Beheer natuurgebied moet op
korte termijn geregeld worden"
Jeugd in de regio steeds
vaker met de duim omhoog
4
Goed milieu
beleid van
Schouwen-
Duiveland
Diefstal
bromfiets
Inbraak
kantine
Politie adviseert verzekering automobilisten
BURGH-HAAMSTEDE/
KERKVVERVE - Het jaarver
slag van de Regionale Inspec
tie Milieuhygiëne (RIMH) in
Zeeland mag gezien worden
als een graadmeter voor het
milieubeleid in de provincie.
In dat opzicht scoort Schou-
wen-Duiveland goed. Wester-
schouwen wordt geprezen om
haar Milieu Uitvoeringspro
gramma en de Reinigings
dienst Schouwen-Duiveland
om haar project chemisch af
val.
Ook, in andere delen van Zee
land groeit het milieubesef, al
komt het ook nog te vaak voor,
dat er onverantwoord wordt
omgesprongen met voor het
milieu gevaarlijke stoffen.
Westerschouwen was een van
de eerste gemeenten in Neder
land, die aan de slag ging met
het zogenaamde MUP waar
mee ze duidelijk te kennen
heeft gegeven zich verantwoor
delijk te voelen voor de totale
milieuproblematiek, die zich
op haar grondgebied voor
doet", aldus de inspectie.
Volgens deze instantie heeft
het MUP duidelijk de kenmer
ken van een milieubeleidsplan.
Met het project van de reini
gingsdienst is een goed beeld
verkregen van soort en hoe
veelheid van het chemisch af
val, dat Qp het platteland vrij
komt. Wordt de gemeente Wes
terschouwen gevolgd door ini
tiatieven vanuit Middelburg,
het project van de reinigings
dienst krijgt navolging in Vlis-
singen. Een duidelijke voor
trekkersrol voor deze regio
dus.
Neeltje Jans; de plannen bekeken door de Zeeuwse Milieu Federatie
NEELTJE JANS - „Het beheer van het gedeelte van Neeltje Jans dat straks natuur
gebied wordt moet snel geregeld worden", aldus Thijs Kramer van de Zeeuwse Milieu
Federatie. „Wij zouden graag willen zien dat het beheer van dat natuurgebied overge
laten wordt aan organisaties als de Stichting Natuurmonumenten en de Stichting
Zeeuws Landschap. En daar zullen wij ook zeker voor ijveren". In grote lijnen kan de
ZMF zich vinden in de plannen van architekt Louis van Gasteren voor de toekomstige
inrichting van werkeiland Neeltje Jans. „Wat jammer is dat de plannen voor de inrich
ting van het natuurgebied erg vaag zijn. Ik denk dat wij zelf met plannen voor die in
richting moeten komen".
Het strand bij Neeltje Jans; nu nog rustig. Straks ook drukbezocht?
ZIERIKZEE - In de nacht van
woensdag op donderdag werd de
bromfiets van K. P. uit Zierikzee ont
vreemd uit de Korte Sint Janstraat.
Het betreft een paarse Puch met het
verzekeringsnummer THS-976 die
niet stond afgesloten.
BURGH-HAAMSTEDE - In de
nacht van donderdag op vrijdag werd
ingebroken in de kantine van cam
ping Ginsterveld te Burgh-Haamste-
de. De dieven sloegen een ruit in om
de deur te kunnen openen. Zij namen
voor 2700 gulden aan sigaretten en
shag mee. De aangifte werd gedaan
door de beheerder van de kantine, C.
K. uit Haamstede.
In de plannen van Van Gasteren
wordt een relatief klein gedeelte van
Neeltje Jans bestemd om een thema
park te huisvesten. Volgens Van
Gasteren zou dit plangebied slechts
eentiende van het totale eiland be
slaan en zou de rest van het eiland na
tuurgebied worden. Kramer: ,,Op
zich zijn dat plannen die ons best aan
spreken. De natuur krijgt volop
ruimte. Maar, zoals ik al zei, het is
jammer dat de plannen voor de in
richting van dat natuurgebied nog zo
vaag zijn en dat het beheer van het
gebied nog niet geregeld is". Kramer
benadrukt dat op dit moment het be
langrijkste is dat de zogenaamde pij
lerpolder tot stand komt. Een idee
van Van Gasteren: de reservepijler
droog zetten zodat de bezoekers een
goede indruk krijgen van de grootte
van het totale project. Kramer: „Het
realiseren van die pijlerpolder is een
voorwaarde voor de verdere ontwik
keling van het project". De pijlerpol
der vergt, samen met de realisering
van een entreegebouw en een voet
gangersbrug, een investering van bij
na 6 miljoen gulden. De totale kosten
van de inrichtingsplannen voor Neel
tje Jans worden in het rapport econo
mische haalbaarheid van Van Gaste
ren geschat op 131 miljoen gulden.
Geen bedragje dat je even uit je vest
zak trekt. Kramer: „Wat dat betreft
zijn de ogen.gericht op het bedrijfsle
ven, maar wij maken ons daar eigen
lijk niet zo druk om. Het financieren
van het project is voor ons een secon
daire kwestie".
Unieke kans
Kramer kenschetst de situatie op
Neeltje Jans, wat betreft het natuur
gebied, als uniek. „Je kunt nog alle
kanten op. Daarom is het zo belang
rijk dat er veel aandacht wordt be
steed aan de inrichting en het beheer
van dat gebied. Men moet voorwaar
den scheppen voor een goed beheer".
Uit de plannen van Van Gasteren:
„De natuurlijke ontwikkeling wordt
nadrukkelijk bevorderd. Zelfs wordt
de natuur hier en daar geholpen door
het bouwen van muurtjes, het opwer
pen van richels en het maken van re
liëf. De Oosterscheldekant is geheel
vlak. De grond bestaat uit tamelijk
steriel zand, dat veel slib bevat. De
grond is door Rijkswaterstaat inge
zaaid om opwaaien van het zand te
voorkomen. Dit zaaipatroon zal nog
jaren later terug te vinden zijn. Om
natuurlijke ontwikkeling en een zo
groot mogelijke variatie te bevorde
ren zal voorzichtig gebruik gemaakt
worden van de graafmachine. De be
doeling is om flauwe hellingen en la
ge heuveltjes te creëren die mogelijk
heden bieden voor een gevarieerde
plantengroei. Ook de Oosterschelde-
kust biedt veel mogelijkheden. In de
Betonhaven en in de Mattenhaven is
aanslibbing denkbaar, waardoor een
schot ontstaat met zijn eigen planten
groei en vogelbezoek".
Tot zover nog geen aanmerkingen
van de ZMF. Ook niet tegen het plan
om het natuurgebied in principe open
te stellen voor bezoekers. De vrees
die bij sommigen leeft dat dat alleen
maar zal leiden tot schade aan de na
tuur leeft niet bij de ZMF. Kramer:
„Zoals in.de plannen ook al gezegd
wordt is het heel goed mogelijk om
toeristen daar te krijgen waar je ze
hebben wilt, en te weren uit gebieden
waar je ze liever niet hebben wilt.
Kijk, je moet er natuurlijk geen hek
ken omheen gaan zetten. En prikkel
draad is ook niet nodig. Doornstrui
ken werken wellicht nog beter".
Zandplaat
Waar de ZMF wel tegen in het ge
weer komt is een eventuele wandel
route van het werkeiland naar de
zandplaat Neeltje Jans. „Ik denk dat
dat toch verstorend zal werken", al
dus Kramer. In de plannen van Van
Gasteren wordt ook gewag gemaakt
van het bouwen van vogelobservatie
hutten. Een idee waar de ZMF wel
weer achter staat.
Al eerder in dit artikel is gemeld
dat de ZMF niet bang is voor schade
aan de natuur door deze open te stel
len voor recreanten. Kramer legt uit
dat niet alleen het leiden van de re
creant schade zal voorkomen.„Zoals
het nu is kent de weg over het eiland
geen mogelijkheden om af te slaan.
Men wordt gedwongen door te rijden
naar een bepaald punt, waar dan
voor voldoende parkeergelegenheid
gezorgd zal moeten worden. Het mee-
rendeel van de recreanten zal het
stukje natuur vlakbij dat parkeerter
rein gaan verkennen en niet helemaal
naar de andere kant van het eiland lo
pen. Het regelt zich dus als het ware
vanzelf".
Bestemmingsplan
Kramer ziet vooralsnog geen
schrikbeelden voor zich van een the
mapark dat uiteindelijk toch een
pretpark wordt. „Maar een pretpark
mag het natuurlijk nooit worden".
Ook tilt hij niet zo zwaar aan de voor
spelling van CVB-voorzitter H. P. van
Oost dat er uiteindelijk toch wel ver-
blijfsrecreatie op Neeltje Jans zal
ontstaan „Ik denk niet dat gebeurt",
aldus Kramer. .Maar dat neemt niet
weg dat een en ander wel in een be
stemmingsplan vastgelegd moet wor
den. En liefst zo snel mogelijk".
Geen stormloop
Kramer zegt geen stormloop te ver
wachten als de weg over de Storm
vloedkering in november dit jaar
opengesteld wordt.'Eén ding geeft hij
wel duidelijk te verstaan: „Kijk, wij
zijn sowieso niet enthousiast over een
toename van de recreatie. Wat ons be
treft zit Zeeland vol".
Zoals eerder in deze krant te lezen
was maakt H. J. van Zuylen, voorzit
ter van de VW Burgh-Haamstede en
VVD-raadslid, zich grote zorgen over
de effecten van de openstelling van
de weg over de Stormvloedkering
voor Schouwen-Duiveland. En dan
met name de Westhoek. Ook burge
meester J. L. Niemantsverdriet-Leen
heer onderkent dat een en ander een
grote druk op het eilandelijk wegen
net zal leggen. Kramer ziet voorals
nog geen grote problemen, maar
schaart zich wel achter burgemeester
Niemantsverdriet wat betreft de
noodzaak tot het aanpassen van het
wegennet. Wat betreft de aansluiting
tussen de weg over de Stormvloedke
ring en het bestaande wegennet: „Wij
geven de voorkeur aan het Kraye-
steintracé. Een tracé door de polder is
volgens ons een te grote inbreuk op
het landschap".
Plannen
Voorlopig, tot teleurstelling van de
gemeente Westerschouwen, is Neeltje
Jans grondgebied van de gemeente
Veere. Er bestaan plannen tot oprich
ting van een NV Neeltje Jans. Voor
die vorm is gekozen om participatie
van het bedrijfsleven mogelijk te ma
ken. Provincie en gemeente Veere
zouden volgens die plannen het ini
tiatief moeten nemen tot het oprich
ten van een rechtspersoon die tot
taak krijgt de plannen te realiseren
en de beheerstaak op zich te nemen.
Hoe dat concreet uitgewerkt gaat
worden is nog een open vraag. Kra
mer legt er nogmaals de nadruk op
dat de ZMF liefst die beheerstaak
toebedeeld zou zien aan de Stichting
Natuurmonumenten en de Stichting
Zeeuws Landschap. „We hebben nog
geen contact gehad met de Stuur
groep Oosterschelde, maar dat gaat
binnen een maand gebeuren. Want
die beheersplannen moeten wel snel
rond komen".
van punks gehoor. „Als ze hun haar
normaal deden hadden ze sneller een
lift".
Problemen met de politie maakt de
lifter niet zo veel mee. Het is hem ei
genlijk nog maar één keer overko
men. „Dat waren Marechaussees die
helemaal geen bevoegdheid hebben
om lifters van wegen weg te halen".
Hij heeft er eigenlijk alleen maar
woorden mee gehad en is toen maar
ergens anders gaan staan.
Maar wat voor regels bestaan er
dan voor lifters? Is het eigenlijk offi
cieel wel toegestaan. Een vraag die
alleen de politie kan beantwoorden.
„Officieel is het wel toegestaan. Al
leen het in- en uitstappen op een be
paald soort wegen kan niet", vetelt
plaatsvervangend groepscomman
dant H. J. Theunissen van de Rijks
politie Schouwen-Duiveland in Zie
rikzee. „Op zichzelf geeft het geen
probleem, zolang er maar niet op
auto- en autosnelwegen wordt gelift",
aldus Theunissen. Hiervoor kan een
lifter een boete krijgen van 35,-.
„Waar de lifters en autobestuurders
ook niet altijd bij stilstaan, is de in
zittendenverzekering. Dit is voor bei
den een risico. Als een bestuurder
van een auto een lifter meeneemt en
een ongeluk veroorzaakt en hij heeft
geen inzittendenverzekering, dan
kan de lifter zijn schade bij de be
stuurder verhalen".
Op de vraag op het goed is om op
bepaalde punten op Schouwen-Dui
veland een soort liftcrsplek te ma
ken, zegt Theunissen dat het niet
functioneel is. „Er zijn wel locaties
waar er over gedacht kan worden,
maar zover zijn wc nog niet. Het is zo
incidenteel, dat het niet in de behoef
te zal voorzien", aldus de plaatsver
vangend groepscommandant. Hier
bij noemt hij het punt aan de
Kraiyensteijnsewcg in Burgh-
Haamstedc. „Daar staan elke mor
gen veel lifters".
Natuurlijk heeft liften ook ie ma
ken met de busdiensten, die mis
schien niet altijd optimaal zijn voor
het publiek. Tbch probeert de ZWN in
Zierikzee haar best te doen om zo
veel mogelijk rekening te houden
met de schoolroosters. Er wordt zelfs
overleg gevoerd met de scholen om zo
de schooljeugd net na het laatste les
uur op te pikken. De lesuren zijn
eveneens redelijk aangepast aan de
vertrektijden van de bussen.
meestal jammer dat ik moet uitstap
pen. Sommige bestuurders vertellen
zo veel dat je een hele levensloop
krijgt te horen. Enkele ervaringen
blijven in je geheugen bij". Zonder
moeite noemt hij er enkele op. „Ik
reed een keer met iemand mee, die
mensen van zakenrelaties bij de wal
letjes moest zien te vermaken. En ook
iemand die vertelt de hoe een BV
moet frauderen", vertelde lifter. Eén
verhaal weet hij zich ook nog goed te
herinneren. Het ging over een man
die mediteerde. Dat was iets wat hij
zeer interessant vond. „Die man ver
telde er alles over en dat was leuk om
aan te horen. Het gebeurt ook dat ik
met mensen in de auto zit, die een
beetje hetzelfde zijn als ik, en begrij
pen waarom ik lift". Het is een vaak
gestelde vraag, of Jean-Paul veel
langs de weg staat of niet. Sommige
bestuurders hebben vroeger ook veel
langs de weg gestaan.
„Er zijn er ook weer bij, die naar
het station wijzen en dan waarschijn
lijk denken „armoedzaaier". Ik vind
dat de bewuste bestuurder toch de
benzine moet betalen en je helpt el
kaar een beetje. Als er nou een zou
doorrijden en later een keer met pech
aan de weg komt te staan, vindt hij
het vast ook niet leuk als iedereen
doorrijdt. Ondanks dat hij mij heeft
laten staan, zou ik hem toch meene
men. Het is gewoon menselijk", aldus
de schoolganger. Jean-Paul kent ook
iemand die wel eens naar Spanje lif-
te. „Die speelde gewoon een stukje
toneel en vertelde tegen de auto
bestuurders dat hij geen geld had en
zo kon hij bij die mensen dan twee
weken in hun Spaanse huisje blijven.
Dat vind ik echt parasiteren".
De Brouwenaar is de mening toege
daan dat als je met zwarte kleding
lift, je niet zo gauw meegenomen
wordt. Zoiets heeft hij ook wel eens
Ik ga in Vlissingen naar de MTS. 's
Ochtends kan ik altijd wel meerijden
en na schooltijd ook wel als het moet,
maar vaak is de jongen waarbij ik in
de auto stap een paar uur later uit.
Dan ga ik meestal liftend naar huis
toe en ben vaak nog veel sneller
thuis", doet de 21-jarige Jean-Paul uit
de doeken. Hij legt uit wat precies de
kosten zijn als hij met de trein terug
moet. Die kosten bespaart de scholier
nu. „Ik moet met de trein naar Goes
toe en dan nog eens met de bus naar
Brouwershaven. Dat kan me dan on
geveer 14,- kosten". Dat geld wil de
Brouwenaar ondermeer voor een va
kantie bewaren.
De schoolganger vertelt in woord
en gebaren waar hij altijd zijn duim
uitsteekt en hoe lang hij daar moet
staan, voordat hij meerijdt met een
auto die hij aangehouden heeft", zo
als de encyclopedie het verwoordt.
Jean-Paul lift altijd in etappes.
„Eerst lift ik van Goes naar Vlissin
gen. Voordat ik dan in Goes ben moet
ik wel eerst ongeveer een half uur in
Vlissingen langs de weg staan. Van
Goes naar Zierikzee gaat het een stuk
gemakkelijker. Ik ga bij de Goese
kruising staan. Vaak gaan de mensen
richting Zeelandbrug. Daar sta ik
dan ook maar gemiddeld vijf tot tien
minuten. Moeilijker wordt het weer
bij Zierikzee om zo naar Brouwersha
ven te gaan. Dat duurt toch vaak zo'n
dertig minuten", vertelt de lifter zon
der moeite. Hij denkt zelf dat het
komt doordat er weinig verkeer rich
ting Brouwershaven rijdt. Hiermee
vertelt hij ook dat het moeilijk is om
vanaf Zierikzee naar Goes toe te lif
ten. „Dat gaat gewoon niet. Ik heb
dat vroeger wel gedaan, maar je
komt niet weg".
Jean-Paul legt uit dat hij nu een
bordje heeft waar de plaats van be
stemming opstaat. Hij meent ook dat
dat ook veel sneller gaat. Ondertus
sen heeft dat bordje al een vaste plek
in zijn schooltas ingenomen. On
danks dat hij vele ervaringen heeft
meegemaakt langs en op de weg, lift
hij gemiddeld maar twee keer per
week. En daarbij doet hij nog wel
eens een grote stad aan. Rotterdam,
Den Haag en Amsterdam zijn van die
steden die hij met 'zijn duim' bezocht
heeft. Voor hem zijn die reisjes ook
meestal de leukste ervaringen. „Als
eerste kom je al heel snel weg als je
vanaf Zierikzee naar bijvoorbeeld
Rotterdam lift. En ten tweede zit je
dan vaak lang bij iemand in de auto
en zo bouw je een leuke 'band' met de
bestuurder op. Je leert gewoon veel
van die mensen. Ze vertellen veel.
Vaak gaat het over vakanties en krijg
je raad over dergelijke dingen.
In de grote stad gebeuren ook vaak
de vreemdste dingen. Natuurlijk ook
Ook voor lifters schijnt de zon niet altijd.
ZIERIKZEE - „Je leert eigenlijk heel veel van liften.
Er wordt in de auto vaak gepraat over eikaars standpun
ten. Zo ontstaat er binnen een korte tijd een band. En
daarom lift ik eigenlijk", vertelt Jean-Paul Scharff uit
Brouwershaven, die ondertussen zelf al heel wat uurtjes
langs de snelweg heeft vertoefd en het nog wekelijks
doet. Iedere autobestuurder overkomt het wel eens; een
lif(s)ter langs de weg. Sommigen stoppen voor de lifters,
die op die manier van het vervoer gebruik maken. Maar
er is ook een regiment van weggebruikers dat doorrijdt
en de lifters geen goedkope reis aanbiedt. Dit geldt ge
deeltelijk ook voor Jean-Paul, maar het belangrijkste
vindt hij de ervaring die hij daarmee opdoet. „Het geeft
me soms wel een kick", aldus de lifter.
vervelende dingen, zoals een man die
je meeneemt die eigenlijk heel wat
anders van je wil dan je zelf wilt", al
dus de Brouwenaar.
Ondanks dat er wel eens iets
vreemds gebeurt, is er meestal wel
een wijs gesprek in de auto gaande.
„Vooral vrouwen hebben vaak veel te
vertellen. En als er dan zo'n leuk ge
sprek uit voortvloeit vind ik het