Beleid provincie Zeeland 1987 RPF/GPV SGP PvdA VVD PPR/EVP D'66 CDA PSP/CPN ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 4 november 1986 Nr. 24028 7 ,-*:v 4 »,i«Tf-' Het toeristisch gebeiiren komt bij vrijwel iedere partij vel aan de orde. ZIERIKZEE - Met de pro vinciale statenverkiezin gen voor de deur is het een goede zaak, wanneer de be volking zich inlaat met de ideeën en beleidsvoorne mens van de politieke par tijen. Een unieke gelegen heid zijn de algemene be schouwingen. Deze pagina beoogt hiervan een sum mier beeld te geven, dat wellicht aangeeft, aan wel ke zijde de verschillende partijen zich bevinden. Vrijdag 7 november komen de statenfracties bijeen om deel te nemen aan de in houdelijke discussie van het te voeren beleid in 1987. Deze samenvatting van de algemene beschou wingen geeft zeker geen compleet beeld, maar licht er per fractie enkele noe menswaardige standpun ten uit. De RPF/GPV-fractie hangt de inlei ding van haar algemene beschouwin gen op aan de ingebruikname van de Stormvloedkering, waarvoor God al le eer en dank toekomt. De fractie staat welwillend tegenover de plan nen omtrent de WOV. Steeds duide lijk blijkt, dat in het verleden de aan sluiting van het onderwijs op het arbeidsbestel heeft gefaald. De frac tie staat een passender onderwijs bestel voor. Speciale aandacht is er voor het jeugdwerk en de hiervoor aangekondigde rijksbezuinigingen. Primair ligt de verantwoordelijk heid bij de ouders", stellen RPF en GPV. Alternatieve partnerrelaties en een toenemend aantal echtscheidin gen brengen jongeren tot vandalisme en jeugdcriminaliteit. De fractie is de mening toegedaan, dat steunpunten voor het jeugdwerk als ZOOS en ZIS „geheel overbodig" zijn. Net zo min als de fractie subsidiëring van kerke lijke organisaties voorstaat, gaat zij akkoord met de subsidiëring van vakbondswerk, omkleed met de man tel van jeugdwerk. Het emancipatie beleid krijgt ook geen jubel van de fractie. De beste welzijnswerkers is naar mening van de RPF/GPV-fractie nog altijd de moeder in het gezin, die een nest weet te bouwen waar man en kinderen zich veilig en behaaglijk voelen. Als kinderopvang nodig mocht zijn, dan is hiervoor het parti culier initiatief. Al is volgens de frac tie de grimmigheid van de werkloos heid enigszins verbleekt, men mag er niet in berusten, dat nog zovelen zon der een baan zitten. De zoetwater voorziening op Schouwen-Duiveland blijft een begerenswaardige zaak. Het streven daarnaar ondersteunt de fractie, omdat het kan leiden tot gro tere variatie van de produkten, waar door het geheel aan sterkte wint. Er is waardering voor de PZEM, die de veiligheid van de kerncentrale scherp in de gaten houdt. Voor een beter mi lieubeleid staat de fractie educatie voor. De jeugd heeft de toekomst, dus koppel het belang van het milieu aan het onderwijs. De fractie denkt voorts aan een meer dynamisch be leid, dat de waarde van natuurbouw in het oog heeft. Het opstellen van landschapsplannen is te bevorderen. Het is geen verdienste geweest van het college of de staten, dat Zeeland het economisch tij heeft meegehad. Voortdurende aandacht voor de werk loosheid blijft geboden. De SGP blijft aandacht vragen voor de verde ling van beschikbare ruimte voor de schelpdierencultures en ook wenst de fractie meer dan scherpe protesten voor het zoetwater op Schouwen- Duiveland. De fractie vreest, dat in het toeristisch beleid van de provin cie te weinig aandacht is voor andere dan economische factoren. De gasten dienen zich naar de regels van het huis te gedragen. Het komt de SGP niet erg evenwichtig over, dat ener zijds gestreefd wordt naar 800.000 be zoekers voorNeeltje Jans, terwijl an derzijds 'platte pret' voorkomen moet worden. „Een terughoudender beleid staat ons hierbij voor ogen. Van groot belang daarbij is dat de we kelijkse rustdag wordt geëerbiedigd in plaats van aangetast". Kinderop vang is een modetrend en dient niet door de provincie gefinancierd te worden. Natuur en landschap hebben de aandacht van de SGP, maar een passend beleid over de gehele linie ziet de fractie nog niet; geldgebrek is de reden. De WOV wordt door de frac tie niet afgewezen. De jaarlijkse toe voeging aan de reserve VOW dient daarom structureel te worden. In het milieubeleid wordt voorbij gegaan aan „de egoïstische en heerszuchtige mens als één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste oorzaken van deze problematiek". De fractie ziet de verschillende vormen van milieuver ontreiniging graag door de provincie aangepakt. De verschillende vormen van grensoverschrijdende vervuiling baren de SGP-ers zorgen, omdat de resultaten van de directe contacten en de besprekingen op regeringsniveau weinig opvallend zijn. De SGP vraagt speciale aandacht voor de zwakke re gio's en de langdurig werklozen. Sti mulering van bij- en herscholing is van groot belang. De beoordeling of kernenergie verantwoord is legt de fractie (wederom) bij het rijk en wat de bezuinigingen in de sociaal- culturele sector betreft heeft de frac tie zich op het standpunt gesteld, dat rijksbezuinigingen niet door de lage re overheden ongedaan mogen wor den gemaakt. Geen instemming dus met het provinciale beleid in deze. Zinspelend op de ingebruikname van de Stormvloedkering schrijft de SGP: echte veiligheid is alleen te vin den in wat genoemd wordt in het bij belboek de Psalmen. De PvdA is niet gelukkig met het invoeren van de schriftelijke behan deling van de begroting. De politieke inzichten moeten duidelijk naar vo ren komen „en de bestuurder die dit afwijst, zaagt de poten van zijn eigen stoel door In haar reactie op de begroting zeggen de socialisten ak koord te gaan met het opvangen van de rijkskorting op het sociaal- cultureel werk. Ook na 1987 zal de fractie de kortingen op het welzijns werk omzichtig blijven benaderen. Hoewel samenvoeging van de beide Zeeuwse havenschappen een logische zaak lijkt, verwacht de fractie, dat de gevolgen verstrekkend zullen zijn en voor Zeeland zeer nadelig uitvallen Over de discussie omtrent de vaste Oeververbinding Westerschelde spreekt de PvdA met de term 'koude douche'. Niet alleen de beroepsvaart, maar ook de pleziervaart, waarvan de economische betekenis voor Zee land mede in beschouwing moet wor den genomen, zou door die verbin ding ernstig belemmerd kunnen worden. Ook van economisch belang is de provinciale energievoorziening, die in het dunbevolkte Zeeland met haar dure transportverbindingen voor alles betaalbaar moet blijven. Een democratische controle op deze voorziening achten de sociaal democraten van essentieel belang. De Zeeuwse liberalen zijn tegen lastenverhoging voor de burger en te gen een niet voldoende onderbouwd voorstel tot verregaande concentratie van de waterschappen.^ De VVD constateert dat ondanks "de sombere verwachtingen, de provincie niet in financiële problemen is terecht geko men. Dit is te danken aan verfijnde begrotings- en bewakingstechnieken. De financiële luchtbellen lijken ver dwenen, maar de vraag is of het zo blijft. De liberalen houden de vinger aan de pols. „Graag nodigen wij in dat verband uw college uit om eens na te denken over een begrotings systeem, waarin eerst de financiële lasten van alle noodzakelijk geachte taken (inclusief prioriteiten) op een rijtje worden gezet om pas daarna te bezien hoeveel geld daar tegenover staat". De VVD blijft voorstander van de Westerschelde-oeververbin- ding en ziet hier belangrijke econo mische voordelen in. Anders zou het kunnen liggen met het poldertracé voor Schouwen-Duiveland, dat de weg naar de Stormvloedkering bete- Het belang van recreatie en toerisme is voor deze provincie niet weg te cij feren, maar dat wil niet zeggen dat alles maar kan en mag. Natuur en landschap mogen niet ondergeschikt gemaakt worden aan deze economi sche branche. Voor de PvdA staan kwaliteitsverbetering en elk-weer-ac- commodatie voorop, gecombineerd met een goed promotiebeleid. „Grote zorg vervult ons door de hier en daar zeer nonchalante manier, waarop met de mogelijkheden voor kamperen bij de boer wordt omgesprongen." De term verloedering voor het landschap is voor sommige plaatsen op Walche ren niet te sterk en de fractie ver wacht dat het college het rijksbeleid stringent zal volgen. Wat het onder wijs betreft is de partij duidelijk. De landelijke bezuinigingen zullen na delige effecten op het basisonderwijs hebben. Voor wat het voortgezet on derwijs in Zeeland betreft, blijven de socialisten streven naar het behoud van de bestaande HBO-opleidingen. Zeeland helpt Nepal is aardig maar niet effectief. De fractie denkt meer aan een organisatie, die toegespitst is op de bewustwording van de Derde Wereldproblematiek. Een ondersteu nend orgaan voor bijvoorbeeld het onderwijs. Hierbij denkt de fractie aan het Contactorgaan Ontwikke- lings Samenwerking, dat met infor-' matiemateriaal klaar staat voor die bewustwording. kent. De provincie is altijd voor ge weest, maar zonder de financiële con sequenties te kennen. Nu de provincie een flinke bijdrage moet gaan leveren aan het tracé vragen de liberalen zich af of het geen aanbeve ling verdient de beslissing te herover wegen. Zeeland beheert ruim 300 ki lometer primaire zeewering en het getijverschil ligt drie keer zo hoog als in Den Helder. Deze twee constaterin gen rechtvaardigen het volgens de VVD, dat het rijk tot een eerlijker lastenverdeling moet komen. Zee land schiet er te veel bij in. Dc VVD ziet niet veel in de notitie Naar een samenhangend milieubeleid. Het zijn gedachtenspinsels, die in de praktijk nauwelijks hanteerbaar zijn. De libe ralen dragen iets praktisch aan met het willen verhogen van de incidente le bijdrage voor de rioleringswerken. Verdubbelen stelt de fractie. Het werkgelegenheidsfonds daarentegen mag van de fractie gehalveerd wor den, want in haar ogen brengt het weinig op. Anderen in de provincie hebben de taken van het fonds lang zaamaan overgenomen, zoals bijvoor beeld de Kamer van Koophandel. Voor 1988 ziet de VVD momenteel een complete verdwijning van het fonds. De ïiberalen vragen zich af of de vijf tien miljoen gulden voor de zoetwa- terpijp voldoende is en wil hierover meer informatie. De bezuinigingen van WVC zijn de VVD 'rauw op het dak gevallen'. Het voorstel van het college om als provincie de bezuini gingen op te vangen heeft de instem ming van de VVD. In de toekomst dient de afweging met betrekking tot deze bezuinigingen bij de Staten te liggen. De algemene beschouwingen van de PPR/EVP-fractie van C. van Wa terschoot eindigt met de voor deze partij trieste constatering, dat het een realistische gedachte is, dat het voor de PPR opnieuw een hele toer zal zijn om er na de provinciale ver kiezingen weer bij te zijn. Desalniet temin heeft de fractie met haar be schouwingen wederom een bijdrage proberen te leveren aan de politieke discussies. Groot belang hecht de fractie aan de democratisering. Openheid en openbaarheid, informa tie en inspraak hebben een steeds be langrijker plaats gekregen. Toch vraagt de fractie zich af of de demo cratie functioneert. Hierbij verwijst ze naar de geringe belangstelling voor inspraakbijeenkomsten. Ze streeft naar meer doelmatigheid van bestuur. Inhoudelijk reagerend op het financiële beleid stelt de PPR/EVP-fractie, dat het verbazing wekkend is, dat de provincie acht miljoen gulden uittrekt voor het her stel van het provinciehuis. Zinvoller acht de fractie het geld voor het werk gelegenheidsfonds, waarvoor zij open staat en incidenteel wenst te be kijken of er meer geld nodig is. PPR en EVP maken zich zorgen over het sociaal-cultureel werk. „Wij zijn blij, dat de provincie kortingen, die het rijk op een naar onze mening laakba re wijze voor 1987 wil doorvoeren, ten laste van de provincie wil nemen". De fractie staat dit beleid voor drie jaar voor, waarin de betrokken instellin gen bij zichzelf te raden gaan welke herstructureringsmogelijkheden er Minder partijpolitieke inzet en meer zorg voor de totaliteit zal de doelmatigheid van het politieke ap paraat ten goede komen. D'66 is de mening toegedaan, dat de veiligheid van Zeeland de bestuurders slapeloze nachten moet opleveren. Zeeland is nog lang niet veilig, want er dienen bijvoorbeeld rampenplannen te ko men en een coördinatieplan voor de rampenbestrijding in buitengewone 'omstandigheden. De fractie stelt het college hier enkele vragen over. Zo vraagt ze het college of het waar is, dat na een (psychologische) pauze de voorbereidingen voor nieuwe kern centrales weer begonnen zijn. D'66 heeft waardering voor het gevoerde economische beleid van Zeeland, al heeft ze wel enkele op- en aanmerkin gen. Zo staat het voornemen van de provincie om eventuele rijkskortin gen voor de infrastructuur zelf op te vangen in schril contrast met haar standpunt, dat de problematiek van de langdurig werklozen een rijks zaak is. De provincie dient terughou dend te zijn met steun aan bedrijven, waar de werkgelegenheid op het spel staat, want hier heerst de „keiharde wetmatigheid, dat winst of verlies mede wordt bepaald door de doelma tigheid van het bedrijf en de voorkeu ren van de consument". Wat de werk loosheid betreft kan de provincie een signalerende rol vervullen. Meer aan dacht vraagt de fractie voor de land bouwers, waarvan circa een kwart recht heeft op de éénmalige uitke ring. Wat het milieu betreft stelt de fractie, dat voorkomen van schade aanzienlijk goedkoper is, dan het herstellen van aangerichte schade. In het verlengde hiervan vindt D'66, dat het college zich moet verzetten tegen de opslag van radio-actief afval. De aangewezen locatie is om verschillen de redenen ongeschikt. De fractie wil de wenselijkheid van de WOV in de discussie betrekken. „Wij zullen een betaalbare regionale verbinding ze ker welwillend bekijken, mits ruim telijk goed ingepast". De fractie gaat haar te nemen standpunt over de eventuele fusie van de waterschappen baseren op a) het feit, dat de water schappen zeer wel in staat zijn hun traditionele taken naar behoren te vervullen en b) het feit, dat het water kwaliteitsbeheer een zo groot en breed mogelijk financieel en bestuur lijk draagvlak vraagt. Recreatie en toerisme hebben terecht een hoge prioriteit, het is een schone industrie en is de vraag wel deze; in hoeverre moet je recreatie en toerisme stimule ren? Er dienen duidelijke afspraken te'komen tussen bedrijfsleven en overheid wanneer het om de kosten verdeling gaat. Hoewel D'66 niet warm loopt voor grootschalige pro jecten, acht zij Neeltje Jans een goede locatie. zijn. De fractie onderschrijft het be lang van het gescheiden inzamelen van afval. Naar haar mening kan er een koppeling gemaakt worden tus sen dit milieubeleid en het werkgele genheidsbeleid. PPR/EVP staat kri tisch ten opzichte van VOW en kern energie. Wat dit laatste betreft stelt de fractie, dat uit niets blijkt, dat de voorstanders van kernenergie iets uit Tsjernobyl hebben geleerd. „Want uitbreiding van personeel op de con trolekamer lost toch, als het erop aankomt, niets op?". De fractie vraagt opnieuw aandacht voor alter natieve energievormen en denkt hier bij aan een Zeeuws windmolenpark. Zeeland loopt graag voorop en zou hiermee een eigen gezicht kunnen la ten zien. De christen-democraten hanteren in hun beschouwing vier kernbegrip pen: gerechtigheid, gesprejde verant woordelijkheid, solidariteit en rent meesterschap. Hiermee komen de CDA-ers tot de bestrijding van de werkloosheid als de hoogste priori teit. Een van de concrete aanpakme- thoden is de realisering van de vaste oeververbinding Westerschelde. „De ellende met de bootdiensten be vestigt de juistheid van ons stand punt, dat de reservering voor de VOW onverkort dient te worden gehand haafd". De CDA kan de aanzienlijke reserves in de tertiaire en quartaire wegensector niet vefklaren, gelet op de aantoonbare behoefte bij de ver schillende wegenbeheerders. Hieron der vallen de waterschappen en het CDA wenst over de fusie geen voorin genomen standpunt in te nemen. „Het definitieve voorstel van het col lege zal in de fractie op de eigen meri tes-worden beoordeeld". De christen democraten hebben veel aandacht voor het milieu in hun beschouwin gen. Als burgers springen we met ons eigen afval uiterst onzorgvuldig om. Het CDA noemt de problematiek met de autowrakken en het gescheiden in zamelen van afval. Een fundamentele aanpak is dringend nodig en het CDA hecht hierbij grote waarde aan een preventief beleid. Bij de provincie is veel deskundigheid aanwezig en de lagere overheden kunnen hierop in spelen. De CDA-fractie voelt er niets voor om vanwege geldelijk gewin de mestvaal voor het land te worden en hiervoor dienen dus normen gesteld te worden. Wat de recreatie en het toe risme betreft stelt het CDA, dat ook het bedrijfsleven een belangrijke bij- drage'zal moeten leveren. „Gezien de enorme allure van het project Neeltje Jans beperken de Staten zich terecht tot de hoofdlijnen en gaven zij het col lege maximale bewegingsvrijheid". En om in de buurt te blijven. Het zoetwater voor Schouwen-Duiveland is must en de investering is gerecht vaardigd gelet op de miljarden voor het zout houden van de Oosterschel- de. Voor zover instandhouding en be vordering van die landbouwkwali- teit offers vraagt, dient daar een pas sende honorering van agrariërs te genover te staan. Het CDA spreekt haar lof uit over het PZEM-bestuur, dat haar beleid gericht heeft op de optimale veiligheid van de kerncen trale in Borssele. Voor wat het onder wijs betreft zeggen de christen democraten, dat de randstedelijke normen dikwijls funest uitwerken voor Zeeland, Aandacht van het colle ge is en blijff geboden. Dat de provin cie haar aandacht voor de huisvesting heeft verzwakt is juist. De tijd is rijp om te verschuiven van realisatie van woningen naar beheer en onderhoud; kwaliteitsverbetering. Volgens de pacifistische/commu nistische fractie in de provinciale po litiek neemt het belang van groot schalige energie-opwekking af bij de overgang van Zeeland van een industriële- naar een informatiesa menleving. Datzelfde geldt voor de zware fysieke verbindingen. En hier mee geeft de fractie meteen haar standpunt weer over de volgens haar drie belangrijke zaken, die momen teel in Zeeland spelen. De mogelijke bouw van een tweede kerncentrale in Borssele, de vaste oeververbinding over de Westerschelde en de mogelij ke uitbouw van Neeltje Jans. De frac tie keurt in haar algemene beschou wingen Neeltje Jans niet af, maar wenst de vinger aan de pols te hou den. De overgang van het industrie tijdperk naar de informatiegolf noemt de fractie „redelijk geslaagd", maar zij plaatst hierbij kanttekenin gen vanuit ecologisch oogpunt. Voor de natuur en het landschap is te wei nig plaats geweest. Het wordt tijd dat Zeeland zich tegen de tweede kern centrale uitspreekt. Wat de opslag van radio-actief afval betreft, spreekt de CPN/PSP-fractie van een 'morele verplichting'. Verantwoordelijkheid voor nog te produceren afval wenst zij niet te nemen. De Westerschelde dient een natuurlijke barrière te blij ven (geen VOW dus) en twee water schappen (één boven en één onder dc Schelde) acht de fractie juist. De poli tieke partijen zien een sombere tijd voor het sociaal-cultureel werk. En datzelfde geldt voor de kunstenaars. De provincie moet meer geld beschik baar stellen voor opdrachten aan beeldende kunstenaars en moet be ginnende kunstenaars kansen geven. Verbetering in de economie ziet dc fractie niet. Aan de hand van enig cij fermateriaal stelt klein links, dat er geen enkele reden voor hoera is. „Slechts afgezet tegen de nog beroer der landelijke cijfers steekt men (Zeeland) beter af" en „Het Zeeuws beleid in deze statenperiode heeft een gering tot geen effect gehad". PSP en CPN waarschuwen voor een gedeelde samenleving, waarin een klein deel werkzaam zal zijn in de geautomati seerde produktie, een groot deel mar ginaal werkzaam als kleine zelfstan dige, vrijwilligers, sjoemelaars en andere tussenvormen. Dc fractie be sluit haar reactie met haar volgende overtuiging. „Rechtvaardige verde ling van zeggenschap, inkomen en kennis is de enige manier om een vol ledig geautomatiseerde maatschap pij te houden. Ieder deelt gelijk op in al onze verworvenheden. Ook in Zee land!". 4 '41

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 7