Plan Herinrichting centrum
is „voetganger-vriendelijk"
Een flinke courgette
Duivelandse VVV heeft geen
geld voor promotiestichting
—hikt.
uistantu
EEN NIEUW GELUID IN RENESSE!
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Auto's
zwaar
beschadigd
Botsing-
auto en
bestelbusje
Grieks
restaurant in
oude
Mirabelle
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
SOS Reconstructie Wielen Biljarten
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de De gemeente Westerschouwen gaat beginnen Twee keer nieuws op wielen vandaag; de nieu- De Bie klopt Smits in de eindstrijd bij het drie-
SOS-telefoondienst. (Pag. 2). aan de reconstructie van het Sluispad; mits de we Lada Samara 1.3 en de Peugeot 405. banden. (Pag. 7).
raad instemt. (Pag. 3). (Pag- 4).
DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1987
144ste jaargang Nr. 24202
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
Hij die geen geld heeft is arm, maar hij die niets dan
geld heeft is nog armer.
Crisson Swet Marden
Commissies verkeer en middenstand akkoord met grote
lijnen opzet
ZIERIKZEE - Het feit dat de binnenstad van Zierikzee
(Oude Haven, Kraanplein/Havenpark/Havenplein) vol
gens het ontwerpplan Herinrichting Centrumgebied
meer voetganger-vriendelijk wordt was voor de leden
van de commissies verkeer en middenstand reden om ja
te zeggen tegen de ideeën die in dit plan door de dienst
gemeentewerken van Zierikzee in overleg met het Rot
terdamse stedebouwkundig adviesbureau Van Hezik
Partners is opgesteld.
Hoewel in grote lijnen eens met de opzet van dit ontwerpplan weerhield het
de commissieleden niet om tijdens een gecombineerde vergadering in de
trouwzaal hier en daar toch enkele kanttekeningen te plaatsen bij de uitwer
king van de ideeën uit dit plan.
De plannen om van dit gedeelte van
Zierikzee een wat aantrekkelijker en
vooral ook voor voetgangers veiliger
gebied te maken zijn in eerste instan
tie naar voren gebracht in een rap
port Recreatief Winkelen dat in op
dracht van de Zierikzeese Onderne
mers Centrale door Kort en Verton
vorig jaar is opgesteld. Dit rapport
vormt in wezen de grondslag van het
plan dat ir V. van Hezik tijdens de ge
combineerde commissievergadering
aan de hand van een serie schetsen
nader toelichtte.
Voetgangers
In het plan wordt met name het ac
cent gelegd op het ontbreken van spe
cifieke voetgangersvoorzieningen.
Doordat veel particuliere stoepen
met hekken en hoogteverschillen
voor de wandelaar niet als voetpad
geschikt zijn moet die voetganger
min of meer noodgedwongen over de
rijbaan zijn weg vervolgen.
Ten einde iets aan die vaak onveili
ge verkeerssituatie te doen, waarbij
de wandelaar zich met gevaar voor ei
gen leven een weg baant tussen de ge
parkeerd staande auto's, schenkt dit
herinrichtingsplan relatief erg veel
aandacht aan een eigen voetgangers-
territorium door de aanleg van dui
delijk afgebakende voetgangersstro
ken. Het versterken van de mogelijk
heden voor de gebruiker van de be
nenwagen is dan ook aan te merken
als het belangrijkste kenmerk van
deze schets. Een zaak die door de
woordvoerders van alle fracties als
positief werd aangemerkt, ook al
werd er door hen hier en daar een kri
tische vraag cq kanttekening ge
plaatst bij de praktische uitvoering
Fysiek
Ten einde een duidelijke scheiding
tussen de verschillende weggebrui
kers te waarborgen moet het „wande
laarsdomein" duidelijk zichtbaar
van de rijbaan worden afgescheiden.
En wel met dien verstande dat die fy
sieke afscheiding geen geweld doet
aan het historische karakter van dit
hartje van Zierikzee.
Wat de richting van deze voetgan
gersgebieden aangaat wordt gedacht
om dit in oost-west richting te doen.
Daarbij moet de binnenstad ook voor
de automobilist bereikbaar blijven.
Het parkeren dient echter meer dan
nu het geval blijkt te zijn, te gebeuren
op plaatsen die als zodanig dienst
doen. Het Havenplein en de Oude Ha
ven behouden hun functie als par
keerterrein. Sterker nog, het Haven
plein krijgt er volgens het plan
twintig parkeerplaatsen bij. Verder
buigt het college zich momenteel over
een notitie over de voors en tegens
van het betaald parkeren, hetgeen
door D. van der Wekken (PvdA) werd
aangestipt als mogelijkeid om lang-
parkeren tegen te gaan. Verder mag
ook het veelzijdige karakter (kermis,
weekmarkt, taptoe en dergelijke) van
het Havenplein niet worden aange
tast en verdient het aanbeveling om
van de bomenrij langs de Oude Ha
ven, Havenpark en Havenplein een
meer samenhangend geheel, een
ruimtelijke eenheid, te maken ten
einde de oost-west structuur, die met
name begin 19e eeuw zo duidelijk
zichtbaar was. meer te accentueren.
Aanpassing-en
Ten einde de drie componenten;
historische eenheid, veiligheid voet
gangers en bereikbaarheid voor het
gemotoriseerd verkeer tot een samen
hangend geheel te smeden wordt in
het ontwerpplan gepleit voor de aan
leg van een speciale voetgangerszone
op het Havenplein, Havenpark en
Kraanplein. Deze paden zouden pal
langs de stoepen komen te liggen. De
breedte ervan moet afhangen van de
ruimte die overblijft na het versmal
len van de rijbaan tot vier meter.
Loopzone
Aan de noordzijde van het Haven
park is gedacht aan een uitbreiding
van de huidige loopstrook tot circa
twee meter. De loopstrook zou als
verbinding tussen vijver en muziek
tent dienst kunnen doen. Wanneer de
ideeën zoals in het plan vermeld
gestalte krijgen kan de wandelaar
binnen afzienbare tijd een ommetje
langs de waterkant van de Oude Ha
ven (noordelijke kade) maken met
een lengte van circa 75 meter. Dit is te
realiseren door de auto's meer naar
het rijweggedeelte te laten parkeren.
Dit wandelpad zou aan moeten slui
ten op het voetgangersgebied aan de
noordzijde van het Havenpark.
Aangenaam
Kortom, door het versmallen van
de rijbaan tot vier meter (ter bevorde
ring van het eenrichtingverkeer) en
het eveneens versmallen van de drie
noord-zuid verbindingen wordt het
voor de voetganger heel wat aangena
mer om van de Noord- of Zuidhaven
poort naar de Mol of Appelmarkt te
kuieren.
Een ander gevolg van het verbreden
van de voetgangerszone is dat het mo
gelijk wordt om de terrasjes op de
hoek van de Visstraat wat uit te brei
den tot 3,50 meter. Voor de voetgan
gers resteert dan een „straatje" van 2
meter.
Reacties
In eerste instantie toonden de leden
van beide commissies zich positief
over de in het plan voorgestelde
maatregelen. Met name het feit dat
het voor de wandelaar veiliger toeven
wordt werd door alle fracties als een
goede zaak aangevoerd. Voorzitter A.
P. den Reijer wees erop dat de inhoud
van deze herinrichtingsschets in gro
te mate overeen kwam met hetgeen in
het plan Verton reeds eerder was ge
steld. Ook PvdA-vertegenwoordiger
D. van der Wekken wees erop dat zijn
fractie reeds een jaar of wat terug
meer ruimte en veiligheid voor de
wandelaar in dit gebied had bepleit.
W. F. Sprengelmeyer (RU) vroeg
zich af of een en ander zonder betaald
parkeren wel haalbaar zou zijn. Bur
gemeester mr J. J. P M. Asselbergs
verzocht op dit moment het hete
hangijzer van het betaald parkeren te
laten rusten in verband met de noti
tie over dit item die het college mo
menteel opstelt.
Hoewel positief in hun oordeel
werd er hier en daar toch een vraagte
ken of een kritische kanttekening bij
de voorgestelde herinrichting ge
maakt. Mevrouw C. F. Schaap-Anker,
lid van de Verkeerscommissie vroeg
zich af hoe bedrijven aan de zuidzijde
van het Havenpark het laad- cn
losprobleem dat door de rijbaan
versmalling ontstaat op moeten los
sen. Als mogelijke oplossing voerde
zij de aanleg van vluchthavens aan
voor het laden en lossen. Tevens wees
zij op de problemen voor het vracht
vervoer die zij voorziet bij het Kraan
plein als hier meer ruimte voor het
terrasgebeuren komt. Dat bewoners
van dit deel van Zierikzee ook nade
len van de voorgestelde wijzigingen
gaan ondervinden bracht de liberale
fractievoorzitter J. Geleijnse naar vo
ren. Hij schetste een contrast tussen
een stukje leefbaarheid tegenover het
verlies van het oude karakteristieke
Zierikzee, met name daar waar mo
derne materialen worden gebruikt
om een zaak aan te passen.
De vrees dat het verleden verkwan
seld wordt voor een stukje leefbaar
heid werd door stedebouwkundige
Van Hezik ontkracht. Hij wees hier
bij op de verdere procedure van dit
initiatief. Het plan moet nog worden
voorgelegd aan de Rijksmonumen
tenzorg en andere betrokkenen, de
- zogenaamde inspraakprocedure
Wanneer dan het totale plan bespro
ken is volgt de bespreking van de fa
sering van dit plan plus de kosten die
aan de herinrichting zijn verbonden.
Kortom het ontwerpplan heeft nog
een lange weg te gaan voordat met de
uitvoer ervan kan worden gestart.
Dit nummer bestaat uit 14 pagina's
DREISCHOR - Dat de gemiddelde pompoen een behoorlijk gewicht kan krij
gen is alom bekend. Wat minder duidelijk lijkt, is of de courgette eenjami
lielid van de pompoenvrucht) bestempeld mag worden als groot, wanneer de
ze een lengte van tachtig centimeter behaald heeft. Dat is de familie C. P. van
der Velde in Dreischor overkomen. Ieder jaar zet deze familie enkele 'vreem
de' vruchten in de tuin en deze keer is mevrouw Van de Velde de courgette ver
geten te plukken. Het is een vrucht - niet gekruid tamelijk smakeloos - die
bij een lengte van 20 centimeter voor consumptie geschikt is. Wie weet is er
iemand, die de maximale lengte van de courgette kent.
De wil is er, maar de centen niet
OOSTERLAND - De VVV in Duiveland is niet in staat
om een wezenlijke financiële bijdrage te leveren aan de
promotie in het algemeen en de Stichting Promotie
Schouwen-Duiveland in het bijzonder. Dat werd duide
lijk tijdens de zeer matig bezochte ledenvergadering van
de VVV in de Pleisterplaats te Oosterland. Voorzitter M.
Overbeeke verklaarde dit tijdens een discussie over mar
keting en promotiebeleid.
De genoemde Stichting Promotie
Schouwen-Duiveland moet nog wor
den opgericht en is een voortvloeisel
uit de commissie de Schouwse Kust.
Het ligt in de bedoeling, dat alle ei-
landelijke WV's aan de stichting
gaan deelnemen en hiervoor allen
een bijdrage geven. Overbeeke noem
de een begroting voor het eerste jaar
van 90.000 gulden en dat maakt het
volgens hem voor de Duivelandse
VVV erg moeilijk.
Als dezelfde verdeelsleutel als bij
de Streek-VVV wordt gehanteerd,
ziet Overbeeke het helemaal niet zit
ten. „Maar ik heb in de wandelgan
gen een bedrag van 2500 gulden ge
hoord voor Duiveland. Ook dat
bedrag lijkt me moeilijk op te bren
gen". Volgens Overbeeke, die wel het
belang van de promotie wilde onder
schrijven, zou dat bedrag van 2500
gulden mogelijk met andere vereni
gingen (de middenstanders) van Dui
veland opgebracht kunnen worden,
maar concrete afspraken zijn er nog
niet.
Hij deelde de mening van één van
de aanwezigen, dat het beschikbare
geld in eerste instantie gebruikt
Advertentie
Zie advertentie elders in dit blad.
De Duivelandse VVV heeft in de per
soon van mevrouw G. van den Ouden
een nieuwe voorzitter. Ook zij heeft
de belangstelling van de leden voor
vergaderingen bestempeld als 'be
droevend'.
moet worden voor plaatselijke acti
viteiten. „Als je promotic moet be
kostigen met geld, dat vervolgens
niet meer beschikbaar is voor activi
teiten, dan ben je verkeerd bezig", al
dus een van de leden. Tijdens de ver
gadering werd voorts nogccns
gesteld, dat de vroegere Duiveland
Dag de VVV alleen maar financiële
problemen heeft opgeleverd cn dat
heeft de organisatie voorzichtig ge
maakt. Desondanks gaat het dc VVV
nu weer goed in financieel opzicht.
Onder de aanwezigen bevond zich
VVV-dienstencoördinator Theun van
Elsacker, die aan de hand van het on
langs verschenen Marketing en pro
motieplan 1988 het belang van een
goede promotie benadrukte. Zo
noemde hij voor Duiveland het mee
doen aan collectieve advertentiecam
pagnes; de vrije publiciteit door de
provinciale VVV; het actief meewer
ken aan de Deltaroute en het bezoe
ken van beurzen.
Centen
Maar als antwoord kreeg Van El
sacker van Overbeeke meteen te ho
ren, dat de wil er wel is, maar de cen
ten niet. Overbeeke werd tijdens de
vergadering overigens gekozen tot
penningmeester, terwijl mevrouw G.
van den Ouden tot voorzitter werd
benoemd. Zij maakte meteen van de
gelegenheid gebruik om haar droeve-
nis over de geringe belangstelling uit
te spreken. „Hopelijk is er voor een
kleine VW als in Duiveland nog vol
doende perspectief voor de toe
komst", sprak zei.
Dat kleine werd tijdens de rond
vraag nogeens geïllustreerd met het
aantal bezoeken aan de informatie-
post. In totaal 375 klanten brachten
een bezoek aan het kantoortje en dat
zijn er omgerekend drie per dag.
Daarnaast zijn er slechts zo'n vijfen
twintig telefoontjes binnengekomen.
Deels is die beperkte benadering te
wijten aan het feit, dat Duiveland
veel vaste bezoekers kent.
DREISCHOR - Twee personenau
to's werden woensdag bij een aanrij
ding zo zwaar beschadigd dat zij
moesten worden weggesleept. Het on
geval gebeurde om 12.20 uur op de
kruising Blindeweg/Bellaerdweg te
Dreischor. W. D. v. d. L. uit Brouwers
haven zou geen voorrang hebben ver
leend aan M. G. d. O. uit Zierikzee.
Door de klap waarmee de aanrijding
gepaard ging kwamen beide auto's in
de sloot naast de weg terecht. De be
schadigingen bevonden zich aan de
voorzijde van de voertuigen. Er wa
ren geen persoonlijke verwondingen.
WA>
U67
PÊ
8li.r
Verwachting Deltagebied tot vrij
dagavond:
Veel bewolking
Een volgende storing trekt over en
veroorzaakt veel bewolking en enige
tijd regen. De wind is overwegend
matig, aanvankelijk west, later zuid
west en in de avond opnieuw west.
Middagtemperatuur 17 graden. Mini
mumtemperatuur de komende nacht
14 graden.
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m maandag 21 sept.:
Zaterdag; Perioden met zon
Kans op neerslag; 40%
Min.temp.: 10 graden
Middagtemp.: 17 graden
Windkracht: west 4
Zondag: Half tot zwaar bewolkt
Kans op neerslag: 50%
Min.temp.: 10 graden
Middagtemp.: 17 graden
Windkracht: zuidwest 4
Maandag: Af en toe zon
Kans op neerslag: 20%
Min.temp.: 12 graden
Middagtemp.: 20 graden
Windkracht: west 4
ZON- EN MAANSTANDEN
18 sept. Zon op 07.18, onder 19.49
Maan op 01.28, onder 18.41
Nieuwe Maan: 23 sept. (04.09)
HET WEEKOVERZICHT
DE BILT - Vrijdag is het half tot
zwaar bewolkt en mogelijk valt er re
gen.
Ons land komt in de overgangszone
te liggen van de warme lucht boven
Zuid-Europa en de koudere ten noor
den van ons. In Midden-Frankrijk
ligt de middagtemperatuur rond 26
graden, terwijl het in Zuid-Noorwe-
gen niet veel warmer wordt dan zo'n
graad of 13. Wij zitten ongeveer in het
midden met op vrijdag een middag
temperatuur van 19 graden. Komende
nacht daalt de temperatuur tot 14
graden.
Het warme weer ten zuiden van ons
wordt veroorzaakt door een hoge-
drukgebied. Samen met een depres
sie, waarvan de kern tussen IJsland
en Schotland ligt, wordt bij ons een
matige zuidwestenwind in stand ge
houden. In het weekeinde krijgt het
lagedrukgebied meer de overhand en
komen de middagtemperaturen op
een wat lager niveau, begin volgende
week komt het hogedrukgebied weer
wat opzetten en stijgen de middag-
temperaturen tot waarden van iets
boven de 20 graden.
OUWERKERK - Woensdag vond op
de kruising Zwaneburgseweg/Zuid
Hogestraat te Ouwerkerk een aanrij
ding plaats waarbij een personenau
to en een bestelbusje aanzienlijk wer
den beschadigd. Het ongeluk
gebeurde om ongeveer 13.30 uur door
dat H. A. B. d. V.-B. uit Ouwerkerk
geen voorrang gegeven zou hebben
aan het bestelbusje bestuurd door M.
W. V. uit Zierikzee. Er waren geen
persoonlijke verwondingen.
ZIERIKZEE - Aan de onze
kerheid over de toekomstige
gebruikers van dc voormalige
MirabcIIc aan dc Zierikzeese
Schuithavcn is nu definitief
een einde gekomen. Makelaar
dij Korstenbroek heeft het
pand verhuurd aan P. Gialcrni-
os, die er een Grieks restau
rant in begint. Naar verwach
ting gaat dc zaak in november
van dit jaar open. Dc Mirabel-
Ie is indertijd door brand ver
woest cn volledig herbouwd.
Hierna volgde een lange perio
de van leegstand cn dc verhuur
van nu heeft hieraan een einde
gemaakt. Geruchten als zou er
mogelijk een nachtclub geves
tigd worden zijn met de komst
van het Grieks restaurant van
dc baan.