Eerste reacties
op troonrede
ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 15 september 1987 Nr. 24201
5
De troonrede
Leden der Staten-Generaal,
Dat ik vandaag in uw midden kan zijn, stemt mij
dankbaar. Tijdens mijn ziekte heb ik vele blijken van
medeleven en vele goede wensen ontvangen uit alle
delen van het koninkrijk. Graag maak ik van deze
gelegenheid gebruik om hiervoor mijn bijzonder
hartelijke dank uit te spreken.
In deze jaren is de vraag aan de orde hoe de
samenleving zich verder moet ontwikkelen. Bij alle
voorspoed zijn er ook gevoelens van bedreiging,
vervreemding en onzekerheid. Het is niet gemakkelijk
op vragen naar de richting van maatschappelijke
ontwikkelingen een simpel en duidelijk antwoord te
geven. Zeker niet als men recht wil doen aan de
pluriformiteit die allerwegen in ons land als
waardevol wordt ervaren. Niettemin, de regering moet
keuzen maken. De kern van het regeringsbeleid wordt
gevormd door:
- rechtshandhaving, opdat de burger zich beschermd
weet door wetten en opdat wetsovertredingen op tal
van terreinen worden teruggedrongen;
- meer vertrouwen op de ontplooiing van de burger en
van de maatschappelijke verbanden;
- voortgaan met een driesporenbeleid, gericht op
werkgelegenheid, economische groei en soberheid in 's
rijks financiën;
- bevorderen van gerechtigheid, vrede en veiligheid,
ook over de grenzen heen.
Bij dit alles wil de regering haar
beleid enten op solidariteit,
tolerantie en verantwoordelijkheid.
De basis voor een doeltreffend
overheidsoptreden moet in een
rechtsstaat als de onze gelegen zijn
in de wet. Regelgeving dient aan te
sluiten bij het rechtsbewustzijn
voor brede lagen van de bevolking;
zij behoort goed uitvoerbaar te zijn.
De wet mag geen onevenredige last
leggen op bestuur en rechtspraak en
moet gehandhaafd kunnen worden
door middel van het strafrecht en
andefe sancties, verbetering van de
kwaliteit van de wetgeving is
noodzakelijk. Door de instelling
van een toetsingscommissie onder
leiding van een
regeringscommissaris wordt
daaraan een nieuwe impuls
gegeven. Voor het waarborgen van
de rechten van de burger zijn
bescherming van de samenleving
tegen criminaliteit, en hulp aan
slachtoffers essentieel. De in het
beleidsplan „Samenleving en
criminaliteit" ontwikkelde visies
op de beteugeling van veel
voorkomende criminaliteit en de
bestrijding van de zware misdaad
moeten in het komende jaar
merkbaar resultaten gaan
opleveren. Vandaag wordt u de
tweede voortgangsrapportage
voorgelegd. Bij de voorgenomen
bezuinigingen op de
overheidsuitgaven worden de
organen belast met
rechtshandhaving en de politie
geheel ontzien. Tëneinde haar taak
beter te kunnen vervullen, staat de
politie wel voor de noodzaak van
een aanzienlijke herschikking van
middelen. Rechtsbescherming is
belangrijk. De werklast van de
Raad van State op dit punt is echter
te veel toegenomen. Daarom zullen
u voorstellen bereiken tot
gedecentraliseerde berechting van
administratieve geschillen.
In verband met vragen rond het
levenseinde en sterven en de steeds
verder gaande ontwikkeling van de
medische wetenschap en de
geneeskunde, zal u met betrekking
tot euthanasie een voorstel
bereiken.
Discriminatie
De bescherming tegen discriminatie
zal worden verbeterd door een
aanpassing van het Wetboek van
Strafrecht en door een voorstel van
een algemene wet gelijke
behandeling, die nadere uitwerking
geeft aan artikel 1 van de grondwet.
Onlangs is een advies uitgebracht
terzake van wetten voor
oorlogsgetroffenen. De regering zal -
overigens zonder
bezuinigingsoogmerk - bezien welke
onderdelen van dit advies ter wille
van de rechtszekerheid en in het
belang van een goede bestuurlijke
praktijk overgenomen kunnen
worden.
Kwam in de vorige kabinetsperiode
een vernieuwd stelsel van sociale
zekerheid tot stand, in deze periode
moet het fundament gelegd worden
voor een vernieuwde aanpak van de
volksgezondheid. Daarbij zal zo
veel mogelijk gebruik worden
gemaakt van de commissie-Dekker.
Op het terrein van de
arbeidsvoorziening zijn bij de Raad
van State voorstellen voor een
nieuwe opzet aanhangig gemaakt.
Overheid en organisaties van
werknemers en werkgevers delen
daarin de verantwoordelijkheid. Zo
wordt ook op dit terrein de rol van
de overheid scherper afgebakend.
Dat is ook nodig op andere
terreinen. Niet alleen om
budgettaire redenen, maar ook
omdat veel regelingen in hun
werking negatieve bij-effecten
hebben. Vaak gehoorde bezwaren
zijn oneigenlijk gebruik,
verstarring, bureaucratisering en
problemen bij de controle. Dit alles
leidt tot de noodzaak van soberheid
en doelmatigheid bij subsidiëring
en in de wet- en regelgeving.
De onderlinge afstemming van
taken en heldere financiële
afspraken tussen rijk, provincie en
gemeenten zijn ook belangrijk voor
de kwaliteit van het bestuur.
Daarom zijn bestuursakkoorden
gesloten. Deze dwingen de
verschillende overheden bij de
onvermijdelijke herbezinning op tal
van regelingen, zorgvuldig met
elkaar om te gaan.
Het opkomen voor het zwakke en
waardevolle zal door overheid en
samenleving moeten gebeuren. De
regering wil meer ruimte scheppen
voor initiatieven van burgers en
maatschappelijke organisaties.
Onderlinge hulpverlening komt
aldus tot ontwikkeling en zal naast
het professionele werk nog verder
aan betekenis moeten winnen. De
fiscale tegemoetkoming voor het
vrijwilligerswerk is een positief
signaal voor nieuwe initiatieven van
vrijwillig hulpbetoon op allerlei
plaatsen in onze samenleving.
Onze economie heeft de afgelopen
drie jaar een hechter fundament
gekregen. Het driesporenbeleid
werpt vruchten af. Investeringen en
werkgelegenheid zijn sterk
toegenomen, ook al is de
werkloosheid nog steeds duidelijk
te hoog. Met aller inzet moet het
mogelijk zijn aan de opgaande
lijnen vast te houden. Vorig jaar
zijn met werknemers en werkgevers
afspraken gemaakt om samen de
werkloosheid verder terug te
dringen.
Met de beleidsvoornemens voor
1988 wordt getracht een
verantwoorde basis te leggen voor
een gezamenlijke inspanning van
overheid en sociale partners, gericht
op versterking van economie en
werkgelegenheid op langere
termijn. Daarom blijft de nadruk
liggen op het zo laag mogelijk
houden van de arbeidskosten, op
het stimuleren van technologische
vernieuwingen, op het zo veel
mogelijk scholen en op het
versterken van de infrastructuur.
Dit alles onder de onmisbare
randvoorwaarde dat het
financieringstekort moet blijven
dalen. Blijvend herstel van de
economie is alleen mogelijk als de
overheid minder schulden maakt en
als de collectieve-lastendruk daalt.
Aan beide voorwaarden wordt
volgend jaar voldaan. Toch dreigen
de rijksuitgaven in hun totaliteit
nog steeds te stijgen. Om dat te
compenseren stelt de regering
bezuinigingen voor, vooral daar
waar de uitgaven het snelst
toenemen. De overheid behoort
immers de omvang van haar
uitgaven scherp in het oog te
houden. Omdat onvoorziene
uitgavenoverschrijdingen een
bedreiging vormen voor bestendig
beleid, acht de regering het
noodzakelijk zich dit najaar verder
te beraden over concrete versterking
van de begrotingsdiscipline.
De hoogte van de arbeidskosten, zo
sterk bepaald door belastingen en
premies over het loon, heeft nog
steeds een belemmerende invloed
op de groei van de
werkgelegenheid. De regering
tracht die negatieve invloeden zo
beperkt mogelijk te houden door
het scherp vaststellen van sociale
premies en belastingtarieven. Waar
mogelijk worden deze verminderd.
De hogere belastinginkomsten weer
voor hogere uitgaven gebruiken zou
niet de goede weg zijn. De verlaging
van de loon- en inkomstenbelasting,
waarvoor de regering heeft gekozen,
is broodnodig om de arbeidskosten
zo laag mogelijk te houden.
De financiële ruimte voor het
overheidspersoneel is ten opzichte
van de aanvankelijke voornemens
enigszins vergroot, ook om extra
werk bij de overheid te kunnen
scheppen en enige
inkomensverbetering mogelijk te
maken, daar waar de afstand tot
het bedrijfsleven te groot dreigt te
worden.
Verhoging
Voor mensen met het minimumloon
en uitkeringsgerechtigden is een
verhoging van de vakantietoeslag
van 7,5 procent naar 8 procent
voorzien, voorgesteld wordt de
kinderbijslag te verhogen.
Dit alles moet ertoe leiden dat
behoud van koopkracht ook zonder
loonsverhoging tot de reële
mogelijkheden behoort. Dat dient
de werkgelegenheid en hierdoor
krijgen zo veel mogelijk mensen
kans op inkomen uit werk.
Met ditzelfde doel voor ogen heeft
de regering zich gebogen over de
hoogte van het minimumloon. Na
rijp beraad is besloten geen gevolg
te geven aan een advies van de
meerderheid van de Sociaal-
Economische Raad om het wettelijk
minimumloon over de hele linie te
verlagen. Wel wordt voorgesteld het
wettelijk minimumloon tot 18 jaar
af te schaffen en dat voor een 23-
jarige te verlagen tot dat voor een
22-jarige. Met deze maatregel hoopt
de regering een bijdrage te leveren
aan het terugdringen van de hoge
werkloosheid onder met name
jongere werklozen met een laag
opleidingsniveau.
Bevordering van werkgelegenheid is
zeker niet alleen een zaak van
matiging van arbeidskosten. Ook de
technologische vernieuwing is van
groot belang.
De toepassing van technologische
kennis in het midden- en
kleinbedrijf zal worden bevorderd
door de oprichting van regionale
innovatiecentra. De technologische
veranderingen stellen hoge eisen
aan kennis en vaardigheden van de
beroepsbevolking. Scholing,
vorming, het opdoen van
werkervaring en later ook
bijscholing, zijn van beslissende
betekenis voor werkgelegenheid en
economische groei. De daarop
gerichte inspanningen worden nu in
samenwerking met werknemers en
werkgevers sterk opgevoerd.
minderheden is onrustbarend hoog.
Daarom is een beleidsplan
„Etnische minderheden bij de
overheid" ontwikkeld, maar ook de
sociale partners zullen een bijdrage
aan het verlichten van de
werkloosheid van deze kansarme
groep moeten leveren.
Ook in de onderwijswereld wordt
steeds meer aandacht gegeven aan
de bestrijding van de werkloosheid.
Het overleg in de Stichting van de
Arbeid met betrekking tot de
inspanningen voor de scholing van
jongeren en volwassenen heeft al
veel tot stand gebracht. Het
benutten van de aanwezige
onderwijsvoorzieningen en -
ervaring zal worden bevorderd. Het
vormen van nieuwe sectorscholen in
het middelbaar beroepsonderwijs
draagt daartoe bij.
In het onderwijs zelf wil de
regering enkele duizenden nieuwe
banen voor jonge leerkrachten
mogelijk maken. Mede gelet op het
probleem van de vergrijzing van het
onderwijspersoneel is
taakverlichting voor oudere
leerkrachten voor dat doel een goed
middel. In de vorming en opleiding
van de jeugd is een evenwichtig
fundament van kennis en kunde
onmisbaar. De invoering van de
basisvorming in het voortgezet
onderwijs zorgt voor zo'n
fundament voor elke leerling. Nog
dit jaar zal de regering het
wetsvoorstel indienen. De eigen
bijdrage voor de verschillende
vormen van hoger onderwijs wordt
gelijkgetrokken. Daarnaast wordt
een hoger collegegeld voorgesteld
voor de student die de verblijfsduur
van 6 jaar in het hoger onderwijs
overschrijft. Door deze twee
maatregelen te zamen kan het
collegegeld in het wetenschappelijk
onderwijs iets omlaag.
De wetenschap ontplooit zich
dynamisch. Dit houdt kansen en
Hoewel deze inspanningen vooral
vanuit bedrijven en bedrijfstakken
zelf moeten plaatsvinden, zal ook
de regering daaraan een grotere
bijdrage leveren.
Het accent op scholing en op een
individuele benadering van
werklozen is nodig, omdat nog
steeds te veel mensen de drempel
naar bedrijf en instelling niet
overkomen, met gerichte
programma's moeten meer mensen
aan het werk komen. In die zin gaat
het niet om banenplannen, maar om
het scholen en het aan werkervaring
helpen van diegenen die nu buiten
blijven staan. Een voorbeeld van
gerichte benadering is ook het
jèugdwerkgarantieplan. Dit plan,
dat samen met de gemeente wordt
uitgevoerd, moet waarborgen dat
jongeren hoe dan ook aan de slag
gaan en niet aan langdurige
werkloosheid gewend raken.
Herverdeling van werk blijft
belangrijk, maar deeltijdbanen,
ploegendiensten en flexibele
arbeidsroosters kunnen ertoe leiden
dat meer mensen werk vinden. Ook
vervroegde uittreding en flexibele
pensionering geven aan meer
jongeren eerder een kans. Met het
oog op de emancipatie moet de
werkgelegenheid voor vrouwen en
de groei van deelname van meisjes
aan het beroepsonderwijs extra
aandacht krijgen. Bij de overheid
wordt voorgesteld de VUT-
gerechtigde leeftijd tijdelijk met
een jaar te verlagen, het aantal
deeltijdbanen te laten toenemen en
de scholingsinspanningen te
vergroten. Eerder goedgekeurde,
maar niet opgeroepen
dienstplichtigen, van wie een aantal
nu werkloos is, krijgen de kans
alsnog te gaan dienen. Dat geeft de
mogelijkheid aan anderen vaker
uitstel voor scholing en studie te
geven.
De werkloosheid onder etnische
risico's in. In het geding zijn niet
alleen de technische en economische
mogelijkheden, maar ook hun
betekenis voor de normen en
waarden in onze samenleving. In de
nieuwe schets van het
wetenschapsbeleid voor de toekomst
zal daaraan nader aandacht worden
besteed.
Het milieu in ons land wordt
ondanks alle inspanning nog steeds
van vele kanten bedreigd, en
verslechtert zelfs in sommige
opzichten. Om de kwaliteit van het
milieu te beschermen en te
verbeteren wil de regering de
samenwerking met de
maatschappelijke sectoren
intensiveren. In een nationaal
milieu beleidsplan zal de lange-
termijn-visie worden opgenomen.
Om de verzuring tegen te gaan is
het noodzakelijk nog dit najaar
verder gaande maatregelen te
overwegen. Met de sanering van
vervuilde waterbodems wordt een
aanvang gemaakt. Natuur,
landschap en openluchtrecreatie
kunnen het niet stellen zonder
schoon water, schone lucht, een
schone bodem. Maar zuivere
hulpbronnen zijn ook onontbeerlijk
voor de continuïteit van de
agrarische bedrijvigheid in ons
land. De mestproblematiek heeft
nog eens duidelijk gemaakt dat
zorgvuldig natuur- en milieubeheer
een basisvoorwaarde is voor een
goede ontwikkeling van het
landelijke gebied. Met het oog
hierop zal het natuurbeleidsplan
worden uitgebracht.
In een nota „Volkshuisvesting in de
jaren 90" zullen beleidsvoornemens
worden gepresenteerd met
betrekking tot de inhoud en de
organisatie van de volkshuisvesting.
Vooral de verdeling van
verantwoordelijkheden tussen het
rijk en andere overheden, tussen
maatschappelijke organisaties en de
marktsector, zal daarin aandacht
krijgen. Rond de jaarwisseling zal
de vierde nota over de ruimtelijke
ordening verschijnen. Deze zal zich
richten op de verbetering van de
ruimtelijke kwaliteit van ons land
en zal in het bijzonder aandacht
geven aan de ontwikkeling van de
marktsector.
Files
Op tal van plaatsen, met name in
de randstad, ontstaan meermalen
per dag files. Dat is een bron van
ergernis en ook nadelig voor de
positie van ons land in het
internationale vervoer. Het is zaak
de verkeers- en vervoersproblemen
met een reeks samenhangende
maatregelen aan te pakken. Met
provincies en gemeenten is voor de
randstad een mobiliteits-scenario
ontwikkeld. Over deze
problematiek worden in het najaar
besluiten genomen. Wel heeft het
kabinet reeds besloten in te
stemmen met de aanleg van vier
verkeerstunnels, die particulier
gefinancierd zullen worden.
Knelpunten
Ook de knelpunten in het
telecommunicatieverkeer als gevolg
van de snel toegenomen vraag
worden aangepakt. De PTT zal
daartoe haar investerings
programma versnellen.
De Europese Gemeenschap staat in
de komende periode voor enkele
belangrijke, maar ook moeilijke,
beslissingen, met name op het
gebied van de landbouw en de
financiering. Gezien het vitale
belang van ons land bij het herstel
van het evenwicht op de
landbouwmarkten en bij een zich
verder gezond ontwikkelende
gemeenschap, zal de regering zich
tot het uiterste inspannen om in het
overleg met de andere lidstaten tot
verantwoorde oplossingen te
komen. Dat is ook nodig in het
belang van de mensen die werken
in landbouw en visserij en die
geconfronteerd worden met
onzekerheden als gevolg van de
noodzakelijke beheersing van de
produktie.
Een positieve ontwikkeling is dat in
de Sowjet Unie, alsmede in enkele
Oosteuropese landen, hervormingen
worden ondernomen. Hiervan kan
een gunstige invloed uitgaan op de
Oost-West-betrekkingen. Er is nu
uitzicht ontstaan op een historische
ommekeer in de wapenwedloop, die
enkele jaren geleden nog voor
onmogelijk werd gehouden.
Complete categorieën
wapensystemen komen in
aanmerking om te worden
afgeschaft, waaronder ook de voor
plaatsing in ons land bestemde,
middellange-afstandsraketten. De
grote overmacht van het
Warschaupact op het gebied van de
conventionele bewapening stelt
overigens grenzen aan de
mogelijkheden voor nucleaire
ontwapening en onderstreept het
belang van beheersing van
conventionele wapens. Een zekere
reële groei van de defensie uitgaven
blijft nodig. Daarmee moet, in
samenhang met een verbetering van
de organisatie, onze defensie aan
kwaliteit kunnen winnen. Aan de
West-Europese Unie komt een
belangrijke rol toe bij het
definiëren van wat binnen het
Atlantisch bondgenootschap
specifiek van belang is voor de
Europese veiligheid en bij het
harmoniseren van standpunten
daarover. Nederland zet zich als
voorzitter daarvoor in.
Zeer ernstig is de situatie rond de
Golf. De oorlog tussen Iran en Irak
gaat nog altijd voort, ondanks de
dringende oproep tot beëindiging
van de gewapende strijd, die
uitging van de Veiligheidsraad. De
regering acht verzekering van het
recht van vrije scheepvaart in de
Golf van vitaal belang en wil
daaraan met andere West-Europese
landen een concrete bijdrage
leveren. Uiteraard zal de veiligheid
van de bemanning van de daarbij
betrokken mijnenjagers zo goed
mogelijk worden gewaarborgd.
Met voldoening stelt de regering
vast dat het belang van de
eerbiediging van mensenrechten en
de waarde van de democratie in
steeds meer landen wordt
onderkend. Door extra
hulpinspanningen in het kader van
de ontwikkelingssamenwerking wil
de regering jonge democratieën
ondersteunen. De Noord-Zuid-
dialoog komt geleidelijk weer tot
leven. Tijdens de onlangs gehouden
conferentie over handel en
ontwikkeling is confrontatie
achterwege gebleven en is met
succes gezocht naar een beleid op
basis van gemeenschappelijkheid.
Het gaat erom deze trend te
versterken, onder meer bij het
overleg over de vrijmaking van de
wereldhandel.
Aandacht
De regering volgt met grote
aandacht de ontwikkelingen in
Suriname en hoopt dat het komende
referendum over de ontwerp-
grondwet en de algemene
verkiezingen het Surinaamse volk
in staat zullen stellen in vrijheid
aan een democratisch Suriname
opnieuw gestalte te geven. Daarna
kan een begin worden gemaakt met
de normalisering van de
betrekkingen.
De Nederlandse Antillen worden
geconfronteerd met aanzienlijke
financieel-economische problemen.
Op Aruba gaat het geleidelijk beter.
Binnen het kader van de
beschikbaar gestelde middelen 2al
worden getracht het.eigen
herstelbeleid van beide landen
zoveel mogelijk aan te vullen en te
ondersteunen.
Leden van de Staten-Generaal,
In een pluriforme samenleving
vraagt herkenbaar beleid om
intensief overleg en
besluitvaardigheid. Op u,
volksvertegenwoordigers, rust een
zware verantwoordelijkheid bij de
vele taken die u zijn toevertrouwd.
Van harte wens ik u toe dat Gods
zegen op uw werk rust.
DEN HAAG - Dit zijn geen bezuini
gingen, dit is pure kaaislag voor
sommige sectoren van de zorg- en
dienstverlening. Dit stelt bestuurder
A. Bal van de cfo, de christelijke
bond voor overheidspersoneel en
Trendvolgers, in een reactie op plan
nen voor de zorgzame sameleving,
die minister Brinkman en staatsse
cretaris Dees van welzijn, volksge
zondheid en cultuur voor het komen
de begrotingsjaar hebben
ontwikkeld. Het afbraakbeleid gaat
door en tal van goed functionerende
voorzieningen worden weggesa
neerd, aldus Bal. De CFO acht dit on
verantwoord en roept op tot verzet.
De Marechausseevereniging is
uitermate verbaasd dat in de toelich
ting op de defensiebegroting geen be
leidsplan Koninklijke Marechaussee
is aangekondigd terwijl dit plan al
voor de zomer van 1985 het parlement
zou worden aangeboden. De aankon
diging in de toelichting over mogelij
ke verschuivingen van de grensbewa-
kingstaak tussen de Douane en
Marechaussee doet de onrust alleen
maar toenemen. Dit zegt de Mare
chausseevereniging in reactie op de
toelichting op de defensiebegroting
voor 1988. Volgens de Marechaussee
vereniging dient voor herschikkin
gen van de grensbewakingstaak
wordt gesproken, eerst de principe-
vraag te worden beantwoord of de
vreemdelingendienst aan de grens
een zaak is voor de politie-instanties
als de Marechaussee, of dat deze in
handen van de belastingdienst moet
worden gelegd. „Hier ligt dan een as
pect voor het beleidsplan Koninklij
ke Marechaussee", aldus de vereni
ging.
De aanmerkelijke lastenverzwa
ring voor ondernemend Nederland
leidt tot een zorgelijke situatie die
onder andere tot uitdrukking komt
in de geringe groei van de werkgele
genheid. De economie aarzelt en de
groei van investeringen en werkgele
genheid slaat dood, aldus het Neder
lands Christelijk Ondernemers Ver
bond (NCOV) in een reactie op de
Miljoenennota. Het niet verlagen van
de kinderbijslagpremie en het in
twee fasen uitbetalen van investe
ringssubsidies op grond van de WIR
betekent dat ruim een miljard gulden
wordt afgewenteld op het bedrijfsle
ven. Zo betalen ondernemers de
handhaving van de koopkracht voor
mensen met een minimum inkomen.
Het NCOV vindt het dringend nood
zakelijk dat huidige en toekomstige
meevallers voor de staatskas worden
gebruikt om de lasten van het be
drijfsleven stelselmatig te verlagen
om op deze manier de economische
groei te stimuleren.
De totstandkoming van het perso-
neelsbeleidsplan en de voortgang op
dit terrein sinds november 1986 heb
ben de zorgen bij de personeelsdele-
gatie in het centrale overleg doen toe
nemen. Uit de memorie van toelich
ting bij de defensiebegroting 1988
blijkt dat die zorgen terecht zijn. Het
geheel aan veranderingen is te veel in
de studiesfeer getrokken en te weinig
praktisch gericht.
Dit zegt voorzitter N. van Dam van
de Samenwerkende Belangenvereni
gingen van Militairen (SOM) (100.000
leden) in een reactie op de defensiebe
groting voor 1988.
Hij wees op toenemende verschil
len tussen de krijgsmachtdelen in de
benadering van uitvoering aan ar
beidsvoorwaarden van het personeel.
Deze verschillen vormen aanleiding
tot het ontstaan van nodeloze span
ningen en staan op gespannen voet
met zienswijzen van de politieke lei
ding over het in het centrale overleg
overeengekomen en gevoerde beleid.
Als voorbeeld hiervoor wees Van
Dam op het conflict dat op 10 septem
ber met betrekking tot de toepassing
van de arbeidsduurverkorting voor
1988 tussen de belangenverenigingen
en de landmachtleiding is ontstaan.
De Vereniging Eigen Huis meent
dat de in de begroting van volkshuis
vesting aangekondigde bezuinigin
gen in de sector koopwoningen in
strijd zijn met het regeerakkoord.
Daarin staat dat kopers en huurders
evenwichtig zullen worden behan
deld. Dat is volgens Eigen Huis thans
niet het geval. „De huursector blijft
vrijwel volledig gevrijwaard van be
zuinigingen in de objectsubsidies".
Zij wijst onder andere op het verla
gen van de premie-A-subsidie, waar
door volgens haar een eigen huis voor
de lagere inkomensgroepen vrijwel
onbereikbaar wordt. Ook het af
schaffen van de premie-B en het ver
lagen van de zogenoemde premie-C
(eenmalige bijdrage) noemt Eigen
Huis per saldo een fikse bezuiniging.
DEN HAAG - Door de werkelijke
groei in de defensiebegroting voor
1988 terug te brengen tot een half pro
cent plaatst Nederland zich buiten de
afspraken die mede onder verant
woordelijkheid van Nederland bin
nen het NAVO-bondgenootschap zijn
gemaakt. Dat is bijzonder ongeluk
kig in een tijd waarin het gebrek aan
conventioneel evenwicht tussen Oost
en West juist extra accent krijgt. Dit
zegt de Stichting Vredes Politiek
(SVP) in reactie op de defensie
begroting voor 1988.
AMSTERDAM - Het pakket maat
regelen ter bestrijding van de werk
loosheid biedt weinig uitzicht voor de
72.000 Amsterdamse werklozen. Het
kabinetsbeleid bestendigt de onge
lijkheden in de samenleving. Kansen
om het economisch herstel te verste
vigen blijven onbenut ofschoon de
grote steden projecten in die sfeer
hebben klaar liggen. Dat is de kern
van de reactie van de gemeente Am
sterdam op de Miljoenennota van de
regering.
UTRECHT - De Stichting Natuur
en Milieu constateert dat de regering
niet van plan is „de grote verzieking
van het milieu en de teloorgang van
natuur en landschap echt aan te pak
ken". Door de forse bezuinigingen op
de uitgaven voor milieutechnologie
en op de bijdragen voor energie
besparing wordt het milieu- en ener
giebeleid verzwakt en gaan duizen
den banen verloren, aldus de
milieuorganisatie in een commem-
taar op de Miljoenennota.