'Nieuw beleid' gemeente stallen caravans en boten Start bouw nieuw VVV-kantoor Haamstede gepland in september Bezwaar tegen Westerschouwse plannen voor oefen-golfbaan Westerschouwse commissie bezig met leefbaarheid kleine kernen Fietser te water Toepassing versnelde procedure niet juist Diefstal uit auto Diefstal van fiets Aarijding bij inhaal manoeuvre Aannemers dragen nieuwe Cornelia- stichting over ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Donderdag 16 april 1987 Nr. 24118 3 Ledenvergadering VVV Burgh-Haamstede BURGH-HAAMSTEDE - Het is de bedoeling dat de bouw van het nieuwe VVV-kantoor in Burgh-Haamstede september dit jaar van start gaat. Dat werd medegedeeld op de algemene ledenvergadering van de VVV Burgh- Haamstede. „We zitten nu in de fase dat het definitief schetsplan en bestek in de maak is", aldus vice- voorzitter De Feiter. Als alles meezit gaat de bouw van het nieuwe VVV-kantoor drie maanden vergen. Aanvankelijk kostte het de nodige hoofdbrekens om het geheel in te pas sen in het vigerend bestemmings plan. Die problemen zijn nu de we reld uit. De breedte van de voorgevel bleef beperkt tot 10,5 meter. Men mag nu echter naar achteren toe tot 20 me ter uitbreiden. Zowel de binnenruim te als de balie wordt in het nieuwe kantoor aanmerkelijk vergroot. Hoe het nieuwe kantoor er van binnen precies uit zal gaan zien is nog niet bekend. „Wat dat betreft kunnen we nog alle kanten op", aldus De Feiter. „Wellicht zal bij de inrichting ook wel wat zelfwerkzaamheid aan de dag ge legd moeten worden", liet de vice- voorzitter nog weten. Uit de vergade ring kwamen verschillende sug gesties. Het voorstel van P. J. Lande- gent om een hoekje te maken waar men zelf folders kan pakken werd door secretaris Mooij resoluut van de hand gewezen. „Dan mag je elke och tend wel met een kruiwagen folders naar kantoor gaan", hield hij de ver gadering voor. Of er een openbaar toilet aan de achterzijde van het nieuw te bouwen kantoor komt is nog niet zeker. Promotiebus Voor de vergadering konden de le den van de VVV 'hun' promotiedub beldekker bezichtigen. De bus is al een aantal keren, met wisselend suc ces, op pad geweest om de Schouwse kust elders in den lande te promoten. Men toonde zich op de vergadering onverdeeld enthousiast over de dub beldekker. „Een schot in de roos", zo werd gezegd. P. J. Landegent, spre kend namens de promotiecommissie: „Ik denk dat we nu door moeten gaan en dat we meer aan marketing moe ten doen. Dan is er in twee jaar veel mogelijk". Vice-voorzitter De Feiter: „Ik denk dat het beter is om rustig aan te doen. De dubbeldekker rijdt zestig kilometer per uur. Ik denk niet dat je moet proberen harder te rij den". De Feiter oogstte met deze op merking bijval in het bestuur. „Eerst consolideren wat je hebt en dan pas verder gaan", klonk het vanachter de bestuurstafel. Naast de dubbeldek ker heeft de promotiecommissie nog andere ijzers in het vuur, zo bleek tij dens de algemene ledenvergadering. Men heeft 75000 plastic draagtasjes besteld met daarop een promotie tekst voor de Schouwse kust. Deze draagtasjes zullen voor 12 cent per stuk worden verkocht. Op de algemene ledenvergadering weerklonk, niet voor de eerste keer, kritiek op het functioneren van het logies-informatiesysteem. Aan het systeem ligt het niet, dat biedt vol doende mogelijkheden. Knelpunt is het gebrek aan belangstelling van de kant van de betrokken ondernemers. Men is niet bereid 3500 gulden te in vesteren in een eigen terminal. Secre taris Mooij: „De afspraak is dat de bedrijven ons elke morgen via een speciaal telefoonnummer bellen om gegevens door te geven. In de prak tijk werkt dat niet en moeten wij de bedrijven bellen. Maar in het hoog seizoen is het op die recreatiebedrij ven erg druk en dat maakt het moei lijk om iemand aan de lijn te krijgen. Dat kost ons dagelijks drie uur werk. Ik wil hierbij dan ook een beroep doen op de betrokken bedrijven om ons te bellen. Zoals het nu gaat kost het de informatrices veel te veel tijd". Wel te spreken was men over de toe nemende samenwerking tussen plaatselijke VVV's, Streek-VVV, en Provinciale VVV. De later op de avond gearriveerde burgemeester J. L. Niemantsverdriet-Leenheer sprak de hoop uit dat dat contact nog beter zou worden. „Het moet één lijn wor den. De trein, de provinciale VVV, was bijna stilgevallen en het is gelukt die trein weer op gang te krijgen. De Westhoek spreekt weer een woordje mee". Plattegrond Iets waar dringend behoefte aan lijkt te zijn is een goede plattegrond van zowel Renesse als Burgh- Haamstede. Een onderwerp dat eer der ook al in een gemeentelijke com missievergadering besproken is. Het is de bedoeling dat er in Renesse en Burgh-Haamstede borden komen te staan met daarop een uitgebreide en duidelijke plattegrond van het be treffende gebied. Vooral de plaats van de te i-ealiseren borden is een bron van meningsverschillen. Burge meester Niemantsverdriet kon ook nog geen precieze plaats voor de bor den noemen maar liet wel weten dat zij langs de provinciale wegen zouden komen te staan. „Maar dan moet er bij die borden natuurlijk ook par keergelegenheid zijn. Aanvankelijk v/erd gedacht aan vijfduizend gulden per 'kijkpaal', maar de raad heeft zich voor een bredere opzet uitgespro ken. Dat houdt in dat het in plaats van 10.000 gulden wel wat meer zal gaan kosten". Vervolg van pagina 1 vinden, kreeg de overige leden op zijn hand, toen hij zei dat de tanende leef baarheid van de kleine kernen mede oorzaak is van het gebrekkige wo- ningbeleid van het verleden. Er zijn teveel woningen aan Haamstede en Renesse toebedeeld en daarmee ook te weinig aan Serooskerke en Noord- welle en - weliswaar met andere ge volgen - aan Burgh. De WD-er pleitte ervoor om met de mensen uit de twee dorpen zelf rond de tafel te gaan zitten. „Met de stimuleringsmaatregelingen alleen ben je er niet. Vroeger was het zo, dat de mensen in de kleine dorpen hun boodschappen bij de plaatselijke winkeliers deden. Dat is en kan niet meer. Ik vind niet dat je mensen dat kunt verplichten, maar het is wel een wezenlijk onderdeel in het streven naar de leefbaarheid", aldus De Fei ter. Deïst zag hierin weinig heil. „De mensen zijn tegenwoordig veel mo bieler en het zal altijd zo zijn, dat het winkelaanbod in bijvoorbeeld Zie- rikzee groter en daarmee aantrekke lijker is dan in de kleine kernen". De discussie was uitvoerig en construc tief, maar het zal nog de tijd vergen alsvorens het college haar concrete ideeën heeft uitgewerkt. BURGH-HAAMSTEDE - De gemeente Westerschouwen krijgt in ieder geval één be zwaarschrift'op de plannen voor de aanleg van de proefbaan voor de Stichting Golf Schouwen-Duiveland. De baan moet versneld aangelegd gaan worden met een zoge naamde artikel 17-procedure en is gepland voor de locatie Hogezoom-Armhoeksweg. Het is het echtpaar J. Slijkhuis en M. W. Slijkhuis-Vijge, dat als direct-omwonende problemen heeft met de komst van de baan én de manier waarop de gemeente een en ander wil realiseren. ZIERIKZEE - Aan de Nieuwe Ha ven is woensdagmiddag een fietser- tje met zijn tweewieler in het water beland. De 'acrobaat' fietste langs de blauwe rand bij het water en is ver moedelijk door de trossen van de ne- vengelegen schepen ten geval geko men. Een en ander gebeurde nabij de brandstofboot van de firma Bouw man. De toevalligerwijs passerende Johan D. C. Berrevoets heeft verge zeld van zijn echtgenote, de hevig ge schrokken jongen uit het water ge haald. Medewerkers van de firma Bouwman hebben de onfortuinlijke fietser thuis gebracht. STICHTING OLF SCHOUNVEri- OU lyELAN D SI^tgaT/R DdlVl^C #-ANC Schaal I ÈLZooo Op dit gemeentelijke kaartje is extra aangegevenwelke de locatie van de bezwaarden is. De plannen van de golfstichting om tot een baan te komen langs de Hoge- zoom leven al lange tijd. De gemeen teraad van Westerschouwen heeft be gin deze week in principe ingestemd met de komst van de baan, maar daarmee is de stichting er nog niet. Er moet nog het nodige gebeuren en om toch alvast iets aan de sport te kunnen doen is de proefbaan geïntro duceerd. Golfers dienen namelijk een brevet te halen, alvorens de eerste bal op de echte baan geslagen mag wor den. Burgemeester en wethouders delri de mening van de stichting, dat efa proefterrein van belang is en wilKn derhalve het versnelde artikel 17 tie- passen. En juist tegen deze procedure maakt het voornoemde echtpaarbe- zwaren. Bij de stukken, die no/ ter Middenschouwse vergadering algemene- en bestuurszaken SCHARENDIJKE - Het stallen van caravans en boten nabij de agrarische bedrijven in de gemeente Midden- schouwen heeft dusdanige vormen aangenomen, dat bur gemeester en wethouders hieraan paal en perk willen gaan stellen. Een en ander wordt tijdens de commissie algemene- en bestuurszaken besproken op dinsdag 21 april in de raadzaal van het gemeentehuis. De openbare vergadering begint om 1.9.30 uur. „Tbt op heden heeft het college van b en w zich tolerant opgesteld. Het stallen gaat echter steeds grotere vor men aannemen", zo staat te lezen in de stukken voor de vergadering. Het stallen van caravans en boten „heeft een sterk ontsierend karakter en ver stoort de agrarische functie van het buitengebied". Bovendien bemoei lijkt het stallen van caravans de con trole op de naleving van de kampeer- verordening, volgens de gemeente. En daarom gaat er een zogenaamd 'nieuw beleid' gevoerd worden. Con creet houdt dit in dat het stallen niet langer geaccepteerd zal worden. Een beleid, dat zijn grondslag vindt in het bestemmingsplan. Het gaat om de terreinen in het bestemmingsplan buitengebied, dat een agrarische be stemming heeft. Gronden met deze bestemming zijn bedoeld voor de landbouw, veeteelt, fruitteelt en bloem- en boomkwekerijen. Gebou wen op deze locaties mogen alleen een bestemming hebben, die met de plannen overeen komen. Een uitzondering wordt gemaakt inzage liggen, is een schets gevoegd. „Die eenvoudige schets zonder enige afmeting garandeert niet, dat de proefbaan niet dichter bij ons huis komt, dan momenteel aangegeven staat", legt Slijkhuis uit. Ook de stelling van b en w, dat de aanleg van de proefbaan met onder komen het landschappelijk karakter niet zou aantasten doet Slijkhuis van de hand met 'onjuist'. Het wordt een baan van in totaal 200 meter diep en een aanzienlijke breedte. Het mobie le gebouwtje, dat er op geplaatst wordt krijgt een lengte van vijftien meter, een breedte van drie meter en een nokhoogte van 3,5 meter. „Hoe kan de gemeente dan zeggen, dat er niets aangetast wordt", aldus Slijk huis, die twijfels heeft over het tijde- lijkekarakter van de proefbaan. Wettelijk wordt van eén periode van in.aximaal vijf jaar gesproken. De stichting is in/een brief van de burgemeester gewezen op de ver plichting om nabij het perceel een kennisgeving te hangen en dat is vol gens Slijkhuis niet gebeurd. Een an dere 'procedure-fout' is volgens hem, dat de gemeente in haar stukken spreekt van het betreffende perceel sectie F 1167, terwijl het huidige be stemmingsplan het nummer F 323 draagt. Het gaat het echtpaar ook te ver, dat de stichting in een brief aan het t college spreekt van 'vereende kracht' om te komen tot het oefenveid. Vol gens Slijkhuis kan er geen sprake zijn van vereende kracht, omdat er geen algeneen belang gediend zou zijn bij deoaan. „De financiële drem pel van degolfsport is zodanig, dat er geen algemeen belang in het spel is". Vogels voor dc agrarische bedrijfsgebou wen, die wel voor de stallingen ca ravans en boten gebruikt mof wor den. Het gebruik van aj/arische grond voor het stallen van/aravans en boten is dus onjuist in divisie van het college. Deze bepaliiV op zich heeft niets te maken met^elk jaar getijde dan ook. Het nieuwe beleid is toepas sing op recente en nieuwjSituaties. B en w sluiten niet uit, dt verworven rechten gerespecteerd zHen worden. „In individuele gesprefken zal wor den bezien, wat er in /verleg moge lijk is", aldus de gem/nte. Tijdens diczelfdj vergadering wordt nog een aantakken 33° de or de gesteld. Zo komt/et Logies Infor matie Systeem ter/prake. Een me thode, waardoor d VVV's in staat worden gesteld 017de recreant/toe rist in één oogopsAg te laten weten waar nog overnaAtingsmogclijkhe- den zijn. Het karkeren bij de boer, de kampeerwet, stand van zaken met betrekking v- plan De Bout en nog enkele typiste toeristische aan gelegenheden pieren de revue. Naait nog een punt over de bedrei ging van de vele soorten vogels op voorroemde locatie, voert Slijkhuis aan, dat hij enige jaren geleden een hui?heeft gekocht „vooreen relatief hofe prijs, die betaald moest worden vo*r de landschappelijke opgeving". Ni wordt - zoals hij zegt - het bestem- rrmgsplan in korte tijd wederom ge- yijzigd. Een praktisch bezwaar is, cat er geen sanitaire voorzieningen lepland zijn, waardoor Slijkhuis zegt ,te verwachten, dat er onhygiënische /omstandigheden optreden. Maar mogelijk één van de belang rijkste bezwaren is het feit, dat er in de plannen voor de proefbaan geen parkeerplaatsen zijn opgenomen. Slijkhuis zegt te verwachten dat er „gevaarlijke en dus ongewenste" ver keerssituaties kunnen optreden. De leden van de golfclub zouden dc auto's aan de Hogezoom gaan parke ren. Zou de gemeente besluiten als nog een parkeerplaats aan te leggen, dan vreest het echtpaar dat gekozen wordt voor het terrein tussen de oe- fenbaan en het woonhuis, waarmee dc privacy in geding komt. In het bezwaarschrift wordt de ge meente een groot aantal vragen ge steld ter verduidelijking van dc plan nen. Een die geen directe verbinding met de genoemde bezwaren heeft, is de vraag waar de oversteekplaats voor de koeien van de nevengclegen boerderij komt. Door dc baan zouden hierdoor problemen kunnen optre den waardoor dc baan op een iets ge wijzigde locatie verlegd moet wor den. BURGH-HAAMSTEDE - In de nacht van dinsdag op woensdag werd de personenauto van P. E. B. uit Stol berg (Duitsland) opengebroken door het vernielen van het portier. Het voertuig stond op de parkeerplaats van bungalowpark Zeepe. De stereo- radio die erin zat werd gestolen. De totale schade bedraagt ongeveer 800 gulden. ZJERJKZEE - Woensdagmiddag werd van de Nieuwe Haven te Zierik zee de fiets gestolen van M. A. P. 13. uit Zicrikzee. Het rijwiel stond niet op slot. Het betreft een zwarte da mesfiets van het zogenaamde 'opoe model KERKWERVE - Op de Provinciale weg tussen Zierikzee en Burgh- Haamstede vond woensdagmorgen een aanrijding plaats waarbij een vrachtauto werd beschadigd en een personenauto total loss was. K. H. K. uit Hilden (Duitsland) reed ter hoog te van Moriaanshoofd in de richting Haamstede achter een landbouwtrac- tor. Hij wilde dit voertuig inhalen en zou daarbij niet hebben opgemerkt dut hij op dat moment zelf werd inge haald door een vrachtwagen met oplegger bestuurd door A B. uit Rot terdam. Bij de botsing die daardoor ontstond werden de bumper en kabi- ne van de vrachtauto ontzet en werd dc auto van dc Duitser totaal ver nield. Er deden zich geen persoonlij ke verwondingen voor. Het verkeer werd ongeveer drie kwartier geblok keerd doordat de motor van de vrachtwagen aanvankelijk niet meer aan de praat was te krijgen. Vervolg van pagina 1 Een dergelijk gebouw zou wat dich ter bij de bebouwing moeten liggen. Maar ja daar is natuurlijk niet de ruimte om laagbouw te realiseren. Het blijft altijd een compromis". „We hopen dat de mensen die hier komen wonen er een goed huis aan zullen hebben want dat is tenslotte het doel waarvoor we het bouwden", sprak Dekker bij het overhandigen van het proces-verbaal. Namens hoofdaannemer Van Oorschot bv ver zekerde adjunct-directeur J. Brou wer dat rustig kon worden getekend omdat alles goed in orde was. En dat gebeurde dan ook. Eerst zetten Van Geesbergen en secretaris S. de Vlie ger namens het bestuur van de Cor- neliastichting hun handtekening en vervolgens vertegenwoordigers van de andere aannemers: Van Rietscho ten en Houwens bv uit Vlissingen voor de eleetrotechniek, Bronswerk bv uit Vlissingen voor de werktuig bouw en Korporaal bv uit Oud- Beijerland voor het sanitair. En ten slotte de vertegenwoordigers van de adviesbureaus. Behalve bovenge noemde Rothuizen en 't Hooft waren dat Pouderoyen Hagedoorn bv uit Den Haag voor de eleetrotechniek en Vergunst bv uit Den Haag voor de werktuigbouw. „Het is voor ons allen, bewoners, medewerkers, directie en bestuur, niet alleen een historische maar ook een vreugdevolle dag", waren de woorden waarmee Van Geesbergen zijn vreugde uitsprak. Hij compli menteerde architekten en aannemers met ontwerp en uitvoering en sprak de verwachting uit dat het een prettig huis zal zijn om in te leven. Hij zei zich bewust te zijn van het zware be roep dat in de afgelopen tijd en de ko mende maanden zal worden gedaan op de complete personeelstaf van de Corneliastichting. In zijn dankwoor den hiervoor noemde hij met name hoofd van de technische dienst J. Ho- genstein. ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Uitgever: B V. Drukkerij v/h Lakenman Ocht- man te Zierikzee. Directie: D. L van 't Leven. Chef-redactie: M. Kaat. Waarnemend chef-redactie: A. van der Wouden Advertenties en bezorging: J. van Loon. Kantoor: Jannewekken 11. Zierikzee: postbus 1. 4300 AA Zierikzee; telefoon: 01110-16551. Woonhuisaansluitingen: Advertenties en bezorging (na 1830 uur): 01119-1660. Redactie (na 17.30 uur). 01110-15071 en 01110-12449. Fotograaf (na 17.30 uur): 01110-16706 Abonnementen: Per 3 maanden (bij vooruitbetaling) I 41,00; per jaar 1 156.50; losse nummers f 0.80. De abonnementsprijzen zijn inclu sief 6% BTW. Opzeggingen dienen een maand, voor het einde van de lopende abonnementsperiode schriftelijk bij de Zierikzeesche Nieuwsbode ge meld te worden. Verschijnt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Advertentietarieven: 53 cent per mm; ..succesjes" (t/m 4 regels) f 6.60. Contracttarieven op aanvraag. De advertentieprijzen zijn exclusief 6% B.T.W. I

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1987 | | pagina 3