Werk in uitvoering Goede zomer '86 zorgt voor record-drukte op het water Burgemeester Hekman constateert ontbreken rampenbestrijdingsplan scheepvaartroute Oosterschelde Gemeente Zierikzee gaat nu ook gebruiksovereenkomst aan met Hockeyclub Schouwen-Duiveland c DE ZIERIKZEESCHE COURANT Brand op schip in Vlissingen WAT HET ZIERIKZEESCHE NIEUWSBODE Vervuilde grond Raadsleden Terugploegproject Derby Zierikzee is op zoek naar een kans om vervuil- Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Het eerste werk in het terugploegproject Kop Op het Zierikzeese sportpark Den Hogen Blok de grond te lozen. Een gesprek over deze ma- Bruinisse werden twee nieuwe raadsleden van Schouwen is afgeleverd. De beheerder wordt zondagmiddag de tweede klas-derby terie met Marja Jonker-Stoutjesdijk. (Pag. 2). beëdigd. J. S. Wiebrens en Ph. van de Velde van het landgoed Biesterveld is er zeer geluk- tussen Zierikzee en Middelburg verspeeld. zijn nieuw. (Pag. 3). kig mee. (Pag. 6). Een vooruitblik. (Pag. 11). VRIJDAG 17 OKTOBER 1986 143ste jaargang Nr. 24018 WAARIN OPGENOMEN (1797 - 1889) Vrees voor een ongeluk maakt velen ongelukkiger dan dat ongeluk zelf. Melati van Java Na vastlopen nafta-tanker BRUINISSE - Per 1 oktober is de scheepvaartroute bij Bruinisse dusdanig gewijzigd in verband met de sluiting van de Philipsdam met bijbehorende werken, dat er een sterke stijging van de scheepvaart op het Zijpe te consta teren is. Zelfs tot 30 a 40.000 per jaar. Met deze weten schap is het betreurenswaardig dat er voor heel dit ge bied geen rampenbestrijdingsplan is. Deze mededeling deed burgemeester T. C. Hekman van Bruinisse tijdens de raadsvergadering, naar aanleiding van vragen van de SGP-fractie over de vorige week vastgelopen tanker met nafta aan boord op de slikken van Viane. De SGP-vragen waren voor de bur gemeester aanleiding om daar uit voerig bij stil te staan en de bezorgd heid van de inwoners enerzijds te delen en anderzijds vooreen deel weg te nemen. Dat er geen rampenplan voor dit gebied is, had het Bruse col lege al opgemerkt en bij bevoegde in stanties aan de bel getrokken. Dit nog voor het vastlopen van de tanker, niet wetend dat hun zorgen al zo spoe dig bewaarheid zouden worden. Blijvend Hekman deelde mee, dat de omleg ging van de scheepvaartroute niet VLISSINGEN - Een brand donder dagavond aan boord van het 9600 ton metende Turkse vrachtschip Rize K dat in de Sloehaven van Vlissingen aan de ketting ligt, blijkt zeer moei lijk te blussen. De brand ontstond donderdagavond rond acht uur in een van de ruimen, waarin katoen lag op geslagen. De brandweer van Vlissingen en drie brandblusboten probeerden aan vankelijk het vuur met schuim te blussen. Toen dat niet lukte werd het vuur met water bestreden. Ook dat werkte niet afdoende. Inmiddels is een expert op het gebied van scheeps branden van Smit Internationale uit Rotterdam op weg naar de Vlissingse Sloehaven om de situatie ter plaatse te bekijken en een blusplan op te stel len. van tijdelijke aard is, zoals door som migen wordt gedacht, maar van blij vende aard. Per jaar zullen ongeveer 40.000 schepen langs Bruinisse varen, met alle mogelijke gevolgen van dien, óók positieve. De vluchthaven bijvoorbeeld, krijgt zijn oude status weer terug. Bruinisse heeft wel een rampen plan, maar -zo zei Hekman- dat geldt louter voor het grondgebied van Bruinisse. Het ongeluk met de nafta- tanker bewees weer eens, dat derge lijke zaken van belang zijn voor alle Oosterschelde-gemeenten. De bebakening in dit gebied is ech ter uitstekend. Als iedere schipper zich aan de spelregels houdt, kan er -nagenoeg niets gebeuren, zo hield de raadsvoorzitter de raad voor, maar evenals het gedrag van weggebrui kers hebben ook schippers niet alle maal de juiste mentaliteit. Zo gebeur de ook het ongeluk van vorige week: de schipper van de tanker dacht een stukje te kunnen afsnijden en raakte buiten de bebakening. Brandweer Hekman prees het gedrag van de re gionale brandweer en de Rijkspolitie te water, die door hun alert optreden erger hebben voorkomen. Hulpsche pen waren daardoor snel ter plaatse, waardoor in feite alles goed is afgelo pen. Wel zei de voorzitter het te be treuren dat in dergelijke gevallen de gemeente afhankelijk is van particu liere hulp (de genoemde schepen) en vond het een hiaat dat in heel Zee land geen enkel blusvaartuig te vin den is. En dat voor een provincie met zoveel vaarwegen. Er moet dringend een rampenplan komen voor dit ge bied, waarop het college reeds heeft aangedrongen bij Rijkswaterstaat en provincie. Hiermee gaf Hekman vol ledig en naar genoegen antwoord op de SGP-vragen, die overigens door al le fracties werden gedeeld. Wethouder C. J. van Liere (AB), zei te hebben gelezen dat er voor de wa teren rond Bruinisse een registratie van scheepsladingen gaat komen, waarop J. Huizer hem kon melden dat dit systeem er al drie jaar is. Na vraag bij de sluismeester van de Vol- keraksluis, J. Nefkens, leverde een bevestiging op. Sterker nog: volgens deze deskundige zijn deze wateren de veiligste van heel Nederland. Een on geluk als met de nafta-tanker, zo zei Nefkens, kan overal en altijd gebeu ren. ,,Er gaat echter geen schip door de Volkeraksluis, waarvan ik niet weet wat er in zit. Mocht er iets ge beuren onderweg, is één druk op de computerknop voldoende om te we ten welk schip welke lading heeft", aldus Nefkens. J. Huizer (CDA) kon de voorzitter aanvullend meedelen, dat het over wegend de kleinere schepen zijn die Bruinisse passeren, de grote schepen varen direct van Rotterdam naar Ant werpen. Huizer wist ook nog op te merken, dat er onlangs nog brand in de machinekamer van een passerend schip is geweest, die door de beman ning van een Bruse mosselkotter werd bedwongen, waarmee hij het belang van een blusvaartuig in deze contreien onderstreepte. Tbt slot wees hij er nog op, dat het (particuliere) hulpschip de 'Furie' na de sluiting van de Philipsdam éérst moet schut ten voor het schip naar Bruinisse kan ZIERIKZEE - „Werk in uitvoeringVoor de parallelweg tussen Nieuwerkerk en Bruinisse gaat dit zeker op. Op dit moment namelijk wordt dit tracé verbreed. Met deze werkzaamheden, die door aannemingsbedrijf A. J. van den Berg uit Reeuwijk worden uitgevoerd, is een bedrag van ongeveer f 10.000— gemoeid. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk omdat de landbouwvoertuigen, die dit traject passeren, steeds breder wor den. De werkzaamheden die reeds twee weken bezig zijn zullen nog enkele weken in beslag nemen. Rijkswaterstaat heeft voor volgend jaar nog as f altering swerkzaamheden op het programma staan. Het betreft hier het tracé van Nieu- komen, hetgeen de snelheid van hub- .-werkerk tot aan de Rampertsedijk-Ook- bij Zierikzee-zullen bij de rotonde as faltering swerkzaamheden worden ver- verlenen niet bevordert. richt. Dit nummer bestaat uit 12 pagina's ZIERIKZEE - Onlangs werd het gerenoveerde sportpark Bannink in Zie rikzee opnieuw in gebruik genomen door atletiekver eniging Delta Sport, hoc- Grevelingensluis drukste punt van Nederland BRUINISSE - De recreatievaart in ons land was dit jaar drukker dan ooit tevoren. Het aantal passages in de maanden mei tot en met september was in 1986 gemid deld 6,9% hoger dan in de (slechte) zomer van 1985 en 3,6% hoger dan in de (zeer mooie) zomer van 1983. Dit blijkt uit door de dienst Verkeerskunde van de Rijkswa terstaat bewerkte telgegevens. Aan het verzamelen van deze gegevens werd door een groot aantal diensten, ook buiten Rijkswaterstaat, meegewerkt. keyvereniging HSD, korf balvereniging All Ready en handbalvereniging Del ta Sport. Tot heden werden de voor sportpark Bannink verschuldigde gebruiks- vergoedingen bepaald aan de hand van het werkelijk aantal gebruiksuren. Deze methode was evenwel ad ministratief nogal om slachtig, zodat naar nieu we wegen werd gezocht. Vandaar dat bij de inge bruikname van het nieuwe sportpark Den Hogen Blok vaste gebruiksovereen- komsten met vaste ge- hruiksvergoedingen wer den afgesloten met de twee voetbalclubs, die het com plex bevolken. Volgens de oude werkwijze werden de verschuldigde gebruiksvergoedin- gen bepaald aan de hand van het wer kelijk aantal gebruiksuren. Die uren werden daarvoor apart bijgehouden en na afloop van een bepaalde perio de aan de gebruikende sportvereni ging in rekening gebracht. De geme- nloreerde structurele aanpassing, zoals die werd doorgevoerd bij de in gebruikname van Den Hogen Blok leverde positieve ervaringen op. Van uit die ervaringen werd door het col lege van b en w besloten een zelfde vervolg pagina 2 WORDT WEHR. Er zijn van 17 telpunten, verspreid over Nederland, telgegevens verza meld. Bij 16 telpunten was sprake van een toename van het aantal pas sages. De grootste toenames hebben zich in 1986 voorgedaan bij de Prinses Margrietsluis te Lemmer 28,4%) op de Limburgse Maas (Sluizen te Sambeek, 26,8%) bij de IJsselbrug te Kampen 19,8%) en bij de Volke- raksluizen 16,16%). Alleen de Har- dersluis, tussen Veluwemeer en Wol- derwijd, vertoonde een afname (-3,1%). Drukste sluis Het drukste punt voor de recreatie- vaart is de Grevelingensluis te Brui- nise, tussen Grevelingen en Ooster schelde, met 48,494 passages in de periode mei tot en met september 1986. Ook bij de Volkeraksluizen (43.766) en bij de Krabljensgatsluis, in de dijk Enkhuizen-Lelystad (43.211), passeerden in 1986 veel re creatievaartuigen. Andere drukke punten voor de recreatievaart zijn - naast eerder genoemde sluizen - de Oranjesluizen bij Amsterdam (37.122), de Johan Frisosluis te Stave ren (37.040) en de Zandkreeksluis tus sen Veerse Meer en Oosterschelde (34.574). Groot water De intensiteit van de recreatievaart voor het telpuntennet als geheel is sinds 1970 vrijwel voortdurend toege nomen. De drukte is nu dan ook onge veer vier maal zo groot als in dat jaar. Uit een onderlinge vergelijking van de telpunten blijkt dat de groei van de recreatievaart zich vooral voor doet op „groot water": in het gebied van Waddenzee en IJsselmeer/Mar- kermeer en in het Deltagebied. Ook op de doorgaande hoofdroutes is sprake van een duidelijke stijging van het aantal passages. Verwachting Deltagebied tot zater dagavond: Bewolking Vannacht weinig bewolking en in de vroege ochtend plaatselijk mist. Mor gen overdag eerst perioden met zon maar in de middag toenemende be wolking. Een naar zuidwest draaien de wind 3 tot 4, 's middags 4 tot 5 Beau fort. Minimumtemperatuur komende nacht 8 graden. WEERSVOORUITZICHTEN Verwachting t/m dinsdag 21 okt.: Zondag: Half tot zwaar bewolkt Kans op neerslag: 80%. Min.temp.: 10 graden Middagtemp.: 14 graden Windkracht: zuidwest 6 Maandag: Half tot zwaar bewolkt Kans op neerslag: 80% Min.temp.: 10 graden Middagtemp.: 14 graden Windkracht: zuidwest 6 Dinsdag: Half tot zwaar bewolkt Kans op neerslag: 80% Min.temp.: 9 graden Middagtemp.: 14 graden Windkracht: zuidwest 6 ZON- 18 okt. EN MAANSTANDEN Hockeyclub Schouwen-Duiveland nam het clubhuis op sportpark Bannink over van de gemeente en voerde een uit voerige verbouwing door. Zon op 07.09, onder 17.40 Maan op 17.46, onder 07.49 19 okt. Zon op 07.11, onder 17.38 Maan op 18.00, onder 09.06 20 okt. Zon op 07.12, onder 17.35 Maan op 18.19, onder 10.23 Laatste Kwartier: 25 okt. (23.26) HET WEEROVERZICHT DE BILT - Een hogedrukgebied bo ven Noord-Duitsland trekt het ko mende etmaal in betekenis afnemend naar Oost-Europa weg. Oceaanfron ten dringen geleidelijk in onze rich tingen op. De komende nacht en het grootste deel van zaterdag wordt ons weer nog bepaald door het genoemde hogedrukgebied. Vanavond en van nacht komen flinke opklaringen voor, gunstige omstandigheden voor het waarnemen van de maansver duistering van hedenavond. Bij een matige zuidoosten wind zakt het kwik tot een graad of 6. Op zaterdag wordt eerst nog vanuit Frankrijk droge lucht met opklarin gen aangevoerd. Bij zonnige perio- iden wordt het in de middag rond 15 graden. Later op de dag neemt de be wolking toe.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 1