75 VVV TAPTOE 4 Juliana.-„Zoiets trekt de jeugd niet meer. Het is achterhaald. De mensen willen graag spektakel, show. Er moet actie in zitten". De bakermat van de drum bugle corpsen ligt in Amerika. „Amerika had dit soort muziek al veel langer. Bij elke wedstrijd van het American football was er een optreden van zo'n corps. Voornamelijk high-schoolbands. Maar daar is alles een spektakel. Nederland moet dus volgen". Financieel betekende de ommezwaai van Juliana heel wat. „Het hele instrumentarium moest worden aangepast. De blaasinstrumenten zijn in de G- sleutel. Het slagwerk is zeer gevarieerd, want naast de gewone paradetrommen zijn er meerdere, in toonhoogte verschillende druminstrumenten. Om het geheel te completeren zijn er cymbals, xylofoons en een klokkenspel". Juliana's Drum Bugle Corps liet op het Taptoe-terrein in Renesse zien niet voor niets in een adem met de beste Nederlandse bands genoemd te worden. Muzikaal leverde de grote formatie een aardig produkt af, al was de keuze van de numr -erc niet altijd echt gelukkig gekozen. Ook qua show mag de formatie het stempel zeer redelijk worden opgedrukt, maar om te zeggen, dat het echt fameus was, nee. Daarvoor gebruikte de groep te weinig 'terrein' en vielen zeker de color-guards verloren in het muzikaal geweld. Een hoofdrol vertolkte onmiskenbaar de xylofonist. Showband Rust Roest uit Zierikzee ging in volgorde de Middelburgse 'grote broer' vooraf, maar hoefde zeker muzikaal niet voor Juliana onder te doen. De Zierikzeese formatie was ontegenzeggelijk wat minder massaal, maar vooral qua muziekkeuze stak Rust Roest de hoofdstedelingen naar de kroon. Een zeer goed uitgebalanceerde medley uit 'Jezus Christ Superstar', het swingende 'Broadway', gc Mgd door het jazzy 'Halleluja' en het stemmige 'You Never Walk Alone' vormden de muzikale ingrediënten van de formatie, die onder leiding van Lieneke Blaauw de nodige bewondering afdwong. Toen Juliana optrad werd door de Rust Roest- leden begerig naar de Midelburgse formatie gekeken. „We zouden er wat voor over hebben een dergelijk instrumentarium te hebben", vertelde Lieneke Blaauw, „maar de financiën daarvoor zijn er vooralsnog niet". Al met al toonde Rust Roest aan op de goede weg te zijn, een weg die drie jaar geleden werd ingeslagen. Het zal stellig nog even duren, vooraleer de Zierikzeese band is, wat de leiding graag zou willen dat het wordt. Er wordt evenwel keihard aan gewerkt. Tijdens de Renesser Taptoe was nadrukkelijk te zien, maar vooral te horen dat het werk zijn vruchten i afwerpt. Na het tweede optreden van Drumfanfare Excelsior keerden de vier formaties terug op het Thptoe- terrein om gezamenlijk de finale af te werken. Na een kort slotwoord van waarnemend WV-voorzitter J. de Jonge, waarin hij Thptoe terecht als geslaagd onderstreepte, verzorgde de Rijnmondband de koraal 'Abide With Me' en het nationale volkslied, waarna de vier korpsen het "Ihptoe-terrein onder applaus verlieten. De allerlaatste klanken kwamen van Rust Roest. 'London Is The Place For Me' mocht voor de gelegenheid worden omgezet in 'Renesse...'. Nadat alle korpsen het terrein hadden verlaten vertrok het publiek tevreden de Zeeuwse nacht in, tweeëneenhalf uur, nadat de Halsterse Tivoli Band haar optreden had besloten met de befaamde 'Brabantse Nachten'. De twaalfde Taptoe van Renesse is verleden tijd. Op naar de dertiende editie. Drumfanfare Excelsior. Onder leiding van Ed Scholderman liet Excelsior zich van de meer speelse kant zien, ondanks het feit, dat ook dit korps zich niet laat verleiden Msrinierskapel. itAl die gasten hebben een behoorlijke muzikale opleiding gehad en ze wonen vrijwel allemaal in Rotterdam of nsaste omgeving. Het ligt voor de nieuwe aankleding en ook een geheel nieuw instrumentarium. „De tijd van de drumbands is voorbij", vertelt Arthur van der Paal, één van de vijf instructeurs van RENESSE - Ruim tweeëneenhalf uur scheidden zaterdagavond op het Taptoe-terrein aan de Laone in Renesse de Brabantse Nachten en London Is The Place For Me. Gedurende die honderdvijftig minuten kregen de ruim zeshonderd bezoekers van de twaalfde Renesser Taptoe een in muzikaal opzicht voortreffelijk gebeuren voorgeschoteld. Klapstuk van het geheel was ongetwijfeld het tweede optreden van de Rotterdamse Drumfanfare Excelsior. Ruim een kwartier lang liet het korps de woelige jaren twintig herleven, aan de hand van muziek uit die tijd. Jammer was stellig, dat het publiek niet inhaakte op het speelse geheel, maar stokstijf bleef toekijken hoe de fanfareleden over het Taptoe-terrein hupten op de reggae-klanken. Met de show uit de jaren twintig wilde de organiserende Evenementencommissie bewust een link leggen naar de beginjaren van de plaatselijke VVV, die gedurende het op zijn eind lopende seizoen haar 75-jarig bestaan herdenkt. In zijn openingswoord refereerde waarnemend VVV-voorzitter J. de Jonge aan het feit, dat de Thptoe 1986 in het teken zou staan van het 75-jarige jubileum van de VW. Na een comliment aan de organiserende Evementencommissie en nog eens herinnerd te hebben aan het feit, dat het gemeentebestuur van Westerschouwen een bijzondere subsidie toekende aan de jubilerende VW's in Renesse en Burgh-Haamstede kon Rini de Looze de Thptoe officieel openblazen. Aan de Taptoe 1986 werd deelgenomen door vier korpsen, waarvan de Drumfanfare Excelsior uit Rotterdam en de Thmboer- en Trompetterkorps Rijnmondband uit Schiedam de Engelse stroming vertegenwoordigden. Juliana's Drum Bugle Corps uit Middelburg en Showband Rust Roest uit Zierikzee namen de wat rauwere Amerikaanse opvatting voor hun rekening. Als eerste kon ladyspeaker Mary Dalebout de Schiedamse Rijnmondband aankondigen. In het eerste optreden van de band onder leiding van tamboer-maïtre Nico van der Waal werd een aantal op de zee geënte nummers ten gehore gebracht. De Show Maritiem mocht er stellig zijn en maakte duidelijk, dat de Rijnmondband aardig wat in de muzikale mars heeft. Het is daarom zeker niet vreemd, dat de band met de regelmaat van de klok wordt uitgenodigd om grote evenementen op te luisteren. Onder leiding van instructeur Herman Freijsen heeft de Rijnmondband zich een zeer aanvaardbaar stuk muziek meester gemaakt, dat gehoord mag worden, al lijkt het niet aannemelijk, dat de band anno 1986 nog de eerste prijzen kan waarmaken, die eens werden behaald in de hoogste afdeling op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Excelsior- tamboer-maltre Ed Scholderman zou later erkennen: „Natuurlijk PETER WIJNEN TEKST JOH D. C. BERREVOETS FOTO'S maakt zowel de Rijnmondband als Excelsior nog steeds een goed stuk muziek, maar er wordt toch wel wat erg lang geteerd op vele jaren geleden behaalde successen". Bij het tweede- optreden verscheen Excelsior in typische jaren twintig tenues, waarbij het streepjesvest en het strohoedje niet ontbraken. Ed Scholderman hanteerde een heuse wandelstok. De Rotterdamse band trachtte het publiek terug te brengen naar de tijd van nostalgie en aparte sfeer. In die reggaetijd deed de Charleston met de specifieke pasjes zijn intrede. Een aantal muzikale pronkstukjes uit de twintiger jaren fungeerden als hoofdmoot van het aardige optreden, waarvoor het publiek wel van tijd een'open boekje overhad, maar dat hen toch niet kon bewegen om enthousiast mee te deinen. „We hebben in het verleden al diverse shows gebracht, die kort erna door veel andere korpsen werden geïmiteerd. Vooral onze Caraïbische show zie je overal, maar gelukkig zijn we met deze Charleston-show nog origineel", stelt Ed Scholderman vast. 'Alexanders Ragtime Band', 'Icecream', 'Mack The Knife' en 'Cabaret' waren enkele van de composities die een plaatsje kregen in de 'Twintiger Jaren Show' van Drumfanfare Excelsior uit Rotterdam, een show waar zij bijzonder veel eer bij inlegden. zijn of haar trekken kon komen. Veel minder opvallend is bij de Rijnmondband de show, maar ook dat is een gevolg van de Engelse opvatting van de presentatie van marsmuziek. Alles bijeen mocht het dubbele optreden van de Rijnmondband er zeker zijn en daar gaat het toch primair om. Veel minder statig, maar toch ook Engels, is de Rotterdamse de caravan wegwillen, maar het is verbazingwekkend, dat we toch maar zelden wegblijvers hebben. Die zaterdagmiddag is overigens historisch gegroeid. We weten niet anders". Muzikaal wordt Excelsior geïnstrueerd door Gijs Geuzenkamp. Evenals Rijnmondband-instructeur Herman Freijsen is ook hij afkomstig uit de Drum-major Frans Lameijn van Juliana's Drum Bugle Corps vormt ontegenzeggelijk voor een belangrijk deel het gezicht van de band, die sinds 1985 een andere weg is ingeslagen. Het Middelburgse korps verscheen reeds op een eerdere Renesser Taptoe, maar de band veranderde de laatste jaren zoveel, dat een hernieuwde komst de Evenementencommissie terecht leek. De band heeft een geheel In het niet kunnen vasthouden van het muzikaal niveau is zeker het verloop binnen de korpsen niet vreemd. „We zouden zeker nog enkele muzikanten kunnen gebruiken", onderkent Nico van der Waal. „Vooral van onderuit is de aanvoer niet geweldig. De jeugd heeft blijkbaar heel andere interesses tegenwoordig". De Rijnmondband heeft naast de seniorenafdeling ook een juniorenpoot voor muzikanten tot en met zestien jaar. „Daar komen jaarlijks wat nieuwe leden voor de seniorenafdeling uit, maar het wordt steeds minder, omdat de juniorenafdeling niet meer groeit. Wij zuigen als het ware de juniorenpoot leeg", constateert de tamboer-maïtre. Voor de ouderen - vanaf het moment dat ze trouwen - is het lid-zijn meeï en meer een belasting, hetgeen al te vaak opzeggingen tot gevolg heeft. „De hele zomerperiode gaat er vaak inzitten. In augustus, september en een deel van oktober hebben we iedere zaterdag wel een Taptoe. Neem daarbij de repetities op de vrijdagavonden en het mag duidelijk zijn, dat veel jonge, vrouwtjes 'daar niet echt blij mee zijn'. Van naar een camping gaan tijdens de zomermaanden komt hoe dan ook niets terecht. Momenteel repeteren we bovendien extra, omdat we drie avonden op rij moeten optreden op de Nationale Taptoe Breda. Dat moet niet onderschat worden. De 'betrouwbaarste' leden zijn nog de muzikanten van boven de 35 jaar. Die tillen vaak niet zo enorm zwaar meer aan 'moeder de vrouw'. Zij hebben toch iets eender de neiging het muzikale gebeuren voor te laten gaan". De Rijnmondband verzorgde de Show Maritiem in speciaal ontworpen gala-uniformen, bestaande uit een blauwe tuniek, waarin de kleuren van de Schiedamse vlag verwerkt zijn. De ontwerper van de outfit is nadrukkelijk geïnspireerd door de statigheid van Engelse uniformen. Voor de later op de avond gebruikte rode tuniek geldt hetzelfde. Tijdens het tweede optreden brachtl de Rijnmondband veelal plechtstatige muziek ten gehore, die evenwel zo ingenieus werd gearrangeerd, dat de aandachtige luisteraar terdege aan hand, dat we daaruit putten als het om instructie gaat", onderkent Ed Scholderman. Ondanks die behoorlijk gekwalificeerde opleiding meent Scholderman te moeten onderkennen, dat ook Excelsior nog min of meer teert op oude successen. „Door keihard werken werden tussen 1970 en 1974 veel successen behaald, waaruit erg veel grote optredens kwamen. De naamsbekendheid houdt ons in de race, al zou het natuurlijk te ver voeren om te zeggen, dat Excelsior niet goed meer is. Het is duidelijk een nuanceverschil. Het merendeel van de bandleden vindt het prachtig om op te treden, maar die opperste finesse hoeft niet zo nodig meer". Ondanks die eerlijke benadering van de tamboer-maïtre van Excelsior kreeg het publiek twee uitstekende shows voorgeschoteld, waarvan de tweede zeer tot de verbeelding sprak. In de eerste show werd vooral de nadruk gelegd op film-muziek. Onder meer 'Hollands Glorie', 'Love Boat', 'Derek', 'Hawaii Five O' en een medley van James Bond-titelsongs passeerden de revue. Een selectie van Glen Miller-hits besloot het eerste optreden. om over te schakelen op het meer op show geënte Amerikaanse stramien. „Als op een bepaald moment bekend gemaakt zou worden, dat we van de Engelse stijl over zouden stappen op het Amerikaanse gedoe, dan ben ik ervan overtuigd, dat we a la minute de helft van de leden kwijt zouden zijn", vertelt Ed Scholdérman lachend. „Wij hebben van tijd tot tijd wat problemen om de bezetting in stand te houden, maar echte problemen om de openvallende plaatsen weer op te vullen, hebben we toch niet. Ieder jaar houden we en ledenwerfactie, die steeds weer wat nieuwe muzikanten oplevert voor de jeugdafdeling, waaruit de seniorenband weer wofdt gevoed". Excelsior repeteert sinds jaar en dag op de zaterdagmiddag. „Dat is wel eens bezwarend voor de mensen, die in het weekeinde met

Krantenbank Zeeland

Zierikzeesche Nieuwsbode | 1986 | | pagina 4