NIEUWS OP WIELEN Hard-rock opent nieuwe seizoen jeugdsoos Big S Moelijker Bruinisse maakt nog steeds boerenwagens maar nu in miniatuur Breeveertien in Bru Service Centre Irene verwerft dealerschap Koreaanse Hyundai WÊÊÊÊtlÊIÊÊÊÊttÊKBÊÊÊmWmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ 4 BRUINISSE - Service Centre Irene in de gelijknamige Bruse straat start morgen (zaterdag) het officiële dealer schap van een nieuw automerk, al thans nieuw voor Schouwen-Duive- land en Goeree-Overflakkee: het Koreaanse merk Hyundai (hie-oen- daai). De introductie van het merk vindt plaats met een open huis van 10.00 tot 16.00 uur, waar de twee mo dellen (in verscheidene uitvoeringen) te kijk staan. Paradepaardjes van Hyundai zijn de omruil- garantie en de 70% restwaarde-garantie na twee jaar. Hyundai is kennelijk zo overtuigd van de kwaliteiten van deze auto's, dat zelfs na twee maanden in bij voorbeeld een Pony XP te hebben gereden, een ontevreden klant de wa gen voor dezelfde nieuw prijs mag inruilen voor elk ander merk. Minus twintig cent per gereden kilometer. Hiermee wil het Koreaanse concern bewijzen dat Hyundai kan wedijveren met elk ander merk in deze (niet de goedkoopste) prijs klasse. Wat de inruilga- rantie betreft: de vrees •voor een overmatige af schrijving wordt geheel teniet gedaan met de 70% garantie. Pat wil zeggen dat de fabriek ga randeert dat de eigenaar van een Hyundai na twee jaar minimaal 70% van de nieuwwaarde te rugkrijgt. Een maxi mum van 40,000 km is een voorwaarde daartoe, evenals verplichte ser vicebeurten en onbe schadigd. Naast deze ga rantie is er verder nog een carosseriegarantie van zes jaar, maar dat komt méér voor. Ford Cortina Hyundai Motor Com pany heeft sinds de oprichting op 29 decem ber 1967 in de Koreaanse auto-industrie de toon aangegeven. De eerste personenauto die ge bouwd werd was de Ford Cortina, uiteraard in li centie. In 1970 werd be sloten tot een grootscha liger aanpak met export mogelijkheden. Zo ont stond het eerste eigen model: de Pony, een crea tie van de Italiaanse ont werper Giugiaro met technische ondersteu ning van Mitsubishi. Tb- gelijk werd een nieuwe fabriek gebouwd. De eerste Pony werd in oktober '74 in Turijn geïntroduceerd. Pas in 1979 kwam de Pony ook naar Nederland. In 1983 bracht Hyundai de Stel lar op de markt, waar voor in '85 een nieuwe moderne fabriek werd gebouwd, goed voor 300.000 auto's per jaar. Hier wordt ook het nieu we model, de Pony XP- vijfdeurs met voorwiel- aandrijving gebouwd. Dit jaar wordt de pro- duktie opgevoerd tot 450.000 stuks per jaar. Dit jaar werd aan de Pony XP een sedan uitvoering toegevoegd en vanaf juli is de Steliar-serie uitgebreid met een luxe 2.0 liter en wordt verder nog de Po ny XP 3-deurs verwacht. In '87 volgt weer een nieuwe fabriek waarmee Hyundai de produktie opvoert tot 700.000 stuks en in 1990 zelfs tot één miljoen. Pony XP Vier van deze model len staan in de Ire- nestraat te pronk, nieuw voor de regio. Een paar gegevens van de Pony XP (1.5 en 1.3) stan daard: rembekrachti- ging, voldoende contro lelampjes, ventilator met vier snelheden, ver stelbare stoelen, kin- dersloten, verlichting in bagageruimte en achter ruitverwarming met tijdschakelaar. Plus na tuurlijk allerhande voorzieningen die ook deze auto zo compleet maken. Een ruime auto voor een redelijke prijs, met een benzineverbruik van 8,5 in de stad, 5,9 bij 90 km/u en 7,5 bij 120 km/u. De Pony is ge schikt voor het gebruik van loodvrije benzine. De Pony XP is leverbaar als 1,3 GL, GLS en L of 1,5 GLS en GL met af wisselend meer of min der luxe. Stellar De Stellar is een nog grotere en nog completer uitgevoerde ruime auto, net boven de twintig mil le geprijsd. De 2.0 GSL bijvoorbeeld, is een bij zonder luxe auto, een echte klassieker in stijl en comfort. Voorzien van een krachtige twee liter motor en dus ook het vermogen dat bij een dergelijke wagen past. Aërodynamische vorm geving, gedegen con structie en nauwgezette aandacht voor elk detail verraadt een jarenlange ervaring in produktie- technieken. De Hyundai-groep is dan ook niet zomaar een concern en bezit in Ko rea 31 dochtermaat schappijen: onder ande re een bouwbedrijf, de grootste scheepswerven ter wereld, buizenfa- briek, containerfabriek, een handelsmaatschap pij en eigen banken. De omzet bedraagt 11 mil jard dollar en is daar mee de 41ste op de we reldranglijst. Een klein merk auto in Nederland, maar met een groot con cern achter zich. BRUINISSE - Zoals minstéiis zeventig jaar geleden bijna iedereen op Schouwen-Duiveland wist: Moelijker maakt de beste boerenwagens, zo weinig mensen weten nu dat dat gezegde nu nog opgaat. Moelijker maakt nog stééds de beste boerenwagens. Maar nu in miniatuur, op schaal, maar het zijn precies dezelfde wagens van eer tijd. De 'goede ouwe tijd' herleeft in Bruinisse. Onderstaande is een weergave van een heel toevallige ontmoeting met wagenbouwer G. Moelijker, in zijn schuurtje aan de Prinses Irenestraat in Bruinisse. Moelijker is bezig met het vervaardigen van kruiwagens. Hele kleintjes, maar nog voor ze zijn afgemaakt kun je zien dat er hier een staaltje vakmanschap aan te pas komt. Vakmanschap èn meester schap. Voorouders wagenmakers Moelijker is gepensioneerd. Is .74 jaar geleden geboren in Oosterland. Al zijn voorouders waren wagenma kers in Oosterland, het bedrijf was gevestigd in het Groendal. Als zoon van een wagenmaker, was het een lo gisch gevolg dat G. Moelijker óók wa genmaker werd en dat deed hij ook. Gedurende zijn jongensjaren beoe fende hij het edele vak, maar met de komst van de bandenwagens ver dween ook hét vak van wagenmaker. Moelijker: „Tegenover het bedrijf van m'n vader was een schildersbe drijf, en toen het bij ons minder werd zei die man tegen m'n vader: kun je je jongen niet een poosje missen? En zo ben ik schilder geworden. Ik heb ..zelfs nog een eigen schildersbedrijf in Oosterland gehad". En als in zovele verhalen in Zee land, vertelt Moelijker dat de oorlog alles kapot maakte wat hij bezat: al leen een gat in de grond waar eens zijn bedrijf stond 'restte hem nog na terugkomst van evdcuatie in Warns- veld in Gelderland. Uiteindelijk werd Moelijker concierge in Zierik- zee in de toenmalige Ambachtschool aan 't Vrije. Jarenlang deed hij dat werk tot hij gevraagd werd om telefo nist te worden bij de Hollandse Loyd in Amsterdam. Wel een heel andere plek in Nederland, maar hij deed het. Na een paar jaar echter bleek dat hij en z'n vrouw niet konden aarden en Zeeland trok. Hij werd gemeentebo de in Sint Laurens (vlakbij Middel burg) en na de herindeling te Krab- bendijke. Een hartziekte op 56 jarige leeftijd maakte een voortijdig éind aan z'n werkzame loopbaan en een begin van het hernieuwde wagenma kersschap. Geen hobby „Ik moest toen geregeld bij de spe cialist in Goes komen en die zei steeds.dat ik, wa,t moest gaan doen. Heb jé geen hobby, vroeg hij maar. Nou, die had ik niet. Na lang aan dringen wist ik het ineens: een wagen maken zoals vroeger. Ik ben zomaar begonnen, want het zat in m'n bloed weet je. Er was geen bouwtekening, maar ja, ik ben er in geboren. Precies eender als vroeger, maar nu op schaal één op zes, heb ik zo'n boerenwagen gemaakt. Er is voor mij maar één boerenwagen: zoals m'n vader die maakte. Elke spijker, nou ja, het meeste is met pen en gat gemaakt, is eender, op de millimeter nauwkeu rig". Moelijker blijkt een apart mens te zijn, want niemand krijgt z'n boeren wagens (het zijn er inmiddels al meer dan één) te zien. Voor de Nieuwsbode wordt echter een uitzondering ge maakt...„Die lees ik al sinds ik gebo ren ben", zegt hij, 'dus' mogen we z'n bouwsels zien, mits we de schoenen uit doen. En daar staan ze, getrouwe kopieën van de Oosterlandse boeren wagens. Te pronk, fraai te zijn, maar niemand die ze te zien krijgt, ook niet te koop, ook niet te geef. Z'n ei gen kind heeft er geen. Waarom? Moelijker: „Die specialist is hier met z'n assistent wezen kijken. Die vond die wagen zo mooi, dat ie hem wilde kopen. Maar ik verkoop niet. Ik heb alles wat ik wil en wat moet ik dan met wat geld? Op de bank zetten? Daar zie je niks aan! Tel kens als ik naar die wagens kijk, dan lééf ik. Dus ik verkoop ze niet". Het is duidelijk: de wagens en de kruiwa gens in aanbouw, blijven op zijn ka mer en komen er niet uit. Er staat zelfs een bordje bij met de waarschu wende tekst voor de enkele (be gunstigde) kijker: wel kijken maar Een paar van de Hyundai automobielen in de showroom van Service Centre Irene. niet aankomen. Ook tentoonstellen wil hij niet: „Wat heb ik er aan als ie dereen ér aan gaat zitten friemelen?" Hoeveel spaken? De kruiwagentjes komen erbij te staan, ook helemaal op schaal zoals vroeger, tot op de nagel gelijk aan het oorspronkelijk model. Ook niet te koop, ook niet te geef, ook niet te kijk. Ach, hij heeft er recht op, want hij heeft het immers zelf bedacht en gemaakt? En hij geniet er ook van door er naar te kijken. „Vraag aan een boerenknecht hoeveel spaken een wiel heeft, en hij kan je het niet ver tellen", aldus Moelijker. Wij wel: twaalf spaken achter en tien voor. Hij gebruikte er zelfs hetzelfde hout voor: iepehout, met alleen de spaken van eiken. Met zijn gezondheid gaat het in middels goed. Zolang hij maar aan de gang blijft... En plannen na de kruiwagens heeft hij ook: „Ik weet niet of ik daartoe in staat ben, maar ik zou nog zo graag een molen ma ken. Een échte, niet zo één voor in de tuin, van een paar plankjes gemaakt, nee, écht kleine steentjes metselen en al het binnenwerk namaken op schaal, anders is het niet echt". Een vrome wens, die, als Moelijker ge zond blijft, best wel in vervulling zal gaan. Een beetje wagenmaker kan immers ook een molen maken! Getrouwe kopieën in Irenestraat BRUINISSE - De komende weken wordt het Bruse havenbeeld bepaald door een immens grote tonnenlegger met een opbouw als een flatgebouw: de zeetonnenlegger Breeveertien uit Den Helder die bij machinefabriek Maaskant ter reparatie ligt. Het zeebetonningsvaartuig van DGSM, Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritime zaken wordt geschikt gemaakt voor de continu-vaart. Bemanningsverblijven, kombuis en messroom worden daartoe aangepast. Bovendien wordt de grote tonnen-kraan gereviseerd en komt er een nieuwe hydraulische david voor de reddingsboot. De motoren ondergaan bij Maaskant een grote revisiebeurt terwijl de ankerbediening zo wordt aangepast dat alles vanuit de stuurhut bediend wordt. Daarna gaat het schip in het Maaskantdok in Stelleiidam voor 'knippen en sche ren'. De Breeveertien is vernoemd naar de lange brede zandbank voor de Nederlandse kust, van 32° 40' tot 54° Nbr, ruwweg tussen Hoek van Holland en Den Helder, met een gemiddelde diepte van 14 vadem (25 m) onder water. In overdrachtelijke zin spreekt men ook wel van 'de Breeveertien opvaren', de verkeerde weg opgaan. Het betonnings- vaartuig Breeveertien vaart vanuit Den Helder en verzorgt de Nederlandse betonning op het continentale plat. Het schip meet 61 m lang, 11.40 m breed met een diepgang van 3.40 m. De opbouw is maar liefst 21 meter hoog. Het unieke feit deed zich deze week in de Bruse reparatiehaven voor dat er twee schepen lagen met deze toch wel bijzondere naam. Bij scheepswerf Van Duivendijk lag het spotvissersvaartuig Breeveertien uit Burgh-Haamstede, vlak bij haar grote zus. In dat schip worden twee nieuwe ankerkluizen gebouwd. En natuurlijk leidt twee schepen met dezelfde naam in dezelfde haven tot misverstanden. Een medewerker van een shipstore kwam proviand brengen voor de grote Breeveertien en werd prompt naaf de 'kleine"gedirigeerd. Morgen, zaterdag 6 september in Burgh-Haamstede BURGH-HAAMSTEDE - De Burgh-Haamsteedse jeugdsoos Big S opent morgen, zaterdag 6 september, haar deuren weer voor het nieuwe seizoen. Een bijzonde re opening deze keer, want de eerste avond wordt het pu bliek meteen getrakteerd op twee bands. De zaal is om 20.00 uur open. Om 21.00 uur bijt de Zierikzeese band Randem het spits af. Het viertal leverde al een prima optreden af tij dens het Anywave-festival in jeugd soos Brogum. De formatie bestaat uit twee ex-Populair gitaristen, die sa men met een nieuwe drummer de hard-rockband Rundem vormen. Aan hun de eer om Let publiek voor te be reiden op de hoofd-act: Hardware. Hardware is de hoofdact tijdens de cpening van het nieuwe Big S sei- 2oen. Hardware draait al heel wat jaar tjes mee in het Nederlandse pop circuit van de hard-rock. Zo verzorg de de band het voorprogramma van bands als Iron Maiden, dr. Leppard en UFO. De bijdrage aan het traditio nele Europa-hard roek-festival mag als hoogtepunt in Hardware- carrière bestempeld 'borden. Hard ware is een echte livéband. maar ook de binnenkant van de platenstudio is het gezelschap niet langer vreemd. Momenteel verkeren de muzikan ten in de studio voor het mixen van hun onlangs afgemaakte LP Running for Live. Samen met Randem, die drie kwartier op de planken staat, be looft de Big S-opener een succes van de bovenste plank te worden en is de zomerstop van drie maanden defini tief voorbij, Die 'pauze'hebben de vrijwilligers niet stil gezéten. De soos is in een nieuw jasje gestoken. Zo is er een nieuw zit-podium bijgekomen met ingebouwde tafels en stoelen, die de sfeer moeten verhogen. Ook de disco theek moest zich een grote verande ring laten onderdaan. Beter geluid was het streven. \oor de spelfanaten is er een aparte speltafel bijgeko men. De vrijwilligers hebben er wer kelijk alles aangedaan om het win terseizoen '86-87 te laten slagen; aan de bezoekers het laatste woord.

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 4