'Toch uitkijken dat het niet nog eens gebeurt' Bevrijdingsdag ZIERIKZEE - Vijf mei 1987. Ruim veertig jaar en twee generaties na de Tweede Wereldoorlog. Hoe kijken de jongeren van nu tegen de gebeurtenissen aan die zich toen hebben afgespeeldWat weten zij ervan en heeft die oorlog hen meer te zeggen dan bijvoorbeeld de Franse revolutie, de tachtigjarige oorlog of de andere historische krachtmetingen die ook vandaag de dag nog in de geschiedenislessen van het voorgezet onderwijs worden behandeld? Is de Tweede Wereldoorlog veertig jaar na dato voor de jeugd van nu een brok geschiedenis uit een schoolboek? niet nog eens gebeurt". Zij herinnert daarbij aan fascistische aard van de Centrumpartij en het aantal mensen dat daar toch op stemde. „Hoe meer je erover weet hoe meer je ziet hoe erg het allemaal is. Het is een waarschuwing". 3-Atheneum is kennelijk van plan die waarschuwing goed te gebruiken. Wanneer zij volwassen zijn willen ze hun bijdrage leveren aan een anti-fascistische maatschappij door in de eerste plaats een steentje bij te dragen aan een goede economische situatie. Zij willen een verdeelde macht door veel verschillende politieke partijen, dus nooit achter een leider aanlopen. „En vanzelfsprekend goed blijven nadenken". In 3-MAVO heerst eenzelfde mening en sfeer. Spontaan en geïnterresseerd wordt ingegaan op de vragen. „Fascisme is machtsmisbruik. Het komt ook in deze tijd voor". De meeste kinderen denken daarbij aan Glimmerveen, jodenmoppen en Centrumpartij. beter voor jezelf kunt blijven nadenken. „Ja het blijkt dat het enorm leeft", bevestigen Jan van Dijk en Giel Timmermans de indruk die de klassen achterlaten. Samen met Cor van der Steen vormen zij de sectie geschiedenis van de RSG. In de derde klassen wordt het onderwerp fascisme en Tweede Wereldoorlog elk jaar standard in het derde trimester behandeld. „Dat doen we omdat het een wezenlijk onderdeel van de twintigste eeuw vormt. En het wordt ook opgelegd door het ministerie". De leraren hebben de indruk dat de jeugd van nu meer bij het onderwerp is betrokken dan hun eigen generatie (de eerste die werd geboren na de oorlog) op die leeftijd. „Tben waren er puur alleen de theoretische lessen. Nu hebben we de beschikking over veel meer materialen met name in de audio visuele hoek. De Anne Frankstichting en de NOT hebben wat dat betreft goed werk verricht. Ze brengen de informatie met een leerling-vriendelijke tekst. En het onderwerp wordt ook regelmatig als examenmateriaal gebruikt". Timmermans en Van Dijk voeren verder aan dat in de zeventiger jaren na de tweede economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog de mentaliteit in de samenleving is veranderd. „Het bewustwordings proces, het inleven in de gebeurtenissen van toen is veel belangrijker geworden". Beide leraren bouwen hun lessen op door vanuit het heden terug te gaan naai de jaren dertig. Een stukje uit het leerlingenboek over het nationaal-socialisme in Duitsland 1918-1945 „Wat betekent de geschiedenis van Duitsland tussen 1918 en 1945 voor onze tijd? Je hoeft maar naar de krantekoppen op deze pagina te kijken om te begrijpen dat de ideeen uit die tijd nog steeds invloed uitoefenen. Neo-nazistischc organisaties duiken overal in Duitsland op en ook andere Europese landen waaronder Nederland kennen hun fascistische groepen. De gevaren die in deze groeperingen schuilen worden overduidelijk bij de bestudering „Wij noemen het derde trimester wel eens oneerbiedig het fascisme- seizoen, aldus Timmermans en Van Dijk. „Ook nu zijn we ongeveer twee weken voor Pasen begonnen met de behandeling van dit onderwerp. „We beginnen altijd met voorbeelden van machtsverhoudingen in onze tijd. Uit voorbeelden zoals pop-concerten Volgens de geschiedenisleraren vinden zij hierbij het bewustwordingsproces van de leerlingen belangrijker dan de feitenkennis die zij opdoen. „Men moet zijn eigen verantwoordelijkheid leren kennen Over dertig a veertig jaar wanneer de mensen die het hebben meegemaakt gestorven zijn moet men ook nog weten hoe belangrijk het is om alert te zijn op fascisme". Via de gebeurtenissen in de jaren dertig komt men vanuit een andere hoek weer terug in deze tijd. „We trekken het verschijnsel door naar de koude oorlog die heerst tussen oost en west. Want het is toch absurd dat we aan de ene kant nog bezig zijn met het verwerken van de Tweede Wereldoorlog terwijl op die manier het fascisme alweer volop de kop opsteekt". De leraren zoeken het ook dicht bij huis. De manier waarop kinderen soms met elkaar omgaan op school. Het uitschelden van elkaar en de discriminerende moppen die worden verteld. „We proberen er samen met do kinderen uit te komen hoe je daar mee om gaat. Het is de bedoeling dat mensen uit al deze processen lering kunnen trekken. Dat men zich bewust wordt dat het geen geschiedenisfeit is maar nog steeds bezig. Fascisme is bij uitstek een onderwerp dat geschikt is voor een bewustwordingsproces". De leraren hebben niet de indruk dat de leerlingen depressief worden van hetgeen ze allemaal voorgeschoteld krijgen. „Ze benaderen het heel positief en rationeel. Zo van dat kan wel en dat kan niet en dan stem je niet op die partij. Ze zijn er enorm bij betrokken. Het gebeurde tot nu toe ook elk jaar dat de lessen een samenspel waren van actuele gebeurtenissen en de geplande lesstof. Steeds was er een gebeurtenis in het nieuws die aansloot bij de leerstof". Sommige jaren diept men de standaard leerstof uit via een thema dat men uit de gebeurtenissen rond de Tweede Wereldoorlog licht. „We overwegen momenteel om via de Anne Frank stichting iemand hier heen te halen die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt en over zijn ervaringen wil vertellen" Bart vindt het ook fascistisch wanneer de politie hem aanhoudt omdat zijn brommer niet in orde is. Ook deze klas heeft zijn informatie over de Tweede Wereldoorlog behalve uit de geschiedenislessen uit films, televisie, boeken en verhalen van ouders en grootoudere. „Je blijft er over horen. Het was zo grof dat is nog nooit eerder gebeurd. De joden werden niet als mensen beschouwd", aldus Marleen. Om te zorgen dat het nooit meer gebeurt vinden ze dat steeds weer de aandacht moet worden gevestigd op de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. „Ook met herdenkingen en zo". Vol enthousiasme wordt voorgesteld om later een groep te vormen. ,,In je eentje kun je zo weinig doen". Maar na enig overleg komen de leerlingen tot de conclusie dat moet worden gezorgd voor een vrij land met een meer-partijensysteem. „En niet op de Centrumpartij stemmen natuurlijk". Zij zijn tenslotte van mening dat het af en toe wel gemakkelijk is om je verstand op nul te zetten maar dat je toch maar van de geschiedenis van nazi- Duitsland Deze laat bijvoorbeeld zien tot welke afschuwelijke gevolgen rassendiscriminatie kan leiden. Van meer belang is misschien nog wel om na te gaan hoe iemand als Hitier bijna legaal aan de macht kon komen. Waarom steunden zoveel Duitsers hem? En waarom gaf het buitenland Hitier de mogelijkheden zijn macht in Europa uit te breiden? Het zijn vragen waarop geen eenduidig antwoorden te geven zijn. Dit boekje is niet moer dan een overzicht van die periode. Maar hopelijk kan je aan de hand daarvan je eigen gedachten bepalen over de oorzaken en gevolgen van het nazisme". Het boek geeft een beeld van de Weimar republiek, de opkomst van Hitler, Hitlers Derde Rijk, de oorlog en de ondergang van het Derde Rijk. 'en de voetballerij blijkt dat het ook onze tijd wel degelijk leeft. We zijn veel te snel geneigd achter iemand aan te lopen, te geloven in beloftes. Met elkaar mee te doen waardoor massahysterie kan ontstaan. De discriminerende grappen over joden, homo's en vrouwen. Natuurlijk de Centrumpai-tij en Glimmerveen. De interesse van de kinderen voor deze onderwerpen is elk jaar vaste prik. Ze kunnen zich hierbij meer voorstellen dan bij andere geschiedenisonderwerpen. Maar het is onze plicht om te laten zien dat dit menselijk gedrag niet iets is van deze tijd alleen. Daarom gaan we vanuit het heden over op een confrontatie met de jaren dertig en wat daarvan de gevolgen waren. Dat werkt perfect bij dit onderwerp". Een en ander wordt gepresenteerd met behulp van leerboeken maar ook veel visueel materiaal zoals video-banden en tentoonstellingsmateriaal van de Anne Frankstichting. „Nee hoor, hij is veel dichterbij, meer bereikbaar dan die andere onderwerpen die in hét geschiedenisboek staan*. Omdat je van de Tweede Wereldoorlog veel meer leest, ziet en hoort. En omdat er nog mensen zijn die het hebben meegemaakt. Er zijn vaak filmbeelden over op televisie en leesboeken in de bibliotheek. En soms vertellen mijn opa en oma wat ze toen hebben meegemaakt". Aan het woord zijn de kinderen uit de klassen 3-Atheneum en 3-MAVO-D van de Rijksscholengemeenschap Professor Zeeman te Zierikzee. Veertien- en vijftienjarigen die uiting geven van een verrassende betrokkenheid bij de gebeurtenissen die een halve eeuw geleden het politieke toneel van Europa beheersten. En de verschrikkelijke gevolgen die daaruit voortvloeiden voor de persoonlijke levens van Zoveel mensen. „Het is heel erg. Als ik van die jodenmoorden lees of die films zie word ik helemaal misselijk", aldus Petrie uit 3-Atheneum. „Het is heel interessant maar tegelijkertijd togh heel vervelend omdat je beseft dat zoiets kon gebeuren", aldus Danny uit 3-MAVO. „Het was machtsmisbruik maar dat komt in deze tijd ook nog voor. Je ziet nog steeds overal dictaturen en daar zijn veel mensen ongelukkig onder", aldus Remco uit 3-MAVO. De jongeren uit 3-Atheneum komen tot de gezamenlijke conclusie dat Hitier een heel slim mannetje moet zijn geweest die zijn macht heel taktisch heeft opgebouwd. „Hij maakte gebruik van de economische crisis die heerste. Als het je slecht gaat heb je sowieso meer behoefte om achter een leider aan te lopen. En dat zou wel kunnen, dat is misschien niet zo erg maar Hitler was slim, die dacht dat helemaal uit. Hij zorgde voor een massa-hysterie. En de mensen mochten ook niet meer nadenken". Janna is van mening dat dat in onze maatschappij niet meer zou kunnen. „De mensen zijn nu veel zelfstandiger en vrijer geworden". Ook Marieke vindt dat onze maatschappij meer dan vroeger individuen heeft die minder snel achter iemand aanlopen. „Maar je moet er toch voor uitkijken dat het

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 14