Liefde en boerentrots Wordt alcohol de benzine van het jaar tweeduizend? dit biedt de beeldbuis berichten Dertigste Delta Flora op komst Verbod van captafol en methylbromide 4 Zijn de jaren voor de benzinepomp geteld? ZIERIKZEE - Het is het bekende zwaard van Damo cles, dat ons verkeerssysteem boven het hoofd hangt: de aardolievoorraden, de bron van onze brandstoffen, drei gen binnen afzienbare tijd uitgeput te zijn. Hoe hoog dit zwaard hangt, weet niemand nauwkeurig. Sommigen stellen het op basis van de huidige verbruiksquota op 40 jaar, anderen spreken over 60 tot 80 jaar. Maar hoe het ook zij, het gaat hier niet om honderden jaren, maar slechts om tientallen jaren. Het betreft geen verre toe komst, maar reeds de volgende generaties van de mens heid. Vooruitzien is derhalve dringend noodzakelijk. Het probleem moet vandaag worden aangepakt, opdat het uiterlijk overmorgen opgelost is. Wat komt ervoor in aanmerking, waar liggen de kansen, in welke richting zoekt de research? Een mogelijkheid is: benzine en ook dieselbrandstof uit kolen: Dat is mogelijk, maar erg duur. Overigens is de kolenvoorraad in de aardbodem een veelvoud van die aardolie. Eveneens een idee is het gebruik maken van elektrische aandrijving. De stroom uit het stopcontact, op geslagen in accu's in de auto en na de steeds weer aan één of ander stopcon tact oplaadbaar, komt ook weer uit kolen en aardolie of van kerncentra les. In elk geval: daar waar het elek- trovoertuig rijdt, ontstaan geen emis sies van uitlaatgassen en bovendien is het voertuig zeer stil. Daarom moet men de E-mobiel, ondanks zijn grote accu en zijn geringe actieradius, niet helemaal vergeten: Stadsgebieden, waarin alleen elektrovoertuigen mo gen rijden, zijn denkbaar; forensen, die aan deze reikwijdte niet voldoen de hebben, zouden hun toeylucht moeten nemen uit de hybride elektro- aandrijving, waarbij elektrische aan drijving met een verbrandingsmotor gecombineerd is. Een zeer milieu vriendelijke, maar enigszins dure manier van rijden. Waterstof Gedacht kan worden aan waterstof als brandstof: Intensief onderzoek op dit punt is al jaren gaande. Inderdaad laat waterstof zich betrekkelijk een voudig onder afgifte van energie ver branden. De verbrandingsgassen zijn zelfs uiterst milieuvriendelijk, na- ;melijk volledig vrij van koolmonoxy- de, kooldioxyde en koolwaterstoffen en alleen vermengd met stikstofoxy- den. Enerzijds is de produktie van waterstof uit water echter zeer duur, onverschillig of men hierbij gebruik maakt van zonne- of atoomenergie. Anderzijds is er het opslagprobleem in de auto. Watersotf is namelijk in eerste in stantie een gas. Men zou het in de auto kunnen meenemen, in drukci- linders onder een druk van 200 bar. Dergelijke containers moeten echter volumineus en erg dikwandig zijn en hebben dus een groot gewicht (denk maar aan de bekende lasgasflessen). Bovendien is er voor een dergelijk ho ge compressie veel energie nodig. Waterstof kan echter ook vloeibaar worden gemaakt en kan dan in een zogenaamde cryogene tank worden meegenomen. Daarot is een intensie ve koeling tot minder dan 253°C noodzakelijk. Een enorme koude! Hiervoor zijn nog grotere hoeveelhe den energie nodig dan voor het com primeren. Er moet echter vooral reke ning gehouden worden met grote verdampingsverliezen: ondanks een isolatie van meerdere lagen van de cryogene tanks gaan per dag twee a drie liter door verdamping verloren, zodat bij een stilstaand voertuig na ongeveer een maand de aanvankelijk volle tank leeg is. Afgezien daarvan moet zowel bij vloeistoftanks als ook bij druktanks in auto's het veilig heidsrisico overwogen worden. Een andere mogelijkheid zou zijn het meenemen van waterstof door een physische binding met titaanver bindingen in een zgn. hybrideitank. Bij een bepaalde temperatuur komt waterstof in gasvorm weer vrij van de titaanverbindingen. Dergelijke voorraadtanks zijn echter in verhou ding tot de te bevatten hoeveelheid waterstof zeer groot en zwaar en bo vendien qua inwendige constructie zeer gecompliceerd. En tenslotte zou men waterstof che misch aan toluol kunnen binden en de auto voor verbruik weer kunnen „vrijmaken". Dit vergt echter gecom pliceerde voorzieningen qua appara tuur en natuurlijk het meezeulen van het dragermedium - toluol als dode last. Al met al: waterstif zou als brandstof heel goed in aanmerking kunnen komen, maar er zouden nog heel wat problemen opgelost moeten worden. En zelfs dan moeten nog be paalde principiële en derhalve onver mijdelijke gebreken op de koop toe worden genomen. Alcohol Een andere mogelijkheid is het ge bruik van alcohol. Allereerst de che mische kant: er zijn verschillende alcohol-soorten, „verschillend" hier niet bedoeld in de vorm van whisky, wijn en bier, maar in zuiver chemi sche zin. Van al deze alcoholtypen ko men als brandstof alleen methanol en ethenol in aanmerking. Op deze pro- dukten richt zich bijvoorbeeld het Volkswagenwerk. Methanol en etha nol zijn al bij omgevingstemperatu ren vloeibaar. Ze hebben dus geen be hoefte aan comprimering of aan uiterst lage koeling. Ze kunnen bo vendien aan heel normale brandstof- pompen net als benzine getankt wor STELLENDAM - De dertigste Delta Flora in Middelharnis staat weer voor de deur. Een jubileum dus voor de organisatie. De Delta Flora wordt gehouden van 4 tot en met 8 augustus in de gebouwen van de gemeente lijke visafslag in Stellendam. Het decor wordt weer gevormd door gladiolen in vele variëteiten in combina tie met talloze andere zomerbloemen, zoals margrieten, dahlia's, lelies, freesia's, anjers, asters en duizend schonen. Arrangeur Leo Kooien brengt verrassende composities samen, die ook dit jaar weer borg staan voor een indrukwekkend zomerbloemenschouwspel. De openingstijden: de vierde van 13.00-22.00 uur, van vijf tot en met zeven augustus van 10.00-22.00 uur en de laatste dag van 10.00-21.30 uur. De Delta Flora. den en kunnen in de motoren volgens de gebruikelijke en beproefde meng- selvormingstechnieken worden ver brand. In zuivere vorm hebben zij de enorme klopvastheid van 111 octaan (Duitse superbenzine 98, Duitse nor male benzine ongeveer 91) en kunnen in de motor derhalve veel hoger ge comprimeerd worden dan benzine, namelijk tot 13 1 in plaats van slechts ca. 9 1 bij benzinemotoren en dat betekent een hoger energie rendement. Voordelen Weliswaar hebben alcoholen per li ter een duidelijk lagere verbran- dingswaarde (calorische warde) dan benzine, zodat ook bij een hoge com pressie er per 100 kilometer vloeistof moet doorstromen. Anderzijds heb ben alcoholen een zeer gunstige uit laatgassamenstelling. Ze zijn uitge sproken milieuvriendelijk. Het op zich reeds geringe percentage kool- monoxyde en koolwaterstoffen kan, voor het geval dat een grote zuiver heid van uitlaatgassen verlangt wordt, door een eenvoudige oxydatie- katalysator bijna tot nul gereduceerd wqorden en de stikstofoxyden kan men alleen al door een juiste tuning van de motor onder controle krijgen. Zwavel bevatten de alcoholen hele maal niet en lood behoeft vanwege de grote klopvastheid niet toegevoegd te worden. Toepassing Methanol kan - net als ethanol - in elke willekeurige concentratie met benzine gemengd worden en derhalve als brandstof voor auto's dienen. Tbt een toevoeging van ongeveer drie pro cent behoeft er aan de motor in het geheel niets gewijzigd te worden. En zodoende bevatten de huidige brandstoffen in de Duitse Bondsre publiek over het algemeen al een be paald percentage methanol. Drie procent is natuurlijk niet veel. Zo is men in 1979 begonnen om nave nant omgebouwde motoren in lang durige rijtests met een mengsel van 15 procent methanol en 85 procent benzine (aangeduid als M15) te voe den. Spoedig daarna pakte men het radicaal aan en werden andere voer tuigen omgebouwd op een brandstof, de uit minstens 85, meestal echter uit 90 procent methanol bestond (pro ductnaam M100). Meer dan 1000 „al coholauto's" zijn destijds op de weg gekomen. Daarvan kwamen voor re kening van het VW-Werk alleen al 600 voertuigen voor het rijden met M15 en 100 voor het gebruik van M100, waaronder ook enkele dieselvoertui gen, diie aangedreven werden met een mengsel van dieselbrandstof (70%) en alcholen (30%). De tests duren nog steeds voort. Tbt eind 1986 heeft VW-Werk aan geïnte resseerde grote afnemers en over heidsinstanties 650 M15-voertuigen en 200 M100-voertuigen geleverd, waaronder 30 dieselmotoren. Behalve methanol kan ook gebruik worden gemaakt van ethanol. Een en kel land ter wereld heeft zich ook maar bij benaderng zo grondig op ethanol als brandstof geconcentreerd als Brazilië. Reeds in het jaar 1975 werd het „Nationale alcoholpro gramma" afgekondigd. Vandaag de dag rijden in Brazilië 76 procent van alle auto's op nagenoeg zuivere etha nol. Tot eind 1986 heeft Volkswagen door Brasil alleen al 1,3 miljoen zui vere ethanol-automobielen verkocht. En aan de brandstof voor benzine auto's wordt daar nog altijd 20% ethanol toegevoegd. Financiëel is diit gehele proces mogelijk geworden, doordat de staat de alcoholbrandstof slechts licht belast, in tegenstelliing tot de benzine. Natuurlijkk kan niet ieder land ter wereld voor zijn brandstofbehoeften op suikerriet bouwen. Waar heeft men vier en zelfs vijf suikerrie toogsten per jaar en waar beschikt men over zo grote open gebieden als in Brazilë? In Europa zou deze bron bijvoorbeeld niet kunnen borrelen. Daarom gaat bij ons research en planning in de richting van metha nol. Maar hoe dan ook: alcoholen bie den - nog meer dan waterstof - een grotere kans om de toekomst van het wegverkeer veilig te stellen tot na het tijdstip, waarop alle aardolie bronnen verdroogd zijn. In Brazilië rijdt vandaag de dag al meer dan 70% van alle automobielen op ethanol, een soort alcohol. Brazi- lië's reusachtige suikerrietproduktie maakt dit mogelijk. De tankstations zijn daar al jaren lang op het „tap pen" van alcohol ingericht. Dinsdag 21 juli Nederland 1 09.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.25 uur Fort Apache, Amerikaanse speelfilm uit 1949 van John Ford. 17.30 uur Journaal. 17.40 uur Vol Super! Programma voor 11-14 jarigen, gepresenteerd door Leo- ni Jansen. 18.05 uur Minjon-magazine. Van avond staat de informatie centraal. 18.45 uur Sound effects, vijfdelige se rie Engels voor de basisschool. Afl. 2. 19.00 uur Johan Pierewiet, serie naar een verhaal van Peyo en Yvan Delporte. Afl. 2: De dwerg in het rots- bos. 20.00 uur Journaal. 20.28 uur Sterrenslag 22.17 uur AVRO's Televizier, infor matieve rubriek. Presentatie: Ria Bremer, Karei van de Graaf, Mark Blaisse en Pieter Varekamp. 23.05 uur Jonge mensen op het con certpodium. 23.50 uur Ontdek je plekje, filmim pressie van Nederland's mooiste plaatsen. Vandaag: Middelharnis. 00.05 uur Journaal. 00.10 uur Nieuws voor doven en slechthorenden Nederland 2 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 uur Studio Sport. Wielrennen: Ronde van Frankrijk, rechtstreeks verslag van de te rijden etappe Vil- lard de Lans-L'Alpe d'Huez. Com mentaar: Mart Smeets en Jean Nelis- sen. 17.55 uur Studio Sport. Wielrennen: Ronde van Frankrijk, samenvatting. 18.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 uur Sesamstraat. 19.00 uur Jotirnaal. 19.12 uur Eerst het werk en dan! tv- film van Detlev Buck. 19.37 uur Kenmerk, actualiteitenru briek. 20.00 uur Berlijn 750 jaar, tweedelig verslag t.g.v. het jubileum. 21.30 uur Television, informatieve se rie over het medium televisie. 22.30 uur Journaal. 22.45 uur Nieuws voor doven en slechthorenden BRT 1 14.15 uur Vuk, Hongaarse tekenfilm. 15.30 uur Herhaling van de toe spraak van Zijne Majesteit Koning Boudewijn. 15.45 uur Nationaal défilé, recht streekse reportage van het militair défilé n.a.v. de nationale feestdag. 17.55 uur Nieuws. 18.00 uur Tik Tak, kinderserie. 18.05 uur Plons, Afl.: Plons en de goudvis. (Herh.). 18.10 uur Soldaat en ik (Soldier and me), negendelige Britse serie met Ge rald Sunquist en Richard Willis. Afl. 5. 18.35 uur Tour '87, samenvatting van de rit van vandaag. 18.50 uur Onbekende wereld (Explo re), documentaireserie over nagenoeg verdwenen beschavingen. Afl. 14. 19.15 uur Zonen en dochters (Sons and daughters), Australische serie. Met o.a. Rowena Wallace, Peter Phelps en Pat McDonald. Afl. 345. 19.40 uur Lotto, mededelingen en programma-overzicht. 19.45 uur Nieuws. 20.15 uur Kunst-zaken. 20.25 uur Mike, praatshow met Mike Vendrengh rechtstreeks vanuit Oostende. 21.45 uur Uitzending door derden: Programma van de Liberale Radio- en TV-Omroep. 22.05 uur De koele krijger (Cold war rior), achtdelige Engelse spionagese rie van Andrew Morgan en Pennant Roberts met Michael Denison, Dean Harris, Lucy Felming, e.a. Afl. 6. 22.35 uur Nieuws en Coda: Nachtlied, van Jef van Hoof, uitgevoerd door het Omroepkoor o.l.v. Vic Nees. BRT 2 15.30 uur Ronde van Frankrijk, rechtstreekse reportage van de rit Villard de Lans-L'Alpe d'Huez. AMSTERDAM - De kwaliteit van de hotelaccommodatie in Amsterdam is de laatste jaren sterk verbeterd. Alleen al in 1985 is ruim de helft van de hotels min of meer ingrijpend ver bouwd. In de meeste gevallen betrof het aanpassingen in verband met de brandveiligheid. DEN HAAG - De agrarische sector is danig geschrokken van het besluit van de ministers Braks en Nijpels om het gebruik van methylbromide in 1990 te verbieden. Het Landbouw schap heeft Braks om spoedoverleg gevraagd, want het wil opheldering over het besluit. Volgens deze organi satie zullen er in 1990 geen alternatie ven zijn voor het gevaarlijke goedje. DEN HAAG - De ministers Braks (landbouw) en Nijpels (milieube heer) hebben besloten het gebruik van methylbromide en captafol in land- en tuinbouw definitief te ver bieden. Methylbromide kan via het leidingwater lever- en nierziekten veroorzaken en het zenuwstelsel aan tasten. Van captafol wordt veron dersteld dat deze stof kanker op wekt. Voorlopig duurt het nog wel even voordat het verbod daadwerkelijk kracht krijgt. Voor het gebruik van captafol worden nog ontheffingen verleend tot 1989. Methylbromide mag nog, zij het mondjesmaat tot 1990 worden gebruikt. In de agrarische sector wordt me thylbromide gebruikt om de bodem te ontdoen van voor gewassen schade lijke insecten. Captafol wordt in de bollenteelt gebruikt. Vorig jaar mei werd het middel al verboden, maar sommige telers krijgen een onthef fing, omdat er geen goed alternatief is voor captafol. Zes jaar geleden werd methylbromide tijdelijk verbo den nadat het in het Westlandse drinkwater was gesignaleerd. Veemarkt Leiden LEIDEN, 20-7. Slachtrunderen: (per kg geslacht gewicht). Aanvoer 685, waarvan 90 stieren. Dikbillen extra kw. 8,25-/ 13,50; stieren le kw. 7,10-/ 8,00; 2e kw. 6,30-f 7,10; vaarzen le kw. 7,05- 8,10; 2e kw. f 6,10-f 7,05; koeien le kw. 6,80-/ 7,90, 2e kw. 6,15-/ 6,70, 3e kw. 5,65-ƒ 6,15; worstkoeien 5,30-J 5,75. Handel: stieren redelijk, prijzen hoger; koeien: handel traag, prijzen lager. Slachtschapen- en lammeren (per kg geslacht gewicht). Aanvoer 163. Schapen f 4,25-f 5,50; zuiglammeren 8,75-/ 9,75. Schapen- en lammeren (per stuk). Schapen 125-/ 180; zuiglammeren 155-/ 190. Handel: schapen rustig, prijzen ge lijk; lammeren: handel gelijk, prij zen lager. Tbtale aanvoer 848 stuks. Paardenmarkt Utrecht UTRECHT, 20-7. Op de paarden markt in Utrecht zijn maandag 172 dieren aangevoerd. De prijzen luidden als volgt per stuk: Luxe paarden 2750-f 3250; ou de paarden 2250-/ 2950; 3-jarige 1950-/ 2550; 2-jarige 1400-/ 2450; veulens 650-ƒ 1125; hitten 750- 1500; slachtpony's 450-/ 1000; Shetlanders 300-/ 650. Prijzen per kg: Oude slachtpaarden 4,50-/ 6,00 en jonge slachtpaarden 4,50-/ 6,15. De handel was matig, prijzen ge lijk. 89 Het was lang niet zo erg bij die Ploegers als ze gezegd hadden. Je moest die meubelen maar d'rs zien en dat wat er nog hing van die sluitgor- dijnen en dat beddegoed dat wa ren dure spullen wecst. En een mooie wieg dat ze hadden en een uitzet voor de komende baby en ze wa ren goed verzekerd ook Aagt hoefde niks te zeggen van zuk volk. Piet ging weer door met zijn werk. Het elektrisch licht mocht nog wel niet branden, maar dat hinderde niet, er waren kaarsen genoeg En hij liep zorgend af en aan en luisterde soms stil aan de slaapka merdeur naar zijn moeder, die lag te huilen om Arie Arid die eerst tegen middernacht naar huis gebracht werd door Jan Kuiper, zijn nieuwe oom. En in plaats van 'm flink uit te schelden, huilde moeder nog erger dan eerst en ze zoende die lilleke brandstichter, waarke maar kon en hij. Piet, kon d'r op uit om pa te halen, die altijd nog naarjdie snotneus liep te zoeken. En die vras ook nog zo blijd as blik. Brlind had wel kunnen schreien van treugde. Telkens weer had. onder het j(aan, diezelfde gedachte zich aan hem opgedrongen. Dat vreselijke beeld: De kleine, slanke jongen, die metbange ogen het vuur zag naderen en c'ie de reddende deur niet meer be door J. VISSER-ROOSENDAAL reiken kon in die schroeiende hitte en die benauwende rook en die in zijn angst hun riep hem en Jannie en zij hoorden hem niet en ze wist niet En dan kón Brand niet ver der denken en hij móést denken aan dat vreselijke voor zijn kind Zoe ken moest hij, zoeken en als 'ie 'm nou nog niet vond, moesten de buren maar helpen en de politie En toen hoorde hij in het duister dravende klompen naderen en kwam Piet hem zeggen dat Arie terecht was. Toen repte hij zich met Piet naar huis en naar Jannie. die nooit had gewe: ten. dat ze ook dit kind zó grenzeloos lief had. Hoofdstuk XXI „Je moet me vanochtend maar hel- pe. zeun," zei Jannie de volgende morgen tegen Piet. „Ik ben niks goed; verreisd van guster denk ik. En vanmiddag moet je effies naar de Lei- ge Hoek om te horen, hoe het met opoe is." „Mag ik thuisblijve van buur man?" vroeg Piet onzeker. Je was op- heden blijd as je een baantje had en dan zomaar wegblijve „Ja, 'oor. Pa heb het vanochtend vroeg al vraagd." Ondanks het feit dat ze zich niet goed scheen te voelen, ging Jannie vlug aan het werk en Piet moest mee aanpakken. Moe scheen in één dag het huis weer schoon en ordelijk te willen hebben, mopperde hij in ge dachten en dan wiste hij het zweet van zijn neus en voorhoofd. Ze dacht zeker dat er geen dagen meer kwa men Maar Piet wist niet dat zijn moeder een bekende pijn voelde, die kwam on ging. Die avond laat, toen Piet van de La ge Hoek terug kwam. wachtte zijn va der hem al aan de achterdeur. „Neem jij Kees en Arie effies mee naar één van de bure en vraag meteen of jullie daar slape kenne," zei hij zenuwach tig. „Moe is ziek worden zien je." „O," zei Piet en glimlachte vaag. Moe ziek, ja zeker, hij was geen acht meer Kenne we niet bij Mina?" vroeg hij. „Nee, dat gaat niet; Mina is hier te help en daar is Dirk ok al!" „O." Piet bleef staan. „Hoe was het met opoe?" vroeg Brand. „Nog hetzelfde. Het kan nog best een dag of wat dure heb dokter zeid." Brand zuchtte en schoof ongeduldig met zijn voet heen en weer. „Nou, je neme de jöóns wel mee zei hij dan en ging naar de ka mer. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 4