Plan Herinrichting centrum is „voetganger-vriendelijk" Een flinke courgette Duivelandse VVV heeft geen geld voor promotiestichting —hikt. uistantu EEN NIEUW GELUID IN RENESSE! DE ZIERIKZEESCHE COURANT Auto's zwaar beschadigd Botsing- auto en bestelbusje Grieks restaurant in oude Mirabelle ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE SOS Reconstructie Wielen Biljarten Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de De gemeente Westerschouwen gaat beginnen Twee keer nieuws op wielen vandaag; de nieu- De Bie klopt Smits in de eindstrijd bij het drie- SOS-telefoondienst. (Pag. 2). aan de reconstructie van het Sluispad; mits de we Lada Samara 1.3 en de Peugeot 405. banden. (Pag. 7). raad instemt. (Pag. 3). (Pag- 4). DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1987 144ste jaargang Nr. 24202 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) Hij die geen geld heeft is arm, maar hij die niets dan geld heeft is nog armer. Crisson Swet Marden Commissies verkeer en middenstand akkoord met grote lijnen opzet ZIERIKZEE - Het feit dat de binnenstad van Zierikzee (Oude Haven, Kraanplein/Havenpark/Havenplein) vol gens het ontwerpplan Herinrichting Centrumgebied meer voetganger-vriendelijk wordt was voor de leden van de commissies verkeer en middenstand reden om ja te zeggen tegen de ideeën die in dit plan door de dienst gemeentewerken van Zierikzee in overleg met het Rot terdamse stedebouwkundig adviesbureau Van Hezik Partners is opgesteld. Hoewel in grote lijnen eens met de opzet van dit ontwerpplan weerhield het de commissieleden niet om tijdens een gecombineerde vergadering in de trouwzaal hier en daar toch enkele kanttekeningen te plaatsen bij de uitwer king van de ideeën uit dit plan. De plannen om van dit gedeelte van Zierikzee een wat aantrekkelijker en vooral ook voor voetgangers veiliger gebied te maken zijn in eerste instan tie naar voren gebracht in een rap port Recreatief Winkelen dat in op dracht van de Zierikzeese Onderne mers Centrale door Kort en Verton vorig jaar is opgesteld. Dit rapport vormt in wezen de grondslag van het plan dat ir V. van Hezik tijdens de ge combineerde commissievergadering aan de hand van een serie schetsen nader toelichtte. Voetgangers In het plan wordt met name het ac cent gelegd op het ontbreken van spe cifieke voetgangersvoorzieningen. Doordat veel particuliere stoepen met hekken en hoogteverschillen voor de wandelaar niet als voetpad geschikt zijn moet die voetganger min of meer noodgedwongen over de rijbaan zijn weg vervolgen. Ten einde iets aan die vaak onveili ge verkeerssituatie te doen, waarbij de wandelaar zich met gevaar voor ei gen leven een weg baant tussen de ge parkeerd staande auto's, schenkt dit herinrichtingsplan relatief erg veel aandacht aan een eigen voetgangers- territorium door de aanleg van dui delijk afgebakende voetgangersstro ken. Het versterken van de mogelijk heden voor de gebruiker van de be nenwagen is dan ook aan te merken als het belangrijkste kenmerk van deze schets. Een zaak die door de woordvoerders van alle fracties als positief werd aangemerkt, ook al werd er door hen hier en daar een kri tische vraag cq kanttekening ge plaatst bij de praktische uitvoering Fysiek Ten einde een duidelijke scheiding tussen de verschillende weggebrui kers te waarborgen moet het „wande laarsdomein" duidelijk zichtbaar van de rijbaan worden afgescheiden. En wel met dien verstande dat die fy sieke afscheiding geen geweld doet aan het historische karakter van dit hartje van Zierikzee. Wat de richting van deze voetgan gersgebieden aangaat wordt gedacht om dit in oost-west richting te doen. Daarbij moet de binnenstad ook voor de automobilist bereikbaar blijven. Het parkeren dient echter meer dan nu het geval blijkt te zijn, te gebeuren op plaatsen die als zodanig dienst doen. Het Havenplein en de Oude Ha ven behouden hun functie als par keerterrein. Sterker nog, het Haven plein krijgt er volgens het plan twintig parkeerplaatsen bij. Verder buigt het college zich momenteel over een notitie over de voors en tegens van het betaald parkeren, hetgeen door D. van der Wekken (PvdA) werd aangestipt als mogelijkeid om lang- parkeren tegen te gaan. Verder mag ook het veelzijdige karakter (kermis, weekmarkt, taptoe en dergelijke) van het Havenplein niet worden aange tast en verdient het aanbeveling om van de bomenrij langs de Oude Ha ven, Havenpark en Havenplein een meer samenhangend geheel, een ruimtelijke eenheid, te maken ten einde de oost-west structuur, die met name begin 19e eeuw zo duidelijk zichtbaar was. meer te accentueren. Aanpassing-en Ten einde de drie componenten; historische eenheid, veiligheid voet gangers en bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer tot een samen hangend geheel te smeden wordt in het ontwerpplan gepleit voor de aan leg van een speciale voetgangerszone op het Havenplein, Havenpark en Kraanplein. Deze paden zouden pal langs de stoepen komen te liggen. De breedte ervan moet afhangen van de ruimte die overblijft na het versmal len van de rijbaan tot vier meter. Loopzone Aan de noordzijde van het Haven park is gedacht aan een uitbreiding van de huidige loopstrook tot circa twee meter. De loopstrook zou als verbinding tussen vijver en muziek tent dienst kunnen doen. Wanneer de ideeën zoals in het plan vermeld gestalte krijgen kan de wandelaar binnen afzienbare tijd een ommetje langs de waterkant van de Oude Ha ven (noordelijke kade) maken met een lengte van circa 75 meter. Dit is te realiseren door de auto's meer naar het rijweggedeelte te laten parkeren. Dit wandelpad zou aan moeten slui ten op het voetgangersgebied aan de noordzijde van het Havenpark. Aangenaam Kortom, door het versmallen van de rijbaan tot vier meter (ter bevorde ring van het eenrichtingverkeer) en het eveneens versmallen van de drie noord-zuid verbindingen wordt het voor de voetganger heel wat aangena mer om van de Noord- of Zuidhaven poort naar de Mol of Appelmarkt te kuieren. Een ander gevolg van het verbreden van de voetgangerszone is dat het mo gelijk wordt om de terrasjes op de hoek van de Visstraat wat uit te brei den tot 3,50 meter. Voor de voetgan gers resteert dan een „straatje" van 2 meter. Reacties In eerste instantie toonden de leden van beide commissies zich positief over de in het plan voorgestelde maatregelen. Met name het feit dat het voor de wandelaar veiliger toeven wordt werd door alle fracties als een goede zaak aangevoerd. Voorzitter A. P. den Reijer wees erop dat de inhoud van deze herinrichtingsschets in gro te mate overeen kwam met hetgeen in het plan Verton reeds eerder was ge steld. Ook PvdA-vertegenwoordiger D. van der Wekken wees erop dat zijn fractie reeds een jaar of wat terug meer ruimte en veiligheid voor de wandelaar in dit gebied had bepleit. W. F. Sprengelmeyer (RU) vroeg zich af of een en ander zonder betaald parkeren wel haalbaar zou zijn. Bur gemeester mr J. J. P M. Asselbergs verzocht op dit moment het hete hangijzer van het betaald parkeren te laten rusten in verband met de noti tie over dit item die het college mo menteel opstelt. Hoewel positief in hun oordeel werd er hier en daar toch een vraagte ken of een kritische kanttekening bij de voorgestelde herinrichting ge maakt. Mevrouw C. F. Schaap-Anker, lid van de Verkeerscommissie vroeg zich af hoe bedrijven aan de zuidzijde van het Havenpark het laad- cn losprobleem dat door de rijbaan versmalling ontstaat op moeten los sen. Als mogelijke oplossing voerde zij de aanleg van vluchthavens aan voor het laden en lossen. Tevens wees zij op de problemen voor het vracht vervoer die zij voorziet bij het Kraan plein als hier meer ruimte voor het terrasgebeuren komt. Dat bewoners van dit deel van Zierikzee ook nade len van de voorgestelde wijzigingen gaan ondervinden bracht de liberale fractievoorzitter J. Geleijnse naar vo ren. Hij schetste een contrast tussen een stukje leefbaarheid tegenover het verlies van het oude karakteristieke Zierikzee, met name daar waar mo derne materialen worden gebruikt om een zaak aan te passen. De vrees dat het verleden verkwan seld wordt voor een stukje leefbaar heid werd door stedebouwkundige Van Hezik ontkracht. Hij wees hier bij op de verdere procedure van dit initiatief. Het plan moet nog worden voorgelegd aan de Rijksmonumen tenzorg en andere betrokkenen, de - zogenaamde inspraakprocedure Wanneer dan het totale plan bespro ken is volgt de bespreking van de fa sering van dit plan plus de kosten die aan de herinrichting zijn verbonden. Kortom het ontwerpplan heeft nog een lange weg te gaan voordat met de uitvoer ervan kan worden gestart. Dit nummer bestaat uit 14 pagina's DREISCHOR - Dat de gemiddelde pompoen een behoorlijk gewicht kan krij gen is alom bekend. Wat minder duidelijk lijkt, is of de courgette eenjami lielid van de pompoenvrucht) bestempeld mag worden als groot, wanneer de ze een lengte van tachtig centimeter behaald heeft. Dat is de familie C. P. van der Velde in Dreischor overkomen. Ieder jaar zet deze familie enkele 'vreem de' vruchten in de tuin en deze keer is mevrouw Van de Velde de courgette ver geten te plukken. Het is een vrucht - niet gekruid tamelijk smakeloos - die bij een lengte van 20 centimeter voor consumptie geschikt is. Wie weet is er iemand, die de maximale lengte van de courgette kent. De wil is er, maar de centen niet OOSTERLAND - De VVV in Duiveland is niet in staat om een wezenlijke financiële bijdrage te leveren aan de promotie in het algemeen en de Stichting Promotie Schouwen-Duiveland in het bijzonder. Dat werd duide lijk tijdens de zeer matig bezochte ledenvergadering van de VVV in de Pleisterplaats te Oosterland. Voorzitter M. Overbeeke verklaarde dit tijdens een discussie over mar keting en promotiebeleid. De genoemde Stichting Promotie Schouwen-Duiveland moet nog wor den opgericht en is een voortvloeisel uit de commissie de Schouwse Kust. Het ligt in de bedoeling, dat alle ei- landelijke WV's aan de stichting gaan deelnemen en hiervoor allen een bijdrage geven. Overbeeke noem de een begroting voor het eerste jaar van 90.000 gulden en dat maakt het volgens hem voor de Duivelandse VVV erg moeilijk. Als dezelfde verdeelsleutel als bij de Streek-VVV wordt gehanteerd, ziet Overbeeke het helemaal niet zit ten. „Maar ik heb in de wandelgan gen een bedrag van 2500 gulden ge hoord voor Duiveland. Ook dat bedrag lijkt me moeilijk op te bren gen". Volgens Overbeeke, die wel het belang van de promotie wilde onder schrijven, zou dat bedrag van 2500 gulden mogelijk met andere vereni gingen (de middenstanders) van Dui veland opgebracht kunnen worden, maar concrete afspraken zijn er nog niet. Hij deelde de mening van één van de aanwezigen, dat het beschikbare geld in eerste instantie gebruikt Advertentie Zie advertentie elders in dit blad. De Duivelandse VVV heeft in de per soon van mevrouw G. van den Ouden een nieuwe voorzitter. Ook zij heeft de belangstelling van de leden voor vergaderingen bestempeld als 'be droevend'. moet worden voor plaatselijke acti viteiten. „Als je promotic moet be kostigen met geld, dat vervolgens niet meer beschikbaar is voor activi teiten, dan ben je verkeerd bezig", al dus een van de leden. Tijdens de ver gadering werd voorts nogccns gesteld, dat de vroegere Duiveland Dag de VVV alleen maar financiële problemen heeft opgeleverd cn dat heeft de organisatie voorzichtig ge maakt. Desondanks gaat het dc VVV nu weer goed in financieel opzicht. Onder de aanwezigen bevond zich VVV-dienstencoördinator Theun van Elsacker, die aan de hand van het on langs verschenen Marketing en pro motieplan 1988 het belang van een goede promotie benadrukte. Zo noemde hij voor Duiveland het mee doen aan collectieve advertentiecam pagnes; de vrije publiciteit door de provinciale VVV; het actief meewer ken aan de Deltaroute en het bezoe ken van beurzen. Centen Maar als antwoord kreeg Van El sacker van Overbeeke meteen te ho ren, dat de wil er wel is, maar de cen ten niet. Overbeeke werd tijdens de vergadering overigens gekozen tot penningmeester, terwijl mevrouw G. van den Ouden tot voorzitter werd benoemd. Zij maakte meteen van de gelegenheid gebruik om haar droeve- nis over de geringe belangstelling uit te spreken. „Hopelijk is er voor een kleine VW als in Duiveland nog vol doende perspectief voor de toe komst", sprak zei. Dat kleine werd tijdens de rond vraag nogeens geïllustreerd met het aantal bezoeken aan de informatie- post. In totaal 375 klanten brachten een bezoek aan het kantoortje en dat zijn er omgerekend drie per dag. Daarnaast zijn er slechts zo'n vijfen twintig telefoontjes binnengekomen. Deels is die beperkte benadering te wijten aan het feit, dat Duiveland veel vaste bezoekers kent. DREISCHOR - Twee personenau to's werden woensdag bij een aanrij ding zo zwaar beschadigd dat zij moesten worden weggesleept. Het on geval gebeurde om 12.20 uur op de kruising Blindeweg/Bellaerdweg te Dreischor. W. D. v. d. L. uit Brouwers haven zou geen voorrang hebben ver leend aan M. G. d. O. uit Zierikzee. Door de klap waarmee de aanrijding gepaard ging kwamen beide auto's in de sloot naast de weg terecht. De be schadigingen bevonden zich aan de voorzijde van de voertuigen. Er wa ren geen persoonlijke verwondingen. WA> U67 PÊ 8li.r Verwachting Deltagebied tot vrij dagavond: Veel bewolking Een volgende storing trekt over en veroorzaakt veel bewolking en enige tijd regen. De wind is overwegend matig, aanvankelijk west, later zuid west en in de avond opnieuw west. Middagtemperatuur 17 graden. Mini mumtemperatuur de komende nacht 14 graden. WEERSVOORUITZICHTEN Verwachting t/m maandag 21 sept.: Zaterdag; Perioden met zon Kans op neerslag; 40% Min.temp.: 10 graden Middagtemp.: 17 graden Windkracht: west 4 Zondag: Half tot zwaar bewolkt Kans op neerslag: 50% Min.temp.: 10 graden Middagtemp.: 17 graden Windkracht: zuidwest 4 Maandag: Af en toe zon Kans op neerslag: 20% Min.temp.: 12 graden Middagtemp.: 20 graden Windkracht: west 4 ZON- EN MAANSTANDEN 18 sept. Zon op 07.18, onder 19.49 Maan op 01.28, onder 18.41 Nieuwe Maan: 23 sept. (04.09) HET WEEKOVERZICHT DE BILT - Vrijdag is het half tot zwaar bewolkt en mogelijk valt er re gen. Ons land komt in de overgangszone te liggen van de warme lucht boven Zuid-Europa en de koudere ten noor den van ons. In Midden-Frankrijk ligt de middagtemperatuur rond 26 graden, terwijl het in Zuid-Noorwe- gen niet veel warmer wordt dan zo'n graad of 13. Wij zitten ongeveer in het midden met op vrijdag een middag temperatuur van 19 graden. Komende nacht daalt de temperatuur tot 14 graden. Het warme weer ten zuiden van ons wordt veroorzaakt door een hoge- drukgebied. Samen met een depres sie, waarvan de kern tussen IJsland en Schotland ligt, wordt bij ons een matige zuidwestenwind in stand ge houden. In het weekeinde krijgt het lagedrukgebied meer de overhand en komen de middagtemperaturen op een wat lager niveau, begin volgende week komt het hogedrukgebied weer wat opzetten en stijgen de middag- temperaturen tot waarden van iets boven de 20 graden. OUWERKERK - Woensdag vond op de kruising Zwaneburgseweg/Zuid Hogestraat te Ouwerkerk een aanrij ding plaats waarbij een personenau to en een bestelbusje aanzienlijk wer den beschadigd. Het ongeluk gebeurde om ongeveer 13.30 uur door dat H. A. B. d. V.-B. uit Ouwerkerk geen voorrang gegeven zou hebben aan het bestelbusje bestuurd door M. W. V. uit Zierikzee. Er waren geen persoonlijke verwondingen. ZIERIKZEE - Aan de onze kerheid over de toekomstige gebruikers van dc voormalige MirabcIIc aan dc Zierikzeese Schuithavcn is nu definitief een einde gekomen. Makelaar dij Korstenbroek heeft het pand verhuurd aan P. Gialcrni- os, die er een Grieks restau rant in begint. Naar verwach ting gaat dc zaak in november van dit jaar open. Dc Mirabel- Ie is indertijd door brand ver woest cn volledig herbouwd. Hierna volgde een lange perio de van leegstand cn dc verhuur van nu heeft hieraan een einde gemaakt. Geruchten als zou er mogelijk een nachtclub geves tigd worden zijn met de komst van het Grieks restaurant van dc baan.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 1