroting 1988 aangeboden:
Volgende maand zullen de raadsle
den hierop reageren met hun algeme
ne beschouwingen.
ternatieve voorstel liet Hekman zich
verder niet uit.
Wel ging Hekman uitgebreid in op
de hedendaagse functie van het Rode
Kruis. „Toen de BB opgeheven werd
is een deel van de taken naar de
brandweer gegaan. Een klein deel
moest door het Rode Kruis overgeno
men worden. Daarvoor zijn in Zee
land twee geneeskundige korpsen,
Rode Kruis-pelotons, in het leven ge
roepen. Een in Zeeuws-Vlaanderen en
de andere in Vlissingen. Maar in Ro
de Kruis-kringen is het idee naar vo
ren gebracht om uit de drie Rode
Kruis-colonnes op Schouwen-Duive-
land één Rode Kruis-peloton te vor
men. een soort sub-peloton. Dit met
het doel om hulp te verlenen aan ge
meenten op Schouwen-Duiveland die
geen Rode Kruis-colonnes hebben.
Het is ook geen verplichting om als
gemeente een Rode Kruis-colonne in
het leven te roepen of in stand te hou
den. Dat blijft een zaak op vrijwilli
ge basis", aldus Hekman.
DEN HAAG - De interne controle
op het financiële reilen en zeilen bij
het ministerie van defensie schiet te
kort. Tot deze conclusie kwamen de
fracties in de Tweede Kamer donder
dag tijdens een feitenonderzoek naar
de defensiebegroting met minister
Van Eekelen en staatssecretaris Van
Houwelingen en hun ambtenaren.
Hoewel defensie zijn zaakjes volgens
D66-woordvoerder Engwirda redelijk
goed voor elkaar heeft, zeker in ver
gelijking met de accountantscontrole
bij andere departementen, kwalifi
ceerde hij de interne controle toch als
onvoldoende.
ALMELO - De rijksrecherche is be
zig met een uitgebreid onderzoek
naar de toedracht van een massale
vechtpartij afgelopen zaterdag rond
vier uur in de morgen, waarbij vier
leden van de Enschedese gemeente
politie ernstig zijn mishandeld door
een grote groep cafébezoekers. Dit
heeft de persofficier van justitie, mr.
F. de Groot, woensdag meegedeeld op
een persconferentie in Almelo.
ROTTERDAM - Pianist Rob van
Bavel, student aan het Rotterdams
conservatorium, heeft een prijs van
5.000 dollar (bijna 10.000 gulden) ge
wonnen op het Monk-festival in Was
hington.
HULST - De laatste twintig jaar
zijn in Oost-Zeeuws-Vlaanderen vijf
tig meer dan 200 jaar oude schuren
verdwenen. Sommigen door blik
seminslag, maar de meerderheid
door verwaarlozing. De heemkundi
ge kring de Vier Ambachten in Hulst
wil dat hieraan paal en perk wordt
gesteld. Zij gaat gedeputeerde staten
vragen aandacht te schenken aan dit
probleem om zo verdere verdwijning
te voorkomen.
PvdA-fractieleden maken kritische kanttekeningen
NIEUWERKERK - „We hebben geen moeite met de
maatregelen op zich, maar het bedrag overvalt ons een
beetje". Zo reageerde PvdA-raadslid A. J. C. Melieste op
het voorstel van het Duivelandse college van b en w om
de financiële vergoeding voor de vrijwillige brandweer
lieden op te trekken. Desondanks ging de raad unaniem
akkoord met de maatregel die een stijging van 3000 gul
den op jaarbasis tot gevolg heeft.
Regenkleding voor Rode Kruis-colonne
BRUINISSE - Ook als een en ander in intergemeentelijk verband niet mo
gelijk blijkt te zijn worden in ieder geval, op kosten van de gemeente, de vrij
willigers van de Rode Kruis-colonne Bruinisse voorzien van regepkleding.
„Wat mij betreft kunnen ze er morgen om. Wij staan er volledig achter", aldus
raadslid A. J. Bal (Lijst van de Velde) tijdens de raadsvergadering gister
avond, donderdag, in Bruinisse. Hij vertolkte daarmee het algemene gevoel
van de raad. Dit tot grote tevredenheid van raadsvoorzitter T. C. Hekman.
Het gaat hier om een uitgave van 5250 gulden.
Dijkgraaf M. J. Steur: „Dijkgraaf A. M. Geluk bleef hameren op veiligheid
ZIERIKZEE - 'Zeeland Veilig' was in oktober 1986 de leus bij de ingebruikname van
de stormvloedkering in de Oosterschelde. Ietwat in de schaduw van dit gigantische
waterwerk heeft steeds het werk van het waterschap gestaan. Terwijl de veiligheid
van het gebied tot die datum gegarandeerd werd door de dijken. Volgens dijkgraaf M.
J. Steur is dat voor een groot deel te danken geweest aan de toenmalige dijkgraaf A.
M. Geluk. „Geluk pleitte indertijd voor een dichte dam omdat dat de meest veilige en
meest snelle methode was om de inwoners van Schouwen-Duiveland veiligheid te bie
den", aldus Steur. „De veiligheid van het gebied heeft bij hem altijd voorop gestaan.
Daarom heeft hij, toen eenmaal bekend werd dat de dichte dam niet door zou gaan en
dat er een stormvloedkering zou worden gebouwd, meteen en met kracht gepleit voor
dijkverzwaring".
de stuurgroep Dijkversterkingen
Oosterschelde in. Een soort knoop
punt van bestuurders van provincie
en waterschappen, plus hoge rijk
sambtenaren. Met de adviezen van de
stuurgroep in de hand konden snel
beslissingen genomen worden. Het
technisch bureau ontwierp, in overleg
met waterschap en andere betrokke
nen, plannen en maakte begrotingen
op. Een prima combinatie, zo bleek al
snel in de praktijk. „Dat liep als een
trein", aldus Steur.
Men kreeg ook met andere tegen
slagen te maken. Zo was men in 1975
aan het werk in het district Borren-
damme bij Zierikzee, en kreeg men te
kampen met verzakkingen. Niet van
de dijk zelf, maar van de perskade,
een soort tijdelijke dijk. Ook voor dit
probleem werd echter een oplossing
gevonden, en het werk vorderde
gestaag. Al klonken er soms ook pes
simistische geluiden. Sommigen ver
kondigden openlijk als hun mening
dat het een utopie zou zijn om te den
ken dat de werkzaamheden, zoals ge
pland, in 1980 tot een goed einde zou
den kunnen worden gebracht.
Op Schouwen-Duiveland haalde
men de streefdatum in ieder geval
wel. In arpil 1979 werd begonnen met
de laatste dijkversterking op
Schouwen-Duiveland. Een dijktra-
ject van in totaal 7,5 kilometer in de
Gouweveer-polder bij Zierikzee.
In totaal werd op Schouwen-
Duiveland 26,3 kilometer dijk op de
schop genomen. Hetgeen een investe
ring vergde van ruim 22 miljoen gul-
maakt duidelijk dat ook nu nog, nu
de stormvloedkering klaar is, de no
dige zorg aan de dijken besteed moet
worden. „Want de stormvloedkering
gaat niet voor ieder stormpje dicht,
en dan zijn het toch de dijken die het
water zullen moeten keren".
Stabilisering
Het Waterschap Schouwen-Duive
land heeft nu het eerste jaar met
Stormvloedkering achter de rug, en
begint inzicht te krijgen in de gevol
gen van de kering voor de stromingen
langs de kust. „De toestand heeft
zich al aardig gestabiliseerd. Op be
paalde plaatsen is de stroming min
der geworden. In het Zijpe bijvoor
beeld. En dat betekent dat daar
minder uitschuring plaats zal vin
den. En dat is maar goed ook, want er
zijn daar gaten van 47 meter diep", al
dus Scheele.
Uiteraard volgen de mensen van
het waterschap de gevolgen van de
Stormvloedkering met argusogen.
Dc spectaculaire sluiting van het laatste gat bij Ouwerkerk na de watersnoodramp in 1953.
Onder invloed, van nieuwe inzich
ten veranderde het aanzicht van de
dijken. Ze werden veel breder ge
maakt met een zwakkere glooiing.
Dat hield in dat er in sommige geval
len een stukje particulier land nodig
was om tot de vereiste breedte te ko
men. Een gegeven dat in de praktijk
nauwelijk noemenswaardige proble
men opleverde.
Men begon met de dijken op de
meest kwestbare punten. „Dat was
de dijk bij Borrendammc. een stuk
dijk dat vol op dc wind ligt. En daar
is het achterland heel zwak", aldus
Steur. Vandaar ging men naar Brui
nisse. „Daar was het wat ingewikkel
der. daar waren uitgebreide in
spraakprocedures nodig en moesten
er gronden onteigend worden", aldus
Steur. Overigens moest er in Bruinis
se ook het nodige gesloopt worden
voordat men met de dijk daar aan de
slag kon. Negen oude mossclpakhui-
zen, die als het ware in de dijk langs
de Bruse Steinstraat gebouwd waren,
moesten onder de slopershamer alvo
rens men het werk aan kon vatten.
den. In 1976 werd op Schouwen-
Duiveland met het karwei begonnen
en eind 1979 kon men tevreden vast
stellen dat het werk geklaard was.
Visie
„Ik denk dat de grote kracht toen
samenwerking is geweest. Dijkgraaf
Geluk had een heel heldere visie op
wat er te gebeuren stond. Ik denk dat
dat bepalend is geweest voor de snel
heid waarmee gewerkt is", aldus J. R.
H. Scheele hoofd technische dienst
van het waterschap.
Zo is het ook Geluk geweest die,
toen eenmaal bekend was dat de poli
tieke wind gedraaid was ten gunste
van de Stormvloedkering, onmiddel
lijk actie ondemam om Den Haag
duidelijk te maken dat Schouwen-
Duiveland ook tot de tijd dat deze
stormvloedkering klaar zou zijn een
veilig woonoord moest zijn.
Scheele: „Iedereen was het er hier
over eens dat tr nu geen enkel risico
meer genomen mocht worden". Steur
„Het is moeilijk te voorzien hoe het
precies uit zal pakken op de lange ter
mijn, maar we zien nu al dat zich op
bepaalde plaatsen verondiepingen
voordoen. Op sommige plaatsen
groeit het strand aan", aldus Scheele
Op andere plaatsen langs het Noord
zeestrand heeft men gebruik moeten
maken van zandsuppletie om de rand
van de Dominiale bossen tegen het
oprukkende water te beschermen.
Noorderstrand
Scheele: „Op die plaats, bij het
Krabbegat, hebben we de geul naar
de plaat verruimd. Vlakbij het bos
was het zwakste punt, en daarom
hebben wc daar zandsuppletie toege
past".
Het waterschap is het meest geïn
teresseerd in dc ontwikkelingen
rond het Noorderstrand. Een stuk
strand tussen de trap bij Rcnessc tot
aan Scharendijke. Een van de weini
ge stukken strand die in beheer is bij
het waterschap.
Toen de regering half 1974 de inten
tie uitsprak in de monding van de
Oosterschelde een Stormvloedkering
te laten aanleggen, hield dat onder
meer in dat de Zeeland beloofde vei
ligheid niet in 1978, maar eerst in
1985 zou kunnen worden gewaar
borgd. Dat betekende zeven jaar uit
stel voor het gebied rond deze zee
arm, waar de watersnood in 1953
meer dan de helft van het totale aan
tal slachtoffers in Nederland had ge-
eist. Het was dan ook geen wonder
dat de toenmalige minister van ver
keer en waterstaat kort daarop naar
Zeeland kwam met de gedachte: 'Ik
heb wat goed te maken'. Dat zou ge
beuren door partiële dijkversterkin
gen.
Dijkgraaf A. M. Geluk was inder
tijd een felle voorvechter van de vei
ligheid. Bij de openstelling van de
weg over de Stormvloedkering op
donderdag 5 november werd hij
postuum voor zijn inzet en visie gee-
erd. De weg die de twee helften van
Neeltje Jans met elkaar verbindt
draagt zijn naam.
Geluk werd in 1959 benoemd als
eerste dijkgraaf van het Waterschap
Schouwen-Duiveland. „Daarvoor
waren er op Schouwen-Duiveland 29
waterschappen. Daar zaten hele
kleintjes bij hoor, van zo'n vijf hecta
re. Het Waterschap Schouwen was
een van de grotere. Na de watersnood
ramp in 1953 kreeg men te maken met
de herverkaveling, en dat was een
heel karwei. Al die kleine water
schappen konden dat helemaal niet
aan. Op aandringen van de land
bouworganisaties zijn alle 29 water
schappen toen geconcentreerd in een
groot waterschap Schouwen-Duive
land", aldus M. J. Steur, de huidige
dijkgraaf van het waterschap.
In die tijd, begin zestiger jaren,
sprak men ook van calimiteuze pol
ders. „Bij Bruinisse en Burgh en
Westland had je calimiteuze polders",
aldus Steur. „De waterschappen in
die polders konden zelf het noodzake
lijke werk aan de dijken niet betalen.
Om de veiligheid toch te garanderen
werd het onderhoud van de dijken
voor honderd procent door het rijk
betaald".
Op Schouwen-Duiveland haalde
men de streefdatum in ieder geval
wel. In april 1979 werd begonnen met
de laatste dijkversterking op Schou
wen-Duiveland. Een dijktraject van
in totaal 7,5 kilometer in de Gouwe
veer-polder bij Zierikzee.
Steur: „De dijken waren vroeger
erg smal en hoog. Een probleem dat
het waterschap tegenkwam bij het
verzwaren van de dijken was dat men
vaak te maken had met een te slappe
onderbodem. Vooral aan de zuidkust
van Schouwen-Duiveland kom je dat
tegen. Bijvoorbeeld bij Vianen en
Borrendamme".
Bureau
Op voorstel van Geluk werd het
technisch bureau Dijkversterkingen
Oosterschelde in het leven geroepen.
Gedeputeerde staten stelden daarop
Werken aan de dijken: Minder spectaculair dan de Stormvloedkering, maar wel noodzakelijk om de veiligheid te ga
randeren.
UITRIT
2JMDMT0S
--Wk