Opening seizoen
Uit in Zeeland
Duitse orgelmuziek
in Nieuwe Kerk
dit biedt de beeldbuis
KDlTf HElf
DE GROTE ONBEKENDE
Zeg het met
kleren!
Vogelaars-
overleg
ANBO-lezing
homeopathie
Zon in
de Schoorsteen
I
nationale kollekte
geestelijk gehandicapten
giro II 22222^<,ziitredit,
bonk 7D7070 333
Bakker Bouwman
trakteert
Demonstratie
uien-rooien
Z1ERIKZEESCHE NIEUWSBODE Dinsdag 7 oktober 1986 Nr. 24012
7
DEN HAAG - Minister Van Dijk
van binnenlandse zaken acht zijn om
streden uitspraken over de inzet van
bepaalde groepen ambtenaren zeer
wel van belang voor het welslagen
van het streven tot produktiviteits-
verbetering binnen de rijksoverheid.
,,Hoe wil je het hebben?" vroeg de
kapper. Ik keek eens naar mezelf in
de spiegel en sprak ,,Niet te lang en
niet te kort". Deze nietszeggende op
merking was voor de kapper vol
doende en deze toog ijverig aan de
slag om het restant haar enigszins te
modelleren. In de rust van deze vroe
ge morgen ruiste de orgelmuziek
door de kapperszaak. Toevalliger
wijs is mijn kapper orgelliefhebber
en zo ervaar ik iedere keer dat zelfs
orgelmuziek uit de Pruikentijd
uitstekend ge knipt" is als begelei
ding van het kapperswerk. In ge
dachten was ik al een uur verder.
Straks zou de lieve schooljeugd haar
muziekleraar verwelkomen met
Meneer, ben je van de trap geval
len" en meer van deze originele op
merkingen. Toch zijn de tijden ver
anderd. Als je tegenwoordig kort
geknipt bent ondervind je 'meer
waardering bij de jeugd dan in vroe
gere tijden. Van lange haren moeten
ze niet zo veel meer hebben en de le
raar die wat betreft zijn haardracht
is blijven steken in deze zestiger ja
ren moet zich snel laten millimeteren
om niet als ouderwets bestempeld te
worden. Wat vandaag ,,in" is is mor
gen hopeloos ouderwets. We lachen
ons een aap als we naar foto's kijken
van tóen, waarop we gekke brillen,
haren en stropdassen hebben. Ik ver
zeker u dat we over tien jaar niet
meer bij komen als we de ruitbroe-
ken van vandaag zien, de lichte mon
turen en de typische kleurencombi
naties.
Vanaf de vorige eeuw zie je vaak
dat kunstenaars zich vol afschuw af
wenden van het heersende mode
beeld om te laten zien dat zij toch ie
mand anders waren dan het gewone
volk. Deze week behandelde ik in
een vijfde klas de componist Beetho
ven. In een tijd waarin ieder welden
kend mens een pruik droeg vertikte
Beethoven het om een pruik te dra
gen en dus zie je hem meestal met een
of andere ragebol geportretteerd.
Ook kon hij het zich veroorloven om
zich in deftig gezelschap ordinair te
gedragen. De adellijke dames verga
ven het hem graag .omdat hij echt
een kunstenaar" was.
De dichter Schiller was de eerste
die opschudding veroorzaakte door
het bovenste knoopje van zijn over
hemd niet vast te maken. Natuurlijk
heeft dit maar even effect. Iedereen
die zich modern voelt maakt daarna
ook zijn knoopje los, zodat je als
kunstenaar weer snel iets anders
moet bedenken om toch maar „an
ders" te zijn.
In de zestiger jaren kon je je „an
ders" zijn uiten door middel van een
spijkerbroek. Zo maakte ik eens een
concert mee op een prachtig ge
restaureerd orgeltje waarvan bij wij
ze van spreken de orgelbank nog
blonk van de verf. De jonge organist
nam op de orgelbank plaats, gekleed
in een oude spijkerbroek, die ikzelf
in de tuin draag, maar speelde toch
de meest fijnzinnige muziek uit de
tijd van kanten boorden en staart
pruiken. In die tijd kochten ook de
middelbare scholieren nieuwe spij
kerbroeken, die ze eerst met hun
knieën tegen de muur lekker vaal"
schuurden; het was ook de tijd dat
staatssecretaris Schaefer de ge
restaureerde „Venkel" opende, ge
kleed in een nauwelijks passend
spijkerpak temidden van keurige be
stuurders in eerbiedwaardig kos
tuum.
Het is heerlijk alleen al om naar
mensen te kijken, naar wat ze van
zichzelf vertellen door middel van
hun kledij. Misschien is er nog ruim
te voor een onderzoek naar „de filo
sofie van het kleden" dat zich spe
ciaal zou moeten richten op kunste
naars die zich bewust anders kleden.
Maar bij mij moeten ze dan niet aan
kloppen. Ze zouden volledig gefrus
treerd het pand verlaten. De proce
dure is bij ons als volgt. Eens in de
zoveel maanden vertelt mijn vrouw
dat ze „zo'n leuke truiheeft zien
hangen. Je wordt op een zaterdag
aan één oor naar de winkel gesleept
alwaar je geacht wordt de trui te pas
sen. „Hartstikke leuk!" roepen
vrouw en verkoper in koor en voor
dat je zelf iets kunt zeggen wordt je
meegenomen naar de broekenafde
ling. Je trekt een broek aan die voor
je gevoel in het geheel niet past. „Ja"
zegt de verkoper „dat is vandaag de
mode". Het laatste argument slaat
alles en even later ben ik er weer
voor maanden vanaf.
Het bewust „anders" kleden als
een culturele getuigenis naar buiten
is voor mij wel heel lang geleden.
Burgelijker kan het niet: ik pas me
zelf aan. Een vlotte trui voor de klas,
een keurig pak voor de lezing bij de
vrouwenbond, een zwart pak voor
koor zus en een blauw pak voor koor
zo.
Toch geeft het soms problemen. Op
school draag je natuurlijk alle eigen
tijdse vesten en truien die knappe,
sportieve mannen uit de Libelle en
de Wehkampgids ook dragen. Soms
kan het gebeuren dat je „in pak"
moet. Dat gebeurt als er geen tijd is
om naar huis te gaan en er 's avonds
toch iets officieels moet gebeuren.
Als je dan in pak verschijnt is het
commentaar niet van de lucht. „Bent
u jarig, meneer? Gaat u trakteren?
Watziet uernetjes uit" Alsof je er op
de andere dagen als een vaatdoek
bijloopt. Pas hoorde ik zelfs dit „Een
pak past helemaal niet bij u!"
Donderdag moest ik weer eens „in
pak". Zelfs de collega's deden mee in
koor. „Wat is er aan de hand? Je bent
zo netjes!". „Aan de hand? Jullie we
ten net zo goed als ik dat ik van
avond alle ouders van mijn klas op
school krijg!". „Vanavond? Welnee
jóh, dat is pas volgende week!".
En nu moet ik donderdag dat pak
weer aan
MARZAS
ZIERIKZEE - De Nieuwe Kerk in Zierikzee was het
centrum van Duitse orgelmuziek uit de vorige eeuw. De
Stichting Ars Musica, die bij uitstek historische plaat
sen uitkiest om de muziek uit het verleden volledig tot
zijn recht te laten komen, koos in verband met het feit,
dat het precies een eeuw geleden is dat de orgel- en pia
novirtuoos Franz Lizst overleed voor een programma
met Duitse orgelmuziek.
Ter herdenking van dit feit werd in
juni in de Oude Kerk van Delfshaven
een groots Liszt-festival georgani
seerd, waarbij organist en claveci-
nist Geert Bierling de grote stimula
tor was. Het leek de organisatoren
van Ars Musica een goed idee om de
ze organist uit te nodigen om in Zie
rikzee iets van dat Liszt-gebeuren te
laten herleven. We hebben voor de
muziek uit de tijd van Liszt in Zie
rikzee een vrij uniek instrument, het
orgel van de Nieuwe Kerk. In zijn
openingswoord benadrukte Bierling
dat het vrij zeldzaam is dat zulke in
strumenten bewaard zijn gebleven.
Door veranderingen in smaak wer
den romantische orgels vaak vervan
gen door andersoortige orgels.
Het eerste deel vhn het concert was
van informatieve aard. Door middel
van een diaserie liet Bierling zien
wat de veranderingen waren wanneer
we het 19e eeuwse orgel vergelijken
met oudere orgels. In de romantiek
wilde men tijdens een bepaald werk
de muziek zoveel mogelijk 'kleuren'
door veranderingen in registratie. In
oudere tijden koos men voor een
werk meestal een bepaalde stand
aardregistratie, waarin slechts zel
den veranderingen werden aange
bracht. Het was in dat geval ook niet
erg dat veel registerknoppen niet bin
nen handbereik waren. De toenemen
de vraag naar veranderingen in kleur
tijdens het muziekstuk bracht de or
gelbouwers ertoe om de speeltafel
van het orgel anders in te richten. Te
vens lichtte Bierling veranderingen
in balgen en pijpwerk toe. Het front
van het orgel was soms geïnspireerd
op een oudere stijl waaraan men het
woord neo toevoegde. Als voorbeeld
werd genoemd de neogotiek. Het was
jammer dat de organist op dat mo
ment geen lijn doortrok naar de stijl
waarin het orgel en de kerk van Zie
rikzee zijn gebouwd, een stijl die men
wel aanduidt met neo-classicisme.
Wat het klankideaal van het romanti
sche orgel betreft zou een vergelij
king met het romantische symfonie
orkest verhelderend hebben gewerkt.
Dat neemt niet weg dat de concertbe
zoekers voorafgaande aan het eigen
lijke concert een goed idee hadden
van de klankidealen uit de 19e eeuw.
Geert Bierling besloot zijn causerie
met een pleidooi tot herontdekking
van ook Nederlandse componisten
uit die tijd. Met name noemde hij de
componist Saumel de Lange junior.
Bijzonder concert
Na deze presentatie in beeld volgde
een boeiende presentatie in klank,
een bijzonder concert waarbij de wer
ken deels van concerterende, deels il
lustratieve waarde waren. De werken
werden niet allemaal gespeeld, maar
gaven een beeld hoe waarschijnlijk in
de 19e eeuw werd gemusiceerd.
Bierling begon met een werk van
een door hem getypeerde 'degelijke,
ouderwetse' componist, Johan Gott
lieb Töpfer. De Fantasie in c was een
doorwrocht werk waarin vernieu
wende elementen ontbraken. De vol
gende werken waren een demonstra
tie van het feit dat de componist J. S.
Bach in de 19e eeuw weer 'ontdekt'
was en dat zijn manier van compone
ren inspirerend werkte op de 19e
eeuwse componisten. Toch konden
deze werken het Bach-niveau niet ha
len en bleven het vaak goedbedoelde
pogingen. Als voorbeeld speelde
Bierling het koraalvoorspel van A. G.
Ritter Helft mir Gottes Güte preisen.
Bijzonder interessant was de hier
na volgende 19e eeuwse bewerking
van de Passacaglia van Bach, volgens
ideeën van Franz Liszt, opgetekend
door de eerdergenoemde Töpfer. Dit
kolossale werk dat steeds op één
grondthema doorborduurt wordt
volgens de principes van Bach zelf in
een weinig veranderende klank
sterkte gespeeld. De concertgever
deed een poging hoe het in de 19e
eeuw geklonken zou kunnen hebben.
Het was verrassend te horen hoe dit
romantische orgel het middel was
om Bach op 19e èeuwse wijze te be
luisteren. Wanneer men Bach op 'au
thentieke' wijze speelt geeft dit orgel
geen bevrediging. Op deze wijze
klonk de Passsacaglia echter wel,
waarmee maar weer eens werd aan
getoond dat de muziek van Bach zó
sterk is dat het ook niet-authentieke
uitvoeringswijzen verdraagt.
Even curieus was het om een twee
tal orgeltranscripties te beluisteren,
zettingen voor orgel die voor een an
der instrument geschreven zijn. Als
eerste het koraalvoorspel Aus tiefer
Not, een transcriptie van de hand van
Franz Liszt n.a.v. een deel uit een
Bach-cantate, daarna volgde zelfs een
transcriptie van een kort pianowerk
van Chopin. In een toelichting had de
concertgever al verteld dat dergelijke
stemmingsstukken tot doel hadden
om in een tijd van ontkerkelijking de
religieuze gevoelens te verdiepen.
Met dit werk waren we eigenlijk aan
de rand gekomen wat in deze tijd nog
esthetisch verantwoord is te noemen.
Het hoeft geen betoog dat daarna in
orgelbouw en orgelcomposities de
boel is doorgeslagen tot wat wij in
onze tijd als wansmaak beschouwen.
Het hoogtepunt van dit concert
was wel de beroemde Preludium en
fuga over de naam B. A. C. H. van
Franz Liszt. In dit grillige werk vol
afwisselende stemmingen en klank
kleuren, mystieke delen en virtuoze
passages kon iedereen ervaren hoe
de muziek van Liszt in zijn tijd vol
komen nieuw was en dat de 19e
eeuwse karikaturen, die op het pro
grammablad waren aangebracht,
geen verzinsels betroffen. Op in
drukwekkende wijze vertolkte
Geert Bierling dit technisch zeer
zware werk. Het was het eind van
een bijzondere orgelavond, die mede
dankzij de welwillende medewer
king van de plaatselijke commissie
van de Stichting Oude Zeeuwse Ker
ken en Rijkswaterstaat gehouden
kon worden.
MvdV
GOES - Het Zeeuws Vogelaarsover-
leg houdt dinsdag 14 oktober een
thema-avond over kleurringen, nut
en resultaten. De bijeenkomst in de
Goese Prins van Oranje begint om
19.30 uur.
Hiervoor zijn twee inleiders uitge
nodigd. Rob Lambeck (DIHO) vertelt
over de kleurringen van steltlopers in
de Delta. Bart Ebbinge (RIN) behan
delt het kleurringprogramma van de
Brand- en Rotganzen. Er is gelegen
heid tot discussie.
ZIERIKZEE - De afdeling Zierik
zee van de Algemene Nederlandse
Bond voor Ouderen hield in haar on
derkomen aan de Paternosterstraat
een speciale middag rond het thema
homeopathie. Bas Sayers ging hier
bij nader in op de alternatieve be
handeling van reumatiek.
,,De klassieke homeopathie", zo zei
Sayers ,,gaat ervan uit dat reuma niet
ongeneeslijk is. Daarbij geldt het
principe dat men het gelijke met het
gelijksoortige moet genezen. Het is
dan ook erg belangrijk, dat er aan
dacht wordt geschonken aan de bij
zonderheden van de patiënt". Binnen
de klassieke homeopathie zijn er ver
schillende middelen die voor de be
strijding van reuma effectief kunnen
zijn. Welk middel het meest geschikt,
is wordt aan de hand van een per
soonlijk gesprek met de patiënt vast
gesteld.
In de beginperiode van de behande
ling treedt er een verergering van de
klachten op. Dit is een bewijs, dat de
patiënt goed op het geneesmiddel
reageert. Ook de voeding speelt bij
de bestrijding van reuma een belang
rijke rol. Kruidenthee en zoveel mo
gelijk verse en als het even kan on
bespoten voedingsmiddelen zijn voor
de reumapatiënt onmisbaar, terwijl
deze rood vlees, azijn, koffie en spe
cerijen zoveel mogelijk moet' laten
staan.
ZIERIKZEE - Gestart in 1946 orga
niseert de Nationale Vereniging De
Zonnebloem al 40 jaar lang in samen
werking met de KRO-radio en televi
sie onder het motto ,,Zon in de
Schoorsteen" een jaarlijkse Sint Ni-
colaascadeau-actie. Als nationaal
evenement rond het Sinterklaasfeest
is deze actie in Nederland niet meer
weg te denken.
De actie is met name bedoeld voor
langdurig zieken en gehandicapten
die juist door hun ziekte of handicap
dreigen ter vereenzamen en aan wie
het Sint Nicolaasfeest daardoor onge
merkt voorbij zou kunnen gaan.
Meer dan 75.000 gezonde^Nederlan-
ders zullen in de komende weken
voor hen een Sinterklaaspakje ma
ken. Het gaat hierbij dan beslist niet
om een duur cadeau, maar om een
aardige en nuttige attentie, feestelijk
verpakt en voorzien van een gedicht
of briefje.
Pakje
De actie ,,Zon in de Schoorsteen" is
net als het Sinterklaasfeest een jaar
lijks terugkerend gemeenschapsfeest
geworden. Iedereen, van welke ge
zindte dan ook, kan aan de actie mee
doen. De Zonnebloem vraagt slechts
aan gezonde mensen: Maak ook eens
een pakje voor een zieke!
Het Nationaal Bureau van De Zon
nebloem (Postbus 2100 - 4800 CC Bre
da) wordt door 11 centrale posten on
dersteund met de verwerking van de
adressen van zowel de zieken en ge
handicapten die voor een pakje in
aanmerking komen, als van de gezon
de mensen die een pakje willen ma
ken.
In Nederland zijn tienduizenden
langdurig zieken aan wie het Sinter
klaasfeest ongemerkt voorbij gaat.
Wie één van hen wil verrassen met
een pakje vol zon en vriendelijkheid,
kan schriftelijk contact opnemen
met de centrale post in uw provincie:
Postbus 5000, 4550 KA Sas van Gent.
Gaarne een postzegel van 75 cent in
sluiten (niet opplakken) voor het ant
woord. U Ontvangt dan na 15 novem
ber de nodige gegevens.
Woensdag 8 oktober
Nederland 1
09.30 en 13.00 uur Nieuws voor doven
en slechthorenden.
14.00 uur Sta op je stuk, Engelse cur
sus zelfverdediging voor vrouwen.
Afl. 1.
14.30 uur Seabert, tekenfilmserie.
14.45 uur Kuifje, tekenfilmserie.
14.55 uur De grote meneer Kaktus
show, kinderprogramma.
15.20 uur The Jetsons, tekenfilmse
rie. Afl. Rose come home.
15.45 uur De tik van....programma
over de tikken van bekende en min
der bekende Nederlanders.
15.55 uur Ripley's believe it or not,
Amerikaanse serie over opmerkelij
ke gebeurtenissen.
16.15 uur Dynasty, Amerikaanse se
rie. Afl. De thuiskomst.
17.00 uur Internationaal Week Maga
zine, actualiteitenmagazine.
17.30 uur Journaal
17.46 uur Veronica sport
18.08 uur Family Ties, Amerikaanse
comedy-serie. Afl.: Margin of fear.
18.30 uur Cursus Rockschool. Les 3.
basistechnieken.
19.00 uur Countdown vanuit de
Countdown studio. Presentatie:
Adam Curry.
20.00 uur Journaal
20.28 uur ....Het huilde en dan was
kennelijk alles goed.
20.33 uur Tineke, gevarieerd pro
gramma gepresenteerd door Tineke
de Nooij.
21.25 uur Verona
21.50 uur Nieuwslijn, actualiteiten
magazine
22.05 uur The postman always rings
twice, Amerikaanse speelfilm uit
1981.
00.10 uur Journaal
00.15 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
Nederland 2
09.00 uur Dan ben ik bang. Afl. 3.
09.30 uur Tante Tingeling. Afl.: 4.
10.00 uur Kijk, als je tekent zie je
meer, alf. 1 en 2.
10.30 uur TV als informatiebron.
Afl.: 4.
11.00 uur In naam van Oranje. Afl.: 4.
13.00 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
15.30 uur Punky Brewster, Ameri
kaanse jeugdserie. Afl. de juwelen-
dief (2).
15.55 uur Lange Jaap, kinderpro
gramma
16.30 uur Theo Thea, kinderpro
gramma
16.45 uur Blikskaters, een
nieuwsprogramma voor en door kin
deren
17.00 uur Kleine Koos, jeugdserie.
Afl.: Proeven.
17.40 uur Zeven manieren om je tijd
te versieren. Afl., 5: Vliegeren,
18.15 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.30 uur Sesamstraat
18.45 uur Jeugdjournaal
19.00 uur Journaal
19.12 uur Uitzending van de Pacifisti
sche Socialistische Partij.
19.22 uur Van gewest tot gewest, re
gionaal magazine.
20.00 uur Wie, wat, waar en hoe laat?
Rubriek over evenementen op het ge
bied van kunst, cultuur, recreatie en
toerisme.
20.20 uur Avondvoorstelling: De
Droom, een film van Pieter Verhoeff
21.55 uur Studio Sport
22.30 uur Journaal
22.45 uur Den Haag vandaag
23.30 uur Nederland C, actualiteiten
en achtergronden op het gebied van
kunst kuituur, m.m.v. Cees van
Ede, Berend Boudewijn e.a.
23.55 uur Nieuws voor doven en
slechthorenden
BRT 1
17.55 uur Journaal.
18.00 uur Tik Tak, kleuterprogram
ma. (herh.).
18.05 uur Plons, kinderprogramma.
18.10 uur Zeppelin, kindermagazine
18.35 uur Juke Box
18.40 uur Magister Maesius, Vlaamse
13-delige jeugdserie naar een scena
rio .van Lo Vermeulen en Karei Jeu-
ninckx. Afl. 6
19.10 uur Uitzending door derden:
Programma van de Israëlitisch-
godsdienstige uitzendingen.
19.40 uur Paardekoersen, mededelin
gen en programma-overzicht.
19.45 uur Journaal.
20.10 uur Allemaal beestjes: Voort
planting, afl. 1.
20.40 uur Kijk uit!, verkeerstips.
20.45 uur De laatste charge, tv-spel
van William Brayne.
22.05 uur Première, filmnieuws met
Jo Röpcke.
22.55 uur Nationale loterij, paarde
koersen, Journaal en Coda: Veulens
van Marleen de Crée.
BRT 2
19.00 uur Zonen en dochters, Austra
lische serie.
19.23 uur Muzikaal Intermezzo
19.25 uur Comedy Capers, slapstick-
serie
19.40 uur Mededelingen en program
ma-overzicht.
19.45 uur Journaal
20.10 uur Juke Box
20.15 uur Kwidam, telefoonspel
20.25 uur De Harteloze, Franse speel
film uit 1963 van Christian Jaque.
22.10 uur Een uitdaging voor de we
reld, Canadese documentairereeks
naar het werk van J. J. Servan-
Schreiber. Presentatie: Peter Ustinov
en Patrick Watson. Afl. 4. De ge
barsten spiegel.
■.gfl/ANP^<g
RIDDERKERK - De voorzitter van
de Federatie Nederlandse Loodsen, J.
Kluwen, beschuldigd het Directo
raat-Generaal Scheepvaart en Mari
tieme zaken (DGSM) van het ministe
rie van verkeer en waterstaat ervan
de belangen van het op 1 januari aan
staande te privatiseren loodsenkorps
te ondergraven en de veiligheid van
de scheepvaart in gevaar te brengen.
OOSTERLAND - In het kader van
de week van het brood, die momen
teel wordt gehouden gaat bakker
Bouwman uit Oosterland woensdag 8
oktober met een grote mand krenten
bollen op bezoek bij de leerlingen
van de Boogermansschool en de
openbare basisschool in Oosterland.
Rond de klok van tien, zal de bakker
deze lekkernijen uitdelen.
OOSTERLAND - Na twee keer uit
gesteld te zijn geweest, lijkt het er nu
toch op dat woensdag 8 oktober dé
dag van de uiendemonstratie in Oos
terland wordt. Plaats van handeling:
het perceel aan de Hogeweg. Een en
ander begint om 13.00 uur.
Tijdens de demonstratie zijn er tal
van uien-oogstmachines van leveran
ciers en fabrikanten, die van heinde
en verre komen. De uiendag was eer
der gepland op woensdag 24 en vrij
dag 26 september, maar de kwaliteit
van de uien liet een demonstratie niet
toe. Informatie over het wel doorgaan
van de nieuwe datum is te verkrijgen
via 01806-14166.
ZIERIKZEE - Het theaterseizoen van de Stichting Uit op Schoüwen-
Duiveland start maandag 13 oktober met de toneelvoorstelling Kinderen van
een mindere God. De hoofdrollen zijn voor Jules Hamel en Josinc van Dal-
sum. De voorstelling in de Concertzaal te Zierikzee begint om 20.00 uur. In
Nederland werd het toneelspel meerdere malen onderscheiden. Het hele stuk
handelt over de problemen van dove kinderen en hoe hierop in te springen.
20
„O, het is verschrikkelijk." vervolg
de de jongeman. ,,Hij heeft twee
maal honderdduizend pond ver
duisterd en'al het geld verspeeld. En
honderden mensen zullen misschien
geruïneerd zijn. Wat nog erger is,
mijn broer wist dat de bank er slecht
voor stond en toch heeft hij het geld
weggenomen!"
„Kom, kom. die bank zal er heus
wel overheen komen," zei de heer
Digle, Per slot van rekening liet de
zaak hem volkomen onverschillig.
Hij kreeg tien procent voor één dag,
wat niet mis was. Met zo'n winstje
kon hij tevreden zijn. „Welke bank
was het?"
„Een particuliere bank," zei de be
zoeker. „Bij een grote bank zou het
misschien minder erg geweest zijn."
„Een particuliere bank?" herhaal
de Digle langzaam. „Welke bank?"
De jongeman schudde het hoofd.
„Dat kan ik u niet zeggen."
„Kom. kom, je kunt mij vertrou
wen, beste jongen. Welke bank werd
benadeeld voor twee maal honderd
duizend pond sterling?"
„Polacks Bank."
De uitwerking van deze woorden
was ontstellend. Digle sprong op, hij
was doodsbleek.
„Polacks Bank?" stamelde hij.
„Wilt u soms zeggen dat Polacks
Bank bestolen is dn dat ze er zwak
voor staat?"
De jongeman knikte. „De bank
staat op springen."
„Is de verduistering al bekend?"
„Nog niet. Maar morgenochtend
worden de boeken gecontroleerd en
dan komt alles aan het licht. Ik heb er
al aan gedacht naar de directie te
gaan en alles te vertellen."
„Daar komt niets van in!" riep
Digle uit.
Hij liep snel naar zijn bureau, haal
de er een chequeboek uit en zette zijn
hoed op.
„Blijf hier op me wachten." zei hij,
„ik ik ga je geld halen!" Hij vloog
de trap af en sprong in een taxi.
Precies twaalf minuten voor drieën
stapte hij de hal van Polacks Bank
binnen, een van de oudste en meest
solide van Londen. Hij liep recht
streeks naar de kassier en zei: „Wilt u
zo vriendelijk zijn mijn balans op te
maken?"
„Met genoegen, meneer Digle," ant
woordde de oude man beleefd en met
een liep hij weg. Vijf minuten later
kwam hij terug en toonde de heer
Digle een stukje papier.
„Negenenzeventigduizendachthon-
derdtweeënveertig pond sterling."
las Digle. Hij sloeg zijn chequeboek
open en begon te schrijven.
door EDGAR WALLACE
De kassier, die in zijn leven al heel
wat vreemde dingen had beleefd, zei
geen woord.
Digle stond op hete kolen. Zou men
het geld uitbetalen? Waarom had de
kassier niets gezegd toen hij zijn hele
tegoed opvorderde? Had hij eenmaal
het geld in zijn zak zitten, dan mocht
Polacks Bank wat hem betrof zo hard
springen als ze maar wilde. De kas
sier verdween en bleef een paar mi
nuten weg.
Digle liep zenuwachtig heen en
weer. Hij verwachtte ieder ogenblik
dat een van de directeuren bij hem
zou komen en hem smeken het geld
nog enige tijd op de bank te laten
staan. Was het geheim al bekend ge
worden?
Maar er gebeurde niets bijzonders.
De kassier kwam terug, telde nege
nenzeventig biljetten van duizend
pqnd uit, alsof het negenenzeventig
penny's waren, legde daarop het
resterende bedrag in kleinere bank
biljetten. haalde een streep door Dig-
les handtekening en ging weer aan
zijn werk.
Bevend stak Digle het geld in zijn
zak. Het was precies twee minuten
voor drie, dus te laat om naar een an
dere bank te gaan. Enfin, dat zou hij
morgen wel in orde maken.
(wordt vervolgd)