Rijkspolitie te water m 4 I i iï - 4 BRUINISSE - „Het gaat er ons niet om zoveel mogelijk bonnen te schrijven. Het gaat ons vooral ook om goede voorlichting. Als mensen zich eens wat beter informeerden zouden wij veel minder bonnen uit hoeven te schrijven", aldus B. van Lange. Hij is postcommandant van de rijkspolitie te water post Bruinisse. Een onderdeel van de groep Willemstad. Kortgeleden betrok de groep een nagelnieuw onderkomen op de Krammersluizen. „Zelf had ik liever een nieuw kantoor in Bruinisse zelf gezien. Dan zit je toch wat dichter bij de mensen", aldus Van Lange. Vorige week nog participeerde de RP 5, het schip van de groep, in een zoekactie naar verdwaalde zeeverkenners. Negen uur maandagmorgen. Eén voor één druppelen de bemanningsleden van de RP 5 binnen: postcommandant B. van Lange en bemanningsleden H. van de Bos, R. van de Jeugd en B. Wind, Allereerst wordt koers gezet naar het fraaie nieuwe onderkomen wat men sinds kort in gebruik heeft op het Krammersluizencomplex. ,,We hebben geluk gehad dat we dit nog voor elkaar hebben kunnen krijgen", aldus Van Lange, terwijl hij de deur naar zijn kamer opent. Inderdaad mogen de mensen van de groep Bruinisse niet klagen wat betreft de accomodatie. Men beschikt over een personeelskamer, verhoorkamer, keuken, en een kamer voor de postcommandant. Ook is een bergingsruimte voorhanden en kan de dienstauto straks in de garage onder de post gestald worden. Van Lange is alleen niet onverdeeld blij met de ligging. Te weinig contact met het publiek. „Terwijl voorlichting voor ons toch een heel belangrijke taak is". Gelukkig zijn zoekakties geen dagelijks werk voor de bemanning van de RP 5. ,,Ik denk dat in het hoogseizoen het ongeveer een keer paar maand gebeurt dat we op zoek moeten. Meestal gaat het om surfers". Het komt regelmatig voor dat zoekakties onnodig blijken. De vermiste surfer zit al lang en breed op een terrasje achter een koel glas bier. „Maar ze verzuimen dan om ons even te waarschuwen. Ik denk dat de meeste mensen niet beseffen wat zo'n zoekaktie kost. Manuren, materiaal, brandstof. Dat kan aardig oplopen", aldus Van Lange. „Maar je bent toch verplicht om hulp te verlenen. Dat is gewoon onze taak". Volgens Van Lange overschatten sommige surfers zichzelf en onderschatten ze het water. „Vaak is het een kwestie van oververmoeidheid. Maar soms gaat het om materiaalpech. Gelukkig zijn de afstanden op het Grevelingenmeer niet groot". Een deel van het werkterrein van de bemanning van de RP 5 is het Grevelingenmeer. Hier heeft men hoofdzakelijk te maken met waterrecreatie. Ook tot het werkgebied behoren Krammer, Zijpe, Mastgat en Keeten. Een gebied waar men hoofdzakelijk met beroepsvaart te maken heeft. Bij die beroepsvaart ook vervoer van gevaarlijke stoffen. „Dat vervoer is aan strenge regels gebonden. Wij surveilleren regelmatig en houden steekproefgewijs controles. En dat levert toch nog weieens een verbaaltje op", aldus Van Lange. Het water is woelig als de RP 5 koers zet richting Herkingen. Op het water is het niet druk. Slechts enkele watersporters kruisen het pad van de RP 5. Eenmaal op open water trekt Van Lange de gashandie helemaal open en ontketent daarmee de volle 275 paardekrachten die de RP 5 een topsnelheid van ruwweg 30 kilomter per uur bezorgen. „Dat moet je niet te lang achter elkaar doen, want dan lust de motor wel een slokje", aldus bemanningslid Van de Jeugd. De besturing van de RP 5 gaat middels een 180 graden draaibare schroef. Dat maakt het 13 meter lange vaartuig uitermate wendbaar. Een eerste vereiste. De rijkspolitie te water waakt ook over het milieu. Volgens Van Lange komen illegale lozingen steeds minder voor. ,Er staan flinke boetes op overtredingen. Natuurlijk moeten we overtreders wel op heterdaad betrappen. De laatste jaren gebruiken we vliegtuigen voor milieuvluchten. Vanuit de lucht worden overtreders op heterdaad betrapt en vanuit het vliegtuig worden daar ook foto's van gemaakt. Het vliegtuig seint ons in zodat wij de overtreder kunnen verbaliseren". Bij de waterrecreanten gaat het om andere problemen. Van Lange: „In het hoogseizoen speelt het tekort aan ligplaatsen heel erg. Vrije ligplaaten wel te verstaan hoor. In jachthavens levert het nooit problemen op, want daar is een havenmeester die regelt wie waar komt te liggen. Op die vrije ligplaatsen heb je dat niet en iedereen meent recht te hebben op een eigen plekje. Nou, kan kunnen de gemoederen soms aardig verhit worden hoor. Wij proberen dan door praten de problemen op te lossen, en meestal lukt dat ook wel. Waar wij ook wel mee te maken krijgen is het illegaal kamperen op een van de zandplaten in de Grevelingen". Volgens Van Lange is de combinatie beroepsvaart pleziervaart niet altijd een ideale. „Je ziet toch nog vaak onvoldoende kennis van zaken en een zekere nonchalance bij waterrecreanten. Er zijn bijvoorbeeld mensen die vlak vooi'langs een binnenvaartsschip varen. Op die manier jagen ze de schippers de stuipen op het lijf want op zo'n binnenvaartschip heb je een grote dode hoek. De schipper ziet niet wat er zich vlak voor z'n boeg afspeelt. Sommige mensen denken dat op het water alles kan en mag, maar op het water zijn net zo goed regels als in het wegverkeer. Maar op de weg is alles duidelijk afgebakend, en dat is op het water allemaal net even anders. En een schip is ook wat anders als een auto. Een schip kun je niet even stilzetten, maar sommige watersporters schijnen dat niet te beseffen". Tbr wijl Van Lange het stuurrad hanteert legt Van de Bos, met. de zeekaart erbij, uit hoe je je kunt orienteren op het water. De bakens die we passeren zijn genummerd en die nummers corresponderen met nummer op de zeekaart. Plaatsen waar het water 1.50 meter of minder diep is zijn gemarkeerd met staken. De mannen van de RP 5 kennen de Grevelingen op hun duimpje. Maar niet iedereen die zich met een boot op de Grevelingen waagt bezit die kennis, en moet dus goed op bakens en staken letten. Het feit dat er nog steeds mensen zijn die ondanks de goede bebakening op een plaat in de Grevelingen stranden onderschrijft de stelling van Van Lange dat sommige mensen erg nonchalant zijn. Volgens Van Lange worden de problemen veroorzaakt door een relatief kleine groep watersporters. „De meesten hebben een vaarbewijs en zijn ook goed op de hoogte met de vaarregels. Maar juist de mensen die niet zo vaak met de boot op sjouw gaan bereiden zich vaak onvoldoende voor. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat men geen fatsoenlijke kaarten aan boord heeft. Soms zelfs niet eens een kompas. Terwijl dat toch wel in De bemanning van de RP 5. V.L.N.R. postcommandant B. van Lange, H. van de Bos, R. de Jeugd en B. Wind. Het gaat ons niet om bonnen schrijven, maar vooral om voorlichting De RP 5 tijdens een surveillancetocht. ieder geval tot de uitrusting moet behoren. Maar is er niets wettelijk vastgelegd wat betreft de uitrusting. Wij kunnen dus als rijkspolitie te water alleen maar adviseren. Ik vind dat je aan boord van een boot toch, naast een kompas en goede kaarten, voldoende reddingsvesten, communicatiemiddelen, en een reddingsvlot moet hebben", aldus Van Lange. Dat er wel degelijk mensen zijn die zich wel goed laten informeren over wat noodzakelijk is en wat er mag en niet mag wordt tussen de middag bewezen. Als de RP 5 afgemeerd ligt aan de steiger bij het botenhuis stapt een man de kleine ruimte binnen, samen met zijn zoon. Met onmiskenbaar Limburgse tongval doet hij zijn verhaal. Hij wii een tweedehands rubberboot met buitenboordmotor kopen en wil van de vakmensen weten waar hij zich aan te houden heeft. Van Lange diept een folder op en legt de man in het kort uit wat hij wel en niet mag doen op de Grevelingen. Want er zijn bijvoorbeeld gebieden waar niet harder dan 9 km per uur gevaren mag worden. Langs de slikken van Flakkee bijvoorbeeld. Alles is aangegeven op een kaartje van het gebied. Van Lange: „Kijk, die man hoef ik straks niet te bekeuren, want die weet precies wat hij doet. Dat is toch veel beter als dat ik hem eerst moet bekeuren en hij pas daarna weet wat er wel en niet mag". De rijkspolitie te water heeft heel wat om op te letten en werkt dan ook met verschillende instanties en organisaties samen. Zo controleert men bijvoorbeeld in samenwerking met de PTT of mensen die een marifoon aan boord hebben ook beschikken over de benodigde papieren: een machtiging en een bedieningscertificaat. Kanaal 10 van de Marifoon is bedoeld voor nautische communicatie. „Schippers kunnen via kanaal 10 overleggen hoe ze elkaar het beste kunnen passeren zonder in eikaars vaarwater te komen. Maar kanaal 10 is niet bedoeld voor auwehoerpraatjes, maar wordt daar helaas nog maar al te vaak voor gebruikt. En met auwehoerpraatjes kun je wel het werkelijk noodzakelijke radioverkeer in de weg zitten. Als men wil auwehoeren zijn daar andere kanalen voor", aldus Van Lange Samen met Staatsbosbeheer (SBB) houdt de rijkspolitie te water toezicht op de natuurgebieden in de Grevelingen. Het eiland Hompelvoet bijvoorbeeld mag maar in een bepaalde tijd van het jaar betreden worden, en buiten die tijd is het verboden gebied voor de mens. Dat alles bij elkaar wordt door de rijkspolitie te water, groep Bruinisse gedaan door 6 mensen. Vanaf 1 augustus werkt men op volle sterkte als de zevende man erbij komt. Aan boord van de RP 5 altijd minimaal 3 man. Eén voor de boot en twee voor het uitvoeren van de controles. „Sommige van onze mensen komen rechtstreeks van de politieschool bij de RP te water terecht. Anderen hebben weer een andere achtergrond. Van mensen die bij de RP te water komen werken wordt wel verwacht dat ze de beroepsopleiding voor de binnenvaart gevolgd hebben en dat ze binnen vier jaar na indiensttreding in het bezit zijn van het groot vaarbewijs I en II. En men moet natuurlijk steeds op de hoogte zijn van de nieuwe regels. Want vooral op het gebied van de wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er steeds veranderingen". Van Lange illustreert zijn opmerking met een bundeltje paperasssen. „Kijk, dit zijn ongeveer de veranderingen van één maand. Dus je kunt wel ongeveer voorstellen wat dat over een langere periode inhoudt". De RP 5 is geen groot schip. Maar het is wel 8 uur per dag de werk-/ên woonruimte van drie mensen. Onderweg naar de jachthaven van Herkingen probeert Van de Bos wat administratief werk te doen. Maar het water is ruw en de RP 5 is zeer beweeglijk. Hij ziet zich dan ook gedwongen zijn pogingen om typewerk te doen opgeven. En typewerk is er genoeg. Van Lange: „Een controle is een karweitje van 20 minuten, maar het uitwerken van een proces-verbaal kost heel wat meer tijd. Met een tekstverwerker en een computer zou dat allemaal veel sneller kunnen. Maar dat is nog verre toekomstmuziek vrees ik". Van Lange zegt de nodige hinder te ondervinden van bezuinigingen. „Als je een vergelijking maakt met het bedrijfsleven, dan werken wij hier hopeloos ouderwets. Ik vind bijvoorbeeld dat we een nieuwe boot moeten krijgen. De RP 5 is 16 jaar oud. Dat is op zich niet zo'n hoge leeftijd voor een schip, maar de RP 5 heeft al die 16 jaar in zout water gelegen, en op gegeven moment gaat het onderhoud teveel tijd vergen. Tijd die je eigenlijk aan andere dingen moet besteden. Bovendien is de RP 5 een open type. Als we te maken hebben met vervoer van gevaarlijke stóffen biedt het schip de bemanning geen enkele bescherming. Daarom wil ik graag een categorie B-boot die die bescherming wel biedt. Die kan hermetisch afgesloten worden". Merk wat je hebt is het devies van de rijkspolitie te water. Een motto waar Van Lange zich helemaal in kan vinden. „Ik wil niet zeggen dat je door het merken en laten registreren van je spullen diefstal kunt voorkomen, maar je loopt wel veel meer kans dat gestolen spullen uiteindelijk weer bij de rechtmatige eigenaar terug komen. En je kunt vrijwel alles merken". Als het aan Van Lange ligt laat ook iedere botenbezitter zijn of haar boort registreren bij de politie. Bij de RP te water zijn registratieformulieren te krijgen. De eigenaar van de boot vult alle gegegens, maten gewichten, uitrusting, kleuren etc., in en middels een ingenieus systeem worden alle gegevens van het betreffende vaartuig in de computer onder een bepaalde code opgeborgen. „Want hoeveel boten zijn er niet van hetzelfde type, of met dezelfde naam. Hoe moet je dan weten met welk schip je precies te doen hebt? Dan moet je meer gegevens hebben". Diefstal is volgens Van Lange erg moeilijk te voorkomen. Maar je kunt bijvoorbeeld een jachthaven wel beveiligen met relatief simpele middelen. Van de Jeugd: „Kijk, je hebt twee soorten dieven: gelegenheidsdieven en professionele dieven. Als je een jachthaven- beveiligd bijvoorbeeld door middel van pasjes maak je het de dieven al moeilijker om ongemerkt hun slag te slaan. En dat werkt remmend, schrikt gelegenheidsdieven af". In het logboek van de RP 5 wordt dagelijks genoteerd wat er voorvalt en wat de werkzaamheden zijn. 'Journalist aan boord' vermeldt het logboek van maandag 27 juli. Verder leert een blik in het logboek dat er windkracht 6-7 staat en dat het zicht goed is. „Je hebt pech dat je net dit slechte weer treft. Zo krijg je niet echt een goed beeld van ons werk", aldus Van Lange. „Normaal gesproken is het deze tijd van het jaar verschrikkelijk druk op het water, maar met dit weer blijven de meesten in de haven". Toch is het aan de andere kant zo dat ook bij slecht weer mensen slecht voorbereid het water opgaan, bijvoorbeeld om een dagje te vissen. Het is nu eenmaal afgesproken, en men heeft er speciaal een dag voor vrij genomen, dus gevist moet er worden. Of het nu verantwoord is of niet. De RP te water krijgt, naast haar gebruikelijke werk op het water, ook te maken met vragen om advies. Niet alleen van particulieren, maar bijvoorbeeld ook van gemeentes. Als voorbeeld haalt Van Lange de Bruse visserijdagen aan. „Daar waren een aantal demonstraties gepland. Bijvoorbeeld van Para-sailing. Daar zijn gewoon bepaalde richtlijnen voor. Afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden stel je dan een advies op. Je stelt bepaalde voorwaarden aan een evenement. Dat zijn toch dingen die een hoop tijd kosten. Maar het gaat om de veiligheid, en daar moet je wat voor over hebben". Tr. i ',/t '4ivl Surfers. Ze bezorgen de Rijkspolitie te water aardig wat werk.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 4