Werk in uitvoering
Goede zomer '86 zorgt voor
record-drukte op het water
Burgemeester Hekman constateert
ontbreken rampenbestrijdingsplan
scheepvaartroute Oosterschelde
Gemeente Zierikzee gaat nu ook
gebruiksovereenkomst aan met
Hockeyclub Schouwen-Duiveland
c
DE ZIERIKZEESCHE COURANT
Brand op
schip in
Vlissingen
WAT
HET
ZIERIKZEESCHE
NIEUWSBODE
Vervuilde grond Raadsleden Terugploegproject Derby
Zierikzee is op zoek naar een kans om vervuil- Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Het eerste werk in het terugploegproject Kop Op het Zierikzeese sportpark Den Hogen Blok
de grond te lozen. Een gesprek over deze ma- Bruinisse werden twee nieuwe raadsleden van Schouwen is afgeleverd. De beheerder wordt zondagmiddag de tweede klas-derby
terie met Marja Jonker-Stoutjesdijk. (Pag. 2). beëdigd. J. S. Wiebrens en Ph. van de Velde van het landgoed Biesterveld is er zeer geluk- tussen Zierikzee en Middelburg verspeeld.
zijn nieuw. (Pag. 3). kig mee. (Pag. 6). Een vooruitblik. (Pag. 11).
VRIJDAG 17 OKTOBER 1986
143ste jaargang Nr. 24018
WAARIN OPGENOMEN
(1797 - 1889)
Vrees voor een ongeluk maakt velen ongelukkiger dan dat
ongeluk zelf.
Melati van Java
Na vastlopen nafta-tanker
BRUINISSE - Per 1 oktober is de scheepvaartroute bij
Bruinisse dusdanig gewijzigd in verband met de sluiting
van de Philipsdam met bijbehorende werken, dat er een
sterke stijging van de scheepvaart op het Zijpe te consta
teren is. Zelfs tot 30 a 40.000 per jaar. Met deze weten
schap is het betreurenswaardig dat er voor heel dit ge
bied geen rampenbestrijdingsplan is. Deze mededeling
deed burgemeester T. C. Hekman van Bruinisse tijdens
de raadsvergadering, naar aanleiding van vragen van de
SGP-fractie over de vorige week vastgelopen tanker met
nafta aan boord op de slikken van Viane.
De SGP-vragen waren voor de bur
gemeester aanleiding om daar uit
voerig bij stil te staan en de bezorgd
heid van de inwoners enerzijds te
delen en anderzijds vooreen deel weg
te nemen. Dat er geen rampenplan
voor dit gebied is, had het Bruse col
lege al opgemerkt en bij bevoegde in
stanties aan de bel getrokken. Dit
nog voor het vastlopen van de tanker,
niet wetend dat hun zorgen al zo spoe
dig bewaarheid zouden worden.
Blijvend
Hekman deelde mee, dat de omleg
ging van de scheepvaartroute niet
VLISSINGEN - Een brand donder
dagavond aan boord van het 9600 ton
metende Turkse vrachtschip Rize K
dat in de Sloehaven van Vlissingen
aan de ketting ligt, blijkt zeer moei
lijk te blussen. De brand ontstond
donderdagavond rond acht uur in een
van de ruimen, waarin katoen lag op
geslagen.
De brandweer van Vlissingen en
drie brandblusboten probeerden aan
vankelijk het vuur met schuim te
blussen. Toen dat niet lukte werd het
vuur met water bestreden. Ook dat
werkte niet afdoende. Inmiddels is
een expert op het gebied van scheeps
branden van Smit Internationale uit
Rotterdam op weg naar de Vlissingse
Sloehaven om de situatie ter plaatse
te bekijken en een blusplan op te stel
len.
van tijdelijke aard is, zoals door som
migen wordt gedacht, maar van blij
vende aard. Per jaar zullen ongeveer
40.000 schepen langs Bruinisse varen,
met alle mogelijke gevolgen van
dien, óók positieve. De vluchthaven
bijvoorbeeld, krijgt zijn oude status
weer terug.
Bruinisse heeft wel een rampen
plan, maar -zo zei Hekman- dat geldt
louter voor het grondgebied van
Bruinisse. Het ongeluk met de nafta-
tanker bewees weer eens, dat derge
lijke zaken van belang zijn voor alle
Oosterschelde-gemeenten.
De bebakening in dit gebied is ech
ter uitstekend. Als iedere schipper
zich aan de spelregels houdt, kan er
-nagenoeg niets gebeuren, zo hield de
raadsvoorzitter de raad voor, maar
evenals het gedrag van weggebrui
kers hebben ook schippers niet alle
maal de juiste mentaliteit. Zo gebeur
de ook het ongeluk van vorige week:
de schipper van de tanker dacht een
stukje te kunnen afsnijden en raakte
buiten de bebakening.
Brandweer
Hekman prees het gedrag van de re
gionale brandweer en de Rijkspolitie
te water, die door hun alert optreden
erger hebben voorkomen. Hulpsche
pen waren daardoor snel ter plaatse,
waardoor in feite alles goed is afgelo
pen. Wel zei de voorzitter het te be
treuren dat in dergelijke gevallen de
gemeente afhankelijk is van particu
liere hulp (de genoemde schepen) en
vond het een hiaat dat in heel Zee
land geen enkel blusvaartuig te vin
den is. En dat voor een provincie met
zoveel vaarwegen. Er moet dringend
een rampenplan komen voor dit ge
bied, waarop het college reeds heeft
aangedrongen bij Rijkswaterstaat en
provincie. Hiermee gaf Hekman vol
ledig en naar genoegen antwoord op
de SGP-vragen, die overigens door al
le fracties werden gedeeld.
Wethouder C. J. van Liere (AB), zei
te hebben gelezen dat er voor de wa
teren rond Bruinisse een registratie
van scheepsladingen gaat komen,
waarop J. Huizer hem kon melden
dat dit systeem er al drie jaar is. Na
vraag bij de sluismeester van de Vol-
keraksluis, J. Nefkens, leverde een
bevestiging op. Sterker nog: volgens
deze deskundige zijn deze wateren de
veiligste van heel Nederland. Een on
geluk als met de nafta-tanker, zo zei
Nefkens, kan overal en altijd gebeu
ren. ,,Er gaat echter geen schip door
de Volkeraksluis, waarvan ik niet
weet wat er in zit. Mocht er iets ge
beuren onderweg, is één druk op de
computerknop voldoende om te we
ten welk schip welke lading heeft",
aldus Nefkens.
J. Huizer (CDA) kon de voorzitter
aanvullend meedelen, dat het over
wegend de kleinere schepen zijn die
Bruinisse passeren, de grote schepen
varen direct van Rotterdam naar Ant
werpen. Huizer wist ook nog op te
merken, dat er onlangs nog brand in
de machinekamer van een passerend
schip is geweest, die door de beman
ning van een Bruse mosselkotter
werd bedwongen, waarmee hij het
belang van een blusvaartuig in deze
contreien onderstreepte. Tbt slot wees
hij er nog op, dat het (particuliere)
hulpschip de 'Furie' na de sluiting
van de Philipsdam éérst moet schut
ten voor het schip naar Bruinisse kan
ZIERIKZEE - „Werk in uitvoeringVoor de parallelweg tussen Nieuwerkerk en Bruinisse gaat dit zeker op. Op dit
moment namelijk wordt dit tracé verbreed. Met deze werkzaamheden, die door aannemingsbedrijf A. J. van den Berg
uit Reeuwijk worden uitgevoerd, is een bedrag van ongeveer f 10.000— gemoeid.
Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk omdat de landbouwvoertuigen, die dit traject passeren, steeds breder wor
den. De werkzaamheden die reeds twee weken bezig zijn zullen nog enkele weken in beslag nemen. Rijkswaterstaat
heeft voor volgend jaar nog as f altering swerkzaamheden op het programma staan. Het betreft hier het tracé van Nieu-
komen, hetgeen de snelheid van hub- .-werkerk tot aan de Rampertsedijk-Ook- bij Zierikzee-zullen bij de rotonde as faltering swerkzaamheden worden ver-
verlenen niet bevordert.
richt.
Dit nummer bestaat uit 12 pagina's
ZIERIKZEE - Onlangs
werd het gerenoveerde
sportpark Bannink in Zie
rikzee opnieuw in gebruik
genomen door atletiekver
eniging Delta Sport, hoc-
Grevelingensluis drukste punt van Nederland
BRUINISSE - De recreatievaart in ons land was dit
jaar drukker dan ooit tevoren. Het aantal passages in de
maanden mei tot en met september was in 1986 gemid
deld 6,9% hoger dan in de (slechte) zomer van 1985 en
3,6% hoger dan in de (zeer mooie) zomer van 1983. Dit
blijkt uit door de dienst Verkeerskunde van de Rijkswa
terstaat bewerkte telgegevens. Aan het verzamelen van
deze gegevens werd door een groot aantal diensten, ook
buiten Rijkswaterstaat, meegewerkt.
keyvereniging HSD, korf
balvereniging All Ready
en handbalvereniging Del
ta Sport. Tot heden werden
de voor sportpark Bannink
verschuldigde gebruiks-
vergoedingen bepaald aan
de hand van het werkelijk
aantal gebruiksuren. Deze
methode was evenwel ad
ministratief nogal om
slachtig, zodat naar nieu
we wegen werd gezocht.
Vandaar dat bij de inge
bruikname van het nieuwe
sportpark Den Hogen Blok
vaste gebruiksovereen-
komsten met vaste ge-
hruiksvergoedingen wer
den afgesloten met de twee
voetbalclubs, die het com
plex bevolken.
Volgens de oude werkwijze werden
de verschuldigde gebruiksvergoedin-
gen bepaald aan de hand van het wer
kelijk aantal gebruiksuren. Die uren
werden daarvoor apart bijgehouden
en na afloop van een bepaalde perio
de aan de gebruikende sportvereni
ging in rekening gebracht. De geme-
nloreerde structurele aanpassing,
zoals die werd doorgevoerd bij de in
gebruikname van Den Hogen Blok
leverde positieve ervaringen op. Van
uit die ervaringen werd door het col
lege van b en w besloten een zelfde
vervolg pagina 2
WORDT
WEHR.
Er zijn van 17 telpunten, verspreid
over Nederland, telgegevens verza
meld. Bij 16 telpunten was sprake
van een toename van het aantal pas
sages. De grootste toenames hebben
zich in 1986 voorgedaan bij de Prinses
Margrietsluis te Lemmer 28,4%)
op de Limburgse Maas (Sluizen te
Sambeek, 26,8%) bij de IJsselbrug
te Kampen 19,8%) en bij de Volke-
raksluizen 16,16%). Alleen de Har-
dersluis, tussen Veluwemeer en Wol-
derwijd, vertoonde een afname
(-3,1%).
Drukste sluis
Het drukste punt voor de recreatie-
vaart is de Grevelingensluis te Brui-
nise, tussen Grevelingen en Ooster
schelde, met 48,494 passages in de
periode mei tot en met september
1986. Ook bij de Volkeraksluizen
(43.766) en bij de Krabljensgatsluis,
in de dijk Enkhuizen-Lelystad
(43.211), passeerden in 1986 veel re
creatievaartuigen. Andere drukke
punten voor de recreatievaart zijn -
naast eerder genoemde sluizen - de
Oranjesluizen bij Amsterdam
(37.122), de Johan Frisosluis te Stave
ren (37.040) en de Zandkreeksluis tus
sen Veerse Meer en Oosterschelde
(34.574).
Groot water
De intensiteit van de recreatievaart
voor het telpuntennet als geheel is
sinds 1970 vrijwel voortdurend toege
nomen. De drukte is nu dan ook onge
veer vier maal zo groot als in dat jaar.
Uit een onderlinge vergelijking van
de telpunten blijkt dat de groei van
de recreatievaart zich vooral voor
doet op „groot water": in het gebied
van Waddenzee en IJsselmeer/Mar-
kermeer en in het Deltagebied. Ook
op de doorgaande hoofdroutes is
sprake van een duidelijke stijging
van het aantal passages.
Verwachting Deltagebied tot zater
dagavond:
Bewolking
Vannacht weinig bewolking en in de
vroege ochtend plaatselijk mist. Mor
gen overdag eerst perioden met zon
maar in de middag toenemende be
wolking. Een naar zuidwest draaien
de wind 3 tot 4, 's middags 4 tot 5 Beau
fort. Minimumtemperatuur komende
nacht 8 graden.
WEERSVOORUITZICHTEN
Verwachting t/m dinsdag 21 okt.:
Zondag: Half tot zwaar bewolkt
Kans op neerslag: 80%.
Min.temp.: 10 graden
Middagtemp.: 14 graden
Windkracht: zuidwest 6
Maandag: Half tot zwaar bewolkt
Kans op neerslag: 80%
Min.temp.: 10 graden
Middagtemp.: 14 graden
Windkracht: zuidwest 6
Dinsdag: Half tot zwaar bewolkt
Kans op neerslag: 80%
Min.temp.: 9 graden
Middagtemp.: 14 graden
Windkracht: zuidwest 6
ZON-
18 okt.
EN MAANSTANDEN
Hockeyclub Schouwen-Duiveland nam het clubhuis op sportpark Bannink over van de gemeente en voerde een uit
voerige verbouwing door.
Zon op 07.09, onder 17.40
Maan op 17.46, onder 07.49
19 okt. Zon op 07.11, onder 17.38
Maan op 18.00, onder 09.06
20 okt. Zon op 07.12, onder 17.35
Maan op 18.19, onder 10.23
Laatste Kwartier: 25 okt. (23.26)
HET WEEROVERZICHT
DE BILT - Een hogedrukgebied bo
ven Noord-Duitsland trekt het ko
mende etmaal in betekenis afnemend
naar Oost-Europa weg. Oceaanfron
ten dringen geleidelijk in onze rich
tingen op. De komende nacht en het
grootste deel van zaterdag wordt ons
weer nog bepaald door het genoemde
hogedrukgebied. Vanavond en van
nacht komen flinke opklaringen
voor, gunstige omstandigheden voor
het waarnemen van de maansver
duistering van hedenavond. Bij een
matige zuidoosten wind zakt het
kwik tot een graad of 6.
Op zaterdag wordt eerst nog vanuit
Frankrijk droge lucht met opklarin
gen aangevoerd. Bij zonnige perio-
iden wordt het in de middag rond 15
graden. Later op de dag neemt de be
wolking toe.