Liefde en boerentrots
Zeeuws Popoverleg roemt
Zierikzee om popbeleid
Binnenvaart wil 70 miljoen
voor reparaties sluizen
LP-recensie
Q
Maar het kan nog beter
ZIERIKZEE - In de onlangs verschenen discussienota van Het Zeeuws Pop-
overleg onder verantwoordelijkheid van de Zeeuwse Culturele Raad staat te le
zen, dat de gemeente Zierikzee als beste uit de bus komt met haar popbeleid.
Dat bewees ze met haar jeugdnota. Daarbij moet wel opgemerkt worden, dat
Zierikzee door andere gemeenten op Schouwen-Duiveland als voorloper in dat
beleid wordt gezien. Sommige tonen hun interesse door subsidie te verlenen
voor bijvoorbeeld het Anywave-festival. Verder doen Middelburg en Vlissingen
het niet slecht.
Ook op Schouwen-Duiveland ontbreekt het aan podia, maar zeker niet aan publiek.
Het Zeeuws Popoverleg heeft
een inventarisatie gemaakt van de
Zeeuwse popactiviteiten; de feite
lijke situatie van de popmuziek-
beoefening en de initiatieven, die
in het verleden zijn genomen.
Plannen om de popmuziek ook op
organisatorisch vlak volwassen te
maken, zijn tot dusver op niets
uitgelopen. Vooral over dat punt
heeft Het Popoverleg zich gebogen
en zich afgevraagd waarom ze is
mislukt plus wat het effect van de
plannen tegenover de gemeentelij
ke en provinciale overheden ten
aanzien van de popmuziek is ge
weest.
Vrije tijd
Een belangrijke vrijetijdsbeste
ding bij de jongeren is muziek.
Het aantal beoefenaren daarvan
ligt in Nederland rond de 420.000.
De groep getraceerde formaties in
Zeeland ligt tussen de 80 en 90. Op
Schouwen-Duiveland zijn dat er
13, (dat is een minimaal aantal,
omdat moet worden aangenomen
dat alle bands nog niet zijn getra
ceerd). ,,De provincie heeft echter
te kampen met een paar handi
caps: de kleinschaligheid, het lan
delijk karakter en het ontbreken
van een aantal grote steden, dat
het opbloeien van de popcultuur
in de weg staat. Daarom gaat de
verantwoording voor overheidsbe
moeienis en subsidiëring van de
popmuziek voor Zeeland zeker
op", aldus de discussienota over de
situatie van de popmuziek en de
mogelijkheden voor een provin
ciaal beleid.
In het begin van de jaren '80
leed de Popvereniging Zeeland
een kwijnend bestaan. De pogin
gen voor een beter bestaan wer
den genomen, maar waren tever
geefs. Het muziekblad Schor
werd uitgebracht en er kwam een
elpee op de markt van het Klomp
pop-Festival '81. Ook anderen
durfden het in die tijd aan om een
album uit te brengen. In totaal
zijn er tussen 1980 en 1987 zo'n zes
langspelers van de Zeeuwse bo
dem verschenen. Er ontstonden
ook popcollectieven, die na enige
tijd van het toneel verdwenen.
„Het slot van het liedje was, dat
eind '85, voor zover als men be
denkt, juist in de periode '83-85
overal in Nederland de mogelijk
heden voor popcollectieven zich
gingen ontpoppen", meldt Het
Zeeuws Popoverleg.
Hoe kan Zeeland op het gebied
van de pop nu zo'n achterstand
hebben opgelopen? In Zeeland
hebben we eveneens toch een rijke
festivalstraditie, zoals; Rhytm'n
Booze, Straatfestival Vlissingen,
Klomppop en Anywave. Het zijn
evenementen die jaarlijks duizen
den toeschouwers trekken. Toch is
dat alleen niet genoeg om de beoe
fenaars aan hun trekken te laten
komen. Daarbij komt nog, dat
Zeeland naast Drente de enige
provincie is waar de popgroepen
oververtegenwoordigd zijn in ver
houding tot de bevolkingsdicht
heid en de verdeling van de podia.
De nota bevat een waslijst aan
oorzaken, waardoor het Zeeland
ontbreekt aan een structureel be
leid. Daarin verstaat Het Zeeuws
Popoverleg accommodatie (zowel
podia als oefengelegenheden),
technische hulpmiddelen (licht- en
geluidsinstallaties plus studio's)
en management- en boekingsfacil-
liteiten. Jongerencentra en sosen
worden momenteel getroffen door
de bezuinigingen in het sociaal en
cultureel werk. Bij de vraag naar
knelpunten bij bands springt een
drietal zaken er duidelijk uit. Ten
eerste is er het gebrek aan op-
treedmogelijkheden. Zoals eerder
vermeld is het aantal podia in Zee
land dun uitgezaaid en heeft ie
mand buiten,de provincie maar
amper van een Zeeuwse band ge
hoord. Een tweede punt is het ge
brek aan goede oefenruimte.
Aanbeveling
In de aanbeveling voor een pro
vinciaal popbeleid heeft de nota
een aantal aanknopingspunten
voor het oude beleid gevonden.
Men wil ondermeer de deskundig
heid en het stimuleren van de
kwaliteitsverbetering bij de
Zeeuwse popgroepen en musici
bevorderen. Een tweede punt is
het verruimen van de mogelijkhe
den voor Zeeuwse popgroepen om
zowel binnen als buiten de provin
cie op te treden. Als laatste vraagt
men om het opzetten van een pro
vinciaal overlegplatform ten be-
hoeve van coördinatie, afstem
ming en ondersteuning van het
popbeleid.
Deze aanknopingspunten kun
nen volgens Het Popoverleg alleen
dan goed worden gerealiseerd
wanneer dat gebeurt met de ge
meenten en particuliere instellin
gen. In de praktijk zal het toch
vooral om de bands gaan. Tbt op
zekere hoogte zijn het ook so
listen, studio- en sessiemuzikan
ten, componisten en arrangeurs
die in aanmerking moeten kunnen
komen voor beleidsmatige aan
dacht.
Om de kwaliteitsverbetering te
bevorderen denkt het Popoverleg
aan een cursus voor beginners en
aan zogenaamde werkweeken
den. Maar ook het gericht stimu
leren van de podiumsituatie in
Zeeland. Er moeten meer optreed-
mogelijkheden komen, waardoor
muzikanten meer podiumerva
ring kunnen opdoen en hun muzi
kale ontwikkeling gestimuleerd
wordt. Zo moet er ook contact tus
sen de bands en het publiek ko
men.
Zo wil men een centraal bureau
opgericht hebben, dat zich op ver
schillende punten gaat inzetten.
Een centrale presentatie en pro
motie van de Zeeuwse bands. Ze
gaat zorgen voor boekingen, be
middelingen, adviezen, informa
tieverstrekking, serviceverlening
aan bands, podia en aankloppen
bij de overheden en overige be
trokkenen. Maar ook voor de ont
wikkelingen, kadertraining en
het begeleiden van de bands voor
verbetering van hun produkt.
Om het pakket van die werk
zaamheden voor dat bureau een
structureel karakter te-geven, is er
gedacht aan een consulent-functie
in een 50% weektaak. Op lange
termijn moeten deze aankno
pingspunten voor het huidige be
leid een garantie geven voor een
succesvol provinciaal pop-beleid
in de toekomst.
ïoup van 't Hek cn Onno Molen
kamp - .Natuurlijk kan ik minis
ter Van Eekelen gaan hekelen en
vertellen dat wij een minister van
defensie hebben, die zo dom is als
een walrus, rekent als de gemid
delde ABP-ambtenaar cn hopen
dat hij kan tellen als die Amerika
nen met hun 48 rotjes komen.
Maar het is allemaal leuk gezegd,
mooi gedaan en goed gevonden"!
Het is zo maar een stukje tekst dat
Van 't Hek opratelt op zijn nieuwe
elpee Tunnel zonder vluchtstrook.
Deze keer maakte hij een show en
album samen met Molenkamp.
Daarin maken ze beiden duide
lijk. dat de maatschappij 'opgéslo-
ten zit'. Molenkamp doet als een
socialist zijn mond open en maakt
duidelijk wat er allemaal in de
wereld aan de hand is. „Ret gaat
niet goed. Niemand laat zich meer
horen om de waarheid te vertel
len", aldus Molenkamp. Hij is het
allemaal spuugzat. De cabaretier
probeert de acteur nog tegen te
houden. Molenkamp ziet nog een
lichtpuntje in de tunnel zonder
vluchtstrook, maar Van 't Hek
vertelt, dat het een persoon is, die
voor je rijdt. Tijdens de conflicten
tussen de twee optredende figuren
gooit Van 't Hek met satirische
grappen en probeert hij Molen
kamp te overtuigen, dat het alle
maal niks helpt. Zelf is hij eigen
lijk heel brutaal, cynisch en grof.
Maar tevens is er in zijn woorden
ook een soort angst te ontdekken.
Hij weet zelf ook niet wat hij moet
doen. Natuurlijk is cabaret vaak
lachen, gieren en brullen. Bij deze
show is dat niet tijdens het hele
programma het geval. Beiden zet
ten ze de mensen wel even aan het
denken. Ook al helpt dat volgens
Van 't Hek niet voel. Tijdens zijn
hele betoog komt al snel naar vo
ren, dat Molenkamp zijn vader
blijkt te zijn. En dat die vertrok;
ken is met zijn moeder waar hij
tussen de bedrijven door telkens
weer mee spreekt. „Toen ik het
stuk tot zo ver aan mijn moeder
had voorgelezen..." Tblkens komt
het weer naar voren, dat hij bij
zijn moeder in het rusthuis de
show aan het voorlezen is. Zij le
vert daar dan ook telkens com
mentaar bij. Ondanks al deze
grappen en grollen moeten de
mensen ook een stuk wijzer zijn
geworden als ze het album ge
hoord hebben. Ze moet waar
schijnlijk wel een paar keer ge
draaid worden om zo precies te
begrijpen wat beiden bedoelen. Al
de teksten komen van de hand van
Van 't Hek zelf. Er kan misschien
gezegd worden, dat z'n hersenen
rijk aan fantasie zijn, maar ze zijn
ook rijk aan de waarheid, die hij
op een subtiele wijze aan het pu
bliek brengt. Waarschijnlijk heeft
Frgek de Jonge jarenlang als mo
del van Youp van 't Hek gestaan,
want op de manier van De Jonge
brengt hij ook zijn waarheid en
die van vele anderen.
RV
Woensdag 4 november
Nederland 1
09.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven
en slechthorenden.
15.00 uur Even geduld A.U.B., twee
delige serie over leesproblemen. Deel
1.
15.30 uur Seabert, tekenfilmserie.
15.45 uur De Grote Meneer Kaktus
Show met Peter Jan Rens.
16.15 uur De kruisboog, Ameri
kaans/Britse jeugdserie.
16.40 uur Dynasty, Amerikaanse se
rie.
17.30 uur Journaal
17.46 uur VOO Sport
18.08 uur Club Veronica, jongeren
programma.
18.30 uur Cursus klussen in huis. Les
3.
19.00 uur Pompy de Robodoll, anima
tiefilm.
19.05 uur Countdown, popmuziek
met Simone Walraven.
20.00 uur Journaal.
20.28 uur Geef ook om Jantje Beton,
filmpje van de Stichting Nederlands
Jeugdfonds.
20.33 uur Miami Vice, Amerikaanse
politieserie.
21.27 uur Nederland Muziekland.
Presentatie: Erik de Zwart.
22.15 uur Nieuwslijn, actualiteiten
rubriek.
22.50 uur Gemene verhalen, Neder
landse serie.
23.15 uur RUR, praatprogramma,
over kunst, cultuur, seks en weten
schap vanuit discotheek Roxy in Am
sterdam.
00.05 uur Journaal
00.10 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
Nederland 2
9.30 uur Politiek in uitvoering, les 1-
5.
13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven
en slechthorenden
17.20 uur Meer culturen in een land,
compilatie.
18.30 uur Sesamstraat
18.45 uur Jeugdjournaal
19.00 uur Journaal.
19.12 uur Uitzending van de Refor-
matische Politieke Federatie (RPF).
19.22 uur Van gewest tot gewest, re
gionaal magazine.
20.00 uur Wie, wat, waar en hoe laat,
rubriek over evenementen op het ge
bied van kunst, cultuur, recreatie en
toerisme.
20.20 uur De doorbraak, Zweedse tv-
film van Bengt Lagerkvist.
21.20 uur Vincent in Brabant, docu
mentaire over de opening van het
Noordbrabantse Museum met een
tentoonstelling over de Brabantse pe
riode in het werk van Vincent van
Gogh.
21.45 uur Studio Sport.
22.30 uur Journaal
22.45 uur Den Haag vandaag, parle
mentaire rubriek.
23.15 uur Studio Sport met Europa
Cup voetbal.
23.55 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
BRT 1
15.00 uur Mik, Mak en Mon, science-
fictionserie voor kinderen.
15.10 uur Speel op sport, serie over
jeugdsporten.
16.00 uur Nils Holgersson, 52-delige
Duitse tekenfilmserie.
16.25 uur Sprookjestheater, sprook
jesserie.
17.15 uur De avonturen van Teddy
Ruxpin, 26-delige Britse tekenfilm
serie.
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik Tak, kinderserie.
18.05 uur Dikkie's Clippies.
18.08 uur Mareka en haar yaya, 12-
delige Australische jeugdserie.
18.35 uur Kilimanjaro, wekelijks
nieuwsprogramma voor tieners.
19.00 uur Uitzending door derden:
Programma van de Katholieke
Televisie- en Radio-Omroep.
19.40 uur Paardenkoersen, medede
lingen en programma-overzicht.
19.45 uur Nieuws.
20.10 uur Boekenbeursnieuws.
20.15 uur Pak-de-Poen, de show van 1
miljoen, loterijshow.
21.30 uur Stardrift, optreden van het
vocaal ensemble Cantabile tijdens
het Star-festival 1987 in Knokke-
Heist.
21.55 uur Moviola, filmmagazine.
22.45 uur Nieuws. Aansl. Coda: Aan
mijn prinses, van Jotie T'Hooft.
BRT 2
19.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie.
19.23 uur Intermezzo.
19.25 uur Oshin, Japanse kinderserie.
19.40 uur Mededelingen en program-
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws
20.10 uur Kwidam, videospelletje
met Marleen Gordts.
20.15 uur De dood op de hielen, En
gelse speelfilm uit 1959 van Alfred
Hitchcock.
22.30 uur Peru, documentaire over
ontwikkelingsprojecten in Peru.
Donderdag 5 november
Nederland 1
9.30 uur Nieuws voor doven en slecht
horenden.
10.15 uur Vrouw zijn, vrouwen-maga
zine.
10.55 uur Televisie Fruitmand, mu
ziekprogramma met geestelijke lie
deren.
11.10 uur De chip haldt gjin skoft, 4-
delige informatieve serie over auto
matisering. Afl. 2.
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden.
16.00 uur Daktari, Amerikaanse se
rie.
16.50 uur D'r kan nog meer bij, kin
derprogramma.
17.30 uur Journaal.
17.46 uur Tijdsein-Buitenland, actua
liteitenrubriek.
18.15 uur Geboorte profeet Moham
med, deel 1.
18.30 uur Cursus Personal Computer
II. Les 6.
19.00 uur Nathalie, tekenfilmserie.
19.16 uur Junkie preacher, het ver
haal van Nicky Cruz.
20.00 uur Journaal.
20.28 uur De ogen van de vloot, docu
mentaire t.g.v. de 70ste verjaardag
van de Marine Luchtvaartdienst.
21.20 uur De open cirkel. Wim de
Knijff praat met drie echtparen en
een psycholoog over het onderwerp
communicatie.
22.05 uur Tijdsein, actualiteitenru
briek
22.35 uur De wat-heet-geluk show,
talkshow voor gelukzoekers.
23.30 uur Journaal
23.35 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
Nederland 2
09.00 uur Drie om te vieren, les 1.
10.00 uur Muziek in de tent, les 4.
11.10 uur Iepen skoalle: De chip haldt
gjin skoft 2.
13.00 en 18.15 uur Nieuws voor doven
en slechthorenden.
17.45 uur Paspoort voor Turken
18.20 uur Paspoort voor Joegoslaven.
18.30 uur Sesamstraat.
18.45 uur Jeugdjournaal
19.00 uur Journaal.
19.12 uur Klassewerk, spelprogram-
ma, waarin twee scholen tegen elkaar
strijden.
20.00 uur Wat een tijd, spelprogram-
ma gepresenteerd door Ted de Braak.
21.00 uur 100 Jaar dokteren, achtdeli-
ge serie over feiten en ontwikkelin
gen binnen gynaecologie en verlos
kunde.
21.50 uur Hoofdpersoon. Aad van den
Heuvel volgt een hoofdpersoon uit de
actualiteit.
22.30 uur Journaal
22.45 uur Den Haag vandaag, parle
mentaire rubriek.
23.15 uur Voorlichting open universi
teit.
23.35 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
BRT 1
17.55 uur Nieuws.
18.00 uur Tik Tak, kinderserie, herh.
18.05 uur Plons, kinderserie, herh.
18.10 uur Fame, Amerikaanse serie
met Debbie Allen, Lee Curreri, Eric
Grimpel e.a. Afl. 17.
18.55 uur Kwizien, tips voor koken en
lekker 'eten. Vandaag: wilde-eende-
borst en eendekoteletjes. Presentatie:
Etienne Cocquyt.
19.15 uur Uitzending door derden,
programma van de Stichting Syndi
cale Omroepvereniging.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Nieuws.
20.10 uur Kunst-zaken.
20.20 uur Hoger-Lager, spelprogram-
ma waarin twee koppels aan de hand
van speelkaarten proberen de hoofd
prijs in de wacht te slepen.
20.55 uur Panorama, rubriek met do
cumentaires.
21.45 uur Chateauvallon, 26-delige
Franse serie over de lotgevallen van
de familie Berg. Met: Chantal Nobel,
Jean Davy, Denis Savignot e.a. Afl.
13.
22.40 uur Nieuws, aansl. Coda: Moti-
vo de Vals, van H. Salgan - A. Marcuc-
ci, uitgevoerd door het Trio Marcucci
- Masondo - Van Esbroeck.
BRT 2
18.45 uur Zoekwerk, informatieve se
rie.
19.15 Zonen en dochters (Sons and
daughters), Australische serie.
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht
19.45 uur Nieuws
20.10 uur Kwidam, videospelletje
met Marleen Gordts.
20.15 uur Dust, Frans/Belgische
speelfilm uit 1984 van Marion Hen-
sel.
21.45 uur Als een wereld zo groot,
waar uw vlag staat geplant, informa
tieve serie.
WEMELDINGE - De Nederlandse
binnenvaartorganisaties vinden dat
er volgend jaar 70 miljoen gulden ex
tra moet worden uitgetrokken door
het ministerie van verkeer en water
staat voor het instandhouden van
een aantal voor de binnenvaart vita
le sluiscomplexen. Dat blijkt uit het
vaarwegenbeleidsplan dat namens
de binnenvaartorganisaties wordt
aangeboden aan de Tweede Kamer.
Mocht het onderhoud niet met
kracht ter hand worden genomen,
dan vrezen de organisaties op mid
dellange termijn stremmingen bij de
sluiscomplexen en als gevolg daarvan
vertragingen in het transport. De or
ganisaties die hun bezorgdheid bij de
Tweede Kamer op tafel leggen zijn:
de verladersorganisatie EVO, het
Centraal Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart, de schippersvereniging
Schuttevaer, de Vereniging van Sleep
en Duwboteneigenaren Rijn en IJssel
en de drie grote schippersbonden - de
ONS, de ASV en de Federatie van
Schippersbonden.
De sluiscomplexen die met spoed
zouden moeten worden aangepakt
zijn: de Oostersluis in Groningen, de
Oranjesluizen in Amsterdam, de slui
zen bij Wemeldinge en de sluizen in
de Zuid-Willemsvaart en het kanaal
Wessem-Nederweert. De organisaties
geven aan dat het binnenvaartver
voer van groot belang is voor de Ne
derlandse economie in verband met
de vermindering van de fileproble
men op de wegen, de lage kosten en
de versterking van de distributie
functie.
Volgens de binnenvaartorganisa
ties is 1988 het derde achtereenvol
gende jaar dat er bezuinigd wordt op
de bedragen die beschikbaar zijn
voor onderhoud van de vaarwegen.
Volgend jaar wordt er ongeveer 50
miljoen gulden bezuinigd, zodat er
nog ongeveer 400 miljoen gulden op
de begroting beschikbaar blijft.
47
Maar ineens ontspanden' zich zijn
gebalde vuisten, hij boog het hoofd.
Welk recht had hij op zijn kind, welk
recht op de moeder? Geen immers. Zij
was getrouwd, zijn zoon heette nu
Brandsma. Maar haar man? Wist die
dan niets, die leek toch niet zo'n sul,
die alles maar slikte. Hoe zat dat al
les? En ze was nog eerder getrouwd
dan hijzelf. Het bleef een Gordiaanse
knoop; hoe hij ook wroette en ploos,
't was niet te ontwarren en doorhak
ken, in dit geval 't haar vragen was
uitgesloten. En die nacht, terwijl zijn
vrouw rustig sliep, beweende Riekus
Boot een nooit bezeten schat.
Hoofdstuk XIII
Het was een zachte winter geweest,
de schaatsen bleven in 't vet. Dat
speet Menno, ook de kinderen, want
die waren dol op de ijssport, alle vier.
Zo werd het eind maart. De zaak
bleef goed gaan; de verbouwing was
gereed, alleen moest nog een en ander
worden bijgekocht, maar daarmee
wachtte Betsie tot na de schoonmaak.
Ze zat op een sombere, trieste middag
voor het raam in de voorkamer. Naast
haar stond de onuitputtelijke kou-
senmand; dat ding was haast nooit
leeg. Maar vandaag zou ze toch eens
flink wat kapotte paren afstraffen,
had ze tegen Marie gezegd en tot dus
ver was het goed gegaan. De voorraad
was aanmerkelijk kleiner en het sta
peltje netjes opgerolde paren werd al
door J. VISSER-ROOSENDAAL
groter. Maar daar ging de bel, ze hoor
de Marie open doen en even later
kwam Marijtje Ham binnen. Dat ge
beurde wel eens een enkele keer meer
als ze een boodschap had. Zo waren ze
een paar keer in'gesprek geraakt en
konden nu goed samen overweg.
Betsie vond dat wel prettig, ze
hield van mensen om zich heen. Tbu-
nesie kwam beslist elke dag een keer
en Jantje de Wit, als ze tijd had, ook
wel eens. Met Duw vlotte het niet bij
ster; er bleef tussen hen iets ontzeg-
baars, maar geen van beiden kon,
noch wilde, het wegnemen.
Marijtje wou een stofzuiger heb
ben. zei ze. Met moeder samen was
wat lastig en nou had haar man er een
beloofd voor haar verjaardag, vol
gende week. Ze moest er maar zelf
een uitzoeken vond hij.
Betsie ging met haar naar de win
kel, wat vroeger de binnenkamer
was. Spoedig waren "beiden omringd
door diverse stofzuigers in verschil
lende prijzen. Marijtje was een lasti
ge koopster, ze kon moeilijk beslis
sen. Betsie werd tenslotte moe van
het lange staan en stelde voor eerst
een kop thee te gaan drinken. Weldra
zaten ze gezellig aan een klein tafel
tje bij de haard.
„Wat hew je 't hier toch gezellig."
vond Marijtje. „Zo'n grote tafel in het
midden en dan hier dat kleintje en bij
het zijraampje ook zo een en dan die
lampjes aan de wand er boven. Hoe
ftrakkezeer je zuk."
„Ik hou van gezellige hoekjes," ant
woordde Betsie.
Weer bleven Marijtjes zoekende
blikken op iets rusten; een schil
derstuk boven de schoorsteen. Ze
wees er naar.
„Kijk, dat is zeker nog van Kees?"
Betsie keek naar het bedoelde
schilderij. Een vrouw, staande aan
het strand, beide armen uitstrekkend
naar een eiland in de verte. Het heet
te: 'Verlangen'.
„Dat wilde ik niet missen." zei ze.
„Vroeger keek ik er dikwijls naar en
nu nog. Oom heeft het jaren geleden
zijn vrouw gegeven, toen ze haar
moeilijkste tijd doormaakte. Het be
vat een levensles voor velen."
„Hoe dat zo?", vroeg Marijtje
nieuwsgierig.
Betsie antwoordde niet direct.
Even keek ze nog peinzend naar die
eenzame gedaante op het strand.
„Die vrouw verlangt naar iets in de
verte, iets wat ze niet bereiken kan."
zei ze dan zacht. „Dat land in de verte
lijkt haar mooier, beter toe, dan de
plaats waar zij verblijf houdt. En hoe
verder het haar lijkt, hoe meer ze ver
langt. Maar als ze daar gebracht
werd, op dat andere eiland, zou ze
dan tevreden zij.i? Zo aan de buiten
kant lijkt mooi, maar verder weet ze
er niets van. Ik dei.k, dat ze spoedig
wéér zo zou staan, terugverlangend
naar wat ze verliet."
(wordt vervolgd)