Beheer natuurgebied moet op korte termijn geregeld worden" Jeugd in de regio steeds vaker met de duim omhoog 4 Goed milieu beleid van Schouwen- Duiveland Diefstal bromfiets Inbraak kantine Politie adviseert verzekering automobilisten BURGH-HAAMSTEDE/ KERKVVERVE - Het jaarver slag van de Regionale Inspec tie Milieuhygiëne (RIMH) in Zeeland mag gezien worden als een graadmeter voor het milieubeleid in de provincie. In dat opzicht scoort Schou- wen-Duiveland goed. Wester- schouwen wordt geprezen om haar Milieu Uitvoeringspro gramma en de Reinigings dienst Schouwen-Duiveland om haar project chemisch af val. Ook, in andere delen van Zee land groeit het milieubesef, al komt het ook nog te vaak voor, dat er onverantwoord wordt omgesprongen met voor het milieu gevaarlijke stoffen. Westerschouwen was een van de eerste gemeenten in Neder land, die aan de slag ging met het zogenaamde MUP waar mee ze duidelijk te kennen heeft gegeven zich verantwoor delijk te voelen voor de totale milieuproblematiek, die zich op haar grondgebied voor doet", aldus de inspectie. Volgens deze instantie heeft het MUP duidelijk de kenmer ken van een milieubeleidsplan. Met het project van de reini gingsdienst is een goed beeld verkregen van soort en hoe veelheid van het chemisch af val, dat Qp het platteland vrij komt. Wordt de gemeente Wes terschouwen gevolgd door ini tiatieven vanuit Middelburg, het project van de reinigings dienst krijgt navolging in Vlis- singen. Een duidelijke voor trekkersrol voor deze regio dus. Neeltje Jans; de plannen bekeken door de Zeeuwse Milieu Federatie NEELTJE JANS - „Het beheer van het gedeelte van Neeltje Jans dat straks natuur gebied wordt moet snel geregeld worden", aldus Thijs Kramer van de Zeeuwse Milieu Federatie. „Wij zouden graag willen zien dat het beheer van dat natuurgebied overge laten wordt aan organisaties als de Stichting Natuurmonumenten en de Stichting Zeeuws Landschap. En daar zullen wij ook zeker voor ijveren". In grote lijnen kan de ZMF zich vinden in de plannen van architekt Louis van Gasteren voor de toekomstige inrichting van werkeiland Neeltje Jans. „Wat jammer is dat de plannen voor de inrich ting van het natuurgebied erg vaag zijn. Ik denk dat wij zelf met plannen voor die in richting moeten komen". Het strand bij Neeltje Jans; nu nog rustig. Straks ook drukbezocht? ZIERIKZEE - In de nacht van woensdag op donderdag werd de bromfiets van K. P. uit Zierikzee ont vreemd uit de Korte Sint Janstraat. Het betreft een paarse Puch met het verzekeringsnummer THS-976 die niet stond afgesloten. BURGH-HAAMSTEDE - In de nacht van donderdag op vrijdag werd ingebroken in de kantine van cam ping Ginsterveld te Burgh-Haamste- de. De dieven sloegen een ruit in om de deur te kunnen openen. Zij namen voor 2700 gulden aan sigaretten en shag mee. De aangifte werd gedaan door de beheerder van de kantine, C. K. uit Haamstede. In de plannen van Van Gasteren wordt een relatief klein gedeelte van Neeltje Jans bestemd om een thema park te huisvesten. Volgens Van Gasteren zou dit plangebied slechts eentiende van het totale eiland be slaan en zou de rest van het eiland na tuurgebied worden. Kramer: ,,Op zich zijn dat plannen die ons best aan spreken. De natuur krijgt volop ruimte. Maar, zoals ik al zei, het is jammer dat de plannen voor de in richting van dat natuurgebied nog zo vaag zijn en dat het beheer van het gebied nog niet geregeld is". Kramer benadrukt dat op dit moment het be langrijkste is dat de zogenaamde pij lerpolder tot stand komt. Een idee van Van Gasteren: de reservepijler droog zetten zodat de bezoekers een goede indruk krijgen van de grootte van het totale project. Kramer: „Het realiseren van die pijlerpolder is een voorwaarde voor de verdere ontwik keling van het project". De pijlerpol der vergt, samen met de realisering van een entreegebouw en een voet gangersbrug, een investering van bij na 6 miljoen gulden. De totale kosten van de inrichtingsplannen voor Neel tje Jans worden in het rapport econo mische haalbaarheid van Van Gaste ren geschat op 131 miljoen gulden. Geen bedragje dat je even uit je vest zak trekt. Kramer: „Wat dat betreft zijn de ogen.gericht op het bedrijfsle ven, maar wij maken ons daar eigen lijk niet zo druk om. Het financieren van het project is voor ons een secon daire kwestie". Unieke kans Kramer kenschetst de situatie op Neeltje Jans, wat betreft het natuur gebied, als uniek. „Je kunt nog alle kanten op. Daarom is het zo belang rijk dat er veel aandacht wordt be steed aan de inrichting en het beheer van dat gebied. Men moet voorwaar den scheppen voor een goed beheer". Uit de plannen van Van Gasteren: „De natuurlijke ontwikkeling wordt nadrukkelijk bevorderd. Zelfs wordt de natuur hier en daar geholpen door het bouwen van muurtjes, het opwer pen van richels en het maken van re liëf. De Oosterscheldekant is geheel vlak. De grond bestaat uit tamelijk steriel zand, dat veel slib bevat. De grond is door Rijkswaterstaat inge zaaid om opwaaien van het zand te voorkomen. Dit zaaipatroon zal nog jaren later terug te vinden zijn. Om natuurlijke ontwikkeling en een zo groot mogelijke variatie te bevorde ren zal voorzichtig gebruik gemaakt worden van de graafmachine. De be doeling is om flauwe hellingen en la ge heuveltjes te creëren die mogelijk heden bieden voor een gevarieerde plantengroei. Ook de Oosterschelde- kust biedt veel mogelijkheden. In de Betonhaven en in de Mattenhaven is aanslibbing denkbaar, waardoor een schot ontstaat met zijn eigen planten groei en vogelbezoek". Tot zover nog geen aanmerkingen van de ZMF. Ook niet tegen het plan om het natuurgebied in principe open te stellen voor bezoekers. De vrees die bij sommigen leeft dat dat alleen maar zal leiden tot schade aan de na tuur leeft niet bij de ZMF. Kramer: „Zoals in.de plannen ook al gezegd wordt is het heel goed mogelijk om toeristen daar te krijgen waar je ze hebben wilt, en te weren uit gebieden waar je ze liever niet hebben wilt. Kijk, je moet er natuurlijk geen hek ken omheen gaan zetten. En prikkel draad is ook niet nodig. Doornstrui ken werken wellicht nog beter". Zandplaat Waar de ZMF wel tegen in het ge weer komt is een eventuele wandel route van het werkeiland naar de zandplaat Neeltje Jans. „Ik denk dat dat toch verstorend zal werken", al dus Kramer. In de plannen van Van Gasteren wordt ook gewag gemaakt van het bouwen van vogelobservatie hutten. Een idee waar de ZMF wel weer achter staat. Al eerder in dit artikel is gemeld dat de ZMF niet bang is voor schade aan de natuur door deze open te stel len voor recreanten. Kramer legt uit dat niet alleen het leiden van de re creant schade zal voorkomen.„Zoals het nu is kent de weg over het eiland geen mogelijkheden om af te slaan. Men wordt gedwongen door te rijden naar een bepaald punt, waar dan voor voldoende parkeergelegenheid gezorgd zal moeten worden. Het mee- rendeel van de recreanten zal het stukje natuur vlakbij dat parkeerter rein gaan verkennen en niet helemaal naar de andere kant van het eiland lo pen. Het regelt zich dus als het ware vanzelf". Bestemmingsplan Kramer ziet vooralsnog geen schrikbeelden voor zich van een the mapark dat uiteindelijk toch een pretpark wordt. „Maar een pretpark mag het natuurlijk nooit worden". Ook tilt hij niet zo zwaar aan de voor spelling van CVB-voorzitter H. P. van Oost dat er uiteindelijk toch wel ver- blijfsrecreatie op Neeltje Jans zal ontstaan „Ik denk niet dat gebeurt", aldus Kramer. .Maar dat neemt niet weg dat een en ander wel in een be stemmingsplan vastgelegd moet wor den. En liefst zo snel mogelijk". Geen stormloop Kramer zegt geen stormloop te ver wachten als de weg over de Storm vloedkering in november dit jaar opengesteld wordt.'Eén ding geeft hij wel duidelijk te verstaan: „Kijk, wij zijn sowieso niet enthousiast over een toename van de recreatie. Wat ons be treft zit Zeeland vol". Zoals eerder in deze krant te lezen was maakt H. J. van Zuylen, voorzit ter van de VW Burgh-Haamstede en VVD-raadslid, zich grote zorgen over de effecten van de openstelling van de weg over de Stormvloedkering voor Schouwen-Duiveland. En dan met name de Westhoek. Ook burge meester J. L. Niemantsverdriet-Leen heer onderkent dat een en ander een grote druk op het eilandelijk wegen net zal leggen. Kramer ziet voorals nog geen grote problemen, maar schaart zich wel achter burgemeester Niemantsverdriet wat betreft de noodzaak tot het aanpassen van het wegennet. Wat betreft de aansluiting tussen de weg over de Stormvloedke ring en het bestaande wegennet: „Wij geven de voorkeur aan het Kraye- steintracé. Een tracé door de polder is volgens ons een te grote inbreuk op het landschap". Plannen Voorlopig, tot teleurstelling van de gemeente Westerschouwen, is Neeltje Jans grondgebied van de gemeente Veere. Er bestaan plannen tot oprich ting van een NV Neeltje Jans. Voor die vorm is gekozen om participatie van het bedrijfsleven mogelijk te ma ken. Provincie en gemeente Veere zouden volgens die plannen het ini tiatief moeten nemen tot het oprich ten van een rechtspersoon die tot taak krijgt de plannen te realiseren en de beheerstaak op zich te nemen. Hoe dat concreet uitgewerkt gaat worden is nog een open vraag. Kra mer legt er nogmaals de nadruk op dat de ZMF liefst die beheerstaak toebedeeld zou zien aan de Stichting Natuurmonumenten en de Stichting Zeeuws Landschap. „We hebben nog geen contact gehad met de Stuur groep Oosterschelde, maar dat gaat binnen een maand gebeuren. Want die beheersplannen moeten wel snel rond komen". van punks gehoor. „Als ze hun haar normaal deden hadden ze sneller een lift". Problemen met de politie maakt de lifter niet zo veel mee. Het is hem ei genlijk nog maar één keer overko men. „Dat waren Marechaussees die helemaal geen bevoegdheid hebben om lifters van wegen weg te halen". Hij heeft er eigenlijk alleen maar woorden mee gehad en is toen maar ergens anders gaan staan. Maar wat voor regels bestaan er dan voor lifters? Is het eigenlijk offi cieel wel toegestaan. Een vraag die alleen de politie kan beantwoorden. „Officieel is het wel toegestaan. Al leen het in- en uitstappen op een be paald soort wegen kan niet", vetelt plaatsvervangend groepscomman dant H. J. Theunissen van de Rijks politie Schouwen-Duiveland in Zie rikzee. „Op zichzelf geeft het geen probleem, zolang er maar niet op auto- en autosnelwegen wordt gelift", aldus Theunissen. Hiervoor kan een lifter een boete krijgen van 35,-. „Waar de lifters en autobestuurders ook niet altijd bij stilstaan, is de in zittendenverzekering. Dit is voor bei den een risico. Als een bestuurder van een auto een lifter meeneemt en een ongeluk veroorzaakt en hij heeft geen inzittendenverzekering, dan kan de lifter zijn schade bij de be stuurder verhalen". Op de vraag op het goed is om op bepaalde punten op Schouwen-Dui veland een soort liftcrsplek te ma ken, zegt Theunissen dat het niet functioneel is. „Er zijn wel locaties waar er over gedacht kan worden, maar zover zijn wc nog niet. Het is zo incidenteel, dat het niet in de behoef te zal voorzien", aldus de plaatsver vangend groepscommandant. Hier bij noemt hij het punt aan de Kraiyensteijnsewcg in Burgh- Haamstedc. „Daar staan elke mor gen veel lifters". Natuurlijk heeft liften ook ie ma ken met de busdiensten, die mis schien niet altijd optimaal zijn voor het publiek. Tbch probeert de ZWN in Zierikzee haar best te doen om zo veel mogelijk rekening te houden met de schoolroosters. Er wordt zelfs overleg gevoerd met de scholen om zo de schooljeugd net na het laatste les uur op te pikken. De lesuren zijn eveneens redelijk aangepast aan de vertrektijden van de bussen. meestal jammer dat ik moet uitstap pen. Sommige bestuurders vertellen zo veel dat je een hele levensloop krijgt te horen. Enkele ervaringen blijven in je geheugen bij". Zonder moeite noemt hij er enkele op. „Ik reed een keer met iemand mee, die mensen van zakenrelaties bij de wal letjes moest zien te vermaken. En ook iemand die vertelt de hoe een BV moet frauderen", vertelde lifter. Eén verhaal weet hij zich ook nog goed te herinneren. Het ging over een man die mediteerde. Dat was iets wat hij zeer interessant vond. „Die man ver telde er alles over en dat was leuk om aan te horen. Het gebeurt ook dat ik met mensen in de auto zit, die een beetje hetzelfde zijn als ik, en begrij pen waarom ik lift". Het is een vaak gestelde vraag, of Jean-Paul veel langs de weg staat of niet. Sommige bestuurders hebben vroeger ook veel langs de weg gestaan. „Er zijn er ook weer bij, die naar het station wijzen en dan waarschijn lijk denken „armoedzaaier". Ik vind dat de bewuste bestuurder toch de benzine moet betalen en je helpt el kaar een beetje. Als er nou een zou doorrijden en later een keer met pech aan de weg komt te staan, vindt hij het vast ook niet leuk als iedereen doorrijdt. Ondanks dat hij mij heeft laten staan, zou ik hem toch meene men. Het is gewoon menselijk", aldus de schoolganger. Jean-Paul kent ook iemand die wel eens naar Spanje lif- te. „Die speelde gewoon een stukje toneel en vertelde tegen de auto bestuurders dat hij geen geld had en zo kon hij bij die mensen dan twee weken in hun Spaanse huisje blijven. Dat vind ik echt parasiteren". De Brouwenaar is de mening toege daan dat als je met zwarte kleding lift, je niet zo gauw meegenomen wordt. Zoiets heeft hij ook wel eens Ik ga in Vlissingen naar de MTS. 's Ochtends kan ik altijd wel meerijden en na schooltijd ook wel als het moet, maar vaak is de jongen waarbij ik in de auto stap een paar uur later uit. Dan ga ik meestal liftend naar huis toe en ben vaak nog veel sneller thuis", doet de 21-jarige Jean-Paul uit de doeken. Hij legt uit wat precies de kosten zijn als hij met de trein terug moet. Die kosten bespaart de scholier nu. „Ik moet met de trein naar Goes toe en dan nog eens met de bus naar Brouwershaven. Dat kan me dan on geveer 14,- kosten". Dat geld wil de Brouwenaar ondermeer voor een va kantie bewaren. De schoolganger vertelt in woord en gebaren waar hij altijd zijn duim uitsteekt en hoe lang hij daar moet staan, voordat hij meerijdt met een auto die hij aangehouden heeft", zo als de encyclopedie het verwoordt. Jean-Paul lift altijd in etappes. „Eerst lift ik van Goes naar Vlissin gen. Voordat ik dan in Goes ben moet ik wel eerst ongeveer een half uur in Vlissingen langs de weg staan. Van Goes naar Zierikzee gaat het een stuk gemakkelijker. Ik ga bij de Goese kruising staan. Vaak gaan de mensen richting Zeelandbrug. Daar sta ik dan ook maar gemiddeld vijf tot tien minuten. Moeilijker wordt het weer bij Zierikzee om zo naar Brouwersha ven te gaan. Dat duurt toch vaak zo'n dertig minuten", vertelt de lifter zon der moeite. Hij denkt zelf dat het komt doordat er weinig verkeer rich ting Brouwershaven rijdt. Hiermee vertelt hij ook dat het moeilijk is om vanaf Zierikzee naar Goes toe te lif ten. „Dat gaat gewoon niet. Ik heb dat vroeger wel gedaan, maar je komt niet weg". Jean-Paul legt uit dat hij nu een bordje heeft waar de plaats van be stemming opstaat. Hij meent ook dat dat ook veel sneller gaat. Ondertus sen heeft dat bordje al een vaste plek in zijn schooltas ingenomen. On danks dat hij vele ervaringen heeft meegemaakt langs en op de weg, lift hij gemiddeld maar twee keer per week. En daarbij doet hij nog wel eens een grote stad aan. Rotterdam, Den Haag en Amsterdam zijn van die steden die hij met 'zijn duim' bezocht heeft. Voor hem zijn die reisjes ook meestal de leukste ervaringen. „Als eerste kom je al heel snel weg als je vanaf Zierikzee naar bijvoorbeeld Rotterdam lift. En ten tweede zit je dan vaak lang bij iemand in de auto en zo bouw je een leuke 'band' met de bestuurder op. Je leert gewoon veel van die mensen. Ze vertellen veel. Vaak gaat het over vakanties en krijg je raad over dergelijke dingen. In de grote stad gebeuren ook vaak de vreemdste dingen. Natuurlijk ook Ook voor lifters schijnt de zon niet altijd. ZIERIKZEE - „Je leert eigenlijk heel veel van liften. Er wordt in de auto vaak gepraat over eikaars standpun ten. Zo ontstaat er binnen een korte tijd een band. En daarom lift ik eigenlijk", vertelt Jean-Paul Scharff uit Brouwershaven, die ondertussen zelf al heel wat uurtjes langs de snelweg heeft vertoefd en het nog wekelijks doet. Iedere autobestuurder overkomt het wel eens; een lif(s)ter langs de weg. Sommigen stoppen voor de lifters, die op die manier van het vervoer gebruik maken. Maar er is ook een regiment van weggebruikers dat doorrijdt en de lifters geen goedkope reis aanbiedt. Dit geldt ge deeltelijk ook voor Jean-Paul, maar het belangrijkste vindt hij de ervaring die hij daarmee opdoet. „Het geeft me soms wel een kick", aldus de lifter. vervelende dingen, zoals een man die je meeneemt die eigenlijk heel wat anders van je wil dan je zelf wilt", al dus de Brouwenaar. Ondanks dat er wel eens iets vreemds gebeurt, is er meestal wel een wijs gesprek in de auto gaande. „Vooral vrouwen hebben vaak veel te vertellen. En als er dan zo'n leuk ge sprek uit voortvloeit vind ik het

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 4