Rijkspolitie te water
m
4
I
i
iï -
4
BRUINISSE - „Het gaat
er ons niet om zoveel
mogelijk bonnen te
schrijven. Het gaat ons
vooral ook om goede
voorlichting. Als mensen
zich eens wat beter
informeerden zouden wij
veel minder bonnen uit
hoeven te schrijven",
aldus B. van Lange. Hij is
postcommandant van de
rijkspolitie te water post
Bruinisse. Een onderdeel
van de groep Willemstad.
Kortgeleden betrok de
groep een nagelnieuw
onderkomen op de
Krammersluizen. „Zelf
had ik liever een nieuw
kantoor in Bruinisse zelf
gezien. Dan zit je toch
wat dichter bij de
mensen", aldus Van
Lange. Vorige week nog
participeerde de RP 5, het
schip van de groep, in een
zoekactie naar
verdwaalde
zeeverkenners.
Negen uur maandagmorgen. Eén
voor één druppelen de
bemanningsleden van de RP 5
binnen: postcommandant B. van
Lange en bemanningsleden H. van
de Bos, R. van de Jeugd en B. Wind,
Allereerst wordt koers gezet naar
het fraaie nieuwe onderkomen wat
men sinds kort in gebruik heeft op
het Krammersluizencomplex. ,,We
hebben geluk gehad dat we dit nog
voor elkaar hebben kunnen
krijgen", aldus Van Lange, terwijl
hij de deur naar zijn kamer opent.
Inderdaad mogen de mensen van de
groep Bruinisse niet klagen wat
betreft de accomodatie. Men
beschikt over een personeelskamer,
verhoorkamer, keuken, en een
kamer voor de postcommandant.
Ook is een bergingsruimte
voorhanden en kan de dienstauto
straks in de garage onder de post
gestald worden. Van Lange is alleen
niet onverdeeld blij met de ligging.
Te weinig contact met het publiek.
„Terwijl voorlichting voor ons toch
een heel belangrijke taak is".
Gelukkig zijn zoekakties geen
dagelijks werk voor de bemanning
van de RP 5. ,,Ik denk dat in het
hoogseizoen het ongeveer een keer
paar maand gebeurt dat we op zoek
moeten. Meestal gaat het om
surfers". Het komt regelmatig voor
dat zoekakties onnodig blijken. De
vermiste surfer zit al lang en breed
op een terrasje achter een koel glas
bier. „Maar ze verzuimen dan om
ons even te waarschuwen. Ik denk
dat de meeste mensen niet beseffen
wat zo'n zoekaktie kost. Manuren,
materiaal, brandstof. Dat kan
aardig oplopen", aldus Van Lange.
„Maar je bent toch verplicht om
hulp te verlenen. Dat is gewoon
onze taak". Volgens Van Lange
overschatten sommige surfers
zichzelf en onderschatten ze het
water. „Vaak is het een kwestie van
oververmoeidheid. Maar soms gaat
het om materiaalpech. Gelukkig
zijn de afstanden op het
Grevelingenmeer niet groot".
Een deel van het werkterrein van
de bemanning van de RP 5 is het
Grevelingenmeer. Hier heeft men
hoofdzakelijk te maken met
waterrecreatie. Ook tot het
werkgebied behoren Krammer,
Zijpe, Mastgat en Keeten. Een
gebied waar men hoofdzakelijk met
beroepsvaart te maken heeft. Bij
die beroepsvaart ook vervoer van
gevaarlijke stoffen. „Dat vervoer is
aan strenge regels gebonden. Wij
surveilleren regelmatig en houden
steekproefgewijs controles. En dat
levert toch nog weieens een
verbaaltje op", aldus Van Lange.
Het water is woelig als de RP 5
koers zet richting Herkingen. Op
het water is het niet druk. Slechts
enkele watersporters kruisen het
pad van de RP 5. Eenmaal op open
water trekt Van Lange de gashandie
helemaal open en ontketent
daarmee de volle 275
paardekrachten die de RP 5 een
topsnelheid van ruwweg 30
kilomter per uur bezorgen. „Dat
moet je niet te lang achter elkaar
doen, want dan lust de motor wel
een slokje", aldus bemanningslid
Van de Jeugd. De besturing van de
RP 5 gaat middels een 180 graden
draaibare schroef. Dat maakt het 13
meter lange vaartuig uitermate
wendbaar. Een eerste vereiste.
De rijkspolitie te water waakt
ook over het milieu. Volgens Van
Lange komen illegale lozingen
steeds minder voor. ,Er staan flinke
boetes op overtredingen. Natuurlijk
moeten we overtreders wel op
heterdaad betrappen. De laatste
jaren gebruiken we vliegtuigen voor
milieuvluchten. Vanuit de lucht
worden overtreders op heterdaad
betrapt en vanuit het vliegtuig
worden daar ook foto's van
gemaakt. Het vliegtuig seint ons in
zodat wij de overtreder kunnen
verbaliseren".
Bij de waterrecreanten gaat het
om andere problemen. Van Lange:
„In het hoogseizoen speelt het
tekort aan ligplaatsen heel erg.
Vrije ligplaaten wel te verstaan
hoor. In jachthavens levert het nooit
problemen op, want daar is een
havenmeester die regelt wie waar
komt te liggen. Op die vrije
ligplaatsen heb je dat niet en
iedereen meent recht te hebben op
een eigen plekje. Nou, kan kunnen
de gemoederen soms aardig verhit
worden hoor. Wij proberen dan door
praten de problemen op te lossen,
en meestal lukt dat ook wel. Waar
wij ook wel mee te maken krijgen
is het illegaal kamperen op een van
de zandplaten in de Grevelingen".
Volgens Van Lange is de
combinatie beroepsvaart
pleziervaart niet altijd een ideale.
„Je ziet toch nog vaak onvoldoende
kennis van zaken en een zekere
nonchalance bij waterrecreanten. Er
zijn bijvoorbeeld mensen die vlak
vooi'langs een binnenvaartsschip
varen. Op die manier jagen ze de
schippers de stuipen op het lijf
want op zo'n binnenvaartschip heb
je een grote dode hoek. De schipper
ziet niet wat er zich vlak voor z'n
boeg afspeelt. Sommige mensen
denken dat op het water alles kan
en mag, maar op het water zijn net
zo goed regels als in het wegverkeer.
Maar op de weg is alles duidelijk
afgebakend, en dat is op het water
allemaal net even anders. En een
schip is ook wat anders als een
auto. Een schip kun je niet even
stilzetten, maar sommige
watersporters schijnen dat niet te
beseffen".
Tbr wijl Van Lange het stuurrad
hanteert legt Van de Bos, met. de
zeekaart erbij, uit hoe je je kunt
orienteren op het water. De bakens
die we passeren zijn genummerd en
die nummers corresponderen met
nummer op de zeekaart. Plaatsen
waar het water 1.50 meter of minder
diep is zijn gemarkeerd met staken.
De mannen van de RP 5 kennen de
Grevelingen op hun duimpje. Maar
niet iedereen die zich met een boot
op de Grevelingen waagt bezit die
kennis, en moet dus goed op bakens
en staken letten. Het feit dat er nog
steeds mensen zijn die ondanks de
goede bebakening op een plaat in
de Grevelingen stranden
onderschrijft de stelling van Van
Lange dat sommige mensen erg
nonchalant zijn.
Volgens Van Lange worden de
problemen veroorzaakt door een
relatief kleine groep watersporters.
„De meesten hebben een vaarbewijs
en zijn ook goed op de hoogte met
de vaarregels. Maar juist de mensen
die niet zo vaak met de boot op
sjouw gaan bereiden zich vaak
onvoldoende voor. Je ziet
bijvoorbeeld vaak dat men geen
fatsoenlijke kaarten aan boord
heeft. Soms zelfs niet eens een
kompas. Terwijl dat toch wel in
De bemanning van de RP 5. V.L.N.R. postcommandant B. van Lange, H. van de Bos, R. de Jeugd en B. Wind.
Het gaat ons niet om bonnen schrijven, maar vooral om voorlichting
De RP 5 tijdens een surveillancetocht.
ieder geval tot de uitrusting moet
behoren. Maar is er niets wettelijk
vastgelegd wat betreft de
uitrusting. Wij kunnen dus als
rijkspolitie te water alleen maar
adviseren. Ik vind dat je aan boord
van een boot toch, naast een
kompas en goede kaarten,
voldoende reddingsvesten,
communicatiemiddelen, en een
reddingsvlot moet hebben", aldus
Van Lange.
Dat er wel degelijk mensen zijn
die zich wel goed laten informeren
over wat noodzakelijk is en wat er
mag en niet mag wordt tussen de
middag bewezen. Als de RP 5
afgemeerd ligt aan de steiger bij het
botenhuis stapt een man de kleine
ruimte binnen, samen met zijn
zoon. Met onmiskenbaar Limburgse
tongval doet hij zijn verhaal. Hij
wii een tweedehands rubberboot
met buitenboordmotor kopen en wil
van de vakmensen weten waar hij
zich aan te houden heeft. Van Lange
diept een folder op en legt de man
in het kort uit wat hij wel en niet
mag doen op de Grevelingen. Want
er zijn bijvoorbeeld gebieden waar
niet harder dan 9 km per uur
gevaren mag worden. Langs de
slikken van Flakkee bijvoorbeeld.
Alles is aangegeven op een kaartje
van het gebied. Van Lange: „Kijk,
die man hoef ik straks niet te
bekeuren, want die weet precies wat
hij doet. Dat is toch veel beter als
dat ik hem eerst moet bekeuren en
hij pas daarna weet wat er wel en
niet mag".
De rijkspolitie te water heeft heel
wat om op te letten en werkt dan
ook met verschillende instanties en
organisaties samen. Zo controleert
men bijvoorbeeld in samenwerking
met de PTT of mensen die een
marifoon aan boord hebben ook
beschikken over de benodigde
papieren: een machtiging en een
bedieningscertificaat. Kanaal 10 van
de Marifoon is bedoeld voor
nautische communicatie. „Schippers
kunnen via kanaal 10 overleggen
hoe ze elkaar het beste kunnen
passeren zonder in eikaars
vaarwater te komen. Maar kanaal
10 is niet bedoeld voor
auwehoerpraatjes, maar wordt daar
helaas nog maar al te vaak voor
gebruikt. En met auwehoerpraatjes
kun je wel het werkelijk
noodzakelijke radioverkeer in de
weg zitten. Als men wil auwehoeren
zijn daar andere kanalen voor",
aldus Van Lange Samen met
Staatsbosbeheer (SBB) houdt de
rijkspolitie te water toezicht op de
natuurgebieden in de Grevelingen.
Het eiland Hompelvoet
bijvoorbeeld mag maar in een
bepaalde tijd van het jaar betreden
worden, en buiten die tijd is het
verboden gebied voor de mens. Dat
alles bij elkaar wordt door de
rijkspolitie te water, groep
Bruinisse gedaan door 6 mensen.
Vanaf 1 augustus werkt men op
volle sterkte als de zevende man
erbij komt.
Aan boord van de RP 5 altijd
minimaal 3 man. Eén voor de boot
en twee voor het uitvoeren van de
controles. „Sommige van onze
mensen komen rechtstreeks van de
politieschool bij de RP te water
terecht. Anderen hebben weer een
andere achtergrond. Van mensen die
bij de RP te water komen werken
wordt wel verwacht dat ze de
beroepsopleiding voor de
binnenvaart gevolgd hebben en dat
ze binnen vier jaar na
indiensttreding in het bezit zijn van
het groot vaarbewijs I en II. En men
moet natuurlijk steeds op de hoogte
zijn van de nieuwe regels. Want
vooral op het gebied van de
wetgeving voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen zijn er steeds
veranderingen". Van Lange
illustreert zijn opmerking met een
bundeltje paperasssen. „Kijk, dit
zijn ongeveer de veranderingen van
één maand. Dus je kunt wel
ongeveer voorstellen wat dat over
een langere periode inhoudt".
De RP 5 is geen groot schip. Maar
het is wel 8 uur per dag de werk-/ên
woonruimte van drie mensen.
Onderweg naar de jachthaven van
Herkingen probeert Van de Bos wat
administratief werk te doen. Maar
het water is ruw en de RP 5 is zeer
beweeglijk. Hij ziet zich dan ook
gedwongen zijn pogingen om
typewerk te doen opgeven. En
typewerk is er genoeg. Van Lange:
„Een controle is een karweitje van
20 minuten, maar het uitwerken
van een proces-verbaal kost heel
wat meer tijd. Met een
tekstverwerker en een computer zou
dat allemaal veel sneller kunnen.
Maar dat is nog verre
toekomstmuziek vrees ik". Van
Lange zegt de nodige hinder te
ondervinden van bezuinigingen.
„Als je een vergelijking maakt met
het bedrijfsleven, dan werken wij
hier hopeloos ouderwets. Ik vind
bijvoorbeeld dat we een nieuwe
boot moeten krijgen. De RP 5 is 16
jaar oud. Dat is op zich niet zo'n
hoge leeftijd voor een schip, maar
de RP 5 heeft al die 16 jaar in zout
water gelegen, en op gegeven
moment gaat het onderhoud teveel
tijd vergen. Tijd die je eigenlijk aan
andere dingen moet besteden.
Bovendien is de RP 5 een open type.
Als we te maken hebben met
vervoer van gevaarlijke stóffen
biedt het schip de bemanning geen
enkele bescherming. Daarom wil ik
graag een categorie B-boot die die
bescherming wel biedt. Die kan
hermetisch afgesloten worden".
Merk wat je hebt is het devies van
de rijkspolitie te water. Een motto
waar Van Lange zich helemaal in
kan vinden. „Ik wil niet zeggen dat
je door het merken en laten
registreren van je spullen diefstal
kunt voorkomen, maar je loopt wel
veel meer kans dat gestolen spullen
uiteindelijk weer bij de rechtmatige
eigenaar terug komen. En je kunt
vrijwel alles merken". Als het aan
Van Lange ligt laat ook iedere
botenbezitter zijn of haar boort
registreren bij de politie. Bij de RP
te water zijn registratieformulieren
te krijgen. De eigenaar van de boot
vult alle gegegens, maten
gewichten, uitrusting, kleuren etc.,
in en middels een ingenieus systeem
worden alle gegevens van het
betreffende vaartuig in de computer
onder een bepaalde code
opgeborgen. „Want hoeveel boten
zijn er niet van hetzelfde type, of
met dezelfde naam. Hoe moet je
dan weten met welk schip je precies
te doen hebt? Dan moet je meer
gegevens hebben".
Diefstal is volgens Van Lange erg
moeilijk te voorkomen. Maar je
kunt bijvoorbeeld een jachthaven
wel beveiligen met relatief simpele
middelen. Van de Jeugd: „Kijk, je
hebt twee soorten dieven:
gelegenheidsdieven en professionele
dieven. Als je een jachthaven-
beveiligd bijvoorbeeld door middel
van pasjes maak je het de dieven al
moeilijker om ongemerkt hun slag
te slaan. En dat werkt remmend,
schrikt gelegenheidsdieven af".
In het logboek van de RP 5 wordt
dagelijks genoteerd wat er voorvalt
en wat de werkzaamheden zijn.
'Journalist aan boord' vermeldt het
logboek van maandag 27 juli.
Verder leert een blik in het logboek
dat er windkracht 6-7 staat en dat
het zicht goed is. „Je hebt pech dat
je net dit slechte weer treft. Zo
krijg je niet echt een goed beeld van
ons werk", aldus Van Lange.
„Normaal gesproken is het deze tijd
van het jaar verschrikkelijk druk
op het water, maar met dit weer
blijven de meesten in de haven".
Toch is het aan de andere kant zo
dat ook bij slecht weer mensen
slecht voorbereid het water opgaan,
bijvoorbeeld om een dagje te
vissen. Het is nu eenmaal
afgesproken, en men heeft er
speciaal een dag voor vrij genomen,
dus gevist moet er worden. Of het
nu verantwoord is of niet.
De RP te water krijgt, naast haar
gebruikelijke werk op het water,
ook te maken met vragen om
advies. Niet alleen van
particulieren, maar bijvoorbeeld
ook van gemeentes. Als voorbeeld
haalt Van Lange de Bruse
visserijdagen aan. „Daar waren een
aantal demonstraties gepland.
Bijvoorbeeld van Para-sailing. Daar
zijn gewoon bepaalde richtlijnen
voor. Afhankelijk van onder andere
de weersomstandigheden stel je dan
een advies op. Je stelt bepaalde
voorwaarden aan een evenement.
Dat zijn toch dingen die een hoop
tijd kosten. Maar het gaat om de
veiligheid, en daar moet je wat voor
over hebben".
Tr. i ',/t
'4ivl
Surfers. Ze bezorgen de Rijkspolitie te water aardig wat werk.