'Onverschilligheid is de grootste vijand' Bevrijdingsdag ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Maandag 4 mei 1987 Nr.-24126 Elders werd het afgedaan met de frase: ,,Dat is iets voor de landelijke politiek en daar moeten wij ons-jals gemeenten niet mee bemoeien". Jessica Prager: ,,Ik denk dat we als vredesbeweging dat station voorbij zijn en dat we nu op pen ander niveau werken". De ramp in het Russische Tjsernobyl heeft zeker, hoe vreemd het ook moge klinken, in het voordeel van de vredesbeweging gewerkt.' ,,Het blijft een gebeurtenis ver weg, maar men is er toch duidelijk mee bezig". Tijdens het gesprek komt men steeds weer op hetzelfde punt terecht: wat nodig is is een mentaliteitsverandering. En daar kun je niet vroeg, genoeg mee beginnen. Toch zijn er de nodige twijfels over het fenomeen vredesopvoeding. Je kinderen leren dat ze conflicten niet mgt geweld op moeten lossen, maar erover moeten praten. Stien van der Salm: „Natuurlijk speelt de opvoeding een rol. Maar een kind krijgt ook te maken met invloeden van buitenaf. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als op scholen bij de geschiedenislessen niet alleen wordt verteld'wat ér~ toen en toen gebeurd is, maar ook welke lering je daaruit kan trekken. Maar dat gebeurt op dit moment niet voldoende". Eerder in dit artikel wérd Hegel geciteerd. 'Het enige dat de geschiedenis ons leert is dat tnen van de geschiedenis niets leert'. Ooit deed Joseph Luns de uitspraak dat de NAVO de grootste vredesbeweging'zöu zijn. Stien'van der Salm heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt. En ze is actief in de vredesbeweging. Loopt mee in vredesdemonstraties. Daar wordt verschillend over. gedacht. Een aantal mensen schaadt zich achter. Luns. Een aantal mensen schaart zich achter de vredesbeweging die zich uitspreekt tegen de voortschrijdende bewapeningswedloop. Wat de een ervaart als beklemmend ervaart de ander.als geruststellend...Over 'een; d'ini tófy.wëijhet, eens."$ ojjit'gjieifr, wereldoorlog.,V<?or Corrie, .ygp:clQr Kreeke en Stien van der Salm is het feit dat zij de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt in ieder geval reden om mee te lopen in vredesdemonstraties, en actief te zijn iii de vredesbeweging. Bemoedigend voor de éilaridelijke IKV'ers is het feit dat er op SchouweivDuiveland een' Vredesplatform bestaat. Een platform waarin organisaties, die uiteenlopende.belangen behartigen, elkaar toch'weten te vinden. Zowel vakbeweging als wereldwinkel, IKV, en de plaatselijke VARA- afdeling zijn in. het Vredesplatform te vinden. Maar ook onder andere jongerenorganiatïes en oud,erenbélangenverenigin"gen zijn in het Vredesplatform vertegenwoordigd. Momenteel beschikt het IKV öp. Schouwen-Duiveland over een vaste kern van 20 mensen. Nog éeris'zo'n 30 mensen steunen de beweging financieel. Wat betreft dé toekomstplannen: Wellicht wordt er in de nabije toekomst eén' brievenaktie op touw gezet. Brieven aan zowel Lubbers als aan politieke partijen waarin er op wordt aangedrongen om dc jongste voorstellen uit Oost-Europa wat betreft de nucleaire bewapeningswedloop serieus te nemen. ZIERIKZEE - „Onverschilligheid is de grootste vijand" antwoordt Jessica Prager op de vraag wat op dit moment de grootste bedreiging van de wereldvrede is. Haar antwoord is een citaat van Eli Wiesel. Eerder in het gesprek komt een ander citaat ter sprake, van Hegel: Het enige dat de geschiedenis ons leert is dat men van de geschiedenis niets leert. Het gesprek gaat over vrede en de vredesbeweging. Gespreksdeelnemers zijn twee mensen die WO II aan den lijve hebben ondervonden: Corrie van der Kreeke en Stien van der Salm, en twee mensen die de tweede wereldoorlog niet hebben meegemaakt: Jessica Prager en Elly van Eijken. Alle vier zijn ze actief in de Vredesbeweging op Schouwen-Duiveland. „Eigenlijk is er sinds de tweede wereldoorlog niet veel veranderd. We zitten nog steeds met een bepaald vijandsbeeld. Rusland is nog steeds voor veel mensen de grote boosdoener", aldus Stien van der Salm. Elly van Eijken vult aan: „Ik denk dat we ons af moeten vragen hoe reeël dat vijandsbeeld is". te maken maak je ze onrustig. Hun zekerheden worden aangetast". Dat die situatie ook kan leiden tot agressie heeft men met name ervaren bij het van deur tot deur gaan voor het volkspetionnement. ,,Op zich was dat een heel goede ervaring, maar aan de andere kant ook een heel zware opgave", aldus Jessica Prager. „Soms werd je tot het einde van het tuinpad nog uitgemaakt voor van alles en nog wat. Die agressie geeft te denken". Toch zijn er een aantal ontwikkelingen die erop wijzen dat men in brede kring bezig is met het vredesvraagstuk. Talloze vrouwen hebben op het Haagse binnenhof rondgelopen met witte hoofddoekjes als teken van solidariteit met de Dwaze Moeders in Argentinië. ,,En die solidariteitsbetuigingen kwamen uit de hoek van de traditionele vrouwengroepen. Dat geeft aan dat er toch een zekere bewustwording gaande is", aldus Corrie van der Kreeke. Ten tijde van de vredesdemonstratie in Den Haag werd in de gemeenteraden ook gesproken over kernwapens. Sommige gemeenten werden door de gemeenteraad uitgeroepen tót' kernwapenvrije gemeentes. Op Stien van der Salm: „Wat betreft de tweede wereldoorlog loop ik nog steeds rond met schuldgevoelens. Ik heb toen geweigerd om een Oostenrijkse jongen, in dienst van het Duitse leger, die wilde onderduiken daarbij te helpen. Voor mij was hij de vijand". Een beeld dat meer mensen op hun netvlies komt als ze terugdenken aan WO II. Het beeld van jonge Duitse soldaten, kinderen nog, die tevergeefs toenadering zochten tot de bewoners van het land dat ze bezet moesten houden in opdracht van de fuhrer. Er zijn bepaalde paralellen tussen de tijd voor de tweede wereldoorlog en het heden. De tachtiger jaren. Net als toen heeft men nu te maken met opkomend fascisme. Net als toen heerst er onder een groot deel van de bevolking de onverschilligheid. 'Het zal mijn tijd wel duren' en 'Het zal zo'n vaart wel niet lopen'. Het gebroken geweertje is geen symbool van de huidige vredesbeweging. Voor de tweede wereldoorlog was er ook een vredesbeweging, wellicht wel groter als de hedendaagse. Het symbool is aangevuld met het Opland-vrouwtje dat de nucleaire bewapening wegschopt. De vredesduif is gebleven. Er zijn ook verschillen tussen de tijd voor WO II en het heden. Zowel negatieve als positieve. Elly van Eijken: „Een wereldoorlog nu zou een oorlog worden die de hele mensheid aan zou gaan. En tegelijkertijd zouden er vrijwel geen mensenhanden aan te pas komen". Nog meer wellicht als voor de tweede wereldoorlog leven we nu in een maatschappij waarin met bewapening en militarisme veel economische belangen gemoeid zijn.,,Regeringen laten zich leiden door economische belangen', aldus Elly van Eijken. Corrie van der Kreeke: „Juist daarom moeten we de mensen meer bewust maken. Samen kunnen we heel veel". „Veel dingen hangen met elkaar samen; derde wereld, enonomie, kruisraketten. Het heeft allemaal met elkaar te maken" vult Jessica Prager aan. Actief zijn in de Vredesbeweging wil niet zeggen dat je per definitie tegen alle geweld bent. Stien van der Salm: „We hebben hier nooit geoefend in geweldloosheid. In de oorlog kende ik een aantal mensen die in het verzet zaten. Er waren er genoeg in het verzet die mensen gedood hebben. Soms kun je niet anders. Ik denk dat bijvoorbeeld in Zuid-Afrika geweld het enige is dat overblijft". Jessica Prager: „In de politiek is er weinig wil om iets aan het militaristische systeem te veranderen. Men mist gewoon de benodigde creativiteit". Jessica, Elly. Corrie en Stien zijn actief in de Vredesbeweging. Om precies te zijn binnen het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV). Een organisatie die uit de kerk voortkomt. Wat bepaald niet wil zeggen dat iedere kerkganger achter de organisatie staat. Jessica Prager: „Wij worden vanuit de kerken vaak aangevallen. Wij moeten ons verantwoorden omdat wij voorstanders zijn van geweldloosheid. Ik denk dat het evangelie dichter bij geweldloosheid staat als bij geweld". Stien van der Salm: „Ik denk ook dat de nucleaire bewapening op bijbelse gronden niet te verdedigen is" Een ding is door de loop der eeuwen nog steeds niet veranderd. De mens wil beschermen wat hij of zij heeft. Als dat bezit bedreigd wordt komt men in het geweer. Of het nu gaat om geestelijk of om materieel bezit. Elly van Eijken: „Bewapening is een symptoom van dat systeem. We moeten ons tenslotte kunnen verdedigen. De wereld wordt nog steeds verdeeld in goed en kwaad". „Maar dat is langzaam aan het veranderen", aldus Corrie van der Kreeke. „Men vliegt elkaar niet meer in de haren. De vredesbeweging heeft haar strategie veranderd. Men probeert nu via kleine stapjes tot een mentaliteitsverandering te komen" Jessica Prager vult aan: „De Vredesbeweging probeert een steeds bredere basis te krijgen. We hebben nu bijvoorbeeld contacten met de vredesbeweging in andere landen". De veranderde strategie van de vredesbeweging uitte zich het afgelopen jaar op Schouwen- Duiveland in het participeren in kerkdiensten, het organiseren van filmavonden, discussieavonden, en een optreden van een Vredescabaret. Verder is er de Stiltekring onder de Beuze in Zierikzee. Corrie van der Kreeke: „Sommige mensen kijken daar nog steeds wat raar tegenaan, maar het is wel zo dat de belangstelling voor, en de deelname aan, constant blijft". De vredesbeweging op Schouwen- Duiveland heeft de vredesdemonstratie in Den haag als een hoogtepunt ervaren. Onder de deelnemers aan die demonstratie vond men veel mensen van wie men het niet verwacht had. Veel mensen ook voor wie het de allereerste keer in hun leven was dat ze de straat opgingen om uiting te geven aan hun gevoelens. Bemoedigend voor de vredesbeweging. Frusterend eveneens om achteraf te ervaren dat het allemaal niet heeft geholpen. In Woensdrecht wordt druk gebouwd aan de Amerikaanse basis. Elly van Eijken is er geweest. „Op Goede Vrijdag ben ik daar geweest. Ik heb daar langs het hek om de basis heen gelopen. Zo'n hek doet grimmig aan. Het geeft je echt een heel raar gevoel. Jij aan de ene kant, en de bewakers aan de andere kant. De Franciscaners waren ook heel boos om het feit dat dat hek neergezet werd. Het contact was verbroken. Ze konden niet meer met de bewakers praten." Schouwen-Duiveland sloeg dat idee niet erg aan. Alleen in Brouwershaven toonde men zich welwillend tegenover het idee. De vier vrouwen zijn ervan overtuigd dat wat de vredesbewging doet invloed heeft op 'de andere kant'. Corrie van der Kreeke: „Het effect is alleen niet te meten. Door mensen op bepaalde dingen attent f'

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 13