„Elke dag opnieuw kom ik nog een dag tekort" 'Je kunt je er zo lekker mee uitleven. Als ik dat op een baaidag doe voel ik me zo weer oké' ZIER1KZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 27 augustus 1987 Nr. 24190 Zierikzeeënaar Co van der Voo: Z1ERIKZEE - Je hebt ze nagenoeg overal, die eenlin gen die bijna bij elke raadsvergadering het plaatselijke politieke gebeuren vanaf de publieke tribune gadeslaan. Soms met een instemmend knikje, soms ook met een af keurend hoofdschudden. Ook de raad van Zierikzee kent die ene persoon, die zelden of nooit ontbreekt wanneer er een commissie- of een raadsvergadering wordt gehou den. Steevast vanaf dezelfde stek volgt de 70-jarige Co van der Voo het plaatselijke politieke gebeuren op de voet. Praten met Co van der Voo betekent luisteren naar het relaas van een man die belangstelling heeft voor alles wat zich in de samenleving afspeelt. Een man ook die zijn tijd niet graag verdoet met onderuitgezakt naar eep misdaadfilm kijken. „Als ik televisie kijk, wil ik er wat van opsteker). Gisteren heb ik nog dat programme over het heelal bij de BRT gezien. Daar heb je nog eens wat aan. Nee, all dat schieten en moorden daar schiejt ik niets mee op, ik heb de oorlog mee gemaakt en dat is genoeg", aldus d£ krasse Van der Voo. Wie denkt dat Van d^r Voo zijn da gen luierend doorbrengt heeft het bij het verkeerde eind. De Zierikzeeë naar komt naar zijn zeggen tijd te kort. „Elke dag kom ik een dag te kort". Samen met zijn oudere broer Frans moet hij het huishouden run nen. „Boodschappen doen, koken, af wassen en andere huishoudelijke karweitjes, 't moet toch allemaal maar gebeuren" zegt bezige bij Van der Voo. Spellen Hoewel uit de woorden van Van der Voo blijkt dat deze een echt vereni gingsmens is, is de ouderensoos voor hem terra incognita. „Daar heb ik echt geen tijd voor, want de avonden gebruik ik voor het lezen, wat zeg ik spellen van de krant en het kijken naar informatieve televisieprogram ma's", aldus de grijsaard. Dat Van der Voo en zijn broer inder daad kritische krantenlezers zijn blijkt wel dat ze haarscherp de sti listische misbaksels en journalistie ke missers opmerken. Wat dat aan gaat ontgaat beide heren niets. Alleen de sport kan hen niet bijster bekoren. Uit de woorden van Van der Voo blijkt dat dat wel uitzonderlijk is. „Ik reis heel wat af en zit ik dan weer eens in de trein, dan let ik altijd op welke kranten en wat de mederei zigers precies lezen. Je moet maar eens opletten, 't Is veel Algemeen Dagblad dat je ziet. Een blad als 't Vrije Volk zie je nauwelijks nog. Wat die mensen dan lezen? Nou heel vaak sport. Niet alleen maandag, maar op dinsdag. Dat zijn dan die voorbe schouwingen op het Europacupge- beuren en het Engelse voetbal". Interesse „Kijk, alles wat zich in de samenle ving afspeelt interesseert me. Ik ben altijd van veel verenigingen lid ge weest en nog steeds besteed ik veel tijd aan verschillende verenigingen. Zo ben ik lid van een postzegelvereni ging in Breda en sta ik al jaren ach tereen te boek als lid van Stad en Lande", aldus Van der Voo die in zijn jongere jaren kaderlid van het CNV was. „Juist door die betrokkenheid bij het verenigingsleven ben ik meer en meer betrokken geraakt bij de plaat selijke politiek. Dat gaat eigenlijk automatisch, zeker als je „het laatste politieke nieuws" uit eerste hand wil hebben. Daarvoor neemt Van der Voo, die een sinds een jaar of vijf met gro te regelmaat plaats neemt op de pu blieke tribune in de raadzaal van het stadhuis, wel een avondje de tijd. „Niet altijd hoor, want het komt ook voor dat ik er gewoon niet kan zijn, omdat ik elders in den lande vertoef", zegt de oud-vakbondsman. Afstandje Inmiddels hoort Van der Voo even zeer bij het Zierikzeese raadsgebeu- ren als de raadsleden zelf. Vanaf een afstandje bekijkt hij de politieke ma noeuvres in de raadzaal. „Al ben ik geen criticus, ik luister heel scherp naar wat de gemeentebestuurders te zeggen hebben. Weet je overigens dat er raadsleden zijn die in het vuur van het betoog hun Nederlands even ver waarlozen. Bovendien vind ik dat er over de gehele linie te weing aan dacht aan het articuleren wordt ge schonken. Het gehele locale politieke gebeuren heeft voor Van der Voo wei nig geheimen meer. „Als er gestemd moet worden weet ik in 95% al bij voorbaat de uitslag ervan. Vooral als een en ander al uitgebreid in de com missies aan de orde is geweest". Voorzichtig Over het gemeentebeleid en het functioneren van de raadsleden wil Van der Voo zich niet blootgeven. „Je moet erg opppassen want je trapt zo op iemands voeten" verklaart hij zijn voorzichtigheid. Dat hij de raads besluiten niet altijd van harte toe juicht laat hij doorschemeren als het besluit met het districtsbestuur van de regio West 2 van de Koninklijke Atletiek Unie ter sprake komt. „Er wordt relatief veel geld aan de sport toegekend. Reken maar na: voor sportpark Den Hogen Blok ongeveer een miljoen, meer dan een ton voor De Bannink. Kortom, ik vraag mij weieens af wat ik als oudere y rij gezel moet betalen voor voorzieningen waar ik niets aan heb. Ik vind het be vorderen van de zelfwerkzaamheid van de verschillende verenigingen dan ook een goede zaak. Bovendien denk ik maar zo, als je sport wil beoe fenen doe je dat puur en alleen voor jezelf, moet de gemeenschap daar nu handenvol geld in steken, terwijl er op het gebied van de herbestrating ook nog het een en ander moet gebeu ren". Co van der Voo: ,,Ik spel de Nieuwsbode van A tot Z". Of Van der Voo de deskundigheid van de raadsleden voldoende acht laat hij wijselijk in het midden. „Ge meenteraadsleden en en ook provin ciaal bestuurders krijgen zoveel pa perassen op hun bureau dat het haast ondoenlijk is om alles terdege te bestuderen. Bovendien is de maat- schapij zo ingewikkeld dat er haast niet meer uit te komen is. Anderzijds ben ik nog nooit een Schouwen-Dui- velander tegengekomen bij seminars die ik regelmatig volg. Een tijd terug was ik aanwezig bij een bijeenkomst waar Witteveen, Zijlstra, Wagner, Philips en andere coryfeeën het woord voerden. Gewoon om eens te horen wat die te melden hadden". Die leergierigheid wordt door de buitenwacht niet altijd even goed be grepen. „Als je een dagje ouder wordt verwachten ze van je dat je on deruitgezakt in een stoel kastje kijkt. Ze vragen me dan ook nogal eens of je op mijn leeftijd nog zo no dig een cursus moet gaan volgen?", al dus Van der Voo. Voorbeeld Wie lid is van de gemeenteraad moet net zoals een leerkracht of een ouder het goede voorbeeld geven. Van der Voo aan wiens oog weinig ontgaat heeft daar zo zijn eigen gedachten over. „Neen, ik noem geen namen, ik kijk wel uit. Maar ik heb met eigen ogen gezien dat een raadslid 's avonds zonder licht vanaf de Schuithaven zo de Dam opreed en ook betrapte ik een tijdje terug een raadslid dat in de middaguren rustig over de Appel markt fietste. Zeg nu zelf dat is toch geen goed voorbeeld. Ik vind het ook onverteerbaar als ik een vertegen woordiger van de rijkspolitie in de commissie verkeer hoor zeggen dat als er geen voetganger op de Melk markt te bespeuren is de fietser toch wel doorfietst. Kijk er wordt altijd gezegd de jeugd dit, de jeugd dat, maar ouderen moeten ook het goede voorbeeld geven". Dat Van der Voo een duidelijke ei gen visie op het politieke gebeuren in de gemeente heeft wordt duidelijk wanneer de duur van de raadsverga deringen aan de orde komt. „Kijk je kunt van een meter elastiek wellicht nog wel een meter of tien maar geen twee meter maken. Dan wordt het langdradig," aldus de trouwe bezoe ker van de raadsvergadering. Wat bij hem zeker niet met instemming is be groet is het voorstel om het urinoir aan de Schuithaven af te breken. Ik vind het een groot schandaal dat der gelijke voorzieningen verdwijnen, puur en alleen omdat ze vies zijn. Het is de gebruiker ervan die verant woordelijk is voor die smerigheid en nog meer is het de taak van de ge meente om voor het toezicht erop te zorgen", aldus de politieke waarne mer uit Zierikzee. Jongeren intensief bezig met radiografisch bestuurbare auto's we onderdelen kun je een normale standaardmotor beter en sneller maken. Dat geeft echt onbegrens de mogelijkheden. Ja, het is ei genlijk net als bij een brommer. Je kunt ze lekker opvoeren. Het verschil is dat het hierbij mag. Het is een prachtige hobby". Aad zijn vriend, de 22-jarige Stef Kouijzer uit Zierikzee, zoekt het niet zozeer in een grote hoe veelheid auto's maar in een zeer speciaal (en duur) model. Hij heeft een Amerikaanse wedstrijd wagen die wordt aangeduid als een RC 10. In tegenstelling tot de Japanse auto's die het leeuwenaandeel van het wagenpark in Schuddebeurs vormen is dit model niet opge bouwd uit kunststof maar uit me taal. „En je kunt de stand van de wielen aanpassen aan het terrein. Hij heeft een instelbaar differen tieel en oliegevulde schokdem pers", somt Stef nog enkele van de onderdelen op waarin zijn auto zich onderscheidt. Het is een mo del van de stock-car buggies waar mee in Amerika woestijnraces worden gehouden. Wedstrijdjes Maar ook in Schuddebeurs vliegt het zand soms hoog op wan neer de houten vlonder wordt be mand door vele jeugdige enthousi asten die een wedstrijdje houden op de zelfaangelegde baan. „Eerst reed ik zo door de tuin van mijn ouders. Tben mocht ik daar een baan aanleggen zolang mijn vader de grond niet nodig had voor groenten. Nu hebben we een baan op een stuk weiland dat we moch ten huren". Het circuit bestaat uit ongeveer 70 meter bochtenwerk van anderhalve meter breed met daarin een springschans en een kuipbocht. ,,We hebben hem pas weer veranderd". Er wordt in Schuddebeurs gere den met zogenaamde terreinau to's. Dat moet even worden ver meld omdat er ook wegauto's zijn die alleen te gebruiken zijn op een ondergrond van asfalt. „Die gaan veel harder. Ongeveer tachtig a negentig kilometer per uur. Onze auto's halen vijftig a zestig kilo meter. Maar die kun je zo lekker over heuveltjes laten springen". Behalve in de tuin achter zijn wo ning rijdt Aad Bos ook regelmatig met zijn vrienden naar het strand om de auto's daar uit te testen. „We laten ze dan vaak langs de Brouwersdam rijden. Dat trekt heel veel belangstelling. Jong en oud stopt om te blijven kijken. En we krijgen veel vragen. Hoe hard ze kunnen rijden. Hoe duur ze zijn en hoelang je op een accu kunt rij den". Aad en Stef constateren dat de vierwielaangedreven auto's dui delijk in opkomst zijn. „Die zie je ook hier op Schouwen-Duiveland steeds vaker". Zij benadrukken dat het echt niet nodig is om een technische ondergrond te hebben om aan deze hobby te beginnen. „Er zijn hier genoeg jongeren die op de MAVO of HAVO zitten. Wij helpen elkaar gewoon en het is heel frappant maar door het on derhoud van de auto's weten ze binnen de kortste keren hoe een electro-motor in elkaar zit. Dat is het mooie van de club. Geen offi ciële club dus daar in Schudde beurs maar wel een geïmprovi seerde club waar het enthousias me vanaf straalt. Vuil en zand Minstens even belangrijk als het laten rijden van de auto's is voor de hobbyisten het zelf onderhou den van de voertuigen. „Daar ben ik dagelijks mee bezig. Je moet ze echt blindelings uit elkaar kun nen halen en weer monteren. Dat is van belang voor het onderhoud van de bewegende onderdelen. Na elke rit komt er vuil en zand in de auto's. Als dat niet regelmatig wordt schoongemaakt ontstaat er slijtage want dat zand is natuur lijk net schuurpapier dat er door heen gaat". Momenteel heeft Aad vijf verschillende auto's zodat hij elke dag bezig is met sleutelen en bouwen. Aad Bos en Stef Kouijzer met hun radiografisch bestuurde auto's op de baan in Schuddebeurs. „Op een accu kun je vijf a tien mi nuten rijden", legt Aad uit. Voor een buitenstaander lijkt dat niet erg lang maar Aad verzekert dat dat best meevalt. „Iedereen heeft meerdere accu's. Dus het is ge woon een kwestie van plannen en zorgen dat je ze steeds weer laat opladen". De 23-jarige inwoner van Schud debeurs heeft in de ruim zeven jaar dat hij intensief met deze hobby bezig is een ruime ervaring opgedaan. „Mijn eerste auto was een kant en klaar model. Een Lan cia Stratos met een klein motortje dat ik kocht van geld dat ik had gespaard via een vakantiebaantje. Maar dat verveelde vlug want met dat ding kon ik alleen rondjes op de weg rijden en het is hier be hoorlijk druk op de weg langs ons huis". Het echte technische werk begon toen Aad na een jaar een terreinauto kocht. Een Thmiya Cheetah die als bouwpakket werd geleverd. „Ja, de meeste auto's die wat voorstellen komen als bouw pakket op de markt. Maar dat is geen bezwaar hoor. Er zit een pre cieze beschrijving bij en na een paar uur werk heb je zo'n ding in elkaar". Na de de Cheetah 'ver sleet' Aad nog zo'n tien andere auto's en zelfs een radiografisch bestuurbare tank. „Ik verkocht vaak mijn oude auto's om dan weer een ander model te kunnen uitproberen". De model- auto-enthousiast bekostigde deze aankopen via vakantiebaantjes. Een afstandsbestuurbare auto kost tussen de 150 en 1000 gulden. Daarnaast moet men beschikken over een zogenaamde standaard uitrusting, bestaande uit zender, accu en oplader. De RC-10 jumpt over de springheuvel. Behalve het onderhoud speelt bij de jongeren ook het opvoeren van de motoren een belangrijke rol. „Met het monteren van nieu- SCHUDDEBEURS - „Je kunt er zo lekker mee scheuren en af en toe een beetje gek doen. Botsautootje spelen en zo. Dan vliegen de auto's over het terrein. Ja, het is heel leuk om je zo te kunnen uitleven. Daar krijg je een kick van". Staande op een houten vlonder van anderhalve meter hoog hebben Aad Bos en Stef Kouijzer een prima uitzicht over de racebaan die zij hebben aangelegd achter het ouderlijk huis van Aad aan de Kloosterweg te Schuddebeurs. Bijna dagelijks zijn zij op deze plaats bezig met hun hobby. Radiografisch bestuurbare auto's. En zij zijn niet de enigen. Elke zondagmiddag wordt de baan bezocht door vijftien a twintig jonge ren van Schouwen-Duiveland die daar hun auto's uittesten, wedstrijdjes houden en ervaringen uitwisselen. Een fascinerende hobby volgens beide jongeren. Ondanks de afmetingen van de auto's is het volgens hen bepaald geen speelgoed waar ze mee bezig zijn. „Het is een hobby voor tech neuten. Het is net zo goed een vol wassenenhobby als bijvoorbeeld postzegels verzamelen. Er zijn in Nederland heel veel volwassenen die zich er mee bezig houden, hoe wel het hier op Schouwen- Duiveland voornamelijk jongeren van 12 tot 23 jaar oud zijn". Het groepje enthousiastelingen dat wekelijks op de baan in Schuddebeurs bijeen komt noemt zich de modelautoclub Schouwen- Duiveland. Maar dan wel een on officiële club. Want hoewel zij ge ruime tijd hebben rondgelopen met plannen om deze club ook of ficieel op te richten en te laten in schrijven is men daar weer van af gestapt vanwege de financiële consequenties daarvan. „De mees te jongeren die hier komen rijden Verdienen niet zoveel. En de hob by op zich kost al genoeg. Ze zijn al blij als ze wat geld bij elkaar hebben gespaard voor een paar nieuwe onderdelen". De radiografisch bestuurbare auto's lopen op accu's die telkens weer opnieuw worden opgeladen via de 220 volt uit de wandcon tactdoos of de accu van een auto. I

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 5