de loodgieter Als we n torenhaan moeten maken wil pa dat zelf doen Een dag op stap met.. t w"=> Wim van de Velde de ladders van de auto en tegen de gevel van Zeelandia gezet. Er worden ook een paar pallets naar boven gehesen. ,,Dat is om de ladders op te zetten want anders drukken die teveel op het aluminium dak". Het grootste deel van de dag zal in beslag worden genomen met het verwijderen van de rubberen afdichting tussen de dakwanden die door weersinvloeden en trillingen in de produktiehal is losgeraakt. „Dat is de reden van de lekkage. Als het oude rubber is verwijderd maken we de randen schoon met thinner en dan kan de nieuwe kit ertussen. Het is heel veel werk voor een kleine lekkage. Vooral door de voorbereidingen die zoveel tijd in beslag nemen. Dat is heel vaak zo bij ons werk". In de werkplaats aan de Meelstraat is de vader van de loodgieter, Dies Kouwenberg, een zinken pijp in model aan het brengen. „Ja, ik help nog graag wat mee. Een vangbakje maken of een stukje zink bewerken. Zomaar als hobby hoor. Want ik ben vorig jaar uit de zaak gestapt. „Het liefste zou ik nog eens een torenhaan van maken. Toen Schouwen-Duiveland nog een eiland was deden we dat voor alle kerken hier en op Tholen. En ook de reparaties natuurlijk. Die hanen zijn altijd van koperplaat gemaakt en ze draaien op een glazen knikker. Ik maak nu nog wel eens een haan van zink. Zomaar voor mijn plezier. We hebben vroeger eens de zwanen van de Lutherse kerk gerestaureerd. Die waren door hun poten heen gezakt. Ja, die dingen zijn gemaakt van lood. Ze wegen zo'n 60 kilo per stuk. Ze zijn wel hol van binnen hoor maar, dat gewicht komt door hun dikke laag veren. Ja, dat was leuk werk". ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 26 oktober 1987 ZIERIKZEE - 's Morgens om acht uur wordt in de Meelstraat te Zierikzee het bestelbusje ingeladen. Bovenop de ladders en binnenin de gereedschappen en de onderdelen die intrigerende namen dragen als zadels, sokken, wartels, manchetten, kappen, kramen en knietjes. Marien Kouwenberg is loodgieter. „Dit jaar al 25 jaar", zegt hij verrast na enig hoofdrekenwerk ten behoeve van de krant. Dagelijks is hij te vinden op een van de daken van de vele monumentale panden die Zierikzee kent. Om nieuw loodwerk aan te brengen of een zinken goot op precies dezelfde wijze als dat ooit voor de eerste keer gebeurde. Of hij zit onderin een aanrechtkastje of in een toilet om de kraan of de stortbak te repareren. Een beroep waarbij je geen hoogtevrees moet hebben en best wel lenig moet zijn. „Afwisselend en veelzijdig werk", vindt Kauwenberg. Want hoewel hij er nooit centrale verwarming en elektriciteit bij is gaan doen omvat zijn werk veel meer dan bovengenoemde activiteiten. Dat blijkt al snel als we op stap gaan met loodgieter Marien Kouwenberg. „Dit is nu typisch zo'n klusje dat je als loodgieter er tegenwoordig even bijdoet", zegt hij over het werk dat voor die dag op het programma staat: het verhelpen van een lekkage aan het dak boven de produktiehal van Zeelandia. Om kwart over acht vertrekt de bestelbus richting Industrieterrein. Aan bootd is ook de 20-jarige Wim van de Velde uit Kerkwerve. Zijn enige vaste medewerker. „Mijn pa. Dies Kouwenberg, is er vorig jaar oktober officieel mee gestopt maar als hobby doet hij nog af en toe klusjes in de werkplaats". Kouwenberg loodgieters blijkt een oud Zierikzees familiebedrijf te zijn. „Mijn opa heette ook Marien, Kouwenberg. Die'is'er in 1924 mee begonnen. Hij had een bedrijfje in de Breedstraat en later in de Wevershoek ofwel Vijfhoek, daar in de buurt van de Lutherse kerk. Na de ramp is de zaak verplaatst naai de Sint Domusstraat. Toen zat mijn vader er al in. Mijn ouders hadden er toen ook een winkel in huishoudelijke artikelen bij. Want daar was veel vraag naar, zo vlak na de ramp. Die werd gedaan door mijn moeder". De winkel werd opgeheven toen het bedrijf zich in 1960 verplaatste naar de huidige stek in de Meelstraat. Marien Kouwenberg toonde zich al jong een echte telg in het loodgietersgeslacht. „Ik ben op mijn vijftiende in de zaak gekomen. Toen ik van de ambachtsschool kwam. Maar ik wilde al veel eerder. Toen ik nog op de kleuterschool zat spijbelde ik al om in de werkplaats bij mijn opa te kunnen zijn. Als het goed weer was ging de juffrouw namelijk met ons wandelen. Altijd het geijkte rondje en dat liep langs de werkplaats. Ik zorgde wel dat ik achter in de rij liep zodat ik ongemerkt kon verdwijnen als we daar langs liepen. Mijn opa vond dat wel grappig. Mijn vader was er niet zo blij mee". Gedurende zijn jeugd was Kouwenberg in de vakanties en op vrije dagen steevast in de werkplaats te vinden. Hij leerde het vak dus 'van vader op zoon'. „Een gedeelte van ons werk doen we vandaag de dag nog precies hetzelfde als mijn opa het deed". Met deze verrassende uitspraak bedoelt de loodgieter het loodwerk, zinkwerk en de reparaties aan de leien dakbedekkingen aan de vele oude en monumentale panden en pandjes die Zierikzee kent. „In de hele binnenstad van Zierikzee vind je geen twee goten die hetzelfde van vorm zijn. En ze zijn nog altijd van zink. Die moeten allemaal met de hand worden gemaakt als ze aan vernieuwing toe zijn". Dat blijkt in de werkplaats te gebeuren. Op dezelfde manier als vroeger. „Eerst gaan we op het dak precies opmeten hoe de vorm is van de goot die we moeten maken. Aan de hand daarvan wordt een malletje gemaakt. En met behulp daarvan wordt de goot in de zetbank gebogen uit rechte platen zink. Dan komt er nog eventueel een kraal aan, dat is een terugbuigend randje voor de versteviging. Dan is de goot minder kwetsbaar als er een ladder tegenaan wordt gezet". Volgens Kouwenberg gaat een zinken goot tegenwoordig zo'n twintig jaar mee. Heel wat minder lang dan vroeger toen het gemiddelde op 30 a 35 jaar lag. „Dat is de invloed van de weersomstandigheden. Door de zure regen van tegenwoordig wordt het zink sneller poreus. Er komen Bij een kopje koffie haalt Kouwenberg senior herinneringen op aan de tijd dat hij als schooljongen met de handwagen naar Brouwershaven liep om daar het gereedschap te brengen dat zijn vader nodig had om het leien dak van de Sint Nicolaaskerk te repareren. „Dat lopen was uit zuinigheidsoverwegingen. Het was in de tijd dat men nog een klomp repareerde voor drie cent. Die handwagen kon je voor 25 cent een hele dag huren bij Piet van Velthoven in de Sint Domusstraat". Als de herinneringen eenmaal opborrelen is Kouwenberg niet te stuiten. „We hebben vroeger ook nog petroleumbussen gerepareerd. Voor de olieboer. Van die vierkante Essobussen van vijf liter. Een dubbeltje per stuk kreeg je. En daarvoor moest er dan een nieuwe bodem in, vaak een nieuwe tuit aan en soms ook nog een nieuw handvat. Dat was zuinigheid. In de oorlog toen we waren geëvacueerd hebben we ook nog melkbussen gemaakt. Van blik. Er was geen ander werk. Maar het mooiste heb ik altijd het lood- en zinkwerk aan de torens gevonden. De Kouwenbergs zijn altijd het specifieke loodgieterswerk blijven doen. Wij hebben er nooit wat anders bijgenomen zoals centrale verwarming of elektriciteit". In de loop van de dag gaat Marien Kouwenberg naar het politiebureau aan het Kerkhof dat wordt verbouwd. „Daar gaan wij in de komende weken de riolering aanpassen en de waterleiding. Het slopen van de oude leidingen hebben we al gedaan. Maar daarna moest de aannemer eerst weer een poosje aan de slag. Dat is heel belangrijk in ons vak. Samenwerking met andere bedrijven. Als we bij het stadhuis een steiger neerzetten om de goten te vernieuwen maken we gelijk alle goten schoon. De schilder komt om de boel te schilderen nu hij er toch gemakkelijk bij kan en de timmerman om reparaties te doen die nog moesten gebeuren". Als een ander belangrijk element van zijn werkzaamheden noemt Kouwenberg een grote flexibiliteit. „We moeten ons altijd kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Het weer bijvoorbeeld. Als het droog is pakken we eerst het buitenwerk aan en bij slecht weer werken we binnen. Tussendoor kunnen altijd meldingen binnenkomen van storingen of verstopte rioleringen. Dan moet je daar weer eerst naar toe. Ja, dat alles houdt het werk heel afwisselend. Maar het brengt ook ellende met zich mee, want soms ben je bij een storing veel langer bezig dan je had gepland. Dan loopt de rest van je wez-kzaamheden voor die dag helemaal in de war". Marien Kouwenberg lijkt er niet echt onder te lijden. Na 25 jaar werken als loodgieter in Zierikzee maakt hij nog steeds een vrolijke indruk. „Ja, het is leuk werk. Ik zou niet anders willen doen". kalkgaatjes in en dan gaat hij lekken". Op precies dezelfde wijze als zijn opa repareert loodgieter Kouwenberg vandaag de dag ook nog de leien dakbedekking op monumentale gebouwen. „Ik ben pas klaar met het vernieuwen van een halve vierkante meter leiwerk op-het dak van het stadhuis in Zierikzee. Dat gaat kapot door de storm of de leien worden poreus door de weersinvloeden, de spijkertjes gaan roesten en dan valt de lei naar beneden". De reparatie was een werkje dat op 18 meter hoogte verricht werd. „Daardoor is het heel arbeidsintensief. Het vergt namelijk veel voorbereidingstijd om alle spullen naar boven te brengen". Bij het werk zelf houdt Kouwenberg zi?h als een geveltoerist vast tegen een speciale ladder die tegen het schuine leien dak wordt gezet. „Dat is heel moeizaam bewegen omdat je tenen heel schuin worden gedrukt als je op die ladder staat". Het vernieuwen van het loodwerk dat aan oude daken nog rijkelijk vertegenwoordigd is (aan de zijkanten, onderkanten, kopse kanten van de gevels en zijkanten van dakkapellen) gebeurt ook nog op dezelfde wijze als dat van oudsher het geval was. In totaal maken deze 'werkzaamheden zoals mijn opa ze al deed' ongeveer 30 procent van het totale werk uit van het loodgietersbedrijf. „Verder zijn we bezig met de installatie van gasleidingen, waterleidingen en riolering in nieuwe huizen of "huizen die worden verbouwd. Het vernieuwen van geiscre, gevelkachels en gashaarden. Het aansluiten van sanitair en natuurlijk reparaties. Een verstopte riolering, een lekkende kraan, oen kapotte stortbak bijvoorbeeld" Kouwenberg komt dan ook in veel verschillende huizen. „Ja, ik maak wel eens gekke dingen mee. Ik moest eens een geiser repareren in de keuken bij een oude mevrouw. Ze had mij do sleutel van de achterdeur gegeven omdat ze zelf niet thuis was. Ik zat daar onder het keukenkastje toen ik opeens „volluk!" hoorde roepen. Ik naar de voordeur om te kijken. Maar er was niemand. Dat ging zo drie keer voor ik doorhad dat er in de kamer een papegaai zat die dat riep Een andere 'blunder' van Kouwenberg leverde hem zelfs een nat pak op. „Ik moest een valpijp vernieuwen. Je weet wel die pijp die tussen de stortbak en een toilet zit. Ik had hem net weggehaald toen die mevrouw kwam met een heel verhaal over de stortbak die ook slecht doortrok. En wat deed deze jongen? Per ongeluk doortrekken terwijl die pijp er niet zat Ik was drijfnat en de wc ook. Gelukkig kon ze er om lachen". Kouwenberg vindt dat vooral het rioleringswerk in do loop der jaren is veranderd „Vroeger was dat werk voor de metselaars die er asbest cement buizen voor gebruiken. Met de komst van de pvc-buizen is het loodgieterswerk geworden. Ook de waterleidingen hebben een hele verandering ondergaan. Vroeger waren ze van lood en ijzer. Nu is het allemaal koper" Tijdens de verhalen'die Kouwenberg vertelt, heeft hij inmiddels met zijn medewerker ïfekst: MARIJKE VAEL Foto's: JOHAN JUNIOR 4

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 5