streeknieuws Info-avond bijstandswet voor alleenstaande ouders Manipulatie met schuiven nadelig voor mosselkwekers Rijkswaterstaat komt milieugroep tegemoet Binnenvaart wil schadevergoeding ongemak openen Stormvloedkering *#(1 7 k ft Kamer wil spoedoverleg- Auto in de sloot 4 Bruse mosselkweker Hendrik Hoogerheide: Rijkswaterstaatwaar ben je nu eigenlijk mee bezig De mosselvissers zijn allesbehalve tevreden over de huidige situatie. BRUINISSE - Het manipuleren met de schuiven in de Oosterscheldedam om de onverwachte hoge stroomsnel- heden in het Schelde-Rijnkanaal op te vangen is ook aan de mosselkwekers niet ongemerkt voorbij gegaan. De 53- jarige Hendrik Hoogerheide uit Bruinisse die met zijn Bru-50 dagelijks op de Oosterschelde, Volkerak of Wad denzee vaart heeft daar een duidelijke mening over. „De mosselkwekers uit Bruinisse hebben tot nu toe het hoog ste gelag betaald aan de Deltawerken. Dat is gezien de geografische ligging logisch. Maar volgens mij heeft Rijkswaterstaat nu een blunder gemaakt waarvan wij de consequenties opnieuw op ons dak krijgen". Door het recente 'flipperen' met de pijlerdam, zoals Hoogerheide het ma nipuleren met de schuiven noemt, merkte ook hij dat de getij deverschil- len in de Oosterschelde de laatste tijd aanmerkelijk minder waren. ,,De ge tijden waren al regelmatig ernstig verstoord door de werkzaamheden. Als ik dan Nelie Smit-Kroes bij de opening van de pijlerdam hoor zeg gen dat nu de zee en de natuur be dwongen zijn en ik zie de andere week dat de zeer deskundige mensen van waterstaat zich zo verkijken op de stroomsnelheden in het Rijn- Scheldekanaal dat er in dat slootje het dubbele stroomt van wat werd verwacht, vind ik die woorden een la chertje. Nee.... dan moet ik daar droe vig om glimlachen en zeg ik: Rijks waterstaat, waar ben je nu eigenlijk mee bezig? Dat moet toch natte vin gerwerk geweest zijn? Als je nu tech nisch zover komt dat je zo'n gigan tisch karwei als de pijlerdam met goed gevolg volbrengt en dan komt dit er achteraan. Dan vraag ik me af of ze bij Rijkswaterstaat in slaap zijn gevallen". ,,Ik vind zuinigheid een goed stre ven hoor, maar volgens mij zal doorv liet later sluiten van de Philipsdam grote schade ontstaan. Ze hebben bij Rijkswaterstaat uitgerekend dat het wel kon om eerst alleen de Oester- dam te sluiten. Nu het tegendeel is gebleken wordt als paardemiddel de pijlerdam half dicht gedaan. Met als gevolg minder getijdeverschil imet al le gevolgen van dien. En dan vind ik dat de vissers daar weer niet de nade len van moeten dragen want wij zijn al regelmatig gedupeerd door de ge volgen van de Deltawerken. Die schuiven moeten in principe zo open mogelijk. Natuurlijk willen wij niet dat Flipland wegspoelt maar als er voor ons schade ontstaat door een noodzakelijke gedeeltelijke afslui ting van de pijlerdam moet Rijkswa terstaat daarvan de consequenties dragen en niet wij. Zachter klimaat Hoogerheide herinnert aan het no de kwijtraken van de mosselpercelen in de Grevelingen en straks na het af sluiten van de Philipsdam de perce len in de Volkerak. Men kreeg hier voor in ruil een gelijkwaardig areaal Milieubelang overwint BURGHSLUIS - De binnenscheepvaart op de Schelde- Rijnverbinding zal de komende vijf maanden gemiddeld tien dagen per maand tijdens laag water rekening moe ten houden met een oponthoud van drie tot vier uur. Met name bij extra zware getijden. Dit is een gevolg van de beslissing die Rijkswaterstaat na overleg met milieu organisaties, visserij, binnenscheepvaart en minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft genomen. De binnenscheepvaart heeft Rijks waterstaat gevraagd in te grijpen in de getijdenbeweging in de Ooster schelde, om zo de hinderlijke sterke stroom in de Schelde-Rijnverbinding te verminderen. Veel schepen onder vinden namelijk na de sluiting van de Oesterdam veel hinder van de toe genomen stroomsnelheden in de Schelde-Rijnverbinding in de buurt van de Eendracht bij Sint Philips- land. De binnenscheepvaart en de waterschappen ter plaatse hebben Rijkswaterstaat gevraagd om een be perkt getijdenverschil in te stellen tot gemiddeld twee meter bij laag wa ter met behulp van de Stormvloedke ring. Onderzoek Uit onderzoek is nu gebleken dat het milieu, met name het intertijde- gebied en de duizenden overwinte rende vogels in het Oosterscheldege- bied grote schade zouden ondervinden bij de invoering van een twee meter getijderegime. De ont- grondingsproblcmen die de oevers bij de Eendracht bedreigen hoopt men nu op te lossen door het aanbrengen van bestortingen. Tijdens een pers conferentie in Middelburg deelde ir. Boon van Rijkswaterstaat mee, dat met deze bestortingen een bedrag is gemoeid van tussen de drie a vier miljoen gulden. Rijkswaterstaat hoopt daarmee de bedreiging van de oevers afdoende te kunnen bestrij den. Rijkswaterstaat heeft de binnen scheepvaart wel intensieve scheep vaartbegeleiding in de Schelde- Rijnverbinding toegezegd. Maar vol gens hoofdbestuurslid IV. de Meijer van Schuttevaer maakt dat geen en kel verschil uit voor het oponthoud en daarmee de grote economische schade die de binnenscheepvaart on dervindt van de stroomproblemcn op de Schelde-Rijnverbinding. Schuttevaer heeft minister Smit- Kroes vorige week al gevraagd gratis sleepboothulp ter beschikking te stellen om de scheepvaart behulp zaam te zijn. Dit verzoek is niet inge willigd. Volgens De Meijer blijft de schade van de binnenscheepvaart niet beperkt tot die wachttijden van De Bruse mosselkweker, die ook voorzitter is van de Visserijvereni ging Bruinisse, vindt het zeer ge wenst dat de Nederlandse overheid zich meer inzet om de handel van de Nederlandse mossel te continueren. Hij benadrukt dat het een belang rijke bedrijfstak betreft waarin bij gunstige natuurlijke omstandighe den een omzet van meer dan een mil joen mosselton (een mosselton is 100 kilo) per seizoen kan worden ge haald. ,,De regering kan hierin zelf standig optreden omdat men voor de mosselcultuur niet afhankelijk is van de EG". De Bruenaar denkt hierbij aan de de uitgifte van diepere perce len omdat die minder kwetsbaar zijn voor wind en storm. ,,Als de achter liggende dammen gelijktijdig afge sloten waren was er niets aan de hand geweest. Die werken als een kom waardoor' het water hoger staat. Maar Rijkswaterstaat zei We doen de Philipsdam later, dat kan wel dat hebben we uitgerekend. Het tegen deel is nu gebleken en als paardemid del staat de pijlerdam half dicht. Dan zeg ik Rijkswaterstaat je hebt je gat verbrand, dan moet je ook op de bla ren zitten. En niet de mosselvissers. Iedereen maakt wel eens een fout maar men moet de consequenties daarvan op zich nemen en de schade vergoeden". Dit heeft hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat ir. Engel meege deeld na afloop van het overleg tus sen Rijkswaterstaat, de milieu-orga nisaties, de visserij, de binnen scheepvaart en de waterschappen. in de Waddenzee maar volgens de Bruse mosselkweker is de produktie hier in Zeeland (die nog een derde van het totaal omvat) het belangrijk ste. ,,De omstandigheden zijn hier gunstiger vooral door het zachtere klimaat en we zitten hier vlak bij de handel". Hij vindt het daarom heel erg dat door de omstandigheden van de laatste tijd de kans bestaat dat de groei en kwaliteit van mosselen zal achterblijven. Slikmosselen ,,Het extra stremmen van de getijde-beweging heeft een nadelige invloed op het verwateren van de mosselen in Yerseke. Het was daar al tijd mooie harde grond maar nu is er een hoop drap op gekomen waardoor de kans op 'slikmosselen' toeneemt. De gedeeltelijke afsluiting van de pijlerdam betekent tevens minder voedselaanvoer voor de mosselen. Dat kan de kwaliteit ook beïnvloe den", aldus de mosselkweker die daarbij wel aantekent dat men in zijn beroep in sterke mate afhankelijk is van de onvoorspelbare factoren in de natuur. ,,Ik ben mijn levenlang al mossel visser maar ik weet nog steeds niet hoe het moet. Ja de grondbegin selen heb ik best onder de knie maar het gedragspatroon van de natuur is zo onvoorspelbaar dat je in grote ma te afhankelijk bent. Invloeden als wind, zonlicht en voedselaanbod kunnen per jaar zo verschillen dat het uiteindelijke resultaat nooit te voorspellen is". Hoewel Hoogerheide door de 'menselijke invloeden' van de laatste tijd een schadelijk effect ver wacht op de groei en kwaliteit van mosselen kan hij de omvang hiervan niet omschrijven. „Rijkswaterstaat wil ook altijd het bewijs. Maar wij hebben een uitermate moeilijk pro- dukt. Het ligt onder water en daarom is schade zowel door de kwekers als de handelaren moeilijk aan te tonen". BURGHSLUIS - De fracties van CDA, PvdA en D'66 willen zo snel mogelijk een monde ling overleg met minister Smit-Kroes (verkeer en water staat) over de recente proble men rond het (gedeeltelijk) sluiten van de Stormvloedke ring in de Oosterschelde om het tijverschil te beïnvloeden. Het CDA-Kamerlid Evers- dijk heeft dit verzoek mede na mens zijn collega's Zijlstra (PvdA) en Wolffensperger (D'66) gericht tot de voorzitter van de vaste kamercommissie voor verkeer en waterstaat. De verontrusting bij milieu organisaties, de binnenvaart en de visserij over de gevolgen van het tijverschil noopt vol gens de parlementariërs tot zo snel mogelijk overleg met de ministers. Getij mag groter BURGHSLUIS - Rijkswaterstaat heeft de eisen van de milieu-organisaties en de visserij in de Oosterschelde ten aanzien van de hoogte van het getij in deze zeearm ingewilligd. Met ingang van gisteren, woensdag, werd het getij afgetopt tot een stand van 2.70 meter gemiddeld bij laag water. Indien de mo gelijkheid dit toelaat zal deze stand zelfs lot drie meter bij laag water worden opgevoerd. Tijdens dit overleg werden de pro blemen besproken waarmee deze or ganisaties te kampen hebben door de optredende hoge stroomsnelheid in de Schelde-Rijnverbinding nabij Sint Philipsland na de sluiting van de Oesterdam twee weken geleden. Voor de milieu-organisaties en de visserij was dit onacceptabel. Deze dreigden met een kort geding. Daar zal nu na de beslissing van Rijkswa terstaat en de dinsdagmiddag bin nengekomen goedkeuring van de mi nister van verkeer en waterstaat Smit-Kroes, voorlopig van worden afgezien. De grote verliezer in dit geheel is de binnenscheepvaart. Die heeft geen enkele eis ingewilligd gekregen. Hoofdbestuurslid W. de Meijer van Schuttevaer toonde zich na afloop van de besprekingen dan ook zeer te leurgesteld. De schadeclaims van de binnenscheepvaart stromen bij ons binnen, zei hij. Onze problemen zijn niet opgelost. De schade die onze branche ondervindt door de lange wachttijden gaat in de miljoenen gul dens lopen, aldus De Meijer Hij zei zeker nog met Rijkswater staat en de minister van verkeer en waterstaat in de slag te gaan over mo gelijke schadevergoeding aan de bin nenscheepvaart. ZIERIKZEE Werkgroep De provinciale werkgroep familie leden van (ex) psychiatrische patiën ten komt op verzoek van de Classis van de Gereformeerde kerken op Schouwen-Duiveland bijeen in de Ge reformeerde kerk te Zierikzee. De bijeenkomst op donderdag 13 novem ber begint om 19.30 uur. Het doel van de avond is om als familieleden met elkaar in gesprek te zijn. Zaken als 'wat zijn de gevolgen' en 'wat doe je als de omgeving het laat afweten' ko men ter sprake. Wie vooraf graag in formatie wil hebben, kan bellen met M. C. van Bloois-Kurvink (01112-1973) of het Gereformeerd Sociaal Centrum voor Zeeland te Middelburg (01180-13728). Verkoping De bewoners van de Corneliastich- ting te Zierikzee houden 12, 13 en 14 november weer een verkoping van zelfgemaakt handwerk. Belangstel lenden zijn welkom tussen 10.00-11.00 uur en 14.00-16.00 uur. KERKWERVE - Een eenzijdig on geval waarbij S. S. uit Burgh- Haamstede met zijn auto in de sloot belandde vond woensdagavond plaats op de provinciale weg Zierik- zee-Haamstede. S. werd zo gehinderd door de harde regen en wind dat hij een stuurfout maakte en daarbij via een slipbeweging aan de linkerkant van de weg in de sloot tot stilstand kwam. De achterzijde van de auto werd licht beschadigd en had water schade. Studie wordt met armoede betaald ZIERIKZEE - 't Ziet er naar uit dat alleenstaande ou ders met een bijstandsuitkering het kind van de reke ning worden wanneer hun kroost verder wil studeren. Deze teneur viel te beluisteren tijdens een bijeenkomst die het FIOM-Zeeland samen met de Belangen Organisa tie Eén-ouder Gezinnen (BOEG) in Zierikzee hield. Deze info-avond krijgt met ingang van januari 1987 een ver volg in de vorm van een tiental bijeenkomsten voor één- ouder gezinnen. Het FIOM-Zeeland, de stichting die zich in deze regio bezighoudt met de hulpverlening bij zwangerschap en alleenstaand ouderschap heeft samen met de Belangen Organisatie voor Eén-ouder Gezinnen BOEG een serie informatieve avonden over studiefi nanciering, huursubsidie en de een malige uitkering opgezet. De avond in Zierikzee, was de twee de van deze serie bijeenkomsten, die met het oog op de komende wijzigin gen van het sociale zekerheidsstelsel in het teken van de algemene bij standswet stond. Namens de Stich ting Informatie en Advies uit Goes gaf Gert-Jan van der Ende tekst en vooral ook nadere uitleg bij de video band over de stortvloed van wijzigin gen, die het kabinet op het gebied van de sociale voorzieningen in petto heeft. Het gehoor, bestaande uit tien vrouwen, luisterde met aandacht naar de gevolgen die deze bezuini gingsoperatie ,die voor de huishoud portemonnee heeft. Doolhof Uit de vele vragen die na afloop van de band bij de vrouwen rezen bleek wel hoe ondoorzichtig het pak ket maatregelen om de uitgaven voor sociale zekerheid binnen de perken te houden wel is. Hoewel op papier vast staat dat er niet wordt getornd aan de hoogte van de normbedragen en de uitvoer van deze bijstandswet door de gemeentelijke sociale dienst staat nu reeds vast dat degene die van een bijstandsuitkering moet rondkomen en daarbij nog „gezegend" is met een of meerdere studerende kinderen dc buikriem aan moet halen. „De studie van mijn kind moet ik met armoe be talen" of „straks moet ik bij de Volkskredietbank aankloppen om mijn zoon te laten studeren", consta teerden twee aanwezigen, 't Draait erop uit dat studeren weer het alleen recht van de meer bevoorrechten wordt, een arme sodemieter kan het wel schudden" stelde een derde bijstandsmoeder verbitterd vast. Toeslag „Grote boosdoener" is de nieuwe studiefinanciering, die in de praktijk met name de alleenstaande ouder, die van een bijstandsuitkering moet zien rond te komen lijkt te treffen. De beurs die een studerend kind, of die nu in- of uitwonend is ontvangt wordt gerekend tot het inkomen van de ou der, waardoor deze op zijn of haar beurt een lagere uitkering ontvangt. Een aantal één-oudergezinnen valt door deze regeling nu onder het bestaansminimum. Om dit gebrek aan koopkracht nog enigszins te com penseren kan in een dergelijke situa tie een beroep worden gedaan op een extra toeslag van ongeveer 55,—. Dik onvoldoende bleek uit de uitla tingen van de aanwezigen, waarvan enkelen nog steeds met smart wach ten op de eerste cent, die de afdeling studiefinanciering van het ministerie van onderwijs en wetenschappen in Groningen moet overmaken, 't Is niet langer de vis die duur wordt betaald, maar de studie van zoon- of dochter lief. drie a vier uur, want volgens hem lo pen de wachttijden bij de sluizen ook enorm op als de scheepvaart zich zo schoksgewijs gaat aandienen. Daardoor zal een schipper ook te laat zijn op zijn laad- en losadres waardoor een verminderd goederen aanbod wordt gevreesd. Volgens De Meijer moet een gemiddeld schip van 800 ton bij drie uur wachttijd al reke ning houden met een schade van 400 a 500 gulden per dag. Per week passe ren 1.200 schepen de Schelde- Rijnverbinding. Ruim een kwart van deze schepen, met name de grote duwvaart en de kleinere binnen scheepvaart zal met het oponthoud te kampen krijgen. De Meijer verwacht dat Schuttevaer samen met Belgische organisaties actie zal ondernemen om schadevergoeding te krijgen voor dit ongemak. Kans De hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat ir. H. Engel geeft de binnenscheepvaart niet veel kans in dit opzicht. Rijkswaterstaat heeft volgens Engel naar beste wensen ge handeld toen zij de Oesterdam sloot. Rekenmodellen die tot nu steeds zijn gebruikt voor dit soort situaties en die altijd klopten zaten er nu naast. De binnenscheepvaart zal zich dan ook tot de rechter moeten wenden met haar schadeclaims meent Engel want die heeft in dit geval het laatste woord. Tijdens de persconferentie deelde Engel ook mee dat de versnelde slui ting van de Philipsdam, de komende maanden op technische en milieu- gronden is afgewezen. Dat zal nu in het volgend jaar plaatsvinden. Deelneemsters aan de info-avond. die het FIOM-Zeeland en het BOEG hielden in het kader van de algemene bijstandswet.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 4