2U ft W lland veilig 17 put Schaar. In dit bouwdok staan negentien kant en klare pijlers. Het duurt enkele weken voordat dat bouwdok geheel onder water staat. Daarna wordt de ringdijk doorgebaggerd en kan de inmiddels afge bouwde Ostrea naar binnen varen om hijsproeven met een pijler te nemen. De eerste pijler zal eind 1982 uit het bouwdok naar zijn plaats van bestemming worden gevaren. 11 September 1981 Het afmeerponton wordt gedoopt en te water gelaten. Dit ponton (totale kosten f 45 miljoen) zal dienen om het hefschip Ostrea tijdens het plaatsen van de pijlers nauwkeurig op zijn plaats te houden. Het zal begin 1982 klaar zijn. De Macoma wordt gebouwd bi] de scheepswerf De Merwede te Hardinxveld-Giessendam 7 December 1981 Minister Zeevalking stuurt kort na zijn aantreden het tiende voort gangsrapport naar de Tweede Kamer Daarin wordt melding ge maakt van een tekort van f 729 miljoen. Daarin zit een bedrag van f 130 miljoen als gevolg van het later voltooien van de Stormvloedke ring (1986 in plaats van 1985). f 243 Miljoen van het totaal tekort komt voor rekening van technische tegenvallers, zoals aanloopmoei- lijkheden bij de verdichting van de bodem, de drempel en fundering Er wordt naar besparingen gezocht, die f 280 miljoen kunnen ople veren. Het 'onderzoek naar de uitvoering en het ontwerpen van werk schepen en apparatuur is in volle gang. Er wordt op een breed front gewerkt Er moeten technische problemen worden opgelost, maar op veel onderdelen verloopt het werk naar wens en binnen het tijd schema. Januari 1982 Het mattenlegponton Cardium is klaar. Het wordt van de werf in Vlissingen naar de Oosterschelde gevaren. Februari 1982 Het informatiecentrum op Neeltje Jans wordt uitgebreid als gevolg van de grote publieke belangstelling. Maart 1982 Het proevenprogramma met de Cardium levert moeilijkheden op Er moeten enkele kinderziektes worden verholpen, een vertraging van ongeveer twee maanden 17 Mei 1982 De Raad van de Waterstaat adviseert minister Zeevalking over be zuinigingsmogelijkheden op het hele Oosterscheldeproject. De Raad adviseert tot uitstel van verbreding van het noordelijk deel van het kanaal door Zuid-Beveland (voorlopig hoeft daardoor f 175 mil joen niet te worden uitgegeven). Ook kan in de Oesterdam een klei nere sluis worden gebouwd. Over de Stormvloedkering kan een smallere weg worden aangelegd. Juni 1982 De Algemene Rekenkamer begint op verzoek van de Tweede Ka mer met een onderzoek naar de financiële besluitvorming rondom het Oosterscheldeproject 15 Juni 1982 Minister Zeevalking stuurt elfde voortgangsrapport naar parle ment. Wederom blijken de kosten gestegen. Nu is de raming voor het project toegenomen met f 83 miljoen. Er kan f 50 miljoen wor-' den bezuinigd op de compartimenteringswerken Technisch verlo pen de werken naar wens Augustus 1982 Er wordt een begin gemaakt met de bouw van het bedieningsge bouw voor de Stormvloedkering, dat later de naam Ir J. W. Topshuis krijgt. ningen zijn professioneel en tal rijk.... Tijdens de uitvoering van de om vangrijke Oosterscheldewerken heeft men de goede gedachte gehad om het publiek de gelegenheid te bieden een en ander zelf te kunnen bezichtigen op het werkeiland Neeltje Jans. Daar was ook een voorlichtingscentrum in gericht dat door honderdduizenden is bezocht. De presentatie van het immense waterbouwkundigproject en de wer ken die er aan vooraf gingen zal tot in lengte van jaren tal van bezoekers blijven boeien, niet langer in de toch altijd nog enigszins provisorische en tourage van de noodgebouwen maar in het schitterende Topshuis. Wanneer men daar kennis kan ne men van bijvoorbeeld de modellen van de futuristische vaar- en werktui gen die bij de bouw van de Storm vloedkering zijn gebruikt, dan is het verschil met de gereedschappen van vroeger wel heel erg groot. In vergelijking tot de objekten van tegenwoordig vallen de attributen die in vroeger eeuwen werden gehan teerd volkomen in het niet. Wie zich van dat verschil persoonlijk wil over tuigen zal eens een kijkje moeten ne men in het waterschapsgebouw ('s Lands Kamer) aan het Havenpark te Zierikzee. Waterschapsbestuurders en ambte naren van het Waterschap Schou- wen-Duiveland hebben in de loop der jaren een verzameling aangelegd van allerlei attributen, die voorheen bij dijksbouw en dijkage (onderhoud en herstel) werden gebruikt. Deze zeld zame en zeer kostbare collectie toont aan dat vroeger veel lichaamskracht moest worden aangewend om de dijk werken ten uitvoer te leggen. Dijksherstel Behalve de verzameling in het klei ne 'waterschapsmuseum' laat ook een hoogst interessant schilderij in de bestuurskamer van het waterschap duidelijk zien hoe moeizaam en ar beidsintensief de dijkage in vroeger tijden in haar werk ging. De anonieme schilder uit de eerste helft van de 18e eeuw toont hoe met veel manschappen, kruiwagens, spa den en zgn. krammatten een in de dijk geslagen grote opening weer 28 Oktober 1982 Minister Zeevalking stuurt het twaalfde voortgangsrapport naar de Tweede Kamer. Het werk vlot goed Alle grote werkschepen zijn nu in de Oosterschelde. De kinderziektes zijn goeddeels verholpen, maar er waren ook nadere studies en proeven nodig ondermeer voor de bodembescherming. Er is wederom sprake van een kostenstijging, ditmaal van f 128 miljoen. Daarnaast is er een finan cieringstekort voor prijsontwikkelingen. De bouw van de pijlers is bij na afgelopen. Men ligt daarmee voor op het schema. Men is begon nen met de produktie der funderingsmatten. Hierin is enige vertraging ontstaan. Op bepaalde onderdelen dient een 126-urige werkweek te worden aangehouden om niet achterop te raken. Een tegenvaller was het doorbreken van de Markiezaatskade in de eerste helft van het jaar De totale kosten van alle Oosterscheldewerken na voltooiing worden geraamd op f 8,6 miljard Later zal blijken dat dit bedrag aanzienlijk lager uitkomt November 1982 Het verdichtingsschip Mytilus is klaar met het verdichten van de zandbodem op de plaats waar de Stormvloedkering zal komen te staan 12 November 1982 De eerste funderingsmat wordt afgerold op de zeebodem. 20 December 1982 De laatste pijler van de Stormvloedkering in de bouwput is klaar. 2 Maart 1983 Minister Smit-Kroes, eind vorig jaar aangetreden als opvolger van minister Zeevalking, vraagt advies aan de Raad van de Waterstaat over eventueel uitstel van de voltooiing van de compartimenterings werken. Dat kan een lastenverlichting opleveren voor de eerstvolgen de jaren. April 1983 De Ostrea, het hefschip voor vervoer en plaatsing van de pijlers, gaat oefenen. Er wordt een pijler bij wijze van proef enkele malen op funderingsmatten neergezet. 17 Mei 1983 De laatste bouwdokken, waarin de pijlers van de Oosterschelde zijn gebouwd, worden onder water gezet 3 Juni 1983 De Raad van de Waterstaat adviseert minister Smit-Kroes drin gend de voltooiing van de compartimenteringswerken niet te tempo- 22 Juni 1983 Minister Smit-Kroes deelt de Tweede Kamer mee, dat zij heeft be sloten in de Oesterdam geen liftsluis maar een gewone sluis te laten bouwen. Dat is goedkoper. Deze oplossing is aanvaardbaar voor het milieu, aldus de minister. 27 Juni 1983 Minister Smit-Kroes stuurt dertiende voortgangsrapport' naar par lement. De werken maken goede vorderingen, maar er zijn financië le tegenvallers van 238 miljoen gulden. Het ontwerpen van de meet systemen, van belang voor de uiterste nauwkeurigheid bij de uitvoering van het werk. vergt veel geld en aandacht. De minister ziet zich gedwongen de afbouw van de Philipsdam toch met een jaar uit te stellen. Dat is nodig om een oplossing te vinden voor een eerder tekort van f 37 miljoen 10 Augustus 1983 Belangrijke mijlpaal in bouw Stormvloedkering. Onder grote be- wordt gedicht. Het tafereel is uiter mate levendig en spektakulair. Door de dijkopening is op de achtergrond het silhouet van Zierikzee te zien. Op de voorgrond varen enkele schepen; sommige zullen materialen hebben aangevoerd. In een roeiboot bevin den zich waarschijnlijk leden van het polderbestuur alsmede opzichters en/of dijkbazen. De waterschaps- en zeeweringsge schiedenis van Schouwen is veelzij dig en belangwekkend. Het gaat ui teraard niet alleen over aanleg, onderhoud en herstel van dijken maar bovenal om de bewoners, die aan de dijken werkten of achter de beschermende dijken woonden en werkten. Wanneer wij nog eens in de historie duiken dan valt het al gauw op dat Zeeland uitermate bekwame water bouwkundigen binnen haar grondge bied heeft zien opgroeien. Hoe kan het ook anders want men werd bijna dagelijks met de grillen van het wa ter geconfronteerd. Namen als Ca- land (vader en zoon), Labrijn, de Mu- ralt en Schraver worden door de tijden heen terecht met ere genoemd. Het is met name laatstgenoemde ge weest die kon bogen op een zeer op merkelijke loopbaan. Opmerkelijk figuur In het al eerder aangehaalde werk van De Bruin over honderd jaar Pro vinciale Waterstaat Zeeland .Waken en bewaren") is terecht veel aandacht besteed aan de opmerkelijke figuur die Andries Schraver was. Schraver, in 1754 te Brouwershaven geboren, was een zoon van zeer eenvoudige ou ders. Zijn loopbaan verliep na een moeizame start (hoe kon het ook an ders) glanzend. Hij mag als de eerste hoofdingenieur van de waterstaat in Zeeland worden beschouwd! Wij zullen zijn stijgen op de maat schappelijke ladder niet op de voet volgen; slechts aanstippen dat hij vooral tijdens het bewind van koning Lodewijk Napoleon erkenning kreeg: Schraver werd benoemd tot „Inspecteur van de zeewerken in het departement der Monden van de Schelde." Vooral na de stormvloed van 1808 bewees hij opnieuw zijn gro te capaciteiten. Een gratificatie na mens de koning ter grootte van dui zend gulden, een indrukwekkend bedrag in die dagen, viel hem ten deel. Op verzoek ontwierp Schraver plannen voor afdammingen(J) van het Sloe en de Oosterschelde.... Andries Schraver is in de rij van be kwame waterbouwkundigen onge twijfeld een van de grootste geweest. Het zou bepaald niet overdreven zijn om hem kort na de voltooiing van de indrukwekkende Oosterscheldewer ken - die een monument voor onze he dendaagse ingenieurs mogen worden genoemd - alsnog te eren met een waardig monument. Zoals Caspar de Robles uitziet over de dijk bij Harlingen en Lely zijn blik laat gaan over de Afsluitdijk, zo zou Andries Schraver, grote zoon van Brouwershaven, in brons of steen een plaats verdienen op de dijk bij deze stad, bijvoorbeeld dicht bij het Gre- velingenmeer.... „Neeltje Jans" voor altijd Nog onverklaard blijft de naam Neeltje Jans, al weten wij sinds kort met zekerheid dat die naam op Schouwen al in 1726 in gebruik was. Het ligt in de lijn der verwachting dat „Neeltje Jans" als naam tot in verre toekomst verbonden zal blijven aan de zandplaat, die werkeiland werd en wellicht ook een belangrijke locatie in het grote geheel van de Ooster- scheldekering zal blijven. Op en bij Neeltje Jans is wa terstaatsgeschiedenis geschreven. Miljoenen bezoekers zullen in de naaste toekomst de „open" Storm vloedkering met eigen ogen willen zien en vaststellen dat de miljarden die hier uit hun belastinggeld zijn besteed, goed besteed zijn! langstelling wordt op 10 augustus 's nachts de eerste pijler op de zeebodem neergezet De plaatsing verloopt voorbeeldig. Later zal blijken, dat alle pijlers op enkele centimeters nauwkeurig, ruim bin nen de marge, worden geplaatst en dat de voorziene correctiemat- ten vrijwel overal achterwege'kunnen blijven. 24 Oktober 1983 De minister stuurt het veertiende voortgangsrapport naar het par lement In deze halfjaarlijkse verslagperiode wordt een tekort van I 88 miljoen gesignaleerd. Overigens zijn er ook besparingen op on derdelen van het werk Het mattenleggen verloopt hu voorspoedig In het begin van het jaar waren daarin enkele tegenslagen. In de stroomgeulen Hammen en Schaar van Roggenplaat liggen ze nu al lemaal, boven verwachting vlak. Ook andere onderdelen verlopen goed 23 November 1983 De laatste pijler wordt in de stroomgeul Hammen geplaatst. Er zijn er sinds 10 augustus nu zestien geplaatst. 15 December 1983 De Rekenkamer doet verslag van haar bevindingen over het on derzoek naar de financiële besluitvorming Oosterschelde. De hoofd lijn is, dat het project destijds financieel te optimistisch is gepresen teerd om een open Oosterschelde politiek haalbaar te maken Anderzijds wordt de Tweede Kamer voorgehouden, dat zij zich te weinig kritisch jegens het regeringsvoorstel heeft opgesteld. December 1983 Er zijn in 1983 meer dan 300000 bezoekers op het werk geweest. Januari 1984 De Roompotsluis in de Oosterscheldedarh (in het werkeiland Noordland) is klaar 17 Januari 1984 Er wordt besloten eén pijler minder in de Stprijjvlqg^kgrjqgjte plaatsen Nu dus 65 in het totaal in plaats van 66~pijlérs Daarmee wordt de flexibiliteit vergroot ep kan de uitvoering worden bespoe digd. Besparing 10 tot 15 miljoen gulden De doorstroomopening wordt er niet kleiner'door, omdat er minder correctiematten nodig waren dan voorzien. Daardoor werd de doorstroomopening ruimer. 14 Maart 1984 Minister Smit-Kroes verleent een speciale commissie onder leiding van dr L J C. M. Ie Blanc opdracht om de raming van het.nog.uit te voeren deel van het Oosterscheldeproject en de gesignaleerde kostenverhogingen nog eens door te lichten. 23 Maart 1984 Minister Smit-Kroes stuurt vijftiende voortgangsrapport naar parle ment De bouw verloopt vlot, maar wederom financiële tegenvallers. namelijk 33 miljoen als gevolg van prijsstijgingen en I 44 miljoen door kostenontwikkelingen. Toch kon er op veel onderdelen ook goedkoper worden gewerkt, onder andere door een grotere doelma tigheid als gevolg van ervaring, wijziging in de exploitatie en kritisch doorrekenen van de ramingen. Er zijn echter ook werkzaamheden die moeilijker blijken dan voorzien, bijvoorbeeld als gevolg van de krachtige stromingen in de sluitgaten. 1 Mei 1984 De eerste verkee.rskoker wordt op de Stormvloedkering gelegd 2 Mei 1984 De minister laat weten te kiezen voor een zandsluiting van de Oesterdam in plaats van een sluiting met stortsteen Zandsluiting is beter voor de scheepvaart en levert een besparing van 15 miljoen op. 10 Mei 1984 Een drukke week de laatste mat voor de Stormvloedkering wordt in de monding van de Oosterschelde afgerold. Begin juli 1984 De éénmiljoenste bezoeker aan de Stormvloedkering wordt ver welkomd. nadat het informatiecentrum op Neeltje Jans in de zomer van 1979 werd geopend. 29 Augustus 1984 De eerste schuif voor de Stormvloedkering wordt aangebracht tus sen twee pijlers aan de rand van de stroomgeul Hammen onder de oever van Schouwèn-Duiveland Eind september 1984 De laatste van de 65 pijlers voor de Stormvloedkering wordt op zijn plaats gezet. Het plaatsen van.de pijlers is binnen de gestelde ter mijn m ruim dertien maanden voltooid 8 Oktober 1984 Zestiende voortgangsrapport naar parlement. Het werk vordert zeer goed. Er waren kostenstijgingen, maar die konden geheel wor den gecompenseerd. Het blijkt dat de inzet van extra sleepboten en een zwaardere verankering der werkschepen nodig is door de steeds hogere stroomsnelheden Dit werkt kostenverhogend. 23 Januari 1985 Hef rijk, de provincie Zeeland en de gemeente Westerschouwen worden het eens over tracé van rijksweg 57, dat op Schouwen aan sluiting moet geven over de weg over de Stormvloedkering. 25 Januari 1985 De commissie Le Blanc dient haar eindrapport in. Daarin worden ondermeer aanbevelingen gedaan voor een uitctevebeheersmg en stroomlijning van lijn- en projectorganisatie. 18 Maart 1985 Zeventiende voortgangsrapport naar parlement. Wederom geen financieringstekort. De kostenstijgingen konden geheel worden ge compenseerd door meevallers en besparingen ondermeer bij de compartimenteringswerken. In Hammen en Schaar van Roggen- plaat zijn alle brugdelen op de pijlers geplaatst. In stroomgeul Ham men zijn alle schuiven aangebracht 2 Juli 1985 De eerste dorpelbalk voor de Stormvloedkering wordt door de drij vende bok Taklift 4 op zijn plaats gebracht Een maand eerder is het bouwdok. waarin 62 dorpelbalken zijn gebouwd onder water gezet. Het plaatsen van de dorpelbalken wordt een nauwkeurig werk. dat naarmate het vordert steeds moeilijker wordt. De dcwDrstroomopenin- vgen worden namelijk steeds kleiner en daardoor.de stroomsnelhe den groter. 9 September 1985 Achttiende voortgangrapport naar parlement. De vordering van de werken blijft goed Ditmaal weer wel financiële overschrijdingen. namelijk f 132 miljoen. Komt vooral door plaatsen van dorpelbalken en schuiven. Daarvoor blijkt meer personeel en materieel nodig dan kon worden voorzien. Bij compartimenteringswerken vrijwel geen overschrijdingen Voor de verbetering Kanaal door Zuid-Beveland zal I 60 miljoen uit de begroting van de Oosterscheldewerken wor den overgebracht naar de post Scheepvaartwegen en Havens. Netto-overschrijdingen aan Oosterscheldewerken-werken in afgelo pen tien jaar (exclusief inflatie) bedragen ongeveer f 700 miljoen 9 September 198^,^. ,_J(. Minister Sm it- K roes'vraagt Raad van de Waterstaat'om advies óver het beheer van de Stormvloedkering. 28 Oktober 1985 De laatste verkeerskoker wordt op de Stormvloedkering gelegd. Er is nu een verbinding - voor het werkverkeer - van Schouwen- Duiveland naar Noord-Beveland. 11 December 1985 Het onderzoek naar in januari gebleken onvolkomenheden aan de schuiven is klaar. Het blijkt dat de verbeteringen aan de schuiven die zich voordeden bij de lassen van de buizen, beperkt kunnen blijven tot het nabewerken van een bepaald aantal lassen 6 Januari 1986 De studie afgeleide .effecten van Oosterscheldewerken is klaar. Daaruit blijkt dat vergelijkbare constructiespals de Stormvloedkering met de nieuw verworven kennis 15 tot 20 procent goedkoper ge- bouwd kunnen worden. De leereffecten van het project monden niet uit in commerciële voordelen, er is geen markt voor zulke construc ties. Overigens is er een aantal nieuwe technieken ontwikkeld. 17 Februari 1986 Negentiende voortgangsrapport (het op een na laatste) naar- par lement. Geen overschrijdingen van de kosten. Het eindbedrag voor het hele Oosterscheldeproject. inclusief compartimenteringsdam- men en bijkomende wérken kan nu worden vastgesteld op 7.8 miljard gulden. 26 Maart 1986 Het afmeerponton Macoma is als eerste van de grote werksche pen verkocht 27 Juni 1986 De laatste schuif van de Stormvloedkering wordt op zijn plaats ge bracht. Nu zijn alle onderdelen van de Stormvloedkering geplaatst Dit is binnen het tijdschema verlopen Alleen de toplaag van de drempel moet nog worden voltooid. Daartoe zal de stenenlegger Tri as nog enige ti|d in bedrijf zijn

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 17