Eerste reacties op troonrede ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 15 september 1987 Nr. 24201 5 De troonrede Leden der Staten-Generaal, Dat ik vandaag in uw midden kan zijn, stemt mij dankbaar. Tijdens mijn ziekte heb ik vele blijken van medeleven en vele goede wensen ontvangen uit alle delen van het koninkrijk. Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om hiervoor mijn bijzonder hartelijke dank uit te spreken. In deze jaren is de vraag aan de orde hoe de samenleving zich verder moet ontwikkelen. Bij alle voorspoed zijn er ook gevoelens van bedreiging, vervreemding en onzekerheid. Het is niet gemakkelijk op vragen naar de richting van maatschappelijke ontwikkelingen een simpel en duidelijk antwoord te geven. Zeker niet als men recht wil doen aan de pluriformiteit die allerwegen in ons land als waardevol wordt ervaren. Niettemin, de regering moet keuzen maken. De kern van het regeringsbeleid wordt gevormd door: - rechtshandhaving, opdat de burger zich beschermd weet door wetten en opdat wetsovertredingen op tal van terreinen worden teruggedrongen; - meer vertrouwen op de ontplooiing van de burger en van de maatschappelijke verbanden; - voortgaan met een driesporenbeleid, gericht op werkgelegenheid, economische groei en soberheid in 's rijks financiën; - bevorderen van gerechtigheid, vrede en veiligheid, ook over de grenzen heen. Bij dit alles wil de regering haar beleid enten op solidariteit, tolerantie en verantwoordelijkheid. De basis voor een doeltreffend overheidsoptreden moet in een rechtsstaat als de onze gelegen zijn in de wet. Regelgeving dient aan te sluiten bij het rechtsbewustzijn voor brede lagen van de bevolking; zij behoort goed uitvoerbaar te zijn. De wet mag geen onevenredige last leggen op bestuur en rechtspraak en moet gehandhaafd kunnen worden door middel van het strafrecht en andefe sancties, verbetering van de kwaliteit van de wetgeving is noodzakelijk. Door de instelling van een toetsingscommissie onder leiding van een regeringscommissaris wordt daaraan een nieuwe impuls gegeven. Voor het waarborgen van de rechten van de burger zijn bescherming van de samenleving tegen criminaliteit, en hulp aan slachtoffers essentieel. De in het beleidsplan „Samenleving en criminaliteit" ontwikkelde visies op de beteugeling van veel voorkomende criminaliteit en de bestrijding van de zware misdaad moeten in het komende jaar merkbaar resultaten gaan opleveren. Vandaag wordt u de tweede voortgangsrapportage voorgelegd. Bij de voorgenomen bezuinigingen op de overheidsuitgaven worden de organen belast met rechtshandhaving en de politie geheel ontzien. Tëneinde haar taak beter te kunnen vervullen, staat de politie wel voor de noodzaak van een aanzienlijke herschikking van middelen. Rechtsbescherming is belangrijk. De werklast van de Raad van State op dit punt is echter te veel toegenomen. Daarom zullen u voorstellen bereiken tot gedecentraliseerde berechting van administratieve geschillen. In verband met vragen rond het levenseinde en sterven en de steeds verder gaande ontwikkeling van de medische wetenschap en de geneeskunde, zal u met betrekking tot euthanasie een voorstel bereiken. Discriminatie De bescherming tegen discriminatie zal worden verbeterd door een aanpassing van het Wetboek van Strafrecht en door een voorstel van een algemene wet gelijke behandeling, die nadere uitwerking geeft aan artikel 1 van de grondwet. Onlangs is een advies uitgebracht terzake van wetten voor oorlogsgetroffenen. De regering zal - overigens zonder bezuinigingsoogmerk - bezien welke onderdelen van dit advies ter wille van de rechtszekerheid en in het belang van een goede bestuurlijke praktijk overgenomen kunnen worden. Kwam in de vorige kabinetsperiode een vernieuwd stelsel van sociale zekerheid tot stand, in deze periode moet het fundament gelegd worden voor een vernieuwde aanpak van de volksgezondheid. Daarbij zal zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van de commissie-Dekker. Op het terrein van de arbeidsvoorziening zijn bij de Raad van State voorstellen voor een nieuwe opzet aanhangig gemaakt. Overheid en organisaties van werknemers en werkgevers delen daarin de verantwoordelijkheid. Zo wordt ook op dit terrein de rol van de overheid scherper afgebakend. Dat is ook nodig op andere terreinen. Niet alleen om budgettaire redenen, maar ook omdat veel regelingen in hun werking negatieve bij-effecten hebben. Vaak gehoorde bezwaren zijn oneigenlijk gebruik, verstarring, bureaucratisering en problemen bij de controle. Dit alles leidt tot de noodzaak van soberheid en doelmatigheid bij subsidiëring en in de wet- en regelgeving. De onderlinge afstemming van taken en heldere financiële afspraken tussen rijk, provincie en gemeenten zijn ook belangrijk voor de kwaliteit van het bestuur. Daarom zijn bestuursakkoorden gesloten. Deze dwingen de verschillende overheden bij de onvermijdelijke herbezinning op tal van regelingen, zorgvuldig met elkaar om te gaan. Het opkomen voor het zwakke en waardevolle zal door overheid en samenleving moeten gebeuren. De regering wil meer ruimte scheppen voor initiatieven van burgers en maatschappelijke organisaties. Onderlinge hulpverlening komt aldus tot ontwikkeling en zal naast het professionele werk nog verder aan betekenis moeten winnen. De fiscale tegemoetkoming voor het vrijwilligerswerk is een positief signaal voor nieuwe initiatieven van vrijwillig hulpbetoon op allerlei plaatsen in onze samenleving. Onze economie heeft de afgelopen drie jaar een hechter fundament gekregen. Het driesporenbeleid werpt vruchten af. Investeringen en werkgelegenheid zijn sterk toegenomen, ook al is de werkloosheid nog steeds duidelijk te hoog. Met aller inzet moet het mogelijk zijn aan de opgaande lijnen vast te houden. Vorig jaar zijn met werknemers en werkgevers afspraken gemaakt om samen de werkloosheid verder terug te dringen. Met de beleidsvoornemens voor 1988 wordt getracht een verantwoorde basis te leggen voor een gezamenlijke inspanning van overheid en sociale partners, gericht op versterking van economie en werkgelegenheid op langere termijn. Daarom blijft de nadruk liggen op het zo laag mogelijk houden van de arbeidskosten, op het stimuleren van technologische vernieuwingen, op het zo veel mogelijk scholen en op het versterken van de infrastructuur. Dit alles onder de onmisbare randvoorwaarde dat het financieringstekort moet blijven dalen. Blijvend herstel van de economie is alleen mogelijk als de overheid minder schulden maakt en als de collectieve-lastendruk daalt. Aan beide voorwaarden wordt volgend jaar voldaan. Toch dreigen de rijksuitgaven in hun totaliteit nog steeds te stijgen. Om dat te compenseren stelt de regering bezuinigingen voor, vooral daar waar de uitgaven het snelst toenemen. De overheid behoort immers de omvang van haar uitgaven scherp in het oog te houden. Omdat onvoorziene uitgavenoverschrijdingen een bedreiging vormen voor bestendig beleid, acht de regering het noodzakelijk zich dit najaar verder te beraden over concrete versterking van de begrotingsdiscipline. De hoogte van de arbeidskosten, zo sterk bepaald door belastingen en premies over het loon, heeft nog steeds een belemmerende invloed op de groei van de werkgelegenheid. De regering tracht die negatieve invloeden zo beperkt mogelijk te houden door het scherp vaststellen van sociale premies en belastingtarieven. Waar mogelijk worden deze verminderd. De hogere belastinginkomsten weer voor hogere uitgaven gebruiken zou niet de goede weg zijn. De verlaging van de loon- en inkomstenbelasting, waarvoor de regering heeft gekozen, is broodnodig om de arbeidskosten zo laag mogelijk te houden. De financiële ruimte voor het overheidspersoneel is ten opzichte van de aanvankelijke voornemens enigszins vergroot, ook om extra werk bij de overheid te kunnen scheppen en enige inkomensverbetering mogelijk te maken, daar waar de afstand tot het bedrijfsleven te groot dreigt te worden. Verhoging Voor mensen met het minimumloon en uitkeringsgerechtigden is een verhoging van de vakantietoeslag van 7,5 procent naar 8 procent voorzien, voorgesteld wordt de kinderbijslag te verhogen. Dit alles moet ertoe leiden dat behoud van koopkracht ook zonder loonsverhoging tot de reële mogelijkheden behoort. Dat dient de werkgelegenheid en hierdoor krijgen zo veel mogelijk mensen kans op inkomen uit werk. Met ditzelfde doel voor ogen heeft de regering zich gebogen over de hoogte van het minimumloon. Na rijp beraad is besloten geen gevolg te geven aan een advies van de meerderheid van de Sociaal- Economische Raad om het wettelijk minimumloon over de hele linie te verlagen. Wel wordt voorgesteld het wettelijk minimumloon tot 18 jaar af te schaffen en dat voor een 23- jarige te verlagen tot dat voor een 22-jarige. Met deze maatregel hoopt de regering een bijdrage te leveren aan het terugdringen van de hoge werkloosheid onder met name jongere werklozen met een laag opleidingsniveau. Bevordering van werkgelegenheid is zeker niet alleen een zaak van matiging van arbeidskosten. Ook de technologische vernieuwing is van groot belang. De toepassing van technologische kennis in het midden- en kleinbedrijf zal worden bevorderd door de oprichting van regionale innovatiecentra. De technologische veranderingen stellen hoge eisen aan kennis en vaardigheden van de beroepsbevolking. Scholing, vorming, het opdoen van werkervaring en later ook bijscholing, zijn van beslissende betekenis voor werkgelegenheid en economische groei. De daarop gerichte inspanningen worden nu in samenwerking met werknemers en werkgevers sterk opgevoerd. minderheden is onrustbarend hoog. Daarom is een beleidsplan „Etnische minderheden bij de overheid" ontwikkeld, maar ook de sociale partners zullen een bijdrage aan het verlichten van de werkloosheid van deze kansarme groep moeten leveren. Ook in de onderwijswereld wordt steeds meer aandacht gegeven aan de bestrijding van de werkloosheid. Het overleg in de Stichting van de Arbeid met betrekking tot de inspanningen voor de scholing van jongeren en volwassenen heeft al veel tot stand gebracht. Het benutten van de aanwezige onderwijsvoorzieningen en - ervaring zal worden bevorderd. Het vormen van nieuwe sectorscholen in het middelbaar beroepsonderwijs draagt daartoe bij. In het onderwijs zelf wil de regering enkele duizenden nieuwe banen voor jonge leerkrachten mogelijk maken. Mede gelet op het probleem van de vergrijzing van het onderwijspersoneel is taakverlichting voor oudere leerkrachten voor dat doel een goed middel. In de vorming en opleiding van de jeugd is een evenwichtig fundament van kennis en kunde onmisbaar. De invoering van de basisvorming in het voortgezet onderwijs zorgt voor zo'n fundament voor elke leerling. Nog dit jaar zal de regering het wetsvoorstel indienen. De eigen bijdrage voor de verschillende vormen van hoger onderwijs wordt gelijkgetrokken. Daarnaast wordt een hoger collegegeld voorgesteld voor de student die de verblijfsduur van 6 jaar in het hoger onderwijs overschrijft. Door deze twee maatregelen te zamen kan het collegegeld in het wetenschappelijk onderwijs iets omlaag. De wetenschap ontplooit zich dynamisch. Dit houdt kansen en Hoewel deze inspanningen vooral vanuit bedrijven en bedrijfstakken zelf moeten plaatsvinden, zal ook de regering daaraan een grotere bijdrage leveren. Het accent op scholing en op een individuele benadering van werklozen is nodig, omdat nog steeds te veel mensen de drempel naar bedrijf en instelling niet overkomen, met gerichte programma's moeten meer mensen aan het werk komen. In die zin gaat het niet om banenplannen, maar om het scholen en het aan werkervaring helpen van diegenen die nu buiten blijven staan. Een voorbeeld van gerichte benadering is ook het jèugdwerkgarantieplan. Dit plan, dat samen met de gemeente wordt uitgevoerd, moet waarborgen dat jongeren hoe dan ook aan de slag gaan en niet aan langdurige werkloosheid gewend raken. Herverdeling van werk blijft belangrijk, maar deeltijdbanen, ploegendiensten en flexibele arbeidsroosters kunnen ertoe leiden dat meer mensen werk vinden. Ook vervroegde uittreding en flexibele pensionering geven aan meer jongeren eerder een kans. Met het oog op de emancipatie moet de werkgelegenheid voor vrouwen en de groei van deelname van meisjes aan het beroepsonderwijs extra aandacht krijgen. Bij de overheid wordt voorgesteld de VUT- gerechtigde leeftijd tijdelijk met een jaar te verlagen, het aantal deeltijdbanen te laten toenemen en de scholingsinspanningen te vergroten. Eerder goedgekeurde, maar niet opgeroepen dienstplichtigen, van wie een aantal nu werkloos is, krijgen de kans alsnog te gaan dienen. Dat geeft de mogelijkheid aan anderen vaker uitstel voor scholing en studie te geven. De werkloosheid onder etnische risico's in. In het geding zijn niet alleen de technische en economische mogelijkheden, maar ook hun betekenis voor de normen en waarden in onze samenleving. In de nieuwe schets van het wetenschapsbeleid voor de toekomst zal daaraan nader aandacht worden besteed. Het milieu in ons land wordt ondanks alle inspanning nog steeds van vele kanten bedreigd, en verslechtert zelfs in sommige opzichten. Om de kwaliteit van het milieu te beschermen en te verbeteren wil de regering de samenwerking met de maatschappelijke sectoren intensiveren. In een nationaal milieu beleidsplan zal de lange- termijn-visie worden opgenomen. Om de verzuring tegen te gaan is het noodzakelijk nog dit najaar verder gaande maatregelen te overwegen. Met de sanering van vervuilde waterbodems wordt een aanvang gemaakt. Natuur, landschap en openluchtrecreatie kunnen het niet stellen zonder schoon water, schone lucht, een schone bodem. Maar zuivere hulpbronnen zijn ook onontbeerlijk voor de continuïteit van de agrarische bedrijvigheid in ons land. De mestproblematiek heeft nog eens duidelijk gemaakt dat zorgvuldig natuur- en milieubeheer een basisvoorwaarde is voor een goede ontwikkeling van het landelijke gebied. Met het oog hierop zal het natuurbeleidsplan worden uitgebracht. In een nota „Volkshuisvesting in de jaren 90" zullen beleidsvoornemens worden gepresenteerd met betrekking tot de inhoud en de organisatie van de volkshuisvesting. Vooral de verdeling van verantwoordelijkheden tussen het rijk en andere overheden, tussen maatschappelijke organisaties en de marktsector, zal daarin aandacht krijgen. Rond de jaarwisseling zal de vierde nota over de ruimtelijke ordening verschijnen. Deze zal zich richten op de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van ons land en zal in het bijzonder aandacht geven aan de ontwikkeling van de marktsector. Files Op tal van plaatsen, met name in de randstad, ontstaan meermalen per dag files. Dat is een bron van ergernis en ook nadelig voor de positie van ons land in het internationale vervoer. Het is zaak de verkeers- en vervoersproblemen met een reeks samenhangende maatregelen aan te pakken. Met provincies en gemeenten is voor de randstad een mobiliteits-scenario ontwikkeld. Over deze problematiek worden in het najaar besluiten genomen. Wel heeft het kabinet reeds besloten in te stemmen met de aanleg van vier verkeerstunnels, die particulier gefinancierd zullen worden. Knelpunten Ook de knelpunten in het telecommunicatieverkeer als gevolg van de snel toegenomen vraag worden aangepakt. De PTT zal daartoe haar investerings programma versnellen. De Europese Gemeenschap staat in de komende periode voor enkele belangrijke, maar ook moeilijke, beslissingen, met name op het gebied van de landbouw en de financiering. Gezien het vitale belang van ons land bij het herstel van het evenwicht op de landbouwmarkten en bij een zich verder gezond ontwikkelende gemeenschap, zal de regering zich tot het uiterste inspannen om in het overleg met de andere lidstaten tot verantwoorde oplossingen te komen. Dat is ook nodig in het belang van de mensen die werken in landbouw en visserij en die geconfronteerd worden met onzekerheden als gevolg van de noodzakelijke beheersing van de produktie. Een positieve ontwikkeling is dat in de Sowjet Unie, alsmede in enkele Oosteuropese landen, hervormingen worden ondernomen. Hiervan kan een gunstige invloed uitgaan op de Oost-West-betrekkingen. Er is nu uitzicht ontstaan op een historische ommekeer in de wapenwedloop, die enkele jaren geleden nog voor onmogelijk werd gehouden. Complete categorieën wapensystemen komen in aanmerking om te worden afgeschaft, waaronder ook de voor plaatsing in ons land bestemde, middellange-afstandsraketten. De grote overmacht van het Warschaupact op het gebied van de conventionele bewapening stelt overigens grenzen aan de mogelijkheden voor nucleaire ontwapening en onderstreept het belang van beheersing van conventionele wapens. Een zekere reële groei van de defensie uitgaven blijft nodig. Daarmee moet, in samenhang met een verbetering van de organisatie, onze defensie aan kwaliteit kunnen winnen. Aan de West-Europese Unie komt een belangrijke rol toe bij het definiëren van wat binnen het Atlantisch bondgenootschap specifiek van belang is voor de Europese veiligheid en bij het harmoniseren van standpunten daarover. Nederland zet zich als voorzitter daarvoor in. Zeer ernstig is de situatie rond de Golf. De oorlog tussen Iran en Irak gaat nog altijd voort, ondanks de dringende oproep tot beëindiging van de gewapende strijd, die uitging van de Veiligheidsraad. De regering acht verzekering van het recht van vrije scheepvaart in de Golf van vitaal belang en wil daaraan met andere West-Europese landen een concrete bijdrage leveren. Uiteraard zal de veiligheid van de bemanning van de daarbij betrokken mijnenjagers zo goed mogelijk worden gewaarborgd. Met voldoening stelt de regering vast dat het belang van de eerbiediging van mensenrechten en de waarde van de democratie in steeds meer landen wordt onderkend. Door extra hulpinspanningen in het kader van de ontwikkelingssamenwerking wil de regering jonge democratieën ondersteunen. De Noord-Zuid- dialoog komt geleidelijk weer tot leven. Tijdens de onlangs gehouden conferentie over handel en ontwikkeling is confrontatie achterwege gebleven en is met succes gezocht naar een beleid op basis van gemeenschappelijkheid. Het gaat erom deze trend te versterken, onder meer bij het overleg over de vrijmaking van de wereldhandel. Aandacht De regering volgt met grote aandacht de ontwikkelingen in Suriname en hoopt dat het komende referendum over de ontwerp- grondwet en de algemene verkiezingen het Surinaamse volk in staat zullen stellen in vrijheid aan een democratisch Suriname opnieuw gestalte te geven. Daarna kan een begin worden gemaakt met de normalisering van de betrekkingen. De Nederlandse Antillen worden geconfronteerd met aanzienlijke financieel-economische problemen. Op Aruba gaat het geleidelijk beter. Binnen het kader van de beschikbaar gestelde middelen 2al worden getracht het.eigen herstelbeleid van beide landen zoveel mogelijk aan te vullen en te ondersteunen. Leden van de Staten-Generaal, In een pluriforme samenleving vraagt herkenbaar beleid om intensief overleg en besluitvaardigheid. Op u, volksvertegenwoordigers, rust een zware verantwoordelijkheid bij de vele taken die u zijn toevertrouwd. Van harte wens ik u toe dat Gods zegen op uw werk rust. DEN HAAG - Dit zijn geen bezuini gingen, dit is pure kaaislag voor sommige sectoren van de zorg- en dienstverlening. Dit stelt bestuurder A. Bal van de cfo, de christelijke bond voor overheidspersoneel en Trendvolgers, in een reactie op plan nen voor de zorgzame sameleving, die minister Brinkman en staatsse cretaris Dees van welzijn, volksge zondheid en cultuur voor het komen de begrotingsjaar hebben ontwikkeld. Het afbraakbeleid gaat door en tal van goed functionerende voorzieningen worden weggesa neerd, aldus Bal. De CFO acht dit on verantwoord en roept op tot verzet. De Marechausseevereniging is uitermate verbaasd dat in de toelich ting op de defensiebegroting geen be leidsplan Koninklijke Marechaussee is aangekondigd terwijl dit plan al voor de zomer van 1985 het parlement zou worden aangeboden. De aankon diging in de toelichting over mogelij ke verschuivingen van de grensbewa- kingstaak tussen de Douane en Marechaussee doet de onrust alleen maar toenemen. Dit zegt de Mare chausseevereniging in reactie op de toelichting op de defensiebegroting voor 1988. Volgens de Marechaussee vereniging dient voor herschikkin gen van de grensbewakingstaak wordt gesproken, eerst de principe- vraag te worden beantwoord of de vreemdelingendienst aan de grens een zaak is voor de politie-instanties als de Marechaussee, of dat deze in handen van de belastingdienst moet worden gelegd. „Hier ligt dan een as pect voor het beleidsplan Koninklij ke Marechaussee", aldus de vereni ging. De aanmerkelijke lastenverzwa ring voor ondernemend Nederland leidt tot een zorgelijke situatie die onder andere tot uitdrukking komt in de geringe groei van de werkgele genheid. De economie aarzelt en de groei van investeringen en werkgele genheid slaat dood, aldus het Neder lands Christelijk Ondernemers Ver bond (NCOV) in een reactie op de Miljoenennota. Het niet verlagen van de kinderbijslagpremie en het in twee fasen uitbetalen van investe ringssubsidies op grond van de WIR betekent dat ruim een miljard gulden wordt afgewenteld op het bedrijfsle ven. Zo betalen ondernemers de handhaving van de koopkracht voor mensen met een minimum inkomen. Het NCOV vindt het dringend nood zakelijk dat huidige en toekomstige meevallers voor de staatskas worden gebruikt om de lasten van het be drijfsleven stelselmatig te verlagen om op deze manier de economische groei te stimuleren. De totstandkoming van het perso- neelsbeleidsplan en de voortgang op dit terrein sinds november 1986 heb ben de zorgen bij de personeelsdele- gatie in het centrale overleg doen toe nemen. Uit de memorie van toelich ting bij de defensiebegroting 1988 blijkt dat die zorgen terecht zijn. Het geheel aan veranderingen is te veel in de studiesfeer getrokken en te weinig praktisch gericht. Dit zegt voorzitter N. van Dam van de Samenwerkende Belangenvereni gingen van Militairen (SOM) (100.000 leden) in een reactie op de defensiebe groting voor 1988. Hij wees op toenemende verschil len tussen de krijgsmachtdelen in de benadering van uitvoering aan ar beidsvoorwaarden van het personeel. Deze verschillen vormen aanleiding tot het ontstaan van nodeloze span ningen en staan op gespannen voet met zienswijzen van de politieke lei ding over het in het centrale overleg overeengekomen en gevoerde beleid. Als voorbeeld hiervoor wees Van Dam op het conflict dat op 10 septem ber met betrekking tot de toepassing van de arbeidsduurverkorting voor 1988 tussen de belangenverenigingen en de landmachtleiding is ontstaan. De Vereniging Eigen Huis meent dat de in de begroting van volkshuis vesting aangekondigde bezuinigin gen in de sector koopwoningen in strijd zijn met het regeerakkoord. Daarin staat dat kopers en huurders evenwichtig zullen worden behan deld. Dat is volgens Eigen Huis thans niet het geval. „De huursector blijft vrijwel volledig gevrijwaard van be zuinigingen in de objectsubsidies". Zij wijst onder andere op het verla gen van de premie-A-subsidie, waar door volgens haar een eigen huis voor de lagere inkomensgroepen vrijwel onbereikbaar wordt. Ook het af schaffen van de premie-B en het ver lagen van de zogenoemde premie-C (eenmalige bijdrage) noemt Eigen Huis per saldo een fikse bezuiniging. DEN HAAG - Door de werkelijke groei in de defensiebegroting voor 1988 terug te brengen tot een half pro cent plaatst Nederland zich buiten de afspraken die mede onder verant woordelijkheid van Nederland bin nen het NAVO-bondgenootschap zijn gemaakt. Dat is bijzonder ongeluk kig in een tijd waarin het gebrek aan conventioneel evenwicht tussen Oost en West juist extra accent krijgt. Dit zegt de Stichting Vredes Politiek (SVP) in reactie op de defensie begroting voor 1988. AMSTERDAM - Het pakket maat regelen ter bestrijding van de werk loosheid biedt weinig uitzicht voor de 72.000 Amsterdamse werklozen. Het kabinetsbeleid bestendigt de onge lijkheden in de samenleving. Kansen om het economisch herstel te verste vigen blijven onbenut ofschoon de grote steden projecten in die sfeer hebben klaar liggen. Dat is de kern van de reactie van de gemeente Am sterdam op de Miljoenennota van de regering. UTRECHT - De Stichting Natuur en Milieu constateert dat de regering niet van plan is „de grote verzieking van het milieu en de teloorgang van natuur en landschap echt aan te pak ken". Door de forse bezuinigingen op de uitgaven voor milieutechnologie en op de bijdragen voor energie besparing wordt het milieu- en ener giebeleid verzwakt en gaan duizen den banen verloren, aldus de milieuorganisatie in een commem- taar op de Miljoenennota.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 5