'Het is een goed ziekenhuis, daar moeten de mensen zich geen zorgen over maken' „We worden er echt niet rijk van in een gemeente als Bru" 4 Waterschap gaat enquête onder boeren houden Lege caravan Bekeuring na gritstralen Directeur Bonman verontwaardigd over teneur televisie-uitzending Rode Kruisziekenhuis ZIERIKZEE - „Ik begrijp niet goed hoe iemand die zich niet van de situatie op de hoogte heeft gesteld een dergelijke forse stellingname naar buiten durft te brengen. Zierikzee is weliswaar een klein ziekenhuisje maar door de integratie met Goes kan het terug vallen op alle deskundigheid". De uitspraken van professor B. Smalhout in de actualiteitenrubriek Achter het Nieuws waarin hij stelt dat de structuur en organi satie van het Rode Kruisziekenhuis blijkbaar niet juist zijn, zijn de algemeen directeur van de Oosterscheldeziekenhuizen P. C. Bouman duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. „Ze kloppen niet, zeker niet. Trouwens, die man komt in het hele dossier Cronkhite niet voor en hij heeft nog nooit een voet over de drempel van het Zierikzeese ziekenhuis gezet. Hoe kan hij er dan een mening over geven", zegt hij verontwaardigd. In de televisierubriek werd aan dacht besteed aan de dood van de 9- jarige Vanessa Cronkhite uit Oude- Tonge die eind 1984 overleed nadat zij in het Rode Kruisziekenhuis te Zie rikzee een verkeerd infuus zou heb ben gekregen. De zaak werd opnieuw actueel omdat inmiddels een straf vervolging werd ingesteld tegen de arts W. R. S. die het meisje behandel de nadat zij in een manege te Bruinis- se van haar paard viel. Toets der kritiek Bouman ontkent niet dat er fouten zouden zijn gemaakt bij de behande ling. „Waar mensen werken worden fouten gemaakt en soms hebben die- te maken met de situatie waarin ge werkt moet worden". Hij is er echter van overtuigd dat die situatie in Zie rikzee de toets der kritiek kon en kan doorstaan en wijst de opmerking van Smalhout dat de structuur en organi satie van het ziekenhuis blijkbaar niet juist zijn met kracht van de hand. „Het ziekenhuis te Zierikzee is vol ledig geïntegreerd met het zieken huis te Goes. Ze vormen samen één stichting; de Oosterscheldezieken huizen. Dat wil zeggen dat alle dien sten en afdelingen hetzelfde zijn ge organiseerd. Je ziet het misschien niet aan de totaal verschillende ge bouwen maar beide ziekenhuizen hebben precies dezelfde structuur en organisatie. Natuurlijk zijn er in Zie rikzee minder verschillende soorten verpleegafdelingen. Maar alle 15 spe cialismen uit het ziekenhuis in Goes worden ook in Zierikzee poliklinisch uitgeoefend. Het slaat dus nergens op wat Smalhout zei". Bouman voelde er niets voor om in de televisie-uitzending te reageren op de aantijgingen van de anesthesio loog. „Ik houd niet zo van die om roep. Ik was bang om gemanipuleerd te worden als ik daar eenmaal zat". Maar hij wil wel via de regionale krant aan de bevolking van Schouwen-Duiveland laten weten dat het Rode Kruisziekenhuis wel dege lijk een goed ziekenhuis is. Ook wat structuur en organisatie betreft. „In 1984 was met name de verplegings dienst al volledig geïntegreerd met Goes. De regeling hield in dat in de weekends altijd een chirurg dienst had en een tweede chirug 'achter- dienst'. Dat wil zeggen dat die oproepbaar was. Er loopt verder in Zierikzee deskundig verplegend per soneel rond. Dat er adequaat wordt gewerkt blijkt ook wel uit de vele on gevallen die dit zomerseizoen weer tot genoegen zijn opgelost. De basis zorg qua out-fit en bemanning was en is voldoende aanwezig om dit sóórt zaken op te vangen. Daar lag het niet aan zoals Smalhout suggereerde". Geen oordeel Over mogelijke persoonlijke fouten die gemaakt zijn door de dienstdoen de arts en verplegend personeel wil Bouman geen oordeel geven. „De zaak is in handen van de rechter. Die moet daarover oordelen. Niet ik". Hij vindt het jammer dat de kwestie op televisie kwam en op de manier zoals dat deze week gebeurde. „Voor de fa milie, het medisch personeel en het bestuur van onze organisatie is het een afschuwelijke zaak dat de won den nu na drie jaar weer worden opengereten. Zo'n zaak zou veel snel ler moeten kunnen worden afgehan deld. Tben ik de uitzending zag had ik trouwens het gevoel dat het niet ging over de vraag of het openbaar minis terie zich steeds harder opstelt ten aanzien van medische fouten. Dat had men gezegd maar ik vond dat dat er op geen enkele manier uitkwam. Ik kreeg de indruk dat de uitzending meer bedoeld is geweest om te sugge reren dat de kleine ziekenhuizen niet goed zouden functioneren. En dat ter wijl dergelijke ziekenhuizer) in dit land toch al, onterecht, in het ver domhoekje zitten". Hoewel Bouman begrip heeft voor het verdriet van de familie Cronkhi te vind hij het toch merkwaardig dat men naar de strafrechter is gegaan. „Voor de dokter is het ook heel ver schrikkelijk want er is natuurlijk niemand op uit om zoiets expres te doen. Volgens mij kun je het beter onderling oplossen als er een fout wordt gemaakt. Want al het water van de zee helpt je niet om het slacht offertje terug te halen". Bouman betreurt het dat de familie Cronkhite geen contact heeft gewild met het ziekenhuis. „Mijn voorgan ger J. H. Hekking heeft het op ver schillende manieren geprobeerd". Bouman vindt het overigens prima dat mensen de laatste jaren steeds va ker kritiek durven hebben op een arts. „Het is goed dat dat ivoren to- rengedoe over gaat. Het zijn ook ge woon mensen die een vak hebben ge leerd en fouten kunnen maken. Ik zou alleen willen dat men dan onder ling en zonder grote publiciteit tot een oplossing komt". Oorzaak Bouman verzekert dat er na het on geval alles aan is gedaan om naar de oorzaak te zoeken en een mogelijke herhaling van de situatie te voorko men. „Nadat we de inspectie van de volksgezondheid en de officier van justitie in kennis hebben gesteld heeft de meldingscommissie van ons ziekenhuis een onderzoek ingesteld. Daaruit is een aanbeveling naar vo ren gekomen om de infuusopslag an ders te regelen. Maar er is niet geble ken dat de structuur en organisatie niet juist zouden zijn". De meldings commissie is een al langer bestaande groep die een van de voorwaarden is voor de erkenning als algemeen zie kenhuis. Zij bestaat uit een specia list, een verpleegkundige en iemand van de directie en heeft als taak klachten te onderzoeken en naar aan leiding daarvan zonodig verbeterin gen en veranderingen aan te brengen. De vader van het slachtoffertje, de heer Cronkhite, wil het smartegeld dat hij via juridische weg van het zie kenhuis eist in een fonds storten dat is bestemd voor het verbeteren van de kindergeneeskunde in kleine zie kenhuizen. Algemeen directeur Bou man vindt het 'netjes' van Cronkhite dat hij duidelijk wil maken niet uit te zijn op persoonlijk gewin. „Waar hij het geld voor bestemt moet hij zelf weten. Ik zie alleen niet zo een twee drie hoe dat precies zou moeten. Met de huidige druk waaronder de Nederlandse gezondheidszorg staat is het geld natuurlijk altijd welkom. Misschien zou er een studie kunnen worden uitgevoerd naar een optima lisering van de eerste hulpopvang in ziekenhuizen in het algemeen". Hij heeft niet het idee dat de men sen op Schouwen-Duiveland echt on der de indruk zijn van de publiciteit die de zaak met zich meebracht. „Zij weten wel beter. Zij kennen het zie kenhuis in tegenstelling tot de men sen die het op televisie veroordeel den. Ze hoeven zich ook geen zorgen te maken want het is een goed zieken huis. Bij een opname kunnen ze de zelfde behandeling verwachten als in Goes. Natuurlijk voor zover de facili teiten aanwezig zijn. Daarom worden regelmatig mensen doorgestuurd naar Goes en zonodig naar Rotter dam. Want het zou natuurlijk niet te betalen zijn om alle apparatuur tot in de kleinste ziekenhuizen aanwezig te laten zijn". UTRECHT - De voorzitter van de Industriebond FNV, D. Visser, vindt dat de werkgevers in Nederland met vuur spelen als zij blijven weigeren mee te werken aan de werkloosheids- béstrijding door herverdeling van ar beid. De grootste marktbond zal zich dan gedwongen zien de beschikbare loonruimte voor loonsverhoging op te eisen, aldus Visser in een reactie op het overleg tussen kabinet en sociale partners over het sociaal-economisch beleid. Vervolg van pagina 1 tervoorziening in aanmerking komen een formulier voor te leggen met de volgende vragen; Bent u voor of tegen de aanvoer van zoetwater ten behoeve van de land- en tuinbouw óp Schou wen-Duiveland? Indien u voor de aanvoer van zoetwater bent, bent u dan tevens bereid maximaal 130 gul den per hectare te betalen mits de kwaliteit en de kwantiteit van het aan te voeren water worden gewaar borgd?". Kritiek Deze vragenlijst, die vergezeld van een uitgebreid begeleidend schrijven zijn weg moet vinden naar de belang hebbende grondeigenaren, kon in de ogen van een aantal hoofdingelanden geen genade vinden. Niet alleen kri tiek van tegenstanders van de zoet watervoorziening, maar ook van voorstanders. Zo viel J. M, Geluk me vrouw Van de Zande bij in haar kri tiek op de vragenlijst. „Aan de 'en quête' ontbreekt ieder fundament. Ik wil eerst de plannen verder uitge werkt zien voordat uit de losse pols een dergelijke vragenlijst verstuurd wordt". Van de Zande had geen goed woord over voor de door het water schapsbestuur opgestelde vragen lijst. „Het is veel te summier voor een goede oordeelsvorming. Voor mij heeft het geen enkele waarde" Zij pleitte ervoor om een gedegen, we tenschappelijk onderbouwde, enquê te te laten uitvoeren door een erkend professioneel bureau. Hoofdingeland A. van der Wekken pleitte ervoor om niet alleen de grondeigenaren, maar ook de pach ters bij de vragenlijst te betrekken. J. Pomper, ingaande op de suggestie van Van de Zande, wilde weten wat de kosten zouden zijn als men voor een dergelijke enquête een erkend bu reau in de arm zou nemen. Hoewel dijkgraaf Steur meermalen naar vo ren bracht dat over de zoetwateraan- voer nog geen definitieve beslissing, maar een principebeslissing is geno men ontstond toch nogal wat verwar ring. „Het gaat er mij nu om erachter te komen of het zinvol is door te gaan. Ik heb zelf geen idee wat er uit die en quête komt. En ik kan ook niet zeg gen wat er gebeurt als de uitslag een maal bekend is. Er kan pas een einde komen aan alle onzekerheden als het plan verder uitgewerkt is". Hoofdin geland en ZLM-kringvoorzitter L. J. van Gastel zei de escalatie rond de zoetwaterproblematiek te betreuren. „Er zijn laakbare dingen gebeurd, en dat is spijtig. De landbouw heeft nu saamhorigheid nodig". Na nog wat schermutselingen en een korte, maar welkome, schorsing van de vergade ring werd het voorstel tot versturen "an de vragenlijsten door Steur in stemming gebracht. Met 17 stemmen voor, 6 tegen en een blanco werd het voorstel aangenomen. Toeristenbelasting als bron van inkomsten BRUINISSE - „In een gemeente als Bruinisse word je echt niet rijk van de toeristenbelasting. Wellicht dat de inkomsten uit de toeristenbelasting de uitgaven die we voor het toerisme doen net dekken. Maar ik denk eerder dat we eraan tekort komen", aldus J. Walpot van de afde ling financiën van de gemeente Bruinisse. Een gemeente die sinds 1978 toeristenbelasting heft. „Daarvoor was Aquadelta hier nog niet en was het niet zo relevant om die belasting te heffen", aldus Walpot. Toeristenbelasting is een belasting- vorm die in 1971 in Nederland werd ingevoerd. De regeling was de opvol ger van de logeergastenbelasting. Een belasting die geheven werd als iemand meer dan een week verbleef in hotel of pension. Middels de invoe ring van de toeristenbelasting werd een en ander wat ruimer opgezet zo dat ook recreanten die verblijven in tenten of caravans onder de regeling vallen. Evenals particulieren die ka mers verhuren. „Het tarief van de lo geergastenbelasting werd gebaseerd op het gebruikte vloeroppervlak. In de toeristenbelasting gaat het om een bedrag per persoon per nacht. Bij ons gaat het dan om 35 cent per persoon per nacht. Maar iedere gemeente heeft een zekere vrijheid wat betreft die tarieven. Ik weet alleen dat wij wat dat betreft aan de goedkope kant zijn", aldus Walpot. Dagjesmensen De toeristenbelasting is een belas-4 ting die niet alleen voor nachtverblijf geheven kan worden maar bijvoor beeld ook bij bezoek aan een groot re creatiepark. „Bij De Efteling bij voorbeeld is de heffing verwerkt in de entreeprijs. Uiteindelijk is het na tuurlijk een belasting die door de re creant zelf betaald dient te worden, maar om een goede controle mogelijk te maken is die heffing doorgesluisd naar de exploitanten van campings, bungalowparken en dergelijke. Die moeten een register bijhouden van al le gasten. Dat is een verplichting op grond van het Wetboek van Straf recht. En dat maakt een goede contro le mogelijk. Een zwart circuit? Nou, dat is erg moeilijk na te gaan". Profijtbeginsel Bij de instelling van de toeristenbe lasting is uitgegaan van het profijt beginsel. „Toeristen die hier komen maken gebruik van bepaalde facili teiten en voorzieningen. En daar moeten ze middels die toeristenbe lasting ook voor betalen". Tegenover die inkomsten uit- het toerisme staat ook een aantal uitga ven. Wegen bijvoorbeeld worden door het toerisme zwaarder belast en ver gen meer onderhoud. Door een grote toevloed van recreanten ontstaan soms ook bepaalde knelpunten op de wegen. Verkeerstechnische aanpas singen zijn dan noodzakelijk om al te grote problemen te voorkomen. En dat alles kost geld. Aan de andere kant kan gesteld worden dat ook de locale bevolking gebruik maakt van de wegen en er ook baat bij heeft als deze beter onderhouden worden en men er alles aan doet om knelpunten te vermijden. „Die sèheidin'g is moei- lijk aan te brengen", aldus Walpot. „Waar profiteert alleen de toerist van en wat speelt ook mee in het alge meen belang van een gemeente? Het is ook heel moeilijk om te zien of het tarief van de toeristenbelasting op weegt tegen de gemaakte kosten. Maar je gaat pas winst maken boven een bepaalde grens. Ik denk dat de inkomsten uit de toeristenbelasting in Bruinisse nauwelijk opwegen te gen de kosten". Watertoerisme In de toeristenbelasting wordt on derscheid gemaakt tussen landtoe- risme en watertoerisme. Tot voor kort werd watertoeristenbelasting alleen geheven bij een langer verblijf. Mo menteel bestaat ook de mogelijkheid om passanten watertoeristenbe lasting te laten betalen. „Anders zou er sprake zijn van ongelijkheid tus sen landtoereisten en watertoeristen. Het is dan aan de exploitant van een jachthaven om de heffing in de liggel den te verwerken". Om een indruk te geven: Per jaar ontvangt de gemeente Bruinisse zo'n 50.000 gulden aan. landtoeristenbelasting en rond de 33.000 gulden aan watertoeristenbe lasting. Watertoeristen betalen 50 cent per persoon per overnachting. Woonforensenbelasting Ibt de gemeentelijke inkomsten uit het toerisme hoort ook de heffing van de woonforensenbelasting. Walpot: „Dat is een belasting die geheven wordt als je meer dan 90 dagen per jaar gebruik maakt van een zomer woning. Dat levert nog aardig wat op hoor. Zo'n 95.000 gulden per jaar". De woonforensenbelasting wordt gehe ven naar vloeroppervlak. Een zomer huis dat een vloeroppervlak tot 35 vierkante meter groot is levert de ge meente 114 gulden per jaar op. Grote re woningen met een vloeroppervlak tussen 35 en 70 vierkante meter kos ten de gebruiker 171 gulden per jaar. Wie op nog grotere voet leeft dient per jaar 228 gulden aan de gemeente af te dragen. In Bruinisse zijn 600 woonforensen. Tberisme, en daarmee ook de in komsten uit dat toerisme, zijn sterk afhankelijk van het weer. Het kan voorkomen dat men van gemeentewe ge een forse uitgave doet, die mede uit de opbrengsten van de toeristen belasting bekostigd wordt, voor bij voorbeeld het opheffen van een ver keersknelpunt terwijl er op dat moment heel weinig toeristen zijn. „Een matige zomer speelt natuurlijk wel een rol, maar hier in Bruinisse valt het wel mee hoor. In een grotere recreatiegemeente speelt dat een veel grotere rol. En in Bruinisse zijn rela tief veel slechtweervoorzieningen. We hebben een zwembad vlakbij en bij voorbeeld het visserijmuseum". Kritiek Een enkele keer krijgt men bij de gemeente Bruinisse weieens kritiek van de kant van exploitanten. Als een gemeente bijvoorbeeld ineens de ta rieven voor de toeristenbelasting fors zou verhogen houdt dat voor een ex ploitant van een camping, bungalow park of jachthaven in dat deze zijn ta rieven ook aan moet passen om aan hetzelfde winstpercentage te komen. „Maar over het algemeen horen we er nooit iets over. Alleen met de invoe ring van de watertoeristenbelasting voor passanten kwam er van de kant van de exploitanten van jachthavens kritiek. Zij menen dat daardoor hun concurrentiepositie aangetast wordt". In sommige gevallen is spra ke van vrije ligplaatsen in de buurt die men dan verkiest boven een lig plaats waar voor betaald moet wor den. Al moet men dan natuurlijk wel bepaalde voorzieningen die een be taalde ligplaats wel biedt ontberen. Wat betreft de kosten die in ver band met het toerisme door een ge meente gemaakt moeten worden wordt slechts incidenteel bijgespron gen door het rijk. „En ik denk niet dat we voorlopig op meer moeten re kenen", aldus Walpot. BURGH-HAAMSTEDE - De heer M. B. uit Nuland was behoorlijk ont hutst toen bij aankomst op een cam ping aan de Hogeweg te Haamstede bleek dat zijn caravan nagenoeg leeg was gehaald. M. B. uitte het vermoe den dat zijn vriendin waarmee hij sa menwoonde en de vakanties in de ca ravan doorbracht de hand had in de diefstal. Hij werd voor ruim 3000 gul den gedupeerd. BRUINISSE - Woensdagmiddag is op de scheepshelling van scheepswerf Van Duivendijk proces-verbaal opge maakt tegen het gritstraalbedrijf CSC. In weerwil van een straalver- bod in de open lucht werd dinsdag al de gehele dag gestraald op de werf aan de kotter BR 47 uit Breskens (de oude GO 12) die wordt opgeknapt en weer visklaar wordt gemaakt. Buurt bewoners hadden klachten over stof- en geluidsoverlast geuit op het ge meentehuis van Bruinisse waarna Provinciale Waterstaat werd inge schakeld. Omdat de overtreding on der de wet VWO, Verontreiniging WVO, (Wet Verontreiniging Opper vlaktewater) valt werd Rijkswater staat ingeschakeld die proces-verbaal opmaakte. Zoals bekend is het be drijf Cordok in oprichting bezig met plannen voor een droogdok in een van de havens langs het Zijpe waarin de schepen wel legaal gestraald kun nen worden. De jachthaven in Bruinisse Watertoeristenbelasting ook voor passanten ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Uitgever: B.V, Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Directie: D. L. van 't Leven. Chef-redactie: A. van der Wouden M. Kaat. Kantoor: Jannewekken 11, Zierikzee; postbus 1, 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-16551 Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (van 18.00 tot 19.00 uur): 01119-1941 Redactie (na 17.30 uur): 01110-15071 en 01110-12449. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706 Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) 1 41,00; per jaar f 156,50; losse nummers f 0.80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 6% B.T.W. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementsperiode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 53 cent per mm; „succesjes" (t/m 4 regels) f 6,60. Contracltarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 4