NIEUWS OP WIELEN
Hard-rock opent nieuwe
seizoen jeugdsoos Big S
Moelijker Bruinisse maakt
nog steeds boerenwagens
maar nu in miniatuur
Breeveertien in Bru
Service Centre Irene verwerft
dealerschap Koreaanse Hyundai
WÊÊÊÊtlÊIÊÊÊÊttÊKBÊÊÊmWmÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ
4
BRUINISSE - Service Centre Irene
in de gelijknamige Bruse straat start
morgen (zaterdag) het officiële dealer
schap van een nieuw automerk, al
thans nieuw voor Schouwen-Duive-
land en Goeree-Overflakkee: het
Koreaanse merk Hyundai (hie-oen-
daai). De introductie van het merk
vindt plaats met een open huis van
10.00 tot 16.00 uur, waar de twee mo
dellen (in verscheidene uitvoeringen)
te kijk staan.
Paradepaardjes van
Hyundai zijn de omruil-
garantie en de 70%
restwaarde-garantie na
twee jaar. Hyundai is
kennelijk zo overtuigd
van de kwaliteiten van
deze auto's, dat zelfs na
twee maanden in bij
voorbeeld een Pony XP
te hebben gereden, een
ontevreden klant de wa
gen voor dezelfde nieuw
prijs mag inruilen voor
elk ander merk. Minus
twintig cent per gereden
kilometer. Hiermee wil
het Koreaanse concern
bewijzen dat Hyundai
kan wedijveren met elk
ander merk in deze (niet
de goedkoopste) prijs
klasse. Wat de inruilga-
rantie betreft: de vrees
•voor een overmatige af
schrijving wordt geheel
teniet gedaan met de
70% garantie. Pat wil
zeggen dat de fabriek ga
randeert dat de eigenaar
van een Hyundai na
twee jaar minimaal 70%
van de nieuwwaarde te
rugkrijgt. Een maxi
mum van 40,000 km is
een voorwaarde daartoe,
evenals verplichte ser
vicebeurten en onbe
schadigd. Naast deze ga
rantie is er verder nog
een carosseriegarantie
van zes jaar, maar dat
komt méér voor.
Ford Cortina
Hyundai Motor Com
pany heeft sinds de
oprichting op 29 decem
ber 1967 in de Koreaanse
auto-industrie de toon
aangegeven. De eerste
personenauto die ge
bouwd werd was de Ford
Cortina, uiteraard in li
centie. In 1970 werd be
sloten tot een grootscha
liger aanpak met export
mogelijkheden. Zo ont
stond het eerste eigen
model: de Pony, een crea
tie van de Italiaanse ont
werper Giugiaro met
technische ondersteu
ning van Mitsubishi. Tb-
gelijk werd een nieuwe
fabriek gebouwd.
De eerste Pony werd in
oktober '74 in Turijn
geïntroduceerd. Pas in
1979 kwam de Pony ook
naar Nederland. In 1983
bracht Hyundai de Stel
lar op de markt, waar
voor in '85 een nieuwe
moderne fabriek werd
gebouwd, goed voor
300.000 auto's per jaar.
Hier wordt ook het nieu
we model, de Pony XP-
vijfdeurs met voorwiel-
aandrijving gebouwd.
Dit jaar wordt de pro-
duktie opgevoerd tot
450.000 stuks per jaar.
Dit jaar werd aan de
Pony XP een sedan
uitvoering toegevoegd
en vanaf juli is de
Steliar-serie uitgebreid
met een luxe 2.0 liter en
wordt verder nog de Po
ny XP 3-deurs verwacht.
In '87 volgt weer een
nieuwe fabriek waarmee
Hyundai de produktie
opvoert tot 700.000 stuks
en in 1990 zelfs tot één
miljoen.
Pony XP
Vier van deze model
len staan in de Ire-
nestraat te pronk, nieuw
voor de regio. Een paar
gegevens van de Pony
XP (1.5 en 1.3) stan
daard: rembekrachti-
ging, voldoende contro
lelampjes, ventilator
met vier snelheden, ver
stelbare stoelen, kin-
dersloten, verlichting in
bagageruimte en achter
ruitverwarming met
tijdschakelaar. Plus na
tuurlijk allerhande
voorzieningen die ook
deze auto zo compleet
maken. Een ruime auto
voor een redelijke prijs,
met een benzineverbruik
van 8,5 in de stad, 5,9 bij
90 km/u en 7,5 bij 120
km/u. De Pony is ge
schikt voor het gebruik
van loodvrije benzine.
De Pony XP is leverbaar
als 1,3 GL, GLS en L of
1,5 GLS en GL met af
wisselend meer of min
der luxe.
Stellar
De Stellar is een nog
grotere en nog completer
uitgevoerde ruime auto,
net boven de twintig mil
le geprijsd. De 2.0 GSL
bijvoorbeeld, is een bij
zonder luxe auto, een
echte klassieker in stijl
en comfort. Voorzien van
een krachtige twee liter
motor en dus ook het
vermogen dat bij een
dergelijke wagen past.
Aërodynamische vorm
geving, gedegen con
structie en nauwgezette
aandacht voor elk detail
verraadt een jarenlange
ervaring in produktie-
technieken.
De Hyundai-groep is
dan ook niet zomaar een
concern en bezit in Ko
rea 31 dochtermaat
schappijen: onder ande
re een bouwbedrijf, de
grootste scheepswerven
ter wereld, buizenfa-
briek, containerfabriek,
een handelsmaatschap
pij en eigen banken. De
omzet bedraagt 11 mil
jard dollar en is daar
mee de 41ste op de we
reldranglijst. Een klein
merk auto in Nederland,
maar met een groot con
cern achter zich.
BRUINISSE - Zoals minstéiis zeventig jaar geleden
bijna iedereen op Schouwen-Duiveland wist: Moelijker
maakt de beste boerenwagens, zo weinig mensen weten
nu dat dat gezegde nu nog opgaat. Moelijker maakt nog
stééds de beste boerenwagens. Maar nu in miniatuur, op
schaal, maar het zijn precies dezelfde wagens van eer
tijd. De 'goede ouwe tijd' herleeft in Bruinisse.
Onderstaande is een weergave van
een heel toevallige ontmoeting met
wagenbouwer G. Moelijker, in zijn
schuurtje aan de Prinses Irenestraat
in Bruinisse. Moelijker is bezig met
het vervaardigen van kruiwagens.
Hele kleintjes, maar nog voor ze zijn
afgemaakt kun je zien dat er hier een
staaltje vakmanschap aan te pas
komt. Vakmanschap èn meester
schap.
Voorouders wagenmakers
Moelijker is gepensioneerd. Is .74
jaar geleden geboren in Oosterland.
Al zijn voorouders waren wagenma
kers in Oosterland, het bedrijf was
gevestigd in het Groendal. Als zoon
van een wagenmaker, was het een lo
gisch gevolg dat G. Moelijker óók wa
genmaker werd en dat deed hij ook.
Gedurende zijn jongensjaren beoe
fende hij het edele vak, maar met de
komst van de bandenwagens ver
dween ook hét vak van wagenmaker.
Moelijker: „Tegenover het bedrijf
van m'n vader was een schildersbe
drijf, en toen het bij ons minder werd
zei die man tegen m'n vader: kun je
je jongen niet een poosje missen? En
zo ben ik schilder geworden. Ik heb
..zelfs nog een eigen schildersbedrijf
in Oosterland gehad".
En als in zovele verhalen in Zee
land, vertelt Moelijker dat de oorlog
alles kapot maakte wat hij bezat: al
leen een gat in de grond waar eens
zijn bedrijf stond 'restte hem nog na
terugkomst van evdcuatie in Warns-
veld in Gelderland. Uiteindelijk
werd Moelijker concierge in Zierik-
zee in de toenmalige Ambachtschool
aan 't Vrije. Jarenlang deed hij dat
werk tot hij gevraagd werd om telefo
nist te worden bij de Hollandse Loyd
in Amsterdam. Wel een heel andere
plek in Nederland, maar hij deed het.
Na een paar jaar echter bleek dat hij
en z'n vrouw niet konden aarden en
Zeeland trok. Hij werd gemeentebo
de in Sint Laurens (vlakbij Middel
burg) en na de herindeling te Krab-
bendijke. Een hartziekte op 56 jarige
leeftijd maakte een voortijdig éind
aan z'n werkzame loopbaan en een
begin van het hernieuwde wagenma
kersschap.
Geen hobby
„Ik moest toen geregeld bij de spe
cialist in Goes komen en die zei
steeds.dat ik, wa,t moest gaan doen.
Heb jé geen hobby, vroeg hij maar.
Nou, die had ik niet. Na lang aan
dringen wist ik het ineens: een wagen
maken zoals vroeger. Ik ben zomaar
begonnen, want het zat in m'n bloed
weet je. Er was geen bouwtekening,
maar ja, ik ben er in geboren. Precies
eender als vroeger, maar nu op schaal
één op zes, heb ik zo'n boerenwagen
gemaakt. Er is voor mij maar één
boerenwagen: zoals m'n vader die
maakte. Elke spijker, nou ja, het
meeste is met pen en gat gemaakt, is
eender, op de millimeter nauwkeu
rig".
Moelijker blijkt een apart mens te
zijn, want niemand krijgt z'n boeren
wagens (het zijn er inmiddels al meer
dan één) te zien. Voor de Nieuwsbode
wordt echter een uitzondering ge
maakt...„Die lees ik al sinds ik gebo
ren ben", zegt hij, 'dus' mogen we z'n
bouwsels zien, mits we de schoenen
uit doen. En daar staan ze, getrouwe
kopieën van de Oosterlandse boeren
wagens. Te pronk, fraai te zijn, maar
niemand die ze te zien krijgt, ook
niet te koop, ook niet te geef. Z'n ei
gen kind heeft er geen.
Waarom? Moelijker: „Die specialist
is hier met z'n assistent wezen kijken.
Die vond die wagen zo mooi, dat ie
hem wilde kopen. Maar ik verkoop
niet. Ik heb alles wat ik wil en wat
moet ik dan met wat geld? Op de
bank zetten? Daar zie je niks aan! Tel
kens als ik naar die wagens kijk, dan
lééf ik. Dus ik verkoop ze niet". Het is
duidelijk: de wagens en de kruiwa
gens in aanbouw, blijven op zijn ka
mer en komen er niet uit. Er staat
zelfs een bordje bij met de waarschu
wende tekst voor de enkele (be
gunstigde) kijker: wel kijken maar
Een paar van de Hyundai automobielen in de showroom van Service Centre Irene.
niet aankomen. Ook tentoonstellen
wil hij niet: „Wat heb ik er aan als ie
dereen ér aan gaat zitten friemelen?"
Hoeveel spaken?
De kruiwagentjes komen erbij te
staan, ook helemaal op schaal zoals
vroeger, tot op de nagel gelijk aan het
oorspronkelijk model. Ook niet te
koop, ook niet te geef, ook niet te
kijk. Ach, hij heeft er recht op, want
hij heeft het immers zelf bedacht en
gemaakt? En hij geniet er ook van
door er naar te kijken. „Vraag aan
een boerenknecht hoeveel spaken een
wiel heeft, en hij kan je het niet ver
tellen", aldus Moelijker. Wij wel:
twaalf spaken achter en tien voor. Hij
gebruikte er zelfs hetzelfde hout
voor: iepehout, met alleen de spaken
van eiken.
Met zijn gezondheid gaat het in
middels goed. Zolang hij maar aan
de gang blijft... En plannen na de
kruiwagens heeft hij ook: „Ik weet
niet of ik daartoe in staat ben, maar
ik zou nog zo graag een molen ma
ken. Een échte, niet zo één voor in de
tuin, van een paar plankjes gemaakt,
nee, écht kleine steentjes metselen
en al het binnenwerk namaken op
schaal, anders is het niet echt". Een
vrome wens, die, als Moelijker ge
zond blijft, best wel in vervulling zal
gaan. Een beetje wagenmaker kan
immers ook een molen maken!
Getrouwe kopieën in Irenestraat
BRUINISSE - De komende weken wordt het Bruse havenbeeld bepaald door een immens grote tonnenlegger met een
opbouw als een flatgebouw: de zeetonnenlegger Breeveertien uit Den Helder die bij machinefabriek Maaskant ter
reparatie ligt. Het zeebetonningsvaartuig van DGSM, Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritime zaken wordt
geschikt gemaakt voor de continu-vaart. Bemanningsverblijven, kombuis en messroom worden daartoe aangepast.
Bovendien wordt de grote tonnen-kraan gereviseerd en komt er een nieuwe hydraulische david voor de reddingsboot.
De motoren ondergaan bij Maaskant een grote revisiebeurt terwijl de ankerbediening zo wordt aangepast dat alles
vanuit de stuurhut bediend wordt. Daarna gaat het schip in het Maaskantdok in Stelleiidam voor 'knippen en sche
ren'. De Breeveertien is vernoemd naar de lange brede zandbank voor de Nederlandse kust, van 32° 40' tot 54° Nbr,
ruwweg tussen Hoek van Holland en Den Helder, met een gemiddelde diepte van 14 vadem (25 m) onder water. In
overdrachtelijke zin spreekt men ook wel van 'de Breeveertien opvaren', de verkeerde weg opgaan. Het betonnings-
vaartuig Breeveertien vaart vanuit Den Helder en verzorgt de Nederlandse betonning op het continentale plat. Het
schip meet 61 m lang, 11.40 m breed met een diepgang van 3.40 m. De opbouw is maar liefst 21 meter hoog. Het unieke
feit deed zich deze week in de Bruse reparatiehaven voor dat er twee schepen lagen met deze toch wel bijzondere
naam. Bij scheepswerf Van Duivendijk lag het spotvissersvaartuig Breeveertien uit Burgh-Haamstede, vlak bij haar
grote zus. In dat schip worden twee nieuwe ankerkluizen gebouwd. En natuurlijk leidt twee schepen met dezelfde
naam in dezelfde haven tot misverstanden. Een medewerker van een shipstore kwam proviand brengen voor de grote
Breeveertien en werd prompt naaf de 'kleine"gedirigeerd.
Morgen, zaterdag 6 september in Burgh-Haamstede
BURGH-HAAMSTEDE - De Burgh-Haamsteedse
jeugdsoos Big S opent morgen, zaterdag 6 september,
haar deuren weer voor het nieuwe seizoen. Een bijzonde
re opening deze keer, want de eerste avond wordt het pu
bliek meteen getrakteerd op twee bands. De zaal is om
20.00 uur open.
Om 21.00 uur bijt de Zierikzeese
band Randem het spits af. Het viertal
leverde al een prima optreden af tij
dens het Anywave-festival in jeugd
soos Brogum. De formatie bestaat uit
twee ex-Populair gitaristen, die sa
men met een nieuwe drummer de
hard-rockband Rundem vormen. Aan
hun de eer om Let publiek voor te be
reiden op de hoofd-act: Hardware.
Hardware is de hoofdact tijdens de
cpening van het nieuwe Big S sei-
2oen.
Hardware draait al heel wat jaar
tjes mee in het Nederlandse pop
circuit van de hard-rock. Zo verzorg
de de band het voorprogramma van
bands als Iron Maiden, dr. Leppard
en UFO. De bijdrage aan het traditio
nele Europa-hard roek-festival mag
als hoogtepunt in Hardware-
carrière bestempeld 'borden. Hard
ware is een echte livéband. maar ook
de binnenkant van de platenstudio is
het gezelschap niet langer vreemd.
Momenteel verkeren de muzikan
ten in de studio voor het mixen van
hun onlangs afgemaakte LP Running
for Live. Samen met Randem, die
drie kwartier op de planken staat, be
looft de Big S-opener een succes van
de bovenste plank te worden en is de
zomerstop van drie maanden defini
tief voorbij,
Die 'pauze'hebben de vrijwilligers
niet stil gezéten. De soos is in een
nieuw jasje gestoken. Zo is er een
nieuw zit-podium bijgekomen met
ingebouwde tafels en stoelen, die de
sfeer moeten verhogen. Ook de disco
theek moest zich een grote verande
ring laten onderdaan. Beter geluid
was het streven. \oor de spelfanaten
is er een aparte speltafel bijgeko
men. De vrijwilligers hebben er wer
kelijk alles aangedaan om het win
terseizoen '86-87 te laten slagen; aan
de bezoekers het laatste woord.