Opening seizoen Uit in Zeeland Duitse orgelmuziek in Nieuwe Kerk dit biedt de beeldbuis KDlTf HElf DE GROTE ONBEKENDE Zeg het met kleren! Vogelaars- overleg ANBO-lezing homeopathie Zon in de Schoorsteen I nationale kollekte geestelijk gehandicapten giro II 22222^<,ziitredit, bonk 7D7070 333 Bakker Bouwman trakteert Demonstratie uien-rooien Z1ERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 7 oktober 1986 Nr. 24012 7 DEN HAAG - Minister Van Dijk van binnenlandse zaken acht zijn om streden uitspraken over de inzet van bepaalde groepen ambtenaren zeer wel van belang voor het welslagen van het streven tot produktiviteits- verbetering binnen de rijksoverheid. ,,Hoe wil je het hebben?" vroeg de kapper. Ik keek eens naar mezelf in de spiegel en sprak ,,Niet te lang en niet te kort". Deze nietszeggende op merking was voor de kapper vol doende en deze toog ijverig aan de slag om het restant haar enigszins te modelleren. In de rust van deze vroe ge morgen ruiste de orgelmuziek door de kapperszaak. Toevalliger wijs is mijn kapper orgelliefhebber en zo ervaar ik iedere keer dat zelfs orgelmuziek uit de Pruikentijd uitstekend ge knipt" is als begelei ding van het kapperswerk. In ge dachten was ik al een uur verder. Straks zou de lieve schooljeugd haar muziekleraar verwelkomen met Meneer, ben je van de trap geval len" en meer van deze originele op merkingen. Toch zijn de tijden ver anderd. Als je tegenwoordig kort geknipt bent ondervind je 'meer waardering bij de jeugd dan in vroe gere tijden. Van lange haren moeten ze niet zo veel meer hebben en de le raar die wat betreft zijn haardracht is blijven steken in deze zestiger ja ren moet zich snel laten millimeteren om niet als ouderwets bestempeld te worden. Wat vandaag ,,in" is is mor gen hopeloos ouderwets. We lachen ons een aap als we naar foto's kijken van tóen, waarop we gekke brillen, haren en stropdassen hebben. Ik ver zeker u dat we over tien jaar niet meer bij komen als we de ruitbroe- ken van vandaag zien, de lichte mon turen en de typische kleurencombi naties. Vanaf de vorige eeuw zie je vaak dat kunstenaars zich vol afschuw af wenden van het heersende mode beeld om te laten zien dat zij toch ie mand anders waren dan het gewone volk. Deze week behandelde ik in een vijfde klas de componist Beetho ven. In een tijd waarin ieder welden kend mens een pruik droeg vertikte Beethoven het om een pruik te dra gen en dus zie je hem meestal met een of andere ragebol geportretteerd. Ook kon hij het zich veroorloven om zich in deftig gezelschap ordinair te gedragen. De adellijke dames verga ven het hem graag .omdat hij echt een kunstenaar" was. De dichter Schiller was de eerste die opschudding veroorzaakte door het bovenste knoopje van zijn over hemd niet vast te maken. Natuurlijk heeft dit maar even effect. Iedereen die zich modern voelt maakt daarna ook zijn knoopje los, zodat je als kunstenaar weer snel iets anders moet bedenken om toch maar „an ders" te zijn. In de zestiger jaren kon je je „an ders" zijn uiten door middel van een spijkerbroek. Zo maakte ik eens een concert mee op een prachtig ge restaureerd orgeltje waarvan bij wij ze van spreken de orgelbank nog blonk van de verf. De jonge organist nam op de orgelbank plaats, gekleed in een oude spijkerbroek, die ikzelf in de tuin draag, maar speelde toch de meest fijnzinnige muziek uit de tijd van kanten boorden en staart pruiken. In die tijd kochten ook de middelbare scholieren nieuwe spij kerbroeken, die ze eerst met hun knieën tegen de muur lekker vaal" schuurden; het was ook de tijd dat staatssecretaris Schaefer de ge restaureerde „Venkel" opende, ge kleed in een nauwelijks passend spijkerpak temidden van keurige be stuurders in eerbiedwaardig kos tuum. Het is heerlijk alleen al om naar mensen te kijken, naar wat ze van zichzelf vertellen door middel van hun kledij. Misschien is er nog ruim te voor een onderzoek naar „de filo sofie van het kleden" dat zich spe ciaal zou moeten richten op kunste naars die zich bewust anders kleden. Maar bij mij moeten ze dan niet aan kloppen. Ze zouden volledig gefrus treerd het pand verlaten. De proce dure is bij ons als volgt. Eens in de zoveel maanden vertelt mijn vrouw dat ze „zo'n leuke truiheeft zien hangen. Je wordt op een zaterdag aan één oor naar de winkel gesleept alwaar je geacht wordt de trui te pas sen. „Hartstikke leuk!" roepen vrouw en verkoper in koor en voor dat je zelf iets kunt zeggen wordt je meegenomen naar de broekenafde ling. Je trekt een broek aan die voor je gevoel in het geheel niet past. „Ja" zegt de verkoper „dat is vandaag de mode". Het laatste argument slaat alles en even later ben ik er weer voor maanden vanaf. Het bewust „anders" kleden als een culturele getuigenis naar buiten is voor mij wel heel lang geleden. Burgelijker kan het niet: ik pas me zelf aan. Een vlotte trui voor de klas, een keurig pak voor de lezing bij de vrouwenbond, een zwart pak voor koor zus en een blauw pak voor koor zo. Toch geeft het soms problemen. Op school draag je natuurlijk alle eigen tijdse vesten en truien die knappe, sportieve mannen uit de Libelle en de Wehkampgids ook dragen. Soms kan het gebeuren dat je „in pak" moet. Dat gebeurt als er geen tijd is om naar huis te gaan en er 's avonds toch iets officieels moet gebeuren. Als je dan in pak verschijnt is het commentaar niet van de lucht. „Bent u jarig, meneer? Gaat u trakteren? Watziet uernetjes uit" Alsof je er op de andere dagen als een vaatdoek bijloopt. Pas hoorde ik zelfs dit „Een pak past helemaal niet bij u!" Donderdag moest ik weer eens „in pak". Zelfs de collega's deden mee in koor. „Wat is er aan de hand? Je bent zo netjes!". „Aan de hand? Jullie we ten net zo goed als ik dat ik van avond alle ouders van mijn klas op school krijg!". „Vanavond? Welnee jóh, dat is pas volgende week!". En nu moet ik donderdag dat pak weer aan MARZAS ZIERIKZEE - De Nieuwe Kerk in Zierikzee was het centrum van Duitse orgelmuziek uit de vorige eeuw. De Stichting Ars Musica, die bij uitstek historische plaat sen uitkiest om de muziek uit het verleden volledig tot zijn recht te laten komen, koos in verband met het feit, dat het precies een eeuw geleden is dat de orgel- en pia novirtuoos Franz Lizst overleed voor een programma met Duitse orgelmuziek. Ter herdenking van dit feit werd in juni in de Oude Kerk van Delfshaven een groots Liszt-festival georgani seerd, waarbij organist en claveci- nist Geert Bierling de grote stimula tor was. Het leek de organisatoren van Ars Musica een goed idee om de ze organist uit te nodigen om in Zie rikzee iets van dat Liszt-gebeuren te laten herleven. We hebben voor de muziek uit de tijd van Liszt in Zie rikzee een vrij uniek instrument, het orgel van de Nieuwe Kerk. In zijn openingswoord benadrukte Bierling dat het vrij zeldzaam is dat zulke in strumenten bewaard zijn gebleven. Door veranderingen in smaak wer den romantische orgels vaak vervan gen door andersoortige orgels. Het eerste deel vhn het concert was van informatieve aard. Door middel van een diaserie liet Bierling zien wat de veranderingen waren wanneer we het 19e eeuwse orgel vergelijken met oudere orgels. In de romantiek wilde men tijdens een bepaald werk de muziek zoveel mogelijk 'kleuren' door veranderingen in registratie. In oudere tijden koos men voor een werk meestal een bepaalde stand aardregistratie, waarin slechts zel den veranderingen werden aange bracht. Het was in dat geval ook niet erg dat veel registerknoppen niet bin nen handbereik waren. De toenemen de vraag naar veranderingen in kleur tijdens het muziekstuk bracht de or gelbouwers ertoe om de speeltafel van het orgel anders in te richten. Te vens lichtte Bierling veranderingen in balgen en pijpwerk toe. Het front van het orgel was soms geïnspireerd op een oudere stijl waaraan men het woord neo toevoegde. Als voorbeeld werd genoemd de neogotiek. Het was jammer dat de organist op dat mo ment geen lijn doortrok naar de stijl waarin het orgel en de kerk van Zie rikzee zijn gebouwd, een stijl die men wel aanduidt met neo-classicisme. Wat het klankideaal van het romanti sche orgel betreft zou een vergelij king met het romantische symfonie orkest verhelderend hebben gewerkt. Dat neemt niet weg dat de concertbe zoekers voorafgaande aan het eigen lijke concert een goed idee hadden van de klankidealen uit de 19e eeuw. Geert Bierling besloot zijn causerie met een pleidooi tot herontdekking van ook Nederlandse componisten uit die tijd. Met name noemde hij de componist Saumel de Lange junior. Bijzonder concert Na deze presentatie in beeld volgde een boeiende presentatie in klank, een bijzonder concert waarbij de wer ken deels van concerterende, deels il lustratieve waarde waren. De werken werden niet allemaal gespeeld, maar gaven een beeld hoe waarschijnlijk in de 19e eeuw werd gemusiceerd. Bierling begon met een werk van een door hem getypeerde 'degelijke, ouderwetse' componist, Johan Gott lieb Töpfer. De Fantasie in c was een doorwrocht werk waarin vernieu wende elementen ontbraken. De vol gende werken waren een demonstra tie van het feit dat de componist J. S. Bach in de 19e eeuw weer 'ontdekt' was en dat zijn manier van compone ren inspirerend werkte op de 19e eeuwse componisten. Toch konden deze werken het Bach-niveau niet ha len en bleven het vaak goedbedoelde pogingen. Als voorbeeld speelde Bierling het koraalvoorspel van A. G. Ritter Helft mir Gottes Güte preisen. Bijzonder interessant was de hier na volgende 19e eeuwse bewerking van de Passacaglia van Bach, volgens ideeën van Franz Liszt, opgetekend door de eerdergenoemde Töpfer. Dit kolossale werk dat steeds op één grondthema doorborduurt wordt volgens de principes van Bach zelf in een weinig veranderende klank sterkte gespeeld. De concertgever deed een poging hoe het in de 19e eeuw geklonken zou kunnen hebben. Het was verrassend te horen hoe dit romantische orgel het middel was om Bach op 19e èeuwse wijze te be luisteren. Wanneer men Bach op 'au thentieke' wijze speelt geeft dit orgel geen bevrediging. Op deze wijze klonk de Passsacaglia echter wel, waarmee maar weer eens werd aan getoond dat de muziek van Bach zó sterk is dat het ook niet-authentieke uitvoeringswijzen verdraagt. Even curieus was het om een twee tal orgeltranscripties te beluisteren, zettingen voor orgel die voor een an der instrument geschreven zijn. Als eerste het koraalvoorspel Aus tiefer Not, een transcriptie van de hand van Franz Liszt n.a.v. een deel uit een Bach-cantate, daarna volgde zelfs een transcriptie van een kort pianowerk van Chopin. In een toelichting had de concertgever al verteld dat dergelijke stemmingsstukken tot doel hadden om in een tijd van ontkerkelijking de religieuze gevoelens te verdiepen. Met dit werk waren we eigenlijk aan de rand gekomen wat in deze tijd nog esthetisch verantwoord is te noemen. Het hoeft geen betoog dat daarna in orgelbouw en orgelcomposities de boel is doorgeslagen tot wat wij in onze tijd als wansmaak beschouwen. Het hoogtepunt van dit concert was wel de beroemde Preludium en fuga over de naam B. A. C. H. van Franz Liszt. In dit grillige werk vol afwisselende stemmingen en klank kleuren, mystieke delen en virtuoze passages kon iedereen ervaren hoe de muziek van Liszt in zijn tijd vol komen nieuw was en dat de 19e eeuwse karikaturen, die op het pro grammablad waren aangebracht, geen verzinsels betroffen. Op in drukwekkende wijze vertolkte Geert Bierling dit technisch zeer zware werk. Het was het eind van een bijzondere orgelavond, die mede dankzij de welwillende medewer king van de plaatselijke commissie van de Stichting Oude Zeeuwse Ker ken en Rijkswaterstaat gehouden kon worden. MvdV GOES - Het Zeeuws Vogelaarsover- leg houdt dinsdag 14 oktober een thema-avond over kleurringen, nut en resultaten. De bijeenkomst in de Goese Prins van Oranje begint om 19.30 uur. Hiervoor zijn twee inleiders uitge nodigd. Rob Lambeck (DIHO) vertelt over de kleurringen van steltlopers in de Delta. Bart Ebbinge (RIN) behan delt het kleurringprogramma van de Brand- en Rotganzen. Er is gelegen heid tot discussie. ZIERIKZEE - De afdeling Zierik zee van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen hield in haar on derkomen aan de Paternosterstraat een speciale middag rond het thema homeopathie. Bas Sayers ging hier bij nader in op de alternatieve be handeling van reumatiek. ,,De klassieke homeopathie", zo zei Sayers ,,gaat ervan uit dat reuma niet ongeneeslijk is. Daarbij geldt het principe dat men het gelijke met het gelijksoortige moet genezen. Het is dan ook erg belangrijk, dat er aan dacht wordt geschonken aan de bij zonderheden van de patiënt". Binnen de klassieke homeopathie zijn er ver schillende middelen die voor de be strijding van reuma effectief kunnen zijn. Welk middel het meest geschikt, is wordt aan de hand van een per soonlijk gesprek met de patiënt vast gesteld. In de beginperiode van de behande ling treedt er een verergering van de klachten op. Dit is een bewijs, dat de patiënt goed op het geneesmiddel reageert. Ook de voeding speelt bij de bestrijding van reuma een belang rijke rol. Kruidenthee en zoveel mo gelijk verse en als het even kan on bespoten voedingsmiddelen zijn voor de reumapatiënt onmisbaar, terwijl deze rood vlees, azijn, koffie en spe cerijen zoveel mogelijk moet' laten staan. ZIERIKZEE - Gestart in 1946 orga niseert de Nationale Vereniging De Zonnebloem al 40 jaar lang in samen werking met de KRO-radio en televi sie onder het motto ,,Zon in de Schoorsteen" een jaarlijkse Sint Ni- colaascadeau-actie. Als nationaal evenement rond het Sinterklaasfeest is deze actie in Nederland niet meer weg te denken. De actie is met name bedoeld voor langdurig zieken en gehandicapten die juist door hun ziekte of handicap dreigen ter vereenzamen en aan wie het Sint Nicolaasfeest daardoor onge merkt voorbij zou kunnen gaan. Meer dan 75.000 gezonde^Nederlan- ders zullen in de komende weken voor hen een Sinterklaaspakje ma ken. Het gaat hierbij dan beslist niet om een duur cadeau, maar om een aardige en nuttige attentie, feestelijk verpakt en voorzien van een gedicht of briefje. Pakje De actie ,,Zon in de Schoorsteen" is net als het Sinterklaasfeest een jaar lijks terugkerend gemeenschapsfeest geworden. Iedereen, van welke ge zindte dan ook, kan aan de actie mee doen. De Zonnebloem vraagt slechts aan gezonde mensen: Maak ook eens een pakje voor een zieke! Het Nationaal Bureau van De Zon nebloem (Postbus 2100 - 4800 CC Bre da) wordt door 11 centrale posten on dersteund met de verwerking van de adressen van zowel de zieken en ge handicapten die voor een pakje in aanmerking komen, als van de gezon de mensen die een pakje willen ma ken. In Nederland zijn tienduizenden langdurig zieken aan wie het Sinter klaasfeest ongemerkt voorbij gaat. Wie één van hen wil verrassen met een pakje vol zon en vriendelijkheid, kan schriftelijk contact opnemen met de centrale post in uw provincie: Postbus 5000, 4550 KA Sas van Gent. Gaarne een postzegel van 75 cent in sluiten (niet opplakken) voor het ant woord. U Ontvangt dan na 15 novem ber de nodige gegevens. Woensdag 8 oktober Nederland 1 09.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden. 14.00 uur Sta op je stuk, Engelse cur sus zelfverdediging voor vrouwen. Afl. 1. 14.30 uur Seabert, tekenfilmserie. 14.45 uur Kuifje, tekenfilmserie. 14.55 uur De grote meneer Kaktus show, kinderprogramma. 15.20 uur The Jetsons, tekenfilmse rie. Afl. Rose come home. 15.45 uur De tik van....programma over de tikken van bekende en min der bekende Nederlanders. 15.55 uur Ripley's believe it or not, Amerikaanse serie over opmerkelij ke gebeurtenissen. 16.15 uur Dynasty, Amerikaanse se rie. Afl. De thuiskomst. 17.00 uur Internationaal Week Maga zine, actualiteitenmagazine. 17.30 uur Journaal 17.46 uur Veronica sport 18.08 uur Family Ties, Amerikaanse comedy-serie. Afl.: Margin of fear. 18.30 uur Cursus Rockschool. Les 3. basistechnieken. 19.00 uur Countdown vanuit de Countdown studio. Presentatie: Adam Curry. 20.00 uur Journaal 20.28 uur ....Het huilde en dan was kennelijk alles goed. 20.33 uur Tineke, gevarieerd pro gramma gepresenteerd door Tineke de Nooij. 21.25 uur Verona 21.50 uur Nieuwslijn, actualiteiten magazine 22.05 uur The postman always rings twice, Amerikaanse speelfilm uit 1981. 00.10 uur Journaal 00.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden Nederland 2 09.00 uur Dan ben ik bang. Afl. 3. 09.30 uur Tante Tingeling. Afl.: 4. 10.00 uur Kijk, als je tekent zie je meer, alf. 1 en 2. 10.30 uur TV als informatiebron. Afl.: 4. 11.00 uur In naam van Oranje. Afl.: 4. 13.00 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 uur Punky Brewster, Ameri kaanse jeugdserie. Afl. de juwelen- dief (2). 15.55 uur Lange Jaap, kinderpro gramma 16.30 uur Theo Thea, kinderpro gramma 16.45 uur Blikskaters, een nieuwsprogramma voor en door kin deren 17.00 uur Kleine Koos, jeugdserie. Afl.: Proeven. 17.40 uur Zeven manieren om je tijd te versieren. Afl., 5: Vliegeren, 18.15 uur Nieuws voor doven en slechthorenden 18.30 uur Sesamstraat 18.45 uur Jeugdjournaal 19.00 uur Journaal 19.12 uur Uitzending van de Pacifisti sche Socialistische Partij. 19.22 uur Van gewest tot gewest, re gionaal magazine. 20.00 uur Wie, wat, waar en hoe laat? Rubriek over evenementen op het ge bied van kunst, cultuur, recreatie en toerisme. 20.20 uur Avondvoorstelling: De Droom, een film van Pieter Verhoeff 21.55 uur Studio Sport 22.30 uur Journaal 22.45 uur Den Haag vandaag 23.30 uur Nederland C, actualiteiten en achtergronden op het gebied van kunst kuituur, m.m.v. Cees van Ede, Berend Boudewijn e.a. 23.55 uur Nieuws voor doven en slechthorenden BRT 1 17.55 uur Journaal. 18.00 uur Tik Tak, kleuterprogram ma. (herh.). 18.05 uur Plons, kinderprogramma. 18.10 uur Zeppelin, kindermagazine 18.35 uur Juke Box 18.40 uur Magister Maesius, Vlaamse 13-delige jeugdserie naar een scena rio .van Lo Vermeulen en Karei Jeu- ninckx. Afl. 6 19.10 uur Uitzending door derden: Programma van de Israëlitisch- godsdienstige uitzendingen. 19.40 uur Paardekoersen, mededelin gen en programma-overzicht. 19.45 uur Journaal. 20.10 uur Allemaal beestjes: Voort planting, afl. 1. 20.40 uur Kijk uit!, verkeerstips. 20.45 uur De laatste charge, tv-spel van William Brayne. 22.05 uur Première, filmnieuws met Jo Röpcke. 22.55 uur Nationale loterij, paarde koersen, Journaal en Coda: Veulens van Marleen de Crée. BRT 2 19.00 uur Zonen en dochters, Austra lische serie. 19.23 uur Muzikaal Intermezzo 19.25 uur Comedy Capers, slapstick- serie 19.40 uur Mededelingen en program ma-overzicht. 19.45 uur Journaal 20.10 uur Juke Box 20.15 uur Kwidam, telefoonspel 20.25 uur De Harteloze, Franse speel film uit 1963 van Christian Jaque. 22.10 uur Een uitdaging voor de we reld, Canadese documentairereeks naar het werk van J. J. Servan- Schreiber. Presentatie: Peter Ustinov en Patrick Watson. Afl. 4. De ge barsten spiegel. ■.gfl/ANP^<g RIDDERKERK - De voorzitter van de Federatie Nederlandse Loodsen, J. Kluwen, beschuldigd het Directo raat-Generaal Scheepvaart en Mari tieme zaken (DGSM) van het ministe rie van verkeer en waterstaat ervan de belangen van het op 1 januari aan staande te privatiseren loodsenkorps te ondergraven en de veiligheid van de scheepvaart in gevaar te brengen. OOSTERLAND - In het kader van de week van het brood, die momen teel wordt gehouden gaat bakker Bouwman uit Oosterland woensdag 8 oktober met een grote mand krenten bollen op bezoek bij de leerlingen van de Boogermansschool en de openbare basisschool in Oosterland. Rond de klok van tien, zal de bakker deze lekkernijen uitdelen. OOSTERLAND - Na twee keer uit gesteld te zijn geweest, lijkt het er nu toch op dat woensdag 8 oktober dé dag van de uiendemonstratie in Oos terland wordt. Plaats van handeling: het perceel aan de Hogeweg. Een en ander begint om 13.00 uur. Tijdens de demonstratie zijn er tal van uien-oogstmachines van leveran ciers en fabrikanten, die van heinde en verre komen. De uiendag was eer der gepland op woensdag 24 en vrij dag 26 september, maar de kwaliteit van de uien liet een demonstratie niet toe. Informatie over het wel doorgaan van de nieuwe datum is te verkrijgen via 01806-14166. ZIERIKZEE - Het theaterseizoen van de Stichting Uit op Schoüwen- Duiveland start maandag 13 oktober met de toneelvoorstelling Kinderen van een mindere God. De hoofdrollen zijn voor Jules Hamel en Josinc van Dal- sum. De voorstelling in de Concertzaal te Zierikzee begint om 20.00 uur. In Nederland werd het toneelspel meerdere malen onderscheiden. Het hele stuk handelt over de problemen van dove kinderen en hoe hierop in te springen. 20 „O, het is verschrikkelijk." vervolg de de jongeman. ,,Hij heeft twee maal honderdduizend pond ver duisterd en'al het geld verspeeld. En honderden mensen zullen misschien geruïneerd zijn. Wat nog erger is, mijn broer wist dat de bank er slecht voor stond en toch heeft hij het geld weggenomen!" „Kom, kom. die bank zal er heus wel overheen komen," zei de heer Digle, Per slot van rekening liet de zaak hem volkomen onverschillig. Hij kreeg tien procent voor één dag, wat niet mis was. Met zo'n winstje kon hij tevreden zijn. „Welke bank was het?" „Een particuliere bank," zei de be zoeker. „Bij een grote bank zou het misschien minder erg geweest zijn." „Een particuliere bank?" herhaal de Digle langzaam. „Welke bank?" De jongeman schudde het hoofd. „Dat kan ik u niet zeggen." „Kom. kom, je kunt mij vertrou wen, beste jongen. Welke bank werd benadeeld voor twee maal honderd duizend pond sterling?" „Polacks Bank." De uitwerking van deze woorden was ontstellend. Digle sprong op, hij was doodsbleek. „Polacks Bank?" stamelde hij. „Wilt u soms zeggen dat Polacks Bank bestolen is dn dat ze er zwak voor staat?" De jongeman knikte. „De bank staat op springen." „Is de verduistering al bekend?" „Nog niet. Maar morgenochtend worden de boeken gecontroleerd en dan komt alles aan het licht. Ik heb er al aan gedacht naar de directie te gaan en alles te vertellen." „Daar komt niets van in!" riep Digle uit. Hij liep snel naar zijn bureau, haal de er een chequeboek uit en zette zijn hoed op. „Blijf hier op me wachten." zei hij, „ik ik ga je geld halen!" Hij vloog de trap af en sprong in een taxi. Precies twaalf minuten voor drieën stapte hij de hal van Polacks Bank binnen, een van de oudste en meest solide van Londen. Hij liep recht streeks naar de kassier en zei: „Wilt u zo vriendelijk zijn mijn balans op te maken?" „Met genoegen, meneer Digle," ant woordde de oude man beleefd en met een liep hij weg. Vijf minuten later kwam hij terug en toonde de heer Digle een stukje papier. „Negenenzeventigduizendachthon- derdtweeënveertig pond sterling." las Digle. Hij sloeg zijn chequeboek open en begon te schrijven. door EDGAR WALLACE De kassier, die in zijn leven al heel wat vreemde dingen had beleefd, zei geen woord. Digle stond op hete kolen. Zou men het geld uitbetalen? Waarom had de kassier niets gezegd toen hij zijn hele tegoed opvorderde? Had hij eenmaal het geld in zijn zak zitten, dan mocht Polacks Bank wat hem betrof zo hard springen als ze maar wilde. De kas sier verdween en bleef een paar mi nuten weg. Digle liep zenuwachtig heen en weer. Hij verwachtte ieder ogenblik dat een van de directeuren bij hem zou komen en hem smeken het geld nog enige tijd op de bank te laten staan. Was het geheim al bekend ge worden? Maar er gebeurde niets bijzonders. De kassier kwam terug, telde nege nenzeventig biljetten van duizend pqnd uit, alsof het negenenzeventig penny's waren, legde daarop het resterende bedrag in kleinere bank biljetten. haalde een streep door Dig- les handtekening en ging weer aan zijn werk. Bevend stak Digle het geld in zijn zak. Het was precies twee minuten voor drie, dus te laat om naar een an dere bank te gaan. Enfin, dat zou hij morgen wel in orde maken. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 7