streeknieuws
Info-avond bijstandswet
voor alleenstaande ouders
Manipulatie met schuiven
nadelig voor mosselkwekers
Rijkswaterstaat komt
milieugroep tegemoet
Binnenvaart wil schadevergoeding
ongemak openen Stormvloedkering
*#(1 7 k
ft
Kamer
wil
spoedoverleg-
Auto in
de sloot
4
Bruse mosselkweker Hendrik Hoogerheide:
Rijkswaterstaatwaar ben je nu eigenlijk mee bezig
De mosselvissers zijn allesbehalve tevreden over de huidige situatie.
BRUINISSE - Het manipuleren met de schuiven in de
Oosterscheldedam om de onverwachte hoge stroomsnel-
heden in het Schelde-Rijnkanaal op te vangen is ook aan
de mosselkwekers niet ongemerkt voorbij gegaan. De 53-
jarige Hendrik Hoogerheide uit Bruinisse die met zijn
Bru-50 dagelijks op de Oosterschelde, Volkerak of Wad
denzee vaart heeft daar een duidelijke mening over. „De
mosselkwekers uit Bruinisse hebben tot nu toe het hoog
ste gelag betaald aan de Deltawerken. Dat is gezien de
geografische ligging logisch. Maar volgens mij heeft
Rijkswaterstaat nu een blunder gemaakt waarvan wij
de consequenties opnieuw op ons dak krijgen".
Door het recente 'flipperen' met de
pijlerdam, zoals Hoogerheide het ma
nipuleren met de schuiven noemt,
merkte ook hij dat de getij deverschil-
len in de Oosterschelde de laatste tijd
aanmerkelijk minder waren. ,,De ge
tijden waren al regelmatig ernstig
verstoord door de werkzaamheden.
Als ik dan Nelie Smit-Kroes bij de
opening van de pijlerdam hoor zeg
gen dat nu de zee en de natuur be
dwongen zijn en ik zie de andere
week dat de zeer deskundige mensen
van waterstaat zich zo verkijken op
de stroomsnelheden in het Rijn-
Scheldekanaal dat er in dat slootje
het dubbele stroomt van wat werd
verwacht, vind ik die woorden een la
chertje. Nee.... dan moet ik daar droe
vig om glimlachen en zeg ik: Rijks
waterstaat, waar ben je nu eigenlijk
mee bezig? Dat moet toch natte vin
gerwerk geweest zijn? Als je nu tech
nisch zover komt dat je zo'n gigan
tisch karwei als de pijlerdam met
goed gevolg volbrengt en dan komt
dit er achteraan. Dan vraag ik me af
of ze bij Rijkswaterstaat in slaap zijn
gevallen".
,,Ik vind zuinigheid een goed stre
ven hoor, maar volgens mij zal doorv
liet later sluiten van de Philipsdam
grote schade ontstaan. Ze hebben bij
Rijkswaterstaat uitgerekend dat het
wel kon om eerst alleen de Oester-
dam te sluiten. Nu het tegendeel is
gebleken wordt als paardemiddel de
pijlerdam half dicht gedaan. Met als
gevolg minder getijdeverschil imet al
le gevolgen van dien. En dan vind ik
dat de vissers daar weer niet de nade
len van moeten dragen want wij zijn
al regelmatig gedupeerd door de ge
volgen van de Deltawerken. Die
schuiven moeten in principe zo open
mogelijk. Natuurlijk willen wij niet
dat Flipland wegspoelt maar als er
voor ons schade ontstaat door een
noodzakelijke gedeeltelijke afslui
ting van de pijlerdam moet Rijkswa
terstaat daarvan de consequenties
dragen en niet wij.
Zachter klimaat
Hoogerheide herinnert aan het no
de kwijtraken van de mosselpercelen
in de Grevelingen en straks na het af
sluiten van de Philipsdam de perce
len in de Volkerak. Men kreeg hier
voor in ruil een gelijkwaardig areaal
Milieubelang overwint
BURGHSLUIS - De binnenscheepvaart op de Schelde-
Rijnverbinding zal de komende vijf maanden gemiddeld
tien dagen per maand tijdens laag water rekening moe
ten houden met een oponthoud van drie tot vier uur. Met
name bij extra zware getijden. Dit is een gevolg van de
beslissing die Rijkswaterstaat na overleg met milieu
organisaties, visserij, binnenscheepvaart en minister
Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft genomen.
De binnenscheepvaart heeft Rijks
waterstaat gevraagd in te grijpen in
de getijdenbeweging in de Ooster
schelde, om zo de hinderlijke sterke
stroom in de Schelde-Rijnverbinding
te verminderen. Veel schepen onder
vinden namelijk na de sluiting van
de Oesterdam veel hinder van de toe
genomen stroomsnelheden in de
Schelde-Rijnverbinding in de buurt
van de Eendracht bij Sint Philips-
land. De binnenscheepvaart en de
waterschappen ter plaatse hebben
Rijkswaterstaat gevraagd om een be
perkt getijdenverschil in te stellen
tot gemiddeld twee meter bij laag wa
ter met behulp van de Stormvloedke
ring.
Onderzoek
Uit onderzoek is nu gebleken dat
het milieu, met name het intertijde-
gebied en de duizenden overwinte
rende vogels in het Oosterscheldege-
bied grote schade zouden
ondervinden bij de invoering van een
twee meter getijderegime. De ont-
grondingsproblcmen die de oevers bij
de Eendracht bedreigen hoopt men
nu op te lossen door het aanbrengen
van bestortingen. Tijdens een pers
conferentie in Middelburg deelde ir.
Boon van Rijkswaterstaat mee, dat
met deze bestortingen een bedrag is
gemoeid van tussen de drie a vier
miljoen gulden. Rijkswaterstaat
hoopt daarmee de bedreiging van de
oevers afdoende te kunnen bestrij
den.
Rijkswaterstaat heeft de binnen
scheepvaart wel intensieve scheep
vaartbegeleiding in de Schelde-
Rijnverbinding toegezegd. Maar vol
gens hoofdbestuurslid IV. de Meijer
van Schuttevaer maakt dat geen en
kel verschil uit voor het oponthoud
en daarmee de grote economische
schade die de binnenscheepvaart on
dervindt van de stroomproblemcn op
de Schelde-Rijnverbinding.
Schuttevaer heeft minister Smit-
Kroes vorige week al gevraagd gratis
sleepboothulp ter beschikking te
stellen om de scheepvaart behulp
zaam te zijn. Dit verzoek is niet inge
willigd. Volgens De Meijer blijft de
schade van de binnenscheepvaart
niet beperkt tot die wachttijden van
De Bruse mosselkweker, die ook
voorzitter is van de Visserijvereni
ging Bruinisse, vindt het zeer ge
wenst dat de Nederlandse overheid
zich meer inzet om de handel van de
Nederlandse mossel te continueren.
Hij benadrukt dat het een belang
rijke bedrijfstak betreft waarin bij
gunstige natuurlijke omstandighe
den een omzet van meer dan een mil
joen mosselton (een mosselton is 100
kilo) per seizoen kan worden ge
haald. ,,De regering kan hierin zelf
standig optreden omdat men voor de
mosselcultuur niet afhankelijk is van
de EG". De Bruenaar denkt hierbij
aan de de uitgifte van diepere perce
len omdat die minder kwetsbaar zijn
voor wind en storm. ,,Als de achter
liggende dammen gelijktijdig afge
sloten waren was er niets aan de hand
geweest. Die werken als een kom
waardoor' het water hoger staat.
Maar Rijkswaterstaat zei We doen de
Philipsdam later, dat kan wel dat
hebben we uitgerekend. Het tegen
deel is nu gebleken en als paardemid
del staat de pijlerdam half dicht. Dan
zeg ik Rijkswaterstaat je hebt je gat
verbrand, dan moet je ook op de bla
ren zitten. En niet de mosselvissers.
Iedereen maakt wel eens een fout
maar men moet de consequenties
daarvan op zich nemen en de schade
vergoeden".
Dit heeft hoofdingenieur-directeur
van Rijkswaterstaat ir. Engel meege
deeld na afloop van het overleg tus
sen Rijkswaterstaat, de milieu-orga
nisaties, de visserij, de binnen
scheepvaart en de waterschappen.
in de Waddenzee maar volgens de
Bruse mosselkweker is de produktie
hier in Zeeland (die nog een derde
van het totaal omvat) het belangrijk
ste. ,,De omstandigheden zijn hier
gunstiger vooral door het zachtere
klimaat en we zitten hier vlak bij de
handel". Hij vindt het daarom heel
erg dat door de omstandigheden van
de laatste tijd de kans bestaat dat de
groei en kwaliteit van mosselen zal
achterblijven.
Slikmosselen
,,Het extra stremmen van de
getijde-beweging heeft een nadelige
invloed op het verwateren van de
mosselen in Yerseke. Het was daar al
tijd mooie harde grond maar nu is er
een hoop drap op gekomen waardoor
de kans op 'slikmosselen' toeneemt.
De gedeeltelijke afsluiting van de
pijlerdam betekent tevens minder
voedselaanvoer voor de mosselen.
Dat kan de kwaliteit ook beïnvloe
den", aldus de mosselkweker die
daarbij wel aantekent dat men in zijn
beroep in sterke mate afhankelijk is
van de onvoorspelbare factoren in de
natuur. ,,Ik ben mijn levenlang al
mossel visser maar ik weet nog steeds
niet hoe het moet. Ja de grondbegin
selen heb ik best onder de knie maar
het gedragspatroon van de natuur is
zo onvoorspelbaar dat je in grote ma
te afhankelijk bent. Invloeden als
wind, zonlicht en voedselaanbod
kunnen per jaar zo verschillen dat
het uiteindelijke resultaat nooit te
voorspellen is". Hoewel Hoogerheide
door de 'menselijke invloeden' van de
laatste tijd een schadelijk effect ver
wacht op de groei en kwaliteit van
mosselen kan hij de omvang hiervan
niet omschrijven. „Rijkswaterstaat
wil ook altijd het bewijs. Maar wij
hebben een uitermate moeilijk pro-
dukt. Het ligt onder water en daarom
is schade zowel door de kwekers als
de handelaren moeilijk aan te tonen".
BURGHSLUIS - De fracties
van CDA, PvdA en D'66 willen
zo snel mogelijk een monde
ling overleg met minister
Smit-Kroes (verkeer en water
staat) over de recente proble
men rond het (gedeeltelijk)
sluiten van de Stormvloedke
ring in de Oosterschelde om
het tijverschil te beïnvloeden.
Het CDA-Kamerlid Evers-
dijk heeft dit verzoek mede na
mens zijn collega's Zijlstra
(PvdA) en Wolffensperger
(D'66) gericht tot de voorzitter
van de vaste kamercommissie
voor verkeer en waterstaat. De
verontrusting bij milieu
organisaties, de binnenvaart
en de visserij over de gevolgen
van het tijverschil noopt vol
gens de parlementariërs tot zo
snel mogelijk overleg met de
ministers.
Getij mag groter
BURGHSLUIS - Rijkswaterstaat heeft de eisen van de milieu-organisaties
en de visserij in de Oosterschelde ten aanzien van de hoogte van het getij in
deze zeearm ingewilligd. Met ingang van gisteren, woensdag, werd het getij
afgetopt tot een stand van 2.70 meter gemiddeld bij laag water. Indien de mo
gelijkheid dit toelaat zal deze stand zelfs lot drie meter bij laag water worden
opgevoerd.
Tijdens dit overleg werden de pro
blemen besproken waarmee deze or
ganisaties te kampen hebben door de
optredende hoge stroomsnelheid in
de Schelde-Rijnverbinding nabij Sint
Philipsland na de sluiting van de
Oesterdam twee weken geleden.
Voor de milieu-organisaties en de
visserij was dit onacceptabel. Deze
dreigden met een kort geding. Daar
zal nu na de beslissing van Rijkswa
terstaat en de dinsdagmiddag bin
nengekomen goedkeuring van de mi
nister van verkeer en waterstaat
Smit-Kroes, voorlopig van worden
afgezien.
De grote verliezer in dit geheel is de
binnenscheepvaart. Die heeft geen
enkele eis ingewilligd gekregen.
Hoofdbestuurslid W. de Meijer van
Schuttevaer toonde zich na afloop
van de besprekingen dan ook zeer te
leurgesteld. De schadeclaims van de
binnenscheepvaart stromen bij ons
binnen, zei hij. Onze problemen zijn
niet opgelost. De schade die onze
branche ondervindt door de lange
wachttijden gaat in de miljoenen gul
dens lopen, aldus De Meijer
Hij zei zeker nog met Rijkswater
staat en de minister van verkeer en
waterstaat in de slag te gaan over mo
gelijke schadevergoeding aan de bin
nenscheepvaart.
ZIERIKZEE
Werkgroep
De provinciale werkgroep familie
leden van (ex) psychiatrische patiën
ten komt op verzoek van de Classis
van de Gereformeerde kerken op
Schouwen-Duiveland bijeen in de Ge
reformeerde kerk te Zierikzee. De
bijeenkomst op donderdag 13 novem
ber begint om 19.30 uur. Het doel van
de avond is om als familieleden met
elkaar in gesprek te zijn. Zaken als
'wat zijn de gevolgen' en 'wat doe je
als de omgeving het laat afweten' ko
men ter sprake. Wie vooraf graag in
formatie wil hebben, kan bellen met
M. C. van Bloois-Kurvink (01112-1973)
of het Gereformeerd Sociaal Centrum
voor Zeeland te Middelburg
(01180-13728).
Verkoping
De bewoners van de Corneliastich-
ting te Zierikzee houden 12, 13 en 14
november weer een verkoping van
zelfgemaakt handwerk. Belangstel
lenden zijn welkom tussen 10.00-11.00
uur en 14.00-16.00 uur.
KERKWERVE - Een eenzijdig on
geval waarbij S. S. uit Burgh-
Haamstede met zijn auto in de sloot
belandde vond woensdagavond
plaats op de provinciale weg Zierik-
zee-Haamstede. S. werd zo gehinderd
door de harde regen en wind dat hij
een stuurfout maakte en daarbij via
een slipbeweging aan de linkerkant
van de weg in de sloot tot stilstand
kwam. De achterzijde van de auto
werd licht beschadigd en had water
schade.
Studie wordt met armoede betaald
ZIERIKZEE - 't Ziet er naar uit dat alleenstaande ou
ders met een bijstandsuitkering het kind van de reke
ning worden wanneer hun kroost verder wil studeren.
Deze teneur viel te beluisteren tijdens een bijeenkomst
die het FIOM-Zeeland samen met de Belangen Organisa
tie Eén-ouder Gezinnen (BOEG) in Zierikzee hield. Deze
info-avond krijgt met ingang van januari 1987 een ver
volg in de vorm van een tiental bijeenkomsten voor één-
ouder gezinnen.
Het FIOM-Zeeland, de stichting die
zich in deze regio bezighoudt met de
hulpverlening bij zwangerschap en
alleenstaand ouderschap heeft samen
met de Belangen Organisatie voor
Eén-ouder Gezinnen BOEG een serie
informatieve avonden over studiefi
nanciering, huursubsidie en de een
malige uitkering opgezet.
De avond in Zierikzee, was de twee
de van deze serie bijeenkomsten, die
met het oog op de komende wijzigin
gen van het sociale zekerheidsstelsel
in het teken van de algemene bij
standswet stond. Namens de Stich
ting Informatie en Advies uit Goes
gaf Gert-Jan van der Ende tekst en
vooral ook nadere uitleg bij de video
band over de stortvloed van wijzigin
gen, die het kabinet op het gebied van
de sociale voorzieningen in petto
heeft. Het gehoor, bestaande uit tien
vrouwen, luisterde met aandacht
naar de gevolgen die deze bezuini
gingsoperatie ,die voor de huishoud
portemonnee heeft.
Doolhof
Uit de vele vragen die na afloop
van de band bij de vrouwen rezen
bleek wel hoe ondoorzichtig het pak
ket maatregelen om de uitgaven voor
sociale zekerheid binnen de perken te
houden wel is. Hoewel op papier vast
staat dat er niet wordt getornd aan de
hoogte van de normbedragen en de
uitvoer van deze bijstandswet door
de gemeentelijke sociale dienst staat
nu reeds vast dat degene die van een
bijstandsuitkering moet rondkomen
en daarbij nog „gezegend" is met een
of meerdere studerende kinderen dc
buikriem aan moet halen. „De studie
van mijn kind moet ik met armoe be
talen" of „straks moet ik bij de
Volkskredietbank aankloppen om
mijn zoon te laten studeren", consta
teerden twee aanwezigen, 't Draait
erop uit dat studeren weer het alleen
recht van de meer bevoorrechten
wordt, een arme sodemieter kan het
wel schudden" stelde een derde
bijstandsmoeder verbitterd vast.
Toeslag
„Grote boosdoener" is de nieuwe
studiefinanciering, die in de praktijk
met name de alleenstaande ouder, die
van een bijstandsuitkering moet zien
rond te komen lijkt te treffen. De
beurs die een studerend kind, of die
nu in- of uitwonend is ontvangt wordt
gerekend tot het inkomen van de ou
der, waardoor deze op zijn of haar
beurt een lagere uitkering ontvangt.
Een aantal één-oudergezinnen valt
door deze regeling nu onder het
bestaansminimum. Om dit gebrek
aan koopkracht nog enigszins te com
penseren kan in een dergelijke situa
tie een beroep worden gedaan op een
extra toeslag van ongeveer 55,—.
Dik onvoldoende bleek uit de uitla
tingen van de aanwezigen, waarvan
enkelen nog steeds met smart wach
ten op de eerste cent, die de afdeling
studiefinanciering van het ministerie
van onderwijs en wetenschappen in
Groningen moet overmaken, 't Is niet
langer de vis die duur wordt betaald,
maar de studie van zoon- of dochter
lief.
drie a vier uur, want volgens hem lo
pen de wachttijden bij de sluizen ook
enorm op als de scheepvaart zich zo
schoksgewijs gaat aandienen.
Daardoor zal een schipper ook te
laat zijn op zijn laad- en losadres
waardoor een verminderd goederen
aanbod wordt gevreesd. Volgens De
Meijer moet een gemiddeld schip van
800 ton bij drie uur wachttijd al reke
ning houden met een schade van 400 a
500 gulden per dag. Per week passe
ren 1.200 schepen de Schelde-
Rijnverbinding. Ruim een kwart van
deze schepen, met name de grote
duwvaart en de kleinere binnen
scheepvaart zal met het oponthoud te
kampen krijgen. De Meijer verwacht
dat Schuttevaer samen met Belgische
organisaties actie zal ondernemen
om schadevergoeding te krijgen voor
dit ongemak.
Kans
De hoofdingenieur-directeur van
Rijkswaterstaat ir. H. Engel geeft de
binnenscheepvaart niet veel kans in
dit opzicht. Rijkswaterstaat heeft
volgens Engel naar beste wensen ge
handeld toen zij de Oesterdam sloot.
Rekenmodellen die tot nu steeds zijn
gebruikt voor dit soort situaties en
die altijd klopten zaten er nu naast.
De binnenscheepvaart zal zich dan
ook tot de rechter moeten wenden
met haar schadeclaims meent Engel
want die heeft in dit geval het laatste
woord.
Tijdens de persconferentie deelde
Engel ook mee dat de versnelde slui
ting van de Philipsdam, de komende
maanden op technische en milieu-
gronden is afgewezen. Dat zal nu in
het volgend jaar plaatsvinden.
Deelneemsters aan de info-avond. die het FIOM-Zeeland en het BOEG hielden in het kader van de algemene
bijstandswet.