'Het is een goed ziekenhuis, daar moeten
de mensen zich geen zorgen over maken'
„We worden er echt niet rijk
van in een gemeente als Bru"
4
Waterschap gaat
enquête onder
boeren houden
Lege caravan
Bekeuring na
gritstralen
Directeur Bonman verontwaardigd over teneur televisie-uitzending Rode Kruisziekenhuis
ZIERIKZEE - „Ik begrijp niet goed hoe iemand die zich niet van de situatie op de
hoogte heeft gesteld een dergelijke forse stellingname naar buiten durft te brengen.
Zierikzee is weliswaar een klein ziekenhuisje maar door de integratie met Goes kan
het terug vallen op alle deskundigheid". De uitspraken van professor B. Smalhout in
de actualiteitenrubriek Achter het Nieuws waarin hij stelt dat de structuur en organi
satie van het Rode Kruisziekenhuis blijkbaar niet juist zijn, zijn de algemeen directeur
van de Oosterscheldeziekenhuizen P. C. Bouman duidelijk in het verkeerde keelgat
geschoten. „Ze kloppen niet, zeker niet. Trouwens, die man komt in het hele dossier
Cronkhite niet voor en hij heeft nog nooit een voet over de drempel van het Zierikzeese
ziekenhuis gezet. Hoe kan hij er dan een mening over geven", zegt hij verontwaardigd.
In de televisierubriek werd aan
dacht besteed aan de dood van de 9-
jarige Vanessa Cronkhite uit Oude-
Tonge die eind 1984 overleed nadat zij
in het Rode Kruisziekenhuis te Zie
rikzee een verkeerd infuus zou heb
ben gekregen. De zaak werd opnieuw
actueel omdat inmiddels een straf
vervolging werd ingesteld tegen de
arts W. R. S. die het meisje behandel
de nadat zij in een manege te Bruinis-
se van haar paard viel.
Toets der kritiek
Bouman ontkent niet dat er fouten
zouden zijn gemaakt bij de behande
ling. „Waar mensen werken worden
fouten gemaakt en soms hebben die-
te maken met de situatie waarin ge
werkt moet worden". Hij is er echter
van overtuigd dat die situatie in Zie
rikzee de toets der kritiek kon en kan
doorstaan en wijst de opmerking van
Smalhout dat de structuur en organi
satie van het ziekenhuis blijkbaar
niet juist zijn met kracht van de
hand.
„Het ziekenhuis te Zierikzee is vol
ledig geïntegreerd met het zieken
huis te Goes. Ze vormen samen één
stichting; de Oosterscheldezieken
huizen. Dat wil zeggen dat alle dien
sten en afdelingen hetzelfde zijn ge
organiseerd. Je ziet het misschien
niet aan de totaal verschillende ge
bouwen maar beide ziekenhuizen
hebben precies dezelfde structuur en
organisatie. Natuurlijk zijn er in Zie
rikzee minder verschillende soorten
verpleegafdelingen. Maar alle 15 spe
cialismen uit het ziekenhuis in Goes
worden ook in Zierikzee poliklinisch
uitgeoefend. Het slaat dus nergens
op wat Smalhout zei".
Bouman voelde er niets voor om in
de televisie-uitzending te reageren op
de aantijgingen van de anesthesio
loog. „Ik houd niet zo van die om
roep. Ik was bang om gemanipuleerd
te worden als ik daar eenmaal zat".
Maar hij wil wel via de regionale
krant aan de bevolking van
Schouwen-Duiveland laten weten dat
het Rode Kruisziekenhuis wel dege
lijk een goed ziekenhuis is. Ook wat
structuur en organisatie betreft. „In
1984 was met name de verplegings
dienst al volledig geïntegreerd met
Goes. De regeling hield in dat in de
weekends altijd een chirurg dienst
had en een tweede chirug 'achter-
dienst'. Dat wil zeggen dat die
oproepbaar was. Er loopt verder in
Zierikzee deskundig verplegend per
soneel rond. Dat er adequaat wordt
gewerkt blijkt ook wel uit de vele on
gevallen die dit zomerseizoen weer
tot genoegen zijn opgelost. De basis
zorg qua out-fit en bemanning was en
is voldoende aanwezig om dit sóórt
zaken op te vangen. Daar lag het niet
aan zoals Smalhout suggereerde".
Geen oordeel
Over mogelijke persoonlijke fouten
die gemaakt zijn door de dienstdoen
de arts en verplegend personeel wil
Bouman geen oordeel geven. „De
zaak is in handen van de rechter. Die
moet daarover oordelen. Niet ik". Hij
vindt het jammer dat de kwestie op
televisie kwam en op de manier zoals
dat deze week gebeurde. „Voor de fa
milie, het medisch personeel en het
bestuur van onze organisatie is het
een afschuwelijke zaak dat de won
den nu na drie jaar weer worden
opengereten. Zo'n zaak zou veel snel
ler moeten kunnen worden afgehan
deld. Tben ik de uitzending zag had ik
trouwens het gevoel dat het niet ging
over de vraag of het openbaar minis
terie zich steeds harder opstelt ten
aanzien van medische fouten. Dat
had men gezegd maar ik vond dat dat
er op geen enkele manier uitkwam.
Ik kreeg de indruk dat de uitzending
meer bedoeld is geweest om te sugge
reren dat de kleine ziekenhuizen niet
goed zouden functioneren. En dat ter
wijl dergelijke ziekenhuizer) in dit
land toch al, onterecht, in het ver
domhoekje zitten".
Hoewel Bouman begrip heeft voor
het verdriet van de familie Cronkhi
te vind hij het toch merkwaardig dat
men naar de strafrechter is gegaan.
„Voor de dokter is het ook heel ver
schrikkelijk want er is natuurlijk
niemand op uit om zoiets expres te
doen. Volgens mij kun je het beter
onderling oplossen als er een fout
wordt gemaakt. Want al het water
van de zee helpt je niet om het slacht
offertje terug te halen".
Bouman betreurt het dat de familie
Cronkhite geen contact heeft gewild
met het ziekenhuis. „Mijn voorgan
ger J. H. Hekking heeft het op ver
schillende manieren geprobeerd".
Bouman vindt het overigens prima
dat mensen de laatste jaren steeds va
ker kritiek durven hebben op een
arts. „Het is goed dat dat ivoren to-
rengedoe over gaat. Het zijn ook ge
woon mensen die een vak hebben ge
leerd en fouten kunnen maken. Ik
zou alleen willen dat men dan onder
ling en zonder grote publiciteit tot
een oplossing komt".
Oorzaak
Bouman verzekert dat er na het on
geval alles aan is gedaan om naar de
oorzaak te zoeken en een mogelijke
herhaling van de situatie te voorko
men. „Nadat we de inspectie van de
volksgezondheid en de officier van
justitie in kennis hebben gesteld
heeft de meldingscommissie van ons
ziekenhuis een onderzoek ingesteld.
Daaruit is een aanbeveling naar vo
ren gekomen om de infuusopslag an
ders te regelen. Maar er is niet geble
ken dat de structuur en organisatie
niet juist zouden zijn". De meldings
commissie is een al langer bestaande
groep die een van de voorwaarden is
voor de erkenning als algemeen zie
kenhuis. Zij bestaat uit een specia
list, een verpleegkundige en iemand
van de directie en heeft als taak
klachten te onderzoeken en naar aan
leiding daarvan zonodig verbeterin
gen en veranderingen aan te brengen.
De vader van het slachtoffertje, de
heer Cronkhite, wil het smartegeld
dat hij via juridische weg van het zie
kenhuis eist in een fonds storten dat
is bestemd voor het verbeteren van
de kindergeneeskunde in kleine zie
kenhuizen. Algemeen directeur Bou
man vindt het 'netjes' van Cronkhite
dat hij duidelijk wil maken niet uit
te zijn op persoonlijk gewin. „Waar
hij het geld voor bestemt moet hij
zelf weten. Ik zie alleen niet zo een
twee drie hoe dat precies zou moeten.
Met de huidige druk waaronder de
Nederlandse gezondheidszorg staat
is het geld natuurlijk altijd welkom.
Misschien zou er een studie kunnen
worden uitgevoerd naar een optima
lisering van de eerste hulpopvang in
ziekenhuizen in het algemeen".
Hij heeft niet het idee dat de men
sen op Schouwen-Duiveland echt on
der de indruk zijn van de publiciteit
die de zaak met zich meebracht. „Zij
weten wel beter. Zij kennen het zie
kenhuis in tegenstelling tot de men
sen die het op televisie veroordeel
den. Ze hoeven zich ook geen zorgen
te maken want het is een goed zieken
huis. Bij een opname kunnen ze de
zelfde behandeling verwachten als in
Goes. Natuurlijk voor zover de facili
teiten aanwezig zijn. Daarom worden
regelmatig mensen doorgestuurd
naar Goes en zonodig naar Rotter
dam. Want het zou natuurlijk niet te
betalen zijn om alle apparatuur tot in
de kleinste ziekenhuizen aanwezig te
laten zijn".
UTRECHT - De voorzitter van de
Industriebond FNV, D. Visser, vindt
dat de werkgevers in Nederland met
vuur spelen als zij blijven weigeren
mee te werken aan de werkloosheids-
béstrijding door herverdeling van ar
beid. De grootste marktbond zal zich
dan gedwongen zien de beschikbare
loonruimte voor loonsverhoging op
te eisen, aldus Visser in een reactie op
het overleg tussen kabinet en sociale
partners over het sociaal-economisch
beleid.
Vervolg van pagina 1
tervoorziening in aanmerking komen
een formulier voor te leggen met de
volgende vragen; Bent u voor of tegen
de aanvoer van zoetwater ten behoeve
van de land- en tuinbouw óp Schou
wen-Duiveland? Indien u voor de
aanvoer van zoetwater bent, bent u
dan tevens bereid maximaal 130 gul
den per hectare te betalen mits de
kwaliteit en de kwantiteit van het
aan te voeren water worden gewaar
borgd?".
Kritiek
Deze vragenlijst, die vergezeld van
een uitgebreid begeleidend schrijven
zijn weg moet vinden naar de belang
hebbende grondeigenaren, kon in de
ogen van een aantal hoofdingelanden
geen genade vinden. Niet alleen kri
tiek van tegenstanders van de zoet
watervoorziening, maar ook van
voorstanders. Zo viel J. M, Geluk me
vrouw Van de Zande bij in haar kri
tiek op de vragenlijst. „Aan de 'en
quête' ontbreekt ieder fundament. Ik
wil eerst de plannen verder uitge
werkt zien voordat uit de losse pols
een dergelijke vragenlijst verstuurd
wordt". Van de Zande had geen goed
woord over voor de door het water
schapsbestuur opgestelde vragen
lijst. „Het is veel te summier voor
een goede oordeelsvorming. Voor mij
heeft het geen enkele waarde" Zij
pleitte ervoor om een gedegen, we
tenschappelijk onderbouwde, enquê
te te laten uitvoeren door een erkend
professioneel bureau.
Hoofdingeland A. van der Wekken
pleitte ervoor om niet alleen de
grondeigenaren, maar ook de pach
ters bij de vragenlijst te betrekken. J.
Pomper, ingaande op de suggestie
van Van de Zande, wilde weten wat de
kosten zouden zijn als men voor een
dergelijke enquête een erkend bu
reau in de arm zou nemen. Hoewel
dijkgraaf Steur meermalen naar vo
ren bracht dat over de zoetwateraan-
voer nog geen definitieve beslissing,
maar een principebeslissing is geno
men ontstond toch nogal wat verwar
ring. „Het gaat er mij nu om erachter
te komen of het zinvol is door te gaan.
Ik heb zelf geen idee wat er uit die en
quête komt. En ik kan ook niet zeg
gen wat er gebeurt als de uitslag een
maal bekend is. Er kan pas een einde
komen aan alle onzekerheden als het
plan verder uitgewerkt is". Hoofdin
geland en ZLM-kringvoorzitter L. J.
van Gastel zei de escalatie rond de
zoetwaterproblematiek te betreuren.
„Er zijn laakbare dingen gebeurd, en
dat is spijtig. De landbouw heeft nu
saamhorigheid nodig". Na nog wat
schermutselingen en een korte, maar
welkome, schorsing van de vergade
ring werd het voorstel tot versturen
"an de vragenlijsten door Steur in
stemming gebracht. Met 17 stemmen
voor, 6 tegen en een blanco werd het
voorstel aangenomen.
Toeristenbelasting als bron van inkomsten
BRUINISSE - „In een gemeente als Bruinisse word je
echt niet rijk van de toeristenbelasting. Wellicht dat de
inkomsten uit de toeristenbelasting de uitgaven die we
voor het toerisme doen net dekken. Maar ik denk eerder
dat we eraan tekort komen", aldus J. Walpot van de afde
ling financiën van de gemeente Bruinisse. Een gemeente
die sinds 1978 toeristenbelasting heft. „Daarvoor was
Aquadelta hier nog niet en was het niet zo relevant om
die belasting te heffen", aldus Walpot.
Toeristenbelasting is een belasting-
vorm die in 1971 in Nederland werd
ingevoerd. De regeling was de opvol
ger van de logeergastenbelasting.
Een belasting die geheven werd als
iemand meer dan een week verbleef
in hotel of pension. Middels de invoe
ring van de toeristenbelasting werd
een en ander wat ruimer opgezet zo
dat ook recreanten die verblijven in
tenten of caravans onder de regeling
vallen. Evenals particulieren die ka
mers verhuren. „Het tarief van de lo
geergastenbelasting werd gebaseerd
op het gebruikte vloeroppervlak. In
de toeristenbelasting gaat het om een
bedrag per persoon per nacht. Bij ons
gaat het dan om 35 cent per persoon
per nacht. Maar iedere gemeente
heeft een zekere vrijheid wat betreft
die tarieven. Ik weet alleen dat wij
wat dat betreft aan de goedkope kant
zijn", aldus Walpot.
Dagjesmensen
De toeristenbelasting is een belas-4
ting die niet alleen voor nachtverblijf
geheven kan worden maar bijvoor
beeld ook bij bezoek aan een groot re
creatiepark. „Bij De Efteling bij
voorbeeld is de heffing verwerkt in
de entreeprijs. Uiteindelijk is het na
tuurlijk een belasting die door de re
creant zelf betaald dient te worden,
maar om een goede controle mogelijk
te maken is die heffing doorgesluisd
naar de exploitanten van campings,
bungalowparken en dergelijke. Die
moeten een register bijhouden van al
le gasten. Dat is een verplichting op
grond van het Wetboek van Straf
recht. En dat maakt een goede contro
le mogelijk. Een zwart circuit? Nou,
dat is erg moeilijk na te gaan".
Profijtbeginsel
Bij de instelling van de toeristenbe
lasting is uitgegaan van het profijt
beginsel. „Toeristen die hier komen
maken gebruik van bepaalde facili
teiten en voorzieningen. En daar
moeten ze middels die toeristenbe
lasting ook voor betalen".
Tegenover die inkomsten uit- het
toerisme staat ook een aantal uitga
ven. Wegen bijvoorbeeld worden door
het toerisme zwaarder belast en ver
gen meer onderhoud. Door een grote
toevloed van recreanten ontstaan
soms ook bepaalde knelpunten op de
wegen. Verkeerstechnische aanpas
singen zijn dan noodzakelijk om al te
grote problemen te voorkomen. En
dat alles kost geld. Aan de andere
kant kan gesteld worden dat ook de
locale bevolking gebruik maakt van
de wegen en er ook baat bij heeft als
deze beter onderhouden worden en
men er alles aan doet om knelpunten
te vermijden. „Die sèheidin'g is moei-
lijk aan te brengen", aldus Walpot.
„Waar profiteert alleen de toerist van
en wat speelt ook mee in het alge
meen belang van een gemeente? Het
is ook heel moeilijk om te zien of het
tarief van de toeristenbelasting op
weegt tegen de gemaakte kosten.
Maar je gaat pas winst maken boven
een bepaalde grens. Ik denk dat de
inkomsten uit de toeristenbelasting
in Bruinisse nauwelijk opwegen te
gen de kosten".
Watertoerisme
In de toeristenbelasting wordt on
derscheid gemaakt tussen landtoe-
risme en watertoerisme. Tot voor kort
werd watertoeristenbelasting alleen
geheven bij een langer verblijf. Mo
menteel bestaat ook de mogelijkheid
om passanten watertoeristenbe
lasting te laten betalen. „Anders zou
er sprake zijn van ongelijkheid tus
sen landtoereisten en watertoeristen.
Het is dan aan de exploitant van een
jachthaven om de heffing in de liggel
den te verwerken". Om een indruk te
geven: Per jaar ontvangt de gemeente
Bruinisse zo'n 50.000 gulden aan.
landtoeristenbelasting en rond de
33.000 gulden aan watertoeristenbe
lasting. Watertoeristen betalen 50
cent per persoon per overnachting.
Woonforensenbelasting
Ibt de gemeentelijke inkomsten uit
het toerisme hoort ook de heffing van
de woonforensenbelasting. Walpot:
„Dat is een belasting die geheven
wordt als je meer dan 90 dagen per
jaar gebruik maakt van een zomer
woning. Dat levert nog aardig wat op
hoor. Zo'n 95.000 gulden per jaar". De
woonforensenbelasting wordt gehe
ven naar vloeroppervlak. Een zomer
huis dat een vloeroppervlak tot 35
vierkante meter groot is levert de ge
meente 114 gulden per jaar op. Grote
re woningen met een vloeroppervlak
tussen 35 en 70 vierkante meter kos
ten de gebruiker 171 gulden per jaar.
Wie op nog grotere voet leeft dient
per jaar 228 gulden aan de gemeente
af te dragen. In Bruinisse zijn 600
woonforensen.
Tberisme, en daarmee ook de in
komsten uit dat toerisme, zijn sterk
afhankelijk van het weer. Het kan
voorkomen dat men van gemeentewe
ge een forse uitgave doet, die mede
uit de opbrengsten van de toeristen
belasting bekostigd wordt, voor bij
voorbeeld het opheffen van een ver
keersknelpunt terwijl er op dat
moment heel weinig toeristen zijn.
„Een matige zomer speelt natuurlijk
wel een rol, maar hier in Bruinisse
valt het wel mee hoor. In een grotere
recreatiegemeente speelt dat een veel
grotere rol. En in Bruinisse zijn rela
tief veel slechtweervoorzieningen. We
hebben een zwembad vlakbij en bij
voorbeeld het visserijmuseum".
Kritiek
Een enkele keer krijgt men bij de
gemeente Bruinisse weieens kritiek
van de kant van exploitanten. Als een
gemeente bijvoorbeeld ineens de ta
rieven voor de toeristenbelasting fors
zou verhogen houdt dat voor een ex
ploitant van een camping, bungalow
park of jachthaven in dat deze zijn ta
rieven ook aan moet passen om aan
hetzelfde winstpercentage te komen.
„Maar over het algemeen horen we er
nooit iets over. Alleen met de invoe
ring van de watertoeristenbelasting
voor passanten kwam er van de kant
van de exploitanten van jachthavens
kritiek. Zij menen dat daardoor hun
concurrentiepositie aangetast
wordt". In sommige gevallen is spra
ke van vrije ligplaatsen in de buurt
die men dan verkiest boven een lig
plaats waar voor betaald moet wor
den. Al moet men dan natuurlijk wel
bepaalde voorzieningen die een be
taalde ligplaats wel biedt ontberen.
Wat betreft de kosten die in ver
band met het toerisme door een ge
meente gemaakt moeten worden
wordt slechts incidenteel bijgespron
gen door het rijk. „En ik denk niet
dat we voorlopig op meer moeten re
kenen", aldus Walpot.
BURGH-HAAMSTEDE - De heer
M. B. uit Nuland was behoorlijk ont
hutst toen bij aankomst op een cam
ping aan de Hogeweg te Haamstede
bleek dat zijn caravan nagenoeg leeg
was gehaald. M. B. uitte het vermoe
den dat zijn vriendin waarmee hij sa
menwoonde en de vakanties in de ca
ravan doorbracht de hand had in de
diefstal. Hij werd voor ruim 3000 gul
den gedupeerd.
BRUINISSE - Woensdagmiddag is
op de scheepshelling van scheepswerf
Van Duivendijk proces-verbaal opge
maakt tegen het gritstraalbedrijf
CSC. In weerwil van een straalver-
bod in de open lucht werd dinsdag al
de gehele dag gestraald op de werf
aan de kotter BR 47 uit Breskens (de
oude GO 12) die wordt opgeknapt en
weer visklaar wordt gemaakt. Buurt
bewoners hadden klachten over stof-
en geluidsoverlast geuit op het ge
meentehuis van Bruinisse waarna
Provinciale Waterstaat werd inge
schakeld. Omdat de overtreding on
der de wet VWO, Verontreiniging
WVO, (Wet Verontreiniging Opper
vlaktewater) valt werd Rijkswater
staat ingeschakeld die proces-verbaal
opmaakte. Zoals bekend is het be
drijf Cordok in oprichting bezig met
plannen voor een droogdok in een
van de havens langs het Zijpe waarin
de schepen wel legaal gestraald kun
nen worden.
De jachthaven in Bruinisse Watertoeristenbelasting ook voor passanten
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Uitgever:
B.V, Drukkerij v/h Lakenman Ocht-
man te Zierikzee.
Directie:
D. L. van 't Leven.
Chef-redactie:
A. van der Wouden
M. Kaat.
Kantoor:
Jannewekken 11, Zierikzee;
postbus 1, 4300 AA Zierikzee;
telefoon: 01110-16551
Woonhuisaansluitingen:
Advertenties en bezorging (van
18.00 tot 19.00 uur): 01119-1941
Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071
en 01110-12449.
Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706
Abonnementen:
Per 3 maanden (bij vooruitbetaling)
1 41,00; per jaar f 156,50; losse
nummers f 0.80.
De abonnementsprijzen zijn inclu
sief 6% B.T.W.
Opzeggingen dienen een maand,
voor het einde van de lopende
abonnementsperiode schriftelijk bij
de Zierikzeesche Nieuwsbode ge
meld te worden.
Verschijnt maandag, dinsdag,
donderdag en vrijdag.
Advertentietarieven:
53 cent per mm; „succesjes" (t/m 4
regels) f 6,60.
Contracltarieven op aanvraag.
De advertentieprijzen zijn exclusief
6% B.T.W.